شمع چیست
شمع قطعه ای در موتور اتومبیل است که معمولا روی سرسیلندر بسته میشود. قسمت داخلی آن که شامل الکترود و عایق حرارتی است داخل محفظه احتراق قرار میگیرد و قسمت خارجی آن که شامل میله رسانا و عایق چینی است در قسمت بیرونی سرسیلندر قرار گرفته و وایر شمع به آن متصل می شود.
شمع دارای دو الکترود منفی و مثبت است که معمولا از آلیاژهای مقاوم مانند تنگستن ساخته می شود . الکترود منفی شمع به بدنه متصل شده و الکترود مثبت از طریق سرامیک نیمه رسانا از درون چینی عایق به الکترود مرکزی و پیچ انتهای شمع وصل میشود .
فاصله بین دو الکترود شمع را شکاف جرقه می گویند. در آخرین لحظات مرحله تراکم در موتور های درون سوز مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق متراکم میشوند. قسمتی از این مخلوط در شکاف جرقه در بین الکترود های شمع قرار دارد. در زمان معینی قبل از انتهای مرحله تراکم ولتاژ بالای الکتریکی که در سیم پیچ ثانویه کویل بوجود آمده از طریق وایر به شمع انتقال پیدا میکند و باعث ایجاد قوس الکتریکی یا جرقه بین الکترود های شمع و در نتیجه مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت میشود. هرچه جرقه ایجاد شده بین الکترود های شمع قوی و کاملتر باشد سرعت احتراق سوخت بالاتر میرود و راندمان موتور افزایش می یابد.
اهمیت شمع موتور
شمع موتور یکی از مهمترین قطعات سیستم جرقه است. هر سیلندر در موتور اتومبیل معمولا دارای یک شمع است که در صورت جرقه نزدن شمع سیلندر مربوط به آن از کار می افتد. بطور کلی میتوان گفت یکی از مهمترین عوامل کیفیت احتراق در هر سیلندر، کیفیت جرقه شمع آن سیلندر است. در بعضی مواقع جرقه ضعیف نیز باعث از کار افتادن یک سیلندر و تک کار کردن موتور میشود.
بهترین زمان تعویض شمع
در صورت عدم جرقه شمع و تک کار کردن موتور تنها راه ممکن تعویض شمع است اما خرابی شمع موتور همیشه به معنی کار نکردن شمع نیست، کیفیت جرقه در شمع به وضعیت الکترود ها و عایق های داخلی و خارجی آن بستگی دارد. عمر متوسط شمع توسط کارخانه سازنده اعلام میشود که معمولا بین ۱۵ تا ۵۰ هزار کیلومتر است. بعضی از انواع شمع ها نیز بدلیل استفاده از آلیاژهای بسیار مقاوم بنابر ادعای سازنده تا دویست هزار کیلومتر به درستی کار میکنند. این اعداد در اتومبیل های مختلف یکسان نیست . بطور مثال تعداد جرقه در اتومبیل های انژکتوری که دارای کوئل مشترک برای هر دو سیلندر هستند دو برابر تعداد جرقه در اتومبیل های دارای کوئل مجزا برای هر سیلندر است. محل قرار گیری شمع، نسبت تراکم، نوع سوخت، دمای موتور و عوامل بسیار دیگری بر عمر مفید شمع تاثیر میگذارند.
شمع های چند پلاتینه
دلایل خرابی شمع موتور
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی
یک دیدگاه
اشتراکات دلایل تک کار کردن موتور | مرجع تخصصی مکانیک آدامک