تک کار کردن چیست؟
تک کار کردن موتور اتومبیل واژه ایست که اغلب افراد شنیده اند اما بسیاری از رانندگان معنی دقیق آنرا نمیدادنند. بسیاری از افراد واژه تک کار کردن را معادل بد کار کردن موتور میدانند اما بد کار کردن موتور همیشه به معنی تک کار کردن آن نیست. در تعریف دقیق تر میتوان گفت تک کار کردن موتور همیشه باعث بد کار کردن موتور میشود اما بد کار کردن موتور دلایل متعددی دارد و لزوما به معنی تک کار کردن موتور نیست.
در موتور های چهار زمانه که شامل اغلب موتورهای درون سوز امروزی میشود احتراق کامل همه سیلندرها در دو دور کامل موتور یا ۷۲۰ درجه انجام میشود . فارغ از تعداد سیلندر ها حرکت پیستون ها دو به دو با هم هماهنگ است (باستثنای موتورهایی با تعداد سیلندر فرد مانند ۳ یا ۵ سیلندر) بطور مثال در یک اتومبیل چهار سیلندر خطی پیستون های یک و چهار در یک زاویه و پیستون های دو و سه نیز در زاویه مقابل آنها کار میکنند. جابجایی حاصل احتراق هر پیستون به سمت پایین، پیستون قرینه خود را که در نوبت احتراق است تا انتهای مرحله تراکم به سمت بالا میبرد. کار نکردن هر یک از سیلندرها باعث تاخیر در بالا رفتن پیستون سیلندر بعدی در نوبت احتراق میشود و باصطلاح آن سیلندر تک کار میکند.
علائم تک کار کردن موتور
تک کار کردن موتور به معنی از کار افتادن حداقل یکی از سیلندرها است به همین خاطر تاثیر بسزایی در کشش اتومبیل دارد . هنگام تک کار کردن موتور مخصوصا در اتومبیل های چهار سیلندر موتور با تاخیر و لرزش گاز میخورد و حرکت و شتاب اولیه اتومبیل دچار افت شدید میشود و باصطلاح ریپ میزند. در بعضی از موارد موتور به صورت لحظه ای و در هنگام شتابگیری تک کار میکند. با هماهنگ شدن دور موتور با سرعت اتومبیل مشکل بصورت موقت حل میشود. تک کار کردن موتور در هنگام شتابگیری معمولا در دنده های سنگین و به شکل ریپ زدن با فواصل زمانی مشخص روی میدهد که با افزایش دور موتور فواصل زیاد شده و ریپ زدن متوقف میشود. برای تشخیص تک کار کردن موتور در حین حرکت توجه به نوع لرزش و ریپ زدن موتور کافیست. لرزش و ریپ حاصل از تک کار کردن موتور همیشه دارای یک سیکل منظم است که با بالا رفتن دور موتور تند تر میشود. یکی از نشانه های تک کار کردن موتور لرزش موتور در حالت دور آرام یا باصطلاح درجا است، کوچکترین نقص در احتراق هر کدام از سیلندر ها باعث لرزش موتور اتومبیل میشود و همزمان با هر لرزش هوا با سرعت غیر طبیعی از اگزوز اتومبیل خارج میشود. در هنگام تک کار کردن موتور اتومبیل این لرزش و خروج هوای توام با آن دارای ریتمی هماهنگ با دور موتور است که با دقت به لرزش موتور و نگاه داشتن دست در مقابل خروجی اگزوز به راحتی قابل تشخیص است.
دلایل تک کارکردن موتور
تک کار کردن موتور دلایل بسیاری دارد که بعضی از آنها باعث تک کار کردن موتور در شرایط خاص مانند دور آرام و بعضی دیگر باعث از کار افتادن دائمی یک یا چند سیلندر میشوند. این دلایل ممکن است بسیار جزئی و یا نشانه اشکال اساسی در موتور باشند. در ادامه به مهمترین دلایل تک کار کردن موتور میپردازیم
۱.خراب شدن شمع موتور
شمع موتور یکی از مهمترین قطعات سیستم جرقه است. هر سیلندر در موتور اتومبیل معمولا دارای یک شمع است که در صورت جرقه نزدن شمع، سیلندر مربوط به آن از کار افتاده و موتور تک کار میکند. در بعضی مواقع جرقه ضعیف نیز باعث از کار افتادن یک سیلندر و تک کار کردن موتور میشود. در بعضی از مواقع الکترود داخلی شمع میسوزد و ولتاژ مورد نیاز جرقه شمع را از خود عبور نمیدهد. در این صورت سیلندر بطور کامل از کار می افتد و موتور بصورت مداوم تک کار میکند. وجود آب در محفظه احتراق نیز باعث عدم جرقه بین الکترودهای شمع و تک کار کردن موتور میشود. هنگام خیس شدن شمع با آب جرقه از روی عایق الکترود مثبت عبور کرده و فاصله هوایی بین دو الکترود را طی نمیکند. آب ممکن است بخاطر شکستگی منی فولد، خرابی واشر منی فولد، خرابی واشر سرسیلندر و یا ترک سرسیلندر وارد محفظه احتراق موتور بشود. معمولا تک کار کردن در اثر وجود آب در محفظه احتراق در زمان سرد بودن موتور اتفاق می افتد و بعد از گرم شدن موتور شمع خشک شده و سیلندر بکار می افتد. در برخی از موارد به دلیل بالا رفتن مقاومت داخلی شمع جرقه از بیرون شمع و در روی عایق چینی خارجی میگذرد، این حالت معمولا در حین شتابگیری اتومبیل اتفاق می افتد و موتور برای چند لحظه تک کار کرده و ریپ میزند. از علائم این مشکل وجود خطهای سیاه روی عایق چینی خارجی شمع است که بصورت عمودی و در موازات یکدیگر تشکیل میشوند.
۲. خرابی کوئل و وایر شمع
کوئل اتومبیل یک ترانس جرقه است که ولتاژ باطری را تا چند هزار برابر تقویت کرده و از طریق وایر شمع به شمع موتور هدایت میکند. کیفیت جرقه شمع در پلاسما تا حدود زیادی وابسته به جرقه شمع است. در اتومبیل های قدیمی که دارای یک کوئل بودند خرابی کوئل باعث خاموش شدن یا روشن نشدن موتور میشد، اما امروزه اکثر اتومبیل ها حداقل دارای دو کویل هستند . خراب شدن کوئل باعث از کار افتادن سیلندر یا سیلندرهای مربوط به آن کوئل می شود. خرابی کوئل همیشه به معنی عدم جرقه نیست، در بعضی مواقع جرقه ضعیف نیز باعث تک کارکردن لحظه ای و یا حتی دائمی موتور میشود. برای تست کوئل کافیست کوئل یا وایر شمع را در آورده و جرقه آن را برسی کنیم. در اتومبیل هایی که کوئل مستقیما بر روی شمع قرار دارد برای تست لازم است کوئل از جای خود خارج شود و در اتومبیل های دارای وایر باید وایر را به آرامی از روی شمع در بیاوریم. با چسباندن نوک پیچ گوشتی به محل اتصال شمع بر روی وایر یا کوئل و نزدیک کردن قسمت فلزی آن به بدنه در هنگامی که موتور روشن است جرقه ای در فاصله هوایی بین پیچ گوشتی و بدنه اتومبیل دیده میشود . جرقه خوب و مناسب باید به رنگ آبی باشد و حداقل فاصله هوایی دو سانتیمتر را طی کند. جرقه باید دارای قطر مناسب(حداقل یک میلیمتر) و به راحتی قابل رویت باشد. جرقه های کوتاه و مویی نشان دهنده اشکال در مدار جرقه هستند. در مواردی کثیف بودن و یا ترک داشتن عایق کوئل باعث ضعیفی یا عدم جرقه کوئل در هنگام شتابگیری میشود .
۳. خراب یا کثیف شدن انژکتور
انژکتور یا سوخت پاش مهمترین قطعه سیستم سوخت رسانی است که در دهه های گذشته بطور کامل جایگزین سیستم کاربراتوری شده است . انژکتور یک شیر برقی کوچک و بسیار دقیق است که طبق زمانبندی معین باز و بسته میشود. زمان باز شدن انژکتور همزمان با مرحله مکش در سیلندر است که در کسری از ثانیه انجام میشود. هر گونه اشکال در پاشش سوخت منجر به از کار افتادن سیلندر مربوطه و در نتیجه تک کار کردن موتور میشود. یکی از رایج ترین اشکالات انژکتور کثیف شدن آن است که موجب بد کار کردن ، ریپ زدن و تک کارکردن موتور اتومبیل میشود . کثیف شدن انژکتور ممکن است به دلیل ورود ذرات ریز جدا شده از صافی و لوله های بنزین و یا جرم آن طی چندین سال باشد. بطور کلی کثیف شدن انژکتور باعث بروز دو نوع اشکال میشود که باعث بد یا تک کار کردن موتور میشوند. در حالت اول ذرات وارد شده به داخل انژکتور در مقابل یک یا چند سوراخ خروجی قرار گرفته و قسمتی از مسیر پاشش سوخت را مسدود میکند. در حالت دوم ذرات ریز مانع از بسته شدن کامل انژکتور و نشت بنزین در زمان بسته بودن آن میشود. از آنجایی که مقدار سوخت پیش بینی شده برای هر سیکل احتراق بسیار دقیق است کم یا زیاد شدن مقدار پاشش سوخت بدلایل ذکر شده باعث احتراق ناقص و یا از کار افتادن کامل سیلندر و در نتیجه تک کار کردن موتور میشود.
۴. هوا کشیدن منی فولد و اتصالات آن
منی فولد مجرای عبور و تقسیم هوا از دریچه گاز به سوپاپ گاز و محفظه احتراق است که بر روی سرسیلندر بسته شده و بوسیله واشر یا اورینگ منی فولد آبندی می شود. بعد از روشن شدن موتور فشار هوای داخل منی فولد بدلیل مکش پیستون ها همواره کمتر از فشار هوای بیرون است. در دور آرام مقدار معینی هوا از دریچه گاز عبور کرده و پس از مخلوط شدن با سوخت تزریق شده توسط انژکتورها به سمت سوپاپ گاز و محفظه احتراق میرود. هر گونه اشکال در واشر یا اورینگ منی فولد باعث ورود هوا به یکی از مجاری آن و بهم خوردن نسبت هوا و سوخت میشود. هوا کشیدن منی فولد ممکن است به دلیل ترک خودن منی فولد به دلایل مختلف و یا خرابی واشر یا اورینگ منی فولد باشد. در بعضی از موارد خرابی اورینگ انژکتورها نیز باعث هواکشیدن و تک کار کردم موتور می شود.
۵. اشکالات مربوط به سوپاپ (کم بودن خلاصی سوپاپ و..)
سوپاپ ها دریچه های ورود گاز (مخلوط هوا و سوخت) و خروج دود از محفظه احتراق هستند که در زمانبدی هماهنگ با حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. سوپاپهای هر سیلندر باید در مرحله احتراق یا قدرت آن سیلندر کاملا بسته و آب بندی باشند تا از هدر رفتن نیروی حاصل از احتراق جلوگیری کنند. به دلیل سرعت بالای باز و بسته شدن سوپاپها در دورهای بالا و انبساط سوپاپها در اثر گرمای حاصل از احتراق باید بین میل سوپاپ و متعلقات آن مقدار معینی خلاصی وجود داشته باشد ، در غیر اینصورت سوپاپ ها بطور کامل بسته نشده و فشار (کمپرس) حاصل از احتراق که تامین کننده گشتاور موتور است از فاصله بین سوپاپ و نشیمنگاه سوپاپ(سیت سوپاپ) به بیرون نشت میکند. نشتی هر کدام از سوپاپها باعث از کار افتادن سیلندر مربوط به آن سوپاپ و تک کار کردن موتور می شود .
تنظیم فاصله یا خلاصی سوپاپها در بعضی از اتومبیل ها بصورت دستی و در بعضی بصورت اتوماتیک میباشد. به عمل تنظیم سوپاپ در موتور اتومبیل فیلر گیری میگویند.
۶. اشکالات مربوط به رینگ و پیستون
پیستون قطعه استوانه ای شکل است که درون سیلندر حرکت رفتی و برگشتی دارد. نیروی حاصل احتراق از طریق پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل می شود. در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندر، فشار بسیار زیادی بوجود می آید که در حقیقت همان نیروی محرک موتور است. از آنجایی که محفظه احتراق بالای پیستون کاملا بسته است، فشار حاصل از احتراق پیستون را به پایین می راند. برای جلوگیری ازهدر رفتن این نیرو از اطراف پیستون ، دور پیستون دارای شیارهایی هست که رینگ موتور درون آن جای میگیرد. رینگ ها که خاصیت فنری دارند خلاصی بین پیستون و سیلندر را که کسری از میلیمتر است پر میکنند و مانع خروج گاز فشرده از محفظه احتراق به بیرون می شوند.
واضح است که هر گونه اشکال در رینگ و پیستون باعث هدر رفتن نیروی احتراق و از کار افتادن یا ضعیف شدن سیلندر میشود .
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
این مقاله در حال نگارش است و به تدریج کامل میشود.
106 دیدگاه
کورش
سلام خسته نباشید بنده یه پارس مدل ۸۲ دارم مدل ساژم ۲۰۰۰ هست سیم کشی نو هست سوزن ها نو هست . شمع وایر نو هست ماشین به سورت عادی بدون کولر خیلی خوب کار میکنه اما وقتی کولر روشن میشه مخصوصا وقتی که ماشین تازه روشن شده باشه و کولر میگیری ماشین شروع میکنه به پت پت کردن وقتی که درجا هست و حتی پیش میاد که میخواد خاموش کنه و از اگزوز دود سیاه خام سوزی میده میخواستم ببینم مشکلش از چی هست چون همه چیز عوض کردم واقعا نمیفهمم مشکل چیه سر سیلندر هم نو هست .اورینگ های منیفولد هم نو هستش . از نو سوزن توپول و مغزی بیرون باک هست ماشین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز وقتی کولر میگیرید کامپیوتر دستور میده زمان سوخت پاشی بیشتر میشه ، حالا اگه بهر دلیلی فشار سوخت زیاد باشه این اشکال پیش میاد . تو ماشین شما یه رگلاتور سوخت وجود داره که روی ریل سوخت هست و با یه خار روی مانیفولد نصب شده ، پیشنهاد من اینه که بازش کنید و اگه آشغال گرفته پاکش کنید .
رضا
با عرض سلام. سمند با موتور ef7 مدل ۸۹ دارم. وقتی کولر و حتی بخاری ماشین رو روشن میکنم مخصوصا تو ترافیک یا سرعت کم، ماشین تک کار میکنه و موتور به لرزه میفته. شمع ها و وایرها و کوئل ها رو کلا عوض کردم (دیاگ اروره کوئل میداد) یه مدت کوتاه خوب کار کرد اما بازم اذیت میکنه.بحث گرفتگی دریچه گاز یا نیم سوز شدن واشر سرسیلندر میتونه مطرح باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگه تشخیصتون در مورد تک کار کردن درست باشه از واشر سرسیلندر و دریچه گاز و…. نیست . با توجه به علائمی که گفتید من فکر میکنم اشکال از سوکت های سیم کشی هست و احتمالا کانکتور ها یا همون سوکت ها کثیف شده و وقتی برق ضعیف میشه ولتاژ کوئل پایین میاد و تک کار میکنه و خطا هم ثبت میکنه . متاسفانه در مورد محل سوکت های ef7 اطلاعاتی ندارم ولی قاعدتا باید بین سیم کشی موتور و بدنه چند سوکت یزگ باشه که احتمالا اونها اشکال داره . پشت چراغ جلو سمت راننده رو نگاه کنید اگه چندتا سوکت گرد داره باید باز کنید و چک کنید که سولفاته نکرده باشه
احمد
سلام من ماشین دنا دارم بر خلاف میل م باطری ساز ماشینو ریمپ کرد لبته بردم ایران خودرو به تنظیمات خود شرکت برگردوند متاسفانه الان از اون موقع ماشین صبح ها بد روشن میشه تک کار میکنه چندین بار باید سویچ خاموش و روشن کنم تا اوکی بشه همه نوع قطعه ای عوض کردم ولی درست نشد چراغ چک روشن میشه ماشین ریپ مینه حال نداره راه بره و ۲تا از کوئل ها از کار میفتن تا که گرم بشه درست میشه تو طول روز اگه ماشین چندین ساعت کار نکنه همین اتفاق براش میفته راهنمایی کنید لطفا
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز نبابد بی دلیل قطعه عوض میکردید . احتمالا نمایندگی برنامه صحیح رو روی ایسیو دانلود نکرده ، یا اینکه درست دانلود نشده . با توجه به اینکه چراغ چک همروشن مبشه تشخیص اشکال نسبتا راحته . پیشنهاد میکنم ماشین رو جایی ببرید که تخصصی کار ecu انجام بده . به راحتی درست میشه .
احسان
سلام
من یک سمند موتور ملی مدل ۹۷ دارم
وقتی ماشین توی دنده ۴ و ۵ ک هست هر از گاهی چراغ چک روشن مبشه وقتی ماشبن توقف میکنه دور موتور در حتلت درجا بالا پایین میره. اولین بار بردم تنظیم موتور گفتن بد سوزی سیلندر یک و ۳ هست. بعد ۳ ماه دوباره ایراد نشون داد. تازگی وقتی چراغ چک روشن بود بردم تنظیم موتور گفت سیم کویل هست اگد بازم بشه باید تقویت کننده دستی بزنیم. اریراد هم ممکنه یک ماه اتفاق بی افته ۲ ماه نشه زمان خاصی نداره. فقط چیزی ک ثابته توی دنده ۴ و ۵ اینجوری میشه. وقتی هم چراغ چک روشن میشه ماشبن گاز نمیخوره و از سرعت ۶۰ بالاتر نمیره اگر امکان داشت این شمارم هست برام واتساپ کنید ۰۹۱۴۳۸۹۵۷۳۵
باز میام اینجا رو هم چک میکنم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه اطلاعات من در مورد موتور ef7 خیلی کامل نیست ، اما تا جایی که اطلاع دارم این مشکل بخاطر ضعیف بودن اتصال بدنه سیم کشی هست که باعث خطای دریچه گاز میشه و ماشین گاز نمیخوره تا وقتی که مجددا خاموش و روشن بشه . البته خطای عدم احتراق سیلندر هم ممکنه بده یا هر خطای دیگه . پیشنهاد من به شما و همه دوستانی که اتومبیل با موتور ef7 دارن اینه که از قطب منفی باطری یه سیم حداقل نمره ۶ به قسمتی از سرسیلندر وصل کنید ، معمولا جاهای زیادی گوشه کنار سرسیلندر وجود داره که نیشه زیرش اتصال بدنه بست
محمد رضا
با سلام
هفته پیش مجبورا سرسیلندر پژو پارس مدل ۱۳۸۶ تعویض کردم و بعد از اون هم دادم انژکتورها شستن و فیلتر بنزین هم تعویض کردم. ولی بعد از اون روز ماشین چه در هوای سرد و چه در هوای گرم خیلی استارت میخوره تا روشن بشه. تنظیم موتوری که دادم انژکتور ها شست گفت بخاطر اورینگ انژکتور هاست که کمی کوچک هستند. تا حالا ۳ دست اورینگ خریدم که آخری از همه بهتر بوده. (نشونه ای که داد این بود که از دریچه هوا بنزین نشت میکرد داخل منیفولد هوا) ولی این آخری که ۱ سایز بزرگتر هست دیگه نشتی نداره و در زمان سرد نشتی بنزین ندیدم و فقط زمانی که ماشین گرم هست مکی بخار بنزین از منیفولد بیرون میات. نوع انژکتور ها کپل سر آبی هست و فابریک که از نظر نشت و خرابی ۲ دفعه تست شده.تنظیم موتوری میگه اگر همینجوری باشه که ماشین هم در سرما و هم در گرما زیاد استارت بخوره فقط باید منیفولد تعویض بشه.
ایا راهی بجز تعویض منیفولد برای این کار وجو دادر یا خیر؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز هر چند اورینگ انژکتور تو مدل منیفولد ماشین شما خیلی مهمه ولی با توجه به توضبحاتتون فکر میکنم ممکنه رگلاتور سوخت خراب باشه و فشار ریل سوخت بالابره. رگلاتور سوخت سمت چپ منی فولده و اگه آشغال بگیره باعث نشتی انژکتور ، بد روشن شدن و بالا رفتن مصرف سوخت میشه .
ضمنا برای تست میتونید بعد از خاموش کردن ماشین شلنگ بنزین رو باز کنید که فشار بنزین پشت انژکتورها نباشه . با توجه به اینکه انژکتورها و شستید اصلا ممکنهخود انژکتور هم نشتی داشته باشه که به همین صورت مشخص میشه . راه دیگه اینه که منی فولد رو باز کتید و با باز کردن سوییچ و نگاه به انژکتورها از هر نوع نشتی چه اورینگ چه خود انژکتور مطلع بشید
بهنام
سلام
وقت بخیر
بنده ی پراید نیمه انژکتور دارم که یک دفعه ریپ زد و خاموش شد .بعد چند دقیقه استارت زدم روشن شد و کار کرد.از فردای اون روز وقتی ماشین رو روشن کردم ماشین تک کار میکنه.
شمع و وایر تعویض کردم و سوکت سوزن انژکتور ها رو نگاه کردم ن قطعی داره ن سولفاتی.
ممنون میشم کمکم کنید .
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اشکال این نوع پراید معمولا یا از سوکت اصلی انژکتورهاست ، یا از آشغال گرفتن خود انژکتورها . علائمی هم که گفتید همین رو میگه
سعید مهرابی
با سلام
جناب مهندس من هر وقت ماشینم رو روشن.میکنم ریپ میزنه روی گاز که میگذارم کمتر میشه
و حتی با ۳ بار بازو بسته کردن کامل سوئیچ ( به قول معروف ریست کردن) مشکل حل میشه
ممنون میشم دلیلش رو بفرمایید
و چکار کنم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ای کاش حداقل میگفتید ماشین چی هست! من با این اطلاعات ناقص نمیتونم نظری بدم
محمد
با سلام
چند روزیه که ماشین بعد از چند دقیقه کارکردن دچار لرزش میشه . دستگاه دیاگ میگه احتراق ناقص و از کویل ۲ و ۴ ایراد میگیره .
برای یافتن مشکل این کارها انجام شد ولی مشکل همچنان پا برجاست :
– تعویض مکان کویلها و انژکتورها و شمعها با یکدیگر
– تعویض کامل انژکتورهای قدیمی با یک سری جدید
– بررسی سلامت سیم کشیها با دستگاه
ماشین وراکروز مدل ۲۰۱۰
ممنون میشم اگه راهنمائی بفرمائید .
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به کارهایی که انجام دادید و علائمی که فرمودید، چون تو موتور شما سیلندر دو و چهار کنار هم هستن ، علت میتونه در درجه اول از هوا کشیدن منی فولد باشه . باید کاور موتور رو باز کنید و ببینید شلنگی از روی منی فولد بیرون نیومده باشه . امکان خرابی اورینگ های منی فولد یا سل کردن پیچ ها هم هست . برای تست میتونید مقداری آب روی منی فولد اسپری کنید .در صورتی که هوا بکشه آب وارد میشه و برای لحظاتی موتور خیلی بدتر کار میکنه . احتمال بعدی که ضعیفه و امیدوارم نباشه ، نشتی واشر سرسیلندر یا مشکل سرسیلندر هست . اگر اینجوری باشه میتونه کمی آب هم کم کنه . بهر حال بابد علایم بیشتری رو توصیف کنید مثل کشش و وضعیت تو دور بالا و زمان حرکت
hosein
سلام مهندس
سمند مدل ۸۵ دارم یه بار موتورش و شستم از اون موقع ماشین دور موتورش اومده پایین بدجور تک کار میکنه وایراشو عوض کردم بهتر نشد بنظر شما شمعشو عوض کنم درست میشه یا مشکل از یه جای دیگشه
مسعود جعفری پور
.با درود
دوست عزیز وقتی بعد از موتور شویی اشکال پیدا کرده خوب مشخصه اشکال بخاطر رطوبت پیش اومده . شمع یا وایر که بخاطر آب خوردن خراب نمیشه. من فکر میکنم باید اول سوکت های انژکتور ها رو در بیارید و با نوک سوزن و اسپری تمیز کننده تمیز کنید. اگر مشکل رفع نشد سوکت کویل و در نهایت سه سوکت دایره ای شکل پشت چراغ جلوی سمت راننده رو به همین شکل تمیز کنید . این سوکت ها معمولا در تماس با رطوبت سولفاته میکنه و باعث بد یا تک کار کردن موتور میشه
محمد عابدی
با سلام
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۴ دارم.ماشین وقتی که سرده درجا ریپ میزنه و بد راه میوفته و حتی در سربالایی به شدت کم میاره و حتی خاموش هم میکنه.
فیلر گیری کردم و اننژکتورها شست و شو شده. شمع و وایر شمع به تازگی عوض شده.فیلتر بنزین هم عوض شده.ماشین اب هم کم نمیکنه.برنامه ecu هم مجددا دانلود شده.
به نظر شما مشکل از کجاست؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز هر کدوم از کارهایی که گفتید ممکنه درست انجام نشده باشه . انژکتورها رو چطوری شستن؟ درجا یا باز شده؟ به فرض اینکه فیلر گیری و شستن انژکتور درست انجام شده باشه ، پیشنهاد میکنم اول سوکت سنسور اکسیژن رو جدا کنید و ماشین رو تست کنید ، اگر بدون سنسور اکسیژن مشکل حل شد مسلما اشکال از اونه ، در مرحله بعد فشار پمپ بنزین بابد با درجه اندازه گیری بشه چون این مشکل با ضعیف شدن پمپ بنزین هم پیش میاد . در صورت حل نشدن مشکل ماشین باید حضوری معاینه بشه .