پمپ بنزین
پمپ بنزین نام یکی از قطعات اتومبیل های بنزینی است که بنزین درون باک را پمپاژ کرده و به سمت موتور اتومبیل هدایت میکند.
پمپ بنزین ها انواع متفاوتی دارند که در اتومبیل های مختلف مورد استفاده میگیرند. در گذشته نه چندان دور در سیستم سوخت رسانی اتومبیل ها از کاربراتور استفاده میشد، در یک اتومبیل دارای کاربراتور بنزین درون مخزن یا پیاله کاربراتور قرار دارد. هنگام روشن کردن اتومبیل با چرخیدن موتور از طریق استارت پیستون ها حرکت کرده و با مکش هوای داخل منی فولد فشار هوا را تا حدی کم میکنند که بنزین درون کاربراتور از سوراخهای کوچکی به نام ژیگلور بیرون امده و با هوا مخلوط میشوند. در اتومبیل های کاربراتوری وظیفه پمپ بنزین رساندن بنزین از باک به کاربراتور است که نیاز به فشار چندانی ندارد . معمولا در اتومبیل های کاربراتوری پمپ بنزین از نوع دیافراگمی مکانیکی است که بر روی موتور نصب میشود و با کمک میل سوپاپ کار میکند . در بعضی از انواع اتومبیل های کاربراتوری نیز از پمپ بنزین های برقی دیافراگمی استفاده میشود که معمولا بعد از پر شدن پیاله کاربراتور بشکل خودکار خاموش میشوند و با پایین امدن سطح بنزین مجددا به کار می افتند. در دهه های گذشته ساخت و تولید اتومبیل های کاربراتوری به دلیل نداشتن استانداردهای زیست محیطی به تدریج در اکثر کشورهای جهان متوقف و ممنوع شده است.
پمپ بنزین اتومبیل های انژکتوری
امروزه تمام اتومبیل های ساخته شده در کشورهای مختلف از سیستم سوخت رسانی انژکتوری استفاده میکنند. پمپ بنزین در اتومبیل های انژکتوری علاوه بر رساندن بنزین از باک به محل قرار گیری موتور تامین کننده فشار بنزین در ریل سوخت و پشت انژکتورها نیز میباشد. در اتومبیل های انژکتوری هنگام مکش هوا توسط پیستون ها انژکتور برای کسری از ثانیه باز شده و بنزین را در جریان هوای ورودی تزریق میکند، در بعضی از موتورها نیز بنزین توسط انژکتور مستقیما به داخل محفظه احتراق تزریق میشود . بدین ترتیب با توجه به زمانبندی دقیق پاشش سوخت و ریز بودن سوراخهای انژکتور فشار پمپ بنزین در خودروهای انژکتوری بسیار مهم و ضروری میباشد به همین خاطر در اتومبیل های انژکتوری از پمپ های جت الکتریکی استفاده میشود.
در بعضی از اتومبیل های انژکتوری پمپ بنزین به صورت جداگانه در بیرون از باک قرار دارد اما امروزه در اغلب اتومبیل ها پمپ بنزین در مجموعه ای به همراه قطعات درجه باک و فشار شکن ها در درون باک قرار میگیرد، قرار گرفتن پمپ بنزین درون باک از هوا گرفتن و داغ کردن پمپ بنزین جلوگیری میکند و بدلیل عدم وجود اکسیژن در باک امنیت بسیار بیشتری برای جلوگیری از آتش سوزی دارد .
فیلتر صافی پمپ بنزین
پمپ بنزین در درون باک داخل استوانه بسته پلاستیکی محفظه درجه باک قرار میگیرد، انتهای این استوانه یک دریچه یکطرفه وجود دارد که بنزین از طریق آن به داخل استوانه می آید و بعد از عبور از صافی اولیه به داخل پمپ بنزین کشیده شده و با فشار زیادی حدود ۵ بار به لوله خروجی منتقل میشود، در مسیر خروجی پمپ بنزین به ریل سوخت معمولا یک صافی قابل تعویض وجود دارذ که بنابر توصیه کارخانه سازنده در زمان و کارکرد مشخص تعویض میشود . یکی از علل خرابی پمپ بنزین گرفتگی صافی بنزین در اثر کثیفی است که باعث فشار بر پمپ بنزین و کوتاه شدن عمر مفید آن میشود. کار کرد توصیه شده برای صافی پمپ بنزین در اتومبیل های مختلف بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر است اما متاسفانه نمیتوان زمان دقیقی را برای تعویض صافی بنزین مشخص کرد زیرا ممکن است پس از هر سوختگیری حجم زیادی از جرم ها و ذرات معلق در مخزن جایگاه سوخت وارد باک اتومبیل شود و یا به دلیل تمیز بودن بنزین جایگاه ها صافی بنزین بیش از پنجاه هزار کیلومتر نیز تمیز بماند.
نگهداری از پمپ بنزین
پمپ بنزین های برقی درون باک معمولا عمر مفید مناسبی دارند و با توجه به کارکرد دائمی آنها هنگام روشن بودن موتور میتوان گفت از بهترین قطعات برقی اتومبیل هستند . برای نگهداری درست از پمپ بنزین بهتر است صافی بنزین را در هر سرویس موتور به همراه روغن موتور و فیلترها تعویض کنید. البته توجه داشته باشید همیشه از صافی اصلی و مورد تایید کارخانه سازنده اتومبیل استفاده کنید زیرا ضرر استفاده از صافی متفرقه و غیر استاندارد بسیار بیشتر از صافی کثیف اصلی اتومبیل میباشد.
پایین بودن همیشگی سطح بنزین نیز باعث کم شدن عمر پمپ بنزین می شود، این بدان معنا نیست که با نصف شدن بنزین به طرف جایگاه بروید اما بهتر است هر بار که به جایگاه پمپ بنزین میروید باک اتومبیل را پر کنید و از خالی گذاشتن همیشگی بیشتر از نصف باک به هر دلیلی بپرهیزید. بعضی از رانندگان نیز بر اساس باور سنتی عقیده دارند که خالی شدن باک باعث کشیده شدن ذرات و کثیفی های ته باک توسط پمپ بنزین میشود، این باور در مورد اتومبیل های امروزی که دارای پمپ بنزین برقی و محل کشش بنزین ثابت و صافی اولیه در محفظه درجه باک هستند غلط و غیر علمی محسوب میشود.
اشتباهات متداول در مورد پمپ بنزین
به توصیه های عجیب و غیر علمی بعضی از رانندگان و حتی تعمیرکاران در مورد ریختن مواد خاص به داخل باک توجه نکنید. برخی از افراد ریختن تینر فوری، نفت ، بنزین هواپیما و بسیاری مواد دیگر را به منظور تمیز شدن انژکتور یا قسمتهایی از محفظه احتراق و موتور توصیه میکنند که معمولا بی فایده و در موارد زیادی مضر میباشد . بهتر است حتی از ریختن مکمل های بسته بندی شده موجود در جایگاه ها و فروشگاه ها نیز خودداری نمایید زیرا اغلب این محصولات توسط افراد غیر متخصص و ناآگاه به دلیل سود جویی تهیه و توزیع میشوند و در اکثر موارد برای قسمتهایی از اتومبیل مضر میباشند.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
9 دیدگاه
محسن
سلام،ماشین من روآ مدل۸۹هست وقتی بعد از استارت میخوام حرکت کنم و کمی بیشتر گاز رو فشار میوم ماشین خفه میشه و موتور دور بر نمیداره و باید به مرور پدال رو فشار بدی تا ماشین سرعت بگیره و وقتی سی ان جی رو انتخاب میکنی ماشین در هر بار گذاشتن و برداشتن پا بر روی پدال تقه میزنه ولی وقتی خاموش روشن میکنم این خطا از بین میره و هنگاه گاز دادن شتاب ماشین عالی میشه،به هر تعمیر کار سیمکش و دستگاه دیاگی نشون دادم قطعاتی رو تعویض کردن ولی یه ساله همینطوره و درست نمیشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به علائمی که گفتید من فکر میکنم اشکال از رگلاتور سوخت هست که نمیدونم تو روآ دقیقا کجا قرار داره . فکر میکنم روآ یه سوکت نسبتا بزرگ زیر منیفولد داره که ّبرق انژکتورها و سنسورها ازش رد میشه و بدلیل محل قرارگیریش که انتهای یه خرطومیه مستعد سولفاته و زنگ زدنه که پیشنهاد میکنم باز کنید و با اسپری کنتاک شور و سوزن سرنگ تمیزش کنید
محمد پارسا
ماشین پراید ۱۳۱ مدل ۹۵ دارم وقتی ۱ تا ۲ ساعت ت ترافیک گیر میکنم ماشین خاموش میشه برق پشت آمپر میاد ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه ۱۰ دقیقه صبر میکنم مشکل حل میشه و ماشین روشن میشه این اتفاق فقط تاکید میکنم فقط در هنگام ترافیک های سنگین رخ میده به نظر شما اشکال از پمب بتزین هستش
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید دوست عزیز تو اشکالات فنی همه چیز همیشه امکان داره اما در مورد اشکال اتومبیل شما به نظر میرسه اشکال از پمپ بنزین باشه ، البته منطقیه که رله دوبل رو هم تعویض کنید چون خرابی پمپ بنزین رله دوبل رو هم دچار آسیب میکنه و گاهی ممکنه اشکال فقط رله دوبل باشه
فرید
با سلام.منپراید مدل ۹۰ . ۱۳۲ دارم.بعد از تعویض پمپبنزین توسط امدادخودروی سایپا صدای زوزه شدید به گوش میرسه که پس از پرس و جو با این پاسخ از سوی اون فرد امداد خودرو با مضمون اینکه چون یورو ۲ هست و زیر باک هستش پمپ و همچنین چون نو هستش صدا رو باید بده.آیا درسته ایننظر ایشون یا اشتباه ؟ راهی واسه کمکردن صدا یا بدون صدا کردنش هست ؟
مسعود جعفری پور
با درود
به عقیده من نظرشون درست نبوده و پمپ بنزین نباید صدای زیادی بده ، صدای پمپ بنزین در حدیه که بعد از روشن شدن موتور دیگه شنیده نمیشه و حتی قبل از روشن شدن موتور هم تو اماکن شلوغ قابل شنیدن نیست . پیشنهاد من اینه که حتما یه پمپ بنزین کامل شرکتی بگیرید و تعویض کنید .
فرید
با سلام. مهندس عزیز به قولی ایشان از امداد خودرو سایپا بودن. بقول خودشون جنس اصل دادن.ما که در کار این دوستان موندیم. ممنون بابت پاسخگویی
سعيد
سلام ماشین من پراید مدل ٩١ است دو روزه موقع رَآه وفتن با ماشین بعد از چند دقیقه ماشین حول کار نمیکند و همه چیز ماشین داغ میکنه به طوری که صدای قل قل کردن بنزین إز باک بعد از خاموش کردن ماشین داخل اتاق ماشین میاد و از بیرون هم از دور باک بخار میزنه با باز کردن درب باک بخار بنزین و بنزین بیرون میزنه چند تا مکانیک بردم و هر کدوم هم یه چیزی عِوَض کرده از کوئل و وایر و فیلرو حبابی بنزین رو عِوَض کردم ولی مشکلش برطرف نشده به نظر شما علت چی میتونه باشه ممنون باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
کوئل و وایر!!!!! راستش من ارتباط این دو رو با باک نمییفهمم . اشکال ماشین شما یا حبابگیر هست که گفتید عوض کردید البته مهمه که اصلی بندازید . یا سیستم کنیستر که شامل مخزن کنیستر و شیر برقی کنسیتر میشه. البته چون کشش کمه احتمال خرابی و داغ کردن پمپ بنزین هم زیاده . میتونید با تست عملگرهای دیاگ با دادن برق مستقیم از سلامت شیر کنیستر مطمئن بشید