جوش آوردن موتور اتومبیل
جوش آوردن موتور اتومبیل اتفاقی ناخوشایند است که در هر فصل و برای هر اتومبیلی ممکن است اتفاق بیفتد. جوش آوردن اتومبیل به معنی بالا رفتن درمای آب تا حد ماکسیموم بدون سابقه قبلی است. برای اطلاع از دلایل بالا رفتن بیش از حد آمپر آب یا داغ کردن اتومبیل که در شرایط خاص اتفاق می افتد، به مقاله دلایل داغ کردن موتور اتومبیل مراجعه فرمائید.
جوش آوردن موتور اتومبیل دلایلی متعددی دارد که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره میکنیم :
- ترموستات
ترموستات در موتور اتومبیل قطعه ای مکانیکی است که در دمای معینی (معمولا بین ۸۰ تا ۹۰) مسیر عبور آب به رادیاتور را باز میکند ، وجود ترموستات برای ثابت ماندن حرارت اتومبیل ضروری است ، احتراق صحیح و کامل سوخت در موتور اتومبیل و تامین حرارت بخاری در زمستان به عملکرد صحیح ترموستات بستگی دارد . اما گیر کردن و باز نشدن یا دیر باز شدن ترموستات بسرعت باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . جوش آوردن اتومبیل بدلیل باز نشدن ترموستات ارتباطی با فصل و دمای بیرون ندارد ، حتی در دمای زیر صفر زمستان بسته ماندن ترموستات باعث جوش آوردن موتور میشود . برای اینکه از خرابی ترموستات اطمینان حاصل کنیم کافیست از داغ بودن باد بخاری و سرد بودن باد فن رادیاتور مطمئن شویم . اگر باد فن رادیاتور سرد بود(در زمستان) یا گرمای کافی نداشت (در تابستان) در حالیکه بخاری ماشین کاملا داغ بود قطعا اشکال از ترموستات است . توجه داشته باشید وقتی آمپر آب اتومبیل بالاست در صورت سالم بودم واتر پمپ و ترموستات تحمل حرارت باد فن رادیاتور اتومبیل بسیار سخت یا غیر ممکن است .
۲٫ واتر پمپ
واتر پمپ قطعه ای در موتور اتومبیل است که همانطور که از نامش پیداست وظیفه چرخاندن آب در سیستم خنک کننده موتور اتومبیل را بر عهده دارد . کار نکردن واتر پمپ ممکن است بخاطر پاره شدن یا شل بودن تسمه آن یا خرابی خود واتر پمپ باشد . در اتومبیل هایی که واتر پمپ مستقیما توسط تسمه تایم میچرخد کار نکردن واتر پمپ قطعا نشانه خرابی آن است . علائم خرابی واتر پمپ تا حدود زیادی شبیه به خرابی ترموستات است که در بالا به آن اشاره شد ، با این تفاوت که هنگام خرابی واتر پمپ بدلیل عدم گردش آب بخاری اتومبیل هم کاملا سرد شده (در زمستان) یا گرمی کمی (در تابستان ) دارد .
در اتومبیل هایی که واتر پمپ آنها بوسیله تسمه دینام یا تسمه جداگانه ای (بجز تسمه تایم) میچرخد پاره شدن تسمه باعث کار نکردن واتر پمپ و در نتیجه جوش آوردن موتور میشود
۳٫ فن رادیاتور
فن رادیاتور یا پروانه موتور قطعه ای است که با مکیدن هوا از لابلای شبکه های رادیاتور باعث خنک شدن آب رادیاتور و در نتیجه موتور میشود . در اتومبیل های قدیمی که از پروانه استفاده میشد شل بودن یا پاره شدن تسمه پروانه یا خرابی کلاچ پروانه و یا در مواردی شکستن پروانه علت جوش آوردن موتور اتومبیل بود . امروزه اکثر اتومبیل ها دارای فن های خنک کننده برقی هستند . اگر آمپر آب اتومبیل بالاتر از حد نرمال باشد و فن رادیاتور روشن نشده باشد نشانه خرابی فن یا اشکال در عملکرد سیستم راه انداز فن است . در این شرایط اگر فن اتومبیل با روشن کردن کولر بکار بیافتد نشانه اشکال در مدار فرمان یا راه انداز فن خنک کننده است . خرابی سنسور دمای آب (فشنگی آب) مهمترین عامل کار نکردن فن هنگام اشکال مدار فرمان است .
۴٫ سطح مایع خنک کننده
اگر به هر دلیلی سطح مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) کمتر از حد لازم باشد باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . عوامل متعددی باعث کم شدن یا خالی شدن مایع خنک کننده میشوند ، پارگی شلنگ ها ، پوسیدگی پولک های اطرف سیلندر ، نشتی واتر پمپ ، نشتی رادیاتور آب و یا بخاری ، خرابی درب رادیاتور یا مخزن آب تعدادی از این عوامل هستند . در این شرایط بهتر است قبل از پر کردن مجدد منبع یا رادیاتور اتومبیل را حرکت ندهید چون باعث بالا رفتن بسیار زیاد حرارت سرسیلندر و در نهایت صدمات جدی به موتور اتومبیل میشود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
9 دیدگاه
مرتضی
با سلام و درود
خیلی مچکرم از پاسخ و راهنمایی کامل و دقیق و هوشمندانه
جناب مهندس دنده عقب با ۲۰۶ صفر در شیب فقط ۴ الی ۶ متر بود که ۳ الی ۶ ثانیه بیشتر به طول نینجامید و هیچ فشار دیگری به متور وارد نشد که این بالا امدن امپر و نوسان شروع شد.
حال می فرمایید که ترموستات عوض شود و
فشنگی درجه اب و فن تنظیم و یا عوض شود و
یا ایا هواگیری رادیاتور هم لازم دارد
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر دمای آب رو همون مقداری هست که عرض کردم احتیاج به تعویض هیچ قطعه ای نیست ، با توجه به اینکه با کولر دما پایین میاد یعنی ترموستات سالمه. اگر تو حالت درجا دما از دو میلیمتر بالاتر از وسط بالاتر میره و فن روشن نمیشه فقط یه فشنگی عوض کنید . اون هم.فقط شرکتی
مرتضی
سلام
خیلی ممنون از این سایت پر محتوا که خیلی صادق و کامل و دقیق در هر مورد از اجزایه ماشین توضیحاتی را فراهم نمودید
من یک ۲۰۶tu5 صفر گرفتم رویه کیلومتر۲۰۳ بود که داشتم از یک سراشیبی تند به طول۴یا۵ متر دنده عقب میرفتم و بعداز ۳۰دقیقه امپر اب بالا امد وموتور گرامایه زیادی تولید کرد بعد از این مورد به خدمات پشتببانی زنگ زدم و امد و گفت ربطی ندارد به دنده عقب رفتن از سر بالایی و فن هم تست کرد سالم بود و مخزن اب رادیات هم کم نکرده بود و تست دیاگ هم انجام داد ولی موردی پیدا نشد و گفت این متور جدیدا سیستم گرمایشین و موردی نداره امپر از وسط بالا تر بیاید ولی قبل از این که این سربالایی رو دنده عقب بیام این مشکل نبود ولی الان بعد از ۱۵دقیقه روشن شدن ماشین، امپر اب از وسط به۲تا خط بالا و پایین در حال نوسان است از موتور حرارت زیادی بیرون میزنه و لوله پلاستیکی که از رادیات به سمت موتور میره بسیار داغ می شود وبا روشن کردن کولر امپر اب زیر خط وسط میاد ودرجه امپر بر میگرده و شرایت عادی پیدا میکنه و در حال حرکت بدون روشن کردن کولر و در ترافیک و حالت سکون امپر بالا می اید وموتور داغ میکند
شما می فرمایید چه کار کنم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تمام مواردی که گفتین طبیعیه . ببینید دمای آب به دو بخش تقسیم میشه یکی ترموستات و یکی هم فن دور کند و تند . دمای آب هیچوقت از هشتاد و شش درجه یعنی کمی پایینتر از وسط پایینتر نمیاد . اگر ماشین ثابت یا تو سربالایی و فشار باشه دما کمی از وسط بالاتر میره یعنی روی نود و سه تا چهار ، توجه کنید که خط بعدی صد هست . با روشن شدن فن دما پایین میاد و به وسط میرسه . اگر ماشین تو فشار زیادی باشه دما به نزدیک صد میرسه و دور تند فن رو نود و هشت روشن میشه . روشن کردن کولر هم باعث میشه فن یکسره کار کنه و دما از وسط کمی پایینتر بیاد .
دنده عقب رفتن طولانی میتونه باعث داغ کردن بشه چون هوا از جلو به رادیاتور نمیخوره . داغ کردن میتونه باعث بشه فشنگی درجه آب و فن از کالیبره خارج بشن و یا فن دیرتر روشن بشه یا دما بالاتر نشون داده بشه .
پیام
سلام.
سوزوکی من یه لحظه بعضی وقتها وقتی ساکن هستیم آب بالا میاید و تا گاز میدی و یا حرکت میکنم میاد پایین.
ترموستات رو عوض کردم ولی بازم دو سه بار اینجوری شد.
دلیلش چیه
ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بالا رفتن آب در حالت درجا معمولا بخاطر عدم چرخش کامل آب هست که میتونه بدلیل پایین بودن غیر طبیعی دور موتور ، جرم گرفتن سیستم شامل رادیاتور و یا مجاری سرسیلندر و یا خوردگی پروانه واتر پمپ باشه . البته باید لوله های نازک روی موتور رو هم چک کنید
ساعد
سلام میتونم از شما بپرسم هر کدام از رله های فن که جلوی ۴۰۵ هست چه کاری انجام میدهند .متشکرم دور کند فن ماشین من کار نمیکنه امپر که از وسط بگذره دور تند فقط فن سمت راننده کار میکنه متشکرم
مسعود جعفری پور
با درود
کار نکردن دور کند معمولا بدلیل خرابی یکی از رله ها یا یکی از فن هاست و میتونه هر کدوم از سه رله باشه . هر کدوم از فن ها یه رله مختص به خود دارند . و یک رله هم دور فن ها رو تند و کند میکنه. موقعی که فن روی دور کنده دوتا فن با هم سری میشن و بخاطر همین دور پایین میاد و چون بصورت سری وصل هستند اگر یکی از فن ها یا رله هاشون خراب بشه دور کند کار نمیکنه . در موارد محدودی هم خرابی رله مربوط به دور کند و تند باعث از کار افتادن دور کند میشه ، البته معمولا خرابی این رله باعث قطع شدن دور تند میشه .
توجه کنید که کانکتور یا همون سوکت رله ها هم به اندازه رله ها مهمه
اشتراکات دلایل داغ کردن موتور اتومبیل | مرجع تخصصی مکانیک آدامک