از زمان تولید صنعتی اتومبیل در اوایل قرن بیستم تا به امروز تقریبا اغلب اتومبیل های بنزینی یا گازوئیلی به نوعی از یک یا چند صافی برای تصفیه سوخت بهره میبردند. وجود ناخالصیهای مختلف در انواع سوخت حتی گاز طبیعی باعث لزوم استفاده از انواع صافی در ماشین آلات و دستگاه هایی که دارای موتور درون سوز هستند شده است. ذرات معلق در مخازن سوخت جایگاه ها، تکه های فلزی و پلاستیکی حاصل فرسایش قطعات و شلنگ های سوخت در جایگاه ها، ذرات پوسیده و جدا شده باک و لوله های بنزین اتومبیل همه ناخالصی هایی هستند که باید توسط صافی از سوخت جدا شوند.
اهمیت صافی بنزین در اتومبیل های امروزی
صافی بنزین یکی از قطعات مهم و مصرفی اتومبیل های امروزی است. دلیل اهمیت بیشتر صافی بنزین در اتومبیل های امروزی در مقایسه با گذشته تغییر سیستم سوخت رسانی اتومبیل ها از کاربراتوری به انژکتوری است . در اتومبیل های کاربراتوری بنزین از درون چند ژیگلور عبور میکند که حداقل قطری حدود نیم میلیمتر دارند، اما در اتومبیل های انژکتوری هر انژکتور یا سوخت پاش دارای یک یا چند سوراخ بسیار ریز است که بسته به تعداد آن قطری کمتر از دو دهم میلیمتر دارد، از آنجایی که انژکتور برای زمانی کمتر از پنج هزارم ثانیه باز میشود و مجرای بسیار باریکی دارد ذرات بسیار ریز میتوانند مسیر پاشش سوخت را مسدود یا نیمه مسدود کنند.
در خودرو های کاربراتوری پمپ بنزین تنها بنزین را از باک به کاربراتور میرساند و خلاء ایجاد شده در منی فولد بنزین داخل کاربراتور را از درون ژیگلورها به منی فولد هدایت میکند، اما در خودرو های انژکتوری پمپ بنزین فشار لازم برای پاشش سوخت توسط انژکتورها را فراهم میکند. به همین خاطر کثیف بودن فیلتر بنزین علاوه بر کم شدن مقدار پاشش سوخت در انزکتورها باعث داغ کردن و آسیب به پمپ بنزین نیز مشود.
زمان تعویض فیلتر بنزین(صافی بنزین)
تعویض به موقع فیلتر بنزین باعث تمیز ماندن انژکتورها، عمر مفید پمپ بنزین و راندمان بالای موتور میشود. اما به هیچ عنوان نمیتوان زمان یا کارکرد مشخصی را برای تعویض فیلتر بنزین مشخص کرد. در حقیقت عمر فیلتر بنزین اتومبیل به کیفیت بنزین در جایگاهی که برای سوختگیری انتخاب میکنیم بستگی دارد . در شرایط ایده آل و کیفیت استاندارد بنزین کارخانجات اتومبیل سازی به طور میانگین زمان یکسال و کارکرد بیست هزار کیلومتر را برای تعویض صافی بنزین توصیه کرده اند، اما ممکن است بعد از پر کردن باک اتومبیل در اولین روز بعد از تعویض فیلتر بنزین حجم زیادی جرم و ذرات معلق وارد باک اتومبیل شده و فیلتر بنزین را تا حد زیادی کثیف و یا حتی مسدود کنند. بنابر این توصیه میشود کسانی که در جایگاه های متعدد سوختگیری میکنند در هر نوبت تعویض روغن فیلتر بنزین را نیز تعویض کنند .
علائم کثیف بودن فیلتر بنزین
کثیف بودن فیلتر بنزین باعث مشکلات متعددی برای اتومبیل میشود که علاوه بر ایجاد اشکال در استفاده از اتومبیل و رانندگی میتواند به بعضی از قطعات اتومبیل آسیب برساند. کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین اتومبیل باعث پایین آمدن راندمان موتور، کثیف شدن انژکتورها، بد روشن شدن موتور ، کوتاه شدن عمر پمپ بنزین، سنسور اکسیژن و در بعضی موارد سوختن سوپاپ موتور اتومبیل میشود.
یکی از نشانه های کثیف بودن صافی بنزین بد روشن شدن اتومبیل به خصوص در حالت استارت سرد است، معمولا در صورت کثیفی فیلتر بنزین، موتور اتومبیل با اولین استارت بلافاصله بعد از باز شدن سوئیچ روشن نمیشود و باید بعد از باز کردن سوئیچ چند ثانیه منتظر ماند تا فشار بنزین در ریل سوخت به حد کافی برسد. در غیر اینصورت ممکن است برای روشن شدن موتور نیاز به چند استارت باشد.
یکی دیگر از علائم کثیفی فیلتر بنزین پایین آمدن راندمان موتور است که باعث کم شدن کشش موتور می شود. معمولا در این شرایط قدرت موتور مقدار قابل توجهی کاهش یافته و دور موتور به کندی بالا میرود. کاهش قدرت موتور در سربالایی ها و هنگام استفاده از کولر اتومبیل کاملا محسوس است و میتواند باعث بالا رفتن آمپر آب در ماههای گرم سال شود .
در بسیاری از موارد کثیفی و خرابی فیلتر بنزین باعث کثیف شدن و گرفتگی انژکتورها میشود. در این حالت راندمان موتور بشدت کاهش یافته و مصرف بنزین بالا میرود . عبور جرم و ذرات ریز از صافی بنزین و ورود ان به انژکتور باعث مسدود شدن مسیر پاشش سوخت و در نتیجه از کار افتادن یکی از انزکتورها میشود، البته ممکن است نیمی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها مسدود شود که باعث بد کار کردن و لرزش موتور در دور آرام و حالت درجا میشود. در حقیقت علت اصلی کثیفی انژکتورها خرابی یا غیر استاندارد بودن فیلتر بنزین است بنابر این توصیه میشود همیشه از فیلتر بنزین اصلی استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از فیلتر بنزین کارکرده روی اتومبیل به مراتب بهتر از تعویض آن با صافی نو غیر اصلی است.
یکی از علائم کثیف شدن فیلتر بنزین اتومبیل تغییر صدای پمپ بنزین است. بعد از باز کردن سوییچ اتومبیل پمپ بنزین برای چند ثانیه به کار می افتد ، معمولا رانندگان به صدای پمپ بنزین عادت میکنند و ممکن است حتی متوجه بکار افتادن آن نشوند اما کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین باعث ایجاد صدای غیر طبیعی در پمپ بنزین میشود .
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی……
42 دیدگاه
بیچرانلو
سلام مهندس
بابت راهنمایی هاتون و وقتی که میذارین ممنونم.
این مکملهای اکتان بوستر، مارک خاصی رو معرفی میکنین که هم خوب باشه هم تقلبیش توی بازار کم باشه؟
و اینکه هر دفعه که باک رو پر میکنم بزنم یا هر از چند گاهی؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر میکنم بنزینی که داره توپمپ بنزینها عرضه میشه نیازی به اکتان بوستر نداره . حداقل من تو تهران علائم پایین بودن اکتان رو ندیدم . همونطوری که سالهاست اکتان بوستر اصلی ندیدم . اکتان بوستر فقط در صورتی توصیه میشه که ماشین صدای ناک بده . همون صدای قرفر معروف که توسط دنده مرده میاد . اگر تو حالت عادی بیاد با بالا بردن اکتان حل میشه. البته به این معنی نیست که حتما مشکل از بنزینه . اگر محفظه احتراق جرم بگیره یا سرسیلندر تراش زیاد خورده باشه این مشکل پیش میاد.
در هر صورت با توجه به قیمت بسیار بالای اکتان بوسترهای اصلی در صورت تیاز فمر نیکنم بنزین سوپر کار عاقلانه تری باشه
مسعود جعفری پور
ا درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
مهدی
سلام مهندس. من جایی پیدا نکردم که با موضوع سوال مرتبط باشه اینجا پرسیدم. ببخشید.
میخواستم بدونم برای روغن موتور ۱۶۰۰ کپچر یا اسکالا دو نظر وجود داره . روغن ۱۰w40 و ۵w40
نمایندگی میگه ۱۰w40 elf مناسبه و اگه ۵w40 بزنی موتور ممکنه یاتاقان بزنه.
ولی فردی که خیلی خیلی تبحر در امور خودرو داره گفته ۵w40 مارک ادینول بزن بدلیل استارت راحت تر در هوای سرد و نرم تر بودن موتور و صدای کمتر موتور و مصرف سوخت کمتر.
حالا من موندم کدومشون درسته. به اطلاعات نمایندگی ها هم نمیشه زیاد اعتماد کرد.
ممنونم راهنمایی کنید. یا شماره فردی که معتبره بفرمایید با تماس تلفنی سوال بپرسم .
متشکرم
مسعود جعفری پور
با درود
توصیه من برای اتومبیل شم ادینول ۱۰-۴۰ هست . اما پنج چهل هم هیچ اشکالی نداره ، یاتاقان هم نمیزنه! اما اون دوستی که گفتن ۵-۴۰ بهتره حرفشون از نظر علمی کاملا اشتباهه . چون ویسکوزیته هر دو تو حالت سرد از چهل بیشتر نمیشه که در نتیجه تفاوتی در استارت سرد نداره . از نظر علمی روغن ده چهل از پنج چهل بهتره اما بالاتر بودن قیمت پنج چهل باعث میشه مصرف کننده فکر کنه لزوما روغن بهتریه.
مهدی
مهندس : ایول به شما . عجب توضیح درست و منطقی فرمودید. تمام سوالاته منو با این جند جمله پاسخ دادید. یک هفته درگیر این مسئله شده بودم.فقط اگر بفرمایید علت اینکه ادینول بر elf ترجیح داده شده توسط شما چیه. آیا elf پول اضافی پرداخت میکنیم یا کیفیت روغن elf موجود در بازار قابل اعتماد نیست . بسیار بسیار متشکرم از راهنمایی عالیه شما.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز روغن الف بدلیل توصیه کارخونه رنو مشتری زیادی داره و متاسفانه به همین دلیل بیشتر از ده مدل تقلبی داره . از طرف دیگه روغن الف اصلی هم که تو بازار ایران هست فقط یه نمایندگی تجاریه که نظارت صحیحی در تولیدش نیست . کارشناسان خود شرکت ها اعتراف میکنند که نمیتونند محصول شرکت خودشون رو با تقلبی تشخیص بدن و حتما باید محصول رو به آزمایشگاه ببرند . البته شاید روغن ادینول هم بصورت تقلبی به بازار بیاد اما فعلا از نظر من این روغن که از آلمان وارد میشه بهترین روغن موجود در بازاره
علیرضا
سلام خدمت اساتید
ایا صافی بنزین ۲۰۶ رو میشه تمیز کردو دوباره انداخت یا باید عوض بشه چون تازگی انداختم و باک ماشینم کثیف بوده میتونم باد بگیرم و تمیزش کنم ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
نه خیر نمیشه . اون کثیفی ها که خارج میشه خیلی اهمیت نداره ، ذرات لابلای کاغذ فیلتر گیر میکنن
سيدجعفر
باعرض سلام وخسته نباشید.من یک ال۹۰دارم وقتی فرمون ماشینوتاانتهابه راست یاچپ میچرخونم چراغ دینام ماشین روشن میشه.بفرماییدعیبش ازچیه؟ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دلیلش اینه که دور موتور مباد پایین و علت اینه که فشنگی هیدرولیک فرمان خراب یا سیمش قطع شده
پرویز
باعرض سلام،من پراید۱۳۱یوروچهاردارم،ازفشاردادن پدال گازتاافزایش سرعت یکم مکث داره ،وچندوقتیه که تودنده یک ودو،هنگام معکوس وحرکت بادنده پایین،یاازایش دنده ازیک به دو،ماشین باتقه حرکت میکنه،فیلترسوخت روهم تازه عوض کردم،باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز حرکت کردن با مکث دلایل متعددی داره که مهمترین تو ماشین شما کثیفی صافی بنزین پمپ که داخل باک هست و یا ضعف خود پمپ بنزین میتونه باشه . در مورد تقه زدن من بعید میدونم ارتباطی با مشکل اول داشته باشه و میتونه بخاطر خرابی دسته موتور، پلوس و حتی لقی هرزگردهای دیفرانسیل باشه
مجید
درود برشما زمان تعویض صافی بنزین تویوتا کرولا کیه؟! نشانه ای داره برا تعویض اگه ندونیم تا حالا عوض شده یا نه؟
مسعود جعفری پور
با درود
اگر تهران هستید و پمپ بنزین خوب بنزین میزنید هر سی هزار کیلومتر . وقتی خبر ندارید مجبورید تعویض کنید . علائمش وقتی مشخص میشه که به پمپ بنزین فشار میاد و کلی اذیت میکنه
وحید
با سلام ، آیا اضافه کردن محلولهایی را که بعنوان انژکتور شور موجود هست و در خیلی از پمپ بنزین ها هم علنا به فروش میرسانند ، توصیه می کنید؟ اگر جواب مثبت است هر از چه مدت یا چند کیلومتر؟
مسعود جعفری پور
با درود
فکر میکنم تو مقاله توضیح دادم که اصلا توصیه نمیکنم ، این محصولات تقلبی و بدون اثر و گاهی هم مضر هستند. تنها مکمل های اکتان بوستر در صورتی که تقلبی نباشند با بنزین معمولی که اکتان پایینتری داره میشه مصرف کرد .
محسن
سلام؛
اول تشکر بابت این مطلب زیبا.
ماشین من مدل ۸۶ هست. از زمانی که خریدم تا الان حدود ۵۰هزار تا کار کرده ولی فیلتر بنزین رو عوض نکردم. زمانی که خریدم ۸۰هزار کارکرد بود.
یکی از مشکلات ماشین من که از همان اول داشته است کله کردن ماشین روی دندههای سنگین هست که هر چه دنده کمتر باشد شدت آن هم افزایش پیدا میکند. توضیح اینکه مثلا ماشین با دندهی دو در حال حرکت هست که اگر ناگهان پا از روی گاز برداشته شود انگار که ماشین با یک نیروی مقاوم شدید لحظهای مواجه میشود جوری که سرنشینان و تمام بدنهی ماشین مقداری به جلو پرت میشوند (البته خیلی لحظهای و با شدت کم). برداشت خودم این است که به محض برداشتن پا از روی پدال گاز قاعدتا به جای انتقال نیرو از موتور به بدنه این فرایند برعکس میشود یعنی اینرسی ماشین موجب چرخش موتور میشود منتها دقیقا در هنگام این جابجایی انگار که در محل انتقال نیروی محرکهی اینرسی بدنه به موتور، ضربهای به موتور وارد میشود و در برابر اینرسی بدنه مقاومت شدیدی میکند و سرنشینان مقداری به جلو پرت میشوند.
یکی از دوستان میگفت که این اشکال به علت سوخترسانی ناقص است که بعد از برداشتن پا از روی گاز خیلی بدتر میشود و موجب میشود موتور مقاومت شدیدی در برابر اینرسی حرکتی ماشین داشته باشد. ایشان توصیه کردند که پمپ بنزین را تعویض نمایم. با توجه به توضیحات جنابعالی و با توجه به اینکه تابحال غیر از این مشکل مشکلاتی که ذکر کردید در ماشین من به وجود نیامده است آیا امکان دارد که اشکال از صافی بنزین باشد؟ نظرتان دربارهی پمپ بنزین چیست؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من یکبار پاسخ شمارو دادم ، نمیدونم سوال رو تکرار کردید یا بدلیل اشکال فنی منتشر نشده .
مشکلی که بیان کردید بخاطر اشکال در دریچه گازه که باعث ترمز موتوری شدید میشه ، تو دنده های سنگین بصورت کله کردن ماشین خودشو نشون میده و تو دنده های سبک و سرعت بالا به محض رها کردن پدال گاز سرعت ماشین خیلی زود گرفته میشه. دریچه گاز باید برای عبور مقداری هوا جا داشته باشه . ممکنه این اشکال بدلایل مختلف از ابتدا وجود داشته باشه و یا در اثر خوردگی پیچ و اهرم دریچه گاز بوجود بیاد . برای رفع اشکال باید دریچه گاز در صورت کثیف بودن بخوبی تمیز بشه و اگر اشکال حل نشد به هر شکلی دریچه باندازه ای که کاغذ بین پولک آزادانه حرکت کنه باز باشه . ممکنه با خم کردن جزئی اهرم نگهدارنده مشکل حل بشه و اگر امکانش وجود نداشت با سنباده کاری ملایم پولک دریچه گاز این مشکل حل بشه .
لازم به ذکره که در مواردی خرابی پتاسیومتر دریچه گاز هم باعث بوجود اومدن این اشکال میشه. برای تست میتونید چند لایه فویل آلومینیومی بین پیچ نگهدارنده و اهرم دریچه گاز قرار بدید
میلاد
سلام ممنون از سایت خوبتون
من در بعضی وبسایت ها خوانده ام که صافی بتزین خودروهای ایرانی هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود آیا صحت دارد؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من نظر و تجربه خودم رو نوشتم و دلایل رو هم ذکر کردم حالا شما باید تصمیم بگیرید. تعویض ده هزار تا اشکالی نداره . فقط صافی اصلی بندازید
یزدان
با سلام دوست عزیز صافی را عوض کردم .خیلی بهتر شد ولی جدیدا در حرکت تو دندهای بالا وقتی گاز نمیدم انگار ماشینو یکی از پشت میگیره .ول میکنه .نظر من تعویض پمپ هست .نظر شما چیه ممنون میشم.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز از اونجایی که پمپ بنزین هم گرونه هم معمولا اورژینال نیست همونطور که دفعه قبل هم گفتم توصیه میکنم تول برای تست پتاسیومتر دریچه گاز رو تعویض کنید . بهش سنسور دریچه گاز هم میگن . چون پتاسیومتر یه قطعه متحرکه که عمر مشخصی داره و احتمال خرابی بیشتر.
یزدان
سلام ممنون از راهنمایت.اقا مسعود البته وقتی باک بنزین فول هست کمی مکث گاز کم میشه .با توجه به راهنمایی شما من اول صافی بنزینو عوض میکنم درست نشد پمپ بنزین .
یزدان
سلام .من ریو مدل ۸۵ دارم مدتی هست وقتی میخوام حرکت کنم تو دنده یک دیر ماشین گاز میخوره کمی مکث داره .این با گرم شدن ماشین هم برطرف نمیشه ۲ ثانیه تاخیر داره .ممنون میشم راهنماییم کنید .یه مکانیک میگفت از پمپ بنزینه .من حرفشو قبول نکردم.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به اینکه دریچه گاز ریو مکانیکی هست اشکال میتونه فقط از پتاسیومتر دریچه گاز و پمپ بنزین باشه ، االبته اگر صافی هم بیش از حد کثیف باشه این اتفاق می افته
امیرحسین
سلام وقت بخیر
من یک پراید ۱۳۲ دارم
از وقتی که صافی بنزینش رو عوض کردم
دیگه چراغ چشمک زن بنزینم کار نمیکنه
و به محظ روشن شدن چراغ زرد بنزین
بنزین تموم میشه
ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من هیچ ارتباط منطقی بین صافی و چراغ بنزین نمیبینم . به نظر میرسه فقط یه اتفاق باشه ، برای اطمینان میتونید یه صافی دیگه بندازید ولی این اشکال معمولا از شناور و درجه داخل باکه . البته یه صافی هم داخل باک زیر پمپ هست! معمولا اون رو عوض نمیکنن ولی اگر منظورتون اون صافیه احتمالا موقع در آوردن و جازدن پمپ تنظیم شناور بهم خورده
محمد
سلام.من ی پرشیا دارم ک بعضی موقع ها تو دنده ۳ ی هو ماشین شروع مبکنه کم شدن سرعت و گاز میدی سرعت نمیره بالا اینگار یکی ماشین رو میگیره بعد ول میکنه.بعد ۴ ۵ ثانیه دوباره شتاب میگیره.مکانیک بردم نتونس عیبش رو دربیارهمشکل از کجاس؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به توضیحات شما من فکر میکنم اشکال از صافی پمپ بنزین هست . البته اگر مدل ماشینتون بالای هشتاد و پنجه . منظورم صافی بنزین نیست . گرچه بهتره صافی بنزین رو هم تمیز کنید ولی منظور من صافی خود پمپ بنزینه که داخل باکه . البته از اون جایی که درصدی هم احتمال سنسور اکسیژن وجود داره میتونید قبل از برسی پمپ بنزین سوکت سنسور اکسیژن رو آزاد کنید ، این کار رو خودتون میتونید براحتی انجام بدید ، یه سوکت سبزه که خار قرمز رنگ داره و با کشیدن خار آزاد میشه . اگر با قطع کردن سنسور اکسیژن درست نشد سراغ پمپ بنزین برید
حمید
سلام به کارشناسان وکاربران سایت بسیار مفید.سوالم این هستش خودرو پراید ۱۴۱ دارم و در مواقعی که موتور کم میاره میلرزه .مثلا جاهایی که با دنده دو دور میزنم یا بعد از دست اندازها که دوباره میخواد سرعت بگیره وقتی هم که باک به ته میرسه صبحا میلرزه علتش به نظر کارشناس عزیز چی میتونه باشه ؟ اگه پمپ بنزینه عوضش کنم ؟کجا قرار داره؟
حمید
مخصوصا داشبورت ماشین خیلی میلرزه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر نمیکنم که مشکل اتومبیل شما با تعویض پمپ بنزین حل بشه ، اولا لرزش موتور هنگام دنده مرده یه امر طبیعیه ولی اگر بیش از اندازه باشه میتونه بخاطر مپ سنسور ؛ تراش زیاد سر سیلندر ، جرم گرفتن سر پیستون و محفظه احتراق باشه . پیشنهاد میکنم از بنزین سوپر استفاده کنید و ببینید چه تاثیری میزاره .
سجاد
با سلام من یه پراید دارم وقتی موتور سرد میشه استارت میزنم موتور روشن میشه وسریع خاموش میشه وقتیم روشن میشه یه کم پرتو پرت میکنه بعد نرمال میشه میشه راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این اشکال میتونه از صافی بنرین ، فشنگی دما یا همون فن ، رگلاتور روی ریل سوخت ، و یا پمپ بنزین باشه . البته من بترتیب از کم هزینه به پر هزینه گفتم . اما معمولا این اشکال بخاطر کم شدن فشار پمپ بنزینه . البته نگفتید نوع انژکتور و مدل ماشین چیه
سجاد
به من گفتن سوزنای انژکتورته ممکنه باشه
مسعود جعفری پور
با درود
بله امکانش هست . البته کثیف بودنش نه اینکه خراب باشه
حسام
با سلام
من یک پژو پارس ۸۷ دارم یه مدتیه که صبح ها وقتی استارت میزنم اتاق و موتور لرزش شدید داره و فقط ۱۰ ثانیه این جوریه بعد درست میشه پیش مکانیک و تنظیم موتور هم بردم گفتن از پمپ بنزینه و انژکتور و اینا ولی هیچ تغییری نکرده ممنون میشم اگه راهنمایی کنید….
مسعود جعفری پور
با درود
با توضیحاتی که دادید دو مورد به نظر من میرسه . نیم سوز شدن واشر سر سیلندر و نشتی یکی از انژکتور ها . در صورتی که مشکل اول باشه لوله های آب هم تا حدودی باد میکنه و آب کم میکنه . در مورد انژکتور هم میتونید یک شب برای اطمینان بلافاصله بعد از خاموش کردن موتور از طریق سوزنی که روی ریل سوخت هست بنزین تحت فشار رو با گرفتن یه کهنه و احتیاط تخلیه کنید و صبح نتیجش رو برسی کنید
حمید
سلام.دقیقا ماشینم منم اینطوریه..وقتی باک ماشینتون پر هست ببینید میلرزه؟ چون من باک رو پر کردم از لرزش افتاد و وقتی به ته باک رسید دوباره صبحا ده ثانیه لرزش افتاد.
obaee
با سلام خدمت دوستان عزیز
من یک تویوتا کمری glمدل ۲۰۰۷ دارم میزان مصرف بنزین آن در شهر حدود ۱۴٫۵ تا ۱۵٫۵ لیتره که این غیر معمول است برای رفع این عیب به نمایندگی مراجعه کردم در آنجا دریجه گاز شستشو شده وفیلتر بنزین نیز تعویض گردید ضمنا شمعها نیز بازدید شد ولی عیب بر طرف نشد.یکی از دوستان مصرف ۲ لیتر تینر ۱۰۰۰۰ را در یک باک بنزین سوپر داده است .آیا این پیشنهاد درست است؟ آیا روش دیگری بر کم کردن مصرف بنزین هست؟
مسعود جعفری پور
با درود
ریختن تینر رو به هیچ عنوان توصیه نمیکنم . در حال حاضر مشغول نوشتن مقاله ای مفصل در مورد دلایل بالا بودن مصرف بنزین هستم که بزودی در سایت میگذارم . برای مشاوره در مورد مشکلتون بخاطر طولانی بودن نسبی بحث به من ایمیل بدید تا باهاتون صحبت کنم. masoodadam.mjp@gmail.com