جوش آوردن موتور اتومبیل
جوش آوردن اتومبیل اتفاقی است که هر راننده با سابقه ای آن را تجربه کرده و حتی رانندگان خودروهای کم کارکرد نیز از این تجربه معاف نیستند . عوامل مختلفی باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود ، از کار افتادن واتر پمپ ، عملکرد نادرست فن و ترموستات و یا نشتی سیستم خنک کننده وپایین آمدن سطح مایع خنک کننده از شایع ترین این عوامل میباشند و اما بهترین واکنش هنگام جوش آوردن موتور اتومبیل چیست ؟
اولین مساله رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامتی است ، فراموش نکنیم:
«بازکردن درب رادیاتور یا مخزن آب هنگام گرم بودن موتور باعث صدمات جدی میشود»
قبل از هر کاری بهتر است بلافاصله بخاری اتومبیل را روشن کرده و سرعت باد را روی بیشترین درجه قرار دهید. دریچه چرخش هوا درون اتومبیل را خاموش کرده ( در صورت برقی بودن) یا در حالت ورود هوا از بیرون بگذارید. این کار درصد قابل توجهی از حرارت موتور را میگیرد. اگر چه که تحمل کردن گرمای بخاری اگر در فصل تابستان باشید ناراحت کننده است. اگر باد بخاری گرم نبود نشانه کم بودن مایع خنک کننده (آب و ضد یخ رادیاتور) و یا از کار افتادن واتر پمپ است.
اشکال در عملکرد فن رادیاتور
اگر با روشن کردن کولر دمای آب پایین آمد، احتمالأ اشکال در مدار فرمان فن خنک کننده است. زیرا کولر اتومبیل از طریق مدار دیگری فن را بکار می اندازد. بهتر است هر چه زودتر به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید.
اگر با روشن کردن کولر اتومبیل فن رادیاتور روشن نشد و آمپر آب همچنان بالا ماند، احتمالا اشکال از موتور و یا مدار فن رادیاتور است، در این صورت بهتر است فورا با ریختن آب روی شبکه های رادیاتور دمای آب را پایین بیاورید. اگر با این عمل آمپر آب به حالت نرمال برگشت بهتر است مقداری آب برای خنک کردن رادیاتور در مسیر برداشته و به سمت تعمیرگاه بروید.
ممکن است در هنگام جوش آوردن موتور اتومبیل مقداری آب از سیستم بیرون ریخته باشد که با مشاهده آثار نشتی آب کنار درب رادیاتور یا مخزن آب مشخص میشود در این صورت بعد از خنک کردن رادیاتور و پایین آمدن دمای آب درب رادیاتور یا مخزن را با احتیاط باز کرده و آن را پر کنید .
اشکال در ترموستات
ترموستات یکی از قطعات مهم سیستم خنک کننده است که خراب شدن آن باعث بالارفتن آمپر آب اتومبیل و در نهایت جوش آوردن موتور اتومبیل میشود. از آنجایی که کارکرد عادی موتور حتی در دور آرام حرارت نسبتا زیادی تولید میکند، در صورت باز نشدن ترموستات در هر فصلی حتی دمای زیر صفر زمستان دمای آب به سرعت بالا میرود. اگر علت جوش آوردن موتور اتومبیل خرابی ترموستات باشد، فن رادیاتور به موقع روشن میشود، اما به دلیل عدم ورود آب داغ درون موتور به رادیاتور باد فن سرد یا ولرم است. در صورتی که در شرایط عادی حرارت باد فن رادیاتور به حدی است که به سختی میتوان دست را برای چند ثانیه در معرض آن نگاه داشت.
معمولا موتور هنگام خرابی ترموستات بشدت جوش می آورد و باز کردن درب رادیاتور در این حالت بسیار سخت و خطرناک است. در این شرایط تنها راه برای کاهش فوری دمای موتور روشن کردن بخاری با آخرین درجه باد فن است. ممکن به نظر برسد این کار ظاهرا تاثیر زیادی نداشته باشد زیرا آمپر آب اتومبیل حداکثر دمای ۱۳۰ درجه را نشان میدهد و شما کم شدن حرارت را با چشم نمیبینید. اما اینکار دمای آب را تا حدی که بتوان موتور را خاموش کرد پایین می آورد.
اگر جوش آوردن موتور اتومبیل در حدی است که فقط آمپر آب تا آخرین حد بالا رفته اما آب سیستم خنک کننده از هیچ قسمتی (در رادیاتور یا مخزن آب) خارج نشده بهتر است هرچه سریعتر موتور اتومبیل را خاموش کنید زیرا روشن ماندن موتور هنگام خرابی ترموستات باعث بالا زفتن بیشتر دمای موتور و در نهایت صدمات جدی تر به موتور میشود .
در صورتی که جوش آوردن موتور اتومبیل باعث خروج آب از درب رادیاتور یا مخزن آب شده و دمای موتور بسیار زیاد باشد تشخیص علت چوش آوردن توسط افراد غیر متخصص بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است. هنگام جوش آوردن موتور در این شرایط خاموش کردن موتور میتواند باعث چسبیدن رینگ پیستون و از کار افتادن موتور بشود. اما باز کردن درب رادیاتور نیز بشدت خطرناک است . اگر مهارت لازم برای باز کردن درب رادیاتور در این شرایط را ندارید بهتر است دست به این کار خطرناک نزنید و منتظر افراد متخصص بمانید. اما در صورت داشتن مهارت لازم برای انجام این کار باید درب رادیاتور را بوسیله یک پارچه بزرگ کمتر از نود درجه بچرخانید تا فشار حاصل از بخار و گرمای آب تخلیه شود ، در اتومبیل هایی که دارای مخزن آب هستند نیز با شل شدن درب مخزن آب بخار و آب تحت فشار خارج میشود . بعد از خروج بخار و فشار آب میتوانید درب رادیاتور یا مخزن آب را به آرامی بردارید و آب را به صورت مرحله ای اضافه کنید . ممکن است چند لحظه بعد از اضافه کردن آب کل آب دوباره از سیستم خارچ شود ، در این صورت عمل ریختن آب را چند بار تکرار کنید تا دمای موتور تا حد قابل قبول برای خاموش کردن پایین بیاید . برای خاموش کردن موتور لازم نیست دمای آب به حد نرمال برسد و پایین آمدن آمپر به مقدار کمی از حد ماکسیمم کافی است.
از کار افتادن واتر پمپ
از کار افتادن واتر پمپ نیز باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . کار نکردن واتر پمپ ممکن است به خاطر پاره شدن تسمه دینام یا واتر پمپ باشد . در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله تسمه تایم میچرخد اما در اتومبیل هایی که دارای تسمه مجزا یا مشترک با دینام و کولر برای واتر پمپ هستند پاره یا شل شدن تسمه مورد نظر باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . اگر شناخت مختصری از اجزاء موتور داشته باشید با نگاه به قسمت تسمه ها متوجه پارگی یا شل بودن تسمه واتر پمپ خواهید شد . علایم از کار افتادن واتر پمپ تا حدودی شبیه به خرابی ترموستات است با این تفاوت که در هنگام خرابی واتر پمپ بخاری اتومبیل باد گرم نمیزند اما بر خلاف شرایط خرابی ترموستات قسمت هایی از رادیاتور که نزدیک شلنگ های ورودی و خروجی است داغ میشود . اعمال مربوط به جوش آوردن موتور اتومبیل به دلیل از کار افتادن واتر پمپ برای پایین آوردن دما و خاموش کردن موتور همانند شرایط خرابی ترموستات است . در اتومبیل های قدیمی در صورت پاره شدن تسمه واتر پمپ به دلیل شکل محل قرار گرفتن تسمه روی پولی سر میل لنگ و واتر پمپ که بصورت شیاری عمیق است میتوان برای رسیدن به نزدیکترین تعمیرگاه به جای تسمه موقتا از جوراب زنانه استفاده کرد. برای این منظور میتوان یک یا چند جوراب زنانه را گره زده و در محل نصب تسمه قرار داد اما در اغلب اتومبیل های امروزی شکل محل قرارگیری تسمه این اجازه را به شما نمیدهد .
کم بودن آب و ضد رادیاتور
کم بودن آب و ضد یخ موتور اتومبیل نیز باعث داغ کردن و جوش اوردن موتور اتومبیل میشود . در صورتی که دلیل جوش آوردن موتور اتومبیل کم بودن سطح مایع سیستم خنک کننده یا همان آب و ضد یخ باشد معمولا فن رادیاتور روشن شده ولی حرارت باد خروجی فن بسیار کمتر از حد نرمال است . در این حالت معمولا قسمت های بالایی رادیاتور سرد و قسمتهای پایینی آن داغ است که در بعضی از انواع رادیاتور ها بعلت نوع چیدمان شبکه های رادیاتور این تفاوت در چپ و راست رادیاتور کاملا محسوس است اما عموما حالت اول یعنی تفاوت دمای بالا و پایین رادیاتور اتفاق می افتد . مهمترین نشانه کم بودن آب رادیاتور سرد شدن باد بخاری اتومبیل است که در فصل زمستان کاملا مشخص و محسوس است بنابراین در صورتیکه چند روز قبل از جوش آوردن موتور از گرمای بخاری اتومبیل کاسته شده بود به احتمال زیاد جوش آوردن موتور اتومبیلتان به علت کم بودن آب و ضد یخ رادیاتور است . برای باز کردن درب رادیاتور یا مخزن و اضافه کردن آب باید قسمت آخر مربوط به خرابی ترموستات را مطالعه کنید .
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی …. در حال ویرایش
8 دیدگاه
مریم
سلام
یه پژو ۲۰۶ صفرگرفتم بعد دو سه کیلو متر که حرکت میکنه وفتی به مقصد میرسم و میخام خاموشش کنم امپر سنج بالا میاد و شروع به هشدار زدن میکنه، ممنون میشم بگید چه مشکلی داره؟
مسعود جعفری پور
با درود
اگه منظورتون از آمپر سنج آمپر آب هست ، ماشین معمولا تا صد کیلومتر اول یه مقدار بیشتر از حالت طبیعی داغ میشه. یعنی ممکنه تو ترافیک یا سربالایی به صد برسه . اگر یک مرتبه آمپر از وسط تا آخر بالا میره و آلارم میزنه اشکال از رله یا مقاومت فن هست . بهر حال این اشکالات نیاز به مراجعه حضوری به تعمیرگاه داره
محمد
سلام پراید ۸۵ دارم امپر اب وقتی به وسط میرسه موتور جوش میاره ینی امپر دروغ میگه در ضمن فن هم اصلا نمیزنه ،فشنگی اب ،رله فن تعویض شده واتر پمپ سالم نمیدونم مشکل از کجاس باطریساز هم سر در نیاورد،اولین مشکل مربوط به امپر ابه که درست نشون نمیده و موتور زود گرم میشه و جوش میاره دومیش هم مربوط به عمل نکردن فنه،ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید اشتراک بزارین
مسعود جعفری پور
با درود
در درجه اول نمیشه به همه فشنگی ها اعتماد کرد ، باید فشنگی مناسب با نوع کامپیوتر رو استفاده کنید که میتونه سبز یا مشکی و در مواردی قهوه ای باشه . ضمنا فشنگی درجه آب هم جلوی موتوره که کاملا متفاوته . اما در این موردی که شما میگی احتمال ضعیف بودن اتصال بدنه خیلی زیاده . یعنی قبل از هر کاری اتصال بدنه سمت راست اتومبیل یعنی شاگرد رو که از پشت هواکش با پشت سر سیلندر بسته شده رو بازدید و چک کنید که حتما سالو و محکم باشه
ramin
خیلی ممنون از پاسختون… بله درب روغن رو که باز میکنم بوی دود میاد اما این دود بی رنگ هست.. البته هم شب هم روز چک کردم که مطمئن میگم بدون رنگ هست…راستی در حالت درجا چه خودرو سرد و چه گرم باشه پرگاز دود میکنه…..بازم لطف کردید راهنماییم کردین.
مسعود جعفری پور
با درود
با توضیحاتی که مجددا دادین باز هم توصیه ام همون موردیه که تو جواب قبلی گفتم . بهر حال شما باید سر سیلندر رو بخاطر لاستیک سوپاپ باز کنید و بعدش میشه بوش سیلندر رو از نظر خط داشتن و لبه داشتن چک کرد
ramin
عرض سلام و احترام
ماشین من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۷ با ۱۲۰ هزارتا کارکرد به روغن سوزی افتاده مهندس.
علائم هم دود آبی هستش که صبحا تا ۱۰ دقیقه مداوم سپس قطع، و در زمانی که ماشینم رو دنده یک میخوام حرکت کنم دود میکنه و سپس قطع میشه…. سر شمع روغن نزده.. داخل اگزوز دوده سیاه خشک و چرب نیست…از در کارتل بوی دود اگزوز میاد اما رنگ خاصی نداره… در ۳ هزار کیلومتر حدود ۲٫۵ الی ۳ لیتر روغن کم کرده که به محض کمبود بهش اضافه کردم… شتاب و قدرت ماشین هم تغییری نکرده..
با توجه به این مسائل لطفا راهنمایی کنید که این مشکل از رینگ پیسون هست یا از گیت سوپاپ؟؟ و به طور کلی علائم دقیق روغن سوزی ناشی از خرابی گیت سوپاپ چیست؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر رینگ ها و پیستون مشکل داشته باشن کمپرس داخل محفظه موتور میاد و اگر درب روغن رو باز کنید دود خارج میشه ، اگر بوش سیلندر خط افتاده باشه همیشه شدیدا دود میکنه ، بهر حال برای انجام هر کاری چاره ای جز باز کردن سرسیلندر ندارید . من فکر میکنم بهتره سر سیلندر رو باز کنید و لاستیک های سوپاپ رو چک کنید ممکنه کاملا خشک شده باشن و یا حتی از محلشون خارج شده باشن . اون تئوری که لاستیک سوپاپ باعث کم کردن روغن نمیشه مال ماشین های قدیمی با نسبت تراکم پایین بود . علائمی که گفتید به خرابی لاستیک سوپاپ مشکوکه . میتونید بعد از باز کردن سر سیلندر موتور رو در حالتی قرار بدید که پیستونها در یک سطح باشن بعد با ظرف دقیق به یک اندازه مثلا صد و پنجاه سیسی روی هر پیستون تینر روغنی بریزید و بعد از دو الی سه ساعت چک کنید ، اگر تینر روی یکی یا دوتا از پیستون ها بسرعت پایین بره نشون میده که مشکل داره و باید باز بشه . البته اگه مشکل داشته باشه باید تو کمتر از یک ساعت خالی بشه چون تفاوت حالت رینگها باعث میشه تو زمان طولانی بالاخره یکی از سیلندرها زودتر تینر رو تخلیه کنه .