
چراغ چک چیست
چراغ چک یا چراغ خطا که در بین رانندگان بعنوان چراغ موتور نیز شناخته میشود، نام یکی ازچراغ های هشدار یا آلارم اتومبیل است که معمولا در پنل نشانگرهای اتومبیل قرار دارد. استفاده از چراغ چک در اتومبیل ها بعد از تغییر سیستم سوخت رسانی از کاربراتوری به انژکتوری عمومیت پیدا کرد اما از اوایل دهه هفتاد میلادی در برخی از خودروهای سبک و سنگین استفاده میشد.
عملکرد چراغ چک
چراغ چک در اتومبیل معمولا بطور مستقیم توسط ECU یا باصطلاح “کامپیوتر” اتومبیل کنترل میشود. بعضی از اتومبیل ها فقط دارای یک ECU ساده هستند که صرفا برای کنترل سیستم جرقه و سوخت رسانی (انژکتورها) استفاده میشود. اتومبیلهای انژکتوری اولیه با طراحی دهه نود اغلب در این گروه قرار دارند که شامل بسیاری از اتومبیل های تولید داخل میشود. روشن شدن چراغ چک در این اتومبیل ها به معنی اشکال در سیستم جرقه و سوخت رسانی می باشد. اتومبیل های امروزی اغلب یا دارای ECU های مرکب ویا چندین ECU میباشند که قسمتهای مختلف اتومبیل مانند موتور، گیربکس، ترمز ، تهویه مطبوع و…. را کنترل میکنند. ECU ,(کامپیوتر) اتومبیل اطلاعات تمام قطعات و عملگرها را بصورت پیش فرض در اختیار دارد و درصورت تغییر هر کدام از پارامتر ها چراغ چک یا اخطار روشن میشود. به طور مثال تغییر مقاومت یا ولتاژ الکتریکی یکی از قطعات سیستم باعث روشن شدن چراغ چک میشود
خطاهای ECU (کامپیوتر اتومبیل)
به طور کلی خطاهایی که باعث روشن شدن چراغ چک میشود، به دو دسته موقت و دائمی تقسیم میشوند. خطاهای موقت یا لحظه ای خطاهایی هستند که برای چند لحظه بوجود می آیند و در حافظه ECU ثبت میشوند. خطاهای موقت میتوانند کاملا طبیعی و قابل چشم پوشی و یا علامتی برای شروع یک خطای دائمی و اشکال جدی باشند. خطاهای دائمی خطاهایی هستند که در صورت بروز اشکال طولانی در قطعات الکتریکی اتومبیل یا تغییر در داده های سنسورها به طوری که نشانه خرابی قطعات مکانیکی اتومبیل باشند در ECU ثبت میشوند.
دلایل روشن شدن چراغ چک
روشن شدن چراغ چک اتومبیل دلایل گوناگونی دارد که ممکن است بسیار ساده و یا بدلیل یک اشکال اساسی باشد. در اینجا به تعدادی از مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک و مقدار اهمیت آن در شرایط متفاوت اشاره میکنیم.
روشن شدن چراخ چک در حین رانندگی بسیار نگران کننده است اما همیشه چراغ چک نشانه خرابی قطعات اتومبیل نیست. بسیاری از قطعات الکتریکی و الکترونیکی اتومبیل میتوانند باعث روشن شدن چراغ اخطار یا چک اتومبیل شوند در صورتی که اتومبیل میتواند حتی در هنگام خرابی این قطعات هزاران کیلومتر را طی کند.
اولین نکته قابل توجه در هنگام روشن شدن چراغ چک توجه به چراغ های اخطار دیگر مانند چراغ ABS ، ایربگ ، ترمز دستی یا موارد دیگر است. بطور مثال واضح است که روشن شدن چراغ چک همراه با چراغ ABS نشانه اشکال در سیستم ترمزABS است و یا روشن شدن چراغ چک همراه با چراغ ترمز دستی معمولا بخاطر پایین بودن سطح روغن ترمز (مایع ترمز) میباشد . در این گونه موارد با توجه به اهمیت آلارم همراه چراغ چک میتوان تصمیم به ادامه مسیر یا مراجعه به تعمیرگاه گرفت. بهتر است در هنگام روشن شدن چراغ چک به هر شکل موتور اتومبیل را خاموش کرده و سوییچ را از محل خود بیرون بیاورید و بعد از چند دقیقه مجددا موتور اتومبیل را روشن کنید. تکرار این عمل در صورت جدی نبودن دلیل روشن شدن چراغ چک باعث خاموش شدن آن میشود.
روشن شدن چراغ چک در استارت سرد(صبح)
روشن شدن چراغ چک هنگام روشن کردن موتور اتومبیل بعد از چندین ساعت یا همان استارت سرد یکی از شایع ترین موارد آلارم چک میباشد که باعث نگرانی رانندگان میشود. هرچند روشن شدن چراغ چک در هر زمان را میتوان نشانه بروز اشکال در اتومبیل دانست اما میتوان گفت الارم صبحگاهی چک در اغلب موارد قابل چشم پوشی است. در اتومبیل هایی با کارکرد چند ساله، افت فشار بنزین ، افت ولتاژ باطری، خالی شدن استکانی های اتوماتیک سوپاپ ، نشتی جزئی یکی از انژکتورها و حتی آشکار شدن رطوبت حاصل از احتراق صبحگاهی توسط سنسور اکسیژن و موارد بسیار دیگر میتواند باعث روشن شدن چراغ چک در هنگام صبح یا سرد بودن موتور اتومبیل شود. معمولا در این موارد چراغ چک پس از طی مسافتی نسبتا کوتاه و یا روشن خاموش کردن موتور اتومبیل خاموش میشود اما در صورت روشن ماندن دائمی چراغ چک یا تکرار این مساله در روزهای آینده باید جهت تشخیص و رفع اشکال اتومبیل به تعمیرگاه مراجعه شود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی…
44 دیدگاه
ناشناس
سلام مهندس جان من آردی انژکتوری دارم کیلومتر از کار افتاده سنسور رو نگاه کردم سوکت خراب بود عوض کردم ولی سنسور رو نه چون نیمیدونستم حالا میخاوم بدونم که دسته سیمش از اون پایین تاکجا رفته و آیا میشه عوضش کرد و اینکه سیم بدنه یا همون gnd به کجا وصل شده که ممکنه شل یا کنده شده باشه.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه بنده اطلاعات دقیقی از سیم کشی آردی ندارم ولی بعید میدونم اتصال بدنه سیم کیلومتر زیر بدنه باشه و اصولا داخل سیم کشی به منفی وصل شده . اگر سوکت رو از روی رنگ سیمها عوض کردید احتمالا سیم ها رو اشتباه وصل کردید . پون اون سوکت استاندارده و به ماشین های زیادی میخوره ولی جای سیم ها متفاوته
مسعود جعفری پور
ا درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
ساسان
سلام مهندس
ماشینم ۲۰۶ تیپ دو هستش چراغ چکم روشن شد بردم دیاگ زدم گفت سنسوره اکسیژنت خرابه سنسورو خریدم عوض کردم حالا چرا چراغ چک خاموش نشده ایا میشه به طور دستی خاموشش کرد ممنون میشم پاسخ بدید
مسعود جعفری پور
با درود
خیر بصورت دستی نمیشه ولی با رفع اشکال بعد از مدتی خودبخود خاموش میشه
jahan
سلام من پراید۱۳۲ دارم صبح که روشن میکنم درجدوسه دقیقه وای مایستم بعداکه دویست سیصدمتر که رفتم وای مایستم موتورماشینم پرگازه چراغ چک هم همیشه روشنه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز وقتی چراغ چک روشن میشه باید دیاگ بزنید تا مشخص بشه چه خطایی داره . احتمال داره سنسور میل سوپاپ یا استپر باشه
حاتمی
جناب مهندس با سلام و احترام و سپاس صمیمانه به خاطر وقتی که می گذارید.
چراغ چک ساندروی اتوماتیک پس از پنج روز و کارکرد ۱۴۰ کیلومتر، هنگام استارت در عصر روشن شده و روشن مانده.
صدای موتور و گیربکس و فواصل تعویض دنده هیچ تغییری نکرده.
پرسشها:
۱٫بهتر هست تا نمایندگی یدک کشیده شود یا میتوان آن را راند؟
۲٫ آیا می تواند به مدار روغنکاری موتور یا به مکانیزم گیربکس مربوط باشد؟
باز هم سپاسگزار.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بخاطر روشن شدن چراغ چک اون هم بدون هیچ تاثیر محسوس اصلا لازم نیست حتی به نمایندگی مراجعه کنید. این خطا تو کامپیوتر ثبت میشه و تو گارانتی اول مشخص میشه . تو ماشین های کم کارکرد به دلایل مختلفی ممکنه چراغ چک روشن بشه که تو اغلب موارد مسأله مهمی نیست
الهام
کلی خرجش کردم و باز چراغ چکش روشنه و ماشین روشن نمی شه یا اگه بشه با صدا خاموش میشه /دیاگ هم زده اما جیزی نشون نداده
مسعود جعفری پور
اگر با اتصال دیاگ خطایی ثبت نشده نشون میده اشکال برقی الکترونیکی نیست . یعنی قطعه برقی خراب نشده ولی میتونه هر چیز مکانیکی مثل گرفتگی انژکتور، سوپاپ، رینگ .و …باشه . اینجور ایرادات باید حضوری تشخیص داده بشخ
الهام
سلام/ماشین ام وی ام ۱۱۰ دارم یه صبح سرد استارت زدم روشن شد و در حالت خلاص بعدچندثانیه بالرزش ماشین موتور خاموش میشد که با فشاردادن پدال گاز روشن نگهش داشتم تا موتورگرم بشه/وقتی گرم شدو راه افتادم بعد مسیر کوتاهی چراغ چک روشن شد وسرعت پایین اومد و همزمان صدای تپ تپ کردن از موتور خاموش شد وهیچ کسی ام سردرنمیاره ازش٬سنسور و تسمه تایم هم واشر سرسیلندهم عوض کردمکانیک باز درست نشد خیلی اعصابم خوردشده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مکانیک ماشینتون نباید شتابزده عمل میکرد و بدون تشخیص عیب کورکورانه این هزینه ها رو روی دستتون میگذاشت . دلایل متعددی میتونه باعث تک کار کردن موتور بشه که به این شکل و با توضیحات شما قابل تشخیص نیست
Amir Masoud
سلام خسته نباشید
اینکه چراغ چک قبل از استارت زدن وقتی سوییچ رو باز میکنم روشن باشه عادیه ؟؟
بعد از استارت زدن خاموش میشه
اما اینجوری نبود چند روزه اینطوری شده
ماشین هم ۲۰۶ تیپ ۵ هستش
مسعود جعفری پور
با درود
بله کاملا عادیه . احتمالا قبلا دقت نکرده بودید . چراغ چک تا چند ثانیه بعد روشن شدن موتور خاموش میشه
پوریا
باسلام من یک پژو ۴۰۵ مدل ۹۴ تک سوز دارم
امروز رفته بودم برای تست . کیسه هوا خطای افت ولتاژ داده بود خطا رو پاک کرد و تموم شد دیگه خطا ننداخت میخوام بدونم از چی میتونه باشه با تشکر.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز خطاهای اینچنینی دلایل متعددی داره و اگر تکرار نشه لازم نیست پیگیرش باشید. ضعیف بودن باطری هنگام استارت، ضعیف بودن اتصال بدنه ها، تکان خوردن شدید سوکت ها و خیلی چیزهای دیگه باعث بروز اون خطا میشه
توحید
سلام خسته نباشید ماشین من پراید۱۳۲ .چراغ چکش روشن میشه و خطایی سنسور اکسیژن پایین رو میده چند بار سنسور و حتی کاتالیزور هم عوض کردم ولی بازم خطا میده.وقتی هم صبحا روشن میکنم ریپ میزنه خواهش میکنم راهنمایم کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
باید بعد از تعویض سنسور کامپیوتر رو ریست میکردید . ریست با پاک کردن خطا فرق داره . ممکنه اشکال از سوکت سنسور هم باشه و فقط سنسور های بوش جعبه آبی خوب کار میکنن
علي
سلام
چراغ چک سمند EF7 من صبحها گاهی چشمک می زند و موتور سه کار میکند اما بعد از خاموش کردن و روشن کردن مشکل برطرف می شود. بعضی اوقات چراغ چک روشن می ماند اما موتور مشکلی ندارد. دستگاه خطای بدسوزی در سیلندر ۳ را می دهد. تعمیرکار کویل سیلندر ۳ را با ۱ عوض کرد اما باز خطای سیلندر ۳ را داد. تعمیرکار می گوید ایراد از سیم کشی است. لطفا راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
اشکالی که گفتید میتونه بخاطر کثیفی انژکتور، سوکت انژکتور ، سوکت کامپیوتر یا خود کامپیوتر باشه . به نظر من ابتدا سوکت انژکتور و امتداد سیم کشی اون رو تا کامپیوتر و سوکت اون چک کنید . اگر سولفاته یا پوسیدگی داشته باشه باید تمیز بشه ، در غیر اینصورت باید انژکتور رو باز کنید و از سمت ورودی روی یه کاغذ تمیز بکوبید و با اسپری داخلش رو تمیز کنید.
علی
سلام. با تشکر. انژکتور ef7 دقیقا کجاست؟ لطفا راهنمایی کنید. و اینکه خودم میتوانم ان را باز کنم؟
مسعود جعفری پور
با درود
با عرض معذرت .اینکه نمیدونید انژکتور کجاست معنیش اینه که احتمالا باز کردن و تمیز کردنش کار خودتون نیست ، البته این کار نیاز به سلیقه و دقت بالایی داره و در واقع کار هر مکانیکی هم نیست . انژکتورها دقیقا روی منی فولد متصل شدن و بوسیله ریل سوخت که لوله بنزین بهش متصل شده با هم ارتباط دارن
بهنام رنجبر
مهندس جان سلام
ماشین من پژو ۴۰۵ تی یو ۵ هستش، چند روزه چراغ چکش روشنه ولی ماشین چیزی نشون ندادهفاگه چراغ چک رو ریست کنم آیا در صورت خرابی و وجود اشکال در خودرو ،مجددا” روشن میشه؟منظورم اینه که اگه ریست کنم و ماشین خرابی داشته باشه ممکنه دیگه متوجه خرابی نکنه منو.
مسعود جعفری پور
با درود
لازم نیست کاری انجام بدید . بهش توجه نکنید تا خودش خاموش بشه . میتونید اگر خواستید دیاگ بزنید قبل پاک کردن خطا رو یاداشت کنید
محسن
چراغ چک تیگو ۵ در حین رانندگی روشن شده.بعد از توقف و خلاص کردن دنده بعد از ۲دقیقه چشمک زدن چراغ چک شروع میشه و بد کار کردن موتور در همان لحظه( لرزش شدید) . شبیه به ۳ کار کردن و صدای قپقپ اگزوز. علت چیست ؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز عیب یابی اتومبیل با وجود چند ده سنسور و قطعه بصورت مجازی و با توضیحات شما تقریبا ناممکن است . البته توضیحاتتون نشون میده که احتمالا موتور تک کار میکنه که اگر اینچنین باشه اولین گزینه شمع و کویل هست
پژو 405 كابراتوري 2000
پژو ۴۰۵ کابراتوری دارم چراغ چک آن روشن میشود وقتی گاز میخورد خاموش میشود تعمیرگاه گفت از روغن است روغن را تعویض کردم کمی بهتر شد اما باز هم گاهی توی خیابان پایم را از روی گاز برمی دارم روشن میشود علت میتواند همان فشار روغن باشد که اویل پمپ سطح روغن را خوب توزیع نمی کند یا اینکه مشکل مربوط به چیز دیگری است .
ضمنا وقتی رفتم برای تنظیم موتور و دریافت معاینه فنی پس از آن صدای عجیبی همواره از موتور شنیده میشود که قبلا نبود و اینقدر موتور بی صدا کار میکرد که شاید خاموش یا روشن بودن آن از فاصله چند متری قابل شناسایی نبود الان عصاب خورد کن شده و انگار چیزی دائم داخل موتور سائیده میشود علت چیست ؟
لازم بذکر است موقع تنظیم موتور شمع + فیلتر تعویض و لاستیک پمپ شتاب کاربراتور را عوض کردم از آن موقع این اتفاق افتاده ؟
مسعود جعفری پور
با درود
تا جایی که من اطلاع دارم پزو کاربراتوری چراغ چک نداره . فکر کنم منظورتون چراغ استپ هست . موردی که گفتید احتمالا از کثیف شدن صافی اویل پمپ هست اما باید اول فیلتر روغن رو تعویض کنید و بعدش فشنگی روغن که خیالتون راحت بشه اگر درست نشد اون موقع کارتر بازد باز بشه و اویل پمپ تعویض بشه
در مورد صدایی که گفتید متاسفانه به این شکل من نمیتونم تشخیص بدم چون هیچ منبعی برای نظر دادن در اختیار ندارم
پژو 405 كاربراتوري 2000
از پاسخ جنابعالی بسیار سپاسگزارم آیا برای اینکه این هزینه ها زیاد نشود میتوانم از ساکشن تعویض روغن استفاده کنم یا اینکه به روشی بتوان سیستم روغن داخل موتور را تمیز کرد بدون اینکه اویل پمپ و فیلتر روغن فشنگی را تعویض نکرد . چون پیداست وظایفشان را انجام میدهند اما گاهی چراغ چک بدون گاز دادن روشن میشود – خیلی جدی نیست اما برای اطمینان و تمیز شدن روغن ترفندی بکار بست متشکرم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه هیچ راهی بدون باز کردن کارتر وجود نداره . کثیفی ها چنان به توری اویل پمپ میچسبن کن حتی وقتی اویل پمپ بازه نمیشه تمیزش کرد و مجبورید تعویضش کنید . در ضمن این مشکل رو جدی بگیرید چون حتی مواقعی که چراغ روغن خاموشه هم فشار روغن ماشین شما کمه.
ایمان کاظمی
با سلام
خودروی پراید مدل ۹۴ دارم چراغ چک خودرو در حین رانندگی روشن میشه و بعد از مدت کوتاهی خاموش میشه خواستم ببرم تعمیرگاه گفتم منتظر بمونم تا چراغ چک کاملاً روشن بمونه ممنون میشم راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
نه خیر لازم نیست . وفتی هم که خاموشه ببرید خطا تو کامپیوتر ثبت شده و نشون میده
ایمان کاظمی
متشکرم از راهنماییتون
محمد
باسلام
من یه پراید دارم وقتی ماشین توی دندست یدفه گاز میدم چراغ چکش روشن میشه گازو یکم شل میکنم یاماشین دور میگیره خاموش میشه
دلیلش چیه؟
مسعود جعفری پور
با درود
به نظر میرسه اشکال از سنسور فشار منی فولد یا همون مپ سنسور باشه ، اما وقتی چراغ چک روشن میشه خیلی ساده میشه اشکال رو با دیگ پیدا کرد . حتی اگر لحظه دیاگ زدن روشن نباشه تو خطا ها ثبت شده
احسان
یک خودرو دلستر دا رم چراغ چک.آن روشن شده یک بار با دستگاه خطا پاک.شد و گفته شد ایراد از کاتالیز آن هست اما مجدد بعد ار حدود ۱ ماه روشن شده
مسعود جعفری پور
با درود
باید دقیقا بگید چه خطایی داده بود ، کاتالیزور قطعه برقی نیست که مستقیما باعث روشن شدن چراغ چک بشه ، کامپیوتر با مقایسه پارمتر های سنسور اکسیژن قبل و بعد کاتالیزور تشخیص میده که کاتالیزور خرابه . اشکال میتونه از سنسور های اکسیژن و یا کاتالیزور باشه که در صورت کارکرد زیر صد هزارتا اختمال خرابی سنسور اکسیژن بیشتره
احسان
یک خودرو دلستر دا رم چراغ چک.آن روشن شده یک بار با دستگاه خطا پاک.شد اما مجدد بعد ار حدود ۱ ماه روشن شده
ساعد حمزه لو
متشکرم از راهنماییتون ولی دو بار این کار را کردم باز مجدد چراغ چک روشن شد
مسعود جعفری پور
با درود
باید کامپیوتر یک بار ریست بشه و اگر مشکل حل نشد یا قطعه اصلی نیست یا سیم کشی یا سوکت اشکال داره
ساعد حمزه لو
سلام یه ماشین اریان مدل ۹۶ دارم که چراغ چکش روشنه بردم تعمیرگاه گفتند از سنسور دریچه گاز هست …سنسور را عوض کردم ولی هنوز چراغ چک روشنه و همون ارور را میده
مسعود جعفری پور
با درود
باید بعد از تعویض سنسور با دیاگ خطای سنسور رو پاک کنید
ناشناس
بسیار مفید بود. ممنونم