رانندگی با گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد اولین بار در سال ۱۹۴۱ در خودرو لوکس کادیلاک استفاده شد ، در آن زمان به دلیل کم بودن نسبی تعداد اتومبیل و ترافیک استفاده از این نوع جعبه دنده صرفا جنبه لوکس و تشریفاتی داشت اما به دلیل تقاضای زیاد در ایالات متحده بسرعت استفاده از آن عمومیت پیدا کرده و رو به گسترش رفت تا جایی که در اواسط دهه نود بررسی ها نشان داد نزدیک به هشتاد درصد رانندگان در ایالات متحده طریقه استفاده از جعبه دنده دستی را نمیدانستند زیرا آموزش و امتحان گواهینامه رانندگی با خودرو های گیربکس اتوماتیک انجام میشد
از دهه گذشته در ایران نیز تعداد اتومبیل های گیربکس اتوماتیک به سرعت رو به افزایش است. این در حالیست که آموزش و آزمایش گواهی نامه رانندگی همچنان با اتومبیل های گیربکس دستی صورت می گیرد. اکثر دارندگان اتومبیل های گیربکس اتوماتیک تصور میکنند رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک در فشردن پدال گاز و ترمز خلاصه می شود، از این رو در کوتاه مدت باعث صدمه به گیربکس اتومبیل خود می شوند. نکات زیادی در مورد رانندگی و نگهداری گیربکس اتوماتیک وجود دارد که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
علائم شیفتر دنده اتوماتیک
۱٫ P وضعیت پارک که به دنده پارک مشهور است . ( در این وضعیت موتور استارت میخورد)
۲٫ R وضعیت دنده عقب برای حرکت به عقب .
۳٫ N وضعیت خلاص گیربکس (در این وضعیت نیز مانند P موتور استارت میخورد)
۴٫ D وضعیت حرکت ، با انتخاب این حالت بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل حرکت میکند و دنده ها بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۵٫ ۴-۳-۲-۱ با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر میشود . مثلا انتخاب ۲ باعث میشود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید .
۶٫ L همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L به معنی low نشان داده میشود.
۷٫ (+M -) حالت manual یا تعویض دستی است ، در این حالت همانند گیربکس دستی میتوان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها نمود با این تفاوت که در صورت توقف اتومبیل دنده به حالت یک باز میگردد . در بعضی اتومبیل ها در حالت دستی در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز یا رد لاین دنده بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۸٫ کلید O/D یا همان حالت over drive که در بعضی از اتومبیل ها وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد . اور درایو در حقیقت یک دنده اضافه همانند دنده پنج در اتومبیل های دنده ای است. در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال میشود و در اتومبیل های پنج دنده نیز کلید اور درایور مربوط به دنده پنج میباشد . علت نامگذاری اولیه اور درایور در گیربکس بیشتر شدن دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن است زیرا در گذشته که اکثر اتومبیل ها دارای محور محرک عقب یا دیفرانسیل عقب بودند در آخرین دنده که معمولا دنده چهار بود دور ورودی و خروجی گیربکس برابر میشد، بعدها دنده ای طراحی شد که دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن بیشتر بود و اور درایو نام گرفت. بر خلاف تصور عامه روشن و خاموش کردن حالت اور درایو در سرعتهای پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری اتومبیل ندارد. این تصور اشتباه ریشه در فیلم های سینمایی و صحنه های ساختگی آنها دارد.
شروع رانندگی با گیربکس اتوماتیک
اگر برای اولین بار میخواهید با اتومبیل دنده اتوماتیک رانندگی کنید قبل از هر چیزی بخاطر داشته باشید که باید استفاده از پای چپ برای رانندگی را فراموش کنید زیرا پای چپ در رانندگی برای فشردن پدال کلاچ است که در اتومبیل دنده اتوماتیک وجود ندارد . استفاده از پای چپ در اتومبیل گیربکس اتوماتیک به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و در صورتی که همزمان در حال فشردن پدال گاز باشید قطعا گیربکس اتومبیل شما دچار آسیب جدی می شود .
روشن کردن موتور اتومبیل و حرکت
هنگام روشن کردن اتومبیل حتما پای خود را روی پدال ترمز بگذارید البته مکانیزم اکثر اتومبیل های امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمیشود اما بهتر است بعد از روشن شدن موتور نیز تا قبل از حرکت پا را از روی پدال ترمز بر ندارید . علت این توصیه صرفا بخاطر نکات ایمنی است زیرا در اتومبیل دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیری وجود ندارد و بجز حالت پارک شیفتر دنده بقیه دنده ها خلاص میباشند ، حال اگر آخرین باری که شما اتومبیل را پارک کرده اید سیم یا مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و اتومبیل در در حالت پارک قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور ، اتومبیل حرکت میکند و ممکن است باعث مشکلات جبران ناپذیری بشود . هر چند این احتمال ضعیف است اما قابل چشم پوشی نیست .
بعد از روشن شدن موتور حتی در هوای گرم بهتر است قبل از حرکت دقایقی را برای گرم شدن موتور منتظر بمانید، حرکت بلافاصله مخصوصا در هوای سرد باعث تعویض خشک و خشن دنده ها میشود که در اغلب اتومبیلها کاملا محسوس است، رعایت این نکته در طول عمر شیرهای برقی و مجموعه کنترل هیدرولیکی گیربکس موثر است. دنده پارک P برای گرم شدن موتور اتومبیل بهترین انتخاب است اما در صورت حضور در اتومبیل میتوان از حالت خلاص N نیز برای گرم کردن موتور استفاده کرد. هنگام تغییر وضعیت شیفتر دنده از حالت پارک P یا خلاص N به حالت حرکت D یا دنده عقب R باید پدال ترمز را نگه دارید ، گاز دادن به موتور و تعویض دنده در حالتی که دور موتور بالاست باعث آسیب فوری و جدی به قسمتهایی از گیربکس میشود و ممکن است گیربکس به تعمیر اساسی نیاز پیدا کند .
خصوصیات گیربکس اتوماتیک
بعد از انتخاب دنده با برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل به آرامی حرکت میکند و با فشار بر روی پدال گاز سرعت اتومبیل افزایش پیدا کرده و دنده ها به ترتیب عوض میشود. برای تعویض اتوماتیک دنده ها در گیربکس اتوماتیک هیچ نیازی به رها کردن یا کم کردن گاز وجود ندارد و گیربکس بوسیله مکانیزم کنترل دور موتور، دور موتور را هنگام تعویض دنده پایین آورده و با دنده بعدی یا قبلی هماهنگ میکند. بسیاری از افراد تصور می کنند در اتومبیل دنده اتوماتیک راننده اختیار عمل نداشته و دنده ها کاملا بدون دخالت راننده تعویض می شوند در صورتی که گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن پدال کلاچ و لزوم رها کردن پدال گاز عمل تعویض دنده مستقیم یا معکوس را با دخالت راننده در کسری از ثانیه انجام میدهد که بسیار سریعتر از ماهرترین راننده در گیربکس دستی است . در گیربکس اتوماتیک زمان (دور موتور) تعویض دنده رابطه مستقیم با مقدار فشردن پدال گاز دارد به طوری که اگر راننده با گاز کم (دور موتور پایین) حرکت کند دنده ها در دور پایین عوض شده و اتومبیل به آرامی سرعت میگیرد، در این حالت اغلب تمام دنده های گیربکس تا سرعت هشتاد کیلومتر تعویض میشود. اما اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد و باصطلاح تخته گاز برود اتومبیل با حداکثر شتاب حرکت کرده و همه دنده ها بعد از رسیدن دور موتور به انتها یا ردلاین red line تعویض میشوند. زمان تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک با توجه به شرایط اتومبیل و جاده نیز تغییر میکند، بعنوان مثال در سربالایی ها دنده مستقیم دیرتر و دنده معکوس زودتر تعویض میشود اما در سر پایینی ممکن است با رها کردن پدال گاز در سرعت شصت کیلومتر گیربکس در دنده چهار یا پنج قرار بگیرد.
رانندگی در ترافیک و سربالایی
برای استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک و طول عمر قطعات گیربکس باید دنده مناسبی را در شرایط متفاوت انتخاب نمود . در ترافیک های سنگین که با ایست کامل و حرکت آرام اتومبیل همراه است بهتر است حالت دنده یک را انتخاب کنید ( در بعضی از اتومبیل ها دنده ۱ با حرف L نشان داده میشود) زیرا در صورتی که شیفتر روی وضعیت درایو D باشد ، گیربکس در هنگام راه افتادن دنده یک را انتخاب میکند اما به محض اینکه شما به اتومبیل جلویی نزدیک شده و پدال گاز را رها میکنید گیربکس به دنده دو یا سه میرود و به محض توقف کامل مجددا در دنده یک قرار میگیرد . با هر بار حرکت و توقف شما هر چند کوتاه باشد این مساله تکرار میشود و با توجه به اینکه تعویض هر دنده در گیربکس اتوماتیک مستلزم عملکرد مجموعه ای از کلاچ ها و سوپاپ هاست یقینا این امر باعث کوتاه شدن عمر مفید گیربکس میشود. در مورد ترافیک و بطور کلی فشردن و رها کردن اجباری پدال گاز در هر سرعتی زیر نود کیلومتر بویژه در سربالایی ها نیز باید دنده مناسب را انتخاب کرد به طوری که هر بار رها کردن و فشردن پدال گاز باعث تعوض دنده نشود . آگاهی از تعویض دنده با توجه به تغییر دور موتور و انتخاب وضعیت مناسب شیفتر دنده بعد از مدتی حاصل میشود اما بطور مثال با خودروی اتوماتیک چهار دنده در سرعت هشتاد کیلومتر میتوان دنده سه دستی را انتخاب کرد .
به طور کلی می توان گفت همیشه در شرایط ترافیک ، سر بالایی یا محدودیت سرعت باید دنده ای را در حالت دستی انتخاب کنید که گیربکس در حالتی که پای شما روی پدال گاز است انتخاب میکند . در گیربکس هایی که حالت تعویض دستی و نشانگر دنده دارند (تیپ ترونیک) در سرعت معین هنگامی که پا روی پدال گاز است با قرار دادن شیفتر در حالت دستی وضعیت دنده مشخص شده و میتوانید در همان حالت به رانندگی ادامه دهید . برای تعویض حالت شیفتر دنده از وضعیت اتوماتیک به دستی یا بلعکس نیازی به رها کردن پدال گاز یا فشردن پدال ترمز نیست.
تعویض دنده و رانندگی در حالت دستی (تیپ ترونیک)
تعویض شیفتر دنده در رانندگی با گیربکس اتوماتیک تا حد زیادی شبیه به گیربکس دستی میباشد. برای بسیاری از رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک صحیح یا غلط بودن تعویض موقعیت شیفتر دنده در حال حرکت به درستی مشخص نیست . در گیربکس اتوماتیک همانند گیربکس دنده ای نمیتوان در حال حرکت دنده عقب را انتخاب نمود، البته اغلب گیربکس ها سیستم بازدارنده ای برای عدم فعال شدن دنده عقب در حال حرکت دارند و اگر شیفتر دنده در حین حرکت اشتباها در دنده عقب قرار بگیرد به حرکت رو به جلو ادامه داده یا خلاص میشوند. انتخاب حالت خلاص در هنگام حرکت نیز همانند گیربکس دنده ای است. به طور کلی خلاص کردن دنده در هنگام حرکت و سرعت به دلیل از بین رفتن ترمز موتوری، کم شدن نیروی ترمز و فرمان و احتمال خاموش شدن موتور هم در اتومبیل های دنده ای و هم اتوماتیک عملی خطرناک است اما از نظر فنی خلاص کردن و قرار دادن مجدد در دنده در گیربکس های اتوماتیک اشکالی ایجاد نمیکند البته باید توجه داشت که هنگام برگشتن از حالت خلاص به حالت D پدال گاز باید کاملا رها و دور موتور پایین باشد . انتخاب وضعیت های Lیا ۱ , ۲ , ۳ و ۴ دقیقا همانند گیربکس های دنده ای میباشدو هنگام انتخاب این وضعیت ها باید با توجه به سرعت اتومبیل عمل کرد، مثلا در سرعت ۱۰۰ کیلومتر نمیتوان دنده ۲ , ۱ یا L را انتخاب کرد و باید دنده با توجه به سرعت اتومبیل انتخاب شود اما هنگام تغییر وضعیت از حالت D به ۱,۲,۳,۴ رها کردن پدال گاز الزامی نیست . در اتومبیل های که دارای وضعیت دستی هستند +M – در هر سرعتی و بدون هیچ محدودیتی میتوان از حالت دستی M به حالت اتوماتیک D رفت.
توقف در پشت چراغ قرمز
اکثر رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک در ترافیک های سنگین و پشت چراغ قرمز دنده را در حالت خلاص N و یا پارک P قرار میدهند ، این عادت ریشه در رانندگی با گیربکس دستی و لزوم خلاص کردن دنده و رها کردن پدال کلاچ دارد که در گیربکس اتوماتیک روشی اشتباه است و از عمر مفید قطعات گیربکس می کاهد . در گیربکس های اتوماتیک هنگام توقف کامل گیربکس در دنده یک میماند و تنها درگیری بین موتور و گیربکس نیروی جریانهای دورانی و گردابی روغن هیدرولیک درون مبدل گشتاور هیدرودینامیکی (توربین) است که بدلیل دور پایین موتور در کمترین حالت میباشد در صورتیکه خلاص کردن و قرار دادن مجدد شیفتر در حالت D اعمال چند گانه ای مانند حرکت سوپاپها ، باز و بسته شدن شیرهای برقی ، آزاد و درگیر شدن مجموعه کلاچ ها و … را به گیربکس تحمیل میکند . بنابر این بهتر است در توقف های چند دقیقه ای گیربگس در حالت D باقی بماند.
توقف و پارک کردن اتومبیل
هنگام توقف با اتومبیل گیربکس اتوماتیک باید ابتدا ترمز دستی کشیده سپس شیفتر دنده را روی وضعیت پارک P قرار دهید . حالت یا وضعیت پارک در گیربکس اتوماتیک بین رانندگان به دنده پارک شهرت یافته است در صورتی که در این حالت شیفتر دنده ، عملا دنده یا مجموعه ای از دنده ها همانند سایر دنده های گیربکس وجود ندارد . از آنجایی که در گیربکس اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور و از کار افتادن پمپ هیدرولیکی گیربکس دنده درگیری همانند گیربکسهای دنده دستی وجود ندارد حالت پارک P برای اطمینان از حرکت نکردن اتومبیل بعد از توقف طراحی شده است و ماندن گیربکس در حالت خلاص اشکال فنی ایجاد نمیکند. در حالت پارک P معمولا یک ضامن یا اهرم فولادی قسمتی از مجموعه خروجی گیربکس را به پوسته متصل و در حقیقت قفل میکند ، اگر هنگام توقف قبل از کشیدن ترمز دستی (یا فشار دادن در انواع پدال پایی) شیفتر دنده را در حالت پارک P قرار دهید ضامن دنده در جای خود تحت فشار قرار میگرد و برای بیرون آمدن مجدد از حالت پارک P شیفتر دنده سفت تر میشود . این عمل علاوه بر کم کردن عمر سیم یا متعلقات شیفتر دنده باعث فرسودگی تدریجی پوسته گیربکس می شود . هر چقدر شیب محل پارک اتومبیل بیشتز باشد فشار بر روی سیستم پارک P و سفت شدن شیفتر دنده بیشتر خواهد بود بنابر این همیشه قبل از قرار دادن شیفتر دنده در وضعیت پارک P ترمز دستی را بکشید
نویسنده: مسعود جعفری پور
Masoodadam.mjp@gmail.com
821 دیدگاه
حمید
سلام و عرض ادب حضور جنابعالی
ضمن تشکر ، اختلاف دیدگاه در خصوص روشن کردن کولر ماشین ، حین حرکت و در دور بالا زیاد هست.
به هرحال در ماشینهای دنده دستی میشود ماشین را حین حرکت خلاص و پس از کم شدن دور موتور، کولر را روشن کرد.
در ماشینهای اتومات ، خلاص کردن ماشین باعث بروز مشکلاتی هست.
ممکن است بفرمائید نحوه روشن کردن کولر ماشین در این شرایط(گیربگس اتومات) حین حرکت و در دور بالای موتور چگونه هست؟
سپاسگزارم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اختلاف بین کسانی هست که سیستم رو نمیشناسن، و ممکنه تعمیرکار یا حتی کولر ساز هم باشند. شما دفعه اول کولر رو تو دور پایین روشن کردید ، دفعات بعدی که کمپرسور اتومات میکنه و شما نمیدونید چه زمانی این اتفاق می افته میخواید چیکار کنید؟؟ ببینید دوست عزیز تمام کولر ها مکانیزم هایی دارن که جلوی فشار موقع روشن شدن رو میگیره . اولا که وقتی کمپرسور خاموشه چون فشاری تو قسمت پر فشار نیست لحظه روشن شدن کمپرسور نسبتا بسیار نرم و روانه ، مکانیزم کلاچ هم طوری طراحی شده که ضربه رو خنثی میکنه . داخل کمپرسور سوپاپی هست که اگر فشار زیادی یکمرتبه تولید بشه بصورت بای پس اونو به قسمت کم فشار منتقل میکنه . مطمئن باشید سازنده فکر همه اینهارو کرده . اگر اشکال فنی داشت براحتی میشد مداری ساخت که کولر فقط تو دور پایین روشن بشه .
پس نگران نباشید . من خودم کلید a/c رو شاید تو کل تابستون پنج بار خاموش روشن نکنم . در حقیقت همیشه روشنه و با سوییچ فعال و متوقف میشه
حسین رستمی
سلام مهندس عزیز. وقت بخیر. ماشین اچ سی کراس دارم. تازه یه ۲ ماهی میشه نمایندگی گیربکس ماشینو عوض کرده. شصت هزار تا کار کرده ماشین. بعد از عوض کردن گیربکس تا حالا دوبار این مشکل برام پیش اومده. یکی زمانی که تو سر بالایی بودم کولر روشن بود سمت منطقه لواسان یهو تو حرکت دیگه ماشین حرکت نمیکرد. گاز میخورد یعنی پدال گاز رو تا اخر فشار میدادم بازم ماشین حرکت نمیکرد به کندی حرکت میکرد یه بار دیگه هم چند روز پیش تو همین نزدیکای میدون آزادی ، سطح صاف، کولر روشن بود حین حرکت دیگه هر چی گاز دادم ماشین یهو دیگه حرکت نمیکرد تا اینکه بعد چند لحظه دوباره خودش درست شد. فکر میکنید علت از چی باشه؟ تو حالت دومین بار هم چراغ چک روشن شد و هم چراغ s و هم چراغ حالت برفی ❄ شروع کرد به چشمک زدن مداوم. که حتی ماشینم خاموش کردم دوباره فردا روشن کردم باز همونطور اون دوتا چشمک میزدن. بردم نمایندگی فک کنم فقط سر باطری رو در آوردن درست شد. چون تو فاکتور چیزی زده نبود فقط زده بود عیب یابی خودرو انجام شد. پرسیدم چی بود گفتن چیز خاصی نبود. عیب یابی کردیم درست شد. ممنون میشم کمکم کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز به طور کلی روشن شدن چراغ های اسنو و اسپرت با هم نشانه اشکال در گیربکس هست . البته منظور لزوما خود گیربکس نیست و هر نوع اشکال تو سنسورهای روی گیربکس ، سیم کشی و کانکتور ها و کامپیوتر گیربکس باعث این مشکل میشه . پیشنهاد میکنم تا ماشین گارانتی داره نمایندگی مرکزی سر یادگار ببرید و به امور مشتریان اعتراض کنید تا مجبور بشن مشکل رو حل کنن ، چون با دستگاه زدن و پاک کردن عیب شاید اشکال موقتی دیده نشه و زمان به نفع گارانتی بگذره . با مراجعه و اصرار شما مجبور میشن دسته سیمها و کامپیوتر گیربکس رو هم عوض کنن
محمد
با سلام و عرض ادب
خودروی ۲۰۶ اتومات دارم که در لحظه استارت چراغ اسنو و اسپرت چشمک زن می شود و بعد از آن علامت خط تیره (-) به جای کلمه D بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می شود. خودرو با یک دنده حرکت می کند و هیچ گونه تعویض دنده ای در طول رانندگی ندارد. در این خصوص نظرتان را بفرمایید. با تشکر فراوان
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به علائمی که گفتید به نظر میرسه اشکال از p/n سوییچ یا همون کلید سلکتور گیربکس باشه
امیر
با سلام مهندس لطفا راهنمایی کنید
من یه هایما s7 توربو چند روز پیش تحویل گرفتم و تا حالا ماشین دنده اتومات نداشتم موقع ترمز گرفتن و ول کردن ترمز یه صدای میاد مثل اینه صدای گیربکس هستش این صدای طبیعی بنظرتون؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز توضیحاتتون ناقصه ف باید میگفتید صدا از کجا میاد . اگر صدا زیر دسته دنده و تو سرعت پایین هست کاملا طبیعیه و برای قفل پارک هست . اگر تو حرکت مورچه ای تو ترافیک صدایی شبیه قرچ قرچ میاد زمانی که پا هنوز کمی رو ترمزه اون هم طبیعیه و مال لنته . در غیر اینصورت باید بیشتر توضیح بدین یا ماشین حضوری معاینه بشه
علی
سلام جناب مهندس بنده ام وی ام ایکس ۳۳ مدل ۹۵ اتومات دارم ک الان چند روزه دنده در حالتی ک ماشین گرمه خیلی راحت جابجا میش ولی در حالت سرد مثلا یکساعت بعد از خاموش کردن ماشین خیلی خیلی سفت میشه حتی بردم روغنش رو هم کلا تعویض کردم باز هم مشکل حل نشد و پیش چنتا مکانیک هم رفتم سیم تعویض دنده رو هم چک کردن و بدون سیم خیلی راحت دنده ها جابجا میشد دیگه گیج شدم بخدا ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر از شما. اگه امکانش هست به این شمارم پیام بدید شاید اینجا رو نبینم۰۹۳۵۷۶۸۶۰۱۲
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اشکال از سیم دسته دنده هست ، تو ماشین شما و خیلی از ماشینها بخاطر نزدیکی به اگزوز خشک و سفت میشه که بعد از روشن شدن ماشین و گرم شدن بهتر عمل میکنه . داخل گیربکس هیچ چیزی برلی سفت شدن نداره
شیفو
مهندس عزیز و بسیار دوست داشتنی در این دوران که همه فقط برای پول کار می کنند و شما این گونه انسانی وقت می گذارید قابل تقدیر و تحسین هستید
من پروتون ویرا اتومات دارم ..جدبدا در تغببر دنده ها کند شده و بیش تر اوقات دور موتور تا ۴۰۰۰ می رود و ان گاه دنده را عوض می کند و علاوه بر این ماشین ان جان قدیم را ندارد …البته یاد از ماشین کار نمی کشم و در این مدت فقط صد هزار کار کرده است ..چه کاری را پیش نهاد می کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مشکلی که میفرمایید میتونه بخاطر کثیف شدن بیش از حد روغن باشه . در غیر اینصورت ممکنه صافی گیربکس کثیف شده باشه و نیاز به تعویض داشته باشه .
البته در کل تو این شرایط ماشین باید حضوری معاینه بشه چون در مواردی خرابی مپ سنسور و سنسور دریچه گاز که به گیربکس دستور میدن هم میتونه عامل تعویض دیر دنده باشه.
ایمان
با سلام و احترام
بنده مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک دارم . جند وقتی است که با گرم شدن هوا و داغ شدن ماشین ، وقتی گاز را تا آخر میگیرم و معکوس می خوره ، یک شتاب میگیره و ناگهان دور موتور میفته و ماشین جا می خوره و با دور پایین میره ولی با رها کردن گاز و آرام فشاردادنش دوباره خوب میشه و به حالت طبیعی میره . مشکل از چی میتونه باشه؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
مشکلی که میفرمایید ظاهرا ارتباطی با گیربکس نداره و ممکنه بخاطر کثیفی انژکتور ، صافی بنزین و یا ضعیف شدن پمپ بنزین باشه که با تست فشار پمپ بنزین قابل تشخیصه
وحيد
با سلام
وقتی که گیربکسم تو حالت پارک هست و استارت میزنم یه صدای تقه کوچیک از داخلش میاد البته همیشه اینجوری نیست
به نظرتون چه مشکلی داره و لازمه ببرم تعمیرگاه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز حداقل میگفتید ماشینتون چی هست!
تو پارک بعید میدونم مربوط به گیربکس باشه . بهر حال توضیج بیشتری لازمه
رضا
سلام ماشین ۲۰۶مدل نود دارم دکمه اسپرت وبرف هردو باهم روشن میشه و بوق اخطار میزنه همراه با تقه جزیی بعد دوباره رد میشه مشکل از کجا میتونه باشه ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اشکال از شیر برقی داخل گیربکسه که باید عوض بشه . مگانی بهش میخوره و مراقب باشید پوا اضافی بابت پایین آوردن گیربکس ازتون نگیرن چون فقط باید درب جلوی گیربکس باز بشه
امیر
با سلام خدمت مهندس گرامی
مهندس جان ببخشید دو سوال در مورد هوندا آکورد ۱۹۹۳
۱- بهترین دور موتور در حالت پارک چیست؟
۲- گاهی مواقع در ترافیک هنگام توقف و حرکت متوالی وقتی گیربکس در حالت D است دور موتور خود به خود بدون فشردن پدال گاز یک مقداری بالا می رود ( نوسان دارد بین ۱ و ۲) بنظر شما علت چیست ؟
ممنونم از توجه شما
مسعود جعفری پور
با درود
۱٫ بین ۸۵۰ و ۹۰۰ باید باشه
۲٫ چند دلیل ممکنه داشته باشه سنسور دریچه گاز و استپر موتور که بهتره با هم تعویض بشه
مرتضی
سلام ماشین اتومات رو که تو شن و ماسه گیر کرده رو چگونه در بیاریم چون که اصلا گاز نمیخوره تو اون حالت
مسعود جعفری پور
با درود
چه ماشینی هست؟
مرتضی
سلام خسته نباشید
آریزو ۵ هست
مسعود جعفری پور
با درود
باید سیستم esp رو خاموش کنید تا گاز بخوره . البته مهارت هم لازمه!
مصطفی
با سلام .خدمت استاد محترم. لطف میکنید، راهنمایی کنید چه روغن گیربکسی برای ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۰ مناسب است؟ و چه مدت باید روغن گیربکس تعویض شود؟
مسعود جعفری پور
با درود
مصطفی جون بهترین واسکازین برای اتومبیل شما ویسکوزیته ۷۵w80 هست . پیشنهاد من ادینول هست و با تعویض دیسک و صفحه در صورتی که واسکازین فابریک سیاه شده بود تعویض کنید. اگر تغییر رنگ نداده بود واسکازین فابریک حیفه و تو ظرف تمیز خالی کنید و دوباره بریزید تو گیربکس پسرعمو جان
alireza
با سلام
ببخشید میخواستم بپرسم عوض کردنه دنده برای حرکت بدون ترمز عیبی داره !؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر اشکالی نداره
محسن
سلام ماشین مزدا ۳ دارم هنگامی که در حالت حرکت سرعتمو کم میکنم بعد ناگهانی گاز میدم انگار یه هرز گرد کوچیک میکنه بعد ماشین شتاب میگیره ؟ مشکل از کجاست؟
مسعود جعفری پور
با درود
اگه یه کوچولو هست طبیعیه
علی
با سلام. اخیرا با مشکل روشن نشدن ماشین مواجه شدم که بدین شرح است: ماشین در حالتP خاموش بوده و به محض باز کردن سوئیچ علامت P پشت آمپر نمیبینم و بجاش —– نشان میده و همین امر باعث شده ماشیت استارت بخوره اما روشن نشه. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
قطعه p-n سوییچ خرابه .یا سیم دنده از رگلاژ خارج شده
Amir
سلام عرض ادب جناب آقای جعفری پور
هنگام توقف خودرو و تغییر حالت دنده اتومات از روی d به r و بالعکس یه تکون کوچیک میخوره ماشین دلیلش چیه میتونه خرابی یا ضعیف شدن دسته موتور زیر گیربکس و موتور باشه البته بردمش رو چاله عیبی نداره ولی موتور داغ میشه (دسته موتور لاستیکی هم گرم بشه بازیش بیشتر میشه)تکون بیشتری هنگام تغییر از رو این حالتها به حالت دیگه میشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این تکان خوردن طبیعیه ، موتور دقیقا جهت عکس تکون میخوره ، اما نباید صدا بده
صفا
سلام , مقاله علمی شما را خواندم بسیار قابل استفاده و مفید بود , همچنین جوابهای عالمانه جنابعالی را به سوالات که با حوصله و دقت تمام پاسخ داده شده است مطالعه کردم . از وقتی که برای رفع ابهامات هم وطنان گذاشته اید بسیار ممنون و سپاسگذارم.
مينا
ممنون از توضیحاتتون من خوندم مطالب و و واسم این سوال پیش اومد که منظورتون اینه که برای عمر مفید گیربکس اتوماتیک تو حالت ترافیک باید دنده رو در حالت دستی قرار بدیم؟درست فهمیدم؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله کاملا درسته
مسعود جعفری پور
با درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
فرزاد
با عرض سلام و تبریک سال نو
جناب مهندس یک ماهی هست بیشتر اوقات وقتی مثلا پشت چراغ قرمز ماشین متوقف و در حالت D یا L و یا ۲،هستش صدای قر قری از جلو میاد ماشین جیلی gc6 و گیربکس از نوع cvt جاتکو میباشد. ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید. ماشین۱۲۰۰۰ کارکرده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تشخیص صدا به این شکل فقط میتونه در حد حدس و گمان باشه . عموما صداهایی که ماشینهای اتومات تو حالت درجا تو دنده میدن مربوط به اگزوز و محافظ های حرارتی و دیاق های اطراف موتور هست که باید روی چال و با دقت برسی بشه .
بهروز
سلام برلیانس h330 دارم جدیدا در حال حرکت گاز نمیخورد پا رو از روی پدال گاز بردارم دوباره فشار بدم گاز میخوره مشکل چی میتونه باشه البته چندین بار پشت سرهم این اتفاق میفته ۲ ماه پیش این اتفاق افتاد بنزین سوپر زدم حل شد دوباره این اتفاق افتاده با بنزین سوپر هم حل نشده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این اشکال معمولا بخاطر دریچه گاز هست . پیشنهاد میکنم کامپیوتر رو یکبار با دیاگ ریست کنید.ارتباطی با بنزین سوپر نداره . البته خرابی مپ سنسور هم میتونه باعث بروز این اشکال بشه
جواد
سلام مگان ۲۰۰۰ دارم وقتی میزنم d ماشین حرکت نمیکنه مکث زیاد داره و بعدش که حرکت کرد گاز میخوره ولی حرکت آرومی داره و شتاب نمی گیره میخواستم بدونم علتش چیه ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
اگر گیربکس روغن قابل توجه کم نداشته باشه این اشکال معمولا از توربینه
مسعود جعفری پور
با درود به دوستان عزیز
با عرض معذرت به دلیل پاره ای مشکلات موقتا امکان پاسخگویی به شما عزیزان برای بنده وجود ندارد
حقیقت
سلام آقای جعفری پور عزیز و دوستداشتنی
ماشین من ساندرو استپ وی اتومات هست
۱٫روغن موتور ایرانول ریسینگ که فرمودی برای اتومات من خوبه یا نه وچه مدلشو استفاده کنم.
۲٫ماشین من مدل ۹۶/۷است.اوایل احساس میکنم که ضربه تعویض دنده ها هم به عقب رفتن و هم به جلو رفتن و تعویض اتومات خودرو کمتر حس میشد و متوجه میشدم ولی الان احساس میکنم تغیر دنده در همه شرایط تکان بیشتری داره.حتی ماشین هم میزارم تا خوب گرم بشه که دوتا خط دمای رو صفحه کیلومتر روشن میشه بعد حرکت میکنم.به نظر شما مشکل داره یانه.تا حالا هم نمایندگی هم که رفتم نتونستن وضعیت روغن گیربکس رو نگاه کنن میگن باید بری نمایندکی استان (اهواز)که با دستگاه چک بشه که ببینم کم داره یانه.البته تکان دنده خیلی زیاد نیست ولی حس میکنم نسبت به اوایل کمی زیاد شده
مسعود جعفری پور
با درود
بله دوست عزیز برای اتومبیل شما هم ریسینگ خوبه . تکان موقع تعویض دنده تا حدی طبیعیه و نباید انتظار داشته باشید مثل ماشین دنده و یه راننده خیلی محتاط آرام عوض بشه و حالش پرش وجود داره ، اگر صدا و تقه باشه اشکال داره
عباس
با سلام جناب مهندس جعفری پور
من یه ساندرو اتومات صفر خریدم. تا الان ۳۲۰ کیلومتر با سرعت های بیشتر ۳۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کردم. برادرم هم یه ماشین L90 دنده ای مدل ۹۲ داره .
اما صدای موتور ماشین من بطور واضح بیشتر از ماشین ایشون است. همچنین انگار از تو موتور یه صدای مثل پرپر میاد. دو تا نمایندگی بردم. یکیشون گفت بعد از کیلومتر ۱۰۰۰ صداش کمتر میشه. و دیگری گفت با صدای L90 مقایشه اش نکن.!!
ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز گرچه این دو اتومبیل کاملا شبیه همدیگه هستن ولی ممکنه قسمتی از عایق بندی ماشبن شما کمتر یا دچار اشکال باشه . از اونجایی که یه روزنه کوچیک به موتور صدلی زیادی رو انتقال میده باید توجه کنید که به هر دلیلی مثل نصب دزدگیر یا سیم برق سیستم صوتی درپوش های پلاستیکی بین موتور و اتاق سوراخ و یا خارج نشده باشن
Mvm
سلام
من به تازگی ماشین اتوماتیک برای اولین بار خریدم یک سوال دارم میخواستم بدونم که در حال حرکت میتونم از دنده d به دنده ۲ یا ۱ دستی دنده رو تغییر بدم ممنونم از راهنمایی شما
مسعود جعفری پور
با درود
بله دوست عزیز میشه . کامنت ها رو مطالعه کنید ده ها بار توضیح دادم
سعید
سلام و درود بر شما اقای مهندس
میخواستم نظرتون رو درباره روغن مناسب چهار فصل توضیح بفرمایید که لازم نباشه فصل به فصل روغن خاصی رو استفاده کرد. روغن ده چهل مناسیه یا پنج چهل؟ موتور تی یو فایو اچ سی کراس.دفترچه فک کنم گفته ده چهل ولی رو موتور نوشته پنج چهل شاید بخاطر مسایل اقتصادی ایران خودرو اینجور گفته.بهرحال این وسط ادم گیج میشه چکار کنه.از طرفی من به نمایندگی مراجعه کردم گفتن توتال بریز۷۰۰۰
مسعود جعفری پور
با درود
توصیه من ایرانول ریسینگ هست که ده چهله و برای ماشبن شما و اغلب اتومبیل ها عالیه
احمد
سلام . وقتی ترمز میگیرم و بعد ترمز رو رها میکنم صدایی ایجاد میشه . علت چی میتونه باشه
؟
ماشینم ساندرو اتومات هست .
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
اگر منظورتون لحظه رها کردن ترمز صدایی شبیه به قرچ قرچ هست طبیعیه . در غیر اینصورت باید بیشتر توضیح بدید
احمد
ممنون ازتون – درسته همین هست که شما میگید
Saleh
سلام مهندس
وقت بخیر
ضمن تشکر و قدر دانی از مطالب خوبتون یه سوالی داشتم از محضرتان
هنگام حرکت خودرو تغییر وضیعت گیربکس باعث اشکال در سیستم گیربکس میشه؟؟؟
بر فرض مثال ۱۰۰کیلومتر بر ساعت سرعت داری پاتو از رو پدال گاز برداری و گیربکس رو تو حالت N قرار بدی بعده چند دقیقه که ماشین در حال حرکته بازم بندازی تو حالت D
مسعود جعفری پور
با درود
تعویض دنده هیچ اشکالی نداره ، خلاص کردن هم اشکالی بوجود نمیاره مگر اینکه خیلی سریع مثلا تو یک یا دو ثانیه لینکارو انجام بدید که ممکنه گیربکس قاطی کنه و دنده معکوس غیر عادی بده
محمود
محمود
سلام مهندس جان
بفرمایید در حال رانندگی در وضعیت D میتوان در ماشین اچ سی کراس دنده رو دروضعیت دنده ۲ یا L قرار داد یا نیاز است توقف کنیم
مسعود جعفری پور
با درود
بله ، بارها توضیح دادم و تو مقاله هم گفتم نیازی به توقف نیست
آرمین
سلام ممنون از جواب قبلی و یک سوال جدید داشتم درباره اینکه وقتی ماشین ایستاده لرزش دارد و یا وقتی در دنده ۲ یا ۳ قرار می گیرد و سرعت ۵۰ تا ۶۰ چیست ؟مدل ماشین مزدا۳ تیپ ۳
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز لرزش مزدا سه در حالت درجا تا حدی که فرمون کمی بلرزه و زیر دست مشخص بشه طبیعیه که تو اغلب ماشین های اتومات وجود داره. اما لرزش تو دنده دو سه باید دید دقیقا تو چه حالتی وجود داره اگر بین تعویض دنده هست اشکال از توربینه ، اگر هنگام شتاب گیری باشه میتونه از پلوس هم باشه. و در مواردی اگر دور روی هزار یا پایینتر بیاد میتونه بخاطر دریچه گاز یا تنظبم موتور باشه . بهر حال لرزش اشکال گسترده ایه که نمیشه اینجوری در موردش نظر قطعی داد
میر
سلام
ماشین من ۲۰۶ هست وقتی از دنده ۲ که میرم تو ۳ ماشین و فرمون لرزش داشت ، اشکال از خوردگی مشعلی پلوس بود
امیر
سلام ماشین من پروتون ویرا اتومات مدتی است موقع تعویض دنده ضربه میزنه روغن گیربکس و فیلتر گیربکس را تعویض کردم دسته موتوراشم تعویض کردم ولی هیچ تغییری نکرده ولی وقتی موتور سرده ضربه نداره یا اگه داره بسیار ناچیزه لطفا راهنمایی کنید .
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اشکالی که میفرمایید با توجه به اینکه فیلتر هم تعویض شده میتونه از پایین بودن فشار پمپ گیربکس و یا خرابی باند سروو باشه که در هر دو صورت باید گیربکس باز و اورهال بسه
سعید
با سلام و احترام جناب مهندس
امروز صبح که چند بار مجبور شدم پشت سر هم از دنده عقب و دی واسه پارک مناسب استفاده کنم یهو ماشین انگاری لگد زد شبیه زمانی که مثلا ماشین دنده ای رو پاتو از رو کلاچ برداری در حالیکه ماشین تو دنده باشه.البته ماشین خاموش نشد ایا علت خاصی داره.اینم بگم تابحال سابقه نداشته این مورد.ماشینم اچ سی کراس با کارکرد ۲۷۰۰ .
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر خیلی سریع دنده رو از حالت عقب به درایو و بلعکس تعویض کنید این حالت بوجود میاد ، مخصوصا اگه ماشین هنوز خوب گرم نشده باشه . این شرایط فقط بین عقب و درایو پیش میاد . باید بین این دو دنده حدود دو ثانیه زمان وجود داشته باشه وگرنه گاهی سیستم برقی باصطلاح قاطی میکنه
سعید
درود بیکران بر شما و ارزوی شادکامی و بهروزی
علیرضا
سلام مهندس ممنون از مطالب خوبتون میخاستم بپرسم بادنده دستی چطور باید در ترافیک و چراغ قرمز عمل کرد یه توصیح میدید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تو مقاله بطور کامل توضیح دادم. مقل ماشین دنده ای با توجه به سرعت دنده رو انتخاب میکنید و رانندگی میکنید . دنده ای رو انتخاب کنید که گیربکس با گاز دادن و رها کردن دنده مستقیم و معکوس نده
میلاد
سلام جناب مهندس خسته نباشید.
جناب مهندس من ماشین آردی دارم و چند روز پیش سیم کلاچ برید ، بعد از تعویض و تنظیم سیم کلاچ موقع تعویض دنده ضربه میزنه منظورم از ضربه اینه که انتقال نیرو از میل گاردان به دیفرانسیل با صدای کوبش همراه است
بنظر شما کلاچ خیلی بالا تنظیم شده که ضربه میزنه یا ربطی نداره؟
آیا این ضربه ها موقع تعویض دنده میتونه روی میلنگ یا یاتاقان های میلنگ تاثیر بزاره؟
بنظر شما این مسئله ی مهمی است؟
خیلی ممنون اگر راهنمایی بفرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
مشکلی که میفرمایید ارتباطی با سیم کلاچ نداره . البته ممکنه کلاچ تو حالتی کمتر این عیب رو نشون بده ولی در کل اشکال از اون نیست . بهتره بدید چهارشاخه گاردان ماشبنتون رو چک کنن .
هیچارتباطی با میل لنگ و یاتاقان نداره
میلاد
خیلی ممنون
سام
سلام
جک اس ۵ دارم
دیشب در سرعت ۸۰ اینطورها، دنده را میخواستم از حالت s به D تغییر بدم که به اشتباه رفت روی r و به راحتی هم جا رفت
آیا این طبیعیه؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله طبیعیه ، شیفتر دنده روی حالت r میره ولی دنده عقب قاعدتا عمل نمیکنه
ِقاجانی
سلام.وقت بخیر.به نوبه خودم از راهنمایی هاتون ممنونم.
خواستم بپرسم بهترین کار برای سبقت گرفتن و یا دور دادن به ماشین های اتوماتیک توی جاده خصوصا جاده دوطرفه که زمان کمی برا سبقت داریم، چی هست.
اگه با دنده d در مسیر سر بالایی احساس کردیم ماشین اونطوری که دوست داریم بالا نمیره و یا نمیشه،باید چکار کنیم.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تو هر شرایطی مثل سبقت توسربالایی وقتی شما پا رو روی پدال گاز فشار بدید خود گیربکس معکوس میده و با بیشترین توان حرکت میکنه ، اگر شما تا آخر گاز بدید و ماشین معکوس نده یعنی یه مکانیزمی اشکال داره ، طبیعتا گیربکس دنده بهتری انتخاب میکنه ، مثلا شما احتمالا به هفتاد تا سرعت معکوس به دو نمیدید ولی گیربکس اتوماتیک اینکار رو میکنه . دلیل توصیه استفاده از دنده دستی تو سربالایی و شرایط دیگه که تو مقاله توضیح داده شده بخاطر پرهیز از تعویض مکرر دنده با فشردن و رها کردن پدال گازه .
مجید
باسلام وتشکر حروفAVGدر پشت آمپر آیا به معنای میانگین سرعت میباشد. ممنون میشم توضیح بفرمایید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز معمولا برای میانگین مصرف سوخت بکار میره . باید به مقادیر و علائم کنارش توجه کنید چون ممکنه لستفاده های مختلف بشه
مجید
باسلام
واحد آن کیلومتر در ساعت است ولی اعداد روی صفحه افزایشی است( نوع خودرو اوتلندر)
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز وقتی دکمه info رو فشار میدید یکی از حالت ها avg هست که مقدار مصرف بنزین رو در کیلومتر نشون میده ، از طریق همون دکمه میشه با نگه داشتن روی منوی ستینگ داخل ستینگ رفت و واحد و حالت نشانگر مصرف بنزین رو تغییر داد . واحد مایل و کیلومتر هست که میشه تغییر داد و حالت رو میشه بین لیتر در صد کیلومتر یا کل مسیری که بعد از ریست کردن طی میشه تنظیم کرد .
حمیدرضا
سلام به آقای مهندس جعفری
من بخاطر علاقم به موضوعات فنی خودرو مقالتون رو به انضمام تمامی پرسش ها و پاسخ هایی که داده بودید مطالعه کردم.
سوال خاصی ندارم فقط خواستم به این وسیله یه تشکر از شما بکنم که این قدر خوب و دلسوزانه و بدون چشم داشت دیگران رو راهنمایی میکنید،حتی جایی دیدم که در ارتباط با خودروی هایما فرمودید اطلاعات کافی ندارم که این نشون میده سطح ثواد و البته فرهنگ بالایی دارید.
خدا قوت
با احترام،حمیدرضا
مسعود جعفری پور
با درود
از لطف جنابعالی متشکرم دوست عزیز .
روح اله
سلام مهندس ،مهندس من یه پارس تیوفا اتومات خریدم که آمپر از وسط رد میکنه و یکم اون طرف تر میره و باعث میشه فن روشن بشه ماشین هنوز پلاک نخورده صفر ولی این مشکل رو دارم ممنون میشم کمکم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
اولا این مشکل نیست و کاملا طبیعیه ، ثانیا موتور صفر تا حدود هزار کیلومتر حرارت بیشتری تولید میکنه که بابد صبر کنید این مقدار رو کار کنه