گرم نشدن بخاری اتومبیل
در روزهای سرد پاییز و زمستان سیستم گرمایش اتومبیل یا همان بخاری از ضروری ترین امکانات هر اتومبیلی است که علاوه بر گرم کردن سرنشینان و ایجاد فضایی مطبوع با از بین بردن بخار و یخ زدگی شیشه جلوی اتومبیل به دید بهتر راننده کمک میکند.
کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:
۱٫ باز ماندن ترموستات موتور باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری باندازه کافی می باشد ، در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم میشود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود . حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رایاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و کم بودن حرارت بخاری میشود ، به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات میبندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر میرسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری دریافت نمیکنند . فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگتر و کوچکتر رادیاتور بخاری کمتر عبور میکند .
۲٫ پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت میکند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه میشود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .
۳٫ جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث میشود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم میشود. در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته میشود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش میدهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام میشود.
۴٫ مهمترین و شایع ترین دلیل گرم نشدن بخاری بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله های آب بخاری است. به طوری که در مورد اغلب اتومبیل هایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید میتوان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است، هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب اتومبیل ها شلنگ های بخاری روی لوله های فلزی بسته میشوند که به قسمتهایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است. این لوله ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی میشوند و قطر داخلی آنها بوسیله لایه ای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری میشود، شلنگ های بخاری نیز ممکن است دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند . عدم استفاده از بخاری درتابستان نیز باعث میشود حرارت شبکه های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماههای گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار می اندازد. بهترین راه برای حل این مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد . میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید.
۵٫ یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری میشود . در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم میشود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمیشود . معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمیگیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز میگردد . در اتومبیل هایی که دارای سیستم ایرکاندینیشن اتوماتیک الکترونیکی میباشند یک موتور الکتریکی کوچک دریچه تنظیم هوا را باز و بسته میکند که دارای چرخ دنده های پلاستیکی کوچک و ظریف است . در صورت اشکال موتور درایو دریچه ها یا بخش فرمان به آن باد بخاری ولرم یا سرد میشود. تنظیم سیم و دریچه یا تعویض موتور درایور یا بخش فرمان باید بوسیله افراد متخصص در این زمینه انجام شود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
175 دیدگاه
مرتضی
درود
من ازرا دارم بخواری سمت شاگرد حرارت نداره ولی سمت راننده خوبه. بهم گفتن یا باید رادیات بخواری سمت شاگرد و عوض کنی یا باید تمیزش کنی. میخوام بدونم چطور میشه تمیزش کرد
مسعود جعفری پور
با درود
در متن مقاله کامل و مفصل توضیح داده شده
امید
سلام مهندس جواب سوال منو ندادید قرار شد نظرتون رو در مورد مطالبی که من گفتم بگویید,,,,جواب ندادی اخرش رفتم دوباره ترموستات و رادیات بخاری رو عوض کردم حالا یه عیب جدید پیدا کرده,,,اول اینکه خروجی سمت راننده باد سرد میزنه ولی طرف شاگرد باد داغ میزنه ولی با گاز دادن زیاد و با پر کردن دنده یک یا دو تازه جون میگیره در نتیجه انگار هک بخاری روشنه هم کولر بخاطر همین اتاق گرم نمیشه
مسعود جعفری پور
درود
دوست عزیز من تمام کامنت ها رو به ترتیب تاریخ ارسال پاسخ میدم . مگر اینکه تو کامنتتون لینک باشه یا اشکالی که سیستم امنیتی بصورت خودکار کامنت رو حذف کنه .
اشکالی که میفرمایید با توجه به اینکه رادیاتور رو تعویض کردید میتونه از تنظبم نبودن دریچه ها باشه . ضمنا باید میگفتید ماشبنتون چی و چه مدلی هست
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من کامنت هارو چک کردم ، پاسخ شما رو داده بودم و در صورتی که ایمیل صحیح وارد کرده باشید تاییدیه براتون ایمیل شده.
مهرداد
سلام
من یه اسپورتیج ۲۰۰۸ دارم
وقتی بخاریو روشن میکنم
قسمت سمت چپ باد گرم و قبل قبول میاد و هرچه بهسمت راست ماشین(شاگر) میره دریچه ها باد سرد تر میده بطوریکه دریچه سمت راننده باد کاملا گرم و دریچه سمت شاگرد باد ماملا سرد میده
چه دریچه های روبرو چه دریچه پشت شیشه و چه دریچه های زیر پا همه همین مشکل رو دارن سمت چپ کرم و سمت راست سرد
ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
این اشکال دو دلیل میتونه داشته باشه ، البته اگر سطح آب رادیاتور کم نباشه .
۱. تنظیم نبودن دریچه سرد و گرم بخاری و ورود هوای سرد
۲. جرم گرفتم رادیاتور بخاری که باعث میشه قسمتی از رادیاتور گرم نشه .
احتمال دوم خیلی قوی تره و باید همونطوری که تو مقاله توضیح داده شده با فشار آب و جرم گیر رادیاتور بخاری رو تمیز کنید
سعید
باسلام وخسته نباشید.من ی پراید مدل ۸۷ دارم آمپر هم تا وسط بالامیره.اما نمیدونم بخاریش باد سرد ولرم میده داخل ماشین.ترموستات هم عوض کردم.آب هم کم نمیکنه.ممنون میشم راهنماییم کنین.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تمام موارد و مشکلات مفصل در مقاله توضیح داده شده . من فکر میکنم مشکل بخاری شما گرفتگی لوله و رادیاتور بخاری باشه که تو متن مقاله رفع اشکال توضیح داده شده
Behnam6620
سلام من بخاری ماشینم گاز میدم داغ میشه گاز نمیدم سرد میشه
سنسور حرارتی رو ماشینم نصب کردم که دور کند رو فعال نگهداره تا دمای موتور پایین باشه واشر نسوزه
میخاستم ببینم سنسور حرارتی باعث میشه بخاری سرد یا ولرم باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
باید میگفتین ماشینتون چیه و درجه آب کجا وامیسته؟
وقتی بخاری با گاز دادن گرم میشه معنیش اینه که مسیر جرم گرفته و واتر پمپ نمیتونه آب رو راحت. بچرخونه
امید
سلام,,مهندس جان از,شما خیلی ممنونم واقعا عالی بود مطالب شما,,,,
امید
میگم مهندس من پراید ۸۳انژوکتری دارم رادیات بخاریش رو با واترجت با فشار خیلی بالا تمیز کردم البته بدون محلول کلی اب زنگ اومد بیرون,,,واترپمپ و ترموستات هم عوض شده دوراهی مانی فول هم عوض شده جلو پنجره رادیات هم با کمی کارتن از باد سرد مستقیم به داخل رادیات گرفتم,,ترموستات۸۲ هست بخاری روز که معمولا هوا بهتره عالیه خیلی داغ میکنه بعدازظهر هم تا ۱۰شب میام خوبه ولی نصب شب یا ساعت۲بامداد که ماشین روشن میشه بخاریش دیر جون میگیره تا یکم میخواد داغ کنه میرم تو کمربندی شهر باد ولرم میده داغ نمیکنه امپر سرعت کم دنده یک و دو تو شهر خوبه تا نزدیک نود یا ۸۵میره ولی تا کمر بندی میری میاد پایین خط اول یعنی فکر کنم همون۷۰ یا زیر هفتاد میاد و گرم نمیشه داخل اتاق ماشین ناگفته نماند قبل از فشار اب گرفتن به داخل رادیات بخاری دریچه سمت رانند باد سرد میداد که مشکلش حل شد,,,ممنون میشم نظرتون رو بگویید,,,,
مسعود جعفری پور
با درود
کاملا مشخصه که ترموستات خوب عمل نمیکنه ، آمپر آب به هیچ عنوان نباید پایینتر از هشتاد بیاد. خط اول آمپر حدود پنجاه درجه است . ممکنه ترموستات مقدار خیلی کمی باز بمونه و یا کج باشه و آبندی نشه .
محمد
سلام و خسته نباشید، من یه پراید ۱۱۱ مدل ۹۱ دارم که بخاریش در حالت درجا ولرم میزنه و در موقع حرکت سرد میشه، در ضمن دو بار ترموستات ۸۲ عوض کردم، رادیاتور ماشینو سرویس کردم(اصطلاحا سیخ زدم) دریچه هارو برای بازدید به تعمیرکار نشون دادم، لوله های رادیاتور بخاری رو هم درآوردم وآب فشار قوی توش بستم اما هیچ تفاوتی نکرد ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
آمپر آب کجا وامیسته؟
محمد
آمپر آب ۲ تا پر میشه که اونم فکر میکنم از فشنگی آمپر باشه، چون دیاگ دمای آب رو ۹۰ درجه نشون میده!!! دیگه کلافه شدم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز سیستم بخاری اصلا چیز پیچیده ای نداره . اگر آب داغ تو رادیاتور بچرخه و دریچه ها تنظیم باشه باد گرم میزنه. در مورد ماشین شما فکر میکنم مشکل رادیاتور بخاری باشه. چون سیستم انقدر پیچیده نیست که دنبال اشکالات پیچیده باشیم
saeed
با سلام و خسته نباشید …برای رسوب گیری رادیات بخاری از تیزاب ابگرمکن استفاده کنم چطوره.دو سه دقیقه فقط داخل نگهش دارم.چون فکر میکنم مخصوص همین کاره…
مسعود جعفری پور
با درود
بله مشکلی نداره . البته در مواردی رادیاتور سوراخ ریز داره و با رسوب گرفته شده . حتما بعدش با آب بشورید
Behnam
با عرض سلام و خسته نباشید
بخاری پژو ۲۰۷ مدل ۹۶ هنگام کارکردن از دریچه های بالا هوای خنک و از دریچه های پایین هوای گرم خارج می شود. چه در زمان اتومات و چه زمان eco. حتی موقع کار کردن بخاری و بستن دریچه ورودی هوای اتاق باز هم شرایط به همین صورت می باشد. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
لطفا بفرمایید که منظورتون از دریچه های بالا دریچه شیشه است یا دریچه روبرو . البته در هر صورت فکر میکنم موتور تنظیم دریچه گرم و سرد بخاری و کولر گیر کرده یا خراب شده و کاملا بسته نمیشه . درجه حرارت رو تا ماکسیموم بالا بردید تست کنید؟ کولر چطور ؟ تو حالت کولر دریچه پایین گرما نمیداد؟ وضعیت کولر چطور بود؟
مسعود
با سلام وخسته نباشید من یه پارس tu5سری ۱۵ تحویل گرفتم بخاریش گرم نمیکنه
مسعود جعفری پور
با درود
شما فقط عیب رو گفتید دوست عزیز . من تو مقاله تمام دلایل و علائم رو ذکر کردم. هیچ توضیحی ندادید که آمپر کجا پا میسته و….
بهر حال من فکر میکتم اشکال از دریچه ها و اتصالاتشون باشه . البته با توجه صفر بودن ماشینتون
علی
با سلام من یک تیبا ۹۱ دارم که تا همین چند روز پیش بخاری ماشین در حد عالی کار میکرد ولی چند روز هست که بخاری بعد نیم ساعت تازه یکم ولرم میشه و اصلا گرم نمیشه
در حالت نرمال بعد از سه چهار دقیقه بخاری گرم گرم میکرد
اب رادیاتور مناسب هست و ضد یخ هم دارد
به تازگی کل اب رادیاتور را عوض کردم و فکر نمیکنم جرم داشته باشه
به نظرتون دلیل اینکه بخاری گرم نمیکنه چی میتونه باشه؟؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اطلاعاتی که دادید خیلی ناقصه . اگر آمپر آب بالا نمیاد اشکال از ترموستاته و اگر بالا میاد گرفتگی رادیاتور بخاری یا اگر بخاطر گرم شدن هوا در روز وضعیت حرارت رو تغییر دادین احتمال داره سیم دریچه از جاش در اومده باشه
احسان یاوری
ببخشید مشکل من این بود که امروز کف ماشینم آب رادیاتورجمع شده بود و بخاریم سرد کار میکرد.دلیلش چی میتونه باشه.با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من پاسخ شما رو دادم . اشکال از رادیاتور بخاری یا اتصالاتش داخل اتاق هست که باید درست بشه
احسان یاوری
خیلی خیلی ممنونم از شما مهندس عزیز.
احسان یاوری
اگه وقت کردین پاسخ من رو هم بدین.با تشکر از شما
احسان یاوری
اگه وقت کردین پاسخ من رو هم بدین.با تشکر از شما
محمد
دکمه بخاری رو که روشن میکنم گرم میکنه بعد چند لهظه دوباره سرد میشه حتما بایدگاز بدم ک گرم کنه این مشکلو ک داشت بردم پیش یه اوستایی گفتن ک رادیات بخاریم کیپ شده مایع ریخت تو رادیات بخاری خالی کرد یکم آشغال ریخت بیرون بعد که لوله هارو بست همون گرمایی هم ک میومد دیگه نمیاد حالا سرد سرد شده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز رادیاتور بخاری باید از دو طرف جرم گیری بشه و با فشار شلنگ تمیز کنید . اگه از یه طرف بریزید جرمها تو سمت مخالف جمع میشن و نتیجه بدتر شدن مشکله. در ضمن لوله روی منی فولد و لوله فرعی رو هم باید چک کنید
احسان یاوری
با سلام.من پژو ۴۰۵ دارم و امروز صبح متوجه شدم که بخاریش اصلا گرم نمیکنه.بعداز ظهر که خواستم باهاش بیرون برم دیدم که آب کف ماشین قسمت راننده جمع شده .از راهنماییتون ممنون میشم.
مسعود جعفری پور
با درود
کاملا مشخصه که از رادیاتور بخاری آب نشت کرده و بدلیل پایین اومدن سطح آب گرمای بخاری که به آب وابسته است کم یا قطع شده
محمد
سلام
مهندس
من پراید ۸۶دارم بخاری ماشینم تو حرکت کار میکنه وقتی می ایستم کار نمیکنه حتما باید گاز بدم که کار کنه زیادم گرم نمیکنه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من تمام موارد رو با جزئیات تو مقاله نوشتم .اگر ترموستات سالم وآب ماشینتون نزدیک وسط باشه. اشکال از گرفتگی رادیاتور بخاری و یا لوله فرعی آب میتونه باشه .
محمد
ممنون ک مشکلمو برطرف کردین گرفتگی کوله بود مرسی
سعید
سلام جناب مهندس
با توجه به فرمایشات شما در رابطه با مایع جرمگیری که فرمودید میشه با اون رادیاتور بخاری اتومبیل را جرمگیری نمود . لطفا نوع جرمگیر را محبت کنید بفرمایید زیرا که بعضی از مواد جرمگیر در رادیاتورهای آلمینیومی ایجاد خوردگی میکنند و بعضا قسمتهای جوش خورده رادیاتور را خورده و باعث سوراخ شدن رادیاتور میشوند لذا این امر مشکل بزرگتری را ایجاد میکند .
ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
باید از جرمگیر های غیر اسیدی استفاده کنید ، من جرمگیر من رو پیشنهاد میکنم
علی
سلام و خسته نباشید بنده پراید ۸۸ دارم چند وقته بخاری ولرمه وامپر آب بالا نمیومد ترموستات ۸۲ انداختم امپر بالا میاد ولی باز بخاری داغ نکرد
رادیات بخاری رو عوض کردم ولی فرقی نکرد بدتر هم شد
باید چکار کنم با ماشینم
مسعود جعفری پور
با درود
حتما یکی از لوله های ورودی و خروجی آب گرفته ، میتونه لوله روی منی فولد یا لوله فرعی آب باشه
جواد
سلام من یه آردی ۸۵ دارم با توجه به مقاله بالا فقط مشکل دریچه هست که باعث میشه بخاری گرم نکنه میخواستم بدونم آیا خودم میتونم درستش کنم؟ برخی از کارای ماشینمو خودم انجام میدم اگه یه راهنمایی کوچیک بدین اینم میتونم درستش کنم
ممنون از اینهمه حوصله و وقتی که برای ما صرف میکنید
مسعود جعفری پور
با درود
فکر میکنم سیستم بخاری آردی کاملا شبیه پژو هست ، برای دستکاری سیم های مربوط به دریچه ها باید پنل جلوی داشبورد باز بشه . اول بفرمایید چطوری این تشخیص رو دادید؟ و تا مطمئن نشدید به اون قسمت دست نزنید
رضا
سلام مهندس .اقا من ۲۰۶وی ۸ دارم بخاری باد ولرم میزنه .ترمستات هم عوض کردم فایده نداشت میگن احتمال این که دریچه بخاری ریخته بهم .ایا این دلیل میشه
رضا
گیج امپر هم رو وسط قرار میگیره با فن بالا پایین میشه .
مسعود جعفری پور
با درود
بله کاملا درسته ، احتمالا موتور درایور دریچه بخاری خراب شده . میتونه شکسته باشه یا سوخته باشه . اگر دریچه هوای بیرون و داخل و حالت دریچه ها نیز تغییر نمیکنه و اونها هم دوار مشکل شده میتونه از برنامه بی اس آی باشه و نیاز به پیکر بندی داشته باشه
قباد
سلام مهندس جان من یه پراید ۸۷ دارم از زمان خرید بخاریش مشکل داره باد سد میده هنگام حرکت من رفتم رادیاتور بخاری-میل جلو که رنگ زردی داره-فشنگی آب-لوله هاشو هوا گرفتم-جرم گیر ریختم -و…….. انجام دادم الن بازم دوباره شروع کرد باد سرد میده هرازگاهی ترموستات نمیدونم گیر میکنه چی میشه شلنگ رادیاتور به بخارب سفت و متورم میشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست گرامی باید توضیحات بیشتری بدهید . ۱ آمپر آب روی چه درجه ای است ۲ آیا اتومبیل شما آب کم میکند؟
آرمان
سلام.ماشین من هم مشکل اقا قباد رو داره
امپرم اکثرا از وسط بالاتر است و گاهی اب هم کم میکنه.
محسن
باعرض سلام خدمت استاد محترم بنده ۳ ماهه ۲۰۶ صندوقدار وی بیست گرفتم متاسفانه از قمقمه رادیات آب کم میکنه بخاری نشتی داشت برطرف کردم اورینگ عوض کردم بخاری خیلی گرم نمیکنه زیر کفی ماشین نگاه کردم امروز خیسه چند جا بردم میگن واشرت سالمه پس علت چیه ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
احتمالا تعویض اورینگ رادیاتور بخاری درست انجام نشده . در غیر اینصورت احتمالا مشکل از خود رادیاتور باشه که احتمال ضعیفیه. خودتون میتونید محل اتصال اورینگ رو چک کنید
ali
سلام.من یه وانت پیکان مدل ۸۸ دارم که تازه واشر سرسیلندرشو عوض کردم. از اون موقع بخاری ماشین کلا سرما میده. در ضمن از جرم گیرم استفاده کردم.
مسعود جعفری پور
با درود
اگر آمپر آب بالا میاد و مشکل ترموستات نداره قطعا اشکال از شیر بخاریه که با تکه های چسب یا واشر قبلی دچار اشکال شده
وحيد
سلام من تویوتا کرولا ٢٠٠٧ اتومات دارم از شیلنگ تخلیه اب بیرون میریزه درب رادیتور رو عوض کردم باز اب مخزن خالی میشه هیچ نشتی هم وجود نداره به نظرم هوا از رادیاتور وارد مخزن اب میشه و باعث خالی شدن اب مخزن میشه علت چیه میشه کمکم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
اگر مخزن پر نمیشه و سر نمیره و فقط آبش خالی میشه قطعا از یک جا نشتی داره ولی دیده نمیشه . احتمال داره نشتی از محل اتصال لوله ها یا پرس رادیاتور باشه . در غیر اینصورت باید توضیح بیشتری بدید .
وحيد
ممنون که جواب دادید اب مخزن از شکنگ تخلیه خالی میشه انگار رادیاتور هوا داشته باشه ولی از دیشب دیگه ابش ثابت مونده ممکنه هوا گیری شده باشه و همون درب رادیتور خراب بوده
مسعود جعفری پور
با درود
بله. اولین دلیل سر ریز مخزن خرابی درب رادیاتوره. موفق باشید
مجید
سلام من یه پراید دارم بخاریش گرماش کم بود ترموستات رو عوض کردم چند روز خوب گرم میکرد باز دوباره برگشته به حالت اولش به نظر شما چیکار باید کرد
مسعود جعفری پور
با درود
تو بازار ترموستات های تقلبی زیادی هست . اگر آمپر آب بالا نمیاد یا خیلی دیر بالا میاد باید مجددا ترموستات رو عوض کنید.
مجید
ممنونو از راهنماییتون ولی امپر بالا میاد ولی گرماش کمه ممکنه از رادیاتش باشهو نیاز به شستشو داشته باشه
کاووس
سلام من یه ۴۰۵ مدل ۸۸ دارم بخاریش وقتی درجا کار کنه باد سرد میده ولی تو حرکت باد گرم میده آب هم کم میکنه و وقتی ماشین سرد باشه بخوای روشنش کنی خیلی بد روشن میشه و به زحمت دور موتورش با تاخیر میاد بالا واشر سر سیلندر رو هم تازه عوض کردم
مسعود جعفری پور
با درود
به نظر میرسه که متاسفانه سرسیلندر ماشبن شما رو خوب نبستن و نشتی هوا داره . باید چک کنید که شلنگ های آب باد میکنه یا نه . اگر صبح تک کار میکنه قطعا مشکل همون واشر سر سیلندره و باعث میشه سیستم هوا بگیره
علی
سلام
من ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۹ دارم، زمستون پارسال بخاری ماشینم گرمای کافی رو نداشت ف در واقع بعدش داغ نبود مثل قبلا! بیخیالش شدم تا امسال، رفتم پیش برق کار گفت باید لوله های بخاری سرویس بشه ، سرویس کرد بازم مشکل حل نشد! گفت باید رادیاتور عوض بشه! یدونه رادیاتور ایرانی گذاشتم بازم مشکل حل نشد ! گفت مشکل از واترپمب، اونم عوض کردم مشکل حل نشد! نمیدونم باید چیکا کنم!!! یچیزی که هست دو لوله که پشت موتور و به بخاری وصل ، لوله ی بالایی که وارد سیستم بخاری میشه داغ داغ اما لوله ای که برمیگرده گرم و اون داغ نیست! برقکار میگفت باید لوله خروجی هم داغ باشه
مسعود جعفری پور
با درود
بر اساس اظهارات شما به نظر میرسه مشکل از لوله متصل به هوزینگ ترموستات باشه . البته میتونید با باز کردن شلنگ بخاری از قسمتهای مختلف و روشن کردن موتور محل گرفتگی رو پیدا کنید
فرخ
سلام با دیدن این سایت بسیار خوشحال شدم چون با نگارشی ساده به بسیاری از سوالات مردم پاسخ میدهد. متاسفانه در کشور اکثر مکانیک ها حاضر نیستند به راحتی اطلاعات عمومی وسیله نقیله را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. این سایت را به همه توصیه میکنم. فرخ
Ali
سلام ماشین من پراید مدل ۸۵ دو گانه کارخونه
قبلا میشد آمپر ماشینم در جا یا داخل شهر که ترافیل بود بالا میرفت تا اونجا که یه بار بادم رفت رادیاتمو پاره کرد و از ترموستات هم آب میچکید که هم ترموستات و هم شمع حرارتیشو و هم رادیاتشو عوض کردم حالا بعد چند هفته گاهی مواقع باز آمپرم بالا میرفت و گاعی فن سرموقع باز میکرد که مثل دوستایی که گفتن با گاز دادن بخاری گرم میشد و تو سرعت نه حالا امروز کلا کار نمیکنه چه گاز بدی چه نه آمپرمم همش میره بالا رفتم آبشم چک کردم کم میکنه ولی بازم آب ریختم بخاری کار نکرد ممنون میشم راهنمایی کنین امکان داره از ترموستات باشه؟ اونم تازه عوض کردم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با علایمی که گفتید با توجه به داغ کردن اتومبیل و گرم نشدن بخاری اولین گزینه واتر پمپ و دومین گزینه مشکل گرفتگی سوراخ های واشر سر سیلندر امکان دارد . البته در صورتی که آب رادیاتور پر باشد
نيما
سلام وقت بخیر من ماشین رو روشن میکنم بخاری رو درجا میزنم گرم نمیکنه حدودا یه رب ماشین رو حرکت بدم که موتور گرم شد گرمای بخاری خوب میشه چرا اینجوریه؟
مسعود جعفری پور
با درود
لازمه گرم شدن بخاری گرم شدن موتور اتومبیله . اگر آمپر آب دیر بالا میره اشکال از ترموستاته .
محسن
با سلام
من یه ۲۰۶ تیپ ۶ دارم.بخاری خوب کار میکرد.ولی الان چند روزی هستش که کلا باد سرد میزنه و دریچه ورودی هوا بسته نمیشه و جای ورودی هوارو هم تغییر نمیده کلا روی دریچه های جلو ثابت مونده.
ولی بعضی وقت ها کار میکنه همه چیز درست و قشنگ کار میکنه.
علتش چی میتونه باشه.
من خودم به این نتیجه رسیدم … باطری ماشین یکمی ضعیفه مثلا بعد از ۷ ۸ ساعت یکم زور میزنه واسه استارت.این موقع همون مشکلاتو داره.ولی بعد از کارکردن که باطری شارژ شد باز بعد از استارت مجدد همه چیز کار میکنه.ربطی به این قضیه داره یا من اشتباه فهمیدم؟؟؟؟؟
لطف میکین به ایمیلم جواب رو ارسال کنید..واقعا این موضوع رو اعصابمه
بهروز
با سلام و. عرض خسته نباشید
بخاری پژو ۴۰۵در حالت درجا سرد و هرچه سرعت بالاتر میرود گرم تر میشود،مشکل از چیست؟
مسعود جعفری پور
با درود
کثیفی و گرفتگی رادیاتور بخاری
بهروز
با تشکر،باید رادیاتور باز شود؟ و به چه کسی برای تعمیر باید مراجعه کنم؟
مسعود جعفری پور
با درود
نیازی به باز کردن نیست، مشکل با باز کردن لوله بخاری و اتصال شلنگ آب به شرط داشتن فشار کافی آب و بیرون آمدن جرمها حل میشود.قسمت آخر سوال بخاطر تبلیغاتی نبودن این سایت به شما ایمیل میشود.
alireza
با سلام ما شین من سمند مدل۹۰ هست آمپر آب طبیعی هست مثل همیشه بالا میادبعد فنها که کار میکنه میره پایین اما بخاری حدود یدقیقه بادگرم میزنه بعد کلا بادش سرد میشه البته قبلا بخای خیلی عالی کار میکرد ی دفعه اینطوری شده لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید توضیحات بیشتری بدید، آیا بعد از روشن شدن فن آمپر کاملا پایین میاد؟ آیا با گاز دادن بخاری گرم میشه؟ آیا در اون یک دقیقه باد بخاری کاملا گرم هست یا ولرمه؟
Saman
با سلام، ماشین من پروتون ویرا هست.آمپر بالا میاد اما بخاری سرده، فقط وقتی پر گاز با ماشین برم، مثلا دور موتور حدود ۴۰۰۰ باشه بخاری ی مقداری گرم میشه. گرفتگی لوله هاست یا واتر پمپ ایراد داره؟
مسعود جعفری پور
با درود
گرفتگی لوله ها و رادیاتور بخاری و اشکال در واتر پمپ هر دو میتوانند علت این مشکل باشند. با این تفاوت که در صورت اشکال واتر پمپ قطعا اتومبیل در ترافیک داغ میکند و احتمالا جوش می آورد . همانطور که در متن گفته شده گرفتگی رادیاتور بخاری مهمترین دلیل گرم نشدن بخاری اتومبیل است
سينا
با سلام
من پژو ٢٠۶ SD دارم، بخاریم خوب کار میکرد، ولی دیروز حین روشن بودن بخاری ماشین را به مدت کوتاهی خاموش کردم، شاید در حد دو تا سه دقیقه، بعد از اون دوباره ماشینمو روشن کردم ولی الان بخاری کار میکنه ولی بادش خیلی سرد و مثل کولره، در ضمن ماشینم نو هست و حدود هشت هزار کیلومتر رفتم. ممنون میشم راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
خیلی مهمه که بفرمایید sd شما چه تیپی هست و آیا بخاری دستی داره یا دیجیتالی . در صورت دیجیتالی بودن اگر روی حالت گرفتن بخار شیشه قرار بگیره کمپرسور کولر روشن میشه و ممکنه باد سرد بزنه . در این حالت علامت A/C روی صفحه نمایش ظاهر میشه که باید یکبار دکمه A/C رو فشار بدید که علامت ECO ظاهر بشه . در غیر اینصورت لطفا توضیحات بیشتر رو بفرمایید .
محمد
سلام خسته نباشید ی سؤال داشتم من ترموسات ماشینم را عوض کردم وآمپر ماشینم هم بالا هستش ولی وقتی ماشین شروع به کار کردن میکنه اولش بخاری گرما داره ولی بعد از یک دقیقه باد سرد میده مشکل میتونه از کجا باشه ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
لطفا نوع و مدل اتومبیل خود را بفرمایید .
احسان
سلام…من پژوپارس۹۱دارم
توی شهر آمپر ماشین میاد بالا و بخاری خوب کار میکنه
ولی به محضی حرکت و افزایش سرعت بخصوص در جاده
آمپر کامل میخوابه و بخاری افت دما و سرد میشه
لطفا راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
علت پایین آمدن دمای آب و سرد شدن بخاری در حرکت و سرعت بالا خرابی و باز ماندن ترموستات است . بخش اول را مطالعه فرمایید .
حسن
من بدون اونکه رادیات بخاری باز کنم ضدیخ خالی کردم وتو جرم گیر ریختم بعد از یک ربع با شلنگ اب شستشو دادم شلنگهارو دوباره سرجاش بستم هواگیری کردم بخار درست شد حتی گرماش دوبرابر شد.درضمن ماشین پژو۴۵بود.
داود
سلام خیلی مطالب عالی نوشته شده و کلی به تجربه های بنده اضافه شد خواهشمندم در صورت امکان ایمیل شود
با تشکر
Morteza
درود بر شما از مطالب خوب و آموزنده شما سپاسگزارم