رانندگی با گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد اولین بار در سال ۱۹۴۱ در خودرو لوکس کادیلاک استفاده شد ، در آن زمان به دلیل کم بودن نسبی تعداد اتومبیل و ترافیک استفاده از این نوع جعبه دنده صرفا جنبه لوکس و تشریفاتی داشت اما به دلیل تقاضای زیاد در ایالات متحده بسرعت استفاده از آن عمومیت پیدا کرده و رو به گسترش رفت تا جایی که در اواسط دهه نود بررسی ها نشان داد نزدیک به هشتاد درصد رانندگان در ایالات متحده طریقه استفاده از جعبه دنده دستی را نمیدانستند زیرا آموزش و امتحان گواهینامه رانندگی با خودرو های گیربکس اتوماتیک انجام میشد
از دهه گذشته در ایران نیز تعداد اتومبیل های گیربکس اتوماتیک به سرعت رو به افزایش است. این در حالیست که آموزش و آزمایش گواهی نامه رانندگی همچنان با اتومبیل های گیربکس دستی صورت می گیرد. اکثر دارندگان اتومبیل های گیربکس اتوماتیک تصور میکنند رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک در فشردن پدال گاز و ترمز خلاصه می شود، از این رو در کوتاه مدت باعث صدمه به گیربکس اتومبیل خود می شوند. نکات زیادی در مورد رانندگی و نگهداری گیربکس اتوماتیک وجود دارد که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
علائم شیفتر دنده اتوماتیک
۱٫ P وضعیت پارک که به دنده پارک مشهور است . ( در این وضعیت موتور استارت میخورد)
۲٫ R وضعیت دنده عقب برای حرکت به عقب .
۳٫ N وضعیت خلاص گیربکس (در این وضعیت نیز مانند P موتور استارت میخورد)
۴٫ D وضعیت حرکت ، با انتخاب این حالت بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل حرکت میکند و دنده ها بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۵٫ ۴-۳-۲-۱ با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر میشود . مثلا انتخاب ۲ باعث میشود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید .
۶٫ L همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L به معنی low نشان داده میشود.
۷٫ (+M -) حالت manual یا تعویض دستی است ، در این حالت همانند گیربکس دستی میتوان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها نمود با این تفاوت که در صورت توقف اتومبیل دنده به حالت یک باز میگردد . در بعضی اتومبیل ها در حالت دستی در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز یا رد لاین دنده بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۸٫ کلید O/D یا همان حالت over drive که در بعضی از اتومبیل ها وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد . اور درایو در حقیقت یک دنده اضافه همانند دنده پنج در اتومبیل های دنده ای است. در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال میشود و در اتومبیل های پنج دنده نیز کلید اور درایور مربوط به دنده پنج میباشد . علت نامگذاری اولیه اور درایور در گیربکس بیشتر شدن دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن است زیرا در گذشته که اکثر اتومبیل ها دارای محور محرک عقب یا دیفرانسیل عقب بودند در آخرین دنده که معمولا دنده چهار بود دور ورودی و خروجی گیربکس برابر میشد، بعدها دنده ای طراحی شد که دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن بیشتر بود و اور درایو نام گرفت. بر خلاف تصور عامه روشن و خاموش کردن حالت اور درایو در سرعتهای پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری اتومبیل ندارد. این تصور اشتباه ریشه در فیلم های سینمایی و صحنه های ساختگی آنها دارد.
شروع رانندگی با گیربکس اتوماتیک
اگر برای اولین بار میخواهید با اتومبیل دنده اتوماتیک رانندگی کنید قبل از هر چیزی بخاطر داشته باشید که باید استفاده از پای چپ برای رانندگی را فراموش کنید زیرا پای چپ در رانندگی برای فشردن پدال کلاچ است که در اتومبیل دنده اتوماتیک وجود ندارد . استفاده از پای چپ در اتومبیل گیربکس اتوماتیک به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و در صورتی که همزمان در حال فشردن پدال گاز باشید قطعا گیربکس اتومبیل شما دچار آسیب جدی می شود .
روشن کردن موتور اتومبیل و حرکت
هنگام روشن کردن اتومبیل حتما پای خود را روی پدال ترمز بگذارید البته مکانیزم اکثر اتومبیل های امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمیشود اما بهتر است بعد از روشن شدن موتور نیز تا قبل از حرکت پا را از روی پدال ترمز بر ندارید . علت این توصیه صرفا بخاطر نکات ایمنی است زیرا در اتومبیل دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیری وجود ندارد و بجز حالت پارک شیفتر دنده بقیه دنده ها خلاص میباشند ، حال اگر آخرین باری که شما اتومبیل را پارک کرده اید سیم یا مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و اتومبیل در در حالت پارک قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور ، اتومبیل حرکت میکند و ممکن است باعث مشکلات جبران ناپذیری بشود . هر چند این احتمال ضعیف است اما قابل چشم پوشی نیست .
بعد از روشن شدن موتور حتی در هوای گرم بهتر است قبل از حرکت دقایقی را برای گرم شدن موتور منتظر بمانید، حرکت بلافاصله مخصوصا در هوای سرد باعث تعویض خشک و خشن دنده ها میشود که در اغلب اتومبیلها کاملا محسوس است، رعایت این نکته در طول عمر شیرهای برقی و مجموعه کنترل هیدرولیکی گیربکس موثر است. دنده پارک P برای گرم شدن موتور اتومبیل بهترین انتخاب است اما در صورت حضور در اتومبیل میتوان از حالت خلاص N نیز برای گرم کردن موتور استفاده کرد. هنگام تغییر وضعیت شیفتر دنده از حالت پارک P یا خلاص N به حالت حرکت D یا دنده عقب R باید پدال ترمز را نگه دارید ، گاز دادن به موتور و تعویض دنده در حالتی که دور موتور بالاست باعث آسیب فوری و جدی به قسمتهایی از گیربکس میشود و ممکن است گیربکس به تعمیر اساسی نیاز پیدا کند .
خصوصیات گیربکس اتوماتیک
بعد از انتخاب دنده با برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل به آرامی حرکت میکند و با فشار بر روی پدال گاز سرعت اتومبیل افزایش پیدا کرده و دنده ها به ترتیب عوض میشود. برای تعویض اتوماتیک دنده ها در گیربکس اتوماتیک هیچ نیازی به رها کردن یا کم کردن گاز وجود ندارد و گیربکس بوسیله مکانیزم کنترل دور موتور، دور موتور را هنگام تعویض دنده پایین آورده و با دنده بعدی یا قبلی هماهنگ میکند. بسیاری از افراد تصور می کنند در اتومبیل دنده اتوماتیک راننده اختیار عمل نداشته و دنده ها کاملا بدون دخالت راننده تعویض می شوند در صورتی که گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن پدال کلاچ و لزوم رها کردن پدال گاز عمل تعویض دنده مستقیم یا معکوس را با دخالت راننده در کسری از ثانیه انجام میدهد که بسیار سریعتر از ماهرترین راننده در گیربکس دستی است . در گیربکس اتوماتیک زمان (دور موتور) تعویض دنده رابطه مستقیم با مقدار فشردن پدال گاز دارد به طوری که اگر راننده با گاز کم (دور موتور پایین) حرکت کند دنده ها در دور پایین عوض شده و اتومبیل به آرامی سرعت میگیرد، در این حالت اغلب تمام دنده های گیربکس تا سرعت هشتاد کیلومتر تعویض میشود. اما اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد و باصطلاح تخته گاز برود اتومبیل با حداکثر شتاب حرکت کرده و همه دنده ها بعد از رسیدن دور موتور به انتها یا ردلاین red line تعویض میشوند. زمان تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک با توجه به شرایط اتومبیل و جاده نیز تغییر میکند، بعنوان مثال در سربالایی ها دنده مستقیم دیرتر و دنده معکوس زودتر تعویض میشود اما در سر پایینی ممکن است با رها کردن پدال گاز در سرعت شصت کیلومتر گیربکس در دنده چهار یا پنج قرار بگیرد.
رانندگی در ترافیک و سربالایی
برای استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک و طول عمر قطعات گیربکس باید دنده مناسبی را در شرایط متفاوت انتخاب نمود . در ترافیک های سنگین که با ایست کامل و حرکت آرام اتومبیل همراه است بهتر است حالت دنده یک را انتخاب کنید ( در بعضی از اتومبیل ها دنده ۱ با حرف L نشان داده میشود) زیرا در صورتی که شیفتر روی وضعیت درایو D باشد ، گیربکس در هنگام راه افتادن دنده یک را انتخاب میکند اما به محض اینکه شما به اتومبیل جلویی نزدیک شده و پدال گاز را رها میکنید گیربکس به دنده دو یا سه میرود و به محض توقف کامل مجددا در دنده یک قرار میگیرد . با هر بار حرکت و توقف شما هر چند کوتاه باشد این مساله تکرار میشود و با توجه به اینکه تعویض هر دنده در گیربکس اتوماتیک مستلزم عملکرد مجموعه ای از کلاچ ها و سوپاپ هاست یقینا این امر باعث کوتاه شدن عمر مفید گیربکس میشود. در مورد ترافیک و بطور کلی فشردن و رها کردن اجباری پدال گاز در هر سرعتی زیر نود کیلومتر بویژه در سربالایی ها نیز باید دنده مناسب را انتخاب کرد به طوری که هر بار رها کردن و فشردن پدال گاز باعث تعوض دنده نشود . آگاهی از تعویض دنده با توجه به تغییر دور موتور و انتخاب وضعیت مناسب شیفتر دنده بعد از مدتی حاصل میشود اما بطور مثال با خودروی اتوماتیک چهار دنده در سرعت هشتاد کیلومتر میتوان دنده سه دستی را انتخاب کرد .
به طور کلی می توان گفت همیشه در شرایط ترافیک ، سر بالایی یا محدودیت سرعت باید دنده ای را در حالت دستی انتخاب کنید که گیربکس در حالتی که پای شما روی پدال گاز است انتخاب میکند . در گیربکس هایی که حالت تعویض دستی و نشانگر دنده دارند (تیپ ترونیک) در سرعت معین هنگامی که پا روی پدال گاز است با قرار دادن شیفتر در حالت دستی وضعیت دنده مشخص شده و میتوانید در همان حالت به رانندگی ادامه دهید . برای تعویض حالت شیفتر دنده از وضعیت اتوماتیک به دستی یا بلعکس نیازی به رها کردن پدال گاز یا فشردن پدال ترمز نیست.
تعویض دنده و رانندگی در حالت دستی (تیپ ترونیک)
تعویض شیفتر دنده در رانندگی با گیربکس اتوماتیک تا حد زیادی شبیه به گیربکس دستی میباشد. برای بسیاری از رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک صحیح یا غلط بودن تعویض موقعیت شیفتر دنده در حال حرکت به درستی مشخص نیست . در گیربکس اتوماتیک همانند گیربکس دنده ای نمیتوان در حال حرکت دنده عقب را انتخاب نمود، البته اغلب گیربکس ها سیستم بازدارنده ای برای عدم فعال شدن دنده عقب در حال حرکت دارند و اگر شیفتر دنده در حین حرکت اشتباها در دنده عقب قرار بگیرد به حرکت رو به جلو ادامه داده یا خلاص میشوند. انتخاب حالت خلاص در هنگام حرکت نیز همانند گیربکس دنده ای است. به طور کلی خلاص کردن دنده در هنگام حرکت و سرعت به دلیل از بین رفتن ترمز موتوری، کم شدن نیروی ترمز و فرمان و احتمال خاموش شدن موتور هم در اتومبیل های دنده ای و هم اتوماتیک عملی خطرناک است اما از نظر فنی خلاص کردن و قرار دادن مجدد در دنده در گیربکس های اتوماتیک اشکالی ایجاد نمیکند البته باید توجه داشت که هنگام برگشتن از حالت خلاص به حالت D پدال گاز باید کاملا رها و دور موتور پایین باشد . انتخاب وضعیت های Lیا ۱ , ۲ , ۳ و ۴ دقیقا همانند گیربکس های دنده ای میباشدو هنگام انتخاب این وضعیت ها باید با توجه به سرعت اتومبیل عمل کرد، مثلا در سرعت ۱۰۰ کیلومتر نمیتوان دنده ۲ , ۱ یا L را انتخاب کرد و باید دنده با توجه به سرعت اتومبیل انتخاب شود اما هنگام تغییر وضعیت از حالت D به ۱,۲,۳,۴ رها کردن پدال گاز الزامی نیست . در اتومبیل های که دارای وضعیت دستی هستند +M – در هر سرعتی و بدون هیچ محدودیتی میتوان از حالت دستی M به حالت اتوماتیک D رفت.
توقف در پشت چراغ قرمز
اکثر رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک در ترافیک های سنگین و پشت چراغ قرمز دنده را در حالت خلاص N و یا پارک P قرار میدهند ، این عادت ریشه در رانندگی با گیربکس دستی و لزوم خلاص کردن دنده و رها کردن پدال کلاچ دارد که در گیربکس اتوماتیک روشی اشتباه است و از عمر مفید قطعات گیربکس می کاهد . در گیربکس های اتوماتیک هنگام توقف کامل گیربکس در دنده یک میماند و تنها درگیری بین موتور و گیربکس نیروی جریانهای دورانی و گردابی روغن هیدرولیک درون مبدل گشتاور هیدرودینامیکی (توربین) است که بدلیل دور پایین موتور در کمترین حالت میباشد در صورتیکه خلاص کردن و قرار دادن مجدد شیفتر در حالت D اعمال چند گانه ای مانند حرکت سوپاپها ، باز و بسته شدن شیرهای برقی ، آزاد و درگیر شدن مجموعه کلاچ ها و … را به گیربکس تحمیل میکند . بنابر این بهتر است در توقف های چند دقیقه ای گیربگس در حالت D باقی بماند.
توقف و پارک کردن اتومبیل
هنگام توقف با اتومبیل گیربکس اتوماتیک باید ابتدا ترمز دستی کشیده سپس شیفتر دنده را روی وضعیت پارک P قرار دهید . حالت یا وضعیت پارک در گیربکس اتوماتیک بین رانندگان به دنده پارک شهرت یافته است در صورتی که در این حالت شیفتر دنده ، عملا دنده یا مجموعه ای از دنده ها همانند سایر دنده های گیربکس وجود ندارد . از آنجایی که در گیربکس اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور و از کار افتادن پمپ هیدرولیکی گیربکس دنده درگیری همانند گیربکسهای دنده دستی وجود ندارد حالت پارک P برای اطمینان از حرکت نکردن اتومبیل بعد از توقف طراحی شده است و ماندن گیربکس در حالت خلاص اشکال فنی ایجاد نمیکند. در حالت پارک P معمولا یک ضامن یا اهرم فولادی قسمتی از مجموعه خروجی گیربکس را به پوسته متصل و در حقیقت قفل میکند ، اگر هنگام توقف قبل از کشیدن ترمز دستی (یا فشار دادن در انواع پدال پایی) شیفتر دنده را در حالت پارک P قرار دهید ضامن دنده در جای خود تحت فشار قرار میگرد و برای بیرون آمدن مجدد از حالت پارک P شیفتر دنده سفت تر میشود . این عمل علاوه بر کم کردن عمر سیم یا متعلقات شیفتر دنده باعث فرسودگی تدریجی پوسته گیربکس می شود . هر چقدر شیب محل پارک اتومبیل بیشتز باشد فشار بر روی سیستم پارک P و سفت شدن شیفتر دنده بیشتر خواهد بود بنابر این همیشه قبل از قرار دادن شیفتر دنده در وضعیت پارک P ترمز دستی را بکشید
نویسنده: مسعود جعفری پور
Masoodadam.mjp@gmail.com
821 دیدگاه
فرزاد جمالی
درود…من النترا۲۰۱۴ دارم…جدیدا وقتی که پدال گاز تا انتها فشار میدم…تیک اف…… چراغ چک (انژکتور)و epsروشن میشه.و دیگه گاز نمیخوره…مشکل چیه؟میترسم تو جاده موقع سبقت اینجوری بشه.البته ماشینو خاموش روشن کنم چراغ روشن میمونه ولی مشکل گاز حل میشه.. ممنون از مطالب و تسلط شما
اگه ایمیل کنید ممنون میشم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اشکال از سیستم asp هست که دچال اختلال میشه ، باید دیاگ بزنید . ممکنه اشکال از سنسور های روی چرخها ، دزیچه گاز یا acu ,مربوژ به esp باشه که در هر صورت با دیاگ مشخص میشه . درسته هر وقت تا آخر ناگهانی گاز بدید اینجوری میشه و ممکنه تو سبقت این اتقاق بیفته. بهتره تا قبل از رفع اشکال تو جاده سیستم esp رو خاموش کنید
حمیدفاضلی
سلام و خسته نباشید خدمتتون
من مزدا ۳ دارم مدل ۸۶ با کارکرد ۹۱۰۰۰ اولا ماشینم احساس میکنم زود دنده عوض میکنم مخصوصااز دو به سه زود عوض میکنه ولی تو سواری گیربکس عالی کار میکنه اصلا صدا نداره ویک مورد دیگه هم داره تو ترافیک که ماشین تو دنده هست پا میزاری رو ترمز یه لرزشی احساس میشه که در حالت خلاص نیست ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز همه مواردی که کفتید تو مزدا سه وجود داره و طبیعیه ، هم نوع تعویض دنده هم کمی لرزش وقتی درجا ماشین تو دنده است . بهتره سخت نگیرید .
خالقی
سلام. جناب مهندس عزیز با توجه به اینکه کلید حالت حرکت در برف با دنده ۲ شروع به حرکت میکنه, در سربالایی در حالی که این دکمه روشن بود خوردو نتونست به سمت بالا حرکت کنه در سربالایی ها باید چه کرد ایا به شکل خاصی باید از این دکمه استفاده کرد?
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این حالت معمولا کارایی قابل قبولی نداره و بجز موارد خاصی نمیشه روش حساب کرد . اغلب اتومبیل های روز دنیا این حالت رو ندارن چون تو یه شرایطی مثل سربالایی به گیربکس فشار میاره و بهتره ازش استفاده نکنید
محمد
با سلام من تازه یک کمری ۲۰۱۲ ۱۰۰ هزار کارکرده خریدم برای تعویض دنده از p دنده کمی سفت تعویض می شود البته نسبت به بقیه دنده ها آیا این طبیعیه یا مشکلی هست ؟ با سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
کلا دنده پارک کمی سفت تره ، فقط حتما قبل پارک دستی بکشید
سعید
با سلام و عرض خسته نباشید اقای مهندس جعفری
خودرو اچ سی با کارکرد ۲۲۰۰ مصرفش ترکیبی اخیرا شده ۱۳ تا البته تا حدی هم پر گاز رانندگی میکنم ایا راهکار خاصی داره که مصرف بیاد پایین
با تشکر فراوان
مسعود جعفری پور
با درود
فعلا کاری بکارش نداشته باشید تا کارکرد به ده هزارتا برسه و بشه در موردش نظر داد . حرکت سرد با ماشین مخصوصا الان تو سرما مصرف رو بشدت بالا میبره . حتما ماشین رو پنج دقیقه گرم کنید
کامرانی
سلام خدمت شما و تشکر پیشاپیش از پاسخگوئی ، من یک ۲۰۶ وی۸ با کارکرد ۱۲۰ هزار دارم که در کیلومتر ۹۰ هزار جهت تعویض دیسک و صفحه آن اقدام کردم ، متاسفانه به خاطر بی توجهی مکانیک در تعویض نکردن کاسه نمد کهنه گیربکس پس ازمدتی بعلت نشد واسکازین گیربکس و متوجه نشدن من گیربکس دچار صدای زوزه مانندی شده است که فقط در دنده ۴ شنیده می شود، بعضی مواقع هم کم است یا اصلا وجود ندارد ولی در مواردی بخصوص در جاده خیلی اعصاب خورد کن می شود . این صدا فقط هنگام گاز دادن شنیده می شود و با برداشتن پا از روی پدال گاز قطع می شود . می خواستم نظر شما را در رفع این صدای مزاحم بدانم . دوستی استفاده از روغن زوزه گیر که بداخل گیربکس زده می شود را توصیه کرده، به عقیده شما کار درستی است؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز محلول های زوزه گیر ذرات ریزی دارن که به مرور باعث خرابی بلبرینگ ها میشن . من تعجب میکنم چون گیربکس پژو ۲۰۶ معمولا به زوزه نمی افته . احتمالا یکی از بلبرینگ هاش خورده شده و خلاصی پیدا کرده ، به نظر من اگه تعمیرش کنید کار صحیح تری انجام دادید . به شرط اینکه مکانیک وارد به گیربکس بازش کنه
چعفر
باسلام خدمت استاد جعفری عزیز.تازه ال ۹۰ پلاس خریدم وقتی رو dهستم و ترمز زیر پام هست (درحالت نیمه متوقف) صدایی زیر پام هست مثل خر خر کردن مثل اینکه لنت ترمز تمام شده این چه اشکالی داره ؟ماشن یک هته خریدم و۲۵۰ راه رفته
مسعود جعفری پور
با درود
این صدای طبیعی لنت هست که تقریبا تمام ماشین های اتوماتیک دارن . وقتی پا رو خیلی آروم روی ترمز شل کنید صدای قرچ قرچ میده
فرامرز
با سلام :
استاد بزرگوار ماشین من که بتازگى گرفتم ٢٠٧اتومات اما من عادت بدى دارم واون اینه که با دوپا رانندگى میکنم والان دوباره این اتفاق میافته ومن از امداد خودرو کمک میگیرم واونها کامپیوتر رو ریست میکنن. و برطرف میشه ، موقع رانندگى با دوپا ناگهان چواغ چک روشن میسه ودور موتر پایین میاد وماشین از شتاب کاملل میاسته تا اینکه توقف میکنه وفقط روشن میمونه . علت چیه رانندگى من یا موتور ایراد داره در ضمن من با i20 همینطور رانندگى میکر م اما ماشین کاملا متوقف نمیشد
مسعود جعفری پور
با درود
رانندگی با دو پا بسرعت باعث خرابی گیربکس میشه . ۲۰۷ بدلیل کنترل الکترونیکی دقیقی که داره به اون شکل اخطار میده . باید این عادتتون رو ترک کنید
مهدی
سلام خسته نباشید
من ۲۰۶ مدل ۹۰ با کارکرد ۲۲ هزار کیلومتر دارم روغن گیربکس رو به تازگی تعویض کردم و در حال حاضر زمانی که دمای اب به حد نرمال میرسه در صورتی که اروم گاز بدم ۱ به ۲ حالت یه کم گاز هرز داره و تقه کم میزنه ولی اگر مسیر باز باشه و گاز رو بیشتر فشار بدم تعویض دنده ها و معکوسها بخصوص ۱ به ۲ کاملا نرم تعویض میشه و همچنین یک بار به دلیل فرار روغن رینگ در پشت رو تعویض کردم بنظرتون مشکل از رینگهایی که تعویض کردم هست? از نظر روغن مطمئنا اصلی بوده و حتی ۲ سری به فاصله ۴ روز از هم تعویض کردم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من نمیدونم منطورتون از [رینگ در پشت] چی هست . اما این اشکالی که میفرمایید بدلیل افت فشار روغنه که نشون میده روغن از یه جایی هرز میره و یا فشار پمپ روغن کمه و به همین خاطر وقتی گرم میشه خودشو نشون میده . تشخیص این عیب به این شکل تشخیص دقیقی نیست . از اونجایی که گیربکس پژو ۲۰۶ یه گیربکس با کنترل کننده های الکترونیکی هست حتی اشکال در شیرهای برقی هم میتونه باعث بروز این اشکال بشه .
مهدی
سلام منظور همون رینگهای فشار روغن هست که ظاهرا توی شرایطی روغن فرار میکنه
مسعود جعفری پور
با درود
در اینصورت پس فشار روغن از همونجا هرز میره .
حقیقت
سلام آقای جعفری عزیز
ماشین من ساندرو استپ وی اتومات مدل ۹۶/۷هستش.از روز اول که از شرکت خریدم در موقع توقف و ایست کامل با گرفتن پدال ترمز ماشین یه صدایی مثل تقه زدن با ترمز و ول کردن پدال ترمز مجددا همون صدا رو میده میخواستم بدونم اشکالش چیه.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تشخیص این صدا به این شکل تقریبا غیر ممکنه چون قطعات زیادی میتونن همچین صدایی بدن . سیلندر ترمز ، دسته موتور ها و دیاق های دسته موتور ، بوش های طبق ، توپی های سر کمک . به خاطر اینکه ماشین نو هست پیشنهاد میکنم با توجه به محل صدا ماشین رو بدید آوار کشی کنن. احتمال داره پیچ سیلندر ترمز یا دیاق دسته موتور زیر گیربکس شل باشه . فقط یه صدایی شبیه قرچ قرچ هست که اگر خیلی آروم ترمز بگیرید یا آروم پا رو بردارید میاد که مال لنته و طبیعیه
سعید
سلام وقت بخیر.ی ماشین کمری ۲۰۰۹ دارم ک صدهزار کارکرده.وقتی داخل ماشین میشینم انگار ی سردرد یا ماشین گرفتن واسم ایجاد میشه.بیشتر با روشن کردن بخاری ولی در حالت عادی هم رخ میده.اشکال میتونه کجا باشه.مرسی
حمیدرضا
سلام جناب خودروی بنده سوناتا ال اف ۲۰۱۵هستش امروز یکس از دوستام پشت فرمون بود و نابلد بود در سرعت ۱۵تا یا ۱۰تا دسته دنده رواز n به p تغییر داد حالا موندم به فکر ایا مشکلی برا گیربکس پیش اومده یا نه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بعید میدونم که مشکلی پیش اومده باشه . چون دنده پارک وقتی تو جای خودش قرار میگیره که ماشین تقریبا متوقف شده ، البته اگر وزن ماشین زیاد بود و تو شیب زیادی بود ممکن بود قسمتی از گیربکس بشکنه که باعث میشد حداقل دنده پارک خلاص بشه
مهدی
سلام آقای مهندس. ممنون مطالب جالبی بود. من به تازگی از یکی از اقوام سراتو ۲۰۰۸ خریدم. ماشین سالمیه . بعضی مواقع تو ترافیک هنگام ترمزکردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز موتور خاموش میشه یا دور موتور کم میشه. ممنون میشم علتشو بفرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
فکر میکنم باید دریچه گاز رو با اسپری تمیز کنید . اگر رفع نشد اشکال از دریچه گازه و باید در ابتدا کامپیوتر ریست ، مرحله بعد دریچه گاز سرویس یا تعویض بشه
محمد علی
سلام
خسته نباشید
استاد خودرو برلیانس اچ ۲۳۰ ما که اتونات و amt میباشد
موقعی که توی حالت درایو هست تا گاز ندیم اصلا حالت حرکت به شکل نیم کلاج رو نداره
یعنی اگه در سطح صاف هنگام شروع به حرکت گاز ندیم ماشین اصلا یه کم هم حرکت نمیکنه و انگار خلاصه آیا اشکال داره؟ چون تو ال ۹۰ و … اینطور نیست و حالت نیم کلاج داره و یه کم میره جلو
مسعود جعفری پور
با درود
خیر اشکالی نداره . بسیاری از اتومبیل ها با برداشتن پا از روی ترمز حرکت نمیکنن
محمد علی
سلام
میخواستم به اطلاعتون برسونم که برلیانس اچ ۲۳۰ اتوماتیک ما با گیربکس amt مشکل فراوان و مکرری در معکوس کشیدن از ۲ به یک دارد.
هرچه هم به نمایندگی همدان میگیم قبول نمیکنن و نهایتا گیربکس را ریست میکنن و درست نمیشه.
بسیاری از اوقات موقعی که از یک کوچه به کوچه دیگر مپیچیم و کمی شیب باشد یا اینکه با سرعت کمی از روی سرعتگیر رد می شویم و حدود ۵ تا سرعت داریم یا بعضا حتی کانل ایست میکنیم و دوباره میخوایم حرکت کنیم باز با دنده دو جان میکند و می رود و معکوس به یک نمیدهد مگه دستی معکوس بهش بدهیم
حال چه باید بکنیم؟
یا توی سربالایی خیلی وقتا معکوس نمیده باید دستی بهش بدیم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر با توقف کامل دنده یک نمیره یعنی اشکال داره ولی ممکنه تا سرعت پنج کیلومتر هم تو دنده دو بمونه . اگر شما با سرعت زیر بیست کیلومتر پدال گاز رو تا انتها فشار بدید و دنده به یک تعویض نشه یعنی اشکال داره . ولی اگر خیلی نرم و سر گاز حرکت کنید ممکنه تا نزدیک توقف هم تو دنده دو بمونه ، البته دقت کنید نزدیک توقف نه توقف . در هر صورت این اشکال در صورت وجود داشتن میتونه چندید دلیل داشته باشه ، اشکال در سنسور سرعت شفت خروجی گیربکس و یا اشکال در مجموعه هیدرولیکی یا همون ساعتی گیربکس . اگر ماشینتون صفر کیلومتر هست و زیر ده هزار کیلومتر کار کرده توصیه میکنم صبر کنید تا گیربکس کمی بیشتر کار کنه
HAMID
سلام سوالی دارم وقتی خودرو خاموش است اگر دنده در حالت خلاص باشد و بعد به حالت پارک تعویض دنده کنیم ایرادی دارد . من چند بار اینکار را کردم نیم دوانم درست است یا نه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر هیچ اشکالی نداره ، اتفاقا بهتر هم هست .
حمیدرضا
سلام جناب مهندس
من یه جک جی۵اتومات دارم که تازگیها وقتی میخوای دنده ها رو تو دور بالا عوض کنی دنده دیر درگیر میشه و دور موتور تا خط قرمز میاد وبعد دنده جا میره چه تو حالت دستی چه تو حالت اتومات در ضمن ماشین ۳۹تا کارکرده وباید تو سرویس ۴۰هزار روغن گیربکس عوض کنم ایا میتونه علت از روغن باشه باتشکر ممنون میشم راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با مشکلی که گیربکس ماشینتون داره بهتره فورا ببرید نمایندگی و اصلا باهاش رانندگی نکنید چون میتونه به قسمتهای دیگه آسیب بزنه . احتمال اشکال در روغن خیلی کمه مگر اینکه روغن چند لیتر کم باشه . من فکر میکنم اشکال از مجموعه کنترل هیدرولیکی باشه
محمد علی
اقای مهندس جعفری پور…درود….چه خوب بود سایر تحصیل کرده های ما که مثل شما
مهندس تءوری و عملی و با تجربه هستند چنین میکردند…..از شما سوئالی نداشتم ….سلامتی و موفقیت شما را ارزو ذارم.
مسعود جعفری پور
با درود
از لطف شما متشکرم
علی
با توجه به اینکه دنده ماشین اتومات در شهر در حالت D بلافاصله بعد از حرکت به ۳ یا ۴ افزایش پیدا می کند بهتر نیست کلا در داخل شهر از حالت دستی استفاده شود؟
مسعود جعفری پور
با درود
توی شرایط عادی وکفی لازم نیست ، اما تو ترافیک و بزرگراهای شلوغ و سربالایی بهتره از حالت دستی استفاده کنید
بابک
سلام جناب مهندس
حدود یکماهه ال نود پلاس اتوماتیک تحویل گرفتم . تا حالا دوبار صبح های زود بعد از استارت زدن ، دنده از حالت پارک بیرون نمیاد و تو حالت پارک قفل میشه . بعد از حدود ۱۰ دقیقه که ماشین کار میکنه مشکل حل میشه . آیا این مساله طبیعیه ؟ و اگر نیست علتش چیه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید در این هنگامچککنید ببینید چراغ ترمز روشن میشه یا نه . اگر روشن بشه اشکال از سلنوئید قفل دنده پارک هست و اگر روشن نشه از استپ ترمز زیر پا
وحید
با سلام خدمت جناب مهندس، به تازگی و برای اولین بار ماشین اتومات گرفته ام : سراتو ۲۰۰۰ سایپا. سوالی که دارم شاید بخاطر سابقه طولانی رانندگی با خودرو دنده ای است ; وقتی با سرعت حدود مثلا ۸۰ با دست اندازی نزدیک می شوم که باید سرعت را تا حدود ۴۰ کم کنم می بینم هنوز گیربکس اتومات در دنده ۵ یا حتی ۶ است ، البته موتور و گیربکس بسیار خوب جواب می دهد و به راحتی دوباره سرعت می گیرد. سوال بنده این است که آیا بهتر نیست گیربکس را در این وضعیت در حالت دستی قرار دهیم و با دنده ۴ یا ۳ دوباره سرعت را زیاد کنیم تا فشار کمتری به موتور بیاید،بخصوص اگر در یک مسیر سربالایی باشیم و بویژه که ماشین صفراست و بیشتر از دویست کیلومتر کار نکرده.
ضمنا توصیه شما در مورد ترافیک سنگین که در یک خودرو دنده ای باید قاعدتا با دنده یک آهسته آهسته جلو رفت ، چیست؟ آیا در این چنین وضعیتی بهتر نیست بجای حالت اتومات ماشین را در حالت تیپ ترونیک بگذاریم؟
با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی می گذارید .
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز در مورد قسمت اول سوالتون هیچ اشکالی نداره و به موتور هم ابدا فشار نمیاد ، اگر لازم باشه گیربکس معکوس میده . در مورد قسمت دوم سوالتون تو مقاله توضیح دادم . اگر این شرایط طولانی باشه یعنی مسیر ترافیک چند کیلومتری باید ماشین رو تو حالت دستی و دنده یک یا دنده ای که مناسب سرعته بگذارید .
سعید
سلام و عرض ارادت مهندس جعفری
میشه بفرمایید روغن موتور و روغن گیربکس مناسب واسه اچ سی کراس چه مارکی خوبه با توجه به اینکه موتور تی یو فایو و گیربکس هم مال شرکت ایسین هست راستش هر کسی یه چیزی میگه و خود شرکت هم معمولا روغن ارزون و بی کیفیت میریزن تو ماشین. در ضمن مهندس صدای موتور این ماشین بنظر یه مقدار زیاده و خشن انگار.ایا راهی بنظرتون میرسه واسه کمتر کردن صدای موتور ویا ذات تی یو فایوایا بمرور زمان و کارکرد ماشین همینه و یا مربوط به نوع روغن یا بنزین و …….ایا بمرور زمان و کارکرد بیشتر صدا کمتر میشه بنظرتون.ایا لازمه روغن گیربکس کارخونه رو زودتر از موعود عوض کرد همونطور که میگن روغن موتور شرکت رو زودتر عوض بشه بهتره و یا مال گیربکس لازم نیست عوض بشه ؟ممنون از حوصله ای که به خرج میدید
مسعود جعفری پور
با درود
در مورد صدای موتور فکر نمیکنم صدای خشنی داشته باشه ، البته بستگی داره منظور شما از خشن چیه ، کافیه با ماشین های مشابه مقایسه کنید . در مورد روغن گیربکس لازم نیست بهش دست بزنید و تا چهل هزار کیلومتر میتونید رانندگی کنید . من برای روغن موتور ایرانول ریسینگ رو پیشنهاد میکنم که خیلی عالیه البته ایرانول شانزده هزار هم میتونید بریزید که روغن شرکتی موتور تی یو فایو هست . برای گیربکس هم در صورت لزوم من ادینول رو پیشنهاد میکنم
سعید
با تشکر مهندس جعفری عزیز از جوابتون
منظور صدای شبیه خور خور ماشینه که مخصوصا تو سرعت های پایین بیشتر داخل اتاق خودرو حس میشه که البته همه کسانی که ماشینو دارن اینو میگن (شبیه صدای اسپرت).حالا بعضیا اومدن مثلا واسه کاهش این صدا رزوناتور و یا کیت m که البته من نمیدونم راستش چی هستن اصلا و یا واقعا تاثیر داره یا نه اینا رو نصب نکردم خواستم نظر شما رو هم بدونم.در ضمن مهندس جان در حالت موتور کارکرده گیج گیربکس دقیقا باید تا کجا روغن نشون بده. و اینکه یه مقدار صدای باد داخل اتاق شنیده میشه هر چی سرعت بیشتر میشه چکار باید کرد .بسیار سپاسگزارم و خسته نباشید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز راستش من از روی صدایی که میفرمایید واقعا نمیتونم نظری بدم چون در مورد یه ماشین ده ها قسمت وجود داره که هر کدوم میتونه صدایی بده و اینجوری قابل تشخیص نیست ، اما اینکه میفرمایید صدای اسپرت حتما منظورتون صدای اگزوز هست که تو اچ سی یه صدای خاصی میده و بعد از چند هزار کیلومتر که دوده بگیره به مرور از بین میره ، من هیچ قطعه اضافه رو پیشنهاد نمیکنم .
روغن گیربکس در حالت روشن روی گیج با دو نشان سرد و گرم مشخص شده که معمولا تو حالت سرد بین این دو علامت و در حالت گرم روی علامت بالایی نشون میده .
در مورد صدای باد میتونه از رگلاژ نبودن درها یا لاستیک دور شیشه یا در باشه . باربند و آینه ها رو هم چک کنید که همه چیز سر جای خودش بلشه
سعید
با سلام ، لطفا در باره چگونگی استفاده از حالت تیپ ترونیک خودروی برلیانس ۳۳۰ هم توضیح دهید. یعنی در حین رانندگی چجوری از اتومات بیام تو حالت دستی و دنده را کم یا زیاد کنم ؟ با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
نیاز به مهارت و مقدمات خاصی نداره ، نیاز به رها کردن گاز یا ترمز یا هیچ کاری نیست ، کافیه دنده رو تو حالت منوال بگذارید و با جلو عقب کردن شیفتر با توجه به سرعت دنده مستقیم یا معکوس بدید
آرمین
با سلام
ببخشید من سوالی داشتم درباره اینکه آیا در سر بالایی وقتی که در ترافیک باشی وقتی توقف می کنی و موقع حرکت وقتی پاتو از رو ترمز بر می داری چه دنده در D یا M1باشد ماشین به عقب می رود آیا اینمشکل است ماشین مزدا ۳ تیپ ۳ هستش
مسعود جعفری پور
با درود
خیر مشکل نیست باید با عکس العمل سریع با گاز و مهارت ماشین رو کنترل کنید
اعلمی
سلام. ماشین جک جی ۵ اتومات دارم توی دنده پارک گیر کرده و ازاد نمی شه. ترمز را هم میگیرم اما ۱۰ ۱۵ بار دگمه را میگیرم تا شانسی ازاد کنه مشکل کجاست؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این اتفاق یک بار افتاده یا همیشه ؟ اگر تو سراشیبی قبل ترمز دستی ماشین رو تو پارک بگذارید این اتفاق می افته . در غیر اینصورت اشکال از ضامن برقی امنیتی دنده پارک و یا استپ ترمز هست
علیزاده
سلام جناب مهندس. وقتتون بخیر.
خواستم بپرسم، تو سر بالایی ها، در ماشین های دنده دستی، باید نیم کلاج کرد تا ماشین به عقب برنگرده، تو ماشین های دنده اتومات چطور؟ اصلا این حالت بوجود میاد؟ ماشین دنده اتومات که تو سربالایی پارکه و حالا میخوایم از پارک درش بیاریم، باید رو چه حالتی باشه. پیشاپیش، تشکر میکنم از وقتی که میذارید و پاسخ میدید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز دقیقا مثل ماشبن دنده ای که حرکت تو شیب زیاد مهارت میخواد و خیلی از راننده ها نمیتونن ماشین رو کنترل کنن و از دستی استفاده میکنن و یا مقداری به عقب میرن تو ماشبن اتوماتیک هم نیاز به مهارته ، در حقیقت باید پا بلافاصله از روی ترمز روی گاز بره و مقدار گازی که لازمه تو سربالایی های مختلف که ماشین به عقب نره یا نپره با تمرین و مهارت بصورت عادت در میاد ، قبل از کسب این مهارت میشه مثل ماشین دنده ای از ترمز دستی استفاده کرد
وحید
سلام ضمن تشکر از شما
تندر پلاس اتوماتیک دارم تازه متوجه شدم که وقتی در حالت DیاRقرار می گیره صدایی شبیه زررر از موتور شنیده می شه البته همیشه نیست ولی اکثر اوقات این صدا رو داره لطفا بفرمایید علت چیه ؟ آیا مشکلی داره یا طبیعیه؟
ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با قرار دادن گیربکس تو دنده موتور زیر بار میره و گیربکس درگیر میشه و با تغییر دور موتور هر قطعه ای در مجاورت موتور یا داخل اگزوز میتونه صدایی که میگید رو ایجاد کنه. به نظر من کاری به کارش نداشته باشید چون ممکنه بعد از دستکاری توسط نمایندگی یا هر کس دیگه پشیمون بشید و اشکالات جدیدی درست بشه . حداقل یه مدت صبر کنید چون اینجور صداها یا بعد از یه مدت قطع میشن یا انقدر واضح میشن که کاملا مشخص میشه از کجاست و قسمتهای مختلف ماشینتون بیدلیل دستکاری نمیشه
فرزین
سلام جناب مهندس، من تصمیم به خرید یک اتومبیل اتومات سدان بین ۱۰۰ الی ۱۳۰ تومان دارم و فعلا انتخابم را به دو مورد محدود کرده ام ; سراتو ۲۰۰۰ سایپا ( که از موتور و گیربکسش تعریف زیادی شنیده ام) و مزدا ۳ نیو (که نظرهای متفاوتی در موردش شنیده ام) . توصیه شما چیست؟ البته من فقط از نظر موتور و گیربکس و هماهنگی بین گیربکس و موتور این دو ماشین سوال دارم نه جنبه های دیگر آنها. ضمنا گیربکس این دو ماشین جزء کدام نوع گیربکس اتوماتیک طبقه بندی می شوند؟ cvt هستند یا مدل دیگری؟
ممنون می شوم اگر پاسخگویی در فورم عمومی امکان ندارد پاسخ را به ایمیل من ارسال فرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز هر دو انتخابتون ماشین های خوبی هستن ولی به نظر من مزدا انتخاب خیلی بهتریه
طاهز
با سلام
مطلب فوق العاده مفیدی بود.
بسیار عالی.
موفق باشید
فرزاد
باسلام و تشکر از مطالب خوب شما، جسارتا سوالی در مورد خودروی برلیانس اتومات h330 دارم، بنده ۲، ۳ بار پیش اومده که موقع که ماشینم روشن بوده استارت زدم و یه صدای خیلی بدی داده ، لطفا در مورد عواقبش بفرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
دو سه بار اشکالی نداره ولی اگه زیاد تکرار بشه به مرور باعث خرابی دنده استارت و دنده فلایویل میشه
امین
سلام اقای مهندس.خوردو دانگ فنگ h30 خریداری کردم.اما در سربالایی ها خیلی کم میاره اگر سرنشین بیش از دو نفر باشه و انگار ماشین گاز نیمخوره.به نظر شما مشکل از کجاست؟و دنده رو روی چه حالتی قرار بدم؟ایا باید روی حالت اور درایو قرار بگیره؟ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید
مسعود جعفری پور
با درود
ماشبن چند کیلومتر کار کرده؟ اگر کارکرد زیر هزار کیلومتره باید صبر کنید که بالاتر بره . دور موتور نباید تو سربالایی از سه هزار دور پایینتر بیاد . برای تست دکمه s رو روشن کنید احتمالا کمک میکنه چون دنده دیرتر عوض میشه . ضمنا تو شهر کلید اوور درایو رو بزنید که چراغش روشن بشه که در حقیقت با اینکار اوور درایو خاموش میشه و ماشین تو دنده چهار نمیره و با سه حرکت میکنه
امین
اقای مهندس خیلی ممنونم بابت وقتی که میزارید.
ممنون میشم اگر این سوال رو هم جواب بدید که اگر دکمه اور درایو برای رانندگی در شهر و طولانی مدت(به طور دائم )روشن باشه ایا اسیبی به موتور وارد نمیشه و اصطحلاک رو زیاد نمیکنه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بارها این مساله رو تکرار کردم، اوور درایو فقط یه دنده است که تو ماشین شما دنده چهاره و اگر روشن باشه به معنی خاموش بودن اوور درایو و غیر فعال بودن دنده چهاره. درست مثل این میمونه که با ماشین دنده ای تو شهر از دنده پنج استفاده نکنید. با توجه به محدودیت سرعت تا ۹۰ کیلومتر تو اکثر شهرها خاموش بودن اوور درایو نه تنها ضرری نداره بلکه از تعویض دنده بی مورد و استعلاک گیربکس جلوگیری میکنه
جواد
مهندس جعفری دوست داشتنی. !
بهتر ازمن میدانید که بیش از ۷۵ سال از اختراع. گیربکس اتوماتیک درآمریکا گذشته ، یک ال۹۰ پلاس اتومات را ازایران خودرو گرفتم از ۳ نفر از دست اندرکاران آنجا پرسیدم. برای گرم کردن ماشین ( درجا ) شیفتر را درچه وضع بگذارم ؟یا در پشت چراغ قرمز طولانی چطور ؟ یکی میگه N ‘ یکی میگه D باترمز ،یکی میگه P باترمز ، آخرش هم میترسم کاری به سر این گیربکس عزیز دردانه بیاد که نباید میآمد !؟ ماشا،الله از هرکس هم که سو،ال میکنی یکی نمیگه بلد نیستم ،بلکه دلیل های بازاری وغیرعلمی سرهم میکنند . . . و منهم مثل کوری که هی باعصا به درو دیوار میرنه و راه میره ، مشکوک ومرددم. ! و بالاخره ممنونم از توجه وهدایت شما / جواد علویان ،
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من متوجه نشدم سوالتون چیه . بارها عرض کردم برای گرم کردن ماشین دنده خلاص با پارک هیچ تفاوتی نداره (از نظر مکانیزم هیدرولیک گیربکس) فقط دنده پارک زائده ای داره که ماشین رو قفل میکنه .
در مورد چراغ قرمز هم من تو مقاله توضیح دادم ، اگر میخواید حرکت روغن بین پروانه های داخل توربین جریان داشته باشه تو d باشه ، اگر میخواید سوپاپ وضعیت دنده و دو مجموعه کلاچ با حداقل بیست تا صفحه و پلیت و چند مجموعه هیدرولیکی قطع و وصل بشن خلاص کنید!
مهدی
سلام آقای مهندس جایی خوندم که در هنکام توقف دنده رو با کشیدن ترمز دستی در حال N قرار بدهید همین کفایت می کند و دنده p رو برای جاهای سراشیب استفاده کنید شما تایید می کنید؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله کافیه
جواد
مهندس جعفری عزیزم ، جوابم را گرفتم . خیلی متشکرم ./ جواد علویان
جواد
بادرود به آن گرامی مردمی
سو،الی کرده بودم ولی گویا محو شده ، ال ۹۰ پلاس اتومات تازه گرفتم ، اخیرا” چراغ check آن خاموش نمیشه ، البته یک سنسور هم برای دید عقب روی آن نصب شده ، حالا حرکت دادن ماشین تا تعمیر گاه زیان نداره . باسپاس/ جواد علویان
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تا جایی که در خاطرم هست من پاسخ شما رو داده بودم. خیر اشکالی نداره .
علیرضا
با سلام.لطفا توضیح دهید که دکمه ای که به شکل ستاره بر روی گیربکس ال نود اتومات هست,دقیقا کارش چیه و باید چطوری ازش استفاده کنم؟سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تو مقاله کاملا توضیح دادم . این دکمه که با نام snow و یا winter شناخته میشه برای حرکت اولیه تو برف و یخ هست . تو سرعت هیچ تاثیری نداره . فقط برای اینه که ماشین لحظه حرکت بکسباد نکنه. عملکردش هم خیلی ساده است. فقط ماشین با دنده دو راه می افته .
علیرضا
ممنونو
علیرضا
ممنون بابت پاسخگوییتون,اما حقیر دوباره مطالعه کردم اما متوجه نشدم.بازم سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز حتما متن رو دوباره برسی و اصلاح میکنم .
عماد
سلام مهندس
ماشین من هایما s7 توربو
امروز یه مشکلی پیش اومده اینکه وقتی میخوام لیور دنده حرکت بدم خیلی سفت شده. قبلا خیلی نرم بود ولی امروز سفت شده
مثل اینکه یچیزی گیر کرده
میتونین منو راهنمایی کنین؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه من اطلاعاتی در مورد این اتومبیل و تاریخچه اشکالاتش ندارم و طبیعتا نمیتونم نظر مفیدی بدم . فقط میتونم بگم اگر در حالت خاموش هم لیور دنده سفت هست اشکال از سیم یا اهرم های دنده است
جواد
با درود بآن گرامی مردمی
چند روزیست ال ۹۰ پلاس اتومات تحویل گرفتم ، هنوز ۵۰ کیلومتر بیشتر نرفتم ،چراغ هشدار مربوط به آلایندگی خاموش نمیشه. دفتر راهنما گفته بلافاصله بنمایندگی مراجعه بشه ، آیا حرکت این ماشین حالا اشکال داره ؟ سپاسگزارم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز به نظر من کمی تامل کنید و صبر کنید یه باک تموم بشه و باک بعدی اگر ادامه پیدا کرد بربد ، ماشبن صفر رو الکی درگیر دستکاری نکنید . برای ماشین ضرری نداره و احتمالا از خطای سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزوره
آرش
با سلام و تشکر فراوان بابت مطالب خوب شما.
جسارتا سوالی دارم. در مورد دنده پارک گیربکس اتومات لزومی وجود داره اگر از ترمز دستی خودرو مطمئن باشیم یا در شیب نباشیم؟ آخه در دنده دستی هم معمولا ما روی خلاص با ترمزدستی پارک میکنیم. سوالم اینه که به لحاظ فنی برای گیربکس ضرری نداره در خلاص یا nپارک کنیم وقتی شیبدار نیست؟؟
تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
خیر اگر مطمئن هستید لزومی نداره جایی مثل پارکینگ حتما تو پارک بگذارید
افشین
سلام جناب مهندس بنده خودرو اچ سی کراس دارم امروز یکم گاز دادن و سرعت به بالا ۱۳۰تا بردم ولی وقتی تگگسرعت به ۷۰ رسوندم و گاز ملایم دادم ماشین خیلی میلرزید انگار که دنده مرده باشه ولی دنده که کم میکردم خوب بود ولی باز دنده اخر میلرزید واستادم و رو N گذاشتم ماشین باز کمی لرزش مثل ریپ داشت خاموش روشن که کردم همچی خوب شد
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توضیحات شما به نظر میرسه ماشینتون تو یه شرایطی تک کار میکنه ، چون این مورد تو اچ سی دیده شده . در بعضی موارد شمع و در بعضی شیر کنیستر اشکال داره که در هر دو مورد بهتره به نمایندگی مرکزی مراجعه کنید . البته اگر کارکرد زیر هزار کیلومتره یه باک دیگه رانندگی کنید و دفعه بعد محل دیگه ای بنزین بزنید. اگر اشکال تکرار شد نمایندگی برید