گرم نشدن بخاری اتومبیل
در روزهای سرد پاییز و زمستان سیستم گرمایش اتومبیل یا همان بخاری از ضروری ترین امکانات هر اتومبیلی است که علاوه بر گرم کردن سرنشینان و ایجاد فضایی مطبوع با از بین بردن بخار و یخ زدگی شیشه جلوی اتومبیل به دید بهتر راننده کمک میکند.
کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:
۱٫ باز ماندن ترموستات موتور باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری باندازه کافی می باشد ، در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم میشود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود . حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رایاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و کم بودن حرارت بخاری میشود ، به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات میبندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر میرسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری دریافت نمیکنند . فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگتر و کوچکتر رادیاتور بخاری کمتر عبور میکند .
۲٫ پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت میکند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه میشود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .
۳٫ جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث میشود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم میشود. در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته میشود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش میدهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام میشود.
۴٫ مهمترین و شایع ترین دلیل گرم نشدن بخاری بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله های آب بخاری است. به طوری که در مورد اغلب اتومبیل هایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید میتوان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است، هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب اتومبیل ها شلنگ های بخاری روی لوله های فلزی بسته میشوند که به قسمتهایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است. این لوله ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی میشوند و قطر داخلی آنها بوسیله لایه ای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری میشود، شلنگ های بخاری نیز ممکن است دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند . عدم استفاده از بخاری درتابستان نیز باعث میشود حرارت شبکه های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماههای گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار می اندازد. بهترین راه برای حل این مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد . میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید.
۵٫ یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری میشود . در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم میشود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمیشود . معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمیگیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز میگردد . در اتومبیل هایی که دارای سیستم ایرکاندینیشن اتوماتیک الکترونیکی میباشند یک موتور الکتریکی کوچک دریچه تنظیم هوا را باز و بسته میکند که دارای چرخ دنده های پلاستیکی کوچک و ظریف است . در صورت اشکال موتور درایو دریچه ها یا بخش فرمان به آن باد بخاری ولرم یا سرد میشود. تنظیم سیم و دریچه یا تعویض موتور درایور یا بخش فرمان باید بوسیله افراد متخصص در این زمینه انجام شود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
175 دیدگاه
حامد
سلام دوست عزیز من پراید ۸۴ دارم وقتی باماشین روشن توقف کردم بخاری بادسرد میزنه ولی وقتی گاز میدم باد گرم میزنه خرابی از کجا می کونه باشه؟؟در ضمن ایا میشه جرم گیر من رو تو رادیات هم ریخت؟؟؟
نورزاد امیدی درکه
سلام پراید من مدل ۸۶ هستش تو شهر بخاریش بالای پامو میسوزانه اما وقتی تو جاده به سمت شهرستان میرم بخاریش سرد میشه و باد ولرم میده دریچه شاگر بیشتر سردتر میشه دریچه پیش خودم گرمتره در ضمن ترموستات ۸۲ انداختم .ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز احتمالا اگر آمپر آب پایین نمیاد یا لوله فرعی گرفته یا خود رادیاتور بخاری که طریقه تمیز کردنش رو تو مقاله توضیح دادم
قاسم
سلام پرایدصبا٨٧دارم بخاریش پارسال خوب بوداماامسال امپرم که یه خونه بالامیادبازم بادسردمیزنه عین کولرمیمونه چرا.ازترموستات یا…
مسعود جعفری پور
با درود
پاسخ تو مقاله هست. اگه دریچه درست عمل میکنه، رادیاتور بخاری جرم گرفته
Hadi mo
با سلام من وانت پیکان مدل ۹۰ دارم پارسال رادیاتور بخاری رو عوض کردم بازم گرم نمی کرد امسالم مثل پارساله باید چه کنم
مسعود جعفری پور
با درود
اگر آمپر بالا میاد اشکال از شیر بخاریه
alireza
سلام ماشینم پراید هستش مورد ۱ که تو بزرگراه دمای ماشین پایینه اتفاق میوفته ترموستات رو عوض کردم ولی بازم همچنان مشکل همونه و تو بزرگراه به مشکل میخورم و بخاری ماشین کار نمیکنه باید چکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوباره ترموستات عوض کنید! درجه ترموستات هشتاد و پنج باشه
علی
سلام
واقعا ممنون بابت مطالب خوبتون. کلی چیز یاد گرفتم امشب.
در متن گفتید که برای تمیز کردن مجرای رادیاتور بخاری جرم گیر بریزیم.
منظورتون همین جرم گیرهایی هست که در لوازم یدکی ها میفروشن یا اینهایی که برای تمیزکردن سرویس بهداشتی و … استفاده میشه؟
بخاری ماشینم دو سه سالی هست که کمتر گرم میکنه و احساس میکنم جرم گرفته چون دو سال پیش که هوا سرد شد و بخاریشو استفاده کردم مجراش کامل گرفته بود و آب رد نمیشد و مجبور شدم بدم برام لوله ها و رادیاتور بخاری رو تمیز کنند ولی دیگه مثل قبل گرم نمیکنه. ترموستات هم دو سه تا عوض کردم ولی باز هم مثل قبل نشد.
راستی، این جرم گیر رو میشه توی رادیاتور ریخت تا کامل مجرای رادیاتور و موتور و بخاری و لوله ها رو تمیز کنه و زنگ زدگی ها رو برطرف کنه؟ موتور رو خراب نمیکنه؟
ضمنا مارک های مختلف جرم گیرهایی که لوازم یدکی ها میفروشن رو امتحان کردم و حتی بیشتر از مقدار گفته شده در رادیاتور ریختم و حتی برای یک هفته گذاشتم توی آب رادیاتور بمونه ولی زنگ زدگی ها رو برطرف نکرد.
مسعود جعفری پور
با دزود
دوست عزیز جرم گیری که بنده پیشنهاد میکنم تو سوپر مارکت ها موجوده . جرمگیر من که برای تمیز کردن سرویس استفاده میشه
علی
سلام.
مرسی مسعود جان بابت راهنمایی خوبت. امشب حتما انجام میدم.
تدریس خصوصی زیست کنکور در تهران
امروز کلی سرچ کردم، مطلبی به جالبی مطلب شما پیدا نکردم.به نظرم اگه مطالب همهی وبسایتها
مثل مطلب شما بود خیلی خوب میشد.
مسعود جعفری پور
با درود
متشکرم البته متاسفانه بیشتر مقالات من رو وبسایت های دیگه دزدیده و منتشر کردند
مسعود جعفری پور
ا درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
مصطفی
خسته نباشید چند روز پیش ماشنم رو روشن کردم اما بخاری کار نکرد همینطور کولر و گرمکن شیشه عقب باطری سازی بردم فیوز هارو چک کرد گفت سالمه بعد بایک سیم شک داد و بخاری درست شد دوباره الان همین مشکل پیش اومده ضمن اینکه جای دیگه برم یکی میگه کامپیوتر بخاریه و یکی میگه دسته سیمه قبلا هم بخاری رو که خاموش میکردم صدای تق تق تق میداد اما الان موقع روشن کردن و خاموش کردن این صدارو میده و عمل نمیکنه میخواستم بدونم چشه ماشین۲۰۶تیپ۵مدل۹۶هم هستش
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید با توجه به نوع سیستم تهویه که باید مشخص بشه با ترموستات هست یا بدون ترموستات (تو تیپ پنج هر دو حالت هست) بوسیله دیاگ سیستم تهویه ریست و پیکر بندی مجدد بشه . اگر با این کار درست نشه اشکال میتونه از جای یک فیوز روی جعبه فیوز موتور bsm باشه . اولین فیوز سمت گلگیر راننده و چراغ و سوکتی که درست نزدیک بهش به بی اس ام متصل شده . خودتون هم میتونید با انبر دست فیوز رو دربیارید و دوباره جا بزنید ، نباید پایه فیوز سیاه باشه ، در مورد سوکت هم نباید آب شدگی داشته باشه
mehdi
سلام وعرض ادب ۴۰۵ مدل ۹۰ دارم آمپرش تا خط سوم (یه خط بعد از c) بعداز فن کردن قرار میگیره و تا حدود خط بعدی هم بالا میره ولی گرمای بخاری مناسب نیست پنل مکانیکی گرم و سرد چطور بیرون میاد قاپاطراف ابتدت باید باز بشه؟ممنون از راهنمایی شما.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز در ابتدا شلنگ ورود و خروج بخاری رو چک کنید ببینید جفتش داغه، اگر نباشه به معنی گرفتگی رادیاتوره .
ابتدا باید قاب دورش باز بشه ، بعد دوتا پیچ ای بیست داره . البته بخاطر خشک بودن سیمش باید با احتیاط بازش کنید که مکانیزم نشکنه
mehdi
سلام
amin
با سلام واحترام.
پراید ۱۳۲ دارم. درسرعت بالا بخاری ماشین خوب کار نمیکنه و باید بایستیم تا ماشین گرم بشه و دوباره حرکت کنیم اما جدیدااز سمت جلو زیرداشبورد در سرعت بالا باد سرد میاد.باتوجه به اینکه بخاری ماشین روشن هست.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
در مورد قسمت اول سوالتون باید میگفتید آمپر کجا وامیسته ، اما احتمالا تو سرعت پایین میاد که دلیلش خرابی ترموستاته . در مورد باد سرد هم اگر از دریچه های پایینه دلیلش اشکال در تنظبم دریچه گرم و سرده . اما اگر فقط سمت راننده است و مشخص نیست از کجاست از کنار گردگیر سیم کلاچ میاد داخل که ممکنه به دلیل عبور سیم یا تعویض سیم کلاچ در اومده باشه
محمد
چگونه جرمگیری بخاری و لوله هایش را انجام دهم . آیا تخصص می خواهد.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این رو کامل تو مقاله توضیح دادم . وقتی شما یه کاری رو یاد میگیرید میشه تخصص ! کافیه لوله های بخاری رو در بیارید و از یکی از لوله ها (ترجیها بالایی) جرمگیر بریزید که از لوله پایین خارج بشه و بعدش با فشار شلنگ آب تمیز کنید . این کار چیزی نیست که دردسر درست کنه فقط باید شلنگ های بخاری رو با چرخش و آروم در بیارید و بعد از تمیز کردن بست رو درست سر جاش ببندید
محمد
سلام پژوه ۴۰۵ دارم بخاری گرم نمی کنه دلیلش چیست؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز دلایل متعددی داره . باید توضیحات کاملتری میدادید . مدل ماشین وضعیت آمپر آب تو شرایط مختلف و وضعیت گرما خروجی .
بهمن
سلام. پراید ۸۸ دارم بخاریش خوب گرم نمیکنه ترموستات ۸۲ انداختم بهتر شد. اما یه مشکل دیگه دارم اینکه آمپر آب دیر بالا میره. تقریبا بعد از یک ربع که ماشین روشنه یک خط بالا میاد و بعد از ۲۰ یا ۲۵ دقیقه تقریبا میرسه وسط.ساکن اهواز هستم و اینجا هوا خیلی سرد نیست. نمیدونم چرا این همه دیر امپر بالا میاد!
این مشکل پیش از تعویض ترموستات هم وجود داشت
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بالا اومدن آمپر آب تو پراید فقط به یک گزینه بستگی داره که همون ترموستاته. احتمالا ترموستاتی که انداختین خوب نیست و کمی نشتی داره .
مهمان
با سلام..
یک سوال.
درجه تنظیم گرما سرما در ماشین ها تزئینی است یا استفاده می شود؟ (بجز بین حداقل و حداکثر فقط)
این درجه چگونه باعث افزایش یا کاهش درجه میشود؟ (با کدام جز ماشین درگیر است؟)
مسعود جعفری پور
با درود
درجه تنظیم دما تو ماشین به اون شکلی که منطور شماست بله تزئینیه ! یعنی ترموستاتی وجود نداره که در صورت گرم شدن تغییری کنه . شما با تنظیم دما چه در اتومبیل های تنظیم دستی چه الکترونیکی در حقیقت یه دریچه مکانیکی رو حرکت میدید یه طرف از رادیاتور کولر و بخاری با هم عبور میکنه و یک طرف فقط از رادیاتور کولر . حالا دمای هوایی که میاد بیرون بستگی به دمای آب موتور ، دمای هوا ، چرخش داخل یا ورود هوا از بیرون و در تابستان میزان سرمای اواپراتور داره
مهمان
با تشکر از پاسخ شما.
حین حرکت جهت ملایم کردن حرارت درجه گرمی سردی رو در حالت وسط گزاشتم. شدیدا قوت موتور گرفته و وسط راه ناگهان خاموش شد. سوئیچ زدم بعد مدتی خاموش . این حالت (خاموش شدن) بیشتر بعد ترمز و ایست کامل اتفاق میفته.
بعد برگرداندن در حالت حداکثر به مرور درست می شد (زمان میبرد)
دلیش چیه؟ به چی ربط داره؟
با سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تا جایی که توضیح دادید هیچ ارتباطی وجود نداره مگر ابنکه پنل بخاری الکترونیکی باشه و کولر روشن بشه . باید بفرمایید ماشبن چیه و توضیحات بیشتری بدید
مهمان
با سلام و تشکر
تیبا ۱ هست. به هر کی گفتم گفت ربطی نداره. شده برام یه سوال.
در ضمن ac خاموش و تهویه گردش داخل هست.
در ضمن توصیه شما استفاده فقط در حالت حداقل یا حداکثر هست؟ (سردترین-گرمترین)
این کار من آسیبی به سیستم برق یا جایی از ماشین نمیزنه؟
تو جاده با سرعت مشکلی ندارم.
یکبار هم بعد خاموش شدن روشن کردم و دور موتور رو ۲ ایستاد گاز دادم رفت بالاتر که پرسیدم گفتند دریچه گاز بده چک کنن.
ممنون از شما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز درایور تنظیم سرد و گرم تو ماشین شما فقط یه قطعه مکانیکی ساده است که بوسیله یه سیم یه دریچه هوا رو باز و بسته میکنه ، از نظر فنی نه ارتباطی با موتور داره نه حتی با مکانیزم گرم کننده بخاری و سرد کننده کولر. بنابر این اینکه تو چه حالتی استفاده کنید هیچ مشکلی نداره . و اما در مورد تاثیری که میفرمایید رو ماشین میگذاره . تنها احتمالی که به ذهن من میرسه اینه که ممکنه اهرم دریچه های بخاری در زیر پا قرار داره به هر دلیلی با سیم کشی ماشین برخورد داشته باشه و ایجاد اشکال بکنه .
مهمان
سلام وتشکر فراوان
برای دور موتور و خاموش شدن استپر عوض شد. الان مشکلی نیست.
یه احتمالی که ممکنه باشه خرابی همزمان استپر با کار من هست. (چرخاندن اهرم)
فعلا داره کار میکنه باز تست کنم.
ممنون از شکیبایی شما در پاسخگویی.
موفق باشید
محسن
آمپر اب پرادو ۲۰۰۵ من همیشه پاییینه روی c وبندرت بالا میره حتی در تابستان دلیلش چیه ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ترموستات خرابه
امید حاتمی
با عرض سلام میشه نام جرمگیرو ذکر کنید که هم جرمها رو پاک کنه هم به سیستم اسیب نرسونه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من جرمگیر من رو پیشنهاد میکنم
راد
با سلام از شما دوست گرامی و وقتی که میزارید من یک پژو ۲۰۶ مدل نود هفتاد تا کارکرد دارم مشکلی داره وقتی ماشین در جا کا میکنه امپر ماشین بالا رفته و داغ میکنه و بعد حرکت در دور های بالا خنک میشه در ضمن بخاری ماشین هم به هیچ وجه کار نمیکنه ممنون میشم راهنمایی بفرامایید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ماشین شما یا باید آب کم داشته باشه که قطعا چک کردید . یا اینکه واتر پمپ اشکال داره که من فکر میکنم اینجوریه ، پره های واتر پمپ به هر دلیلی خرده یا شکسته شده و آب خوب گردش نداره
محمد
سلام خسته نباشید.من یه مزدا ۳۲۳ دارم وقتی درجه بخاری رو ۱ هست گرم میکنه ولی وقتی درجه رو ۴ میزارم باد سرد میزنه به نظر شما مشکل از کجا میتونه باشه??
مسعود جعفری پور
با درود
اگر آمپر به اندازه کافی بالا میاد و ترموستات سالمه رادیاتور بخاری جرم گرفته
هادی
سلام. ببخشید مزاحم شدم. ماشینم تیباست. فن رو که روشن نکنم بخاری گرمه اما به محز اینکه فن روسن کنم سرد میشه بخاریش.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگه منطورتون اینه که در حالت ورود هوا از بیرون کمی گرم میشه و درنتیجه هر چقدر دور فن بالاتر بره باد سردتر میشه علتش تو ماشبن شما گرفتگی رادیاتور بخاریه که در مورد تمیز کردنش تو مقاله توضیح دادم
علی
سلام وقت بخیر
پژو۲۰۶ تیپ ۲ که روغن داخل آب رادیات نشت می کرد و تعمیر شد.اما یک مشکلی براش پیش آمده و اون بالا نیامدن آمپر آب است.
۱-با درجا کار کردن در دور موتور بالا آمپر بالا میاد.
۲-در حین حرکت آمپر بالا نمیاد
۳-ترموستات عوض شد
۴-فشنگی آب عوض شد
ولی مشکل بالا نیامدن آمپر حل نشد.آیا می دانید راه چاره چیه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر نشانگر آمپر بالا نمیاد طبیعتا اشکال از سنسور دمای آب یا همون فشنگیه . خیلی پیش میاد که قطعات نو برقی اشکال دارن که باید حتما از قطعه خود شرکت استفاده کنید . اگر آمپر واقعا بالا نمیاد یعنی بخاری دست رو نمیسوزونه حتما اشکال از ترموستاته ، اگر هم تعویض کردید حتما اشکال داره و یا لاستیکش بخاطر وجود روغن تو آب زود خراب شده و آب رد میکنه
مهدی 375
سلام وقت بخیر.
بخاری ماشین از دریچه های جلو و جلو پنچره باد گرم میاد ولی از قسمت پا باد خیلی سرد. در حالی که تنظیم کلید رو دریچه های جلو هست!
همچنین سرعت باد فن در پایین نسبت به بالا خیلی بیشتره.(من طرف خودمو با پلاستیک بسته ام)
ممنون میشم کمکم کنید. ماشینم ال ۹۰ هست.
مسعود جعفری پور
با درود
کاملا مشخصه که دریچه ها نشتی دارن . این اتفاق به دلایل متعددی ممکنه بیفته ، اگر ماشین تصادف داشته شکستگی دریچه ها . اگر برای نصب پخش باز شده باشه و رابط دریچه ها از تنظبم خارج شده باشه و یا بهر دلیلی سیم های رابط از جاشون خارج شده باشن
امید
سلام مهندس..من زانتیا۸۱دارم.به محض اینکه احساس کنه خیس شده حتی با یه نم بارون چه برسه به کاارواش پمپ بنزینش یسره میشه تا دو روز همینجوری میمونه تا کاملا خشک بشه بخاطر همین مجبورم سرباطری رو بردارم چند وقت باطری خالی میکرد باطری ساز باطری نو گذاشت دوباره باطری نو خالی کرد باطری بیخود عوض شد.ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز سیم کشی پشت چراغ جلو سمت راننده چندتا سوکت داره که سولفاته کرده باید باز کنید و با اسپری ناهید چرب تمیز کنید
جواد
باسلام.من ماشین رانا مدل ۹۲ دارم.چند روزیه که وقتی ماشین درجا کار میکنه دما اب بالا میره و با اینکه فن دور تند میزنه باز دمای اب پایین نمیاد و حتما باید دور موتور رو ببرم بالا تا دما بیاد پایین .ماشینو تو جاده و مخصوصا تو سربالایی شدید طولانی تست کردم اما دما همیشه تو رنج مناسبه.هم ترموستاتو عوض کردم هم ضد یخ و هم تو چند مرحله هواگیری .لطفا راهنایی کنید مشکل از کجاست
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر تو حالت درجا بخاری هم خوب کار نمیکنه اشکال تو چرخش آبه که میتونه بخاطر واتر پمپ باشه . اما من فکر میکنم دمای آب ماشبن شما بصورت کاذب بالا میره و دلیلش ضعیف بودن یه اتصال بدنه ، پایان عمر باطری یا ضعف شارژ دینامه . اگر بلافاصله بعد گاز دادن آمپر با سرعت میاد پایین شک نکنید که آمپر بصورت کاذب بالا میره
محمد علی
سلام استاد
بخاری ۲۰۶ تیپ پنج ما موقع روشن کردن بعضا بوی دود میده چه باید بکنیم؟
مسعود جعفری پور
با درود
حالت چرخش داخل رو فعال کنید تا بوی دود داخل نیاد
Saeed2
سلام وقت بخیر مهندس جعفری پور .بنده ی ماشین کمری۲۰۰۹ صدهزارکار دارم.جدیدا وقتی داخلش میشنم.یاپشت فرمون انگار سردردیاسرگیجه بهم دست میده.حالت ماشین گرفتگی.امکان داره دود موتور یا جایی داره وارد کابین میشه؟یا قسمتیننجف ازماشین بخوبی کارنمیکنه؟با بازکزن شیشه باورود هوای تازه اون حالت کمترمیشه.ممنونم اگ بتونید راهنمایم کنید……
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مشکل میتونه از اگزوز یا کنیستر باشه . برای تست اگزوز باید وقتی ماشین روشنه با کف دست مسیر خروج دود رو مسدود کنید البته مراقب باشید ماشین خیلی گرم نباشه که دست بسوزه . اگر اگزوز نشتی داشته باشه از محل نشتی صداش در میاد و در غیر اینصورت فشار دود بعد چند ثانیه دستتون رو پس میزنه . اگر اشکال از کنیستر باشه از جلوی ماشین بوی بنزین میاد که معمولا هنگام روشن و خاموش کردن بیشتر حس میشه
Saeed2
سلام وقت بخیر مهندس جعفری پور .بنده ی ماشین کمری۲۰۰۹ صدهزارکار دارم.جدیدا وقتی داخلش میشنم.یاپشت فرمون انگار سردردیاسرگیجه بهم دست میده.حالت ماشین گرفتگی.امکان داره دود موتور یا جایی داره وارد کابین میشه؟یا قسمتیننجف ازماشین بخوبی کارنمیکنه؟با بازکزن شیشه باورود هوای تازه اون حالت کمترمیشه.ممنونم اگ بتونید راهنمایم کنید.
Nader
باسلام مهندس پراید مدل ۸۶دارم اگه دورموتور رو۲باشه بخاری گرم میکنه امااگه درجاکارکنه بادسردمیده چندروزیه امپرمیره بالاوفن کارنمیکنه دورموتور میبرم بالافن کارمیکنه امپرم میاد پایین یه بارم رادیات بخاری روباپودر جرمگیرکتری شستم هیچ جرمی چیزی نداشت مشکل از چیه ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
مشخصه که آب تو دور پایین گردش نداره . میتونه بخاطر گرفتگی لوله فرعی آب یا مجرای منی فولد باشه . البته اگر رادیاتور رو خوب تمیز کرده باشید . اگر تابستون هم درجا ماظین داغ میکرده میتونه بخاطر واتر پمپ باشه
nader
با سلام مهندس بعدازکلی برسی به این نتیجه رسیدم هواوارد رادیات میشه صبح درب رادیات رو باز میکنم صدای خارج شدن بادمیده اب رادیات میزان میکنم چندساعتی بخاری گرم میکنه وفن سرموقع کارمیکنه ولی دوباره بخاری سردمیکنه وامپرمیره بالا اب رادیات رو میریزه تو قمقمه ودیگه ازاونجا نمیکشه مهندس نظرشماچیه چه خاکی توسرش بریزم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز وجود هوا در زمان سرد بودن تو رادیاتور به معنی اشکال واشر سرسیلندر هست . بعد از مدتی صبح ها برای چند ثانیه تک کار میکنه و بعدش روز بروز بدتر میشه . با شرایطی که گفتید احتمالا لوله ها وقتی ماشین گرمه باد میکنن
سیامک
سلام من ۴۰۵مدل ۸۷ دارم همه چیش عالیه ولی وقتی کولر میکشم توی هوای گرم امپر از وسط یکم میره بالا قبلا اصلا اینجوری نبود یعنی تا میرفت بالا فن زود میاوردش پایین درضمن فن سالمه هم دور تند هم کند
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر فن سالمه و قبلا این وضعیت رو نداشته احتمالا ترموستات کامل و درست باز نمیشه . چون با گرفتن کولر فن یکسره کار میکنه
امید
سلام من پارس مدل۹۴دارم تازه گی زیر داشبورت گاهی وقتا صدای اب میاد عیبش چی میتونه باشه,,ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
صدای آب نشانه کم بودن سطح آب یا وجود روغن موتور در آب هست. کم بودن آب دلایل متعددی میتونه داشته باشه و وجود روغن معمولا بخاطر خراب شدن واشر سرسیلندر هست که با سوختن واشر سرسیلندر تفاوت داره و اون علائم رو نداره
parsa
داداش میشه بگی هرچند کیلومتر باید صافی بنزین رو عوض کنیم ؟برای فیلتر بنزین که روی پمپه شنیدم میگن بعداز ۷هزار کارکرد باید عوض بشه اما صافی رو نمیدونم لطفا راهنمایی کنید ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
فیلتر بنزین هر بیست هزارتا و فیلتر روی خود پمپ بنزین پنجاه هزارتا
امیر بادرستانی
ببخشید مایع جرم گیر چیه؟؟ اسم خواصی داره که خریداریش کرد؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
مایع جرمگیر منظور تمام جرمگیرهایی که برای نظافت منزل استفاده میشه به جز اونهایی که اسیدی و جوهر نمک هستن. مثل جرمگیر من
امیر بادرستانی
سلام من سمند ۹۱ دارم من هم مشکلم اینه که وقتی موتور دورش پایینه بخاری یخه اما وقتی دور میره بالا تازه یه خورده گرم میشه لازمه بگم که خودم یه بار پارسال با اب خالی داخل رادیاتور بخاری رو شستم خوب بود اما امسال دوباره همون داستانه .یه نکته هم بگم وقتی تازه شروع به حرکت میکنی مثلا از توی پارکینگ در میای یک و دو رو که پرمیکنی یه صدای خور خور آب از زیر پای راننده میاد و دیگه قطع میشه.امیدوارم توضیحاتم کامل باشه .ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز توضیحاتی که دادید نشون میده که رادیاتور بخاری جرم گرفته ، که تمام این علائم رو داره . البته اگر سطح آب رادیاتور خیلی پایین باشه هم صدایی که گفتید میاد. باید شلنگ های بخاری رو در بیارید و با فشار آب و جرم گیر (غیر از جوهر نمک) رادیاتور رو تمیز کنید
محمد جواد
با عرض سلام و خسته نباشید.خودرو روآ دارم شیلنکی که از موتور به رادیانور میاد داغ هست ولی شیلنکی که از رادیاتور به داخل خودرو میاد ملایم مایل به سرد است و هوای داخل خودرو گرم نمیشه.بعد از ۱۵ دقیقه رانندگی وقتی بخاری رو روشن میکنم یه چند ثانیه گرما میده رفته رفته کم میشه.ترموستاتشم عوض کردم تاثیری نداشت.ضد یخش رو هم تعویض کردند.لطفا راهنماییم کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
این علائم نشانه گرفتگی رادیاتور بخاری هست و باید طبق دستورالعملی که در مقاله توضیح داده شده تمیزش کنید
parsa
باسلام داداش من حیفم اومد نطر ندم خدایی دمت گرم جواب مشکلمو پیدا کردم من یه تیبا هاچ بک صفر خریدم توی شهر بخاریش آدمو آتیش میزنه اما توی اتوبان و بزرگراه که سرعت میرم آمپر آب میاد روی C وحتی پایینتر و باد بخاریش هم نمیگم سرد اما درحدی نیست که بخواد آدمو گرم کنه و احساس گرما کنی فک کنم با توضیحات شما مشکل از ترموستاته اما برام سواله چرا کارخانه این ترموستات مزخرفو انداخته روش ؟ الان که تازه هوا سرده واقعا نمیتونم شبا باهاش جایی برم چه برسه به اینکه فردا برف و یخبندان بخوام خانوادمو جایی ببرم
mohamad
سلام من ماشینم ۴٠۵ مدل ٨٨ هستش نمیدونم ماشین چه مشکلی داره که وقتی ماشین بدون حرکت یا با دنده یک در حرکت است امپر از وسط میگذرد اما وقتی با سرعت در حرکت است امپرش یه خرده میاید پایین کلن امپرش از وقتی ماشین شروع به حرکت میند زود میاید و وسط قرار میگیرد میشه لطفا راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مساله کاملا طبیعیه ، چون فن دور کند بین ۹۳تا ۹۵ روشن میشه که از وسط بالاتره ، با حرکت اتومبیل عبور باد دما رو تا حد درجه ترموستات پایین میاره که کمی پایینتر از وسطه
امیر
سلام من ماشینم پرادو ۲۰۰۵ gx هستش کلرش درسته اما بخاریش یا خیلی سره یا ولرمه مشکلش چی هست؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تمام دلایل گرم نشدن بخاری تو مقاله ذکر شده . شما هیچ توضیحی در مورد وضعیت آمپر آب و اینکه کی ولرم میشه ندادید که من بتونم کمک بیشترب کنم. باید بگید درجا ولرم میشه یا با گاز دادن
امید
سلام و وقت بخیر
من ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ هست …بخاری ماشین مثل همیشه باد گرم نمی زنه گفتم شاید از ترموستاته اما عوض کردنش بی فایده بود امپر ماشین وقتی درجا کار می کنه تا وسط میاد و گرم میشه تقریبا بخاری اما به محض حرکت و باد خوردن به ماشین امپر یک خط پایین تر میاد و باد سرد میشه ! ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز شما دما رو روی چند تنظبم میکنید؟ اگر دمارو تا ماکسیموم بالا میبرید و باز هم سرده حتما آب بنا به دلایلی چرخش نداره که احتمالا گرفتگی رادیاتور بخاری هست.
امید
سلام,,,گفته بودم که پراید۸۳ انژوکتری دارم,,,گفتید که اگه رادیات و ترموستات عوض کردید موردش تنظیم دریچه ها هست,,ولی اگه دریچه ها باشه منم گفتم که طرف شاگرد باد داغ میزنی ولی طرف راننده باد سرد در حالت درجا ولی گاز فراوان که بدی یا دنده یک یا دو را پر کنم حالا کم کم جون میگیره باد داغ میده به محض اینکه دورموتور کم بشه باد سرد شروع میشه اگه دریچه که فرمودید تنظیم نباشه کلا نباید باد داغ بده,,,,,,
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ببینید وقتی یک طرف گرم میشه و یک طرف نمیشه معنیش اینه که یا یک طرف رادیاتور خنکه یا دریچه کمی بازه . این اتفاق در مورد کولر هم می افته وقتی که گاز کم باشه . اگر با گاز دادن درست میشه معنیش اینه که ارتباطی با دریچه نداره ، چرخش آب به هر دلیلی ضعیفه ، ممکنه لوله فرعی در اثر پوسیدگی مسدود شده باشه ، در مواردی هم واتر پمپ آب رو خوب نمیچرخونه که اگر اینجوری باشه تابستون هم درجا داغ میکنه . بهر حال باید لوله هارو در بیارید و درجا تست کنید ببینید آی چرخش داره . در ضمن دور قبل که گفتید آمپر تو بزرگراه خارج شهر میاد پایین من پیشنهاد دادم ترموستات رو تعویض کنید