در روزهای گرم سال کولر یکی از مهمترین امکانات اتومبیل است. در گذشته نه چندان دور که اغلب اتومبیل ها فاقد کولر بودند کمبود آن تا این حد احساس نمیشد. امروزه اغلب اتومبیل ها دارای کولر هستند هر چند گروهی از رانندگان با این تصور اشتباه که استفاده از کولر باعث فشار مضاعف به موتور اتومبیل میشود از آن استفاده نمیکنند اما تحمل ترافیک های سنگین شهری در گرمای تابستان بدون کولر اتومبیل بسیار دشوار است.
کولر اتومبیل در حقیقت یک کولر چند تکه جدا، همانند اسپلیت های خانگی است. با این تفاوت که کمپرسور کولر در اتومبیل بوسیله چرخش موتور به کار می افتد. در بعضی از مواقع کولر اتومبیل سرمای مورد نیاز اتاق را تامین نمیکند. خنک نکردن کولر خودرو دلایل گوناگونی دارد که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره میکنیم. با توجه به هزینه های تعمیرات و نگهداری خودرو موارد به ترتیب از ساده ترین آغاز میگردد:
۱٫ رانندگی پر گاز (تخته گاز)
یکی از ساده ترین دلایل گرم شدن باد کولر رانندگی در حالت پر گاز یا تخته گاز است! اغلب اتومبیل ها دارای مکانیزمی هستند که کولر را هنگام فشردن پدال گاز تا انتها قطع میکنند. رانندگی پر گاز تنها به معنی بالا رفتن دور موتور تا محدوده رد لاین نیست ، بسیاری از رانندگان به دلایل مختلف ترجیح میدهند از دنده های سبک تر استفاده کنند، به دلیل شتاب و قدرت کمتر اتومبیل در دنده های سبک راننده مجبور به فشردن پدال گاز تا انتها میشود، بنابراین حرکت در حالت تمام گاز در این نوع رانندگی اجتناب ناپذیر است . این امر باعث میشود کولر در بسیاری از لحظات رانندگی قطع بشود
۲٫ شل بودن تسمه کولر
شل بودن تسمه کولر یک دلیل ساده برای خنک نکردن یا درست کار نکردن کولر اتومبیل است. از آنجایی که این مساله به ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده است گاهی اشکالات مربوط به شل بودن تسمه از چشم ماهرترین تعمیرکاران نیز دور میماند. این اشکال معمولا برای تسمه ها v شکل قدیمی که بصورت دستی تنظیم میشوند پیش می آید. بدلیل اینکه کمپرسور در زمان اولیه کلاچ کردن بار کمتری تحمل میکند در ابتدای روشن کردن کولر کمپرسور چرخیده و باد خروجی مقداری خنک مشود. با گرم شدن رادیاتور و گاز کولر و بالا رفتن فشار، تسمه روی فولی کمپرسور سر خورده و کمپرسور به دور مورد نیاز نمیرسد. در این هنگام ممکن است کمپرسور به صورت ادواری برای چند لحظه چرخیده و مجددا متوقف یا کم دور شود. این اتفاق در اتومبیل هایی که دارای تسمه های شیاری پهن هستند به ندرت و زمان چرب بودن تسمه و خراب بودن تسمه سفت کن روی میدهد.
۳٫ کم، زیاد یا خالی بودن گاز کولر
یکی از شایعترین دلایل خنک نشدن یا سرمای کم کولر اتومبیل، نداشتن و یا کمبود گاز کولر است. سرمایش کولر اتومبیل بوسیله تبخیر گاز مایع شده توسط کمپرسور در اواپراتور ایجاد میشود. طبیعی است خالی یا کم بودن گاز باعث از کار افتادن کولر و یا کم شدن برودت آن میشود. کم و خالی شدن گاز کولر فقط بخاطر نشتی در یک قسمت از سیستم اتفاق می افتد. نشتی ممکن است از اتصالات ، کندانسور ، اواپراتور ، درایر و یا کاسه نمد کمپرسور باشد. جملاتی مانند کم شدن گاز بدلیل تاریخ مصرف یا فاسد شدن گاز بی اساس و غیر علمی هستند. اما از کجا خالی بودن، کم بودن یا زیاد بودن گاز کولر را تشخیص دهیم؟
- در صورت خالی بودن کامل گاز کمپرسور روشن نمیشود. یک سوییچ فشار در قسمت پر فشار وجود دارد که برای جلوگیری از آسیب به کمپرسور مانع از روشن شدن آن بدون گاز میشود. بنابر این خرابی سوییچ فشار نیز ممکن است همانند خالی بودن گاز مانع روشن شدن کمپرسور شود. بهترین راه تشخیص تست بوسیله متصل کردن گیج مخصوص به سیستم است. اما یک راه ساده برای تشخیص خالی بودن گاز کولر فشردن یک قسمت لاستیکی لوله کولر است. در صورت خالی بودن گاز لوله با دست فشرده میشود اما وجود فشار گاز در سیستم مانع فشرده شدن لوله میشود. روش دیگر فشردن سوزن ولو ورودی گاز است. (هر چند توصیه نمیشود) در صورت وجود گاز، گاز و مقداری روغن با فشار زیاد از سیستم خارج میشود.
- علائم کم بودن گاز کولر به مقدار کم بودن آن بستگی دارد. اولین علامت صدای دائمی سسسسسس از داخل اتاق است که بعد از روشن کردن کولر به گوش میرسد. معمولا در صورت کم بودن گاز کولر تفاوت دما بین دریچه ها بوجود می آید. برای مثال دریچه سمت شاگرد کمی سرد شده اما دریچه سمت راننده گرم است و دریچه های وسط دمایی بین این دو را دارند یا بالعکس دریچه راننده سردتر از شاگرد است. این تفاوت دما با هر مقدار کم بودن گاز و هر دمایی محسوس است و ممکن است یک دریچه سرمای مطبوع و دریچه دیگر سرمای کم داشته باشد.
- علامت دیگر کم بودن گاز کولر خنک نکردن یا سرمای کم در حالت درجا است . البته طبیعی است که کولر در حالت درجا کمی ضعیف تر عمل میکند اما در صورتی که باد کولر با گاز دادن در حالت درجا با سرعت بسیار سردتر شد مسلما نشانه کمبود گاز کولر است.
زیاد بودن گاز کولر نیز باعث بروز مشکلاتی میشود که گاهی به مراتب بدتر از کم بودن گاز است. در صورت زیاد بودن گاز، روشن کردن کولر باعث افت زیاد و غیر طبیعی در قدرت و شتاب اتومبیل میشود. معمولا در این حالت سرما زیاد است و اگر دور فن کولر روی درجات کمتر قرار بگیرد کمپرسور بعد از حدود یک دقیقه خاموش و مجددا روشن میشود و با زیاد کردن دور فن زمان روشن ماندن کمپرسور طولانی تر میشود. با نگه داشتن گاز و بالا بردن دور موتور کمپرسور به دلیل بالا رفتن فشار گاز چند ثانیه یکبار خاموش و روشن میشود ، هر چقدر دور بالاتر برود سرعت خاموش روشن نیز بیشتر میشود. زیاد بودن گاز باعث داغ کردن موتور اتومبیل و بالا رفتن آمپر آب میشود. هنگام زیاد بودن گاز دمای لوله نازک (پر فشار) ورودی به اتاق تا حدی زیاد میشود که نمیتوان آن را لمس کرد، در صورتی که در حالت نرمال گرمای لوله ورودی دست را نمی سوزاند.
۴٫کثیف بودن کنداسور یا رادیاتور کولر
کندانسور یا رادیاتور کولر یکی از قطعات سیستم خنک کننده اتومبیل است. گاز کولر بعد از عبور از کمپرسور فشرده و مایع میشود. مایع فشرده که حرارت بالایی دارد باید قبل از ورود به سوزن یا شیر اکسپنشن بیش از نیمی از حرارت خود را در کندانسور از دست بدهد تا هنگام ورود به قسمت کم فشار گرمای محیط را گرفته و تبدیل به گاز شود. از آنجایی که رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل و رادیاتور آب قرار دارد، ذرات خاک، حشرات، تکه های گیاهان و…. باعث کثیف شدن و گرفتگی شبکه های خارجی رادیاتور کولر میشود. عملکرد قابل قبول کولر اتومبیل و ایجاد سرما داخل اتاق به دفع گرمای رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل بستگی دارد . در حقیقت بیشتر حرارت کندانسور حرارت داخل اتاق اتومبیل است که از طریق اواپراتور به سمت کمپرسور و کندانسور هدایت شده است.
کثیف بودن کندانسور کولر اتومبیل باعث گرم شدن و اختلال در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب اتومبیل در سرعتهای پایین و ترافیک میشود. بنابر این بهتر است هر سال با شروع فصل گرما کنداسور کولر اتومبیل خود را تمیز کنید.
برای تمیز کردن رادیاتور کولر راه های متفاوتی وجود دارد که با توجه به مقدار کثیفی و جرم آن انجام میشود. ساده ترین راه تمیز کردن کندانسور فشار باد است، باد گرفتن از جلو و عقب کندانسور خاک و ذرات لابلای شبکه های رادیاتور کولر را تا حد زیادی بیرون می آورد. البته این کار باید با حوصله و دقت انجام شود. معمولا قسمتهای پایینی کندانسور بسیار کثیف تر از قسمتهای بالایی است. ممکن است خاک لابلای شبکه های رادیاتور با گذشت زمان و ترکیب با آب باران در جاده به گل خشک شده تبدیل شده باشد. در این صورت بهترین راه حل استفاده از فشار آب است . بهتر است بعد از گرفتن آب روی شبکه های رادیاتور کولر مدتی منتظر بمانید تا گل و ذرات خشک شده خیس خورده و براحتی جدا شوند. برای از بین بردن کثیفی های رادیاتور کولر میتوان از محلول پنجاه درصد جرم گیر با آب استفاده کرد، بدین صورت که محلول را روی شبکه ها ریخته یا اسپری کنید و پس از ده دقیقه با فشار آب بشویید. استفاده از فشار آب کارواش برای تمیز کردن رادیاتور کولر نتایج بهتری به همراه دارد.
۵٫کثیف بودن اواپراتور داخل اتاق
یکی از دلایل خوب خنک نشدن کوار اتومبیل کثیف شدن اواپراتور است. بدلیل عبور دائمی هوا در تابستان و زمستان از اواپراتور معمولا لایه ای از خاک روی آن را میگیرد. کثیف شدن اواپراتور علاوه بر کم کردن سرمای کولر باعث ایجاد بوی نامطبوع هنگام خاموش شدن کمپرسور می شود. به دلیل رطوبت ایجاد شده در محیط خاک آلود، اواپراتور میتواند محل تجمع انواع باکتری،میکروب و قارچ ها باشد که در مواردی ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازد.(نگارنده سند و آماری در این خصوص ندارد) تمیز کردن مستقیم اواپراتور یا همان رادیاتور کولر داخل اتاق اتومبیل بدلیل محل قرار گیری آن تا حدودی مشکل است. در بعضی از اتومبیل ها که فیلتر اتاق داخل اتاق و پشت محفظه داشبورد قرار دارد میتوان با خارج کردن فیلتر و استفاده از فشار باد اواپراتور را تا حدود زیادی تمیز کرد. اما برای تمیز کردن اواپراتور تمام اتومبیل ها یک راه نسبتا ساده وجود دارد که نیازمند صبر و حوصله است و در شرایطی که دسترسی به اواپراتور سخت و پر هزینه است توصیه میشود که در اینجا به توضیح چگونگی انجام آن میپردازیم. ابتدا کولر اتومبیل را روشن کرده و شدت باد فن را روی کمترین مقدار تنظیم کنید. دریچه ورود هوا الزاما باید روی حالت چرخش داخل اتومبیل باشد. در اتومبیل هایی که سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دارند باید بوسیله حالت دستی شرایط فوق را انتخاب نمود. حدود هشت تا ده لیتر آب را درون یک ظرف همانند قابلمه جوش بیاورید و آن را جلوی صندلی شاگرد در زیر داشبورد بگذارید. یک شیشه الکل صنعتی(حدود نیم لیتر) به آب اضافه کنید و اجازه بدهید کولر اتومبیل تا ولرم شدن آب حدود چهل دقیقه روشن بماند. دربهای اتومبیل بایددر تمام این زمان بسته باشد. بر خلاف تصورات عام در جا کار کردن کولر هیچ ضرری برای کولر و موتور اتومبیل ندارد. با نگاه به لوله خروجی آب (drain) کولر در زیر اتاق میتوانید شاهد خروج آب کثیف از محفظه اواپراتور باشید و با قرار دادن ظرف در زیر آن میتوانید این عمل را تا تمیز و صاف شدن آب خروجی ادامه دهید.
۶٫خرابی دریچه های کولر و بخاری
خرابی یا تنظیم نبودن دریچه های کنترل سرما و گرمای سیستم کولر و بخاری باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد و در نتیجه کاهش سرمای کولر در تابستان و همچنین گرمای بخاری در زمستان می شود. این اشکال معمولا بعد از باز و بست داشبورد و یا نصب رادیو پخش اتومبیل توسط افراد غیر متخصص بوجود می آید.
در بسیاری از اتومبیل ها درایور تنظیم هوای سرد و گرم یک دریچه تنظیم هوا را جابجا میکند که مسیر عبور هوا را از درون رادیاتور بخاری یا مسیر موازی آن انتخاب میکند. درایور تنظیم دما ممکن است بصورت سیمی و کاملا مکانیکی باشد که با تغییر جای روکش سیم کنترل و یا خم شدن سیم مفتول آن از تنظیم خارج میشود. در بعضی از اتومبیل ها دریچه های بخاری بوسیله خلا کار میکنند که گرفتگی یا ترک خوردن لوله های خلا باعث اختلال در عملکرد دریچه ها میشود. در اغلب اتومبیلهای امروزی دریچه های بخاری و کولر بصورت الکترونیکی کنترل میشوند . فرمان الکترونیکی به یک موتور گیربکسی کوچک منتقل شده و دریچه ها را باز و بسته میکنند. هر چند کنترل کننده های الکترونیکی بسیار دقیق عمل میکنند اما در مواردی نیز دچار اشکال شده و راندمان کولر یا بخاری را تحت تاثیر قرار میدهند. خارج از نوع کنترل دریچه تنظیم گرما و سرما چه بصورت مکانیکی و یا الکترونیکی اغلب دریچه ها بوسیله فوم، ابر و یا واشر های لاستیکی آب بندی میشوند. این مواد پس از چند سال خواص خود را از دست میدهند و نمیتوانند دریچه ها را به خوبی آب بندی کنند در نتیجه باعث نشتی هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان میشوند.
از آنجایی که گرمای بخاری اتومبیل بوسیله حرارت آب موتور تامین میشود معمولا در هنگام اشکال در دریچه کولر سرمای کولر بعد از بالا رفتن آمپر آب کمتر میشود . در اغلب مواقع نیز میتوان مخلوط بودن باد سرد و گرمرا به خوبی حس کرد. به این ترتیب که با نزدیک کردن پشت دست به دریچه کولر در قسمتهای مختلف مخلوط بودن باد گرم و سرد محسوس است.
برای رفع اشکال تنظیم نبودن دریچه های کولر و بخاری باید به افراد متخصص و با دقت مراجعه نمود .
۷٫ مشکلات فن کندانسور
کندانسور یا همان رادیاتور کولر معمولا در جلوی رادیاتور آب اتومبیل قرار دارد. برای خنک شدن کندانسور هنگام روشن بودن کولر یک یاچند فن پیش بینی شده است که با روشن شدن کولر بکار می افتند. چرخش فن باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده داغ داخل کندانسور میشود، گاز داخل کندانسور بسیار فشرده است و با از دست دادن حرارت تبدیل به مایع میشود و پس از عبور از اکسپنشن و تبدیل مجدد به گاز ایچاد سرما میکند. خرابی و کار نکردن فن کندانسور مشکلات متعددی بوجود می آورد که باعث گرم شدن باد کولر میشوند. خنک نشدن گاز فشرده در کندانسور باعث بالا رفتن فشار گاز در قسمت پر فشار و قطع شدن کولر میشود زیرا در مدار پر فشار کولر یک سنسور فشار گاز وجود دارد که برای جلوگیری از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لوله های کولر درهنگام کم یا زیاد بودن بیش از حد فشار گاز کمپرسور را قطع میکند. بنابر این کار کردن فن کندانسور برای خنک شدن کولر ضروری میباشد. در اتومبیل هایی که دارای دو یا چند فن میباشند از کار افتادن یکی از فن ها یا کار نکردن دور تند فن باعث گرم شدن باد کولر بعد از گرم شدن موتور اتومبیل یا در گرمای زیاد هوا میشود. معمولا کولر این اتومبیل ها در ساعات خنک تر روز به خوبی کار میکنند و در هنگام ترافیک و گرمای زیاد دچار اشکال می شوند. یکی از علایم اشکال در فن اتومبیل داغ کردن موتور اتومبیل هنگام روشن بودن کولر در ترافیک و سربالایی است.
کار نکردن فن کندانسور ممکن است به دلیل خرابی رله، مقاومت کنترل دور یا موتور فن باشد. در برخی از اتومبیل ها یونیت مخصوص کنترل دما و یا ecu فن کندانسور را هنگام روشن شدن کولر بکار می اندازد، بنابر این اشکال در یونیت کنترل دما و کامپیوتر خودرو نیز میتواند باعث اشکال در عملکرد فن بشود. سلامت باطری نیز تاثیر زیادی در دور و قدرت فن دارد و ضعیف شدن آن میتواند باعث پایین آمدن دور فن و در نتیجه داغ کردن موتور در ترافیک و سربالایی بشود، معمولا داغ کردن بیش ار حد موتور نیز باعث گرم شدن کولر میشود.
۸٫خرابی سنسور فشار گاز (فشنگی گاز کولر)
سنسور فشار گاز کولر که در بین تعمیرکاران به فشنگی کولر مشهور است یکی از قطعات مهم کولر اتومبیل می باشد. فشنگی کولر یک میکرو سوئیچ فشار سنج چند حالته است که در مسیر پر فشار کولر قرار دارد. اگر فشار گاز داخل سیستم از حد معینی کمتر باشد سنسور فشار گاز اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر را نمیدهد و در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار نیز کمپرسور را قطع میکند. یکی دیگر از وظایف فشنگی کولر روشن کردن دور تند فن کندانسور است. هنگام استفاده از حداکثر توان کولر با دور بالای فن داخل اتاق و یا در هوای بسیار گرم فشار گاز درون سیستم با بالا رفتن حرارت گاز بالا میرود، در این هنگام فشنگی گاز کولر بوسیله مدارهای الکترونیکی واسطه دور تند فن را بکار می اندازد که موجب خنک شدن گاز فشرده درون کندانسور و تعدیل فشار میشود. بنابراین روشن است که هر نوع اشکال در سنسور فشار گاز کولر باعث اشکال در عملکرد کولر اتومبیل می شود.
خراب شدن سنسور فشار گاز باعث بروز مشکلات متعددی میشود. در بعضی مواقع به محض بالا رفتن فشار گاز تا حد طبیعی سنسور فشار کمپرسور را قطع میکند و با پایین آمدن فشار مجددا وصل میشود، این اتفاق معمولا در حین رانندگی با دور بالای موتور می افتد و از علائم آن سرد و گرم شدن لحظه ای باد کولر است. تکرار این وضعیت باعث آسیب به کلاچ کمپرسور و برخی قطعات دیگر کولر میشود. در مواقعی نیز سنسور فشار گاز دور تند فن را روشن نمیکند، در اینصورت کولر در شرایط عادی به خوبی کار میکند اما در گرمای زیاد و ترافیک فشار گاز سیستم به دلیل روشن نشدن دور تند فن بالا رفته و کولر قطع میشود. در مواقعی که فشنگی کولر به طور کامل خراب باشد کمپرسور از کار افتاده و کولر در هیچ شرایطی کار نمیکند.
۹٫خرابی ترموستات داخل اتاق
تقریبا تمام اتومبیل ها دارای ترموستات کولر داخل اتاق هستند . اتومبیل هایی که سیستم ایرکاندیش اتوماتیک دارند معمولا دارای دو ترموستات در اتاق میباشند که یکی بر روی اواپراتور و دیگری پشت قسمتی از داشبورد جاسازی شده است.
ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه کمپرسور را قطع میکند. این مکانیزم برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور طراحی شده است. زیرا در صورت یخ زدن اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچه ها بشدت کم شده و دما افزایش می یابد.
خرابی ترموستات ممکن است باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور و یا قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور بشود. در صورت قطع شدن زود هنگام کمپرسور باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نمیشود و معمولا کمپرسور در فواصل کوتاه قطع و وصل میشود.
۱۰٫خرابی شیر اکسپنشن اواپراتور
شیر اکسپنشن یا تبخیر یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده است. با روشن شدن کولر گاز سیستم خنک کننده بوسیله کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و مایع می شود ، مایع پس از عبور از کندانسور (رادیاتور کولر) تا حدی خنک شده و وارد اکسپنشن میشود . اکسپنشن دارای یک سوراخ نسبتا نازک است که در مدار کولر مانند یک اسپری عمل میکند . مایع پس از عبور از اکسپنشن وارد قسمت کم فشار شده و با جذب حرارت محیط به سرعت تبدیل به گاز میشود. این عمل که در حقیقت همان اووپریت یا تبخیر است درست همانند ریختن الکل روی دست باعث ایجاد سرما میشود.
یکی از دلایل خنک نشدن کولر گرفتگی اکسپنشن است. گرفتن شیر اکسپنشن که معمولا بدلیل وجود ذرات فلزی یا تکه های پوسیده شلنگهای کولر روی میدهد باعث بالارفتن بیش از حد قسمت پر فشار میشود. با بالا رفتن غیر عادی فشار قسمت پر فشار (بالاتر از ۲۶ bar) سوییچ فشار یا همان پرشر سوییچ بصورت اتوماتیک کمپرسور کولر را قطع کرده تا مانع از ترکیدن لوله ها و آسیب به کمپرسور شود . معمولا در این شرایط کمپرسور بصورت مداوم قطع و وصل میشود. در حقیقت با بالا رفتن فشار کمپرسور قطع شده و با قطع شدن کمپرسور مجددا فشار پایین آمده و کمپرسور وصل میشود. گاهی در هنگام گرفتگی اکسپنشن صدای خروج باد همانند پنچر شدن لاستیک به گوش میرسد.
در بعضی از اتومبیل ها نیز شیر اکسپنشن دارای یک مسیر بای پس به قسمت کم فشار است. در این نوع شیرها در مواقع گرفتگی سوراخ اکسپنشن مسیر بای پس همانند شیر اطمینان عمل کرده و باز میشود که همراه با صدای غیر عادی است که در اتاق اتومبیل به گوش میرسد. تشخیص خرابی این نوع اکسپنشن تا حدودی دشوار است و بوسیله اتصال گیج مخصوص کولر و با لرزش عقربه کم فشار مشخص میشود.
۱۱٫خرابی کمپرسور کولر
کمپرسور یا مایع کن مهمترین قطعه سیستم خنک کننده است که از آن به عنوان قلب کولر یاد میکنند. کمپرسور دارای اجزاء زیاد و نسبتا پیچیده ای است. از این رو کمپرسور اشکالات متعددی پیدا میکند که هر کدام علائم مربوط به خود را دارند . کمپرسور ممکن است به طور کلی از کار بیفتد، ضعیف شده و افت فشار داشته باشد و یا در مواردی قطع و وصل شود. معمولا کمپرسورها دارای یک کلاچ مغناطیسی هستند که هنگام روشن کردن کولر بوسیله یک آهنربای الکتریکی قسمت متحرک پولی کولر را به قسمت مرتبط با داخل کمپرسور وصل میکند. به کار افتادن کلاچ معمولا صدایی شبیه تق میدهد که رانندگان با آن آشنایی دارند. عمل نکردن کلاچ ممکن است به دلیل اشکال در قسمتهای مختلف کولر و متصل نشدن جریان الکتریکی به سیم پیچ کلاچ باشد. با متصل کردن جریان مستقیم از باطری به کلاچ میتوان از سالم یا خراب بودن آن اطمینان حاصل کرد.
بر روی بعضی از کمپرسور ها نیز یک سوپاپ تعدیل فشار وجود دارد. این سوپاپ برای محافظت از لوله ها و کمپرسور در شرایط خاص مانند گرفتگی قسمتی از سیستم یا روشن شدن کمپرسور در دور موتور بسیار بالا در نظر گرفته شده است. خرابی این سوپاپ باعث از کار افتادن کمپرسور میشود. در این حالت که عیب یابی آن مستلزم استفاده از گیج مخصوص است، فشار دو طرف کم و پر فشار با هم برابر میشود و فقط در صورت گاز دادن زیاد عقربه پرفشار کمی بالا رفته و با رها کردن گاز برمیگردد. معمولا سوپاپ های اطمینان بصورت یدکی موجود و قابل تعویض هستند.
شرایط و علائم فنی سلامت و اشکال در کولر اتومبیل
در پایان برای درک بهتر از کارکرد کولر اتومبیل در شرایط مختلف توجه به این نکات ضروری است:
- معمولا کمپرسور کولر یک تا چند ثانیه بعد از روشن کردن کولر فعال میشود . در اغلب اتومبیل ها کمپرسور یک کلاچ مغناطیسی دارد که در هنگام فعال شدن صدا (تق) میدهد . در اتومبیل هایی که کمپرسور فاقد کلاچ خارجی است ، با روشن کردن کولر دور موتور برای یک لحظه اندکی افت میکند.
- معمولا چند ثانیه بعد از روشن شدن کولر فن رادیاتور یا فن کندانسور ( بسته به نوع اتومبیل) روشن می شود . در اتومبیل هایی که فن دارای دو دور یا دور متغیر است، فن در ابتدا با دور کند کار میکند و در صورت بالا رفتن دور موتور یا گرم بودن اتاق خودرو بعد از چند دقیقه دور تند فعال می شود.
- روشن نشدن فن بعد از درگیر شدن یا کلاچ کردن کمپرسور به معنی اشکال در مدار فن است ، در این صورت بعد از چند دقیقه فشار کولر بالا رفته و کمپرسور قطع میشود.
- در صورت سالم بودن کولر ، حدود یک دقیقه بعد از روشن شدن کولر لوله پر فشار یا ورودی به اتاق (لوله نازک تر) داغ میشود و لوله کم فشار یا خروجی از اتاق ( لوله قطور تر) سرد میشود . دمای طبیعی برای لوله پر فشار در حالت درجا حدود ۵۰ درجه و برای لوله کم فشار بین ۲ تا ۵ درجه است . با بالا رفتن دور موتور ، دمای لوله پرفشار تا ۷۰ درجه و کم فشار به ۲- هم میرسد.
- در صورت سالم بودن کولر ، به محض روشن شدن باد خروجی رادیاتور کولر گرم و حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه است و کل مسیر پرفشار از کمپرسور به رادیاتور و درایر تا ورودی اتاق داغ است. دمای لوله پر فشار قبل از ورود رادیاتور یا همان کنداسور کولر ۱۵ تا ۳۰ درجه (بسته به نوع اتومبیل و سلامت فن و کندانسور) داغ تر است . سرد شدن هر قسمت از مسیر پر فشار به معنی گرفتن لوله پرفشار است که ممکن است در اثر خم شدن لوله ، گرفتگی در اثر جوشکاری بعد از تعمیر ، باد کردن قسمتهای لاستیکی از داخل یا رسوب گرفتن بوجود بیاید . گرفتگی مسیر پر فشار میتواند باعث افت شدید سرما یا باد گرم در کولر اتومبیل باشد.
- در صورت سالم بودن کولر ، لوله خروجی یا کم فشار کولر که قطر بیشتری دارد در تمام مسیر کوتاه خود از اتاق تا کمپرسور کاملا سرد است .
- در کولرهای سالم ، ممکن است صدایی شبیه به نشت و جابجایی گاز در لحظه ابتدایی روشن کردن کولر برای چند ثانیه به گوش برسد . این صدا هنگام کم بودن گاز کولر و یا خرابی شیر اکسپنشن پیوسته در زیر داشبورد شنیده میشود.
- کولر سالم اتومبیل در حالت درجا سرمای طبیعی دارد ، در صورت زیاد کردن دور فن کولر در حالت درجا، کمپرسور یکسره کار میکند . سرمای بیش از حد درجا همراه با قطع و وصل شدن مداوم کمپرسور نشانه زیاد بودن گاز کولر است که باعث خرابی کمپرسور و آسیب به تهویه مطبوع و حتی موتور اتومبیل میشود اما قطع و وصل شدن کمپرسور در حالتی که درجه فن کولر روی کمترین حالت است و اتاق به اندازه کافی خنک شده عادی و طبیعی است.
- سرمای بیش از حد کولر ، داغ کردن موتور ، افت شدید کشش موتور بعد از روشن کردن کولر ، قطع و وصل مداوم کمپرسور در دور موتور بالا ( بالاتر از ۳۰۰۰ دور) و هنگام کار کردن درجا نشانه زیاد بودن گاز کولر است.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
97 دیدگاه
علی
سلام. ماشین گرانجور. ظهر کولر خنک نمیکند در شرایط درجا یا پشت چراغ قرمز باد گرم میشود . ولی در شب باد سرد دارد. ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اولین موردی که به ذهن میرسه کم بودن گازه ، اگر درجا با گاز دادن خنک میشه یعنی گاز کم شده . دلایل دیگه ای مثل صعیف بودن کمپرسور وجود داره که احتمالش خیلی کمه
شایان
مهندس سلام
آیا شما حضوری هم خودرو بازدید میکنید بابت مشکل کولر؟؟؟ اگر بله که لطفا آدرس بدید. اگر نه، کسی رو میشناسید که تخصص کافی داشته باشن تا به ما معرفی کنید؟؟ من ساکن تهران هستم ماشینم هم ال نود ۸۶
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مشکل کولرتون چیه ؟
ب
سلام وقت بخیر. کمپرسور ماشین رو عوض کردم، چون صدا میداد و دو سه بار هم وقتی کولر میگرفتم دور موتور افت میکرد و حتی یک بار ماشین خاموش شد. بعد تعویض کمپرسور هم یکی دو بار این اتفاق افتاد. استپر موتور هم تعویض شده، دو روز بعد از تعویض کمپرسور، دیگه با وجود درگیر شدن کمپرسور، خنک نمیکنه!!
ماشین سمند مالتی پلکس مدل ۹۰، موتور پژو.
بنظر شما مشکل چیه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگه مطمئن هستید کمپرسور درگیر میشه ولی خنک نمیکنه ، با توجه به نو بودن کمپرسور فقط دوتا احتمال باقی میمونه. احتمال اول کم شدن گاز کولر هست که با توجه اینکه تازه سیستم دستکاری شده دور از انتظار نیست. احتمال دوم خراب شدن یا گرفتم اکسپنشن هست که احتمال ضعیفیه ولی وجود داره . هر دو مورد به وسیله گیج مخصوص براحتی قابل تشخیص هستند
شایان علیمرادی
سلام مهندس وقتت بخیر من یه ۲۰۶ تیپ ۲ دارم وقتی کولر روشنه دور موتور یه خط میاد بالا و ماشین کمی گاز میخوره جدیدا هم مث سابق خنک نمیکنه دلیلش چی میتونه باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید مبگفتید که ماشین مدل چنده ، به این دلیل که بدونم دریچه گاز برقیه یا سیمی ، بهر حال ظاهرا گاز کولر ماشینتون کم شده و افزایش ورودی هوا حالا یا بوسیله استپر یا دریچه برقی ، بیشتر از فشار کمپرسور هست ، به همین خاطر دور بالا میره و خوب هم خنکنمیشه
وحید
سلام وقت بخیر
ببخشید مهندس ماشین بنده سمند ef7 مدل ۹۶ هست کولر رو که روشن میکنم اولش بادش خنکه بعد میشه مثل اینکه فن خالی روشنه نگاه کردم موقعی که کولر رو روشن میکنم اولش کمپرسور کلاچ میکنه و میچرخه بعد از چند ثانیه کمپرسور از کار میفته و هر بار که کولر رو روشن خاموش میکنم همین اتفاق میفته
ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این اشکال هم میتونه از پرشر سوییچ pressure switch باشه هم ترموستات . ممکنه پرشر سوییچ به محض روشن شدن و بالا رفتن فشار قطع کنه . ترموستات هم میتونه بعد خنک شدن نسبی قطع بشه . در مورد پرشر سوییچ باید باطریساز چک کنه . در مورد ترموستات اگه خودتون کمی فنی باشید میتونید سنسورش رو که زیر پا روی بدنه کولر و بخاری نصب شده بیرون بکشید و امتحان کنید .
ماهان رسول پور
سلام استاد ماشینم پژو ۲۰۶ مدل ۸۲ هستش مدتیه کولر میزنم خیلی یخ میکنه ولی الان چند روزه وقتی دکمه کولر رو میزنم بصورت چند ثانیه خنک دوباره گرم میشه بازم چند ثانیه خنک و بازم گرم میشه البته خنکیش مثل اول نیس وقتی هم دکمه کولر خاموش میکنم یه صدایی میده .. علتش چیه ؟ البته قبلا تسمه دینام پاره کردم انگار تکه هاش داخل فولی کولر گیر کرده بود صدا میداد از موقعی ک اون صدا رفع شده واسه کولرم اینجور مشکلی پیش اومده .. بنده بندرعباسم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید میگفتید صدای بعد از خاموش کردن چه نوع صدایی هست ، البته حدس من اینه که صدایی شبیه به نشتی گاز در داشبورد میاد .
بهر حال مشکلی که میفرمایید میتونه سه تا علت داشته باشه . اولین علت با توجه به مدل ماشین پنل کلید کولر تو ۲۰۶ کلید و اتصالاتی داره که بعد از نزدیک ۲۰ سال میتونه شل و قطع بشه ، اگر چنین باشه لحظه قطع شدن با دستکاری دکمه ac و فشار پنل ممکنه وصل بشه و گاهی چراغ کلید ac کمرنک ، خاموش یا لرزان میشه . دلیل دوم خرابی پرشر سوییچ که به محض بالا رفتن فشار و شروع سرما کولر قطع میشه ، در اینصورت قطعی کولر کاملا منظمه و در دور موتور یکسان در سیکل نسبتا یکسان قطع میشه و دلیل سوم که امیدوارم اینچنین نباشه خرابی رله و شل شدن جای فیوز کولر روی bsm هست . که تعمیرش کار خیلی تخصصیه .
هادی
با سلام مدل ماشینم ۴۰۵ هست کولر ماشین اول خنک میکنه بعد از مدتی از رانندگی هواش گرم میشه و یه صدای تیک تاک تیک تاک از پشت کیلومتر زیر فرمون میاد و هواش کم کم گرم میشه وقتی دکه a/cخاموش میکنم صداه تیک تاک قطع میشه ؟!!! ماشین خاموش کنم بعد روشن کنم دوباره روشن کنم باز کولر خنک میکنه و دوباره همینجوری میشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ظاهرا ۴۰۵ شما مدل قبل ۹۰ هست و مشکلش رله مربوط به کولر هست که زیر پایه راننده روی جعبه رله ها نصب شده . معمولا پایه رله میسوزه و سوکتش خراب میشه
هدایت میرزابابائی
سلام وقت بخیر قربان.
الان چندسالی هست که من هر تابستان دارم خرج کولر ماشین میکنم و اینکه خودم حدس میزنم نشتی داته باشه اما هرجا که فکرش رو کنید بردم اما بعد نهایتا یکماه باز گاز خالی میشه و باد گرم میزنه.
جسارتا جایی سراغ دارید که تخصصی کار کوار رو انجام بدن؟
ماشین ۲۰۶
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز وقتی نشتی به این شکل هست معنیش اینه که از قسمت پرفشار نشتی داره به همین خاطر موقع تست مشخص نمیشه . برای پیدا کردن نشتی باید جایی ببرید که روغن uv داخل سیستم تزریق کنه و بعد با چراغ قوه یو وی و عینک مخصوص براحتی محل نشتی پیدا میشه . اگر راهی براش پیدا نکردید بمن ایمیل بدید
حسین
سلام من ماشینم سمند ال ایکس مدل ۸۵ هست کولر میگیرم دورتند فن تو سرویس نمیاد اگه کولر خاموش نکنم سوپاپ خارج کن عمل میکنه گاز کولر رو میده بیرون هر جاهم بردم رله عوض کردن.تمام ماشین رو نگاه کردن .کامپیوتر شو تست کردن ولی چیزی نفهمیدن منم از گرما هلاک شدم چکار کنم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تعجب میکنم که میفرمایید هر جا بردید درست نشده ، احتمالا تخصص کافی نداشتن! وقتی کولر روشن میشه فرمان دور کند فن از طریق ecu داده میشه و قسمتی از مدارش از پرشر سوییچ عبور میکنه ، وقتی فشار گاز به حدود ۱۸ بار میرسه پرشر سوییچ فرمان دور تند میده . مشخصه که پرشر سوییچ کولر اتومبیل شما خرابه ، به دو دلیل ، اول اینکه فرمان دور تند نمیده و دوم اینه وقتی فشار به ۲۸ بار میرسه باید کولر قطع بشه که جلوی ترکیدن لوله ها یا هر قسمتی از کولر رو بگیره . مشخصه که پرشر سوییچ درست کار نمیکنه.
میثم مومنی
سلام مهندس.من یک پژو ۴۰۵ مدل ۸۶ دارم.وقتی دکمه کولر میزنم کمپرسور یکسره کار میکنه.یعنی قطع و وصل نمیشه.بعد دور تند فن ها کار نمیکنه.یکسره رو دور کند کار میکنه.البته من کاهش دمای فن هم انجام دادم. مشکل از کجاس و اینکه منظور شما از پرشر سوئیچ چیست؟ ممنون از شما.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به علایمی که ذکر کردید من تصور میکنم گاز کولرتون کم باشه . کاهش دمای روشن شدن فن بجز در موارد خاص تو ماشین هایی که سنسور دماشون پیدا نمیشه کار صحیحی نیست . منظور من از پرشر سوییچ پرشر سوییچ هست که روی لوله پر فشار یعنی لوله نازک کولر وجود داره و بهش یه سوکت متصله ، تو ماشین شما روی درایر نصب میشه ، سمت راست رادیاتور آب
سجاد
سلام وقت بخیر مهندس ماشین من اریسان هست موقع روشن کردن کولر یکی از دهنه های وسط سمت من و دهنه کناری اونم سمت خودم باد گرم میزنه ولی دوتای دیگه باد خنک میزنه مشکلش چیه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مشکل معمولا تو اغلب مواقع بخاطر کم بودن گاز کولر پیش میاد ، اما گاهی اوقات برای کولر هایی که دستکاری شدن و ماشینهای کارکرد بالا به خاطر گرفتگی شیر اکسپنشن هم پیش میاد . با یه درجه زدن ساده اشکال مشخص میشه
محسن
سلام
ماشین ۴۰۵ مدل ۹۷ وقتی کولر روشن میکنم رو دور کند ۲
بعد از مدتی دریچه کابین یخ میزنه باید کولر خاموش کنم تا دوباره بشه استفاده کرد
مشکلش از ترموستاته یا از یه قسمت دیگه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ترموستات مشکل داره و قطع نمیکنه . ممکنه انقدر یخ بزنه که باد هم بند بیاد
نیما
سلام
بنده ال ۹۰ مدل سال ۹۱ دارم کولر بعد ۲ یا ۳ ساعت کار کردن تقریبا از کار میوفته و حتی تهویه هم کار نمیکنه. مشکل از چیه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید بهت توضیح میدادید ، کولر چطوری از کار می افته ؟ کمپرسور قطع میشه و باد گرم میزنه ؟ یا باد کلا قطع میشه؟ قبل از اینکه بقول شما از کار بیفته چطوری عمل میکنه ؟ عالی ، قابل قبول یا ضعیف
مهدی
باسلام و عرض ادب خدمت اساتید محترم
ماشین من سانتافه ۲۰۱۴هست به تازگی گاز کولر رو عوض کردم تا زمانی که دورموتور پایین هست یعنی زیر ۲ هست کولر خنک نمیکنه زمانی که دور موتور بالا میره چه در حرکت چه در توقف کولر خنک میکنه مشکل از کجاست لطفا راهنمایی کنید ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اشکالی که میفرمایید دو علت میتونه داشته باشه، اول کم بودن گاز کولر ، دوم ضعیف بودن کمپرسور. احتمال کم بودن گاز کولر خیلی بیشتره . فراموش نشه که همراه گاز باید روغن مخصوص هم تزریق بشه
ادی
سلام مهندس عزیز.ماشین من در حین حرکت کولرش خنک میکند ولی به محض ایستادن کم کم باد گرم وارد ماشین میشود تا اینکه کاملا گرم میشود
مشکل چیست به نظرتون؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ای کاش حداقل میگفتید ماشینتون چیه!!
مشکل میتونه از کم بودن گاز ، کثیف بودن کندانسور و یا ضعیف شدن کمپرسور باشه
میلاد
سلام مهندس من تازه یک x33 مدل ۹۱ خریدم وقتی کولرش رو روشن می کنم هیچ باد خنکی نمیده طوری که بادش با وقتی که دکمهA/C خاموشه فرقی نمی کنه و قدرت بادشم کمه و فن کولرش هم روشن نمیشه علت چیه با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز سوالتون خیلی کلیه ، اشکال میتونه از نداشتن گاز ، خرابی کمپرسور ، خرابی رله کمپرسور ، خرابی سوییچ فشار گاز ، ترموستات داخل اتاق و چندین مورد دیگه باشه . اولین احتمال خالی شدن گازه و بعدش خرابی رله کمپرسور
میلاد
سلام من تازه یک x33 مدل ۹۱ خریدم وقتی کولر و روشن می کنم هیچ باد خنکی نمیده با وقتی که دکمه A/C خاموشه فرقی نمی کنه و قدرت فشار بادش هم پایینه و فن کولرشم روشن نمیشه لطفا راهنماییم کنید با تسکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این اشکال خیلی کلیه و دلایل زیادی داره . یا گاز کاملا خالیه ، یا پرشر سوییچ خراب شده ، ممکنه اشکال از یونیت کولر و بخاری هم باشه .
افشين
سلام جناب مهندس
من ٢٠٧دنده ایی دارم مدل ٩٧از هر نظر عالیه فقط الان تقریبا ٢ماه توى گرماى خوزستان تقریبا ٢٠دیقه ک ماشین درحال حرکت باشه کم کم باد کولرش گرم میشه تا جایی ک دیگه داغ داغ میشه مجبور میشم خاموشش کنم بردمش پیش برق خودرویی گفته اشکال رله نیست کمپرسورت باید باز شه ک اونم خرجش خیلى میره بالا خواستم نظر شمارو هم بدونم ،مرسی
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید توضیحات بیشتر میدادید . وقتی گرم میشه و خاموش میکنید ، بعدش روشن کنید بلافاصله خنک میکنه؟ اگر نه چقدر زمان لازمه . آیا وقتی گرم میشه کمپرسور قطع میشه یا نه ، فن کار میکنه یا نه و روی چه دوری؟
Magid
با سلام مهندس مدتی پیش تصادف کردم و مجبور شدم رایاتور کولر را تعویض کنم ولی بعد از گاز زدن مجدد هم on و aff کولر زیاد شده و خنک هم نمیکنه امکان داره از گاز کولر باشه
مسعود جعفری پور
با درود
بله روش و خاموش شدن زیاد کمپرسور که برای کل سیستم و خود کمپرسور مضر هم هست ، میتونه بخاطر کم یا زیاد بودن گاز باشه . اگه خنک نمیکنه و خاموش روشن میشه گاز کمه ، اگه خنک میکنه گاز زیاده . ضمنا گاز زیاد باشه فن مدام تو حالت درجا روی دور تند میره . اگر درجه فن اتاق رو تا آخر زیاد کنید و هوا رو تو حالت بیرون به داخل بگذارید و کمتر خاموش بشه هم نشانه زیاد بودن گازه
رضا سالاری
سلام دوست عزیز ماشین من ۲۰۶ هست زمانی که کولر روشن میکنم دکمه سردکننده میزنم یه صدای خاصی میده حالت خالی کردن باد و کولرش هم زیاد خنک نمیکنه, در حین رانندگی هم یک صدایی میاد حالت سوت کشیدن که با خاموش کردن کولر قطع میشه مرسی کمکم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بن نظر میرسه مشکل ماشین شما کم بودن گاز کولر باشه کن قویتربن احتماله و براحتی قابل چک کردن هست. در غیر اینصورت مشکل از شیر اکسپنشن هست
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اولین و مهمترین احتمال کم بودن گاز کولر هست که براحتی قابل اندازه گیریه . در غیر اینصورت شیر اکسپنش اشکال داره
مجیدحسینخانی
سلام ماشین من پراید ۱۴۱هستش نیمه انژکتوربوده صاحب قبلی کاربراتور کرده بردم گاز زدن کولر و تسمه عوض کردم ولی خنک نمیکنه روشن میکنم ۵ ثانیه خنکیه معمولی میده مجددا گرم میشه گاز هم داره علتش چی میتونه باشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید بیشتر توضیح میدادید . مثلا تو حرکت ، گاز دادن درجا خنک میشه یا همین وضعیته . با توجه به اینکه رله های کولر پراید زیاد خراب میشه و ارزونه . پیشنهاد من اینه که رله های کولر رو که به رله سه قلو معروفه و بین باطری و چراغ راننده است عوض کنید . اگه یذره دست به آچار باشید خودتون هم میتونید عوض کنید چون رله ها رو بالا بکشید راحت در میاد و هر کدوم سوکت هاش فقط یه خار داره
Hesam
باسلام
باتوجه به توضیحاتی که دادین، فکر کنم شیر اکسپنشن پراید من مشکل داره ، نحوه تعمیر به چه صورته؟؟ و ی مدتی هم از شلنگ خروج آب کولر آبی خارج نمیشه.
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
شیر اکسپنشن معمولا تعمیر نمیشه مگر اینکه آشغال بگیره و نیاز به تمیز کردن داشته باشه . برای تعویضش باید محفظه داشبورد و بعدش اواپراتور باز بشه که بشه اکسپنشن رو باز کرد .
محسن
سلام اقای مهندس تروخدا با من تماس بگیرید من کولرم درست نمیشه نمیدونم ببرم کجا تا الا خیلی خرج کردم درست نشده۰۹۱۸۹۱۱۰۰۹۸
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ماشینتون چیه و تا الان چه کارهایی انجام دادید ؟
مجید
با سلام.
وقتی کولر میگیرم آمپر ماشین ۱۰۰ رو رد میکنه و وقتی قطع میکنم و ادامه مسیر آمپر روی ۹۵ پایین میاد.این مورد هم توی جاده همکف و بدون هیچ شیبی اتفاق افتاده. ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۵٫
احتمال میدین دلیلش چی باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به مدل ماشین و نوع رادیاتور پژو ۲۰۶ اگه تا حالا رادیاتورش تعویض نشده بهتره باز بشه و شسته بشه و همزمان وقتی رادیاتور بازه رادیاتور کولر با فشار آب شسته بشه .
دلیل بعدی اشکال باطری و یا ضعیف بودن اتصال بدنه روی موتور و گیربکس
مجید
با سلام.
وقتی کولر میگیرم آمپر ماشین ۱۰۰ رو رد میکنه و وقتی خاموش میکنم آمپر روی ۹۵ پایین میاد.این مورد هم توی جاده همکف و بدون هیچ شیبی اتفاق افتاده. ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۵٫
احتمال میدین دلیلش چی باشه؟
مهدی رحیمی
سلام ماشین موتور ای اف سون ۸۸ تازه موتور تعمیر کردم گاهی روغن به پشت شمع مینه موتور تک کار میکنه روغن رو پاک میکنم درست میشه لطفا راهنمایی بفرمایید
مسعود جعفری پور
با درود
اگر روغن پشت شمع جمع میشه حتما از درب سوپاپ نشت میکنه . بعضی ماشینها هم که روغن سوزی دارن اگر شمع خوب سفت نشده باشه بخار روغن از لای رزوه شمع بالا میاد و تبذیل به روغن میشه . در این صورت باید دود آبی هم داشته باشه
مهدی رحیمی
سلام اقای مهندس دود ابی ندارم مطلب شما درست است روغن از درب سوپاپ نشت میکند رفتم شمال برگشتنی سه بار امپر به خط یکی مونده به اخر رسیده اب زدم اوردم پایین /الان ماشین من امپر اب از وسط بالاتر میره بعد از تعمیر رینگ یاتاقان /پیستون عوض نکردم قبلا روغن کم میکر د تعمیرش کردم الان روغن کم نمیکنه امپر میره بالا /رادیات عوض کردم درب رادیات عوض کردم شمع اب عوض کردم بازخوب نشد لطفا کمکم کنید من ای اف سون خیلی دوست دارم رفتم درجه فن اوردم روی نود ولی باز احساس میکنم فن زیاد کار میکنه حتی ترموستاتو موقتا در اوردم تا ببینم چی میشه لطفا کمکم کنید / ایا احتمال داره اویل ماژور خراب باشه ؟ علایم خرابی اویل ماژور چیه حتی ریزش اب هم ندارم /تاحالا مبلغ ۷۵۰۰ خرج کردم دیگه نمیدونم پیکارکنم لطفا راهنمایی بفرمایید / بنده قزوین هستم خبرگزاری ایرنا درخدمت شما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مدل ماشین چیه؟
با توجه به توضیحاتتون فکر میکنم ماشینتون چندین سال یا کیلومتر زیادی کار کرده . پیشنهاد من اینه که ماشین رو ببرید کارواش و بگید از داخل و بیرون رادیاتور آب و کولر رو با فشار بشورن . در ضمن روغن موتور پیشنهادیم رو براتون ایمیل میکنم که بخار نشه
مینا
سلام آقای مهندس
من یه تیبا دارم که وقتی ترافیک نباشه و کولر بگیرم مشکلی نیست ولی وقتی چند دقیقه توی ترافیک باشم یه صداهای عجیبی میده مثل تقه زدن و یا انگار یه چکش داخل کاپوت می خوره به جایی و مجبور میشم خاموش کنم . چندین جا هم نشان دادم گفتند هیچ مشکلی نداره . البته تعمیر کارها در موقعی که ترافیک نبوده تست کردند . تسمه کولر هم سفت است و هیچ پیچ و مهره ای هم شل نیست . تاکید میکنم که فقط و فقط این مشکل توی ترافیک است ، ممنون میشم جواب بدهید.
مسعود جعفری پور
با درود
مشکلی که شما میفرمایید با توجه به اینکه صدا هست ،نمیشه به اینجوری حدس زد و حتما باید ماشین رو دید .
محمد
سلام
مهندس عزیز ماشین من پژو پارس مدل ۹۳ قبلا کولر خنک میکرد گاهی باد گرم میداد بردم رله و فن درست کرد ولی الان باد گرم دادنش بیشتر شده ممکن گاز فاسد شده باشه چون نشون دادم گاز کولر داشت و ماشین ما ترمستات یا اندازگیر اتاق نداره به نظر شما علت چی؟
مسعود جعفری پور
با درود
همه ماشینها به نوعی ترموستات دارند، . اگر ترموستات نباشه اواپراتور یخ میزنه . پرشیا هم ترموستات داره .فکر میکنم منظور شما کنترل دمای قابل تنظیمه که پرشیا نداره . باید درب موتور رو باز کنید و ببینید وقتی که کولر گرم میشه کمپرسور کار میکنه یا نه . اگه اشکال از ترموستات باشه در ابتدا خنک میکنه و بعد از کمی خنک شدن کمپرسور قطع میشه. اگر گاز غیر استاندارد باشه و بقول شما فاسد شده باشه کلا خنک نمیکنه . باید بیشتر برسی کنید و متوجه بشید در زمان گرم شدن کمپرسور کار میکنه یا نه . اینجور اشکالات معمولا نیاز به عیب یابی حضوری داره
Naser
باسلام،
من یه آردی مدل ۸۴ دارم، مهرماه سال قبل دادم نشتی گاز رو رفع کردن وگاز هم کردن.
به دلایلی ازماشین وبخصوص کولرش تا دوهفته پیش استفاده نکردم.
وقتی کولرگرفتم ییک دقیقه روی کولربود ویک دقیقه فقط فنش کار میکرد.
البته معلومه که ماشین خنک نمیشد.
دوسه روز پیش که کولر گرفتم بعد از دوسه دقیقه خنک نشد ویکدفعخه صدایی مثل دررفتن باد اومد.
ازاون موقع وقتی کولر میزنم متوجه هیچ صدا یا عملی که نشون بده کولرروشنه ، نمیشم.
باتوجه به راهنماییهاتون حدسم ترموستات،رله یا فشنگی هستش.
راستی تسمه هم شل شده.
ولی بادکولر به هیچ وجه خنک نمیشه.
ممنون میشم راهنماییم کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
اولا تو ماشین های مدل پایین باید حداقل ماهی دوبار از کولر استفاده کنید در غیر اینصورت احتمال داره بدلیل خشک شدن روغن از اورینگهای محل اتصالات گاز کولر بتدریج خارج بشه . در مورد صدایی هم که میفرمایید یا واقعا گاز خارج شده یا صدای اکسپنشن بوده و باز مونده که در هر دو صورت با اتصال گیج مخصوص به سیستم مشخص میشه
ستایش
سلام
ببخشید مدل ماشینم ساینا ۹۶
امسال پمپ هیدرولیک نشتی داشت تعویض کردن
بعد تعویض صدایی مث سنگ فرض کار کردن میده بهتر شده صداش اما باز صدا میده گفتن از تسمه کولره تعویض شد
باز صدا میده
گفتن براده های تسمه گیر کرده اوناس خوب میشه
ولی هنوزم خوب نشده میگن کولر میگیری صداش قط میشه گفتم کجا صدا قط میشه چون صدای کولر هس فک میکنید قطع میشه هس صدا
اماهنوزم صداداره بنظرتون چیه استاد
و زیر فرمون ی تق تق صدامیده موقع دور زدنا یا ..براچیه
مسعود جعفری پور
با درود
ظاهرا پمپ هیدرولیکی که براتون تعویض کردن اصلی نبوده و صدا میده یا پولی پمپ تو بار ضربه خورده و به بدنه گیر میکنه .
صدای زیر فرمون ارتباطی با این مساله نداره و میتونه بخاطر لقی جعبه فرمان باشه یا اگه صدای پیوسته تق تق از سمت چرخها میاد ممکنه اشکال از کله پلوس باشه
حسین
سلام
مهندس جان
من کندانسور کولر و خشک کن و تمام لوله ها رو پارسال نو کردم و گاز هم زدم ولی امسال خنک نمیکنه بردم گته نصف گاز هست ..
همه میکن طبیعی هست و باید هر سال گاز بزنن و همه میزنن میخواستم بدونم درسته یا نه .. و اینکه روی لوله ها اثری از روغنی بودن نیست..
الان طبیعیه کم شدن گاز؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز وقتی نمیگید ماشین چیه و مدل چنده من هیچ درکی از اون اتومبیل ندارم .
بهر حال کم کردن گاز و مواردی که فرمودید برای هیچ ماشینی طبیعی نیست
ramin
مهندس جان سلام من اخیراماشین صفر کیلومتر دنده اتومات گرفتم دراولین رانندگیم درسربالایی تند مجبور شدم بایستم ووقتی خواستم حرکت کنم دردنده Dماشین مقداری عقب اومد آیاین طبیعیه وآیا به گیربکس آسیب میزنه چون بعد اینکار یه صدای ساییدگی از ماشین میاد. مرسی
مسعود جعفری پور
با درود
این سوال رو بارها پاسخ دادم ، کاملا طبیعیه و باید با عکس العمل سریع برداشتن پا از روی ترمز و فشار گاز باندازه کافی ماشبن ذو کنترل کنید ، درست مثل نیم کلاچ تو ماشبن دنده ای
مسعود جعفری پور
ا درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
سهیل
باسلام
بعد از گرفتن کولر در مدت طولانی در جاده بیرون شهری با سرعت بالا، الان که کولر را خاموش میکنم کولر خاموش میشه ولی ماشین تحت فشار باقی میمونه انگار موتور تحت فشار داره بد کار میکنه. و دمای موتور هم میره بالا و فن خیلی سریعتر میزنه و خیلی طولانی میزنه تا آمپرو بیاره پایین. در حالت ایستاده دور موتور بدون نوسان ۸۰۰٫ پارسال هم همین مشکل رو داشتم که از بعد اولین کولر گرفتن شروع شد. ادامه داشت تا فصل سرما که ریتم موتور عادی شده بود.
میتونه از کمپرسور و رله قطع باشه؟ پژو ۴۰۵
راهنمایی کنید ممنون
مسعود جعفری پور
یا درود
دوست عزیز متاسفانه این اشکالی که میفرمایید رو به این شکل نمیشه حدس زد . اگر تمام اطلاعاتی که میدید درست باشه یعنی موتور تحت فسار باشه باید ببینید کمپرسور قطع میشه یانه چون دلیل دیگه ای نمیتونه داشته باشه ، ممکنه کمپرسور بخاطر اشکال رله قطع نشه ولی مکانیزمی که فن رو هنگام کولر روشن نگه میداره طبیعتا خاموش بشه و این مشکل پیش بیاد
احسان یاوری
با سلام خدمت مهندس گرامی.خواستم بپرسم که روش بازکردن رادیاتور بخاری پژو ۴۰۵ بدون نیاز به باز کردن داشبورد چطوریه؟آیا این روش به سیم کشی یا قطعه ای صدمه وارد نمیکنه؟ چون بعضیا میگن که بدون باز کردن داشبورد میشه که رادیاتور کولرو عوض یا تعمیرکرد.با سپاس فراوان ازشما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من این کار رو نمیپسندم چون تحت فشار انجام میشه . بهتره داشبورد باز بشه
احسان یاوری
سپاسگذارم از راهنمایی شما آقای مهندس
میلاد
سلام خسته نباشید بهترین گاز کولر اتومبیل برای خودروهای خارجی چه برندی است؟
مسعود جعفری پور
با درود
برند های زیادی هستند که متاسفانه الان فقط اسمشون باقی مونده ، حتی اخیرا گازهای تقلبی با نام اتومبیل ها به بازار آمده . در حال حاضر باید گازی رو خرید که فارغ از برندش تاییدیه آزمایشگاه داشته باشه و تضمین شده باشه . هیچ برندی رو نمیتونم توصیه کنم چون درست مثل مارکهای روی تیشرت هست و اغلب پر شده کارگاه ها در ایران یا از چینه . فکر میکنم تو یک کیلویی ها میتونید با ضمانت فروشنده گاز خوب پیدا کنید
عشق الهی
با سلام
در خودرو پژو ۴۰۵ زمانی که کولر گرفته میشه چراغ پشت دکمه پر نور و کم نور میشه و کولر سعی میکنه به کار بیفته اما نمیتونه یا کلاج وصل میشه و سریع قطع میشه. و این کار باعث میشه کلید خراب بشه که یک مرتبه تعویض کلید انجام شده و یک مرحله هم برد پشت پنل تعویض شده .و در ضمن در هوای خیلی گرم بیشتر اتفاق میفته و در دور چهار فن کولر از کار میفته .البته این مشکلات همیشگی نیستند ولی در کل وجود دارند . چه دستور میفرمایید؟ ممنون از حوصله ای که کردید.
عشق الهی
در ادامه همین مشکل زمانی که کولر روشن میشود فن ها با دور بالا روشن و خاموش میشود ( اصلا کلاج وصل نمیشه )و همین روشن و خاموش شدن باعث پرنور و کم نور شدن دکمه AC میشود که باعث کشیدن آمپر زیاد و در نتیجه خراب شدن دکمه پاور کولر یا خود فیبر مدار چاپی شود.در ضمن دو عدد رله که در زیر پنل کولر در زیر داشبورد بود را هم تعویض کردم که مشکل حل نشد. ممنون میشم پاسخ بدهید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز کلید A/C مستقیما هیچ قسمتی رو راه نمینداره و تنها به رله کولر دستور میده . من فکرمیکنم با توجه به اینکه رله ها رو تعویض کردید از همون کلید پنل هست مخصوصا اگر از نوع مدل پایین باشه که دور فن بصورت رفتی برگشتی کم و زیاد میشه . البته در صورتی که ماشین مدل پایین باشه اتصال بدنه های متصل به اتاق هم خیلی مهمه . با توجه به اینکه مدل های مختلفی ساخته شده که هر کدوم از نظر برق متفاوته برای اطلاعات بیشتر باید بفرمایید مدل ماشین چیه ، پنل کولر و بخاری چه شکلیه ، کامپیوتر ماشین کجاست .
عشق الهی
با سلام مجدد.
ممنون بابت پاسخ تون.
مدل ماشین پژو ۴۰۸ مدل ۱۲/۹۴ .پنل کولر سلکتوری هست .مثل مدل بالا ها . البته از همون اول همین بوده. کسی تعویض نکرده. ECU هم زیر کاپوت سمت راننده نزدیک شیشه جلو .
پشت کلید کولر انصالات لحیم آب میشه. اتصال بدنه کجا داره که چک کنم (مربوط به کولر ) ؟ از فشنگی آب یا رله های فن دور تند و کند نیست؟
بعد از یک بار تعویض کیت پشت پنل ، مشکلی نداشت تا اینکه یک مرتبه در گرمای ظهر دور فن کولر رو روی ۴ گذاشتم. بعد باد گرم شد . بعد از اون دوباره بگیر نگیر داشت تا اینکه وضعیت حاد شد.
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید همون طور که خدمتتون عرض کردم کلید کولر فقط دوتا رله رو بکار میندازه ، خرابی بوبین کولر باعث خرابی رله میشه ولی ارتباطی با کلید ac نداره . من فکر میکنم که رله ای که انداختید غیر استاندارده و باعث خرابی کلید میشه ، البته اگر از کیفیت کلید پنل مطمئن هستید . رله های کولر تو ماشین شما از نظر سوکت با رله های فن کولر پراید یکی هست اما نباید پرایدی بندازید چون جریان برگشتی بوبین رله کلید رو خراب میکنه . حتما باید رله مخصوص از نمایندگی ایرانخودرو بگیرید و اگر بهتون پرایدی پیشنهاد دادن قبول نکنید و به نمایندگی معتبر تر برید.
عشق الهی
ببخشید .اصلاح میکنم .مدل ۸۴ هست. و یک سوال . امکان داره از بوبین کلاج کولر باشه؟ اگه هست قیمت قطعه و دست مزد حدودا چقدر میشه؟
عشق الهی
ببخشید .اگر قسمت ویرایش را پیدا میکردم تمام مطالب رو در یک پست خدمتتان عرض میکردم.
بنده بوبین کلاج رو با برق مستقیم تحریک کردم. درست بود .میچسبید. سه تا رله فن سینی فن ها رو دونه به دونه با اهمت و برق مستقیم باطری تست کردم. سالم بود. اما موقع روشن کردن کولر در هنکام روشن بودن ماشین ، ولتاژی که برای بوبین کلاج میاد حدود هست و چهاردهم ۸٫۴ ولت هست . بوبین نمی چسبه و دوتا فن ها هم روی دور کند هستند. و دور تند فعال نمیشه چون کلاج وصل نمیشه. به نظر شما قطعه کنترل یونیت دمای اتاق (ترموستات ) مشکل نداره ؟ یا گاز کم و زیاد نیست؟ یا فشنگی آب ؟ یا رله سر خشک کن شیر سه طرفه … ؟ نمیدونم دیگه همه رو گفتم.
منتظر نظر کارشناسی شما هستم. ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید ولتاژ رو باید در حالتی که سوکت وصل نیست تست کنید . چون بوبین کولر جریان زیادی میکشه و میتونه ولتاژ رو پایین بیاره و مولتی متر ها هم بخاطر نویز برق اتومبیل خیلی دقیق عمل نمیکنند . در صورت ضعیف بودن ولتاژ باید سه تا سوکت پشت چراغ سمت راننده رو با کنید و با کنتاکشور و سنباده و… تمیز کنید . اتصالات و جای فیوز های جهبه فیوز کالاسکه ای کنار باطری رو هم چک کنید همینطور اتصال بدنه زیرش که روی بدنه بسته شده .
غفاري
سلام استاد . اواپراتور داخلی خراب أیا قابل تعمیر
و اینکه اواپراتور جدید خریدم جنسش آلمینیوم أیا مشکلی داره ممنون میشم راهنمایی کنید
أیا تو ایران از جنس مَس میشه ساخت ؟ ????????????????????????
مسعود جعفری پور
با درود
بنده با جوش دادن موافق نیستم چون ذرات حاصل از جوش داخل اواپراتور میمونه و بعدا با چرخش وارد کمپرسور یا اکسپنشن میشه و مشکل درست میکنه .
فکر نمیکنم اواپراتور مسی وجود داشته باشه . شاید آلیاژی باشه که توش مس بکار رفته باشه ولی مس کامل وجود نداره یا حداقل بنده تا امروز ندیدم
غفاري
بله درسته مس کامل نیست . ولی این جدید که خریدم فکر کنم آلمینیوم باشه .
خیلی أذیت شدم هر یک سال باید داشبورد ماشین باز کنم به خاطر اواپراتور
اگه پیشنهادی چیزی دارین ممنون میشم کمک کنید
Ghaffarikhaled3@gmail.com
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز شما در مورد اشکالی که اواپراتور اتومبیلتون پیدا میکنه توضیحی ندادید .باید بگید که چرا عوضش کردید .
غفاري
تست هوا گذاشتیم رو کمپروسور مشکلی نداشت ولی رو اواپراتور که گذاشتیم هوا خالی کرد قبل از هوا هم گاز که میکردم میرفت . نمیدونم چه مشکلی داره که فقط اواپراتور خراب میکنه . یا اینکه جنس اواپراتور خوب نیست . توضیحی اینه که فقط سوران میشه سوران ریز و گاز نگه نمیداره .
مسعود جعفری پور
با درود
فکر میکنم شما یه مقدار بد شانسی آوردید چون معمولا اواپراتور سوراخ نمیشه مگر اینکه تو فشار بسته بشه و یا در اثر لرزش و دست انداز از محل اتصالات ترک بخوره . فکر میکنم بهتره یه جنس اصلی بگیرید .
مجید
سلام.ماشن من پراید ۱۳۲ هست
کولر من ۲۰ دقیقه کار میکنه بعد باد معمولی میشه..دیگه باد خنک نمیزنه..تو اون ۲۰ دقیقه هم..خنک استاندارد نیست..
فکر میکنید مشکلش چی باشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید توضیحات بیشتری بدید . وقتی گرم میشه کمپرسور کار میکنه؟ فن کار میکنه؟ فن کندانسور کار میکنه؟
اشکال میتونه از فن یا رله ها باشه ، از زیاد بود گاز و یا کلاچ کمپرسور ،خرابی سوپاپ تعدیل فشار کمپرسور و…
سعيد
سلام،من ماشینم پژو پارس هستش،وقتی کولر روشن میکنم حسابی خنک میکنه ولی یکم که میگزره باد گرما میزنه که نگاه کردم دیدم کمپرسور از کار میوفته،یه گاز که میدم کمپرسور راه میوفته و باز حسابی خنک میکنه و بعد چن دقیقه باز ار کار میوفته که باز یه گاز بدم دوباره کار میوفته و همین روند ادامه داره،خواستم بدونم مشکل از کجاست؟؟تسمه دینام هم چک کردم سفته شل نیست.ممنون میشم راهنمایی کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ماشین شما چندتا مشکل ممکنه داشته باشه که من به ترتیب احتمال بیشتر به کمتر خدمتتون عرض میکنم.
اول اینکه ممکنه ترموستات که روی بدنه کولر / بخاری بسته است خراب شده باشه و زمانی که بدلیل سرد شدن کولر قطع میشه دیگه وصل نشه که با گاز دادن چون ولتاژ بالا میره شرایط مدار مقایسه کننده تغییر میکنه و وصل میشه در این صورت اگه گاز هم ندین و چند دقیقه صبر کنید باید خود بخود وصل بشه مگر اینکه اشکال از مدار ترموستات باشه نه خود سنسورشف برای تست این مساله میتونید فن رو رو بالاترین دور قرار بدید و حالت چرخش هوا رو روی ورود هوا از بیرون بگذارید یعنی تو پرشیا دکمه چرخش هوای داخل رو خاموش کنید که در این صورت باید یا قطع نشه یا خیلی دیرتز قطع بشه.
دوم اینکه ممکنه باطری یا ذینام ماشین ضعیف باشه و کامپیوتر ماشین کولر رو بدلیل افت ولتاز خاموش کنه که در اینصورت این مشکل شبها و با روشن شدن چراغ تشدید میشه
سوم ممکنه فن دور تند کار نکنه و فشار گاز بدلیل حرارت زیاد بشه و پرشر سوییچ سیستم رو قطع کنه که در این صورت ارتباطی با گاز دادن نداره و میتونه اتفاقی اینطور به نظر بیاد.
و در آخر هم ممکنه یکی از رله های کولر که پشت محفظه داشبورد به بدنه چسبیده ضعیف شده باشه و با افت ولتاژ قطع بشه که با گاز دادن میتونه وصل بشه . باید مورد اول رو تست کنید و نتیجه رو بگید
علیرضا
سلام ماشین من سوزوکی ویتاراست کولرو که روشن میکنم از دریچه های سمت راننده باد سرد دارم ولی سمت شاگرد باد ولرم در ضمن کمپرسور من زیاد قطع و وصل میکنه علتش چی میتونه باشه
مسعود جعفری پور
با درود
علت این مساله معمولا کم بودن گاز کولره . در موارد نادری گرفتگی شیر اکسپنشن هم باعث این مساله میشه
علیرضا
تشکر
ساعد حمزه لو
سلام ماشین من خود به خود کولرش قطع میشه و چند دقیقه بعد مجدد کار میفته دلیلش چه میتونه باشه با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
اشکال احتمالا از ترموستات یا همون سنسور دمای اتاق هست . البته موارد دیگه ای هم مثل زیاد بودن گاز باعث این مشکل میشه ولی تو ماشین دستکاری نشده مشکل همون ترموستات میتونه باشه که معمولا از زیز پای راننده مشخصه که به محفطه کولر و بخاری متصل شده