دلایل داغ کردن موتور اتومبیل
بالا رفتن آمپر آب اتومبیل دلایل متعددی دارد که قصد داریم در این مقاله به بررسی علل و راه حل های آن بپردازیم ، در اینجا اتومبیل هایی مورد نظر هستند که در شرایط خاص (سربالایی و ترافیک) داغ میکنند . برای آگاهی از علت جوش آوردن موتور که مربوط به اتومبیل هایی بدون سابقه داغ کردن است به دلایل جوش آوردن موتور اتومبیل مراجعه فرمایید .
داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها میشود. علت داغ کردن موتور میتواند دلیلی بسیار ساده و یا دلایلی متعدد و دور از انتظار داشته باشد که در اینجا به مهمترین آنها میپردازیم:
۱٫ عملکرد نادرست رادیاتور
رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کننده موتور است که هر گونه اشکال در عملکرد آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط خاص میشود ، اولین و شایع ترین اشکال رادیاتور کثیف شدن و جرم گرفتن شبکه های داخلی رادیاتور است که باعث جلوگیری از چرخش صحیح مایع خنک کننده در سیستم میشود . معمولا وقتی رادیاتور اتومبیل کثیف باشد اتومبیل در سربالایی ها در صورت انتخاب دنده سبک و ترافیک داغ میکند و با ریختن کمی آب روی رادیاتور بسرعت دمای آب پایین می آید .
اگر درب آب رادیاتور را در هنگام سرد بودن موتور باز کنید و به کانالهای آب نگاه کنید میتوانید جرم و تکه های مسدود کننده شبکه ها را ببینید ، توجه داشته باشید مقدار جرم موجود شبکه ها در زیر درب رادیاتور بسیار کمتر از شبکه های کناری رادیاتور است .
در مورد اکثر خودروها مخصوصا خودروهای ساخت و مونتاژ داخل تعویض کامل رادیاتور بهترین و اقتصادی ترین گزینه است زیرا تعمیر رادیاتور هزینه ای تقریبا برابر با نصف یا حداقل یک سوم قیمت رادیاتور را دارد که با توجه به امکان نشتی بعد از تعمیر و مشکلات متعدد بعدی تعویض رادیاتور کامل توصیه میشود .
گاهی علت داغ کردن موتور کثیف شدن قسمت بیرونی شبکه های رادیاتور است ، از آنجایی که تقریبا تمام اتومبیل های امروزه دارای کولر هستند رادیاتور کولر (کندانسور)جلوی رادیاتور آب نصب شده و سرعت عبور هوا را کم میکند ، در شهرهایی که حشرات زیادی وجود دارند ، آب و هوای غبار آلوده و یا جاده های خاکی دارند شبکه های رادیاتور کولر و آب اتومبیل در زمان نسبتا کوتاهی کثیف و مسدود میشوند . اگر وقتی که اتومبیل خاموش است در مکانی کم نور درب موتور را باز کنید و نور چراغ قوه یا وسیله مشابهی را از کنار پروانه فن اتومبیل به سمت جلو بیندازید با نگاه از جلوی اتومبیل میتوانید تمیز یا کثیف بودن شبکه های خارجی رادیاتور اتومبیل خود را برسی کنید . در صورت کثیف و مسدود بودن مسیر میتوانید با فشار آب شلنگ از دو طرف داخل و خارج شبکه های رادیاتور را خاکگیری و تمیز نمایید البته بعلت اینکه گرد و خاک و کثیفی هنگام داغ بودن به رادیاتور چسبیده تمیز کردن آن صبر و حوصله زیادی لازم دارد بنابراین میتوانید با مراجعه به کارواش و توضیح این مسأله این کار را راحتر انجام دهید.
۲ . اشکال در ترموستات
ترموستات یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده است زیرا دمای مایع خنک کننده را پیوسته ثابت نگه میدارد ، هنوز هم تعمیرکاران و رانندگانی وجود دارند که طبق عادت اشتباه ترموستات را در فصل تابستان باز میکنند ، این افراد تصور می کنند هر چقدر آمپر آب موتور اتومبیل پایین تر باشد موتور شرایط بهتری دارد در حالی که بهترین دما برای کارکرد صحیح موتور حدود نود ۹۰ درجه است.
عملکرد نادرست ترموستات در شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک باعث داغ کردن موتور اتومبیل میشود. در صورتی که ترموستات کاملا خراب شود موتور اتومبیل بسرعت جوش می آورد ، البته گاهی نیز ترموستات کاملا باز می ماند که در این صورت دمای موتور همیشه پایین است و در زمستان بخاری اتومبیل عملکرد مناسبی ندارد ، اما گاهی ترموستات در حالت نیمه باز میماند و مانع چرخش کامل و سریع آب میشود که در این صورت موتور اتومبیل هنگام فشار و شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک داغ میکند . این مشکل براحتی با تعویض ترموستات حل میشود.
۳٫ عملکرد نادرست واتر پمپ
واتر پمپ یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده میباشد و عدم کارکرد درست آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط سخت می شود . واتر پمپ دارای پروانه ای است که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارد ، گاهی در حالت گرم شدن موتور این پروانه روی شفت خود هرز میگردد و موجب داغ کردن موتور میشود زیرا در هنگام هرز بودن پروانه روی شفت سر میخورد و به دور لازم برای چرخاندن کامل مایع سیستم خنک کننده نمیرسد . در اتومبیل هایی که واتر پمپ بوسیله تسمه دینام ، هیدرولیک ، یا تسمه جداگانه ای غیر از تسمه تایم میچرخد شل بودن تسمه مربوطه باعث هرز چرخیدن و در نتیجه داغ کردن اتومبیل می شود.
در بعضی از موارد پره های داخلی واترپمپ که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارند خرده شده و یا رسوب میگیرند. این وضیت نیز باعث داغ کردن موتور در حالت درجا و ترافیک میشود که با بالا بردن دور موتور یا حرکت اتومبیل آمپر آب پایین می آید.
۴٫ فن رادیاتور
فن رادیاتور یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده در اتومبیل است ، در گذشته عبور هوا از بین شبکه های رادیاتور توسط پروانه انجام میشد که بطور دایم همراه موتور اتومبیل در چرخش بود . امروزه در بیشتر اتومبیل ها از فن الکتریکی استفاده میشود . به دلیل روشن شدن فن در دمای بالا و نیاز به خنک کنندگی سریع موتور فن باید دارای دور و قدرت نسبتا بالایی باشد از این رو تنها چرخش فن کافی نیست . در بعضی از اتومبیل ها که فن رادیاتور دو دور دارد از کار افتادن دور دوم یا تند فن باعث داغ کردن اتومبیل در شرایط سخت می شود . خراب شدن بوش یا زغال موتور فن نیز باعث پایین آمدن دور فن و در نتیجه ذاغ موتور اتومبیل میشود . در بسیاری از اتومبیل ها فرسوده بودن باطری نیز باعث پایین بودن دور فن و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود .
۵٫ کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)
یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل کم بودن خلاصی سوپاپها است. در اتومبیل های مختلف خلاصی یا لقی سوپاپها به اشکال گوناگون تنظیم میشود . در بعضی از انواع موتورها خلاصی سوپاپ بصورت دستی توسط تعمیرکار اتومبیل انجام میشود که به آن فیلرگیری میگویند . در بعضی از اتومبیل ها تنظیم خلاصی سوپاپ بوسیله واشر های تنظیمی با ضخامت های گوناگون توسط تراشکار انجام میشود و در اغلب اتومبیل های امروزی قطعات هیدرولیکی مسئول تنظیم لقی سوپاپها بصورت اتوماتیک هستند که به آنها لیفتک یا استکان تایپیت اتوماتیک گفته میشود . در هر یک از این موارد اشتباهات فردی ، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب میتواند باعث کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب اتومبیل بشود . سفت بودن سوپاپ ها باعث کم شدن توان موتور اتومبیل و داغ کردن موتور بویژه در سربالایی و دور بالای موتور میشود . از نشانه های سفت بودن سوپاپها میتوان به خروجی پرتابی و پر صدای اگزوز و صدای غیر عادی موتور در دور بالا اشاره کرد .
۶٫ مسدود بودن خروجی اگزوز
یکی از دلایل دور از انتظار داغ کردن موتور اتومبیل کثیف و مسدود بودن مسیر خروجی اگزوز است. ذرات معلق و رطوبت ایجاد شده در نتیجه احتراق به مرور زمان باعث تنگ شدن مجاری اگزوز میشوند. اگزوز اتومبیل دارای چند منبع مختلف برای صداگیری است که هر کدام دارای مجاری و سوراخهای نسبتا ریزی میباشند، این مجاری به مروز زمان دچار زنگ زدگی و گرفتگی میشوند و در برابر خروج هوای حاصل احتراق موتور مقاومت میکنند. عدم خروج مناسب دود از اگزوز باعث پایین آمدن قدرت موتور و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود
۷٫ کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
یکی از دلایل داغ کردن موتور کثیف بودن بدنه موتور است. امروزه سیلندر، سرسیلندر، کارتل و اغلب قطعات جانبی موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشود که علاوه بر وزن سبک رسانای خوب حرارتی محسوب میشود. قسمتی از حرارت حاصل از احتراق از طریق آب و قسمتی نیز از طریق روغن موتور به بدنه موتور انتقال پیدا میکند. در بسیاری از موتور ها شیارهایی روی کارتل و بدنه موتور در جهت موازی با طول اتومبیل طراحی شده که مقدار قابل توجهی از حرارت موتور را به هوای عبوری انتقال میدهند. کثیفی روی بدنه موتور مانند عایق عمل کرده و مانع از انتقال حرارت از طریق بدنه موتور میشود.
۸٫ پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
تمام قطعات متحرک داخلی موتور به نوعی روغنکاری میشوند و بیش از شصت درصد فضای داخلی موتور محل عبور روغن است. مایع سیستم خنک کننده موتور مستقیما با محفظه احتراق، سوپاپها و پیستونها تماس ندارد اما روغن با حضور در تمام قسمتهای متحرک موتور حرارت آنها را گرفته و به بدنه موتور انتقال میدهد. بدین ترتیب پایین بودن سطح روغن موتور و یا کثیف بودن بیش از حد آن مانع انتقال صحیح حرارت به بدنه موتور و سیستم خنک کننده میشود.
کثیف بودن روغن موتور باعث بالا رفتن اصطکاک و مقاومت در برابر چرخش موتور نیز میگردد که به طور مستقیم باعث فشار مضاعف به موتور و بالا رفتن درجه آب میشود.
تنظیم نبودن موتور
یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد تنظیم نبودن موتور است. چرخش عادی موتور در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوادر محفظه احتراق است که حرارت زیادی تولید میکند. این حرارت در شرایط نرمال توسط سیستم خنک کننده دفع و کنترل میشود.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
ادامه مطلب بزودی
143 دیدگاه
خرم
با درود،
ضمن تشکر، قابل ذکر است که:
اولا جامع ترین دیدگاه در زمینه افزایش دما و نشانگر آن، در این مقاله منعکس شده.
ثانیا حوصله زایدالوصف نویسنده در پاسخ به سوالات قابل تقدیر است.
ضمنا ممنون میشوم اگه بفرمایید مشکل زیر چگونه رفع میشود. ماشین تیبا مدل ۹۰ در شرایط عادی دما بین خط اول و دوم است (خط یک و خط وسط). بعد از خاموش شدن هم اگر بلافاصله روشن شود، عقربه آمپر اندکی از وسط بالاتر نشان میدهد. ولی مدتی است که ۱). بعد از خاموش شدن اگر بلافاصله روشن شود، عقربه آمپر تا سه چهارم بالا میرود (تا خط سوم). ۲. قمقمه هم آب کم میکند. مشکل چیست و چکار باید کرد؟ سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به علائمی که ذکر کردید ، این مشکل بخاطر جرم گرفتن داخل موتوره ، بالا رفتن آمپر بعد از خاموش کردن و روشن کردن مجدد تا حدودی طبیعیه چون سیستم چرخش آب خودبخود قطع میشه و دمای سیلندر به آب انتقال پیدا میکنه اما وقتی بیشتر از حد طبیعی باشه بخاطر گرفتگی سوراخ های واشر سر سیلندر و جرم داخل سیلندره . اگر رنگ آب داخل رادیاتور گل آلوده بهتره لوله پایین رادیاتور در بیاد و سیستم کلا شسته بشه و از ضد یخ هایی که ضد جرم و زنگ هست استفاده کنید. آب کم کردن قمقمه به معنی کم شدن آب موتور تحت فشاره میتونه بدلیل شل بودن بست شلنگها باشه که باید نشتی رو پیدا کنید
حمید
سلام و عرض ادب جناب مهندس.
۲۰۶تیپ۶ مدل۸۴ دارم.چند وقت پیش تو جاده گیربکس از حالت دستی خارج شد و دور بالا دنده عوض میکرد و فن ماشین دور کند یکسره روشن شده بود با توجه به این که امپر ابم روی ۷۰ بود خیلی عجیب بود.و بعد از توقف متوجه روغن ریزی گیربکس هم شدم.بعد از نیم ساعت توقف ماشین رو روشن کردم و تمام مشکلاتش حل شد .بعد از چند روز تو راه برگشت دوباره این اتفاق افتاد فقط این دفعه چون شب شده بود متوجه سرخ شدن منیفولد شدم.و به گفته چند مکانیک سرخ شدن منیفولد گیربکس هم داغ کرده و روغن از اورینگ زده بیرون.
روغن ریزی رو رفع و کسری روغن رو جبران کردم
کاتالیزور رو خالی کردم
تسمه تایم رو چک کردم
۳تا کوئل تست کردم
شمع و وایر چک شد و سالم بودن.
هر جفت منبع رو تستی باز کرده را امتحان شود
چند جای مطمعن دیاگ زدم و هیچ خطا یا ایرادی در دیاگ دیده نشد و همه چیز طبیعی بود حتی در حال حرکت.همچنین برنامه ecu رو هم تغییر دادیم.
باید خاطر نشان کنم که ماشین در حالت سربالایی یا رانندگی طولانی مدت این اتفاق میفته.من به چیزی که شک دارم ترموستاته که حتی توی فشار و سربالایی دمارو بین ۷۰تا ۸۰ نگه میداره که مکانیک ها متفق القول میگن ارتباطی نداره.
خواهش میکنم کمک فرمایید اگر چیری به ذهنتون میرسه چون به فکر فروش ماشین افتادم.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز فکر کنم با توضیحاتی که دادید مشکلتون سرخ شدن اگزوز باشه ، سرخ شدن اگزوز فقط چند دلیل میتونه داشته باشه
۱. نامیزان بودن تسمه تایم ، تو ماشین های دو میل سوپاپ ، میل سوپاپ دود (در مواردی هم سفت بودن سوپاپ ها) با علامت صدای غیر طبیعی موتور
۲. کم بودن مصرف بنزین بدلیل خرابی سنسور یا فشنگی دمای آب با علامت تنبلی و کپ کردن هنگام سرد بودن و بد روشن شدن
۳. بهم خوردن زمان جرقه بصورت ریتارد بدلیل خرابی سنسور اکسیژن یا اشکالات ecu . در بعضی موارد شمع های نامناسب برای موتور مثل بعضی شمع های سوزنی با علامت خروجی خشن اگزوز که با نگه داشتن دست و مقایسه با اتومبیل های دیگه مشخص میشه
۴. گرفتگی کاتالیرور با علامت افت شدید کشش موتور و تغییر صدا
۵. استفاده از مکمل های غیر استاندارد یا هر افزودنی به بنزین . متاسفانه بعضی وقتا تخلف مخلوط کردن گازوئیل تو بنزبن هم اتفاق می افته که این نتیجه رو داره . با علامت بوی خاص و بد خروجی اگزوز
مقداد آخوندی
باعرض سلام و خسته نباشی یه۱۴۱ مدل ۸۷ دوگانه دارم گهگداری آمپر آب یدفعه تا نزدیکای قرمز میره و بایستی صبرکنم تا فن دما رو پایین بیاره وقتی ماشینو تازه روشن میکنم قبل باز کردن ترموستات جنت بالا و آب داخل رادیاتور داغه بیزحمت مشکلو بهم بگین ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید توضیحات کامل تری میدادید ، آیا با وجود روشن بودن فن دما طول میکشه بیاد پایین یا اینکه فن دیر روشن میشه . و در مورد قسمت دوم سوالتون منظورتون اینه بلافاصله رادیاتور داغ میشه؟ اگر اینطوره ترموستات خرابه
مهدی
درود و با تشکر بخاطر وقتی که میزارید
مهندس من یه ۴۰۵ مدل ۸۷ دو گانه دارم متاسفانه چند روزی که امپر خیلی میره بالا که مجبورم بخاطر پایین اوردنش کولر بگیرم وقتی نگاه کردم دیدم آب کم میکنه و همونطور که فرمودید صبح ها هم وقتی رادیات باز میکنم صدای خروج باد میده ولی اب روغن قاطی نکرده یا لوله های اب هم سفت نشدن نمیدونم الان واشر سر سیلندرش مشکلی پیدا کرده ؟ میتونه مثلا از درب رادیوتاورش باشه ؟ یا به نظرتون چیه مشکلش. ممنون از شما
مسعود جعفری پور
با درود
واشر سر سیلندر نشتی داره و تا وضعیت بدتر نشده باید تعویض بشه
مهدی
مهندس متاسفانه امروز من باهاش دو ساعتی رانندگی کردم اونم تو ترافیک همت و حکیم رسیدم خونه حسابی دمای ماشین رفته بود بالا البته با کولر گرفتن نذاشتم داغ کنه یا چراغ ترمز روشن بشه ولی ابش کامل خالی شده بود اب ریختم داخلش و هوا گیری کردم ولی مثل اینکه اب روغن قاطی کرده چون یه حالت جرم سنگینتر از روغن و سفید بسته بود تو روغنش. دیگه حرکتش ندادم و تو پارکینگ. فقط موندم میتونیم تا مکانیکی ببرمش یا چقدر میتونم باهاش رانندگی کنم و اینکه فرمودید بدتر نشه یعنی بدتر چطوری میشه ؟ . ممنون باز از وقتی که میزارید
مسعود جعفری پور
با درود
بدتر همین اتفاقیه که الان افتاده . مشکلی نداره تا تعمیرگاه ببرید
مهدی
مهندس ببخشید سئوالی که داشتم اینه که میتونم باهاش ۳۰ کیلومتری رانندگی کنم یعنی مسافتم تا تعمیرگاه اینقدره تقریبا چون من یجای خاص زندگی میکنم و داخل شهر نیستم . یا چقدر میتونم رانندگی کنم باهاش. بازم ممنون مهندس
مهدی
مهندش ببخشید ولی هر کاری کردم روشن نمیشه ماشین . استارت که زدم یه چیزی انگار چسبوند و دیگه هیچ . چطوری میتونم روشنش کنم و بببرم تا مکانیکی اخه این پارکینگ ما هم یکم خاصه واقعا ادم قدرت مانور و اینارو نداره .مرسی
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز احتمالا بدلیل ورود آب به یکی از سیلندر ها موتور قفل شده . با این وضعیت فقط میشه شمع هارو باز کرد و استارت زد تا آب خارج بشه و بعدش با بستن شمع موتور روشن میشه
ونداد
سلام استاد… من سمند ۸۵ دارم وقتی آمپر اب به دمای فن میرسه بعد میاد پایین چراغهای آب، دستی،استپ،روغن چشمک میزنه با گاز دادن هم خاموش میشن… اویل پمپ، یاتاقان های ثابت، فشنگی روغن، خود روغن عوض شده درست نشد ممنون میشم اگه راهنمایی کنید خیلییییییییی رو اعصابه اسیرمون کرده بخدا
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز به با توجه به توضیحاتتون و مدل ماشین من دوتا پیشنهاد دارم که حتما انجام بدید ، پشت چراغ جلو سمت راننده سه تا سوکت گرد هست ، البته در بعضی مدل ها دوتا هست ، در هر صورت اون سوکت هارو که بصورت پیچی باز میشه دربیارید و چک کنید احتمال زیاد چندتا از اتصالاتش سولفاته یا زنگ زده شده ، اکر سولفاته شده با محلول آب جوش و جوش شیرین بشورید و بعدش دونه دونه اتصالاتش رو با نوک سوزن تمیز کنید که حالت اکسید از بین بره و رنگ فلز مشخص بشه دو طرف . این کار نیاز به حوصله داره و اگه خودتون بتونید انجام بدید عالیه شاید یکی دو ساعت وقت بگیره . دوم اینکه حتما حتما اتصال بدنه های ماشین رو چک کنید . یه اتصال بدنه روی گیربکسه که باید تمیز باشه و بصورت فابریک یه واشر خار دار برای اتصال بهتر داره که معمولا مکانیک ها برای باز کردن گیربکس باز و گمش میکنن ، باید سنباده کاری و محکم بسته بشه ، سر دیگه همون اتصال هم زیر باطری روی شاسی بسته میشه که فقط کافیه آچار کشی بشه. اتصال بدنه های دو طرف پشت چراغ هم چک بشه ، همینطور سر باطری که محکم و تمیز باشه . من فکر میکنم حتما مشکلتون حل میشه .
مسعود جعفری پور
با درود .
بله ، فقط درب رادیاتور رو باز بگذارید و تو راه بخاری رو تا آخر زیاد کنید
مهدی
مهندس ممنون که با حوصله جواب میدید ولی متاسفانه ماشینمو موقعی که استارت زدم انگار یه چیزی چسبوند منظورم و دیگه استارت نمیخوره و روشن نمیشه . چطوری میتونم روشنش نم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چون ۲٫۳ روزه هر کاری میکنم روشن نمیشه و انگار سیلندر ها چسبیدن و تکون نمیخورن . بازم ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
فکر میکردم پاسخ شما رو دادم . فکر میکنم دیگه نتونید روشنش کنید مگر اینکه شمع هارو باز کنید و استارت بزنید که آب خارج بشه و بعد از خشک کردن مجددا شمع ها رو ببندید
مهدوی
سلام، ماشین اینجانب پراید مدل ۸۶ هستتش،فن در بیشتر مواقع دیر روشن میشه و آمپر آب بالا میره و شروع به قل قل میکنه و ا گه فن روشن نشه کل آب خالی میشه و جوش میاره، اقداماتی که باطریسازهای کارنابلد انجام دادند و این همه هزینه روی دست ما گذاشتند عبارتند از،تعویض فشنگی فن ،تعویض رله فن،درب رادیات ، واترپمپ، ولی متاسفانه درست نشده ،در ضمن رادیاتو شش ماهه عوض کردم و نو هستش و موتور
ماشین هشت ماهه که تعمیر کامل شده. ممنون میشم اگه بتونید بهم کمک کنید واقعا دیگه خسته شدم تماس و یا پیامک بدید ۰۹۱۶۱۵۹۲۲۴۹
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید داستان فن پراید خیلی ساده تر از اون هست که شما بخاطرش دچار دردسر شدید !
خیلی ساده است چون فقط فشنگی ، رله و خود فن تو این مساله دخالت دارن . فقط باید اتصال بدنه روی سرسیلندر هم سالم باشه . اگر با روشن کردن کولر فن روشن میشه یعنی خود فن سالمه ، اگر با کشیدن سوکت فشنگی فن روشن میشه یعنی رله هم سالمه و خود فشنگی خرابه . حتما باید فشنگی شرکتی خوب بگیرید . البته در صورتی که سیم کشی سالم باشه . سوکت بزرگی که سیم کشی رو به انژکتورها متصل میکنه و کنار منی اولد هست رو چک کنید . سوکت گرد زیر قمقمه آب رو هم چک کنید که سولفاته نکرده باشه. چیز دیگه ای وجود نداره .
محمد
با سلام و خسته نباشید
من یه پراید ۱۴۱ مدل ۸۶ دارم که بعد از طی مسافتی زیاد روز بعد دیدم که اب رادیاتور کم شده بود ولی مخزن پر بود.و مثل اینکه اب رادیاتور که رنگش زرد شده پاشیده بود رو منیفولد هوا.بعد از ریختن اب و استفاده از ماشین به مدت کم باز دیدم اب رادیاتور کم شده ولی مخزن پر است .در ضمن اتصالات را هم چک کردم هیچ نشتی ندارد و ترموستات هم درست کار می کند.به نظر شما مشکل از کجاست؟
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز علت اینکه آب از مخزن کشیده نشده احتمالا خرابی درب رادیاتور ، شلنگ اتصال به منبع و یا درب منبع میتونه باشه. نشتی آب رو هم باید با دقت پیدا کنید. روی منی فولد فقط تو زیمنس های قدیم لوله آب داره
Ilia
با عرض سلام و خسته نباشید
ماشین من ۲۰۶ تیپ۶(اتوماتیک) مدل ۸۴ هست
چند روزی هست که متوجه شدم صدای ماشین بعد از مدتی کم میشه ،یعنی اون صدای قبلی که از اگزوز میومد رورو نداره
و امروز هم که این اتفاق افتاد دمای آب رادیاتور تا آخر اومد و موتور گرمای وحشتناکی داشت،تمامی موارد فوق رو خوندم ولی ماشین هیچ مشکلی نداره ،رله فن ها،فشنگی آب،ترموستات و…
دور تند و کند فن رادیاتور هم سالمه و کار میکنه
لطفا راهنمایی کنید
با سپاس فراوان
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به توضیحات شما ممکنه اشکال از گرفتگی یا خرابی کاتالیزور باشه که دقیقا جلوی رادیاتور داخل محفظه ای داخل اگزوزه .
مهدی
با سلام
لطفا بفرمائید دمای نرمال پرشیا با موتور xu7 چند درجه میباشد تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
کمی بالاتر از وسط هست ، حدود نود و سه درجه که ممکنه در شرایط سخت به نزدیک خط بعدی یا صد برسه و در جاده پایینتر از وسط بیاد
مهرشاد
سلام آقای مهندس .عصر بخیر.خودروی من ال نودE2 مدل ۹۱ هست.شهریور ماه طی مسافرت و توی سربالایی درجه آمپر آب از ۴ تا به شش تا رسید و با توجه به ترافیک منطقه در یک لحظه کوتاه همه خانه ها پر شده و بلافاصله به عقب برگشت.از اون تاریخ در داخل شهر و در ترافیک آمپر آب به شش خانه میرسه و در کمتر از یک دقیقه دوباره روی چهار خانه قرار میگیره.بنظر شما چه اشکالی میتونه داشته باشه.ممنون از راهنمایی شما
مسعود جعفری پور
با درود
معمولا با بالا رفتن آمپر فشنگی دمای آب از کالیبره خارج میشه . من فکر میکنم باید فشنگی رو عوض کنید . البته اگه جوش آورده باشه بهتره ترموستات هم تعویض بشه
مهدی بهاءالدینی
سلام مهندس من پژو ۴۰۵ جی ال آی دارم که آنرا دوگانه سوز کرده ام ( حدود ۹۲) الان زمانی که روی گاز است در سرعت های کم داخل شهر و سر پیچ ها خصوصاً موقعی که کولر گرفته ام، قدرت موتور کم می شود و باید فوراً از بنزین استفاده کرد به مکانیک نشان دادم گفت شیم ها سفت شده است آیا عیب همین است اگر هست چه باید کرد اگر عیبی دیگری مد نظر شماست اعلام نظر فرمایید متشکرم
مسعود جعفری پور
با درود
استفاده مداوم از گاز مخصوصا در جاده و با دور موتور بالا باعث خوردگی سیت یا نشیمنگاه سوپاپ میشه که سفت شدن سوپاپ رو به همراه داره که در این صورت باید شیم بندی بشه . اگر اینچنین باشه صدای موتور خیلی کمتر میشه و ماشبن تو فشار زود داغ میکنه و فن با دور تند کار میکنه . سفت بودن سوپاپ همچنین باعث خشن شدن خروجی اگزوز میشه . تو ماشین گاز سوز دهانه شمع باید دو دهم یا باصطلاح مکانیک ها بیست فیلر بازتر باشه .
سهیل
سلام خدمت کارشناس محترم
فن خودرو ( ۴۰۵ بنزینی مدل ۸۸ ) رو دور کند ۹۱ درجه میزنه ولی طول میکشه تا در ۸۶ درجه قطع کنه جدود ۱۰ دقیقه که ظاهرا غیرعادیه.
شمع آب، ترموستات و رادیاتور تعویض شد. واتر پمپ با کنترل ظاهری گردش آب کنترل شد( باز بودن پیچ های هواگیری و ریختن آب در رادیاتور در حالت روشن بودن خودرو).
دوماه پیش شمع ها و روغن موتور تعویض شده.
اب رادیاتور و روغن موتور کم نشده اصلا.
انباره اگزوز آخر مدتیه صدای ماسه میده و کمی پت پت میکنه.
ممنون راهنمایی کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز شما چطوری به این نتیجه رسیدین که این مساله غیر عادیه؟ و بخاطر این حدستون کلی برای خودتون هزینه درست کردید ، فن دور آرام حدود نود و سه درجه باید روشن بشه و هشتاد و هفت هشت خاموش بشه . با توجه به دقیق نبودن آمپر ها بدلایل مختلف مثل کالیبره نبودن آمپر ، اتصال بدنه ها و فشنگی ها وقتی فن شما ظاهرا روی نود و یک روشن شده طبیعیه که روی هشتاد و شش خاموش بشه .
در مورد اگزوز هم احتمالا باید منبع تعویض بشه و هیچ ارتباطی (این منبع) با گرمای موتور نداره
سهیل
سلام
بله درسته. ولی منظور بنده مدت زمان روشن بودن فن دور آرام برای تغییر دما از حدود ۹۳ به ۸۷ بود چند دقیقه باید فن کار کنه بطور عادی؟ در ماشین بنده حدود ده دقیقه روشن می ماند.
مسعود جعفری پور
با درود
ده دقیقه کارکرد فن اصلا غیر طبیعی نیست . حتی ممکنه بخاطر فشار روی موتور یا گرمای هوا فن دایمی کار کنه! البته فن معمولا زمستون تو یکی دو دقیقه خاموش میشه . اگر زمستون هم طول بکشه نشانه خرابی ترموستات یا فشنگی فنه
یونس
باعرض سلام
من یه ماشین گریت وال ام۴ دارم که یک ساله گرفتم . تو این مدت آمپر ماشین از خط وسط که دیجیتالیه رد نشده وهمیشه ۳ خط از ۶ خط رو نشون میده ولی ۲روزه که موقع کولر روشن بعد از مدتی از وسط بالا میره و با خاموش,کردن کولر پایین میاد . نگاه کردم فنها کار میکنند . لطفا راهنمایی کنید.
مسعود جعفری پور
با درود
من سعی میکنم همیشه تو جواب به دوستان اول موارد ساده رو طرح کنم چه بسا مشکلات همونقدر ساده باشند و دوستان تو خرج و زحمت نیفتن . دوست عزیز گاهی علت بالا رفتن نسبی آمپر آب با کولر خنک شدن هواست! دلیلش اینه که وقتی هوا گرمه فشار گاز کولر بالا میره و با دستور سنسور فشار گاز کولر فن دائما با دور تند کار میکنه و آمپر رو تا بیشترین حد پایین میاره .
دلیل دیگه میتونه بعلت ضعیف شدن باطری باشه که هنگام استفاده از کولر بعلت مصرف بالای بوبین کولر برق ضعیف بشه و فن به دور اصلی خودش نرسه . چندین مورد دیگه هم هست که با توجه به کارکرد احتمالی کم اتومبیل شما احتمالش خیلی کمه و مطرح کردنش باعث گمراهی میشه . شل بودن اتصال بدنه ها ، کثیف شدن کندانسور ، نیم باز شدن ترموستات و خوردگی پروانه های واتر پمپ چندتا از این موارد هستن
یونس
باعرض سلام خدمت استاد عزیز:
من امروز فنهارو چک کردم یکی از دوفنها به آهستگی کارمیکرد وفن دیگه رو دور تند بود که از صداش میشه تشخیص داد . ولی فن دیگری بی رمق دور میخورد . که میتونه علت بالا رفتن آمپر باشه , به نظر شما دلیل بد کارکردن یکی از فنها چی میتونه باشه و چکار باید کرد . باتشکر از راهنماییتون.
مسعود جعفری پور
با درود
ضعیف بودن فن اگر بدلیل این نباشه که فن رو دور کنده سه دلیل داره . اول خرابی رله فن یا ضعیف بودن اتصال بدنه و سوکت . دوم خراب خود فن که میتونه بدلیل رو به اتمام بودن زغال باشه و سوم ضعیف بودن باطری یا بطور کلی برق ماشین که در صورت ضعیف بودن برق ماشین باید سر باطری ها و اتصال بدنه های اصلی چک بشه
علی
سلام استاد.من یه ماکسیما مدل۸۵اتومات دارم .چن شب پیش تو حرکت یه دفه ماشین شروع کرد به ریپ زدن دیدم امپر چسبونده زدم کنار کاپوتو زدم بالا دیدم اب همه جا پاشیده صبر کردم خنک شد اب ریختم رادیات فرداش بردم رایات ساز سر رادیاتو که ترک داشت عوض کرد سیخ هم زد سوار شدم اومدم توی راه دیدم امپر از وسط پایین نمیاد بردم مکانیک گفت درب رادیات رو عوض کن .عوض کردم خوب شد اما تو سرعت پایین یا توقف میاد نزدیک های خط وسط .مشکل از چی میتونه باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ترموستات و سنسورهای دمای اتومبیل با یکبار بالا رفتن بیش از حد دما آسیب میبینن ، ترموستات از کالیبره خارج میشه و تو دمای بالاتری باز میشه و سنسور ها بسته به اینکه ntc یا ptc باشن دما رو کمتر از حد یا بیشتر از حد نشون میدن . این مساله باعث میشه آمپر حرارت واقعی رو نشون نده یا فن زودتر یا دیرتر از حالت استاندارد عمل کنه . پیشنهاد میکنم ترموستات رو بعنوان اولین گزینه تعویض کنید که احتمال خرابی بیشتری داره و بعد سراغ سنسور ها برید .
جواد
باسلام و درود بر جناب مهندس : ماشین پژو پارس مدل ۸۶ دوگانه شرکتی دارم چند ماه پیش که میرفتم شهرستان چراغ stop روشن شد که رفتم تعمیرگاه دست به شیلنگ زد و گفت هوا داره که وقتی باز کرد هوای چند دقیقه ای ازش خارج شد بعد گفت که واشر نیمسوز کردی باید واشر عوض کنی که این کارو انجام داد شمع ابش و عوض کرد و ترموستاتش و عوض کرد مال پیکان رو انداخت که زیاد داغ نکنه بعد دو هفته از بیرون که اومدم به محض رسیدن به پارکینگ ماشین یه صدای هوایی داد و بعد دیدم اب رادیات از پایین خارج شد و کاپوت و رادیات هم داغ کرده بود که بردم تعمیرگاه شیلنگ رادیات از زیر پاره شده بود که عوض کردن حالا مشکلم اینه که تو ترافیک امپرم تا صد میره که قبلا بیشتر از نود نمیرفت . ممنون میشم راهنمایی کنین.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر دما به صد یا نزدیک صد میرسه و بعد فن روشن میشه خوب طبیعتا اشکال از فشنگی فن هست . اما اگر با وجود روشن بودن فن دما به صد میرسه با توضیحاتی که دادین اشکال میتونه از همون ترموستات پیکانی باشه . البته رسیدن دما به نود و پنج غیر طبیعی نیست . اگر ماشینتون سابقه داغ کردن بیش از حد داره بهتره همه فشنگی ها رو تعویض کنید چون ممکنه اصلا دمایی که نشون میده واقعی نباشه.
شهرام
با سلام، من یه ماشین تیبا۲ دارم که تقریبا ۲۰ هزار تا کار کرده، بعد از مسافت تقریبا ۵۰ کیلومتری وقتی به مقصد میرسم، انقدر گرما رو کاپوت هست که نمیشه بهش دست زد خیلی داغ میشه، از رو آمپر هم همه چیز نرماله، در ضمن ضد یخ و ترموستات هم عوض کردم توفیقی حاصل نشد. هر کی دست به کاپوت ماشین میزنه میگه گرماش غیر عادیه، میشه راهنماییم کنید لطفا؟
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید دوست عزیز وقتی دمای آب نرماله به این معنیه که موتور حرارت عادی داره . خیلی از افراد رو این مساله حساس میشن و فکر میکنن موتور حرارت زیادی داره. زیر آفتاب تابستون در صورتی که رنگ اتومبیل تیره باشه حتی وقتی اتومبیل پارک هست درب موتور تا حدی که نمیشه بهش دست زد داغ میشه . داغ شدن درب موتور تا حدودی عادیه و اگر غیر عادی باشه تو چند هفته رنگ رو میسوزونه . حالا اگر فرض رو بر این بزاریم که گرما غیر عادیه یک دلیلش میتونه گرفتگی کاتالیزور اگزوز باشه ، نداشتن عایق زیر درب موتور و یا دفرمه شدن متعلقات پشت سپر یا سینی زیر موتور هم میتونه گرما رو به زیر درب موتور هدایت کنه و در آخر اگر گاز کولر کمی زیاد باشه و فن دایم با دور تند کار کنه هم میتونه دمای محوطه موتور رو افزایش بده .
سجاد
اموز رفتم گفت کاتالیزورت گرفته کلا کاتالیزورو برداشتم انباری معمولی گذاشت ، ولی باز دما از وسط یه ذره میاد بالا فن کار میکنه میاد یه ذره پایین وسط و فن خاموش میشه ، قبلا فن کار میکرد تا خط پایینی میاورد دما رو ، از وقتی فشنگی و عوض کردم اینطوری شد ، لطفا کمک کنید
مسعود جعفری پور
با درود
این حالتی که توضیح دادید حالت طبیعی هست . فشنگی قبلی شما مشکل داشته و فن رو زودتر از دمای نود و سه روشن میکرده یا پایین تر از نود خاموش میشده
سجاد
ببخشید ۹۰و ۹۳ کجای آمپر میشه؟؟؟ و چرا کنسول زیر دنده و خود دسته دنده اینقدر داغ میشه؟
از دیروزم دور کند فن کار نمیکنه دورتندشم انگار ضعیف تر از قبل ،
لطفا توضیح بدید ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
نود دقیقا خط وسط آمپر میشه و خط بعدی صد. حالا اگر بین نود و صد رو به ده قسمت فرضی تقسیم کنید و سه قسمت به سمت صد بیاید میشه نود و سه . البته نباید خیلی وسواس به خرج بدید چون هم آمپر آب ممکنه یکی دو درجه اختلاف داشته باشه ، هم سنسور درجه آب ممکنه فن رو یک یا دو درجه دیرتر یا زودتر روشن کنه .
داغ شدن کنسول بخاطر حرارت اگزوز هست که دقیقا از زیر کنسول رد شده . اگر فکر میکنید حرارت غیر طبیعی بالاست ممکنه عایق های فلزی حرارتی زیر اتاق کنده شده باشه یا اگزوز بخاطر لاستیک نگهدارنده غیر استاندارد کمی بالاتر قرار گرفته باشه . حرارت اگزوز تو اغلب ماشین های میان رده به اتاق سرایت میکنه و اگر در حدی نباشه که باعث ذوب شدن عایق کف و موکت بشه خیلی جای نگرانی نیست
سجاد
سلام خسته نباشید ماشینم پراید مدل آخر ۸۶ هست. تمامی رله ها.فشنگی.ترموستات. رادیاتور و.. عوض کردم ولی دما میره بالا. در حالت درجا دما میره بالا و فن کار میکنه و فن دما رو میاره پایین. ولی درحالت حرکت مخصوصا تو شهر دما با کار کردن فن هم از وسط پایین تر نمیاد. امروز دیدم کنسول زیر دنده هم داغه نمیدونم چرا. توی تونل و سربالایی از وسط هم بالاتر میره لطفا راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
معمولا تو تابستون دمای آب کمی از وسط بالاتر میمونه و این اشکال محسوب نمیشه اما با کارهایی که انجام دادید اگر فکر میکنید آمپر ماشین غیر عادی بالا میره بهتره فیلر گیری رو چک کنید که سفت نباشه و کاتالیزور هم چککنید که مسدود نباشه . بهر حال دمای پراید تو شهر بین نودو سه و صد در نوسانه که با توجه به فشاری که به ماشین میاد و گرمای هوا تغییر میکنه
مهدی صفری
با سلام خدمت کارشناس عزیز
من یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۷ دارم .متاسفانه چند وقت پیش تو سربالای و موقع گرفتن کولر امپرش میرفت به خط سوم میرسید که رفتم رادیاتورشو عوض کردم کامل درست شد و امپرش همیشه زیر وسط کار میکرد .الان یک هفته است امپر بزور تو وسط میمونه و هر از گاهی وسطو رد میکنه به سمت بالا مخصوصا تو ترافیک و سرعت پایین البته درجا وقتی کار میکنم اول امپر میره بالا و یکم هم وسط رد میکنه ولی باز با چند دقیقه کارکردن میاد تا وسط .اینم عرض کنم خدمتتون که وقتی کولر میگیرم عالی کار میکنه و امپر با فاصله زیادی از خط وسط کار میکنه یکم خط اول رد میکنه حتی تو سربالایی هم با کولر با وسط نمیرسه اگرم برسه سریع بر میگرده مخصوصا اگه تو ترافیک باشم و کولر بگیرم دمارو سریع میاره پایین واسه همین مجبورم همیشه کولر بگیرم تا ماشین خنک بمونه ولی مشکلم اینه که تابستون تموم شد چیکار کنم؟؟تو زمستون که نمیشه کولر گرفت راستی ترموساتشم عوض کردم همراه راددیاتور .فقط اینکه من الان چند وقتیه روغن ماشین که بهران طلایی میریختم عوض کردم و کاسپین میریزم نمیدونم تاثیر میزاره یا نه .
با تشکر از راهنمایی بی مننتتون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من متوجه اشکال ماشین شما نشدم. امپر ماشین شما بصورت نرمال باید کمی از نود یا همون وسط بالاتر باشه ، تو شرایط فشار و ترافیک هم ممکنه به نزدیک خط بالاتر از وسط یا همون صد برسه که کاملا طبیعیه . توجه داشته باشید که اگر آمپر آب از نود (وسط) پایینتر باشه احتراق درست انجام نمیشه و مصرف زیاد و شتاب کمتر میشه
مهدی صفری
درود عزیز والله ماشین من قبلا همیشه میرفت تو وسط و بعد فن کار میکرد و میاورد یکم پایین تر از وسط.ولی الان چند وقتیه که میره بالا و وسط رد میکنه و نزدیک خط بعد میشه بعد بر میگرده وسطالبته موقع هایی که ایستادم اینطوریه وگرنه تو حرکت خوبه . کولر هم که میگیرم خط اول یکم رد میکنه و حتی به وسط هم نمیرسه .واسه همین کلا من کولر میگیرم تا امپر زیاد بالا نره ولی بدون کولر خیلی داغ میکنه . بردم فشنگی و رادیوتاور وترموساتشم عوض کردم البتها ون موقع داغ میکرد که دیگه داغ نمیکنه چند وقتی هم خوب کار کرد ولی الان باز امپر بالا میره .راستش میترسم تو راه بزار. مکانیکم میگه سیلندر باید عوض کنی نه حتی سر سیلندرو با اینکه اصلا داغ هم نمیکنه ولی میگه سیلندرت ضعیف .
ممنون از راهنماییت
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید این مساله ای که گفتید هیچ ارتباطی با واشر سر سیلندر نداره . زمان روشن شدن فن فقط به فشنگی فن یا همون سنسور دمای آب بستگی داره . البته اتصال بدنه ضعیف هم میتونه روشن شدن فن رو به تاخیر بندازه. شما وقتی کولر میگیرید و آمپر میاد پایین یعنی موتور اشکال نداره. در صورت اشکال واشر سر سیلندر ماشین آب کم میکنه ، صبح ها برای بیست تا سی ثانیه تک کار میکنه و لوله ها باد میکنن و موقع باز کردن درب رادیاتور در زمان سرد بودن کامل هم هوا خارج میشه .
ناطقی
سلام مهندس ممنون از وقتی که میذارین.
من همه نظرات و جواباتونو خوندم مشکل مشابهی داشتم
پراید دوگانه کارخانه مدل ۸۷ دارم. یک مدت توش آب شهری میریختم که باعث شده بود کل گردش آب زنگ بزنه یا اصطلاحا گل بگیره و کم کم مجبور شدم نشتی های گردش آب از جمله همه پولکی ها، رادیات، ترموستات، واترپمپ و بعضی شیلنگا که خراب شده بودن رو با عوض کردن قطعه درست کنم. الان چندوقته که به یک مشکلی خوردم که هنوز حل نشده و کسی نمیدونه مشکل از کجاست.
ماشین توی دور پایین وقتی درجا کار میکنه آمپرش میره بالا و فن روشن نمیشه. به محض اینکه چندتا گاز میدم، فن روشن میشه و دما میاد پایین.
دستگاه زدم. توی دور پایین دمای آب رو تقریبا تا ۸۷ درجه نشون میده و بعدش دیگه بالا نمیاد اما آمپر ماشین همچنان بالا میره. به محض اینکه گاز میدم، دمای آب توی دستگاه از ۸۷ به مقدار واقعی خودش میرسه و فن هم روشن میشه.
رادیات بخاری رو یکسره کردم. رله های فن رو عوض کردم و فن هم مشکلی نداره. فشنگی سرسبز رو عوض کردم. فشنگی سنسور دمای آب (پشت ترموستات) رو عوض کردم. فایده ای نداشته.
ترموستات و واترپمپ و رادیات هم که تازه عوض کردم با این حال باز هم به سالم بودن جنس شک کردم و دوباره هم رادیات و واترپمپ و ترموستات رو تست کردن مشکلی نداشته. حتی ترموستات رو هم باز کردم بازم مشکل اصلی باقی مونده. انگار آب توی دور موتور پایین گیر میکنه و وقتی آب گرم میشه، به فشنگی آب گرم شده نمیرسه که دما رو ببره بالا و فن رو روشن کنه.. در رادیات رو هم وقتی که ماشین سرده باز میکنم، یک صدای پیس میده (یه جا خوندم که گفتن اگه موقع باز کردن در رادیات هوای فشرده گیر کرده بود، احتمالا باید واشرسرسیلندر عوض کنین!!)
تنها عواملی که به ذهنم میرسه و هنوز چک نکردم، لوله فرعی، سرسیلندر و رگلاتور گاز هست..
به نظرتون ممکنه از این عوامل باشه؟ مکانیکای گازسوزکار میگن از رگلاتور اصلا امکان نداره باشه. بنظرتون باید برم واسه سرسیلندر یا هنوز گزینه های دیگه هم ممکنه باشه؟
درضمن اگزوز هم دود سفید نداره و توی آب رادیات هم روغنی دیده نشده.
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به توضیحات شما چند مورد به نظر میرسه ، لوله فرعی برای گردش آب از مجاور فشنگی خیلی مهمه چون به بخاری متصل میشه و رفت بخاری از روی منی فولد و کنار فشنگی عبور میکنه . فکر میکنم بهتره اتصال بدنه های موتور رو چک کنید که سالم و محکم باشه . با توجه به توضیحاتتون ممکنه سوراخ های واشر سرسیلندر که خیلی ریز هست هم گرفته باشه . میتونید ترموستات رو باز کنید و با فشار از جای ترموستات آب بگیرید
حسین
البته ناگفته نماند که رادیاتور کولر رو تازه تعویض کردم وگاز تازه پرشده.البته تورادیاتور از آب معمولی وبدون مایع ضد یخ استفاده میکنم.
حسین
سلام جناب جعفری پور.یه پراید ۸۱ دارم که وقتی کولر میگیرم تو سربالایی یا تو ترافیک که هی تو دنده یک ودو راه میرم آمپر همینجوری میاد بالا .تو سرپایینی و جاده کفی زیا بالا نمیره آمپر.لطف کنید بگید مشکل چیه واینکه درجه آمپر تا چه حد بیاد بالا نرماله وبه موتور آسیب نمیزنه.تو این شرایط که عرض کردم آمپر از وسط رد میشه ونزدیکای خط یکی مونده به قرمز میاد.خیلی ممنون.یا علی.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست گرامی خط وسط آمپر پراید نود درجه و خط بعدی صد درجه است . در صورت سالم بودن ماشین فن دور کند روی نود و سه درجه روشن میشه و فن دور تند روی نود و هشت درجه ، بنابرین در شرایط سخت مثل ترافیک و سربالایی اگر آمپر تا نزدیک صد برسه کاملا طبیعیه . بخاطر داشته باشید که اگر سیستم نشتی نداشته باشه دمای صد درجه بمعنی جوش آوردن نیست چون آب در سیستم خنک کننده تحت فشاره تو دمای خیلی بالاتری جوش میاد . بهر حال داغ کردن هنگام کولر گرفتن میتونه بدلیل زیاد بودن گاز و یا کار نکردن دور تند فن باشه
نغمه
در حقیقت ماشینم بیشتر تو ترافیک اینجوری میشه ولی جالبه همه میگن مشکل نداره اما دوستام بهم استرس میدن آخه تا حالا جوش نیاورده وقتی به صد میرسه کولر میزننم میاد پایین نمیدونم اگه نزنم شاید جوش بیاره
لطفا راهنمایی کنید چون با وجود اینکع میگن ماشینت سالمه من استرس میگیرم اگه جوش بیاره واقعت سخته برام بزنم کنار
مسعود جعفری پور
با درود
چیزی که باعث خراب شدن موتور میشه جوش آوردنه نه آمپر بالا . در حقیقت اگر سیستم خنک کننده نشتی نداشته باشه و آب کم نکنه به این معنیه که میتونه فشار رو نگه داره بنابر این جوش نمیاره. خط وسط آمپر شما نود درجه است، دور پایین فن روی نود و سه تا چهار درجه روشن میشه یعنی حدود سه میلیمتر بالاتر از وسط و دور تند فن روی نود و هشت درجه روشن میشه یعنی نزدیک خط بالای وسط که صد هست ، بنابر این اگر در شرایط سخت مثل ترافیک و سربالایی آمپر تا صد بیاد مشکل محسوب نمیشه . روشن کردن کولر باعث میشه فن دایم کار کنه و آمپر پایین بیاد و این وایین اومدن با کولر خودش نشانه سالم بودن موتوره . توصیه میکنم هیچوقت کولر رو خاموش نکنید و اجازه بدید با روشن کردن ماشین روشن بشه .
نغمه
خیلی خیلی ممنونم
نغمه
سلام خسته نباشید ۲۰۶ مدل ۸۰ دارم که آمپرش تقریبا به صد میرسه گاهی هم تا صد و ده کولر میگرم میاد پایین مکانیک هم گقته هیچ مشکلی نداره رادیاتور عوض کرده رادیات بخاری هم عوض کرده نمیدونم مشکل محسوب میشه یا بیخیاا بشم کولر بگیرم تا جوش نیاره
محمدحسین
سلام، من یک سمند ۸۷ دارم. چند هفته پیش با وجود اینکه همه چیز مرتب بود و معمولا آمپر آب تا خط اول یا کمی بالاتر میومد، ماشین شروع کرد به داغ کردن و آب کم کردن که معلوم شد واشر سرسیلندر سوزانده ( چرا، منم نفهمیدم) بعد از تعمیر سرسیلندر، دمای موتور وقتی کولر نمیگیرم تا بالاتر از خط وسط میره بالا ( حتی تا نزدیک خط سوم) ولی وقتی کولر میگیرم کمی پایین تر از خط وسط می ایسته، که البته در دو حالت به نظر من غیر طبیعیه. ترموستات نو هست، رادیاتور دو لول نو بستم، فن ها کاملا سالم هستند، ماشین اصلا آب کم نمیکند، واتر پمپ را هم پارسال همین موقع ها تعویض کردم. چه دلیلی میتونه داشته باشه؟ ممکنه از واتر پمپ باشه؟ یا از شیم ها؟ دیگه واقعا خودم نمیتونم فکر کنم، بیشتر مکانیک ها هم الان فقط تعویض کارند و تشخیص خوبی نمیدن.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر آمپر ماشین شما در گذشته روی خط اول بوده حتما اشکال داشته و احتمالا ترموستات نیمه باز بوده . نقطه وسط آمپر در ماشین شما نود درجه است و دور کند فن روی نود و سه درجه روشن میشه. یعنی حدود سه میلیمتر بالاتر از وسط ، در صورتی که ماشین تو فشار و گرما قرار بگیره و آمپر بالاتر بره دور تند فن روی نود و هشت درجه روشن میشه یعنی تقریبا چسبیده به خط سوم . اینکه وقتی کولر روشن میکنید آمپر کمی از وسط پایینتر میاد یعنی ماشین کاملا سالمه و هیچ مشکلی نداره . حالا اگر بدون کولر از صد یا خط سوم بالاتر بره و دور تند فن روشن نشه نشانه خرابی فشنگی دمای سبز یا قهوه ای است که در بعضی از مدل ها هم به رنگ مشکیه . توصیه من اینه که بعد از جوش آوردن ماشین حتما باید فشنگی ها تعویض بشن و حتما از نوع شرکتی استفاده کنید .
علی
سلام,من پژو ۴۰۵ مدل ۹۰ دارم,وقتی ماشین رو روشن میکنم خیلی زود بدنه رادیاتور داغ میشه,ماشین علایم خرابی واشرسرسیلندرو نداره,تو طول حرکت با کولر آمپر بین خونه ۱و٢ متغیره معمولا وسط قرار میگیره,تو خاموشی فن یکم بالاتر از خونه اول وایمیسته…خواستم ببینم این کارکرد نرماله؟چون ماشین دوستم با همین مدل,اکثرا آمپرش رو خونه اول قرار میگیره,ب اصطلاح خنک تر کار میکنه موتورش
مسعود جعفری پور
با درود
بله ماشین شما کاملا نرماله و ماشین دوستتون که دمای پایینتری داره اشکال داره . دمای پایین باعث احتراق ناقص ، مصرف بالا و راندمان کمتر موتور میشه . بهترین دما برای موتور دمای بین نود تا صد هست . در بسیاری از اتومبیل های سوپر اسپورت دمای نرمال برای احتراق بهتر روی صد و پنج تا ده درجه است .
آرش
سلام مهندس. ماشین من ریو ۸۸ هست. مشکلی که دارم اینه که وقتی تو ترافیک کولر می گیرم آمپر ماشین از وسط رد میشه و همینجوری کم کم میره بالا. تو حالت کولر روشن غیر از ترافیک و بدون کولر مشک آمپر ندارم. گاز کولرو تازه فول کردم.فن ها هم چک شده و مشکلی نداشته.رادیات هم گفتن مشکل خاصی نداره. به نظرتون مشکل از چی میتونه باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
احتمال داره گاز با کیفیتی نزده باشن و مجبور شده باشن بخاطر کیفیت پایین گاز زیاد بزنن که باعث فشار و بالا رفتن آمپر میشه
محمد رضا
با سلام مجدد
امروز بردم مکانیکی دیاگ زد میگه کاتالیزر مشکل نداره احتمالا از کویلشه !!!!!
ممکنه ؟
کاتالیزر خراب بشه دیاگ نشان میده ؟
و اینکه دیاگ نوشته بود غلظت بنزین زیاد است و این آیا میتونه دلیل سرخ شدن منیفولد بشه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله میتونه از غلظت بنزین باشه و همونطوری که عرض کردم احتمال داره بدلیل خرابی سنسور دما این اتفاق بیفته . در این صورت خطای کاتالیزور هم توجیه میشه
محمد رضا
لازم به ذکره که ترموستات رو عوض کردیم درست نشد
فن ها هم با دور تند کار می کنن فن هم مشکل نداره
زد یخشم عوض کردم اونم مشکلی نداره
حالا نمی دونم مشکل از چی میتونه باشه
مسعود جعفری پور
با درود
همونطور که گفتم در درجه اول کاتالیزور و بعد فشنگی دمای آب رو چک کنید
محمد رضا
سلام
من یه ۲۰۶ v2 دارم مدل ۹۰
تو سربالایی آمپر بالا میره طوری که کاپوت رو زدم بالا دیدم منیفولد سرخ شده
اگه ممکنه منرو راهنمایی بفرمایید
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به سرخ شدن منی فولد احتمال خیلی زیاد اشکال گرفتگی کاتالیزوره . البته در مواردی سفت بودن فیلر و کم بودن مصرف بنزین بدلیل خرابی سنسور درجه آب هم باعث این اشکال میشه
محمدرضا کرانی
سلامجناب مهندس من یه پیکان وانت مدل ۸۷ دارم که یک ماهه که موقع رانندگی آمپر وسطه وقتیماشین درجا کار میکنه آمپر آب تا آخرین نقطه یعنی نقطه قرمز میره ترموستاتو کلا باز کردم واتر پمپ عوض کردم رادیاتورو سیخ زدم واشر سر سیلندر رو عوض کردم پره هشت پر انداختم بازم مشکل حل نشد تازه بعد همه اینا علاوه بر داغ کردن آب هم کم میکنه تقریبا هر صد کیلومتر یک و نیم لیتر میخواد قبلا فقط داغ میکرد لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم. سر سیلندرم کف تراشی شد.
مسعود جعفری پور
با درود
متاسفانه و با عرض معذرت بنده اطلاعات زیادی در مورد پیکان ندارم . تراش سر سیلندر خودش تو ماشینی مثل پیکان که واشر تعمیری نداره باعث داغ کردن میشه . آب کم کردن یعنی یا خوب بسته نشده یا جایی نشتی داره . پیشنهاد میکنم فیلر سوپاپها رو چک کنید .
ميثم
سلام جناب مهندس
من پارس ٨٨ دارم.
در این تابستان، آمپر تا وسط میاد و اگه درجا یا در ترافیک یا با دور موتور پایین حرکت کنم، داغ میکنه و از خط سوم هم رد میشه گاهى اخیرا در شب ها هم همین اتفاق می افته
با افزایش دور موتور مساله حل میشه. رله فن رو هم اخیرا عوض کردم
مسعود جعفری پور
با درود
با توضیحاتی که دادید با توجه به هزینه ها اول ترموستات رو چک کنید که احتمال داره تا نیمه باز بشه و چک کردنش ساده است در درجه بعد اشکال میتونه از واتر پمپ یا گرفتگی سوراخ های سر سیلندر باشه که در این صورت میشه با باز کردن ترموستات و لوله پایین رادیاتور و گرفتن فشار آب از سمت ترموستات مشکل رو تا حد زیادی حل کرد البته در صورتی که مکانیکتون اصراری به باز کردن سرسیلندر نداشته باشه
ارمان
سلام من یه پراید مدل هشتاد چار دارم قبلا کلر میزدم یه کم داغ میکرد از خط وسط یه خورده رد میشد ولی الان بدونه کلرم داغ میکنه فناشم کار میکنه ابش اینارو هم چک کردم هیچ نشتی نداشت تسمه هاش واتر پمپ اینا همه رو چک کردم اب ک میریزم رو رادیات سرد میشه یه روز بیرون بودم با ماشین رفتم بعد ماشین خاموش کردم رفتم مغازه اومدم دیدم از زیر ماشین اب میریزه ولی بعد ک در رادیات باز کردم دیدم هیچی اب کم نکرده
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به توضیحاتتون و سابقه اتومبیل پراید پیشنهاد میکنم رادیاتور رو اگر بیشتر از پنج سال عمر کرده تعویض کنید . البته ممکنه شبکه های بیرون کندانسور کولر و رادیاتور هم کثیف باشه . در ضمن اگر ماشین جوش نمیاره و آب از منبع بیرون نمیاد ممکنه فشنگی درجه آب اشتباه نشون بده که قیمتی هم نداره و میتونید با یه فشنگی شرکتی خودتون به راحتی با یه آچار دوازده یا شیزده تعویض کنید
امیر
با سلام
من پرشیا مدل ۹۲ با موتور xu7 دارم که چن وقته موقع روشن کردن امپر از وسط رد میشه و چراغ هشدار روغن و استپ روشن میشه و درضمن رله و تمام قطعاتی که میتونسته عامل باشه تعویض شده ولی بازم ایرادش رفع نشده و همچنان هنگام روشن کردن کولر همون ایرادو داره .
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من فکر نمیکنم که روشن شدن چراغ روغن ارتباطی با رله ای داشته باشه! به نظر میرسه که مشکل تو فشنگی روغن یا اتصال بدنه های موتور باشه . در غیر اینصورت یعنی فشار روغن پایینه و باید ابتدا فیلتر روغن و بعد اویل پمپ رو چک کنید
امیر
سلام جناب مهندس.من یه پارس مدل ۸۷ دارم.خودم هم دو سال کارم انژکتور وسیم کشی بوده..من سر سیلندر نو گذاشتم روی ماشین.تو گرمای ۴۵ درجه تابستان امسال و تو ترافیک ماشین دقیق رو ۹۰ فن میزنه و همه چیز عادی است.اما کولر میگیرم تو روز امپر خیلی میاد بالا یعنی وسط تقریبا.دور تند هم کار میکنه هم کند اما شبا یا هوای خنک یا اوتوبان دیگه امپر با کولرم نمیاد بالا.من پارسال با سرسیلندر خودش این مشکلو نداشتم یا شاید هوا اینقدر گرم نبود.در ضمن ماشین یه قطره اب کم نمیکنه.کاتلیزر هم که برداشتم.و دود تو اگزوز نمیزنه.نمیخوام ترموستات و یا سیم کشیو تغییر بدم.حتی رو دیاگ هم دیدم فشنگی سالمه.فقط میترسم ماشین واشر بسوزنه.من فقط به جنس ضد یخ شک دارم.امکانش هس.ممنون بابت راهنمایی.واقعا کلافم کرده.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز نگفتید آمپر تا کجا میاد بالا . با توجه به گرمای هوا بالا اومدن آمپر تو شرایط فشار مثل سربالایی تا نزدیک صد درجه هیچ اشکالی نداره . اما اگر فرض کنیم که ماشین شما اشکالی داشته باشه احتمالا از کثیفی شبکه های کندانسور و رادیاتوره که در مورد روش تمیز کردنش تو مقاله دلایل خنک نشدن کولر نوشتم. البته سفت بودن شیم گیری هم چون سر سیلندر رو عوض کردید احتمالش هست. در مورد ضد یخ من تا حالا موردی ندیدم و نشنیدم که باعث داغ کردن بشه
امیر
جناب مهندس امپر تو کفی هم اینجوری میشه ودقیقا میاد نزدیک ۱۰۰ مخصوصا تو ترافیک وگرنه سربالایی یا پایینی فرق نداره براش.اما بهش باد میخوره دیگه گرم نمیکنه که عادیه.البته من یه جایی خوندم از جنس روغن هم میتونه باشه که اسیدش زیاد باشه داغ میکنه عوض کردم خیلی بهتر شده کاسپین ریخته بودم دوباره الان ایرانول ریختم.باد کولرشم یخه خیلی خوبه.از بیرونم هر دو رادیاتورو هم شستم هم باد گرفتم
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید به نظر من نزدیک صد آمپر خیلی بالایی نیست تو این گرما و مشکلی نداره مخصوصا که آب کم نمیکنه . بهر حال تو ماشینی که چند سال کار کرده عوامل مختلف با هم باعث میشن آمپر کمی بالاتر بیاد. ضعف باطری یا دینام، جرم های داخل سیستم ، ضعیف شدن نسبی فن، کثیفی بدنه موتور و ….
مسعود جعفری پور
با درود
فکر کنم منظورتون موتور sf 7 بود
اگر فرض رو بر این بزاریم که تمام قطعاتی که تعویض کردین سالم بودن ، چون بسیاری از قطعات نو هم اشکال دارن .
علت این مشکل با توجه به نوع داغ کردن که توضیح دادین میتونه از تراش خوردن سرسیلندر یا همون کوچیک شدن محفظه احتراق باشه ، یا سوپاپها سفت باشه و یا اینکه کاتالیزور اگزوز کیپ شده باشه .
در ضمن نگفتین که کلا کشش ماشین چطوره ؟ مثل قبل راه میره یا تنبل شده . در هر صورت مواردی که عرض کردم به نظر میرسه
رضا
سلام و خسته نباشید
ماشین من پژو ۴۰۵ تیو فایو مدل ۹۳ هستش ۵۹۰۰۰ تا هم کارکرده
امروز بعد از طی ۴۰ کیلومتر یه جور بوی خاصی میومد مثل این که رو اسفالت ترمز بگیری و بوی لاستیک بیاد یا لاستیک بسوزونی
من فک کردم این بو از بیرون میاد زیاد اعتنا نکردم
ولی وقتی رسیدم به مقصد دستم رو که زدم رو گلگیرای جلو بالای لاستیکا دیدم خیلی داغن بقیه جاها دماش معمولی بود
کاپوت رو زدم بالا سمت راننده کلا سیما داغ بودن ولی چراغ قوه که گرفتم مشکل خاصی متوجه نشدم
میشه راهنماییم کنین این دمای بالا عادیه یا …؟
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
بله ، بعید میدونم غیر طبیعی باشه چون داخل موتور به حدی داغ میشه که نمیشه بهش دست زد
مهدی
سلام یه پراید کاربرات مدل ۸۰ دارم تاحالا کولرش خیلی عالی کارمیکرد اخیرا وقتی دما ازیه حدی بالاتر میادفن ازکارمیفته و طبیعتا جوش میاره فشنگی و رله روهم عوض کردم فرقی نکرد به نظرتون اشکال ازکجا میتونه باشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید سیستم فن ماشین شما بسیار ساده است و به جز فن ، فشنگی فن و رله چیز دیگه ای نداره! وقتی فن خاموش شد سیم متصل به فشنگی رو بکشید اگر روشن شد اشکال از فشنگیه ، اگر نشد رله و فن میمونه و کولر رو هم روشن کنید اگر باز هم نشد دیگه از خود فنه . البته به شرطی که سیستم سالم باشه و با کولر فن روشن بشه
azoor
سلام خدمت کارشناس محترم وسایرکاربران عزیز.من خودروپرایدهشتادکاربراتوردارم کولردروضعیت عادی تقریباخوبه ولی وقتی توی ترافیک هستم بادگرم میشه وامپرهم ازوسط بیشترمیره وتی گرمای جنوب کلافه میشم وفن رادیاتورهم مدت خیلی زیادی تقریبابیشترازبیست دیقه زمان میبره تاخاموش بشه ازکارشناس محترم میخوام راهنمایی لازم بکنه تابتونم ازکولراستقاده کنم☺️?
مسعود جعفری پور
با درود
فن رادیاتور نباید موقع استفاده از کولر خاموش بشه ، احتمالا اشکال از همون رله فن مربوط به کولره . زیاد بودن گاز و کثیفی کندانسور هم باعث این مشکل میشه
اميد
سلام. من ماشینم آردی. فن ها سالم سرموقع کار میکنن. رادیاتور رو سیخ زدم.ترمستات رو دراوردم. دینامم آمپر ضعیف بود اوکی کردم. واتر پمپ هم عوض کردم.ولی هنوزم موقعی که با کولر حرکت میکنم.بیشتر هم توی سربالایی ها.ماشین آمپرش میاد بالا.دلیلش چیه!؟
مسعود جعفری پور
با درود
متاسفانه و با عرض معذرت بنده اطلاعات زیادی در مورد آردی ندارم . اما قاعدتا چون رادیاتور پژو برای موتور پیکان بزرگ و قوی هست به نظرم شما باید در درجه اول فیلر سوپاپ رو چک کنید که سفت نباشه و بفرمایید آمپر تا کجا بالا میره . نباید توقع داشته باشید مثل پیکان آمپر پایین باشه و تو سربالایی تا نود و پنج کاملا طبیعیه و حتی تو شرایط فشار تا نزدیک صد هم اشکالی نداره به شرط اینکه درب رادیاتور سالم باشه و سیستم تحت فشار بمونه و جوش نیاره
پیمان
سلام دوستان من سمند ال ایکس مولتی پلکس ۹۰دارم چندوقته سرسیلندرتعویض کردم.واشر سرسیلندر اورجینال.هرسه تا رله فن.هردوفشنگی.دیاگ هم زدم ولی ماشین داغ میکنه بلخصوص وقتی ازدنده ۴و۵استفاده میکنم وسربالایی هرجابردم هرکی یه چیزی میگه درضمن رادیاتور روهمشستم وترمستات روهم عوض کردم موندم چکار کنم آب هم کم نمیکنه اگه راهنماییم کنید ممنون میشم ۰۹۳۵۸۶۸۱۵۰۲ اینم شمارمه ممنونم از همتون
مسعود جعفری پور
با درود
لطفا به این سوالات پاسخ بدید:
موتور ماشین شما چیه ؟ استاندارده ؟ تی یو فایوه؟ ای اف سونه؟
چندتا کار کرده؟
آمپر دقیقا تا کجا میاد؟ آیا درجا هم داغ میکنه؟
آیا فن ماشین روشن میشه؟ دور کند یا تند؟
با توجه به چیزایی که گفتید احتمال سفت بودن فیلر گیری هست . و احتمال کثیف بودن رادیاتور هم هست