نیروی پیشرانه یا موتور اتومبیل های درون سوز امروزی حاصل سوختن سریع سوختهای فسیلی از قبیل بنزین ، گازوئیل و یا گاز با هوا در محفظه احتراق می باشد . احتراق علاوه بر نیرو حرارت زیادی نیز تولید میکند که میتواند بسرعت به قطعات موتور آسیب زده و موتور را از کار بیندازد .
مقداری از این حرارت توسط روغن موتور جذب شده و به قسمتهای مختلف موتور انتقال پیدا میکند که در تماس با هوا یا سیستم خنک کننده هستند از این رو کیفیت و مقدار روغن موتور نقش مهمی در عملکرد سیستم خنک کننده دارد .
سیستم خنک کننده موتور در اتومبیل های گوناگون اجزاء مختلفی دارند اما عمومأ از چند قسمت اصلی تشکیل شده اند:
۱٫سیال یا مایع سیستم خنک کننده
مایع سیستم خنک کننده مخلوطی از آب و ضد یخ است که حرارت را از بدنه سیلندر و سر سیلندر جذب کرده و در رادیاتور اتومبیل از دست میدهد. بهتر است از مخلوط پنجاه پنجاه آب و ضد یخ در سیستم خنک کننده استفاده شود. استفاده از آب مقطر برای رادیاتور اتومبیل اشتباهی رایج است که باعث خوردگی قطعات موتور و اجزاء سیستم خنک کننده می شود.
۲٫واتر پمپ ( پمپ آب)
واتر پمپ یا پمپ آب یک پمپ مکانیکی در موتور اتومبیل است که معمولا بوسیله تسمه تایم یا تسمه دینام می چرخد . واتر پمپ آب داغ درون سیلندر را به سمت ترموستات و سپس رادیاتور اتومبیل پمپ میکند ، آب داغ پس از عبور از رادیاتور خنک شده و مجددا به سیلندر باز میگردد. واتر پمپ علاوه بر چرخش آب به رادیاتور اتومبیل ، باعث چرخش آب درون رادیاتور بخاری و تامین گرمای بخاری در زمستان نیز می شود.
- رادیاتور و پروانه یا فن خنک کننده
- و : ترموستات ، سنسور دمای آب ، لوله های انتقال آب ، مخزن آب و ….
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی…