اهمیت هواگیری در موتور اتومبیل
انتقال حرارت در سیستم خنک کننده اغلب اتومبیل های امروزی بوسیله مایعات بر پایه آب انجام میشود. حرارت حاصل از احتراق موتور بوسیله مایع سیستم خنک کننده به رادیاتور منتقل میشود و رادیاتور در تماس با هوا حرارت مایع سیستم خنک کننده یا همان اب و ضد یخ را پایین می آورد. علت استفاده از مایع(آب و ضد یخ) در سیستم خنک کننده خاصیت رسانایی حرارتی و سرعت قابل قبول انتقال آن است. بیشترین حرارت در موتور اتومبیل مربوط به محفظه احتراق است که تقریبا در بالاترین سطح وجود آب قرار دارد، در صورت وجود هوا در سیستم خنک کننده، هوا بدلیل سبک بودن در بالاترین قسمت و در مجاورت محفظه احتراق قرار میگیرد. از آنجایی که هوا مانند آب رسانای خوبی برای انتقال حرارت نیست باعث بالا رفتن سریع دمای سرسیلندر میشود . با چرخش آب داخل موتور و برخورد آن با قسمتهای بسیار داغ پشت محفظه احتراق بخار و هوای بیشتری تولید شده و حرارت موتور را تشدید میکند. ادامه این روند باعث داغ شدن بیش از حد موتور، سوختن واشر سر سیلندر و آسیب جدی به موتور میشود.
چه اتومبیل هایی نیاز به هواگیری دارند؟
واضح و روشن است اتومبیل هایی که دارای هر نوع پیچ یا خروجی هوا برای سیستم خنک کننده میباشند در صورت تخلیه آب به هر دلیلی برای جایگزین کردن مجدد مایع خنک کننده نیاز به هواگیری دارند . هواگیری همیشه به معنی باز کردن پیچ خروجی هوا نیست، در اتومبیل هایی که فاقد پیچ هواگیری هستند باید بعد از اضافه کردن آب به رادیاتور یا مخزن تحت فشار آب مدتی منتظر بمانید تا آب وارد تمام مجاری موتور شود، بعد از روشن کردن موتور نیز باید پس از چند دقیقه سطح آب را مجددا برسی کنید و درب مخزن یا رادیاتور را ببندید . اما در اتومبیل هایی که دارای پیچ هواگیری هستند گذشت زمان و روشن کردن موتور اتومبیل باعث جابجایی آب در موتور و بیرون آمدن هوا نمیشود و باید هواگیری به صورت صحیح انجام شود.
روش صحیح هواگیری موتور
برای هواگیری صحیح موتور اتومبیل باید در ابتدا در حالی که موتور اتومبیل خاموش است تمام پیچ های هواگیری را باز کنید. سپس درب رادیاتور یا مخزن آب را باز کرده و مایع مخصوص یا مخلوط آب و ضد یخ را درون رادیاتور یا مخزن بریزید. اتومبیل در هنگام هواگیری باید در محل صاف و بدون شیب باشد . بعد از مدتی هوای داخل سیستم از پیچ های هواگیری خارج شده و آب از آنها خارج میشود، بعد از اتمام هوا و خروج آب بدون قطع و وصل شدن از هر پیچ هوا آن را ببندید . این کار را در مورد تمام پیچهای هواگیری انجام دهید. اگر از یکی از پیچهای هواگیری آب خارج نشد موتور را روشن کنید تا هوا به کلی خارج شده و آب بدون قطع شدن بیرون بیاید. بعد از بسته شدن تمام پیچ های هواگیری موتور را روشن کنید و سطح آب را درون رادیاتور یا مخزن مجددا برسی کنید. پس از اطمینان از کافی بودن سطح آب در مخزن یا رادیاتور درب آن را ببندید .
دلایل هوا گرفتن سیستم خنک کننده
هوا گرفتن سیستم خنک کننده دلایل متعددی دارد، مهمترین علت هواگرفتن سیستم خنک کننده اتومبیل نشتی در یکی از قسمت های سیستم است، بدین ترتیب که با خروج آب از سیستم هوا جایگزین آن شده و باعث بروز مشکل در عملکرد آن میشود. فشار آب سیستم خنک کننده در حالت داغ تا حدود زیادی بالا میرود و ممکن است آب از هر روزنه ای به بیرون نشت کند، بعد از روشن شدن فن و پایین آمدن نسبی دمای آب از فشار داخل سیستم کاسته شده و خلأ ایجاد شده باعث ورود هوا از سوپاپ درب مخزن آب می شود. تکرار این عمل باعث ورود مقدار زیادی هوا در سیستم و در نتیجه داغ کردن یا جوش آوردن موتور میشود.
یکی از دلایل مهم هوا گرفتن رادیاتور یا سیستم خنک کننده اتومبیل نشتی واشر سر سیلندر است. در اتومبیل های قدیمی بدلیل پایین بودن نسبت تراکم در سیلندر معمولا سوختن واشر سرسیلندر با نشتی آب در روغن همراه بود که اصطلاحا به این حالت قاطی کردن آب و روغن میگفتند. در اتومبیل های امروزی به دلیل بالا بودن نسبی درصد تراکم و در نتیجه فشار بالای محفظه احتراق در صورت بروز هر گونه اشکال در واشر سرسیلندر قبل از ورود آب به داخل روغن ورود گازهای فشرده شده حاصل احتراق موتور به سیستم خنک کننده باعث هوا گرفتن رادیاتور میشود. خرابی واشر سرسیلندر معمولا به صورت مرحله ای اتفاق میافتد، بدین ترتیب که در ابتدا هوای کمی وارد سیستم خنک کننده میشود که با باز کردن هفتگی درب رادیاتور یا مخزن آب خارج میشود. در مرحله بعد مقدار هوا زیاد شده و باعث باد کردن شلنگ های آب و اختلال در سیستم خنک کننده میشود.
تشخیص علت هوا گرفتن رادیاتور
بطور کلی میتوان گفت هوا گرفتن رادیاتور یا سیستم خنک کننده در صورت باد کردن شلنگ های آب معمولا بخاطر اشکال در واشر سرسیلندر است. برای اطمینان از این موضوع میتوان درب رادیاتور یا مخزن آب را در حالت صبحگاهی یا سرد بودن کامل موتور باز کرد. در صورت خروج هوا از سیستم در حالت سرد میتوان از سوختن واشر سرسیلندر اطمینان حاصل کرد. در مراحل شدیدتر سوختن واشر سرسیلندر باعث بد کار کردن (تک کار کردن ) موتور در ابتدای روشن شدن میشود.
هوا گرفتن سیستم خنک کننده بدون باد کردن شلنگ ها معمولا به خاطر نشتی در یکی از اتصالات سیستم است. در بعضی اوقات خرابی درب مخزن آب نیز باعث خروج آب در هنگام داغ شدن و هوا گرفتن رادیاتور میشود. ممکن است نشتی آب در شرایط خاص مانند لحظات قبل از روشن شدن فن رادیاتور یا باز شدن ترموستات اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی میتوان با روشن گذاشتن موتور اتومبیل تا زمان داغ شدن کامل موتور و روشن شدن فن با برسی نقاط مختلف اتصالات و قطعات سیستم خنک کننده محل نشتی را پیدا کرد.
هواگرفتن بدلیل باز کردن درب مخزن آب یا رادیاتور
در بین بسیاری از رانندگان مشهور است که باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باعث هوا گرفتن سیستم خنک کننده میشود. هوا گرفتن بعد از باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب هنگامی اتفاق می افتد که بعد از باز کردن درب مقداری آب از سیستم خارج شود. در این حالت بعد از خروج آب، باقی مانده آن پایین رفته و مقدار زیادی هوا وارد سیستم خنک کننده میشود که برای خروج آن باید رادیاتور یا مخزن را پر از آب کرده و هواگیری بصورت صحیح انجام شود .
گاهی نیز منظور از هوا گرفتن سیستم، خروج فشار هوای داخل سیستم در حالت گرم است. سیستم خنک کننده اغلب اتومبیل های امروزی تحت فشار است. فشار داخل سیستم خنک کننده باعث بالا رفتن نقطه جوش آب میشود. در صورت باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم با خروج هوا فشار از بین رفته و در صورت رسیدن دمای آب موتور به صد درجه موتور جوش آورده و آسیب میبیند. در بسیاری از اتومبیل ها رسیدن دمای آب به صد درجه دور از انتظار نیست، از این رو باید همیشه سیستم خنک کننده تحت فشار باشد. بنابر این چنانچه به هر دلیلی درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باز شود، حتی در صورت عدم خروج آب از سیستم، لازم است قبل از بستن درب، دمای آب بوسیله ریختن آب روی رادیاتور و یا گذر زمان به نصف درجه نرمال برسد.
هوا گرفتن بعد از تعمیر اتومبیل
بعد از تعمیر یا تعویض هر یک از قطعات سیستم خنک کننده موتور اتومبیل، معمولا تمام یا قسمت اعظم مایع سیستم خنک کننده خالی میشود. طبیعی است که در این شرایط سطح آب پایین آمده و جای خود را به هوا میدهد. معمولا در بدنه ترموستات اتومبیل هایی که فاقد پیچ هواگیری می باشند سوراخ ریزی وجود دارد که بوسیله یک گوی کوچک فلزی مهار شدن در آن به شکل یک شیر اتوماتیک هواگیری عمل میکند ، بدین ترتیب که هوای داخل سیلندر به آرامی از سوراخ عبور میکند و به محض رسیدن آب گوی فلزی جلوی سوراخ را مسدود میکند. بنابر این در اتومبیل های فاقد پیچ هواگیری برای پر کردن آب سیستم خنک کننده کافیست آب را به آرامی درون مخزن یا رادیاتور ریخته و چند دقیقه صبر کنیم تا سطح آب به آرامی پایین برود و این کار را تا زمانی که سطح آب ثابت ماتد ادامه دهیم .
در اتومبیل هایی که دارای پیچ هواگیری هستند باید همه پیچ های هواگیری (معمولا دو پیچ هواگیری وجود دارد) را باز کرده و منتظر خروج آب از آنها باشیم. همزمان با پایین رفتن سطح آب به سیستم آب اضافه میکنیم تا خروجی آب از پیچ های هواگیری بصورت مداوم و بدون حباب های هوا باشد . سپس پیچ های هواگیری را با دقت بسته و سطح آب را به مقدار لازم می رسانیم. پس از بستن درب مخزن یا رادیاتور هواگیری انجام شده و میتوان موتور اتومبیل را روشن کرد.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
249 دیدگاه
Ali
دزدی استاد فقط ازدیوارمردم بالا رفتن نیست ..کسی غیرت داشته باشه ووجدان چنین کاری انجام نمیده
امید
سلام سمند دارم واشر سر سیلندر هم عوض کردم الان بعد از یک ماه پشت داشتبورد صدای اب میاد هواگیری میکنم خوب میشه اما بعد از چند ساعت خنک شدن ماشین دوباره روشن میکنم همون صدا میاد،من با دیاگ به مقدار درجه حرارت ماشینم پایین اووردم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ، ظاهراً سرسیلندر خوب بسته نشده و کمپرس وارد سیستم خنک کننده میشه و صدای آب میاد ، اگر صبح ها هم که ماشین کاملا سرده درب رادیاتور رو باز کنید «پیس» صدا بده یعنی حتما مشکل از سرسیلندر هست
وحید
یه ساله وقتی صبح ها درب رادیاتورو باز میکنم صدا گاز پر فشار میاد.. میگن واشر سوزوندی.خوب چرا یه ساله ابو روغن قاطی نمیکنه؟؟هر روز ۳۰۰ کیلومتر هم میرونم.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز نگفتید ماشینتون چی هست!!
علیرضا
سلام مهندس ببخشید من یک سمند ال ایکس دارم نه آب کم میکنم نه روغن کم میکنم نه در رادیاتم خرابه ولی نه دود میکنه نه کپک میزنه و… ولی یک مشکل دارم وقتی ماشین خنکه شیلنگ آب نرم هست ولی وقتی ماشین گرم میشه احساس میکنم شلنگم هوا داره بعضیا میگن از ترموستاته میشه منو راهنمایی کنید ممنون میشم. با تشکر از زحمات شما و مطالب مفیدتون.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز خوب طبیعیه که آب بعد از داغ شدن منبسط میشه و شلنگها سفت میشه . راهش اینه که صبح وقتی کاملا سرده درب رادیاتور رو باز کنید . نباید هوا داشته باشه
وحید
سلام مهندس خسته نباشید،
شماره پیچ برنجی هواگیری چنده؟ آچار آلن ۵ زدم نخورد بهش
سوال دوم : پیچ پلاستیکی هواگیری ترک خورده ، از کجا میتونم تهیه کنم؟ و چرا دو تا پیچ هواگیری در پژو ۴۰۵ هست؟
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
پیچ برنجی آلن پنجه ، و باید بخوره مگر اینکه آلن غیر استاندارد باشه.
پیچ پلاستیکی سر والف فابریک ۲۰۶ هست ، هم لوازم فروشی ها دارن هم آپاراتی ها
محسن
۰سلام مهندس تشکر میکنم از سایت خوبتون و وقتی که میذارید،مشکلی واسم پیش اومده واقعا گیچ شدم و نمیدونم باید چکار کنم لطفا اگر میشه راهنمایی بفرمایید، ماشینم سمند۸۷دوگانه فابریک حدود یک ماه قبل به دلیل خرابی ترموستات واشر سرسیلند ترسوند و تعویض کردم رادیات هم تعویض کردم و دولول انداختم حالا هرموقع که ماشین سرد و درب رادیاتور باز میکنم کمپرس داره و صدای نوشابه باز کردن میده اب کم نمیکنه و درب روغن هم ارده ای نشده خواهشا اگر میشه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم،*چند روز قبل درب رادیاتور عوض کردم و هواگیری کردم چند روزی درست شد اما مجددا به حالت قبل برگشته و کمپرس داره!
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه سرسیلندر خوب جمع نشده ! تنها دلیل وجود کمپرس در رادیاتور نشت از سرسیلندر هست . هیچ علتی دیگه ای هم نداره. اینکه تازه تعمیر کردید دلیلی بر حل مشکل نیست . حالا یا کف سرسیلندر تاب داره ، یا بوشها پایینه و یا سرسیلندر زیاد تراش خورده و پیچها خوب سفت نشده . در هر صورت کمپرس از محفظه احتراق و واسر سرسیلندر داخل آب میره
محمدی
سلام خدا قوت
ماشین من پژو ۴۰۵ مدل ۸۴ مشکلی که برام پیش اومده ۱ آمپر بنظرم ده درجه اختلاف دما دارم و بالاتر نشون میده و درجا دور کند فن قطع وصل میشه و در جاده اختلاف دما ندارم ۲ ولی ترافیک اختلاف دما دارم اگه ماشین خاموش کنم تا زمان ۵ دقیقه ای روشن کنم فن دور تند روشن پشتش دور کند روشن میشه و فن کند یکسره روشن می مونه خاموش کردنش کار حضرت فیل هست دیاگ زدم هیچ اشکال برقی نشون نمیده و تو دیاگ دما دقیق نشون میده که ترموستات باز بست بشه برق کار میگه ترموستات هست عوض کردیم با نو….ولی ماشین همینطور باقی مونده استاد عزیز بنظر شما اشکال از کجا هست
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر نیکنم مشکل ماشین شما یا شارژ ضعیف دینامه یا اتصال بدنه ها مخصوصا اتصال روی گیربکس کثیف و مشکل داره . البته سر باطری هم باید چک کنید که سولفاته نباشه . برای اطمینان میتونید یه سیم حداقل ۴ رو از منفی به بدنه هوزینگ ترموستات وصل کنید.
محمود
سلام مهندس خسته نباشین من ۴۰۵ مدل ۸۹ دوگانه کارخانه دارم،صبح ها که در رادیاتو باز میکنم یکم هوا از رادیات میاد بیرون طبیعیه چهار پنج ماهه هست که سر سیلندر نو بستم مارک ایساکو،صدای جریان ابم پشت اممرام میاد دلیلش چیه.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه بستن سر سیلندر نو و زمان کم دلیل بر سالم بودن نیست . وجود هوا در سیستم در زمان سرد بودن فقط و فقط یه دلیل داره و اون هم نشتی واشر سرسیلندره . سر سیلندر پژو خیلی حساسه و باید با دستگاه رفتی برگشتی کف بخوره و با دقت و وسواس بسته بشه . حتما بابد زیر پیچ های سرسیلندر واشر گذاشته بشه که خوب سفت بشه .
سهراب عباسی
سلام خوبید من فقط میخاستم ازتون تشکر کنم ؛ من خیلی از کارهای ماشینم رو با استفاده از مطالب وراهنمایی های شما انجام میدم ، امیدوارم هر چی از پروردگار میخای بهتون بده
مسعود جعفری پور
با درود
متشکرم دوست عزیز ، خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده
سعید محمدی
سلام.ببخشید من پژو ۴۰۵ صفر گرفتم بردم مکانیکی آب رادیات رو عوض کرد و حتی هوا گیری هم انجام داد.اینکه شیلنگ متصل به رادیات و ترموستات در حالت گرم شدن ماشین با دست فشار میدی سفت هست و موقع سرد شدن نرم میشه عادیه؟و صبح موقع سرد بودن در رادیات رو که باز میکنم یه صدای پیس کوچیکی میده مشکلی نداره؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مسلما به دلیل منبسط شدن آب داخل سیستم ، شلنگ رادیاتور زمان گرم بودن خیلی سفت تره . اگر باد کنه نشانه اشکاله . صدای پیس هم ممکنه بخاطر کشیدن هوا داخل باشه نه خروج هوا به بیرون . البته با توجه به اینکه گفتید ماشینتون صفره و شلنگ موقع سرد بودن نرمه میشه اینجوری استنباط کرد.
پراید
سلام من پراید مدل ۹۱ دارم. ۳۰۰ کلیومتر باهاش راه رفتم یکدفعه آمپر زد بالا زدم کنار دیدم قمقمه رادیاتور آب داره ولی رادیاتور خالی شده آب نداره علتش چیه لطفا توضیح بدید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مسأله دلایل متعددی میتونه داشته باشه ، ساده ترینش خرابی در رادیاتوره که احتمالش هم بالاست ، دلیل بعدی نشتی زیاد از یه قسمته چون اگه نشتی کم باشه از قمقمه آب رو میکشه ، نشتی زیاد با پر کردن آب و نگاه کردن مشخص میشه
امیر
سلام وقت بخیر من یک اردی دارم انژکتوره شیلنگاش هوا میگیره چند بار واشر عوض کردم یک مدت درسته بعد یک هفته دوباره باد میکنه گفتن از کف سیلندر اونم تراش دادم .سرسیلندرم بردم ازمایش اب کف تراشم زدم باز دوباره باد میکنه .شیلنگاشم همه نو کردم در رادیاتم عوض کردم ولی بازم هوا میگیره اگه سرد باشه روشنش کنی در جا کار کنه چند ساعتم روشن باشه هوا نمیگیره ولی اگه باهاش راه برم داغ بشه چند بار خاموش روشن کنم شیلنگها خیلی باد میکنه.گازشم بستم بازم هوا میگیره.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز کاملا مشخصه که از محفظه احتراق کمپرس وارد سیستم خنک کننده میشه . اصلا ارتباطی با شلنگ ها نداره! این هم که میگید درجا هوا نمیگیره دیگه صد درصد معلومه که مشکل نشتی کمپرس هست . حالا این چندتا دلیل میتونه داشته باشه
۱. تاب داشتن کف سر سیلندر
۲. ترک داشتن سر سیلندر
۳. بد بسته شدن توسط مکانیک
۴. وجود خط و خش عمیق روی سیلندر یا تاب داشتن روی سیلندر
۵. تراش خوردن زیاد سرسیلندر و واشر سر سیلندر غیر استاندارد
جواد
سلام
۲۰۶ تیپ ۲ ، روی هوزینگ ترموستات محل بسته شدن پیچ برنجی هواگیری هرز شده ، اگه نخوام هوزینگ رو عوض کنم آیا راه کاری دارید(هوزینگ پلاستیکی هستش)
اگه امکان داره نکات تعویض هوزینک رو بفرمایید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اصلا به ریسکش نمی ارزه ، راه داره ولی هوزینگ که قیمت بالایی نداره . نشتی آب میتونه راحت باعث نابودی سرسیلندر و موتور بشه . کمتر از صد تومن هزینه داره پس دنبال تعمیر نباشبد . فقط یه هوزینگ شرکتی بگیرید اگه خودتون عوض میکنید جاش رو باید عین آینه تمیز کنید و با پنبه تینری خشکش کنید ، به دو طرف چسب سیلیکون بزنید و ببندید. مهمترین قسمت تمیز کردن جای هوزینگه که باید با سنباده انجام بدید . قسمت بد قلقش هم لوله بخاریه که باید بعد از باز کردن در بیارید و قبل از بستن روی هوزینگ جدید ببندید
امير
سلام مهندس جان
بنده توسان مدل ۲۰۱۵ دارم و تا حالا هم آب رادیاتورش رو عوض نکردم میخواستم بدونم زمان تعویض آب رادیاتورش چه موقعه و و از چه مارک ضدیخ و ضد جوشی با چه نسبتی استفاده بکنم ؟ممنون از توجهتون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به نوع اتومبیل شما و اینکه احتمالاً هیچ نشتی نداشته ، لازم نیست هر سال صد یخ رو تعویض کنید . پیشنهاد من اینه که بعد از چهار سال یا صد هزار کیلومتر کل مایع سیستم خنک کننده رو تعویض کنید . نسبت آب و ضد یخ باید نصف نصف باشه ، و باید از ضد یخ قرمز استفاده کنید که به اروپایی مشهوره . من برند پیشنهادیم رو براتون ایمیل میکنم .
دوستان دیگه ای که کامنت ها رو میخونن این پاسخ برای این اتومبیله ، برای ماشین های قدیمی تر مثل تیپ دو ،۴۰۵ ، پراید و. که واشر سرسیلندر غیر فلزی دارن هر چهل هزار کیلومتر یا دوسال باید تعویض بشه
مسعود
سلام استاد.جون هرکی دوس دارین جواب منو بدین و دقیق.من ماشین ۴۰۵ دارم ک ۳ ساله خریدم و ۴ بار واشر زدم.حدود ۱۰ روز پیش یاتاقان زده بود تعمیر اساسی کردم.ولی بازم شلنگ رادیاتور سفت میشه خیلی سفت.وقتی ک باز میکنم موقع گرم هوا میده بیرون.ب مکانیک گفتم گفت طبیعیه اگه در حالت گرم آب بزنه بیرون یعنی مشکل واشر داره و گردن نمیگیره.بخدا موندم چکار کنم.لطفا جواب منو صریح و واضح بدین.ک آیا شلنگ باد داره یعنی واشر مشکل داره؟؟؟اصولا نباید سفت باشه؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ممکننه یه سرسیلندر بارها باز بشه ولی درست بسته نشه اگر در حالت سرد هوا از رادیاتور بیرون میزنه نشانه اشکال در واشر سر سیلندره. باد کردن شلنگ تا حدی طبیعیه . مهمترین علامت تک کار کردن موتور تو لحظه اول صبح هست.
علیرضا
تیبا بعد از تعمیر موتور آب کم میکنه و از رادیات میره به قمقمه و به رادیات برنمیگرده درب رادیات و قمقمه هم تعویض شده نشتی هم نداره مشکل از کجاست!؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه علائمی که شما گفتی به نظر می رسه واشر سرسیلندر نشتی داشته باشه و کمپرس وارد سیستم خنک کننده بشه .
حسین
سلام . اول صبح خواستم آب رادیاتور چک کنم .آب که ریختیم یادم رفت درو ببندم رفتم ماشینو روشن کردم تاوقتی خواستم کاپوتو ببندم دیدم در رادیاتور بازه رفتم سریعو در بستم درحالی که هنوز سرده ماشین این ماشین هم پژو۴۰۵ است آیا اتفاقی بدی می افتد
مسعود جعفری پور
با درود
خیر مشکلی نداره .
نوروزی
سلام من ال۹۰دارم جهت تعویض اب رادیات نیاز به هواگیری دارد یانه؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله حتما بابد هواگیری کنید
رضا
سلام و خسته نباشید
من روآ سال مدل نود دارم
متاسفانه در مدت شش ماه سه بار واشر سرسیلندر عوض کردم
هوای بسیار زیادی داره که هنوز منشا رو پیدا نکرده کسی ..
سر سیلندر تراش خورده و تراشکار با ویزیت سیلندر معتقد هستن سیلندر تاب برداشته و سیلندر هم به تراشکاری فرستاده شد
سوال من از خدمتتون اینه که علت این هوای زیادی که وجود داره چی میتونه باشه؟
علاوه بر تعمیرو تراش … ترموستات دما بالا ،واتر پمپ . رادیاتور ،جنت بالا جدید نصب شده
خودور در حالت توقف جوش میاورد و آمپر میچسباند اما رادیاتور سرد بود به همین علت تعمیر شده میترسم بعد از اینهمه هزینه و وقت باز درست نشه
میخواستم راهنمایی بگیرم از شما و اینکه چه پیشنهادی دارید
سپاسگزارم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز کاملا مشخصه که نشتی هوا از سرسیلندر هست . با علایمی که شما گفتید من فقط احتمال میدم سرسیلندر از جایی ترک داشته باشه که باعث نشتی بشه . باید یه تراشکار خوب سرسیلندر رو بزاره زیر فشار و تست کنه
مجید
سلام آقای مهندس وقت بخیر من سمند Ef7 مدل ۹۰ دارم الان چند وقته وقتی متور ماشین کاملا سرده درب رادیاتورو باز میکنم آب با فشار میپاشه یا وقتی متور گرمه صدای هوا از درب رادیاتور میاد
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر اینچنین باشه و در حالت کاملا سرد فشار وجود داشته باشه مشکل از واشر سرسیلندر ماشینتون هست
مصطفی
عرض سلام خدمت جنابعالی و ممنون بابت سایت خوبتون
پیچ های هواگیری در موتور دنا کجای موتور قرار گرفته؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه دقیق نمیدونم ، فقط میدونم که یه پیچ هواگیری روی هوزینگ یا همون محل نصب ترموستات هست که برای پیدا کردنش کافیه شلنگ بالای رادیاتور رو دنبال کنیدو به ترموستات برسید . یه پیچ برنجی که آچار ال ۵ میخوره
رضا
۴۰۵ Tu5
ممنون بابت پاسختون
با اینحال نظر شما فقط روی ایراد داشتن (و یا شاید ایراد ساختاری) رادیاتور بخاری هست؟
یعنی نگرانی بابت سرسیلند یا واشر نداشته باشم؟
و اینکه از دید حضرتعالی و با توجه به گارانتی داشتن ماشین، نیاز هست ببرم نمایندگی؟
سپاسگزارم. ببخشید سوالم طولانی شد?
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من اصلا فکر نمیکنم مشکل واشر سرسیلندر باشه چون اولا واشر tu5 فلزیه و به این راحتی ها حتی با داغ کردن هم نمیسوزه . ثانیا واشر سوزوندن علائمی داره که کاملا مشخصه ، مهمترینش هوا گرفتن مداوم سیستم هست که باعث خروج هوا موقع باز کردن درب مخزن تو حالت سرد میشه و بعدی هم چند ثانیه تک کار کردن صبحگاهی. در ضمن من گفتم لوله واسطه بین رادیاتور و شلنگهای بخاری ، همیشه وقتی تو یه جایی که گردش آب وجود داره اگه مسیر تنگ و بعدش باز بشه بدلیل افت فشار در قسمت باز صدا بوجود میاد
رضا
سپاس، و ممنون که وقت میزارید و پاسخ میدید
رضا
سلام و عرض ادب خدمت آقای مهندس
ممنون میشم سوال بنده رو هم پاسخ بدید
ماشین من ۴۰۵ SLX مدل ۹۷ با موتور TU5 و با کارکرد ۱۸ هزار تا هستش
روزی که ماشین رو صفر تحویل گرفتم مقداری آب(حدودا ۲ لیوان) کم داشت،آب مقطر اضافه کردم.
یکی دو هفته بعد که دقت کردم حس کردم از پشت فرمان صدای حرکت آب میاد (در حالت موتور داغ) چند روزی گذشت و به چند نفر نشون دادم بدون اینکه نگاه کنند میگفتم که tu5 اون هم ماشین صفر نگاه کردن نداره،به دلیل حساسیتم (بعد از حدودا ۱ ماه)خودم کل مایع خنک کننده رو از شیلنگ پایین رادیاتور تخلیه و با نسبت ۵۰/۵۰ آب مقطر و ضد یخ پارس پر کردم(همه مراحل در حالت موتور سرد انجام شد)
هواگیری رو هم که با توجه به اندک اطلاعات فنی خودم و با کمک اینترنت به این صورت انجام دادم که بعد از خالی شدن کل آب از جنت پایین و بستن اون،پیچ هواگیری روی لوله بخاری و پیچ هواگیری کنار ترموستات رو باز کردم و رادیاتور رو با مخلوط ۵۰ /۵۰ پر کردم تا زمانی که مایع بدون حباب ابتدا از لوله بخاری خارج شد(همزمان مقدار کمی هم از پیچ هواگیری کنار ترموستات خارج میشد) و پیچ رو بستم و بعد هم بعد از بستن اون آب بدون هوا با شدت بیشتری از پیچ کنار ترموستات خارج شد و اون رو هم بستم(طی این مراحل هم با کمک دوستم اجازه ندادم آب رادیاتور پایین بیاد) و بعد از فول شدن درب رادیاتور رو بستم، لحظه استارت زدم یه ثانیه صدای قل آب اومد و قطع شد (فقط و فقط همون یک بار در لحظه استارت اون صدا اومد) و بعد از مقداری دور زدم و داغ شدن متأسفانه همچنان مقداری صدای جریان پشت فرمان و داشبورد شنیده میشه، درب رادیاتور رو هم تعویض کردم و اصلی گذاشتم اما هیچ تغییری نکرد،همینجور چند ماه گذشت و باز هم به دلیل حساسیتم بدون اینکه مشکل خاصی غیر از صدای آب ببینم کل رادیاتور اصلی رو هم عوض کردم و نو گذاشتم به همون شکل بالا مجدد هواگیری کردم اما همچنان هم صدای آب (فقط در حالت داغ موتور) شنیده میشه. ضمنا توی این یک سال نه آب ماشین کم شده، نه زیاد شده، روغن موتور هم نه کم شده و نه زیاد شده، آب همچنان شفاف و روغن هم همیشه شفاف و OK بوده، شیلنگهای رادیاتور باد نمیکنه و آب هم از اگزوز خارج نمیشه،ماشین هم در همه حالت صاف صاف کار میکنه و هیچ گونه نشتی هم دیده نمیشه،،، لطفا منو راهنمایی کنید،..! مشکل از کجاست؟ آیا من زیاد حساسم یا اینکه واقعا مشکل وجود داره!؟ با اینکه ماشین هنوز تقریبا نو هست گاهی به فکر فروش میافتم
مسعود جعفری پور
با درود
اولا باید خدمتتون عرض کنم ک بدترین کار ریختن آب مقطر تو رادیاتوره چون آب مقطر شدیدا خورنده است و به دلیل خاص بودن علاقه به خورندگی و جذب املاح داره . برای این منظور باید از آبهای استاندارد مخصوص رادیاتور که با املاح مجاز اشباع شدند استفاده کنید . تکرار میکنم با علامت استاندارد . ثانیا آخه صدای آب چه ارتباطی با رادیاتور داره که شما بدون دلیل رادیاتور ماشین نو رو تعویض کردید. بله شما حساسیت زیاد دارید . در حالت طبیعی فقط وقتی که رادیاتور بخاری به دلیلی چرب باشه یا هوا داشته باشه صدای آب میاد ولی تو ماشین هایی مثل شما احتمالا لوله ورودی رادیاتور بخاری نازکتر از لوله خروجی هست . البته ممکنه لوله واسطه بین رادیاتور بخاری و شلنگ ها این وضعیت رو داشته باشه. یا تو قالبش اشکالی بوده که تنگتر شده .
عارف
با سلام و تشکر از شما
بنده سمند ۹۲ دارم که کل موتور بجز بلوک سیلندر نوع کردم بعد چند ماه متوجه صدای شرشر آب و سفت بودن جنت رادیاتور شدم دوباره سرسیلندر باز شد و واشر مسی استاندارد بدون کف تراشی بستم سر سیلندر رو تراشکار ندید ولی باز هم شیلنگ وقتی موتور گرمه سفت هست گاها صدای شرشر آب خیلی کمی میاد وقتی سرد شد درب رادیاتور باز میکنم صدای هوا نمیده موقع جاده ک موتور سرد تر هست فشار کمتر هست نشتی و کاهش آب و روغن نداره خواهش میکنم راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز نباید روی ماشین مدل پایین که احتمالا مقداری پوسیدگی روی سطح سیلندر داره واشر فلزی می انداختید . با توجه به توضیحاتتون احتمالا واشر سرسیلندر مقدار کمی نشتی داره ولی به نظر من تا وقتی که زیادتر نشده کاری باهاش نداشته باشید چون باید همون هزینه رو بکنید
آرش
سلام مهندس عزیز
دنا پلاس صفر کیلومتر دارم ۱۵۰۰ کیلومتر کارکرد دارد بعد از اینکه ماشین بیشتر از یک ساعت خاموش شده بود و قبلش کولر استفاده شده بود در هوای گرم ولی درب کاپوت و موتور و رادیاتور کاملا خنک نشده بود درب رادیاتور را باز کردم یک مقدار آب از رادیاتور خارج شد . پس فردای همان روز به پیشنهاد یکی از همکارانم که ماشین کاملا سرد شده بود به مدت یک دقیه ماشین را درحالت درب رادیاتور باز و درحالت سرد روشن کردم در ضمن هیچ آبی پس فردا از رادیاتور کم نشده بود ولی موقع باز کردن درب رادیاتور صدای پیس شنیده شد. ازخاموش کردن ماشین باز هم به مدت ۱۰ ثانیه ماشین را درحالت درب باز رادیاتور روشن و خاموش کردم.
خواستم ببینم اولا ماشینم نیاز به هواگیری دارد؟ و آیا بازکردن درب رادیاتور و روشن نمودن ماشین در حالت درب باز مشکلی برای ماشین ایجاد کرده است ؟ و آیا به ماشین آسیبی وارد شده است ؟ توصیه ای دارید؟
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید دوست عزیز همون طور که تو مقاله توضیح دادم هواگیری برای زمانی هست که آب سیستم خالی شده باشه . وقتی در حالت گرم درب رادیاتور رو باز میکنید فقط فشار سیستم از بین میره و اگه دمای آب به صد درجه برسه جوش میاره در صورتی که تحت فشار تا صد و سی درجه هم جوش نمیاد . وقتی آب کم نکرده نیاز به هواگیری نداره فقط بهتره وقتی ماشین کاملا سرد بود یکبار درب رادیاتور رو باز کنید و مجددا ببندید و اگر اب کم داره جایگزین کنید .