درباره نویسنده

مطالب مرتبط

232 دیدگاه

  1. 96

    سهراب عباسی

    سلام خوبید من فقط میخاستم ازتون تشکر کنم ؛ من خیلی از کارهای ماشینم رو با استفاده از مطالب وراهنمایی های شما انجام میدم ، امیدوارم هر چی از پروردگار میخای بهتون بده

    پاسخ دادن
    1. 96.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      متشکرم دوست عزیز ، خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده

      پاسخ دادن
      1. 96.1.1

        سعید محمدی

        سلام.ببخشید من پژو 405 صفر گرفتم بردم مکانیکی آب رادیات رو عوض کرد و حتی هوا گیری هم انجام داد.اینکه شیلنگ متصل به رادیات و ترموستات در حالت گرم شدن ماشین با دست فشار میدی سفت هست و موقع سرد شدن نرم میشه عادیه؟و صبح موقع سرد بودن در رادیات رو که باز میکنم یه صدای پیس کوچیکی میده مشکلی نداره؟

        پاسخ دادن
        1. 96.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          دوست عزیز مسلما به دلیل منبسط شدن آب داخل سیستم ، شلنگ رادیاتور زمان گرم بودن خیلی سفت تره . اگر باد کنه نشانه اشکاله . صدای پیس هم ممکنه بخاطر کشیدن هوا داخل باشه نه خروج هوا به بیرون . البته با توجه به اینکه گفتید ماشینتون صفره و شلنگ موقع سرد بودن نرمه میشه اینجوری استنباط کرد.

          پاسخ دادن
  2. 95

    پراید

    سلام من پراید مدل 91 دارم. 300 کلیومتر باهاش راه رفتم یکدفعه آمپر زد بالا زدم کنار دیدم قمقمه رادیاتور آب داره ولی رادیاتور خالی شده آب نداره علتش چیه لطفا توضیح بدید

    پاسخ دادن
    1. 95.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز این مسأله دلایل متعددی میتونه داشته باشه ، ساده ترینش خرابی در رادیاتوره که احتمالش هم بالاست ، دلیل بعدی نشتی زیاد از یه قسمته چون اگه نشتی کم باشه از قمقمه آب رو میکشه ، نشتی زیاد با پر کردن آب و نگاه کردن مشخص میشه

      پاسخ دادن
  3. 94

    امیر

    سلام وقت بخیر من یک اردی دارم انژکتوره شیلنگاش هوا میگیره چند بار واشر عوض کردم یک مدت درسته بعد یک هفته دوباره باد میکنه گفتن از کف سیلندر اونم تراش دادم .سرسیلندرم بردم ازمایش اب کف تراشم زدم باز دوباره باد میکنه .شیلنگاشم همه نو کردم در رادیاتم عوض کردم ولی بازم هوا میگیره اگه سرد باشه روشنش کنی در جا کار کنه چند ساعتم روشن باشه هوا نمیگیره ولی اگه باهاش راه برم داغ بشه چند بار خاموش روشن کنم شیلنگها خیلی باد میکنه.گازشم بستم بازم هوا میگیره.

    پاسخ دادن
    1. 94.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز کاملا مشخصه که از محفظه احتراق کمپرس وارد سیستم خنک کننده میشه . اصلا ارتباطی با شلنگ ها نداره! این هم که میگید درجا هوا نمیگیره دیگه صد درصد معلومه که مشکل نشتی کمپرس هست . حالا این چندتا دلیل میتونه داشته باشه
      ۱. تاب داشتن کف سر سیلندر
      ۲. ترک داشتن سر سیلندر
      ۳. بد بسته شدن توسط مکانیک
      ۴. وجود خط و خش عمیق روی سیلندر یا تاب داشتن روی سیلندر
      ۵. تراش خوردن زیاد سرسیلندر و واشر سر سیلندر غیر استاندارد

      پاسخ دادن
  4. 93

    جواد

    سلام
    206 تیپ 2 ، روی هوزینگ ترموستات محل بسته شدن پیچ برنجی هواگیری هرز شده ، اگه نخوام هوزینگ رو عوض کنم آیا راه کاری دارید(هوزینگ پلاستیکی هستش)
    اگه امکان داره نکات تعویض هوزینک رو بفرمایید

    پاسخ دادن
    1. 93.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز اصلا به ریسکش نمی ارزه ، راه داره ولی هوزینگ که قیمت بالایی نداره . نشتی آب میتونه راحت باعث نابودی سرسیلندر و موتور بشه . کمتر از صد تومن هزینه داره پس دنبال تعمیر نباشبد . فقط یه هوزینگ شرکتی بگیرید اگه خودتون عوض میکنید جاش رو باید عین آینه تمیز کنید و با پنبه تینری خشکش کنید ، به دو طرف چسب سیلیکون بزنید و ببندید. مهمترین قسمت تمیز کردن جای هوزینگه که باید با سنباده انجام بدید . قسمت بد قلقش هم لوله بخاریه که باید بعد از باز کردن در بیارید و قبل از بستن روی هوزینگ جدید ببندید

      پاسخ دادن
  5. 92

    امير

    سلام مهندس جان
    بنده توسان مدل 2015 دارم و تا حالا هم آب رادياتورش رو عوض نكردم ميخواستم بدونم زمان تعويض آب رادياتورش چه موقعه و و از چه مارك ضديخ و ضد جوشي با چه نسبتي استفاده بكنم ؟ممنون از توجهتون

    پاسخ دادن
    1. 92.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز با توجه به نوع اتومبیل شما و اینکه احتمالاً هیچ نشتی نداشته ، لازم نیست هر سال صد یخ رو تعویض کنید . پیشنهاد من اینه که بعد از چهار سال یا صد هزار کیلومتر کل مایع سیستم خنک کننده رو تعویض کنید . نسبت آب و ضد یخ باید نصف نصف باشه ، و باید از ضد یخ قرمز استفاده کنید که به اروپایی مشهوره . من برند پیشنهادیم رو براتون ایمیل میکنم .
      دوستان دیگه ای که کامنت ها رو میخونن این پاسخ برای این اتومبیله ، برای ماشین های قدیمی تر مثل تیپ دو ،۴۰۵ ، پراید و. که واشر سرسیلندر غیر فلزی دارن هر چهل هزار کیلومتر یا دوسال باید تعویض بشه

      پاسخ دادن
  6. 91

    مسعود

    سلام استاد.جون هرکی دوس دارین جواب منو بدین و دقیق.من ماشین ۴۰۵ دارم ک ۳ ساله خریدم و ۴ بار واشر زدم.حدود ۱۰ روز پیش یاتاقان زده بود تعمیر اساسی کردم.ولی بازم شلنگ رادیاتور سفت میشه خیلی سفت.وقتی ک باز میکنم موقع گرم هوا میده بیرون.ب مکانیک گفتم گفت طبیعیه اگه در حالت گرم آب بزنه بیرون یعنی مشکل واشر داره و گردن نمیگیره.بخدا موندم چکار کنم.لطفا جواب منو صریح و واضح بدین.ک آیا شلنگ باد داره یعنی واشر مشکل داره؟؟؟اصولا نباید سفت باشه؟؟

    پاسخ دادن
    1. 91.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز ممکننه یه سرسیلندر بارها باز بشه ولی درست بسته نشه اگر در حالت سرد هوا از رادیاتور بیرون میزنه نشانه اشکال در واشر سر سیلندره. باد کردن شلنگ تا حدی طبیعیه . مهمترین علامت تک کار کردن موتور تو لحظه اول صبح هست.

      پاسخ دادن
  7. 90

    علیرضا

    تیبا بعد از تعمیر موتور آب کم میکنه و از رادیات میره به قمقمه و به رادیات برنمیگرده درب رادیات و قمقمه هم تعویض شده نشتی هم نداره مشکل از کجاست!؟

    پاسخ دادن
    1. 90.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز متاسفانه علائمی که شما گفتی به نظر می رسه واشر سرسیلندر نشتی داشته باشه و کمپرس وارد سیستم خنک کننده بشه .

      پاسخ دادن
  8. 89

    حسین

    سلام . اول صبح خواستم آب رادیاتور چک کنم .آب که ریختیم یادم رفت درو ببندم رفتم ماشینو روشن کردم تاوقتی خواستم کاپوتو ببندم دیدم در رادیاتور بازه رفتم سریعو در بستم درحالی که هنوز سرده ماشین این ماشین هم پژو۴۰۵ است آیا اتفاقی بدی می افتد

    پاسخ دادن
    1. 89.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر مشکلی نداره ‌‌‍‍.

      پاسخ دادن
  9. 88

    نوروزی

    سلام من ال90دارم جهت تعویض اب رادیات نیاز به هواگیری دارد یانه؟

    پاسخ دادن
    1. 88.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله حتما بابد هواگیری کنید

      پاسخ دادن
  10. 87

    رضا

    سلام و خسته نباشید
    من روآ سال مدل نود دارم
    متاسفانه در مدت شش ماه سه بار واشر سرسیلندر عوض کردم
    هوای بسیار زیادی داره که هنوز منشا رو پیدا نکرده کسی ..
    سر سیلندر تراش خورده و تراشکار با ویزیت سیلندر معتقد هستن سیلندر تاب برداشته و سیلندر هم به تراشکاری فرستاده شد
    سوال من از خدمتتون اینه که علت این هوای زیادی که وجود داره چی میتونه باشه؟
    علاوه بر تعمیرو تراش … ترموستات دما بالا ،واتر پمپ . رادیاتور ،جنت بالا جدید نصب شده
    خودور در حالت توقف جوش میاورد و آمپر میچسباند اما رادیاتور سرد بود به همین علت تعمیر شده میترسم بعد از اینهمه هزینه و وقت باز درست نشه
    میخواستم راهنمایی بگیرم از شما و اینکه چه پیشنهادی دارید
    سپاسگزارم

    پاسخ دادن
    1. 87.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز کاملا مشخصه که نشتی هوا از سرسیلندر هست . با علایمی که شما گفتید من فقط احتمال میدم سرسیلندر از جایی ترک داشته باشه که باعث نشتی بشه . باید یه تراشکار خوب سرسیلندر رو بزاره زیر فشار و تست کنه

      پاسخ دادن
  11. 86

    مجید

    سلام آقای مهندس وقت بخیر من سمند Ef7 مدل 90 دارم الان چند وقته وقتی متور ماشین کاملا سرده درب رادیاتورو باز میکنم آب با فشار میپاشه یا وقتی متور گرمه صدای هوا از درب رادیاتور میاد

    پاسخ دادن
    1. 86.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز اگر اینچنین باشه و در حالت کاملا سرد فشار وجود داشته باشه مشکل از واشر سرسیلندر ماشینتون هست

      پاسخ دادن
  12. 85

    مصطفی

    عرض سلام خدمت جنابعالی و ممنون بابت سایت خوبتون

    پیچ های هواگیری در موتور دنا کجای موتور قرار گرفته؟

    پاسخ دادن
    1. 85.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز متاسفانه دقیق نمیدونم ، فقط میدونم که یه پیچ هواگیری روی هوزینگ یا همون محل نصب ترموستات هست که برای پیدا کردنش کافیه شلنگ بالای رادیاتور رو دنبال کنیدو به ترموستات برسید . یه پیچ برنجی که آچار ال 5 میخوره

      پاسخ دادن
  13. 84

    رضا

    405 Tu5
    ممنون بابت پاسختون
    با اینحال نظر شما فقط روی ایراد داشتن (و یا شاید ایراد ساختاری) رادیاتور بخاری هست؟
    یعنی نگرانی بابت سرسیلند یا واشر نداشته باشم؟
    و اینکه از دید حضرتعالی و با توجه به گارانتی داشتن ماشین، نیاز هست ببرم نمایندگی؟
    سپاسگزارم. ببخشید سوالم طولانی شد💐

    پاسخ دادن
    1. 84.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز من اصلا فکر نمیکنم مشکل واشر سرسیلندر باشه چون اولا واشر tu5 فلزیه و به این راحتی ها حتی با داغ کردن هم نمیسوزه . ثانیا واشر سوزوندن علائمی داره که کاملا مشخصه ، مهمترینش هوا گرفتن مداوم سیستم هست که باعث خروج هوا موقع باز کردن درب مخزن تو حالت سرد میشه و بعدی هم چند ثانیه تک کار کردن صبحگاهی. در ضمن من گفتم لوله واسطه بین رادیاتور و شلنگهای بخاری ، همیشه وقتی تو یه جایی که گردش آب وجود داره اگه مسیر تنگ و بعدش باز بشه بدلیل افت فشار در قسمت باز صدا بوجود میاد

      پاسخ دادن
      1. 84.1.1

        رضا

        سپاس، و ممنون که وقت میزارید و پاسخ میدید

        پاسخ دادن
  14. 83

    رضا

    سلام و عرض ادب خدمت آقای مهندس
    ممنون میشم سوال بنده رو هم پاسخ بدید
    ماشین من 405 SLX مدل 97 با موتور TU5 و با کارکرد 18 هزار تا هستش
    روزی که ماشین رو صفر تحویل گرفتم مقداری آب(حدودا 2 لیوان) کم داشت،آب مقطر اضافه کردم.
    یکی دو هفته بعد که دقت کردم حس کردم از پشت فرمان صدای حرکت آب میاد (در حالت موتور داغ) چند روزی گذشت و به چند نفر نشون دادم بدون اینکه نگاه کنند میگفتم که tu5 اون هم ماشین صفر نگاه کردن نداره،به دلیل حساسیتم (بعد از حدودا 1 ماه)خودم کل مایع خنک کننده رو از شیلنگ پایین رادیاتور تخلیه و با نسبت 50/50 آب مقطر و ضد یخ پارس پر کردم(همه مراحل در حالت موتور سرد انجام شد)
    هواگیری رو هم که با توجه به اندک اطلاعات فنی خودم و با کمک اینترنت به این صورت انجام دادم که بعد از خالی شدن کل آب از جنت پایین و بستن اون،پیچ هواگیری روی لوله بخاری و پیچ هواگیری کنار ترموستات رو باز کردم و رادیاتور رو با مخلوط 50 /50 پر کردم تا زمانی که مایع بدون حباب ابتدا از لوله بخاری خارج شد(همزمان مقدار کمی هم از پیچ هواگیری کنار ترموستات خارج میشد) و پیچ رو بستم و بعد هم بعد از بستن اون آب بدون هوا با شدت بیشتری از پیچ کنار ترموستات خارج شد و اون رو هم بستم(طی این مراحل هم با کمک دوستم اجازه ندادم آب رادیاتور پایین بیاد) و بعد از فول شدن درب رادیاتور رو بستم، لحظه استارت زدم یه ثانیه صدای قل آب اومد و قطع شد (فقط و فقط همون یک بار در لحظه استارت اون صدا اومد) و بعد از مقداری دور زدم و داغ شدن متأسفانه همچنان مقداری صدای جریان پشت فرمان و داشبورد شنیده میشه، درب رادیاتور رو هم تعویض کردم و اصلی گذاشتم اما هیچ تغییری نکرد،همینجور چند ماه گذشت و باز هم به دلیل حساسیتم بدون اینکه مشکل خاصی غیر از صدای آب ببینم کل رادیاتور اصلی رو هم عوض کردم و نو گذاشتم به همون شکل بالا مجدد هواگیری کردم اما همچنان هم صدای آب (فقط در حالت داغ موتور) شنیده میشه. ضمنا توی این یک سال نه آب ماشین کم شده، نه زیاد شده، روغن موتور هم نه کم شده و نه زیاد شده، آب همچنان شفاف و روغن هم همیشه شفاف و OK بوده، شیلنگهای رادیاتور باد نمیکنه و آب هم از اگزوز خارج نمیشه،ماشین هم در همه حالت صاف صاف کار میکنه و هیچ گونه نشتی هم دیده نمیشه،،، لطفا منو راهنمایی کنید،..! مشکل از کجاست؟ آیا من زیاد حساسم یا اینکه واقعا مشکل وجود داره!؟ با اینکه ماشین هنوز تقریبا نو هست گاهی به فکر فروش می‌افتم

    پاسخ دادن
    1. 83.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اولا باید خدمتتون عرض کنم ک بدترین کار ریختن آب مقطر تو رادیاتوره چون آب مقطر شدیدا خورنده است و به دلیل خاص بودن علاقه به خورندگی و جذب املاح داره . برای این منظور باید از آبهای استاندارد مخصوص رادیاتور که با املاح مجاز اشباع شدند استفاده کنید . تکرار میکنم با علامت استاندارد . ثانیا آخه صدای آب چه ارتباطی با رادیاتور داره که شما بدون دلیل رادیاتور ماشین نو رو تعویض کردید. بله شما حساسیت زیاد دارید . در حالت طبیعی فقط وقتی که رادیاتور بخاری به دلیلی چرب باشه یا هوا داشته باشه صدای آب میاد ولی تو ماشین هایی مثل شما احتمالا لوله ورودی رادیاتور بخاری نازکتر از لوله خروجی هست . البته ممکنه لوله واسطه بین رادیاتور بخاری و شلنگ ها این وضعیت رو داشته باشه. یا تو قالبش اشکالی بوده که تنگتر شده .

      پاسخ دادن
  15. 82

    عارف

    با سلام و تشکر از شما
    بنده سمند 92 دارم که کل موتور بجز بلوک سیلندر نوع کردم بعد چند ماه متوجه صدای شرشر آب و سفت بودن جنت رادیاتور شدم دوباره سرسیلندر باز شد و واشر مسی استاندارد بدون کف تراشی بستم سر سیلندر رو تراشکار ندید ولی باز هم شیلنگ وقتی موتور گرمه سفت هست گاها صدای شرشر آب خیلی کمی میاد وقتی سرد شد درب رادیاتور باز میکنم صدای هوا نمیده موقع جاده ک موتور سرد تر هست فشار کمتر هست نشتی و کاهش آب و روغن نداره خواهش میکنم راهنماییم کنید

    پاسخ دادن
    1. 82.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز نباید روی ماشین مدل پایین که احتمالا مقداری پوسیدگی روی سطح سیلندر داره واشر فلزی می انداختید . با توجه به توضیحاتتون احتمالا واشر سرسیلندر مقدار کمی نشتی داره ولی به نظر من تا وقتی که زیادتر نشده کاری باهاش نداشته باشید چون باید همون هزینه رو بکنید

      پاسخ دادن
  16. 81

    آرش

    سلام مهندس عزيز
    دنا پلاس صفر كيلومتر دارم 1500 كيلومتر كاركرد دارد بعد از اينكه ماشين بيشتر از يك ساعت خاموش شده بود و قبلش كولر استفاده شده بود در هواي گرم ولي درب كاپوت و موتور و رادياتور كاملا خنك نشده بود درب رادياتور را باز كردم يك مقدار آب از رادياتور خارج شد . پس فرداي همان روز به پيشنهاد يكي از همكارانم كه ماشين كاملا سرد شده بود به مدت يك دقيه ماشين را درحالت درب رادياتور باز و درحالت سرد روشن كردم در ضمن هيچ آبي پس فردا از رادياتور كم نشده بود ولي موقع باز كردن درب رادياتور صداي پيس شنيده شد. ازخاموش كردن ماشين باز هم به مدت 10 ثانيه ماشين را درحالت درب باز رادياتور روشن و خاموش كردم.
    خواستم ببينم اولا ماشينم نياز به هواگيري دارد؟ و آيا بازكردن درب رادياتور و روشن نمودن ماشين در حالت درب باز مشكلي براي ماشين ايجاد كرده است ؟ و آيا به ماشين آسيبي وارد شده است ؟ توصيه اي داريد؟
    با تشكر

    پاسخ دادن
    1. 81.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      ببینید دوست عزیز همون طور که تو مقاله توضیح دادم هواگیری برای زمانی هست که آب سیستم خالی شده باشه . وقتی در حالت گرم درب رادیاتور رو باز میکنید فقط فشار سیستم از بین میره و اگه دمای آب به صد درجه برسه جوش میاره در صورتی که تحت فشار تا صد و سی درجه هم جوش نمیاد . وقتی آب کم نکرده نیاز به هواگیری نداره فقط بهتره وقتی ماشین کاملا سرد بود یکبار درب رادیاتور رو باز کنید و مجددا ببندید و اگر اب کم داره جایگزین کنید .

      پاسخ دادن

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code