فیلرگیری
سوپاپ ها در سرسیلندر بصورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط میل سوپاپ (میل بادامک) باز و بسته میشوند. در بعضی از اتومبیل ها روی سوپاپ یک استکانی قرار دارد و میل سوپاپ مستقیما با فشردن استکانی سوپاپ را باز و بسته میکند ، در بعضی از اتومبیل ها نیز میل سوپاپ از طریق انگشتی یا اسبک سوپاپ را باز و بسته میکند . در اتومبیل های قدیمی که میل سوپاپ در بلوک سیلندر قرار داشت نیرو از طریق استکانی به میل تایپیت و از آن به اسبک و سپس به سوپاپ انتقال پیدا میکرد. از آنجایی که سوپاپ ، میل سوپاپ و متعلقات سوپاپ فلزی هستند و در حرارت موتور انبساط پیدا میکنند باید خلاصی معینی بین متعلقات سوپاپ وجود داشته باشد در غیر اینصورت بعد از گرم شدن موتور و انبساط این قطعات سوپاپ ها باز مانده و در کار موتور اختلال ایجاد میکنند . تنظیم مقدار خلاصی بین سوپاپ و متعلقات آن توسط ابزاری به نام فیلر انجام میشود و به این کار فیلر گیری میگویند .
فیلر چیست؟
فیلر نام ابزاری است که برای فیلر گیری استفاده می شود. فیلر از تیغه های فولادی با قطر های مختلف تشکیل شده است. معمولا فیلر دارای بیست تیغه است که از نازکترین تیغه به قطر ۰/۰۵ میلیمتر شروع و به قطور ترین تیغه به قطر ۱ میلیمتر ختم میشود.
اهمیت فیلر گیری
در یک موتور چهار زمانه زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ بسیار مهم است و تاثیر بسزایی در کارکرد و راندمان موتور دارد . زیاد بودن خلاصی سوپاپ به معنای دیرتر باز شدن سوپاپ و کم بودن خلاصی سوپاپ به معنای بسته شدن دیرتر سوپاپ است . زیاد بودن خلاصی یا شل بودن سوپاپ علاوه بر تاثیر منفی بر کارکرد موتور باعث ایجاد سر و صدای اضافی موتور نیز میگردد. خلاصی سوپاپ باعث میشود سوپاپ هنگام بسته شدن مخصوصا در دور بالا کاملا در جای خود قرار گرفته و از خروج قدرت حاصل از نیروی احتراق به خارج از محفظه احتراق جلوگیری کند . در صورت کم بودن خلاصی یا سفت بودن سوپاپها مقداری از فشار حاصل احتراق به بیرون راه پیدا کرده و موجب داغ کردن موتور در سربالایی ها میشوند
شل بودن فیلر سوپاپ ها
شل بودن خلاصی یا فیلر سوپاپ باعث ایجاد صدای زیاد در موتور میشود. سوپاپ شل صدایی بسیار بلند و آزار دهنده شبیه «چیک چیک چیک» می دهد . شل بودن سوپاپ ها علاوه بر ایجاد سر و صدای زیاد باعث کم شدن راندمان موتور و کم شدن عمر متعلقات سوپاپ میشود. متعلقاتش سوپاپ در اتومبیل های مختلف متفاوت است. در بعضی از اتومبیل ها استکانی یا تایپیت وجود دارد و در بعضی نیز از انگشتی یا اسبک استفاده شده است.
سفت بودن فیلر سوپاپ
کم بودن خلاصی سوپاپ یا سفت بودن سوپاپ به مراتب بدتر از شل بودن سوپاپ است . هر چند سفت بودن سوپاپ سر و صدا ایجاد نمیکند اما باعث خورده شدن میل سوپاپ و متعلقات سوپاپ، پایین آمدن راندمان موتور، داغ کردن موتور اتومبیل و حتی سوختن سوپاپ میشود. سفت بودن سوپاپ میتواند به دلیل تنظیم یا فیلر گیری سوپاپها به دست افراد غیر متخصص و یا خورده شدن سیت یا نشیمنگاه سوپاپ باشد.
در صورت سفت بودن سوپاپ کشش موتور اتومبیل بعد از گرم شدن موتور بسیار کم شده و آمپر آب به سرعت بالا میرود. در اتومبیل هایی که دارای سیستم خنک کننده قوی هستند سفت بودن سوپاپها باعث کار افتادن زود هنگام و طولانی فن رادیاتور میشود.
چه زمانی فیلر گیری لازم است؟
در گذشته به دلیل استفاده از آلیاژهای نه چندان مرغوب در سیت (نشیمنگاه) سوپاپ و دیگر متعلقات سوپاپ مانند انگشتی و میل تایپیت، فیلر گیری بصورت دوره ای انجام میشد. در اتومبیل های امروزی علاوه بر حذف بسیاری از متعلقات سوپاپ، در ساخت قطعات سرسیلندر از آلیاژهای بادوام تری استفاده میشود. بدین ترتیب میتوان گفت بجز در موارد استثنا مانند اتومبیل های گاز سوز اتومبیل در شرایط کارکرد عادی نیازی به فیلرگیری ندارد. در صورت باز شدن سرسیلندر و تعویض سوپاپ ها بهتر است علاوه بر فیلرگیری اولیه که بعد از تعمیر انجام میشود، خلاصی سوپاپ ها یا فیلر گیری مجددا بعد از هزار کیلومتر بدست متخصص انجام شود.
علائم فیلر گیری خوب
با توجه به شرایط کارهای تعمیراتی و یادگیری تجربی امور تعمیرات ممکن است فیلر گیری به درستی انجام نشده باشد. بعضی از تعمیرکاران بدون توجه به استاندارد های کارخانه سازنده برای تنظیم سوپاپ همه اتومبیل ها از یک یا دو فیلر استفاده میکنند. همچنین ممکن است شرایط فیلر گیری مانند دما و تایمینگ بدرستی رعایت نشود. از مشخصه های فیلرگیری خوب صدای نرم و یکدست سوپاپ ها و خروجی نرم و یکنواخت اگزوز است. خلاصی صحیح سوپاپ همواره باعث وجود صدایی (تیک تیک) ریز و منظم میشود. قطع شدن کامل صدای سوپاپها (بجز موتورهای دارای استکانی اتوماتیک و تنظیم دستی) نشانه سفت بودن تنظیم سوپاپ است. در هنگام سفت بودن سوپاپ ها خروجی اگزوز همانند ریتارد دلکو در اتومبیل های کاربراتوری خشن و پس زننده می شود. در صورتی که فیلر گیری بعصی از سوپاپها سفت تر و بعضی شل تر باشد، خروجی اگزوز و صدای سوپاپها نیز بصورت سیکل منظم دچار نوسان می شود.
فیلر تابستانی و زمستانی
از گذشته فیلرگیری فصلی یا باصطلاح تابستانی و زمستانی بین رانندگان و تعمیرکاران رواج داشته است . این عمل اشتباه نیز همانند باز کردن ترموستات در فصل تابستان از مقایسه موتور با انسان در شرایط گرما و سرما سرچشمه گرفته است. موتور اتومبیل بعلت وجود ترموستات در تابستان و زمستان پیوسته در دمای ثابتی کار میکند و تغییر دادن میزان خلاصی سوپاپ در فصول مختلف امری غیر علمی و غلط محسوب میشود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
61 دیدگاه
مهدی
سلام استاد صدای اگزوز خیلی تنده حتی صدای موتور هم بالاست.انکار موتور با عجله کار میکنه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز صدای اگزوز چی؟ چه ماشینی ؟ منظورتون اینه که دور موتور بالاست؟! خروجی اگزوز حالت پرتابی داره ؟ هیچ اطلاعاتی ندادید ، من چجوری بابد حدس بزنم اصلا ماشین چیه ،مشکل چیه
پیمان
سلام. ماشین بنده پراید ۸۹ تک سوز هستش مدتی هست وقتی ماشین روشن میکنی و راه میوفتی سرعت کم میکنی و دنده میدی صدای چق چق نمیاد ولی موتور ک چند بار فن میزنه و گرم میشه تو سربالایی یا دنده گرفتن ازش یکم گاز تند فشار بدی صداش در میاد یا تو سربالایی بخای درگیر کنی ب نظرتون از فیلرگیری هست؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر این صدا ربطی به فیلر نداره ، اگه درست متوجه شده باشم صدای ناک هست که هنگام شتابگیری و دنده مرده صدا میده . دلیلش هم جرم گرفتن سر پیستون، خرابی ناک سنسور و پایین بودن کیفیت بنزین میتونه باشه .
پوریا ولی
یه ۴۰۵ قدیمی تازه خریدم راه نمیره
از بالای سر سیلندر صدای چق چق میاد در حالت درجا وقتی گاز میدی صدا نمیاد
وایر شمع و نو کردم و مکانیک گفت مشکل برقی و اساسی نداره ولی نفهمید چشه یه سیلندرش ضعیف کار میکنه وقتی یه وایر رو در میاری صدا موتور تغییر نمیکنه ولی بقیه وایر ها رو در میاری صدا موتور تغییر میکنه که اندازه هاش فرق میکنه
ایراد چیه هزینه تقریبا چه قدر داره ممنون خدانگهدار
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به علائمی که میفرمایید به نظر میرسه اشکال از سرسیلندر باشه ، ممکنه میل سوپاپ خورده یا گرد شده باشه . یا در بهترین حالت شیم ها شل و سفت باشه . تخمین هزینه با توجه به وضعیت بازار و قیمت ها اصلا ممکن نیست . در صورتی که تنظیم سوپاپ درجا انجام بشه هزینه حدود ۲۰۰ و در صورت اشکال میل سوپاپ و باز شدن سرسیلندر از ۸۰۰ به بالا
علی
باسلام وخسته نباشید منحدود۱۵ روز قبل سوپاپ ماشینمو عوض کردم الان حدود ۳روز هست صدای لقی وچق چق میاد وبابالارفتن دور موتور بعضی مواقع دود میکنه.علت چیست؟
باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز شما نگفتید ماشینتون چیه و مدل چنده . و دود چه رنگ
جواد
با سلام،بنده پراید دوگانه شرکتی مدل ۸۹ دارم مدتی هست،وقتی پشت سرعت گیر یا هر جایی که نیاز به کم کردن سرعت هست،دنده سنگین میکنم،یا خلاص،خودرو خاموش میشود،تشخیص مکانیک این بود که استپر تعویض کنم،ولی باز مشکل حل نشد،به من پیشنهاد فیلر گیری داده،به نظر شما تشخیصشان درست هست،فیلر انجام بدم.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مسأله هیچ ارتباطی حتی غیر مستقیم با فیلر گیری نداره .
اگر استپری که انداختین سالم باشه ، (چون خیلی وقتها استپر نو هم خرابه)
اولین توصیه من اینه که سوکت بزرگی که ده تا سیم رو پشت منی فولد سمت راننده بهم وصل میکنه رو باز کنید و چک کنید که سولفاته نکرده باشه ، بعدش به همین شکل سوکت سنسور کیلومتر ، در ضمن کیلومتر هم باید کاملا سالم باشه . مرحله بعد تمیز کردن دریچه گاز با اسپری هست که بابد تو حالت خاموش گاز رو با دست نگه دارید و اسپری کنید . در صورت عدم موفقیت چک کردن پتاسیومتر دریچه گاز بوسیله دیاگ در قسمت پارامترها قدم بعدیه که بابد تو حالت درجا عدد صفر رو نشون بده و همینطوری که گاز اضافه میشه بصورت ۱’۲’۳’۴’۵’۶’۷’۸….. بالا بره .
محمد
باعرض سلام وخسته نباشید،من یه پارس ۹۵ دوگانه دارم وتقریبا از اول هنگامی که دور موتور میاد پایین مثلا قبل از سرعت گیر یا در سربالایی که در ترافیک هستی موقعی که میخوای به ماشین شتاب بدی روی دنده دو به اصطلاح خالی میکنه وزمان میبره تا کم کم بخواد دور بگیره،این مشکل در سربالایی ها که نیاز به شتاب سریع و گاها سبقت هست واقعا مشکل سازه،وپیش دوسه تا تعمیر کاربردم دیاگ زدن گفتن هیچ مشکلی نداره و ماشین های جدید این ضعف رو دارن و بخاطر اینه که دوتا سنسور اکسیژن گذاشتن،لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
متاسفانه این مشکلیه که تو ماشینهای دوگانه وجود داره و بخاطر عدم تطابق قسمت گاز سوز و بنزین ecu هست . تنها راه کم هزینه ای که بنده تحربه اس رو دارم استفاده از شبیه ساز سنسور اکسیژن برای سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزوره که اگه نوع خوبش رو پیدا کنید مشکل بیشتر از نود درصد حل میشه
محسن
باسلام خودروی پراید مدل ۸۶ دارم که به تازگی میل سوپاپ عوض کردم و از اون موقع به بعد در سربالایی و بدون دنده مرده رفتن ، از موتور صدای دسته کلید که بهم بخوره میاد و این صدا نیز زمانی که کولر میگیرم نیز به وجود میاد و قدرت ماشینم کم میشه
باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز صدایی که میفرمایید صدای ناک هست که چند دلیل داره . مثل جرم گرفتن سر پیستون یا خرابی ناک سنسور . اما در مورد ماشین شما علت میتونه اشتباه گرفتن تایم باشه و یا خوردگی جای خار دنده سر میل سوپاپ که باعث نیم دنده اختلاف تایم میشه . اگه میل سوپاپ متفرقه هم باشه این مشکل پیش میاد که البته مورد آخر احتمال کمتری داره شما بیشتر رو اشتباه بودن تایم به هر دلیل تمرکز کنید
sahar
سلام . ایا برای پراید ۱۱۱ یورو ۴ استفاده از روغن ۲۰-۵۰ یا مینرال اشکالی دارد ؟
تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
خیر اشکالی نداره
sahar
سلام.من پراید ۱۱۱ ۹۶ دارم در مورد نوع روغن موتور مشکل دارم در دفترچه نوشته ۱۰-۴۰ و api sj
ایا باید ۱۰-۴۰ نیمه سینتتیک باشد یا میتوان از ۱۰-۴۰ مینرال استفاده کرد ؟
ایا روغن ۲۰-۵۰ باعث خرابی موتور میشود/
یک بار روغن بهران سوپر پیشتاز نیمه سینتتیک ریختم که خیلی هم ازش تعریف میشه ولی صدای موتور بیشتر
شد وروغن را چک کردم اصلن چسبندگی نداشت بردم نمایندگی نمیدونم چه روغنی میریزند که دیگه صدا که احتمالن صدای سوپاپ است خیلی کم میشه و روغنم بعد ۶-۷ هزار چسبندگی داره
با سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
خیر روغن ۲۰/۵۰ هیچ ضرری برای ماشین شما نداره و اصولا روغن مناسب برای ماشین شما هست .
برند پیشنهادیم رو براتون ایمیل میکنم
فواد
سلام بنده پراید دارم یه چند وقته تا گاز رو ول می کنی صدای پاق و پوق از اگزوز می یاد و موقع رها کردن پدال ماشین کله می زنه می تونه مشگل ماله فیلر گیری باشه مرسی
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز خیلی مهمه که بفرمایید ماشینتون مدل چنده ار این جهت که بدونم کاربراتوریه یا انژکتور یا انژکتور زیمنس قدیم که دلکو هم داره . در هر صورت این اشکال معمولا بخاطر کثیف بودن انژکتور و گاهی خرابی وایره و معمولا ربطی به فیلر گیری نداره مگر اینکه فیلرها خیلی سفت باشه که در این صورت علائم دیگه ای مثل داغ کردن و کم شدن کشش داره
ایمانsiavoo
باسلام
ماشینم پراید Se131مدل ۹۵تقریبا ۲هفته پیش یه صدایی شبیه چق چق افتاده بود تو موتور رفتم روغن موتور رو عوض کردم و بعد ۲۰دقیقه صدا قط شدش؛
الان حدود ۱هفته یه صدایی مثل همون قبلی اما نه ب اون زیادی افتاده تو موتور جالب اینجاس صدا هم گاهی اوقات خودش قط میشه و بعد چند دقیقه دیگ دوباره صداش درمیاد
هر تعمیرکاری یه حرفی میزنه،نمیدونم چیکارش کنم.
باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اطلاعاتی که دادید خیلی ناقصه و من از این طریق و فقط با حدس صدای چق چق نمیتونم کمکی کنم، باید بفرمایید صدا تو چه دوری میاد ، تو استارت سرد بیشتر هست یا کمتر و حداقل چندتا از نظرات تعمیرکاران رو ذکر کنید که بتونم نتیجه گیری کنم
محمد
سلام
من رواسال دارم وقتی ماشین سرده صدای تق تق اسکان تایپت ها نمیاد ولی ماشین ک گرم میشه میاد ومخصوصا تو دور موتور۲/۵ک یکم بیشتر میشه و میشه واضع فهمید صداشو ممنون میشم جواب بدین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر میکنم مشکل ماشین شما بابد از انگشتی ها و میل انگشتی های سوپاپ باشه . باید یه مکانیک انگشتی ها رو باز کنه و چک کنه ، البته در صورتی که از نظر فیلر مطمئن هستید
علیرضا
سلام خسته نباشید.یه ۴۰۵ مدل۸۵دارم که بعد از تعمیر موتور صدای شیم میاد که بردم شیم گیری کردن ولی همون صدا هنوزم میاد
مسعود جعفری پور
با درود
اگر شیم گیری درست انجام شده باشه اشکال از تایپیت ها هست که تو جاشون لق هستن . البته لقی میل سوپاپ هم صدا ایجاد میکنه ولی خیلی شبیه صدای سوپاپ نیست
علیرضا
من یه پراید ۱۱۱ دارم که مصرفش فوق العاده بالاس یعنی هر ۲۶۰ کیلومتر که میرم یه باک خالی می کنه البته تو شهر اینجوریه و تو جاده هم مصرفش زیاد فرق نداره و رو ۳۶۰ کیلومتر یه باک خالی میشه من قبلا روغن ۲۰ ۵۰ می ریختم ولی بعدش فهمیدم که باید روغنم ۱۰ ۴۰ بریزم که بعد از اون ۱۰ ۴۰ می ریزم ولی بازم مصرفش تغییر نکرده کاتالیزورمم مشکل داشت ورش داشتم ولی فایده نداشته ایا الان باید چون روغن خوب قبلا نمی رختم و مناسبش نبوده بدم فیلرگیری یا لازم نیست و البته اطلاع دارید که فیلرگیریش اتوماتیکه ایا با این وجود لازم به فیلرگیری هست یا وقتی روغن رو عوض کردم و روغن مناسب ریختم خودش حل میشه و دوم برا این مصرف وحشتناکش چیکار کنم ماشین من مال ۹۳ هست و ۶۰ هزارتا کار کرده ممنون میشم جواب بدین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اولا نیاز به فیلر نداره . ثانیا روغن نمیتونه اونقدر تاثیر بزاره که مصرف تا تون حد بره بالا . توصیه من اینه در ابتدا با دیاگ دمای آب رو چک کنید که پایینتر از مقدار واقعی نباشه . در درجه بعد هم مپ سنسور و سنسور اکسیژن میتونن مصرف رو بالا ببرن . بهتر بود در مورد نحوه روشن شدن ، خروج دود سیاه، شتاب و محل آمپر آب هم توضیح میدادید
علی
سلام
پیکان وانت چقد روغن کم میکنه؟؟؟
من ماشینم گاهی از شتاب میفته ووقتی خاموش و دوباره روشن میکنم درست میشه دلیلش چیه؟؟؟
۱۲۰ هزار کار کرده مدل۹۲
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ماشین سالم با روغن مناسب حداکثر یک لیتر تو شش پنج هزار کیلومتر . اشکالی که میفرمایید معمولا بخاطر اشکال برنامه کامپیوتر هست که باید ریست و برنامه ریزی کنید
علی
سلام
پیکان وانت چقد روغن کم میکنه؟؟؟
من ماشینم گاهی از شتاب میفته ووقتی خاموش و دوباره روشن میکنم درست میشه دلیلش چیه؟؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
بستگی به روغنی داره که استفاده میکنید ولی تا یک چهارم لیتر در هزار کیلومتر اشکالی نداره.
این موردی که میفرمایید ممکنه بخاطر وجود چند تا خطا تو کامپیوتر باشه . فکر میکنم باید دیاگ بزنید و بعد از پاک کردن خطا سیستم رو ریست کنید
علیرضا طايفه
سلام،
ببخشید دوست عزیز به نظر شما فیلر گیری برای پراید لازم هست? و اینکه چه زمانی نیاز به قرارگیری هست? پراید بنده ۸۶ انژکتور و ۹۱ هزار تا کار کرده
مسعود جعفری پور
با درود
خیر ، به نظر من با کارکرد ماشین شما لازم نیست . مگر اینکه بعلت باز شدن سرسیلندر تنظیم فیلر بهم ریخته باشه و یا ماشین گازسوز باشه .
میثم
سلام
من یک خودرو تیبا مدل ۹۵ دارم
چند روز پیش که خودرو من تسمه تایم پاره کرد و من مجبور شدم سرسیلندر باز کنم..حالا بعد از تعمیر سرسیلندر از داخل سوپاپ ها صدای فیلر ها بلند شده و صدای خیلی زیادی هم میده..
به مکانیکم که گفتم گفت باید تقریبا ۱۰۰۰ تا کار کنه و بعد روغن عوض کنی تا درست شه..آیا درست گفته؟
ممنون از راهنماییتون
مسعود جعفری پور
با درود
اگر بعد از چند ساعت صدا قطع نشه من بعید میدونم که دیگه قطع بشه ، پر شدن استکانی سوپاپ معمولا بیشتر از نیم ساعت طول نمیکشه مخصوصا تو هوای سرد زمستان .
یاسر
سلام بنده پارس دوگانه ۹۶دارم یه صدایی از موتور میاد مثل هوی هوی هوی،داغ میشه بیشتر میاد،تسمه تایم وسفت کن وغلطکشو عوض کردن درست نشد،راهنمایی بفرمایید از فیلم هست یا سرسیلندرش؟۲۱هزار کارکردشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تشخیص صدا بصورت مجازی اون هم فقط با علامت هوهو تقریبا غیر ممکنه . تنها چیزی که میتونه همچین صدایی بده که با گرم شدن بیشتر بشه فقط همون تسمه تایمه ! اگر تسمه تایم سفت باشه یه همچین صدایی میده که شبیه ناله است
یوسف شکری
سلام دوست عزیز .من یه روا سال دارم ۲ سال پیش یه مکانیک در اثر سهل انگاری یه فیلر گیری کرده .الانم بعد ۲ سال بازهم صدا داره .اونم نه درحالت سرد بودن موتر بلکه وقتی ۱ یا ۲ ساعت بعد از رانندگی کردن .هربار که میرم پیش مکانیک یه فیلر گیری میکنه .ظاهرا که خوبه .ولی وقتی که ماشین خوب گرم میشه شروع به صدای چق چق میکنه.درآخر سر هم مکانیک گفت که احتمالا ایراد از پمپ روغنه یا اویل پمپ واگر هم دوباره حل نشه ایراد از یاتاقانه.لطفا راهنمایی کنید …ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مساله ارتباطی با فیلر گیری دو سال پیش نداره . صدای فیلر در صورتی که هیلی شل باشه هنگام سرد بودن بیشتره و اگه کمی شل باشه بعد از گرم شدن و شل شدن روغن به گوش میرسه ، صدایی که شما میگید میتونه مربوط به خوردگی میل انگشتی های سوپاپ باشه و بدلیل هزینه و کار بسیار کمتر بهتره که اول با باز کردن درب سوپاپ میل انگشتی چکبشه . من بعید میدونم بخاطر ضعف اویل پمپ این اتفاق بیفته چون در این صورت صدای یاتاقان هم در میاد ، اگر فشار اویل پمپ کم باشه با دیر خاموش شدن چراغ روغن مشخص میشه
فرزین
با سلام و قدردانی از حوصله و دقتی که در پاسخگوئی دارید، لطفا بفرمائید ۱ – آیا ماشین صفر کیلومتر احتیاج به فیلرگیری دارد مخصوصا ماشینهای مدل بالا. ٢ – اصولا فیلر گیری جزء سرویسهای دوره ای محسوب میشود ، یعنی حتی اگر مشکلی هم به ظاهر بروز نکرده باید ماشین را در کیلومتر مشخصی فیلرگیری کرد؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر، ابدا احتیاج نداره ، اغلب اتومبیل های امروزی فیلر اتوماتیک یا ثابت هستند . فیلر گیری تو اتومبیل های امروزی معمولا بعد از باز کردن و دستکاری سرسیلندر معنی پیدا میکنه و باید دقت بشه که درست انجام بشه
داریوش
سلام من یه پراید دارم که صدای چق چق سوپاپا میومد فیلر میخواست مکانیک بزنه گفت این فیلراش ۲۵ شده قبلا شل نشده و ایراد از سرسیلندره که سوپاپ بازم شله و باید سرسیلندر عوض بشه ماشینم ۵۰ هزار تا بیشتر کار نکرده نمیدونم چرا اینطوریه کمکم کنین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من خیلی بعید میدونم همچین اتفاقی افتاده باشه . اصلا پراید همچین مشکلی تو این زمان پیدا نمیکنه . احتمالا مشکل شما صدای چق وق تو دنده مرده و سر گاز نیست؟ اگر اینطوره بنزین سوپر بزنید و اکتان بوستر استفاده کنید
مازیار
سلام امروز ماشینو بردم پیش یه تعمیرکار ای سی یو گفت مشکل از نبودن کاتالیزوره که سنسور اکسیژن نمیتونه درست فرمان بده ولی ماشین تا قبل از اینکه موتو باز شه باهمین سیستم اگزوز داشت خوب کار میکرد بنظرتون میتونه درست باشه.
مسعود جعفری پور
با درود
خیر ربطی به کاتالیزور نداره چون تو ماشین شما سنسور قبل از کاتالیزوره .
مازیار
سلام مشکل من اینه که یکی از پیچهای سرسیلندر پیکان وانتم برید افتاد لای میل سوپاپ که باعث شد موتو باز کردم ومیل سوپابو بوشا رو عوض کنم سر سیلندرو هم دادم تراشکاری سوپابا رم تعویض کردم ولی از لحظه ای که مکانیک موتورو بست ماشین مثل اولش کار نمیکنه دود سیاه از اگزوز میاد ماشین ریب میزنه شتاب نمیگیره سر شمعها هم دود سیا زده بردم مکانیک گفت مصرفش بالای دستگاه زد گفت از سنسور اکسیژنه رفت سوکت سسنسور اکسیژنو کشید دود سیاه برطرف شد سنسور نو گرفتم وصل کرد بازم ماشین ریب زد و دود سیاه داد سنسورو بردم پس دادم الان معلوم نیست از چیه من فقط موتورو باز کردم نمیدونم علت چیه الان بدون سسنسور اکسیژن کارکرد ماشین بازم خوب نیست عطسه میزنه یه خورده هم نا میزان کار میکنه که رو گاز بیشتره به نظر شما از چی میتونه باشه لطفا راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه سنسور اکسیژن های موجود در بازار اکثرا غیر اصلی هستند و کار نمیکنند . البته اگر موتور بدون اشکال باشه با کشیدن سنسور اکسیژن کارکرد ماشین خوب میشه . در غیر اینصورت ممکنه اشکال از مپ سنسور و یا انژکتورها باشه
هادی
با سلام من پیکان وانت دارم .مقدار کمی روغن سوزی داره که ناشی از ضعیف بودن رینگ و یا واشر سوپاپه و فیلر های ماشین خیلی شله و سرو صدا داره اگه فیلر گیری بشه دود بیشتر میشه یا اشکالی به وجود نمیاره ممنون .
مسعود جعفری پور
با درود
هیچ ارتباطی با فیلر گیری نداره. اگر صدا میده و لازمه انجام بدید
morteza
باسلام من یه هفته پیش واشارسر سیلندرموتور عوض کردم بعداز تعویض واشار ماشین بنظرم سنگین کار میکنه یجورای حس میکنم شتابش کمتر شده بنظرتون مشکلش چی میتونه بشه اینم بگم حس میکنم مصرفشم یکم بیشتر شده .ماشینم سمند مدل ال ایکس ۸۸
مسعود جعفری پور
با درود
ممکنه تایم رو اشتباه گرفته باشند . تنها مورد مرتبط با سر سیلندر اینه.
مرتضی
منظور از تایم همون تسمه تایمه؟چون به من گفت شیم گیری و فیلر گیری هم کرده .دیروز ماشینو بردم دیاک زدم مشکلی برقی نداشت فقط گفت سنسور منی فول ارور داشت که برطرف شد.اینم بگم وقتی ماشین روشنه یه لرزش خیلی خیلی ریزی داره که امپر دور موتور در حجد میلی متر بالا پایین میکنه این لرزش کو و زیاد میشه .
میشه به من بگید مرحله به مرحله چکار کنم .چون من تعویض واشار رو با شما مشورت کردم و شما حدس زدید و درست بود ولی مکانیکا همش میگفتن چیزی نیست.
مسعود جعفری پور
با درود
بله دوست عزیز منظورم همون تسمه تایم بود . من نمیدونم چیرو بابد مرحله به مرحله به شما بگم . تعویض و تنظیم تسمه تایم رو هر مکانیکی براحتی انجام میده و با توضیحات شما فکر میکنم اشکال از همون تایم باشه
آهنگ دوست
سلام خسته نباشید … من ماشینم سمند ۸۲ است . بردم مکانیک صفحه کلاچ و دیسک نوع انداخت . شتابش خیلی عالی شده بود طوری که در ذهنم نمیگنجید . بهش گفتن چیکار کنم سرعت هم بالا بره گفت بیار شیم فیلگیری کنم …که بردم شیم گیری کرد سرپایی نه تنها سرعت ماشین بالا نرفت شتاب هم اومد خیلی پایین . تو سر بالایی ها ماشین میمیره … صدای شین هم خیلی میاد بیشتر وقتی که ماشین تازه استارت خورد صبحی و سرده و گرم نشده هنوز …. لطفا راهنمایی کنید .. اینم بگم قبل شیم گیری سرسیلندر نوع انداخته بودم و دست نخورده بود تا حالا بهش
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز خوب کاملا مشخصه که اشکال از شیم گیری هست ، البته ممکنه تایم رو اشتباه گرفته باشه که در این صورت ماشبن صدای ناک میده موقع شتابگیری ، همون صدای قر قر معروف دنده مرده . بهر حال شیم گیری خیلی حساسه و کافیه یه مقدار سفت یا شل باشه که کلا جون ماشین رو میگیره
آهنگ دوست
شما کجا هستید .. تو تبریز کسی استاد این کار رو دارید ؟ اره صدای قر قر تو بنزین شنیده میشه وقتی گاز میدی بعد چند ثانیه شتاب میگیره
مسعود جعفری پور
با درود
متاسفانه سراغ ندارم و تبریز هم نیستم . ارتباط صدای قرقر و… رو با کشیدن فرمان متوجه نشدم . اگر سوال دیگه ای بود اول صافی بزنین و رگلاتور سوخت و بعدش پمپ بنزین باید چک و احیانا تعویض بشه
امیر
سلام
من یه پراید مدل ۸۳ دارم مکانیک فیلرگیریش کرد
بعدفیلرگیری جون و قدرت و شتاب و سرعت ماشین به طور محسوس افت کرد. آمپرآب هم بالا میره به طوریکه تو جاده و سرعت بیشترازشهر و هوای خنک هم پایین نمیومد
مشکل میتونه از فیلرگیری اشتباه باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله ، صد در صد اشکال از فیلر گیریه ، فیلر پراید وقتی میزون باشه یه صدای نرمی تیک تیک میده . حتما فیلر هارو سفت گرفته پراید باید ۲۵ و ۳۵ باشه تو حالت گرم