گرم نشدن بخاری اتومبیل
در روزهای سرد پاییز و زمستان سیستم گرمایش اتومبیل یا همان بخاری از ضروری ترین امکانات هر اتومبیلی است که علاوه بر گرم کردن سرنشینان و ایجاد فضایی مطبوع با از بین بردن بخار و یخ زدگی شیشه جلوی اتومبیل به دید بهتر راننده کمک میکند.
کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:
۱٫ باز ماندن ترموستات موتور باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری باندازه کافی می باشد ، در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم میشود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود . حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رایاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و کم بودن حرارت بخاری میشود ، به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات میبندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر میرسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری دریافت نمیکنند . فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگتر و کوچکتر رادیاتور بخاری کمتر عبور میکند .
۲٫ پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت میکند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه میشود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .
۳٫ جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث میشود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم میشود. در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته میشود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش میدهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام میشود.
۴٫ مهمترین و شایع ترین دلیل گرم نشدن بخاری بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله های آب بخاری است. به طوری که در مورد اغلب اتومبیل هایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید میتوان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است، هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب اتومبیل ها شلنگ های بخاری روی لوله های فلزی بسته میشوند که به قسمتهایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است. این لوله ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی میشوند و قطر داخلی آنها بوسیله لایه ای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری میشود، شلنگ های بخاری نیز ممکن است دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند . عدم استفاده از بخاری درتابستان نیز باعث میشود حرارت شبکه های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماههای گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار می اندازد. بهترین راه برای حل این مشکل باز کردن شلنگهای آب بخاری و تمیز کردن داخل رادیاتور بوسیله مخلوط پنجاه درصد آب و جرمگیر و فشار آب می باشد . میتوانید یکی از شلنگ ها را بالاتر نگاه داشته و بوسیله یک قیف کوچک محلول آب و جرمگیر را داخل آن بریزید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید، بطوری که جرم و کثیفی داخل رادیاتور از سمت دیگر شلنگ بخاری خارج شده و بیرون بریزد ، سپس با فشار شلنگ آب (ترجیها آب گرم) رادیاتور را از محلول پنجاه درصد جرمگیر و جرمهای باقیمانده پاک کنید و پس از تمیز شدن آب خروجی و عدم وجود زنگ و ذرات معلق در آن شلنگ بخاری را در محل خود نصب کنید.
۵٫ یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری میشود . در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم میشود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمیشود . معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمیگیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز میگردد . در اتومبیل هایی که دارای سیستم ایرکاندینیشن اتوماتیک الکترونیکی میباشند یک موتور الکتریکی کوچک دریچه تنظیم هوا را باز و بسته میکند که دارای چرخ دنده های پلاستیکی کوچک و ظریف است . در صورت اشکال موتور درایو دریچه ها یا بخش فرمان به آن باد بخاری ولرم یا سرد میشود. تنظیم سیم و دریچه یا تعویض موتور درایور یا بخش فرمان باید بوسیله افراد متخصص در این زمینه انجام شود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
175 دیدگاه
آرمین عباسی
درود وسپاس. مهندس جان من ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۳ دارم گاهی اوقات بعد از روشن کردن ماشین دور موتور پایین امده و ماشین خاموش میشود .لطفا راهنمایی بفرمایید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به اینکه دریچه گاز این نوع ۲۰۶ سیمی هست . گاهی اتفاق می افته که تنظیم نیست و استپر نمیتونه دور رو تنظبم کنه ، باید بصورت دستی پیچ گاز رو حدود نیم میلیمتر جلو تر بیارید و زیاد کنید . در ابتدا گاز زیاد میشه ولی بعد از چندبار خاموش روشن تنظیم میشه
حامد
سلام دوست عزیز من پراید ۸۴ دارم وقتی باماشین روشن توقف کردم بخاری بادسرد میزنه ولی وقتی گاز میدم باد گرم میزنه خرابی از کجا می کونه باشه؟؟در ضمن ایا میشه جرم گیر من رو تو رادیات هم ریخت؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز از آخر جواب بدم ، میشه جرمگیر من رو توی رادیاتور ریخت ولی بعدش باید چندین بار آب عوض بشه . ضمنا اگه سیستم پوسیدگی و نشتی ریز داشته باشه باز میشه و تو دردسر می افتید . در مورد اشکال بخاری احتمال زیاد مشکل گرفتگی خود رادیاتور بخاری هست که تو مقاله تمیز کردنش رو توضیح دادم . البته لوله آب روی منی فولد و لوله فرعی هم نیتونه گرفته باشه که ، اگر شلنگ های بخاری رو از سمت موتور در بیارید جفتش رو میشه با یه سیخ یا وسیله مانند مفتول چک کرد