ترموستات
ترموستات قطعه مکانیکی در سیستم خنک کننده موتور اتومبیل است که دمای مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) را در سطح یکسانی نگه میدارد.
ترموستات انواع گوناگونی دارد که در صنایع مختلف برای کنترل دما مورد استفاده قرار میگیرد اما ترموستات در موتور اتومبیل عموما شکل ظاهری و مکانیزم مشابهی دارد که در سیستم خنک کننده اتومبیل برای کنترل دما مورد استفاده قرار می گیرد .
ترموستات دارای یک دریچه برای عبور مایع خنک کننده داخل سیلندر موتور است، این دریچه در حالت معمول یا دمای پایین تر از نقطه باز شدن ترموستات بسته است و یک فنر که به آن فنر باز گرداننده میگویند آن را بسته نگاه میدارد که روی بدنه ترموستات سوار شده اند . مرکز دریچه ترموستات به یک محفظه یا سیلندر بسته متصل است که درون آن با موم حرارتی خاصی که به آن پلت موم میگویند پر شده است . یک میله فولادی که مانند پیستون عمل میکند در مرکز محفظه یا سیلندر ترموستات است که در نقطه مقابل فنر بازگرداننده روی بدنه ترموستات جای میگیرد .
معمولا روی ترموستات دمایی نوشته شده که ترموستات در آن دما باز میشود . هنگامی که ترموستات به دمای مورد نظر میرسد پلت موم داخل سیلندر به مایع تبدیل شده و میله را به بیرون فشار میدهد ، از آنجایی که سمت دیگر میله روی بدنه ترموستات مهار شده سیلندر به طرف عقب رفته و دریچه ترموستات را باز میکند . دریچه تا هنگامی که مایع داخل سیستم خنک بشود باز میماند و با خنک تر شدن مایع داخل سیستم به تدریج بسته میشود . معمولا ترموستات بعد از رسیدن به دمای کاری خود شروع به باز شدن میکند و به نسبت دمای مایع خنک کننده موتور باز میماند و دما را ثابت نگه می دارد.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی
3 دیدگاه
اشتراکات دلایل داغ کردن موتور اتومبیل | مرجع تخصصی مکانیک آدامک
اشتراکات دلایل جوش آوردن موتور اتومبیل | مرجع تخصصی مکانیک آدامک
اشتراکات دلایل گرم نشدن بخاری | مرجع تخصصی مکانیک آدامک