تک کار کردن چیست؟
تک کار کردن موتور اتومبیل واژه ایست که اغلب افراد شنیده اند اما بسیاری از رانندگان معنی دقیق آنرا نمیدادنند. بسیاری از افراد واژه تک کار کردن را معادل بد کار کردن موتور میدانند اما بد کار کردن موتور همیشه به معنی تک کار کردن آن نیست. در تعریف دقیق تر میتوان گفت تک کار کردن موتور همیشه باعث بد کار کردن موتور میشود اما بد کار کردن موتور دلایل متعددی دارد و لزوما به معنی تک کار کردن موتور نیست.
در موتور های چهار زمانه که شامل اغلب موتورهای درون سوز امروزی میشود احتراق کامل همه سیلندرها در دو دور کامل موتور یا ۷۲۰ درجه انجام میشود . فارغ از تعداد سیلندر ها حرکت پیستون ها دو به دو با هم هماهنگ است (باستثنای موتورهایی با تعداد سیلندر فرد مانند ۳ یا ۵ سیلندر) بطور مثال در یک اتومبیل چهار سیلندر خطی پیستون های یک و چهار در یک زاویه و پیستون های دو و سه نیز در زاویه مقابل آنها کار میکنند. جابجایی حاصل احتراق هر پیستون به سمت پایین، پیستون قرینه خود را که در نوبت احتراق است تا انتهای مرحله تراکم به سمت بالا میبرد. کار نکردن هر یک از سیلندرها باعث تاخیر در بالا رفتن پیستون سیلندر بعدی در نوبت احتراق میشود و باصطلاح آن سیلندر تک کار میکند.
علائم تک کار کردن موتور
تک کار کردن موتور به معنی از کار افتادن حداقل یکی از سیلندرها است به همین خاطر تاثیر بسزایی در کشش اتومبیل دارد . هنگام تک کار کردن موتور مخصوصا در اتومبیل های چهار سیلندر موتور با تاخیر و لرزش گاز میخورد و حرکت و شتاب اولیه اتومبیل دچار افت شدید میشود و باصطلاح ریپ میزند. در بعضی از موارد موتور به صورت لحظه ای و در هنگام شتابگیری تک کار میکند. با هماهنگ شدن دور موتور با سرعت اتومبیل مشکل بصورت موقت حل میشود. تک کار کردن موتور در هنگام شتابگیری معمولا در دنده های سنگین و به شکل ریپ زدن با فواصل زمانی مشخص روی میدهد که با افزایش دور موتور فواصل زیاد شده و ریپ زدن متوقف میشود. برای تشخیص تک کار کردن موتور در حین حرکت توجه به نوع لرزش و ریپ زدن موتور کافیست. لرزش و ریپ حاصل از تک کار کردن موتور همیشه دارای یک سیکل منظم است که با بالا رفتن دور موتور تند تر میشود. یکی از نشانه های تک کار کردن موتور لرزش موتور در حالت دور آرام یا باصطلاح درجا است، کوچکترین نقص در احتراق هر کدام از سیلندر ها باعث لرزش موتور اتومبیل میشود و همزمان با هر لرزش هوا با سرعت غیر طبیعی از اگزوز اتومبیل خارج میشود. در هنگام تک کار کردن موتور اتومبیل این لرزش و خروج هوای توام با آن دارای ریتمی هماهنگ با دور موتور است که با دقت به لرزش موتور و نگاه داشتن دست در مقابل خروجی اگزوز به راحتی قابل تشخیص است.
دلایل تک کارکردن موتور
تک کار کردن موتور دلایل بسیاری دارد که بعضی از آنها باعث تک کار کردن موتور در شرایط خاص مانند دور آرام و بعضی دیگر باعث از کار افتادن دائمی یک یا چند سیلندر میشوند. این دلایل ممکن است بسیار جزئی و یا نشانه اشکال اساسی در موتور باشند. در ادامه به مهمترین دلایل تک کار کردن موتور میپردازیم
۱.خراب شدن شمع موتور
شمع موتور یکی از مهمترین قطعات سیستم جرقه است. هر سیلندر در موتور اتومبیل معمولا دارای یک شمع است که در صورت جرقه نزدن شمع، سیلندر مربوط به آن از کار افتاده و موتور تک کار میکند. در بعضی مواقع جرقه ضعیف نیز باعث از کار افتادن یک سیلندر و تک کار کردن موتور میشود. در بعضی از مواقع الکترود داخلی شمع میسوزد و ولتاژ مورد نیاز جرقه شمع را از خود عبور نمیدهد. در این صورت سیلندر بطور کامل از کار می افتد و موتور بصورت مداوم تک کار میکند. وجود آب در محفظه احتراق نیز باعث عدم جرقه بین الکترودهای شمع و تک کار کردن موتور میشود. هنگام خیس شدن شمع با آب جرقه از روی عایق الکترود مثبت عبور کرده و فاصله هوایی بین دو الکترود را طی نمیکند. آب ممکن است بخاطر شکستگی منی فولد، خرابی واشر منی فولد، خرابی واشر سرسیلندر و یا ترک سرسیلندر وارد محفظه احتراق موتور بشود. معمولا تک کار کردن در اثر وجود آب در محفظه احتراق در زمان سرد بودن موتور اتفاق می افتد و بعد از گرم شدن موتور شمع خشک شده و سیلندر بکار می افتد. در برخی از موارد به دلیل بالا رفتن مقاومت داخلی شمع جرقه از بیرون شمع و در روی عایق چینی خارجی میگذرد، این حالت معمولا در حین شتابگیری اتومبیل اتفاق می افتد و موتور برای چند لحظه تک کار کرده و ریپ میزند. از علائم این مشکل وجود خطهای سیاه روی عایق چینی خارجی شمع است که بصورت عمودی و در موازات یکدیگر تشکیل میشوند.
۲. خرابی کوئل و وایر شمع
کوئل اتومبیل یک ترانس جرقه است که ولتاژ باطری را تا چند هزار برابر تقویت کرده و از طریق وایر شمع به شمع موتور هدایت میکند. کیفیت جرقه شمع در پلاسما تا حدود زیادی وابسته به جرقه شمع است. در اتومبیل های قدیمی که دارای یک کوئل بودند خرابی کوئل باعث خاموش شدن یا روشن نشدن موتور میشد، اما امروزه اکثر اتومبیل ها حداقل دارای دو کویل هستند . خراب شدن کوئل باعث از کار افتادن سیلندر یا سیلندرهای مربوط به آن کوئل می شود. خرابی کوئل همیشه به معنی عدم جرقه نیست، در بعضی مواقع جرقه ضعیف نیز باعث تک کارکردن لحظه ای و یا حتی دائمی موتور میشود. برای تست کوئل کافیست کوئل یا وایر شمع را در آورده و جرقه آن را برسی کنیم. در اتومبیل هایی که کوئل مستقیما بر روی شمع قرار دارد برای تست لازم است کوئل از جای خود خارج شود و در اتومبیل های دارای وایر باید وایر را به آرامی از روی شمع در بیاوریم. با چسباندن نوک پیچ گوشتی به محل اتصال شمع بر روی وایر یا کوئل و نزدیک کردن قسمت فلزی آن به بدنه در هنگامی که موتور روشن است جرقه ای در فاصله هوایی بین پیچ گوشتی و بدنه اتومبیل دیده میشود . جرقه خوب و مناسب باید به رنگ آبی باشد و حداقل فاصله هوایی دو سانتیمتر را طی کند. جرقه باید دارای قطر مناسب(حداقل یک میلیمتر) و به راحتی قابل رویت باشد. جرقه های کوتاه و مویی نشان دهنده اشکال در مدار جرقه هستند. در مواردی کثیف بودن و یا ترک داشتن عایق کوئل باعث ضعیفی یا عدم جرقه کوئل در هنگام شتابگیری میشود .
۳. خراب یا کثیف شدن انژکتور
انژکتور یا سوخت پاش مهمترین قطعه سیستم سوخت رسانی است که در دهه های گذشته بطور کامل جایگزین سیستم کاربراتوری شده است . انژکتور یک شیر برقی کوچک و بسیار دقیق است که طبق زمانبندی معین باز و بسته میشود. زمان باز شدن انژکتور همزمان با مرحله مکش در سیلندر است که در کسری از ثانیه انجام میشود. هر گونه اشکال در پاشش سوخت منجر به از کار افتادن سیلندر مربوطه و در نتیجه تک کار کردن موتور میشود. یکی از رایج ترین اشکالات انژکتور کثیف شدن آن است که موجب بد کار کردن ، ریپ زدن و تک کارکردن موتور اتومبیل میشود . کثیف شدن انژکتور ممکن است به دلیل ورود ذرات ریز جدا شده از صافی و لوله های بنزین و یا جرم آن طی چندین سال باشد. بطور کلی کثیف شدن انژکتور باعث بروز دو نوع اشکال میشود که باعث بد یا تک کار کردن موتور میشوند. در حالت اول ذرات وارد شده به داخل انژکتور در مقابل یک یا چند سوراخ خروجی قرار گرفته و قسمتی از مسیر پاشش سوخت را مسدود میکند. در حالت دوم ذرات ریز مانع از بسته شدن کامل انژکتور و نشت بنزین در زمان بسته بودن آن میشود. از آنجایی که مقدار سوخت پیش بینی شده برای هر سیکل احتراق بسیار دقیق است کم یا زیاد شدن مقدار پاشش سوخت بدلایل ذکر شده باعث احتراق ناقص و یا از کار افتادن کامل سیلندر و در نتیجه تک کار کردن موتور میشود.
۴. هوا کشیدن منی فولد و اتصالات آن
منی فولد مجرای عبور و تقسیم هوا از دریچه گاز به سوپاپ گاز و محفظه احتراق است که بر روی سرسیلندر بسته شده و بوسیله واشر یا اورینگ منی فولد آبندی می شود. بعد از روشن شدن موتور فشار هوای داخل منی فولد بدلیل مکش پیستون ها همواره کمتر از فشار هوای بیرون است. در دور آرام مقدار معینی هوا از دریچه گاز عبور کرده و پس از مخلوط شدن با سوخت تزریق شده توسط انژکتورها به سمت سوپاپ گاز و محفظه احتراق میرود. هر گونه اشکال در واشر یا اورینگ منی فولد باعث ورود هوا به یکی از مجاری آن و بهم خوردن نسبت هوا و سوخت میشود. هوا کشیدن منی فولد ممکن است به دلیل ترک خودن منی فولد به دلایل مختلف و یا خرابی واشر یا اورینگ منی فولد باشد. در بعضی از موارد خرابی اورینگ انژکتورها نیز باعث هواکشیدن و تک کار کردم موتور می شود.
۵. اشکالات مربوط به سوپاپ (کم بودن خلاصی سوپاپ و..)
سوپاپ ها دریچه های ورود گاز (مخلوط هوا و سوخت) و خروج دود از محفظه احتراق هستند که در زمانبدی هماهنگ با حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. سوپاپهای هر سیلندر باید در مرحله احتراق یا قدرت آن سیلندر کاملا بسته و آب بندی باشند تا از هدر رفتن نیروی حاصل از احتراق جلوگیری کنند. به دلیل سرعت بالای باز و بسته شدن سوپاپها در دورهای بالا و انبساط سوپاپها در اثر گرمای حاصل از احتراق باید بین میل سوپاپ و متعلقات آن مقدار معینی خلاصی وجود داشته باشد ، در غیر اینصورت سوپاپ ها بطور کامل بسته نشده و فشار (کمپرس) حاصل از احتراق که تامین کننده گشتاور موتور است از فاصله بین سوپاپ و نشیمنگاه سوپاپ(سیت سوپاپ) به بیرون نشت میکند. نشتی هر کدام از سوپاپها باعث از کار افتادن سیلندر مربوط به آن سوپاپ و تک کار کردن موتور می شود .
تنظیم فاصله یا خلاصی سوپاپها در بعضی از اتومبیل ها بصورت دستی و در بعضی بصورت اتوماتیک میباشد. به عمل تنظیم سوپاپ در موتور اتومبیل فیلر گیری میگویند.
۶. اشکالات مربوط به رینگ و پیستون
پیستون قطعه استوانه ای شکل است که درون سیلندر حرکت رفتی و برگشتی دارد. نیروی حاصل احتراق از طریق پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل می شود. در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندر، فشار بسیار زیادی بوجود می آید که در حقیقت همان نیروی محرک موتور است. از آنجایی که محفظه احتراق بالای پیستون کاملا بسته است، فشار حاصل از احتراق پیستون را به پایین می راند. برای جلوگیری ازهدر رفتن این نیرو از اطراف پیستون ، دور پیستون دارای شیارهایی هست که رینگ موتور درون آن جای میگیرد. رینگ ها که خاصیت فنری دارند خلاصی بین پیستون و سیلندر را که کسری از میلیمتر است پر میکنند و مانع خروج گاز فشرده از محفظه احتراق به بیرون می شوند.
واضح است که هر گونه اشکال در رینگ و پیستون باعث هدر رفتن نیروی احتراق و از کار افتادن یا ضعیف شدن سیلندر میشود .
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
این مقاله در حال نگارش است و به تدریج کامل میشود.
106 دیدگاه
نورمراد خیری
سلام ماشین من ۴۰۵ دوگانه است شمع وایر راعوض کردم تک کار میکنه مقداری آب هم کم می کنه نفس نداره ریپ میزنه لطفا راهنمای کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز توضیحاتتون کافی نیست. باید میگفتید کی تک کار میکنه، کدوم سیلندرش، روی گاز یا بنزین یا جفتش . توضیحاتی که تو مقاله هست کمکتون نکرد<
حسین محمدی
سلام من پژو ۲۰۶ تیپ پنج دارم مدل ۹۶ صبحا سه کار میکنه خاموش روشن کنی خوب میشه شمع وایر عوض کردم خوب نشد کویل عوض کردم خوب نشد ایسیو هم عوض کردم فرقی نکرده وقتی به دستگاه وصل میکنم خطا احتراق ناقص
عدم جرقه زنی در سیلندر یک و چهار میده
شما میتونین کمکم کنین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مسلما شمع و وایر رو مکانیکتون اصلا نباید عوض میکرد . چون وقتی سیلندر یک و چهار یا دو و سه کار نکنه مشخصه که اشکال از عدم جرقه است . اگر از کوئلی که انداختید مطمئن هستید اشکال ماشین شما سولفاته کردن و کثیف شدن سوکت کوئل یا سوکت کامپیوتره . احتمالا یکی یا هر دو اینها در اثر رطوبت یا بخار باطری سولفاته شده . باید باز بشه و با دقت با سنباده تمیز بشه . وقتی بدلیل اتصال نادرست خطایی ایجاد میشه کامپیوتر برای جلوگیری از خرابی برق کوئل رو قطع میکنه و تا زمانی که ماشین روشن و خاموش نشه یا زمان قابل توجهی نگذره درست نمیشه . لازمه بگم بعضی از محافظ های ecu هم به شکلی به سوکت فشار میارن که میتونه این مشکل رو ایجاد کنه
پیمان
سلام
من یه سمند ۸۳ دارم به تازگی (۱۲ روز پیش)تعمیر اساسی کردم(سیلندر ملحقات داخل سیلندر کاملا نو هستش) سیم کشی داخل موتور هم نو هستش قبل از اینکه ماشین کامل جمع بشه ecu رو چک کردیم اونم اوکی بوده. چند روز پیش ماشین بعد از ۷۰ کیلومتر رانندگی شروع کرد به ریپ زدن و خاموش شدن با توجه به اینکه همزمان صدای پمگ بنزین هم عوض شده بود و زمانی که ماشین خنک میشد مشکل رفع میشد دیشب پمپ بنزین رو عوض کردم(پمپ بنزین خارج باک داره)
متاسفانه امروز دوباره اینجوری شد. ۱۰ دقیقه که صبر میکردم اوکی میشد بعد از یه ممسافت کوتاه دوباره ریپ میزنه ماشین جون نداره و خاموش میشه
دلیلش رو واقعا نمیدونم چون قبلا همچین مشکلی تا حالا نداشتم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز به نظر میرسه اشکال از بدنه درجه بنزین باشه . باید صندلی عقب رو در بیاری و لوله های متصل به بدنه درجه رو به دقت برسی کنید مخصوصا از محل اتصالش به بدنه. یه ترک مویی میتونه این وضعیت رو ایجاد کنه . در غیر اینصورت تمام اتصالات قبل پمپ بنزین به باک رو چک کنید
فروغی
سلام ماشینم پرایده ۸۶ درجا لرزش داره گاز که میدی درست میشه لطفا راهنمای بفرماید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این علامت که گفتید ده ها دلیل میتونه داشته باشه، کثیفی انژکتور ، هوا کشیدن منی فولد، خرابی شمع، وایر، مپ سنسور، سنسور اکسیژن و….
محمدعارف
سلام ماشینم پرفایده ۸۶ درجا لرزش داره گاز که میدی درست میشه لطفا راهنمای بفرماید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر مطمئن هستید اشکال فقط درجا هست دلیلش کثیف بودن و گرفتگی انژکتور یا هوا کشیدن منیفولد هست
رضا
با عرض سلام و خسته نباشی
من پژو پارس مدل ۹۰ دارم
تقریبا یک سال پیش بدلیل سه کار کردن و آب وروغن مخلوط شدن ماشین رو برای تعمیر کامل به مکانیکی بردم ولی مکانیک بدون اینکه پایین رو بیرون بیاره فقط بوش پیستون رو تعویض کرده و سر سیلندر نو رو بسته.ولی مجدد یک هفته قبل عید بدلیل سه کار کردن و آب کم کردن نزد یه مکانیک دیگه برده و ایشون پایین و بالا رو باز کرده و تراشکاری برده و تعمیر کامل کرده.ولی تقریبا سه هفته پیش مجدد موقع استارت سه کار کرده و آب هم کم میکرد و پیش همین مکانیک بردم وبه گفته مکانیک تراشکار را آورده و گفته ساعت زده مشکلی نداره و واشر را تعویض کرده اما از شانس ما یه چند روزی هست که دوباره صبح ها بعضی وقتها ماشین رو استارت میزنم سه کار کرده مخصوصا موقعی که ماشین گرمه، هم زیاد استارت میخوره هم یه چند ثانیه سه کار میکنه یا یه پر گاز میدم و بعدش موتور خوب کار میکنه ضمن اینکه در طول دو هفته حدودا نصف ظرف نوشابه آب کم کرده و در رادیات موقع باز کردن صدای پیس میده.دود نمیکنه،درپوش روغن و رادیات هم تمیزه و کف نداره و شمع هم تعویض کردم و دوگانه دستی هم هستش.
آیا دلیل دیگه ای برای سه و بد کار کردنش وجود داره که موتور را مجدد باز نکنم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تک کار کردن صبح غیر از سوختن یا نشتی واشر سر سیلندر میتونه بخاطر نشتی انژکتور در اثر خرابی یا حتی کثیفی باشه . با توجه به گاز سوز دستی بودن ماشین ممکنه آب از رگلاتور به محفظه احتراق بره ، میتونید برای تست موقتا شلنگهای آب رگلاتور رو کور کنید . اگه سیستم گاز انژکتوری نصب شده نشتی انژکتور گاز هم احتمال کمی داره . امیدوارم که مشکل واشر سرسیلندر نباشه
امین
سلام و عرض ادب. بنده زانتیای ۲۰۰۰ دارم معمولا وقتی که بعد از یک ساعت خاموشی ماشین رو روشن کنم ماشین تک کار میکنه اما در زمان سردی ماشین این اتفاق نمیوفته نظر یه آدم فنی خرابب کویل بوده. نظرتون چیه؟ ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ممکنه واشر سر سیلندر نشتی ریزی داشته باشه که بعد از گذشت زمان تبخیر میشه . احتمال نشتی از انژکتور هم هست برای تست میشه ریل سوخت رو کامل در بیارید و سوئیچ رو باز کنید در صورت اشکال از یه انژکتور بنزین چکه میکنه
کمال
با سلام مهندس جان علت خرابی زود به زود شمع میشه توضیح بدید بنده هر ۷ ۸ هزار کیلومتر مجبور میشم شمع تعویض کنم در ضمن ماشین در حالت درجا ریپ میزنه و لرزش موتور داره ولی متاسفانه تا حالا کسی نتونسته علتش پیدا کنه. دور موتور میلیمتری نوسان داره.ممنون میشم پاسخ بدید.
کمال مقدم
با سلام مهندس عزیز علت خرابی زود هنگام شمع موتور چیه؟ بنده هر ۷ الی ۸ هزار کیلومتر شمع خودرو خراب میشه مجبور میشم تعویض کنم ماشین پژو پارس ۸۷ است در ضمن ماشینم لرزش موتور داره ولی متاسفامه کسی عیبشو پیدا نکرده ممنون میشم پاسخ دهید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید میگفتید شمع چطوری خراب میشه . شمع میتونه قطع کنه و کلا جرقه نزنه یا قطب منفی دهانه خورده بشه و یا چینی داخل یا بیرون بشکنه .
مجتبی
سلام آقا مهندس
خسته نباشی ..
پژو۴۰۵مدل ۹۰ دوگانه دارم
واشر سرسیلندر عوض کردم به ۳ماه نگذشته دوباره عوض کردم ماشینم صبح تک کار میکنه ، تقریبا ۱۰ ثانیه بدکارمیکنه
بعد خوب میشه زمانی که گرمه استارت خوب میخوره
بعدش اینکه شلنگ بالا رادیات تحت فشاره باد میکنه از چندجاش آب میریزه
وقتی صبحا درب رادیات باز میکنم هوا ازش خارج میشه .
مهندس جان
میکانیک گفته بوش پایینه باید رینگ وبوش وپیستون عوض شه
ضمناا سرسیلندم باید عوض کنم جا کف تراشی نداره .
راهنماییم کن تو این مدت خیلی فکرم مشغول کرده
کارمم آژانسه
آیا بخاطر بوش سیلندر ؟
ممکنه با این هزینه ای زیاد که میکنم دوباره همین حالت پیش بیاد ؟؟
ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مشکل پایین بودن بوش معمولا تو ماشینهای مدل پایین با کارکرد بالای دوازده سال یا سیصد هزار تا پیش میاد و اگه بوش پایین باشه باعث سوختن زود هنگام واشر میشه . البته بعضی از مکانیکها که نمیتونن سر سیلندر رو درست ببندن اشکال رو تقصیر اجناس بد و یا پایین بودن بوش و یا چیزای دیگه میندازن. در هر صورت اگه با خط کش فلزی روی سیلندر مشخص بشه بوش از سطح سیلندر پایین تره باید اشکال رفع بشه و معمولا با تعویض بوش پیستون مشکل حل نمیشه چون بوش چدنیه و اشکال پیدا نمیکنه و معمولا سیلندر که آلومینیوم هست اشکال پیدا میکنه
ملاحسینی
و میخواستم بدونم اگه مشکل داشته باشه چه نشانه هایی داره؟
ملاحسینی
سلام من ماشینم آردی آی مدل ۸۴
کیلومترم از کار افتاده بعضی موقع ها در هنگام رفتم با سرعت حدود صد تا نصفه هی میاد بالا باز میره پایین موقع هایی هم که برای روشن کردن ماشین پام رو روی پدال گاز میذارم و روشن میشه کیلومتر تا چهل و شصت میره مشکل از سنسوره یا چرخ دنده یا آمپر کیلومتر؟ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
با علائمی که میفرمائید سنسور یا سوکت سنسور اشکال داره
محسن
با سلام و خسته نباشید
ببخشید ماشینم ۲۰۶ تیپ ۲ می باشد و جدیدا وقتی تو سراشیبی میرم یکی از شمع هام از کار می افته ولی تو کفی و سربالایی این مشکل رو ندارم و ماشینم دود آبی نمیده ولی گاز رو پر میکنم دود سیاه میده و روغن هم زیاد کم نمیکنه.
مسعود جعفری پور
با درود
به نظر میرسه انژکتور کثیفه و نشتی داره . با بیرون آوردن ریل سوخت در حالی که لوله بنزین متصل هست نشتی دیده میشه
محسن
با سلام مجدد خدمت شما مهندس عزیز. همانطور که خدمتتون عرض کردم فقط تو سرازیری این مشکل وجود داره ولی اخرین بار که شمع ماشین رو نگاه کردم سیاه و یه کم روغنی بوده که اکثر مکانیک ها میگن یکی از رینگ هات ضعیف شده. به نظر شما چیزی غیر از این میتونه باشه منظورم اینه که به قول شما انژکتور نشتی داشته باشه و به شمع که همیشه شمع شماره ۱ می باشد اسیب برسونه. چون واقعا موندم موتور را باز کنم یا نه. با تشکر فراوان.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز نمیشه فقط یه رینگ ضعیف بشه! میشه یه رینگ بشکنه که در هر صورت تک کار میکنه و دود آبی میکنه . شما باید انژکتور و کویل رو چک کنید. میتونید جای انژکتورهارو عوض کنید . الان تو این گرونی آخه رو یه احتمال که نباید موتور باز کرد.
عباس
سلام خسته نباشید استاد ماشین من پراید هستش وقتی صبح ها روشن میکردم یکم دود میداد وقتی گرم میشد ماشین دود تمام میشد بردم تعمیرگاه لاستیک سوپاپشو عوض کرد کلا سر سلیندر واشر سر سیلندر گرفتم عوض کردم، بعدش نگو از اون نیس، موتورم سالمه، وقتی ماشینو روشن میکنم ماشین در حالت ثابت تک کار میکنه ولی گاز میزدم تک کار نمیکنه درس میشه ولی در حالت ثابت تک کار میکنه، بازم اون دودو میدم وقتی ماشین سرده روشن میکنم از دو تا اوستا پرسیدم میگن اون دود به روغن سوزی ربط نداره میخوام بدونم از چی میتونه باشه ممنون میشم کمکم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید میگفتید دود آبی یا مشکی یا سفیده! اگر به روغن سوزی ربط نداشته باشه میتونه از نشتی انژکتورها باشه که هم تک کار میکنه هم دود داره . تک کار کردن و دود درجا ممکنه بخاطر هوا کشیدن منی فولد هم باشه که کامپیوتر برای جبران هوای اضافه دستور تزریق سوخت زیادتر به انژکتور میده
Ali
با سلام اقا مهندس من سونوتا ۲۰۱۱ دارم در سردی موتور سه کار می کنه وقتی چندبار استارت می زنم وموتور گرم میشه صاف صاف میشه هیچ مشکلی نداره شمع ها تازه عوض کردم حدود ۵۰۰۰ کیلومتر شمع سوزنی انجین شور استفاده کردم باطری دینام این ها عوض کردم بازم درست نشد ممنونم می شم راهنمایی کنید با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ، با علائمی که میفرمایید احتمالا مشکل از نشتی واشر سرسیلندر میتونه باشه . برای تست یک بار در حالت کاملا سرد درب رادیاتور رو باز کنید . اگر صدای خروج هوا اومد حتما اشکال از سرسیلندر هست . در غیر اینصورت ماشین باید حتما ماشین رو از نزدیک دید
Sina
سلام.من ۲۰۶وی ۸دارم.کوئلش مشکل پیدا کرد و ماشین تک کار کرد یه مصافت نسبتا۱۰۰کیلومتر رو طی کردم باهاش البته بدون فشار.ایا مشکلی برای موتور پیش میاد؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر دوست عزیز مشکلی پیش نمیاد
مسعود جعفری پور
ا درود
با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود
جاوید
با سلام دوستان عزیز
یک سوالی داشتم در رابطه با صدای صدای تک تک کردن موتور ماشین.
من یه Volkswagen golf 1.6 Fsi 2004 دارم که حدودا ۱۶۰۰۰mil رفته، وقتی استارت میزنم و زمانی که ماشین روشن وایساده باشه صدای تک تک خفیف میاد از موتور.
فعلا که وقتی موتور سرده صدا میده اگه اشتباه نکنم، اینجا تقریبا منفی ۱۳ درجه زیر صفره، کلا هوا سرده!
میدونید علتش چیه و قیمت احتمالی تعمیرش چند میشه به دلار؟!
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توضیحاتی که دادید به نظر میرسه اشکال از استکانی های اتوماتیک سوپاپ باشه . احتمالا به یه دلیلی فشار روغن کمه و استکانی ها پر نمیشه و صدای تیک تیک میده . فکر میکنم بهتره قبل از هر کاری فیلتر روغن رو تعویض کنید و حتما لز فیلتر اصلی استفاده کنید . بدلیل سرما باید از روغن ۵-۳۵ یا ۵-۳۰ استفاده کنید .
محمود
سلام . ریو ۸۷ دارم .
صبحها که ماشینو روشن میکنم . ماشین چند ثانیه اول خوب کار میکنه بعد شروع میکنه به تک کار کردن . زمانی که گاز میدم دور موتور بالا میره درست میشه . سر سیلندرم تست کردم سالم بود . از چی میتونه باشه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
اگر از سر سیلندر اطمینان دارید، اول باید شمع رو چککنید و در صورت سالم بودنش ممکنه انژکتور کثیف باشه
ali
با سلام و عرض ادب ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۸۴ که سالم سالم بود مدتی است که در حین حرکت در سرعتهای مختلف و چه سرد و چه گرم گاهی یا خاموش می کندو چراغ چک روشن میشود یا روشن است و باز چراغ چک روشن می شود ودنده عوض نمی کند و حالتی شبیه سکته یا کپ از خود نشان می دهد خاموش میکنم و دوباره استارت میزنم درست می شود در دیاگ می زند سنسور دریچه گاز سنسور اکسیژن تداخل در منیفولد من همه این موارد ها را چک و تعویض نموده ام و علاوه بر اینها (استپر مونور – سنسور مپ – سه بار تعویض کامپیوتر البته بطور امانی برای تست – چک کردن سیم کشی – صافی بنزین ) را بررسی و تعویض نموده ام درست نشد تا اینکه سوکت سیم دریچه گاز و عوض کردم تا الان ایرادی نداشته علت آن چه ممکنه باشد؟ و همینطور به تازگی در حین حرکت گاه گاهی آمپر باطری روشن وبعد از چند دقیقه خاموش میشود (باطری سالم ) و موتور سنگین کار میکند انگار موتور روی ساسات ( ماشینهای قدیمی ) در حال حرکت است و بوی خام سوزی از اگزوز می آید . هر تعمیر گاهی هم نظر خودشو میده .علت آن به نظر شما چیست؟ مگر میشود یهو این همه ایراد باهم در ماشین پیدا شود ؟ممنون می شوم راهنمایی فرمایید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز پژو ۲۰۶ از نظر برقی خیلی پیچیده است . دلیلش هم دیجیتال بودن ارتباط اجزاء الکترونیکی هست . به همین خاطر میتونه با کثیف بودن یه سوکت چندین اشکال پیدا کنه . ماشین شما استپر موتور نداره . این اشکال فقط به دو دلیل اتفاق می افته ، خرابی سنسور اکسیژن که ممکنه سنسور نو هم خوب کار نکنه ، بابد سنسور بوش جعبه آبی اصلی استفاده کنید . در مورد دریچه گاز تو اغلب موارد اشکال از سوکتشه ، چون از سوکت یه حریان ac خاص عبور میکنه حتما باید کنتاکت هاش تمیز و براق باشه . شارژ و سلامت دینام هم تو کارکردش تاثیر داره . به نظر من اول سوکت سنسور اکسیژن رو قطع کنید و تست کنید و در مرحله بعد سوکت های دریچه گاز و پدال رو چک کنید
عباس افغانیان
با سلام خسته نباشید من ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۸ دارم موقع بارندگی وعبور از چاله آب ،دور موتور کاهش یافته و لرزش شدید پیدا میکند طوری که امکان حرکت نیست وباید یکساعت صبر کنم تا وضعیت نرمال بشود ضمنا آلارم چک روشن شده بارها دیگ هم زده ام مشکلی نداشته است با تشکر از جنابعالی
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز لطفا قسمت پایینی هواکش رو که به سمت زیر گلگیر رفته از نظر شکستگی یا جدا بودن برسی کنید و نتیجه رو بگید
امیر
با سلام درود ….پژوی من مدل ۹۰ هست چند وقت پیش وقتی روشنش کردم به اصطلاح سه کار کرد و بعد از چند ثانیه خووب شد خلاصه این روند ادامه داشت تا اینکه بردمش تنظبم موتور که گفت بخاطر نشتی سوزن انژکتوره خلاصه نشتی رو گرفت اما هنوز درست نشده بود بعد ار چند وقت هنگام روشن کردن دود سفید به عبارتی بخار میداد به مکاتیک نشون دادم که گفتن واشر ترسونده ریپ زدنم بخاطر همونه خلاصه واشرو عوض کردم الان ددباره همون مشکل ایجاد شده ممنونم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تک کار کردن صبحگاهی همراه با بخار یا بقول شما دود سفید فقط بخاطر اشکال در واشر سرسیلندر و سرسیلندر هست حتی اگر واشر رو چند روز قبل تعویض کرده باشید . اگر به تعویض درست واشر اطمینان دارید باید سرسیلندر رو باز کنید و بدید تست چون ممکنه سرسیلندر ترک داشته باشه . اگر ماشین گازسوز باشه اشکال در رگلاتور میتونه باعث ورود آب به موتور بشه .
سعید
سلام خسته نباشید من یه ام وی ام ۱۱۰ دارم که تک کار میکنه یعنی مثلا تو سر بالایی دیگه اصلا راه نمیره یا بعض جاها ی ذرع. میلرزه البته مسیر مستقیم رو اکیه تا حالا چن بار دادم برای تعمیر اعم از سیلندر و کویل و شمع و همه چیم تعویض کردن اما تو سر بالایی خفه میکنه این و چه کنم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تک کار کردن همونطوری که تو متن اشاره کردم دلایل متعددی داره ، از خرابی شمع و وایر و انژکتورگرفته تا سوپاپ و فیلر و رینگ موتور . موردی نیست که با توضیحات شما بشه براحتی تشخیص داد و باید علت رو یه مکانیک خبره تشخیص بده
امیر
سلام مهندس عزیز
ماشین من ۲۰۷ هست و در فصل سرما خصوصا مشکلی که دارم اینه که مدت کوتاهی بعد از روشن کردن ماشین یهو سه کار میکنه و حتما باید یک بار موتور رو خاموش و مجددا روشن کنم تا درست بشه. دیاگ عدم جرقه زنی در شمع شماره ۳ رو نشون داد. شعمها رو عوض کردم موقتا درست شد ولی و ظرف چند روز دوباره همون شد که بود. کوئل رو عوض کردم (و دوباره شعم ها رو). اینبار واقعا درست شده بود ولی امسال که دوباره فصل سرما شروع شده باز دوباره همین داستان شروع شده. واقعا موندم مشکل از کجا میتونه باشه.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مشکل معمولا به دلیل اشکال در برنامه ای سی یو پیش میاد و بعد از پاک کردن خطا تا مدتی حل میشه . باید ای سی یو رو با دیاگ ریست کنید و مجددا برنامه بزنید . البته بعضی مدل محافظ های ای سی یو هم باعث فسار به سوکت و بروز این اشکال میشدن که من این رو تو ۲۰۶ زیاد دیدم ولی تو ۲۰۷ تا حالا ندیدم
توحيدي
سلام جناب من سمند ef7 مدل ٨٨ دارم . اکثر اوقات که کلر رو روشن میکنم بعد مدتی شروع به سه کار کردن میکنه و چراغ چک روشن میشه باید خاموش کنم یه مدت درست شه . تازگی بدون روشن کردن کلر هم یهو شروع به سه کار کردن میکنه به طوری که دور موتور با گاز دادن اصلا بالا نمیره مجبورم وایسم . چندبارم بردم تعمیرگاه کویل عوض کردن ولی به صورت مقطعی خوب شده . به نظر شما مشکل از کجاست ؟ ممکنه از سیستم برق کشی ماشین باشه ؟ نیاز به ریست کردن و فلش کردن eco ماشین هست؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر میکنم این اشکال بخاطر ضعیف بودن برق ماشینه که میتونه بدلیل شل بودن اتصال بدنه ها ، سوکت ها و اتصال پشت دینام باشه که ای سی یو با ضعیف شدن برق دچار نوسان و اشکال میشه . اگر برق ضعیف باشه حتی ممکنه با روشن کردن فلاشر دور موتور نوسان پیدا کنه . فکر میکنم باید تمام اتصالات اصلی از جمله سر باطری و کابل دینام رو چک کنید. حتما باید بعد از هر اقدام تعمیراتی کامپیوتر رو با دیاگ ریست کنید .
ارمين
سلام ، من توسان ٢٠١٠ ۶ سیلندر دارم
موتور ماشین رو شستم الان وقتی روشن می کنم موتور لرزش زیادی داره ، یه ذره که گاز میدم لرزش کمتر میشه ولی همین که گاز رو ول کنم دوباره لرزش شروع میشه ،
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز به نظر من بهش دست نزنید و چند روز صبر کنید ، اگر بعد چند روز خودبخود درست نشد باید شمع ها رو باز کنید و کوئل ها و چیتی شمع ها رو خشک کنید و با پنبه و تینر ده هزار تمیز کنید
فاتح
سلام مهندس. یه پراید مدل ۹۴ دارم موتورش یورو ۴ هست. هنگام شتاب گیری ریپ میزنه و ماشین تک کار میکنه شمع و وایر عوض کردم درست نشد سوزن ها رو شستشو دادم بازم درست نشد. سیلندر ۱ و ۴ خیلی ضعیف هستن. ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به توضبحاتتون و کارهایی که انجام دادید و ترتیب سیلندر ها من فکر میکنم اشکال از کوئل یک و چهاره ، اگر وایر رو فاصله بدید و گاز بدید متوجه ضعیف بودن برق کوئل خواهید شد
ساسان
سلام من ۴۰۵مدل ۸۸دارم لرزش موتور داره صبح ها هم بد روشن میشه حالت خفه کار میکنه و دود سیاه داره تنظیم موتور هم شده سنسور آب ،شمع و ایر شمع عوض شده ولی مشکل حل نشد لطفا راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر میکنم اشکال اتومبیل شما به خاطر خرابی مپ سنسور یا کثیفی انژکتور هست . اگر انژکتور کثیف باشه بعد از چند دقیقه کار کردن ماشین بهتر کار میکنه ولی اگر مپ سنسور باشه دائما بد کار میکنه و دود سیاه میده . برای تست میتونید با باز کردن دوتا پیچ ریل سوخت و انژکتورها رو با احتیاط خارج کنید و سوییچ رو باز کنید اگر از انژکتورها بنزین چکه کنه باید انژکتورها شسته بشه .
علیرضا
با سلام وخسته نباشید خدمت مهندس عزیز سوالی از حضرتعالی داشتم یک آردی مدل ۸۴ دارم مدتی است هنگام دور آرام در ترافیک یا پشت چراغ قرمز ماشین خودبخود موتورش لرزش پیدا کرده وبه سختی گاز میخورد وطی مسافتی کوتاه درست می شود تا بحال پمپ بنزیت ، سنسور اکسیژن ، صافی بنزین ، استپر موتور را هم عوض کردم ولی متاسفانه مشکلم حل نشده آیا ممکنه عیب از شمع و وایر باشه عنایت فرمایید راهنمایی کنید ممنون میشم .
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز مشکلی که میفرمایید به نظر میرسه ماشین در هنگام توقف تک کار میکنه و بعد از راه افتادن درست میشه . من تعجب میکنم که شما قبل از بازدید و احیانا تعویض شمع و وایر قطعاتی که خیلی گرونتر هستند رو تعویض کردید . این اشکال میتونه بدلیل روغن زدن شمع ، نفوذ آب تو محفظه احتراق در صورت اشکال واشر سرسیلندر و یا کثیف بودن انژکتور و نشت بنزین باشه . در هر سه مورد میشه موقعی که موتور میلرزه موتور رو خاموش کنید و شمع هارو نگاه کنید که بهتره موتور سرد باشه . در صورت کثیف بودن انژکتور شمع مورد نظر سیاه میشه ، در صورت نفوذ آب شمع زنگ زدگی و حتلت آجری داره و در صورت روغن زدن چرب و پر جرمه
esi
سلام من ماشینم پارس مدل ٨۵ هست زمانی که موتور سرده تک استارت روشن میشه ولی زمانی که گرمه خیلی استارت میخوره و بعدش با حالت خفگی روشن میشه مخصوصا توی توقف های کوتاه مثلا ده دقیقه خاموش باشه بعد بخام روشن کنم خیلی بد روشن میشه شمع ها و پمپ بنزین و وایر هارو عوض کردم نتیجه نداد ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر میکنم اشکال از سنسور دمای آب یا گرفتگی رگلاتور سوخت باشه . نشون میده که مصرف بالاست . سنسور دمای آب رومیشه در حالت سرد با دیاگ چک کرد که باید درجه قابل قبولی نزدیک به دمای محیط باشه و تو حالت گرم هم دمایی برابر با موقعیت درجه آب .
هادی
با سلام بنده ۲۰۶ دارم سانسور اکسیژن خراب بود درست کردم بعد از اون روشن میکنم و تا وقتی که سرده خیلی بد کار میکنه و لرزش شدید داره که حتی اگزوز هم ریپ ریپ میزنه
و وقتی سرده دور موتور بازی میکنه و همون زمان گاز میدم به سختی دور موتور میره بالا
گرم که میشه بهتر میشه ولی باز لرزش شدید یا به همون اصطلاح تک کار میکنه
فیلرش هم باز کرد و از اون نبود به نظر شما از چیه ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز سنسور اکسیژن قطعه خیلی مهمیه که تو همه مواردی که گفتید تاثیر میزاره . تعویض سنسور به این معنی نیست که حتما مشکل حل شده . برای تست میتونید سوکت سنسور اکسیژن رو در بیارید و چند روز تست کنید . حتما باید سنسور اصلی بوش جعبه آبی بندازید
سعید بله وانی
سلام. من ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم. بردم که فقط تست کنه ببینه مشکل داره یا نه گفت تک کار میکنه و یها سیلندر کار نمیکنه. انژکتور رو شست و سوزنها رو هم امتحان کرد گفت از اون نیست. گفت ممکنه سولفاته کرده باشه. ولی کجاش نمیدونست. نظر شما چیه؟
مسعود جعفری پور
با درود
یعنی شما قبل تست چیزی حس نکرده بودید؟! اگر تک کار میکرده کشش موتور خیلی کم میشه و حتما شما از لرزش موتور و پت پت اگزوز متوجه میشید . تک کار کردن غیر محسوس معمولا تو ۲۰۶ بخاطر کثیفی انژکتور هست . سولفاته سوکت ها هم میتونه باعث تک کار کردن بشه
داریوش
سلام خسته نباشی ، سلام من یه پراید ۸۹ دارم که ساژم هست یه مشکلی که داره اینه که وقتی ماشین روشنه گاز میدی ماشین با تاخیر گاز میخوره حتی بعضی اوقات گاز کم میشه بعد گاز میخوره که این خیلی بده رانندگی آدم نرم نمیشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این ایراد بدلیل اشکال سنسور دریچه گاز هست .
ابوالفضل
سلام خسته نباشید بنده لیفان ۵۲۰i مدل ۹۰ دارم در صبح و یا هنگامی که چند ساعت روشن نشده استارت که میزنم روشن میشه البته باید سویچ رو باز بزارم تا یک صدای تیک بدهد بعد استارت بزنم وگرنه روشن نمیشه و هنگامی که روشن میشه بد کار میکنه و ماشین جون نداره که از رمپ پارکینک بالا بیاید و کپ میکنه باید گاز رو چند بار پرکنم تا بتونم حرکت کنم و بسیار بوی بدی میده و محیط پاکینگ رو میگیره اما زمانی که یه مدت میگذره و ماشین با حرکت گرم میشه دیگه هیچ مشکلی نداره و عین ساعت کار میکنه قابل ذکر است صافی بنزین و پمپ بنزین و شمع وایرها را عوض کردم شستشوی انژکتور هم دادم فقط بعداز آن که دیاگ زدم استاد گفتن که خطای سنسور اکسیژن میزنه یا سنسور خرابه یا کاتالیزورها که دو تا داره و خیلی هم گرونه ضمنا چند ماه پیش ماعینه فنی گرفتم بدون هیچ مشکلی اون موقع هم زمان سرد بودن هینجوری بود والا کلافه شدم اگزوز سازها هم که خدا خیرشون بده هرکدام یه چیزی میگن لطفا رهنمایی بفرمایید کدام دلیل این مشکل هست ممنون وسپاس
مسعود جعفری پور
با درود
من بعید میدونم این اشکال بخاطر کاتالیزور باشه ، اما علائم با خرابی سنسور اکسیژن مطابقت داره . فکر میکنم گرمکن سنسوراکسیژن سوخته باشه . اگر فنی هستید فیش سنسور اکسیژن رو بکشید و تست کنید .
هادی
سلام خسته نباشید من یه لیفان ۵۲۰ دارم، سخت روشن میشه بعد از نیمه روشن شدن خاموش میشه خصوصا اگر گاز بدم خفه می کنه، وقتی ماشین سرد است شرایط بهتره ولی وقتی گرم است سخت روشن می شود. مصرف بنزین به شدت وحشتناک بالاست. پمپ بنزین و فیلتر بنزین را چک کردم مشکلی نداشت. وایر ها را درآوردم و به نظر می رسید جرقه های وایرها مثل هم نبود برخی قوی تر بود و سر دیگر وایر را از کویل جدا کردم یکی دو تا جرقه ضعیف داشت ولی یکی دو تا به شدت جرقه می زند حتی وقتی سر وایر را به آن نزدیک نمی کردم خودش به شدت جرقه می زد و دستم را برق می گرفت. ممکن است کوئل خراب باشد لازم به ذکر است سنسور اکسیژن هم خراب شده بود به تازگی تعویض کرده ام لطفا کمکم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به علائمی که میفرمایید احتمال خیلی زیاد اشکال از سنسور دمای آب یا اتصالاتشه . حتما چکش کنید . شاید سوکتش در اومده باشه .
hasan rasuoli
سلام من یه ماشین پراید مدل ۸۸ دارم که آب و روغن قاطی کرده بردمش میکانیکی و بعد از باز کردن سر سیلندر و تراشکاری و وآب بندی سوپاپ و بعد از تحویل ماشین سه کار میکنه که بردمش تنظیم موتور که نشون میداد انژکتور ۴ کارنمیکنه و بعدش تمییزش کردن و کلا شمعها و وایرو کویل همش امتحان کردن و بازم درست نشد حالا میخواستم بدونم اشکال از کجاست لطفا جواب بدید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز شما باید اول سیلندر مورد نظر رو کمپرس سنج بگذارید . اگر کمپرس پایین باشه اشکال از آبندی سوپاپ یا فیلر گیریه ، بخاطر اینکه سر سیلندر باز شده این احتمال زیاده . اما در صورت کافی بودن کمپرس باید پاشش سوخت و جرقه شمع رو چک کنید که خیلی ساده است و توی مقاله توضیح داده شده
محمد
با سلام
۲۰۶ صندوق دار v8 دارم که بعد از مدتی که ماسین گرم گرم می شود در حالت خلاص شروع می کنه به ریپ زدن و نور صفحه کیلومتر و ساعت کم و زیاد می شود در حالی که وقتی ماشین زیاد گرم نشده این مشکل را اصلا نداره لطفا راهنمایی نمایید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر میکنم اشکال از آفتامات دینامه . برای تست میتونید فیوز دینام رو که زیر جعبه فیوز داخل موتور هست خارج کنید. اگر مشخص شد اشکال از دینامه حتما دینام رو کامل تعویض کنید و شرکتی بندازید . درصد کمی هم احتمال داره از دریچه گاز باشه
رضا
با سلام و عرض ادب …. من یه پژو مدل ۹۱ دارم چند وقت پیش رفتم بیرون بعد اومد خاموشش کردم بعد یه ربع روشنش کردم ماشین بدجور سه کار میکرد و دود هم میکرد و بعد از ۱۰ ثانیه درست میشد خلاصه سوزنهای انژکتور و شمع ها و حتی واشر سرسیلندر هم عوض کردم سوپاپ هارو هم ابندی کردم اما امروز باز هم همین حالت بود لطفا راهنمایی کنید مشکل از چیه ممنون!!!
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز عجیبه که شتابزده عمل کردید و اینهمه مخارج رو دست خودتون گذاشتید . من فکر میکنم این اشکال از مپ سنسور باشه . در حقیقت فقط مپ سنسور میتونه این بلا رو سر ماشین بیاره
مهدی
سلام و خسته نباشید نظرتون رو در مورد ساندرو اتوماتیک می خواستم بدونم چون تصمیم به خرید دارم اگه لطف بفرمایید ممنون میشم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز فکر میکنم این سوال رو باید در گروه های تلگرامی که دارندگان این ماشین عضوش هستند بپرسید چون بنده فقط با کسانی که دچار مشکل شدن ارتباط داشتم و احتمالا نظرم تحت تاثیر قرار گرفته . طبیعتا از ماشین های همرده چینی کیفیت بالاتری داره و تو رنج قیمت خودش انتخاب خوبیه
میلاد
سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون و پاسخ گویی عالی شما
پراید من تک کار میکرد شمع و وایر رو عوض کردم بهتر شد ولی درست نشد برای تمیز کردن سوزن انژکتور تینر بریزم داخل باک؟
مسعود جعفری پور
با درود
ابدا اینکار رو نکنید. باید انژکتور بیاد بیرون و با دستگاه تمیز بشه. مقاله پمپ بنزین و صافی بنزین من رو بخونید
نیما
سلام خسته نباشید
من سمند ef7 مدل ۹۰ دارم. معمولا بعد نیم ساعت رانندگی در صورتی که فن خودرو یا هر چیز برقی مثل قفل شدن اتومات درها یا باز کردن شیشه و … کار بکنه موتور تک کار میکنه و چراغ چک روشن میشه. خاموش میکنم درست میشه اما باز اگه یه قسمت برقی مثل درها و … مصرف برق داشته باشن دوباره تک کار میکنه. معمولا باید ۱۰ دقیقه خاموشش کنم بعد درست میشه و حدودا باز میشه نیم ساعت, چهل دقیقه رانندگی کرد.
مدتی قبل موتورو تعمیر کرده بودم مشکل حل شده بود اما مجددا برگشته
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز کامپیوتر اتومبیل مکانیزمی داره که اگه یکی از انژکتورها به نظر اشکالی داشته باشه برای اینکه به کامپیوتر آسیب نزنه بصورت خودکار قطعش میکنه . حالا اتومبیل شما ضعفی داره که با پایین اومدن لحظه ای ولتاژ باعث بروز این خطا میشه . امکان داره اشکال از سوکت انژکتورها ، سوکت کامپیوتر یا حتی خود کامپیوتر باشه . قبل از هر کاری بهتره یک بار کامپیوتر رو ریست کنید . بعدش سوکت ها رو در بیارید و با سوزن و اسپری قسمتهای اتصال رو اگر سولفاته یا اکسید شدگی دارن تمیز کنید . سوکت کامپوتر رو هم میتونید با اسپری کنتاکت شور تمیز کنید .
میلاد
سلام مهندس جان سمند مدل ۸۴ دارم دوگانه موقعی که ماشین در حالت ثابت قرار داره میلرزه و دور متوره یه خورده بالا پایین میکنه میلیمتری شمع هارو عوض کردم و انژکتور رو هم تمیز کردم و بعضی مواقع شانسی این صدا قطع میشه اگزوز هم یکم پت پت میکنه
میلاد
احساس میکنم وایر یکم خشک شده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این اشکالی که میفرمایید دلایل بسیاری میتونه داشته باشه ، ضمن اینکه در مورد قطع شدن صدایی گفتید که توضیحی در موردش ندادید . در ضمن نگفتید روی بنزین یا گاز .
بهر حال من توصیه میکنم اول از همه سوکت های گرد پشت چراغ جلو راننده رو باز کنید و تمیز کنید ، اگر سولفاته کرده باشه حتما مشکل ایجاد میکنه و بابد با اسپری کنتات شور تمیز بشه .
سوکت مپ سنسور رو هم به همین ترتیب تمیز کنید . اگر لرزش همراه با بوی خام سوزی و دود هست اشکال میتونه از مپ سنسور پ یا سنسور اکسیژن باشه . اگر لرزش فقط بدلیل بالا پایین رفتن دور موتوره باید استپر موتور و سنسور دریچه گاز رو تست کنید .