کاسه نمد قطعه ای برای آب بندی و درزگیری در قطعات و دستگاه های مکانیکی است که دارای حداقل یک شفت یا محور متحرک میباشد که از درون پوسته دستگاه خارج شده است. بدلیل وجود سیالات یا اجزاء درون قطعات و دستگاه ها بین پوسته و محور یا شفت خروجی کاسه نمد قرار میگیرد تا از خروج سیال به بیرون و ورود گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری نماید . امروزه به هر نوع واشر لاستیکی یا قطعه تفلونی که از آن برای آب بندی و جلوگیری از خروج سیالات استفاده شود کاسه نمد میگویند. دلیل نامگذاری کاسه نمد ساختار کلاسیک آن در گذشته بود. در گذشته کاسه نمد از واشر کاسه ای شکل ساخته می شد که روی آن یک لایه نمد مقاوم قرار داشت و بوسیله یک فنر روی لبه پوسته یا محور متحرک فشرده میشد تا از خروج سیال داخل پوسته جلوگیری کند. بعدها در این قطعات انواع فیبر و سرامیک نسوز جای نمد را گرفتند، به همین خاطر به این نسل از کاسه نمدها فیبر و فنر میگفتند. استفاده از فیبر و فنر به دلیل مقاومت و طول عمر بالاتر در شرایط سخت، هنوز هم در قطعات صنعتی مانند پمپ ها مرسوم است.
کاسه نمد انواع متعدد و گوناگونی دارد که بر حسب مورد استفاده از ترکیب فلزات، انواع پلاستیک و لاستیک و مواد گوناگون ساخته میشود . کاسه نمدها بسته به محل استفاده دارای خصوصیات گوناگونی همچون مقاومت در برابر فرسایش، حرارت، برودت، مواد نفتی، مواد اسیدی و قلیایی و… هستند . به طور کلی میتوان گفت در هر دستگاهی که دارای یک محور متحرک و اجزاء داخلی باشد از کاسه نمد استفاده می شود.
در قسمت های مختلف اتومبیل مانند موتور، گیربکس، پمپ هیدرولیک، جعبه فرمان و… از کاسه نمد های متفاوتی استفاده میشود که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به خود هستند .
لبه داخلی اکثر کاسه نمد ها دارای شیارهای مورب خاصی در جهت مشخص میباشند . این شیارها برای جلوگیری از خشک شدن لبه کاسه نمد و بازگرداندن روغن به داخل طراحی شده اند . جهت شیارهای داخلی کاسه نمد با توجه به محل نصب آن میتواند راست گرد یا چپ گرد باشد . بعنوان مثال کاسه نمد هایی که در اجزاء جلوی موتور نصب میشوند راست گرد هستند زیرا چرخش موتور پیوسته در جهت عقربه های ساعت یا همان راست گرد میباشد.
بعضی از کاسه نمد ها فاقد شیار در لبه داخلی هستند ، این نوع کاسه نمدها معمولا در جاهایی که سیال پشت کاسه نمد گاز یا روغن هیدرولیک با فشار زیاد است استفاده میشوند.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی …
2 دیدگاه
صادقي
سلام اول از همه ممنون از همه وقت که برای مردم میزارید خدا انشاالله در همه امور کمکتون کنه.مهندس جان من یه ماکسیما اتومات دارم مدل ٨۶ ماشین من وقتی سرده و بعد چند روز میخوام روشن کنم تمام دنده ها درسته ولی روی D خلاصه بعد که دنده رو ۱ دستی میزارم حرکت میکنه و وقتی دوباره به D میرم درست میشه علت چیه و ایراد گیربکس چیه؟ در ضمن وقتی ماشین گرم باشه و جایی پارک کنم برم و دوباره ماشینو روشن کنم بازم درسته و هیچ ایرادی نداره
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به توضیحاتتون به نظر من یکی از شیر برقی های داخل گیربکس ضعیف شده و نمیتونه فشار روغن رو کنترل کنه و یا سوکت های روی گیربکس خوب برق نمیرسونه . احتمال ضعیفی هم وجود داره که سیم دنده رگلاژ نباشه . ممکنه علت کار نکردن شیر برقی کثیف شدن کانکتور ها و یا اتصال بدنه روی گیربکس باشه که خیلی جدی و مهمه، البته سلامت باطری هم مهمه . به نظر من در ابتدا اتصال بدنه های روی گیربکس رو تمیز و محکم کنید و در صورت امکان سوکت های متصل به گیربکس رو با اسپری کنتاکشور تمیز کنید. این کاریه که اکثر مکانیک ها زیر بارش نمیرن ولی خیلی مهمه . اگر این اشکال به گرم شدن گیربکس ارتباط داشت تو زمستون خیلی محسوس بود و بیشتر طول میکشید . میتونید برای تست یک بار ماشین رو باطری به باطری کنید و در حال اتصال به باطری کمکی دنده رو تو حالت درایو بگذارید .