دلایل داغ کردن موتور اتومبیل
بالا رفتن آمپر آب اتومبیل دلایل متعددی دارد که قصد داریم در این مقاله به بررسی علل و راه حل های آن بپردازیم ، در اینجا اتومبیل هایی مورد نظر هستند که در شرایط خاص (سربالایی و ترافیک) داغ میکنند . برای آگاهی از علت جوش آوردن موتور که مربوط به اتومبیل هایی بدون سابقه داغ کردن است به دلایل جوش آوردن موتور اتومبیل مراجعه فرمایید .
داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها میشود. علت داغ کردن موتور میتواند دلیلی بسیار ساده و یا دلایلی متعدد و دور از انتظار داشته باشد که در اینجا به مهمترین آنها میپردازیم:
۱٫ عملکرد نادرست رادیاتور
رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کننده موتور است که هر گونه اشکال در عملکرد آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط خاص میشود ، اولین و شایع ترین اشکال رادیاتور کثیف شدن و جرم گرفتن شبکه های داخلی رادیاتور است که باعث جلوگیری از چرخش صحیح مایع خنک کننده در سیستم میشود . معمولا وقتی رادیاتور اتومبیل کثیف باشد اتومبیل در سربالایی ها در صورت انتخاب دنده سبک و ترافیک داغ میکند و با ریختن کمی آب روی رادیاتور بسرعت دمای آب پایین می آید .
اگر درب آب رادیاتور را در هنگام سرد بودن موتور باز کنید و به کانالهای آب نگاه کنید میتوانید جرم و تکه های مسدود کننده شبکه ها را ببینید ، توجه داشته باشید مقدار جرم موجود شبکه ها در زیر درب رادیاتور بسیار کمتر از شبکه های کناری رادیاتور است .
در مورد اکثر خودروها مخصوصا خودروهای ساخت و مونتاژ داخل تعویض کامل رادیاتور بهترین و اقتصادی ترین گزینه است زیرا تعمیر رادیاتور هزینه ای تقریبا برابر با نصف یا حداقل یک سوم قیمت رادیاتور را دارد که با توجه به امکان نشتی بعد از تعمیر و مشکلات متعدد بعدی تعویض رادیاتور کامل توصیه میشود .
گاهی علت داغ کردن موتور کثیف شدن قسمت بیرونی شبکه های رادیاتور است ، از آنجایی که تقریبا تمام اتومبیل های امروزه دارای کولر هستند رادیاتور کولر (کندانسور)جلوی رادیاتور آب نصب شده و سرعت عبور هوا را کم میکند ، در شهرهایی که حشرات زیادی وجود دارند ، آب و هوای غبار آلوده و یا جاده های خاکی دارند شبکه های رادیاتور کولر و آب اتومبیل در زمان نسبتا کوتاهی کثیف و مسدود میشوند . اگر وقتی که اتومبیل خاموش است در مکانی کم نور درب موتور را باز کنید و نور چراغ قوه یا وسیله مشابهی را از کنار پروانه فن اتومبیل به سمت جلو بیندازید با نگاه از جلوی اتومبیل میتوانید تمیز یا کثیف بودن شبکه های خارجی رادیاتور اتومبیل خود را برسی کنید . در صورت کثیف و مسدود بودن مسیر میتوانید با فشار آب شلنگ از دو طرف داخل و خارج شبکه های رادیاتور را خاکگیری و تمیز نمایید البته بعلت اینکه گرد و خاک و کثیفی هنگام داغ بودن به رادیاتور چسبیده تمیز کردن آن صبر و حوصله زیادی لازم دارد بنابراین میتوانید با مراجعه به کارواش و توضیح این مسأله این کار را راحتر انجام دهید.
۲ . اشکال در ترموستات
ترموستات یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده است زیرا دمای مایع خنک کننده را پیوسته ثابت نگه میدارد ، هنوز هم تعمیرکاران و رانندگانی وجود دارند که طبق عادت اشتباه ترموستات را در فصل تابستان باز میکنند ، این افراد تصور می کنند هر چقدر آمپر آب موتور اتومبیل پایین تر باشد موتور شرایط بهتری دارد در حالی که بهترین دما برای کارکرد صحیح موتور حدود نود ۹۰ درجه است.
عملکرد نادرست ترموستات در شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک باعث داغ کردن موتور اتومبیل میشود. در صورتی که ترموستات کاملا خراب شود موتور اتومبیل بسرعت جوش می آورد ، البته گاهی نیز ترموستات کاملا باز می ماند که در این صورت دمای موتور همیشه پایین است و در زمستان بخاری اتومبیل عملکرد مناسبی ندارد ، اما گاهی ترموستات در حالت نیمه باز میماند و مانع چرخش کامل و سریع آب میشود که در این صورت موتور اتومبیل هنگام فشار و شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک داغ میکند . این مشکل براحتی با تعویض ترموستات حل میشود.
۳٫ عملکرد نادرست واتر پمپ
واتر پمپ یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده میباشد و عدم کارکرد درست آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط سخت می شود . واتر پمپ دارای پروانه ای است که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارد ، گاهی در حالت گرم شدن موتور این پروانه روی شفت خود هرز میگردد و موجب داغ کردن موتور میشود زیرا در هنگام هرز بودن پروانه روی شفت سر میخورد و به دور لازم برای چرخاندن کامل مایع سیستم خنک کننده نمیرسد . در اتومبیل هایی که واتر پمپ بوسیله تسمه دینام ، هیدرولیک ، یا تسمه جداگانه ای غیر از تسمه تایم میچرخد شل بودن تسمه مربوطه باعث هرز چرخیدن و در نتیجه داغ کردن اتومبیل می شود.
در بعضی از موارد پره های داخلی واترپمپ که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارند خرده شده و یا رسوب میگیرند. این وضیت نیز باعث داغ کردن موتور در حالت درجا و ترافیک میشود که با بالا بردن دور موتور یا حرکت اتومبیل آمپر آب پایین می آید.
۴٫ فن رادیاتور
فن رادیاتور یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده در اتومبیل است ، در گذشته عبور هوا از بین شبکه های رادیاتور توسط پروانه انجام میشد که بطور دایم همراه موتور اتومبیل در چرخش بود . امروزه در بیشتر اتومبیل ها از فن الکتریکی استفاده میشود . به دلیل روشن شدن فن در دمای بالا و نیاز به خنک کنندگی سریع موتور فن باید دارای دور و قدرت نسبتا بالایی باشد از این رو تنها چرخش فن کافی نیست . در بعضی از اتومبیل ها که فن رادیاتور دو دور دارد از کار افتادن دور دوم یا تند فن باعث داغ کردن اتومبیل در شرایط سخت می شود . خراب شدن بوش یا زغال موتور فن نیز باعث پایین آمدن دور فن و در نتیجه ذاغ موتور اتومبیل میشود . در بسیاری از اتومبیل ها فرسوده بودن باطری نیز باعث پایین بودن دور فن و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود .
۵٫ کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)
یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل کم بودن خلاصی سوپاپها است. در اتومبیل های مختلف خلاصی یا لقی سوپاپها به اشکال گوناگون تنظیم میشود . در بعضی از انواع موتورها خلاصی سوپاپ بصورت دستی توسط تعمیرکار اتومبیل انجام میشود که به آن فیلرگیری میگویند . در بعضی از اتومبیل ها تنظیم خلاصی سوپاپ بوسیله واشر های تنظیمی با ضخامت های گوناگون توسط تراشکار انجام میشود و در اغلب اتومبیل های امروزی قطعات هیدرولیکی مسئول تنظیم لقی سوپاپها بصورت اتوماتیک هستند که به آنها لیفتک یا استکان تایپیت اتوماتیک گفته میشود . در هر یک از این موارد اشتباهات فردی ، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب میتواند باعث کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب اتومبیل بشود . سفت بودن سوپاپ ها باعث کم شدن توان موتور اتومبیل و داغ کردن موتور بویژه در سربالایی و دور بالای موتور میشود . از نشانه های سفت بودن سوپاپها میتوان به خروجی پرتابی و پر صدای اگزوز و صدای غیر عادی موتور در دور بالا اشاره کرد .
۶٫ مسدود بودن خروجی اگزوز
یکی از دلایل دور از انتظار داغ کردن موتور اتومبیل کثیف و مسدود بودن مسیر خروجی اگزوز است. ذرات معلق و رطوبت ایجاد شده در نتیجه احتراق به مرور زمان باعث تنگ شدن مجاری اگزوز میشوند. اگزوز اتومبیل دارای چند منبع مختلف برای صداگیری است که هر کدام دارای مجاری و سوراخهای نسبتا ریزی میباشند، این مجاری به مروز زمان دچار زنگ زدگی و گرفتگی میشوند و در برابر خروج هوای حاصل احتراق موتور مقاومت میکنند. عدم خروج مناسب دود از اگزوز باعث پایین آمدن قدرت موتور و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود
۷٫ کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
یکی از دلایل داغ کردن موتور کثیف بودن بدنه موتور است. امروزه سیلندر، سرسیلندر، کارتل و اغلب قطعات جانبی موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشود که علاوه بر وزن سبک رسانای خوب حرارتی محسوب میشود. قسمتی از حرارت حاصل از احتراق از طریق آب و قسمتی نیز از طریق روغن موتور به بدنه موتور انتقال پیدا میکند. در بسیاری از موتور ها شیارهایی روی کارتل و بدنه موتور در جهت موازی با طول اتومبیل طراحی شده که مقدار قابل توجهی از حرارت موتور را به هوای عبوری انتقال میدهند. کثیفی روی بدنه موتور مانند عایق عمل کرده و مانع از انتقال حرارت از طریق بدنه موتور میشود.
۸٫ پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
تمام قطعات متحرک داخلی موتور به نوعی روغنکاری میشوند و بیش از شصت درصد فضای داخلی موتور محل عبور روغن است. مایع سیستم خنک کننده موتور مستقیما با محفظه احتراق، سوپاپها و پیستونها تماس ندارد اما روغن با حضور در تمام قسمتهای متحرک موتور حرارت آنها را گرفته و به بدنه موتور انتقال میدهد. بدین ترتیب پایین بودن سطح روغن موتور و یا کثیف بودن بیش از حد آن مانع انتقال صحیح حرارت به بدنه موتور و سیستم خنک کننده میشود.
کثیف بودن روغن موتور باعث بالا رفتن اصطکاک و مقاومت در برابر چرخش موتور نیز میگردد که به طور مستقیم باعث فشار مضاعف به موتور و بالا رفتن درجه آب میشود.
تنظیم نبودن موتور
یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد تنظیم نبودن موتور است. چرخش عادی موتور در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوادر محفظه احتراق است که حرارت زیادی تولید میکند. این حرارت در شرایط نرمال توسط سیستم خنک کننده دفع و کنترل میشود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی
143 دیدگاه
مجتبی
با سلام استاد ببخشید ماشین پیکان وانت انژکتوری مدل ۸۵ هستش وقتی با سرعت در جاده رانندگی می کنم آمپر آب پایین یا وسط ولی وقتی که در ترافیک هستم آمپر آب از وسط رد شده و به سمت نقطه قرمز رنگ می رود اما اصلا جوش نمی آورد.رادیاتور تازه عوض کردم واتر پمپ تست شده و حتی رادیات بخاری هم عوض شده اتصال بدنه هم گرفتیم ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر از شما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز داغ کردن ماشین شما تو ترافیک دوتا علت میتونه داشته باشه ، یا چرخش آب ضعیفه یا مکانیزم خنک کننده آب مشکل داره ، بنابر این اگر واتر پمپ تازه عوض شده ، یا پولی واتر پمپ بزرگه و تو دور پایین گردش کمی داره ، یا زیر واتر پمپ واشر با قطر زیاد گذاشته شده که فشار آب رو کم میکنه، اگر مشکل چرخش آب باشه بخاری هم زمستون درجا خوب عمل نمیکرده. که در اینصورت اگه فقط کمی گاز رو نگه دارید باید آمپر پایین بیاد. اما احتمال دوم به دلیل اینه که پیکان فن نداره ، اگر پروانهدر اثر حرارت از فرماصلی خارجشده باشه یا تعداد پره ها کم باشه و یا پولی واتر پمپ بزرگباشه این مشکل پیش میاد . البته بادگیر و حاشیه رادیاتور و فاصله پروانه تا رادیاتور همتو این اشکال موثره . اگر مشکل تو خنککاری باشه باریختن اب روی رادیاتور بسرعت آمپر پایین میاد .
عیسی منصور
با سلام مهندس جان مقاله ی بسیار عالی بود واقعا تشکر و سپاس فراوان ، من یه تیبا مدل ۹۱ دارم که دمای آب در سربالایی از وسط بالاتر میره یا در ترافیک هم از وسط بالاتر میره یا توی گرما و ترافیک وقتی کولر میگیرم تا خط یکی مونده ب آخر بالا میره ولی پایین میاد جوش نمیاد ، آب هم کم میکنه روغن هم کم میکنه ، دستگاه زدم گفتن ماشینت مشکلی نداره ولی وقتی دمای آب از نصف میره بالاتر میره ماشین رو خاموش میکنم دوباره سوییچ باز میکنم دمای آب رو زیر نصف نشون میده آیا آمپر خرابه ببرم آمپر ساز یا واتر پمپ خرابه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به علائمی که گفتید پیشنهاد من اینه که اتصال بدنه روی گیربکس و کنار سر سیلندر رو از نظر تمیز و محکم بودن چک کنید . همین طور سر باطری ها رو چک کنید . اگه خودتون فنی هستید پیشنهاد میکنم از منفی باطری یه سیم نسبتا قوی مثلا سایز ۶ یا بالاتر به بدنه سرسیلندر وصل کنید . معمولا جاهایی هست که بشه زیرش سیم اتصال بست .
محمد
سلام و عرض ادب
یه پژو ۲۰۰۰دارم تو سرعت زیاد دمای آبش میره بالا
رادیاتور تمیز کردم. واتر پمپ رو عوض کردم . ترموستات عوض شده . آب کم نمیکنه . هوا نمیگیره اصلا . فن هاشم تست شده ب موقع عمل میکنه
ولی بازم تو سرعت زیاد مخصوصا سر بالایی دمای آبش میره بالا
گفتن مشکل تزاتصال بدنه ساونم درست کردم از سیلندر ماشینم
به منفی باتری هم براش گذاشتم بازم تو سرعت زیاد میره بالا آمپرش میشه راهنمایی کنی ممنون میشم ماشین کاره دو هفته س بیکارم بخاطر این مشکل
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز پیشنهاد من اینه که رادیاتور آب رو باز بکنید و با فشار کارواش رادیاتور کولر رو بشورید . البته خود رادیاتور آب رو هم بشورید . با توجه به مدل ماشین تصورم اینه که درست میشه . داستان اتصال بدنه وقتی مطرح میشه که دما بصورت کاذب بالا بره .
سلیمان
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندس عزیز جا داره از شما بابت جواب دادن به سوالات سایر دوستان قدر دانی کنم که واقعا عمل انسان دوستانه ای هستش.اما خودم یه پراید مدل ۹۵ دارم که وقتی توو جاده کولر میزنم آمپر از وسط رد میشه بعد آب رادیاتور سیاه میشه انگار روغن یا گریس قاطی آب شده باشه که خیلی هم به درب رادیاتور میچسبد علت این موضوع رو برام توضیح بدید ازتون ممنون میشم. با کمال تشکر.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اینکه گفتید تو جاده برداشت من اینه که داخل شهر و توی ترافیک ماشین داغ نمیکنه ! بنابراین وقتی با سرعت و دور موتور بالا حرکت میکنید ماشین داغ میکنه ، با توجه به اینکه مدل ماشین پایین نیست ، احتمال گرفتگی لوله فرعی و سوراخ های واسر سرسیلندر وجود نداره چون این موضوع میتونه باعث داغ کردن تو دور موتور بالا بشه ، با توجه به اینکه میفرمایید آب رادیاتور سیاه میشه من فکر میکنم اشکال در اتصال بدنه سرسیلندر هست ، یه اتصال بدنه سمت راست موتور از پشت سرسیلندر به کنار هواکش بالای لوله کولر متصل میشه ، البته اتصال بدنه روی گیربکس هم مهمه ، هر دو اتصال بدنه باید با دقت تمیز و بسته بشه . وقتی اتصال ضعیف باشه ، آمپر خطا نشون میده ، از طرفی باعث خوردگی در بدنه چدنی سیلندر و سیاه شدن آب رادیاتور میشه
شیرین
سلام وقتتون بخیر من یک ۲۰۶ تیپ ۵ دارم که مدل ۹۶ هستش. مدتی هست که توی سر بالایی جوش میاره و این اتفاق فقط در سر بالایی میوفته. بارها چندین تعمیرکار اون رو دیدن و خیلی از قطعات رو عوض کردن و خرج خیلی زیادی هم برداشته ولی مشکل حل نشده. اگر ممکنه راهنمایی کنید ممنون میشم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز منظورتون از جوش میاره چیه ؟ آمپر آب تا کجا بالا میره ؟ آیا فقط آمپر بالا میره یا آب هم از قمقمه یا جای دیگه بیرون میزنه . اصلا آب کم میکنه یا نه؟
نعمت
با سلام خدمت مهندس، بنده ی پیکان مدل ۸۲ دارم تو سربالایی و ترافیک سنگین نیم کلاج میرفتم ماشین داغ کرد طوری ک بوی لنت و از جلو ماشینم یکم دود خارج میشد، علت چ میتواند باشد؟
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید داغ کردن ارتباطی با بوی لنت و کلاج نداره . علت داغ کردن هر چیزی میتونه باشه کع میتونید تو مقاله دلایل داغ کردن نگاه کنید ، علت بوی لنت و صفحه کلاچ هم در صورت فشار زیاد طبیعیه و اگه با فشار کمی بو بلند بشه میتونه بخاطر کیفیت پایین لنت یا صفحه کلاچ باشه
محمد
سلام خسته نباشید
حمیدرضا
با سلام و درود
مهندس جان یه پراید کاربرات دارم چند وقتیه آب رادیات میریزه تو مخزن و اندازه یه استکان آب رادیات کم میشه ،مصافت های کم هم میرم شاید در روز در کل نیم ساعت رانندگی نکنم .موتور بسیار داغ میشه .فن عملکرد خوبی داره درب رادیات تازه عوض کردم رادیات تازه سرویس شده چه کنم ممنون میشم از اظهار نظرتون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید ببینید اولا جایی از موتور نشتی نداشته باشه. چون باعث میشه آب از منبع تو رادیاتور برنکرده . حتی شلنگ درب رادیاتور به مخزن رو چک کنید . دمای آب ماشین شما باید کمی پایین تر از وسط باشه . اگر بالاتره باید موقع روشن فن چک کنید که باد فن کاملا در همه قسمت ها داغ باشه ، چیزی اندازه داغ ترین حالت سشوار. با توجه به مدل ماشین باید لوله فرعی آب و مسیر منی فولد رو هم چک کنید .
ضمنا ممکنه قضیه کم کردن آب ارتباطی با داغ کردن نداشته باشه ، مثلا کم کردن آب بخاطر یه نشتی باشه و در مورد داغ کردن آمپر اشتباه نشون بده ، این اتفاق مخصوصا دو ماشین های مدل پایین زیاد اتفاق می افته که بخاطر ضعیف یا قطع بودن اتصال بدنه پشت سرسیلندر سمت شاگرد آمپر آب زیاد نشون میده . اگر این مشکل باشه آمپر لحظه روشن شدن فن یا روسن مردن لامپها تو شب کمی بالاتر میره
مجید
پراید ۸۵ دارم که توی ترافیک یه صدای تق تق کوچک میده و آمپر به H نزدیک میشه (جوش میاره) بعضی مواقع که آمپر بالا میره ماشین رو خاموش میکنم و صدای جوش آمدن آب را از شلنگ رادیاتور میشنوم و ضمن اینکه در سرعتهای بالا حتی اگر کولر بگیرم آمپر میاد پایین ( زیر c ) دلیلش چیست؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اولا با تفاسیری که گفتید ماشین شما ترموستات نداره . خود این موضوع باعث میشه آب از داخل منی فولد که تو ماشین شما سنسور دمای آب روش قرار گرفته عبور نکنه و احتمالا فن به موقع روشن نشه . اول باید ترموستات بندازید و چک کنید که فن دقیقا چه زمانی روشن میشه و در صورت تکرار اشکال با جزئیات دقیق تری مثل وضعیت آمپر تو سرعت پایین ، زمان روشن شدن فن و شرایط وقتی تو حالت درجا کولر میگیرید سوالتون رو مطرح کنید.
Arash
سلام
خدا قوت
من یه ۴۰۵ مدل ۸۷ دارم
ترموستات ۷۵ انداختمک ساله گذشته عوضش کردم
فشنگی آب سبز رو همعوص کردم با نمونه ی مشکی
ولی بازم موقع حرکت آمپرممیادبالا و از وسط رد میکنه
یه کمکفشار میارم ب ماشین یا توو سربالایی میرم آمپرش از وسط رد میشه
فن ها رو همچککردم سالمن
و بموقع روشن میشن
فشنگی آب رو همک عرص کردم عوضش کردم
در ضمن با کولر هم امتحان کردم
باکولر هم همینه
لطفا راهنماییمکنید
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به مدل ماشین من فکر میکنم رادیاتور آب رو باز کنید و شبکه هاش رو با فشار آب تمیز کنید, همینطور رادیاتور کولر رو وقتی که رادیاتور آب بازه با فشار آب تمیز کنید فکر میکنم مشکل حل یشه
حامد
سلام خدمت شما اقای جعفری پور.
بنده یه پراید ۱۱۱ مدل ۸۹ دارم .مدتیه امپر درجه ابش بدون کولر از وسط رد میکنه در حال حرکت و اگه به سربالایی و ترافیک برسم که تا ۸۰ درصد بالا و شایدم بیشتر بالا میره و اگه کولر هم بگیرم تا نقطه جوش هم میرسه ..ناگفته نمونهبرج ۶ پارسال تعمیرموتور کامل کردم.ده روزپیش رادیاتور مدل گرمسیری انداختم.ترموستات ۷۴ انداختم..تست ولشر و واترپمپ هم کردن گفتن سالمه ,بدنه موتور هم تمیزه ,درجه اب و فشنگی اب هم تعویض کردم هیچ تاثیری نکرد.چون شغلم در حال حاضر کار با ماشینه خیلی داره ادیتم میکنه پیش هر مکانیکی بردم یه چیز گفتن بخرم و تعویض کردم هیچ تاثیری نداشته ..ناگفته نمونه فقط رادیاتور کولر رو عوض نکردم ..یکی هم میگفت شاید مشکل از دینام ماشینته چون دینام ماشین از نوع مدل پاییناس..ممنون میشم جواب بدید و راهنماییم کنید …باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به کارهایی که انجام دادید ، اگر فرض رو بر این بگذاریم که همه کارها درست انجام شده. بخاطر اینکه هزینه ای نکنید ، اولا باید رادیاتور کولر رو تمیز کنید و از جلو نگاه کنید که شبکه ها گرفته نباشه . ثانیا بخاطر تعمیر موتوری که فرمودید ممکنه واشر زیر واتر پمپ کلفت باشه و بین پره ها و کفه واتر پمپ فاصله زیاد باشه و باعث خوب نچرخیدن آب بشه.
مساله بعدی هم چک کردن اتصال بدنه روی سرسیلندره که درست در گوشه عقب سرسیلندر سمت شاگرد قرار داره ، همچنین اتصال بدنه روی گیربکس رو باید چک کنید.
همایون
سلام
وقتتون بخیر
بنده یه سمند مدل ۸۱ موتور معمولی ۱۸۰۰ دارم این ماشین در فصل گرما زمان عبور از سربالایی خیلی داغ میکنه و حتی یه بار دمای اب به ۱۰۰ درجه هم رسید زمانی هم که کولر میگیرم زودتر داغ میکنه خلاصه کار هایی که ما برای این ماشین کردیم رادیات نو ، ترموستات درجه پایین نو ، واتر پمپ نو ، فن ها سالم هستند و بازدید شدن هم دور تند و هم دور کند فن ها سالمند ، فشنگی های قهوه ای و سبز و ابی کنار سرسیلندر هم نو شدند ، یونیت فن نو ، سرسیلندر باز شده و کف تراشی دوم خودشو رفت و واشر سرسیلندر هم نو شده ، شیم گیری هم کردیم و تراش گفت که سرسیلندر سالمه ، دیاگ و تنظیم موتور هم رفتیم میگن همه چیز این ماشین طبیعی هستش خلاصه کاری نمونده که روی این ماشین نکرده باشیم اما همچنان وقتی توی سربالایی جاده کمی بهش گاز میدم و فشار میارم البته نه فشار غیر معقول مثل بقیه باز هم امپر اب هی بالا میاد و اگر با کولر روشن هم که بیام که دیگه خیلی بدتر واقعا نمیدونم دیگه کجای ماشین ایراد داره می خواستم راهنمایی کنید بنده رو .ممنون میشم.
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به توضیحاتتون و مدل ماشین من فکر میکنم رادیاتور کولر ماشین شما کثیفه و هوا درست عبور نمیکنه. احتمالا هوا از بین رادیاتور ها هم خارج میشه . پیشنهاد میکنم رادیاتور آب رو باز کنید و با فشار کارواش رادیاتور کولر رو تمیز کنید.
محمد
با سلام
ماشین من پارس دوگانه مدل ۸۹ -آمپر آب از وقتی ماشینو صفر تحویل گرفتم همیشه روی خط اول می ایستاد، ترموستات هم ۸۳ درجه س. چند جا که دیاگ زدم وقتی دمای آب میرسه ۹۰ و فن روشن میشه، آمپر آب دقیقا بین خط اول و وسط هست. با توجه به اینکه شما فرمودید خط وسط ۹۰ درجه هست، ممکنه آمپر آب ماشین دقیق نباشه؟ از روزی که از ایران خودرو تحویل گرفتم همینطوری بوده. وقتی دما میرسه ۶۳ درجه، تازه آمپر آب شروع به حرکت میکنه و وقتی دمای آب ۸۳ هست آمپر روی خط اوله. هیچ وقت هم تا حالا به خط وسط نرسیده حتی با کولر و سربالایی و فشار زیاد.
سنسورهای دما هم همگی سالم هستند چون اول صبح سنسور دمای آب و سنسور دمای هوا و سنسور دمای هوای گاز(TMAP) که به تعادل گرمائی رسیدن، هر سه یک دما رو نشون میدن. تا حالا دو بار هم واشر سوزونده بخاطر همین دمای فن رو با ریمپ آوردم روی ۸۷ که فن کند روشن بشه و در ۸۲ خاموش.
به نظرتون آمپر آب مشکل داره که ۹۰ درجه رو پایینتر از خط وسط نشون میده؟
متشکرم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز کاملا مشخصه که آمپر آب مشکل داره و وقتی میفرمایید سنسور ها سالم هستن و درجه واقعی رو تو دیاگ نشون میده اشکال از نشانگر دمای آب هست که اگر گارانتی نداره باید پیش آمپر ساز ببرید .
رامین
سلام بر مهندس عزیز
خودرو بنده bmw x3 میباشد مدتی هست که در سربالایی امپر اب بالا میرود باتوجه به توضیحات متن برای جلوگیری از هزینه بیشتر چه راهی را انتخاب کنم بهتر هست
و اینکه مکانیک چگونه باید مشکل اصلی را پیدا کند بدون امتحان کردن چندین مورد
و در اخر اگر مکانیک دارای تخصص در خصوص bmw دارید بفرمایید بجز نمایندگی خودش
پیشاپیش تشکر میکنم از شما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز داغ کردن در سربالایی تو ماشین شما میتونه بخاطر کثیفی رادیاتور باشه . قسمت خارجی رادیاتور رو میشه به راحتی با فشار آب در کارواش تمیز کرد.
تشخیص درست اشکال کار یک مکانیک ماهره که اصلا نیازی به آزمون و خطا نداره و با یه دور زدن مشکا مشخص میشه
حسن قلیزاده
وقتی هنگام شب چراغ ها ی ماشینم ک تیبا هستش رو روشن میکنم درجه اب ب سرعت بالا میره
فن شروع ب کار میکنه ولی انگار ن انگار
چراغها رو خاموش میکنم ب سرعت درجه پایین میاد.چرا؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
اتصال بدنه های روی موتور اشکال داره
مسعود جعفری پور
ا درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
نجاتی
سلام و تشکر از وقتی که برای پاسخگوئی به سوالات مردم میگذارید، حقیقتا جای قدردانی دارد. و اما سوال بنده در مورد اشاره حضرتعالی به داغ کردن موتور بعلت کثیفی بیش از حد بدنه آن است . فکر کنم اکثرا شنیده ایم یا برای خودمان پیش آمده که موتور شوئی به روش معمول کارواش ها چقدر ریسکی و خطرناک است از روشن نشدن ماشین گرفته تا اشکالات فنی و برقی مهمتر. پیشنهاد شما چیست ؟ آیا بجای شستشوی کارواشی با فشار زیاد آب ، شستشوی با بخار را که بعضی کارواش ها دارند توصیه میکنید؟ اگر خودمان بخواهیم در منزل موتور را بشوئیم از چه ماده پاک کننده ای استفاده کنیم؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله درسته دوست عزیز ، البته اگر کارواش مراعات کنه و روی سوکت ها با فشار آب نگیره مشکلی پیش نمیاد . اگر هم مشکلاتی پیش بیاد بهر حال در صورت کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور چاره ای نیست و باید بعد موتور شویی شمع ها و سوکت ها رو لاد بگیرید . اسپری اتک مشکی رنگ برای موتور شویی هست که خیلی عالی عمل میکنه
نوید
عرض سلام و خسته نباشید
بنده ماشین سمند سورن مدل ۸۸ دارم، مدتی است که (۲ ۳ سال) متوجه هستم که موتور ماشین انگار که تنظیم نباشد. مشکل به این صورت هست که همیشه موقع استارت زدن دلهره دارم که درست روشن میشه یا نه. گاهی درست روشن نمیشه و موتور تپ تپ میکنه حالت خفگی و دور موترو زیر ۱ میاد و اگه گاز ندم خاموش میشه، بعضی ها میگن مشکل از استوپر هست، گاهی هم بعد استارت ماشین دور موتور میره نزدیک ۲ و خیلی دیر میاد پایین (مثل اینکه پام روی پدال گاز باشه در صورتیکه نیست) و با تأخیر دور میاد پایین، این حالت که گاهی با تأخیر دور موتور میاد پایین و گاهی خیلی سریع میاد پایین که میخواد خاموش بشه این حالت تعویض دنده هم همیشه اتفاق میفته هنگام کلاچ گیری. این مشکل دو سالی هست داره ماشین ولی اونقدر اذیت نمیکرد. تا اینکه چند روز پیش هنگام استارت زدن دیدم باز ماشین بد روشن شد و حالت خفگی و دور زیر ۱ داشت ولی یک مشکل اضافه داشت به نظرم ماشین ریپ میزد، لرزش داشت ماشین و انگار که یکی از پیستون ها کار نکنه. خب با گاز دادن و سرعت بالا به نظر مشکل ریپ زدن حل میشد انگار تو حالت خلاصی ریپ داشت. و در نهایت دیدم که تو ترافیک و تو حالت خلاصی که میگم ریپ داشت دیدم آمپر ماشین بالا رفت، ولی تو سرعت معمولی ۷۰ ۸۰ آمپر از ربع هم پایین تر بود و عادی، فقط تو حالت پارک و تو حالت خلاصی مثل ترافیک آمپر میرفت بالا و ریپ زدن وجود داشت
میخواستم از شما بپرسم ارتباطی بین ریپ زدن ماشین و بالا رفتن آمپر وجود داره؟
برای اطلاع بیشتر شما عرض کنم که به لحاظ رادیاتوری هم تازه رادیات تعویض شده کمتر از ۶ ماه هست. رادیات بخاری هم تازه تعویض شده اونم مشکلی الان نداره. ترموستات هم یک سالی هست تعویض کردم
و دیگر اینکه قبلا هم سابقیه ریپ زدن داشت حدودا یک سال پیش، اون موقع خیلی بدتر ریپ میزد انگار که دو پیستون کار نکنه، اصلا سرعت بالای ۸۰ نمیرفت تخته گاز میدادم، ولی الان انگار تو سرعت بالا ریپ نمیزنه و به راحتی سرعت های بالا رو میره، انگار فقط ریپ زدن و آمپر بالا توی حالت دور کم وجود داره
و اون مشکل ریپ زدن قبلی رو بردم یکی از تعمیرکار ها با دستکاری کامپیوتر حل کرد
بسیار ممنون از حوصله شما و از قبل از راهنمایی تون تشکر میکنم
سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز در مورد قسمت اول صحبتتون به نظر میرسه اشکال از استوپر باشه . در مورد سوالتون باید میگفتید آمپر تا کجا بالا میره چون اینکه گفتید تا ربع میاد پایین غیر طبیعیه یعنی آمپر باید همیشه نزدیک وسط باشه که تو ترافیک و سربالایی کمی از وسط بالاتر هم میره . ریپ زدن یا هر عاملی که راندمان موتور رو پایین بیاره باعث بالا رفتن آمپر میشه . با توجه به توضیحات شما به تظر میرسه علت ریپ اتومبیل شما بخاطر مشکل شمع و وایر باشه
کامرانی
سلام مجدد خدمت جناب مهندس، بفرمایید بهترین آب برای رادیاتور چیست ؟ آب رادیاتورهایی که به فروش می رسانند قابل اعتماد است؟ بعضی می گویند از برفک آب شده یخچال استفاده کنید، به نظر بعضی آب تصفیه شده دستگاههای تصفیه خانگی خوب است ، یک عده آب لوله را توصیه می کنند. لطفا راهنمایی بفرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بهترین آب برای موتور در تهران و شهرهایی که آب قابل خوردنه آب شیر و لوله کشی هست . آب جوشیده ، تصفیه و مقطر به هیچ عنوان مناسب نیست . در صورتی که تو شهرهایی هستید که آب لوله کشی شور هست از آب معدنی استفاده کنید . آب مقطر یا بدون املاح میل زیادی به ترکیب و در نتیجه خوردگی قطعات سیستم خنک کننده داره . آب رادیاتور ها هم به همین دلیل توصیه نمیشه چون تگر تصفیه شده یا مقطر باشه خورندگی ایجاد میکنه
نوید
سلام وعرض ادب
ماشین من سمند سورن هستش و مدتیه مشکلی داره که نمیدونم بگم موتور تنظیم نیست یا خیر. اینکه انگار درست کار نکنه موتور، انگار بخواد خاموش شه البته گاهی، مثلا وقتی در حالت خلاص یهو گاز میدم اولش انگار که سوخت نرسه بخواد خاموش شه. و اینکه از خیلی وقت پیش به نظر میاد استوپر درست کار نکنه مثالش اینکه وقتی کلاچ میگیرم دنده عوض میکنم (اون لحظه ای که پام رو کلاچه بین تعویض دنده) گاهی سریع دور موتور میاد پایین گاهی دیر. یا مثلا هنگام استارت زدن اول دور موتور میره تا نزدیک ۲ ولی خیلی دیر میاد پایین، گاهی هم بعد استارت زدن اصلا دور موتور میاد زیر یک و پت پت میکنه خاموش میشه اگه با گاز کنترلش نکنم
و همه اینا یه یک سالی بوده ولی انچنان اذیت نمیکرد.
ولی امروز وقتی استارت زدم بازم دور موتر اومد زیر یک و مثل همیشه با گاز دادن و نگه داشتن درست شد ولی احساس کردم ریپ میزنه لرزش داره انگار یکی از پیستون ها کار نکنه
و در ادامه بعد از یکی دو ساعت رانندگی برگشتم خونه تو پارکینگ هی امتحان کردم که چرا دیپ میزنه و گاز میدادم بهو دیدم امپر رفت بالا. سریع رفتم بیرون و سرعت که رفت بالا به نظر مشکل امپر حل شد و به نظر تو سرعت بالا درست کار میکرد ریپ نمیزد
سوالم اینه ارتباطی بین ریپ زدن و امپر وجود داره؟
امکانش هست وقتی ریپ میزنه سیستم خنک کاری درست کار نکنه؟
از قبل تشکر میکنم از راهنماییتون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با عرض معذرت متاسفانه کامنت شما بدلایل فنی در قسمت اسپم قرار گرفته بود که بنده با تاخیر زیادی دیدم.
علائم اولیه ای که بیان میکنید تو اتومبیل شما معمولا بخاطر اشکال استپر موتور اتفاق میافته ، البته خرابی پتاسومتر دریچه گاز هم میتونه باعث بروز این اشکالات بشه.
قسمت دوم صحبتتون در مورد ریپ زدن و داغ کردن میتونه بخاطر اشکال واشر سرسیلندر باشه که در اینصورت لوله های آب باد میکنه و در حالت سرد گاز با فشار از درب رادیاتور خارج میشه . تنها موردی که غیر از واشر باعث بد کار کردن و داغ کردن موتور همزمان میشه خرابی فشنگی آبه که میتونه آمپر رو بصورت کاذب بالا ببره و بدلیل تاثیر مستقبم این سنسور روی ecu و پاشش سوخت باعث بد کار کردن موتور بشه .
فرزین
سلام مجدد خدمت جناب مهندس، و تشکر از اینکه در چند مورد پاسخگوی سوالات بنده بوده اید.
حقیقتا سوال من شاید مربوط به هیچکدام از مقالات حضرتعالی که در سایت منتشر شده نباشد ولی چون دیدم در این مقاله به کیفیت روغن موتور اشاره کرده اید ، آنرا اینجا مطرح می کنم.
بنده یک سراتو آپشنال ۲۰۰۰ صفر مونتاژ ایران خریداری کرده ام که طبق کاتالوگ کیا موتورز که به مشتری تحویل شده ،روغن مناسب بین درجه ۱۰ درجه زیر صفر الی ۵۰ درجه بالای صفر روغن ۵w30 با درجه کیفی SN است ،اما کارخانه مونتاژ در ایران از روغن elf 10w 40 با کیفیت SL استفاده می کند. با توجه به ویسکوزیته روغن ها در ۱۰۰ درجه سانتیگراد که قاعدتا گرمترین حالت کارکرد موتور می باشد، توصیه شما چیست؟ بنده ساکن شیراز هستم که در گرمترین روزهای تابستان بندرت درجه حرارت به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من این پیشنهاد رو تو ریپیر منوال سراتو ندیدم اما بهر حال این روغن فوق العاده گرون و کمیابه . در ضمن حتما میدونید که عدد ۵-۳۰ یا ۱۰-۴۰ ارتباط مستقیم با دمای هوا نداره ، اصولا دمای موتور بجز استارت سرد در زمستان ارتباط زیادی با دمای بیرون نداره . معمولا ادعایی که کارخانه ها در مورد روغن دارند تبلیغاتیه ، شما میتونید این رو براحتی با یه دستگاه ویسکوزیته سنج تست کنید . ادعای روغن پنج سی اینه که ویسکوزیته تو دمای معین از سی بالاتر و از پنج پایینتر نمیاد . از نظر تجاری روغنی که کمترین تغییر ویسکوزیته رو داشته باشه گرونتره. توصیه من اینه که هر روغنی ریختین باهاش بیشتر از هشت هزار کیلومتر رانندگی نکنید . پیشنهاد من برای سراتو ایرانول ریسینگه که از هر نظر روغن خوبیه ، به تبلیغات توجه نکنید . اگه نگم همه باید بگم اغلب روغن های باصطلاح خارجی تقلبی هستند.
رسول
سلام خسته نباشید یه سوالی دارم ماشین وانت پیکان ۹۳ دارم به غیر از فنی که با تسمه پروانه میچرخه و موتورو خنک میکنه یه فن کوچک هم اون طرف رادیات نصب شده یعنی از جلو پنجره که نگاه کنیم پیداست این فن مال چیه؟ من همه چیزو امتحان کردم اما هیچ وقت روشن نمیشه و حرکتی نداره مثل بخاری و درجه حرارت بالا که عقربه دما تا وسط هم میاد اما هیچ وقت روشن نمیشه و همیشه خاموشه کولر هم که نداره.واقعا این فن کارش چیه…آیا الکیه یعنی دکوریه؟ممنون میشم اگه جواب بدین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تا جایی که من اطلاع دارم وانت پیکان نباید فن داشته باشه . احتمالا این فن بصورت ویژه توسط مالک قبلی نصب شده و در صورت بالا رفتن بیش از حد آمپر آب روشن میشه .
تنگستانی
باسلام.
دوست عزیز درست میگه منم پیکان ۹۳ دارم که یه فن جلورادیات هست و وقتی که درجه حرارت از نصف بگذره اتوماتیک شروع به کارکردن میکنه
رضا
سلام خدمت مهندس ..
من یه پراید ۸۳ دارم تابستان تو جاده صاف و سربالایی ها آمپرشبیشتر از حد میره بالا فن هم کار میکنه ولی امپر میره بالا…
ولی داخل شهر این مشکل رو نداره و امپر بالا نمیره خواستم ببینم مشکلش از چیه ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز موتور اتومبیل تو سربالایی حرارت بیشتری تولید میکنه که کاملا طبیعیه ، حالا اگر آمپر از بین وسط و خط بعدی بالاتر میره نشانه اینه که به هر دلیلی حرارت بخوبی دفع نمیشه . با توجه به مدل اتومبیل میتونه بخاطر جرم گرفتگی رادیاتور باشه . البته احتمالات دیگه ای هم هست که تو مقاله ذکر شده