اهمیت هواگیری در موتور اتومبیل
انتقال حرارت در سیستم خنک کننده اغلب اتومبیل های امروزی بوسیله مایعات بر پایه آب انجام میشود. حرارت حاصل از احتراق موتور بوسیله مایع سیستم خنک کننده به رادیاتور منتقل میشود و رادیاتور در تماس با هوا حرارت مایع سیستم خنک کننده یا همان اب و ضد یخ را پایین می آورد. علت استفاده از مایع(آب و ضد یخ) در سیستم خنک کننده خاصیت رسانایی حرارتی و سرعت قابل قبول انتقال آن است. بیشترین حرارت در موتور اتومبیل مربوط به محفظه احتراق است که تقریبا در بالاترین سطح وجود آب قرار دارد، در صورت وجود هوا در سیستم خنک کننده، هوا بدلیل سبک بودن در بالاترین قسمت و در مجاورت محفظه احتراق قرار میگیرد. از آنجایی که هوا مانند آب رسانای خوبی برای انتقال حرارت نیست باعث بالا رفتن سریع دمای سرسیلندر میشود . با چرخش آب داخل موتور و برخورد آن با قسمتهای بسیار داغ پشت محفظه احتراق بخار و هوای بیشتری تولید شده و حرارت موتور را تشدید میکند. ادامه این روند باعث داغ شدن بیش از حد موتور، سوختن واشر سر سیلندر و آسیب جدی به موتور میشود.
چه اتومبیل هایی نیاز به هواگیری دارند؟
واضح و روشن است اتومبیل هایی که دارای هر نوع پیچ یا خروجی هوا برای سیستم خنک کننده میباشند در صورت تخلیه آب به هر دلیلی برای جایگزین کردن مجدد مایع خنک کننده نیاز به هواگیری دارند . هواگیری همیشه به معنی باز کردن پیچ خروجی هوا نیست، در اتومبیل هایی که فاقد پیچ هواگیری هستند باید بعد از اضافه کردن آب به رادیاتور یا مخزن تحت فشار آب مدتی منتظر بمانید تا آب وارد تمام مجاری موتور شود، بعد از روشن کردن موتور نیز باید پس از چند دقیقه سطح آب را مجددا برسی کنید و درب مخزن یا رادیاتور را ببندید . اما در اتومبیل هایی که دارای پیچ هواگیری هستند گذشت زمان و روشن کردن موتور اتومبیل باعث جابجایی آب در موتور و بیرون آمدن هوا نمیشود و باید هواگیری به صورت صحیح انجام شود.
روش صحیح هواگیری موتور
برای هواگیری صحیح موتور اتومبیل باید در ابتدا در حالی که موتور اتومبیل خاموش است تمام پیچ های هواگیری را باز کنید. سپس درب رادیاتور یا مخزن آب را باز کرده و مایع مخصوص یا مخلوط آب و ضد یخ را درون رادیاتور یا مخزن بریزید. اتومبیل در هنگام هواگیری باید در محل صاف و بدون شیب باشد . بعد از مدتی هوای داخل سیستم از پیچ های هواگیری خارج شده و آب از آنها خارج میشود، بعد از اتمام هوا و خروج آب بدون قطع و وصل شدن از هر پیچ هوا آن را ببندید . این کار را در مورد تمام پیچهای هواگیری انجام دهید. اگر از یکی از پیچهای هواگیری آب خارج نشد موتور را روشن کنید تا هوا به کلی خارج شده و آب بدون قطع شدن بیرون بیاید. بعد از بسته شدن تمام پیچ های هواگیری موتور را روشن کنید و سطح آب را درون رادیاتور یا مخزن مجددا برسی کنید. پس از اطمینان از کافی بودن سطح آب در مخزن یا رادیاتور درب آن را ببندید .
دلایل هوا گرفتن سیستم خنک کننده
هوا گرفتن سیستم خنک کننده دلایل متعددی دارد، مهمترین علت هواگرفتن سیستم خنک کننده اتومبیل نشتی در یکی از قسمت های سیستم است، بدین ترتیب که با خروج آب از سیستم هوا جایگزین آن شده و باعث بروز مشکل در عملکرد آن میشود. فشار آب سیستم خنک کننده در حالت داغ تا حدود زیادی بالا میرود و ممکن است آب از هر روزنه ای به بیرون نشت کند، بعد از روشن شدن فن و پایین آمدن نسبی دمای آب از فشار داخل سیستم کاسته شده و خلأ ایجاد شده باعث ورود هوا از سوپاپ درب مخزن آب می شود. تکرار این عمل باعث ورود مقدار زیادی هوا در سیستم و در نتیجه داغ کردن یا جوش آوردن موتور میشود.
یکی از دلایل مهم هوا گرفتن رادیاتور یا سیستم خنک کننده اتومبیل نشتی واشر سر سیلندر است. در اتومبیل های قدیمی بدلیل پایین بودن نسبت تراکم در سیلندر معمولا سوختن واشر سرسیلندر با نشتی آب در روغن همراه بود که اصطلاحا به این حالت قاطی کردن آب و روغن میگفتند. در اتومبیل های امروزی به دلیل بالا بودن نسبی درصد تراکم و در نتیجه فشار بالای محفظه احتراق در صورت بروز هر گونه اشکال در واشر سرسیلندر قبل از ورود آب به داخل روغن ورود گازهای فشرده شده حاصل احتراق موتور به سیستم خنک کننده باعث هوا گرفتن رادیاتور میشود. خرابی واشر سرسیلندر معمولا به صورت مرحله ای اتفاق میافتد، بدین ترتیب که در ابتدا هوای کمی وارد سیستم خنک کننده میشود که با باز کردن هفتگی درب رادیاتور یا مخزن آب خارج میشود. در مرحله بعد مقدار هوا زیاد شده و باعث باد کردن شلنگ های آب و اختلال در سیستم خنک کننده میشود.
تشخیص علت هوا گرفتن رادیاتور
بطور کلی میتوان گفت هوا گرفتن رادیاتور یا سیستم خنک کننده در صورت باد کردن شلنگ های آب معمولا بخاطر اشکال در واشر سرسیلندر است. برای اطمینان از این موضوع میتوان درب رادیاتور یا مخزن آب را در حالت صبحگاهی یا سرد بودن کامل موتور باز کرد. در صورت خروج هوا از سیستم در حالت سرد میتوان از سوختن واشر سرسیلندر اطمینان حاصل کرد. در مراحل شدیدتر سوختن واشر سرسیلندر باعث بد کار کردن (تک کار کردن ) موتور در ابتدای روشن شدن میشود.
هوا گرفتن سیستم خنک کننده بدون باد کردن شلنگ ها معمولا به خاطر نشتی در یکی از اتصالات سیستم است. در بعضی اوقات خرابی درب مخزن آب نیز باعث خروج آب در هنگام داغ شدن و هوا گرفتن رادیاتور میشود. ممکن است نشتی آب در شرایط خاص مانند لحظات قبل از روشن شدن فن رادیاتور یا باز شدن ترموستات اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی میتوان با روشن گذاشتن موتور اتومبیل تا زمان داغ شدن کامل موتور و روشن شدن فن با برسی نقاط مختلف اتصالات و قطعات سیستم خنک کننده محل نشتی را پیدا کرد.
هواگرفتن بدلیل باز کردن درب مخزن آب یا رادیاتور
در بین بسیاری از رانندگان مشهور است که باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باعث هوا گرفتن سیستم خنک کننده میشود. هوا گرفتن بعد از باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب هنگامی اتفاق می افتد که بعد از باز کردن درب مقداری آب از سیستم خارج شود. در این حالت بعد از خروج آب، باقی مانده آن پایین رفته و مقدار زیادی هوا وارد سیستم خنک کننده میشود که برای خروج آن باید رادیاتور یا مخزن را پر از آب کرده و هواگیری بصورت صحیح انجام شود .
گاهی نیز منظور از هوا گرفتن سیستم، خروج فشار هوای داخل سیستم در حالت گرم است. سیستم خنک کننده اغلب اتومبیل های امروزی تحت فشار است. فشار داخل سیستم خنک کننده باعث بالا رفتن نقطه جوش آب میشود. در صورت باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم با خروج هوا فشار از بین رفته و در صورت رسیدن دمای آب موتور به صد درجه موتور جوش آورده و آسیب میبیند. در بسیاری از اتومبیل ها رسیدن دمای آب به صد درجه دور از انتظار نیست، از این رو باید همیشه سیستم خنک کننده تحت فشار باشد. بنابر این چنانچه به هر دلیلی درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باز شود، حتی در صورت عدم خروج آب از سیستم، لازم است قبل از بستن درب، دمای آب بوسیله ریختن آب روی رادیاتور و یا گذر زمان به نصف درجه نرمال برسد.
هوا گرفتن بعد از تعمیر اتومبیل
بعد از تعمیر یا تعویض هر یک از قطعات سیستم خنک کننده موتور اتومبیل، معمولا تمام یا قسمت اعظم مایع سیستم خنک کننده خالی میشود. طبیعی است که در این شرایط سطح آب پایین آمده و جای خود را به هوا میدهد. معمولا در بدنه ترموستات اتومبیل هایی که فاقد پیچ هواگیری می باشند سوراخ ریزی وجود دارد که بوسیله یک گوی کوچک فلزی مهار شدن در آن به شکل یک شیر اتوماتیک هواگیری عمل میکند ، بدین ترتیب که هوای داخل سیلندر به آرامی از سوراخ عبور میکند و به محض رسیدن آب گوی فلزی جلوی سوراخ را مسدود میکند. بنابر این در اتومبیل های فاقد پیچ هواگیری برای پر کردن آب سیستم خنک کننده کافیست آب را به آرامی درون مخزن یا رادیاتور ریخته و چند دقیقه صبر کنیم تا سطح آب به آرامی پایین برود و این کار را تا زمانی که سطح آب ثابت ماتد ادامه دهیم .
در اتومبیل هایی که دارای پیچ هواگیری هستند باید همه پیچ های هواگیری (معمولا دو پیچ هواگیری وجود دارد) را باز کرده و منتظر خروج آب از آنها باشیم. همزمان با پایین رفتن سطح آب به سیستم آب اضافه میکنیم تا خروجی آب از پیچ های هواگیری بصورت مداوم و بدون حباب های هوا باشد . سپس پیچ های هواگیری را با دقت بسته و سطح آب را به مقدار لازم می رسانیم. پس از بستن درب مخزن یا رادیاتور هواگیری انجام شده و میتوان موتور اتومبیل را روشن کرد.
نویسنده: مسعود جعفری پور
masoodadam.mjp@gmail.com
249 دیدگاه
Majid
سلام جناب مهندس،وقتتون بخیر
اسپرو۹۴ دارم بتازگی متوجه شدم از واشر سرسیلندر از قسمت منیفولد دود نشتی آب رادیات داره بطوری که بعضی وقتا شب تا صبح روی زمین ریخته میشه بعضی وقتا تا قسمت سینی میاد،اما هیچکدام از علائم واشر سوختگی یا نیم سوز شدن را ندارم و صبح به راحتی روشن میشه چکار باید انجام بدم؟؟احتمال داره نشتی قطع بشه یا حتما باید واشر عوض بشه؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید من خیلی فنی نیستم با تشکر
Majid
باید ببخشید پودر نشت گیر جواب میده یا خیر؟یا اصلا استفاده نشه بهتره،ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
بله میتونید استفاده کنید ، از نوعی که بصورت فابریک تو اتومبیل های مدل بالا استفاده میشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز این مشکل بدلیل جنس بد واشر سرسیلندر هست که لبه های خارجیش در اثر حرارت از بین رفته و چون هیچ ارتباطی با محفظه احتراق نداره طبیعتا علائم سوختن واشر سر سیلندر رو هم نداره
حمید
سلام
ماشینم۲۰۶اس دی وی۸هست هر۱۰۰۰کیلومترتقریبا نیم لیترروغن کم میکنه سرشمع هاهم دوده میزنه آیامیتونه ازرینگهاباشه
ممنون میشم جواب بدین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید بفرمایید که ماشبن دود آبی هم میکنه یا خیر و اکر دود میکنه کی و به چه صورته . مثلا مداومه یا هنگام روشن کردن پ یا بعد از رها کردن پدال گاز در حین حرکت . در ضمن باید بفرمایید ماشین چندتا کار کرده و از چه روغنی استفاده میکنید. در هر صورت علت دو گزینه بیشتر نیست ! یا رینگ یا لاستیک ساق سوپاپ
حمید
باسلام مجدد
ماشینم مدل۹۰باکارکرد۱۱۸۰۰۰اوایل صبح یاوقتی که ماشین سرداست روشنش میکنم چنددقیقه ای تاماشین گرم بشه بخارسفیدازاگزوزماشین همراه باقطرات آب میادودودآبی نمیده ولی وقتی پدال گازوتاحدکات اف فشارمیدم دودسیاه درحدناچیزازاگزوزمیزنه بیرون درضمن روغن قبلیش بهران پیشتازبودتبخیرش بیشتربودالان بهران راناریختم دوامش بیشتره ولی بازروغن کم میکنه ورنگ روغن هم به۲۰۰۰تانرسیده سیاه شده تازگیا آب رادیاتشم عوض کردم بعداون رادیات هوامیگیره ودرمخزنوکه بازمیکنم درحالت موتورسردمقداری هوامیزنه بیرون نظرشمارامیخواستم بدونم که اگه لوازم میخواد ازچه برندی تهیه کنم باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اولا گاز دادن تا اون حد به هیچ عنوان کار صحیحی نیست ، مخصوصا تو حالت سرد که به مراتب کار بدتریه. بخار آب در سرمای زمستان تا حدودی طبیعیه و ممکنه تو بعضی ماشینها کمی بیشتر یا کمتر باشه اما اگر در مقایسه با اتومبیل های دیگه بصورت محسوس بیشتره ، با توجه به اینکه فشار هوا در رادیاتور هم وجود داره نشانه شروع سوختن واشر سرسیلندر در آینده نزدیکه . من توصیه میکنم همه لوازم رو شرکتی بگیرید ، چون اغلب لوازم هایی که به عنوان اورژبنال یا گارانتی دار در خارج از بسته بندی شرکتی هستن تقلبی و غیر قابل اطمینانن . ضمنا خروج کمی دود سیاه در آخر گاز به اون شکلی که شما گفتید طبیعیه ، مگر اینکه ادامه دار باشه ، چون بالاخره موتور در لحظات خاصی دود کمی تولید میکنه که به جداره اگزوز میچسبه و با یک گاز شدید بیرون میاد.
محجوب
با سلام،بنده دیشب ماشینم رو بردم روغن عوض کنم،تعمیرکار گفت ضد یخ کمه و آب رادیاتور رو هم عوض کرد و ضد یخ ریخت وقتی اومدم خونه دیدم از زیر ماشین آب سبز رنگ میاد،،،وقتی ماشین خاموش میشه شدت کمتر میشه در حد قطره ولی وقتی روشن میشه فک کنم بیشتر میاد،،،مشکلش چیه،،،پراید ۱۳۱ مدل ۹۱ هست ماشینم،،ممنونم بابت پاسخگویی تون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز موتور اتومبیل نقاط زیادی داره که میتونه بعد ریختن ضد یخ نشتی پیدا کنه، بیشترین احتمال در مورد پراید محل اتصال لوله فرعی زیر اگزوز و واتر پمپ هست .
پوریا
سلام من ی پژوه۴۰۵ دارم وقتی که ی مسیری رو میرم بعد وایمیستم بعد چند دقیقه که سویچو باز میکنم امپر میره نزدیک خط قرمز و وقتی روشن میکنم و حرکت میکنم میاد پایین و باعث شده دوبار پشت سرهم واشر عوض کنم دلیل چیست
مسعود جعفری پور
با درود
با عرض معذرت بخاطر تاخیر در پاسخ بدلیل کسالت .
دوست عزیز مشکل اتومبیل شما جمع شدن جرم و گل و لای زیاد دور بوش های پیستونه که باعث میشه حرارت بخوبی انتقال پیدا نکنه و بعد خاموش کردن طی چند دقیقه ماشین بشدت گرم بشه و حتی آب بیرون بزنه . البته گرفتگی مجاری سرسیلندر و عبور آب هم میتونه تاثیر مشابهی بگذاره که چون گفتید واشر رو تعویض کردید من در ابتدا بهش اشاره نکردم
نیما
با سلام
بنده ماشینم روا ۸۷ هستش.
مدتی هست که از لوله های ماشین حتی قسمت شیر احتیاط رادیاتور گاها آب نشت میکنه (۴ روز یبار) ماشینم اصلا داغ نمیکنه ولی احساس میکنم توی سیستم ماشین هوا وارد میشه. هوا گیریم به درستی انجام میدم چند روز خوب کار میکنه بعد چند روز نشتی اب دارم. اب هم کاملا سالمه نه سیاهه نه روغن داره. میتونه از درب رادیاتور باشه؟
ضمنا بست هایی لوله ها کاملا سالمه
مسعود جعفری پور
با درود
خیر به نظر من نمیتونه از درب رادیاتور باشه . من پیشنهاد میکنم یه مکانیک با انصاف پیدا کنید و ازش درخواست کنید پیچهای سر سیلندر رو سفت کنه . اگر پیچ ها حدود نود درجه یا بیشتر بچرخن احتمال زیاد مشکل حل میشه ، در غیر اینصورت باید واشر سر سیلندر تعویض بشه
فرهاد
سلام وخسته نباشد خدمت شما
دوست عزیز من یه پژو ۴۰۵ مدل ۹۱ دارم
این ماشین مثلا طی حدودا ۱۰ روز به اندازه نصف لیوان بیشتر اب کم کرده بود بعد مشکل دیگه ایی که داره شیلنگ های ابش هوا میگیره وقتی صب ک ددب رادیاتو باز میکنم مشخص میشه ک هوا از رادیات بیرون میاد هوا گیری هم کردمش بازم شیلنگاش هوا میگره ولی هیچی اب کم نمیکنه.ممنونم ازتون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز به نظر میرسه واشر سرسیلندر مختصری نشتی دارهو این علایم اولیه سوختن واشر سرسیلندر هست.
نیما
با سلام و خسته نباشید ، یه سمند ال ایکس مدل ۹۵ دارم که چه در تابستان و زمستان حرارت در حالت درجا نزدیک به ۹۰ میرسه البته بین ۸۵ تا ۹۰ ، یکبار هم وقتی ماشین گرم بود درب رادیاتور را باز کردم و مقدار خیلی کمی آب بیرون ریخت ، خواستم بدونم این درجه حرارت طبیعیه یا این کاری که کردم باعث ورود هوا به سیستم شده؟
ببخشید طولانی شد یه سوال دیگه دارم،
اگر بخواهیم آب رادیات را تعویض کنیم به چند عدد مایع ضد جوش احتیاج داریم و بعد از چه زمانی لازم است که آب رادیات تعویض شود و آیا این کار ضروریه؟
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
بله دوست عزیز ، این دما و کمی هم بالاتر کاملا طبیعیه . ممکنه تو ترافیک به نود و پنج هم برسه .
آب رادیاتور اتومبیل شما بهتره هر پنجاه هزار کیلومتر یکبار عوض بشه و باید از دو لیتر ضد یخ استفاده کنید .
نیما
سلام ، خیلی ممنون از شما
گاهنویس
سلام
من یه ماشین پژو ۴۰۵ slx صفر تازه تحویل گرفتم حدودا فعلا ۳۰۰ تا باهاش رفتم
امروز صبح طبق عادت که خواستم آب رادیاتور رو چک کنم موقع باز کردن درب رادیاتور احساس کردم یه صدای خفیف هوا از درب رادیاتور (شبیه همون صدای درب نوشابه که میگن) اومد
آیا ممکن خودرو صفر واشرش ایراد کرده باشه؟
ضمنا این مدت دقت کردم که زیر ماشین آیا اثری و ردی از نشت آب و روغن نباشه
میگن این موتورها به راحتی واشر نمی سوزونن
میشه راهنمایی کنین؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ماشینتون مبارک باشه ، این مقدار که گفتید طبیعیه مخصوصا تو زمستون . کاملا درسته موتور tu5 بخاطر واشر فلزی مقاوم به این راحتی ها واشر نمیسوزونه . بعدشم که شما کاری باهاش نکردید!
سجاد
سلام. وقت بخیر
پژو ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم ، مدت است بیدلیل آمپر آب بالا میره گاها از وسط اونورتر که اصلا اتفاق نیفتاده برام ، حتی. کولر تو گرمای تابستون اینطور نشده
چک میکنم صبح کمی آب کم میشه ، ولی اینقدر نیست که فکر کنم تخلیس که بخاد آمپر بره بالا
متاسفانه صاحب قبلی پیچ پایین رادیاتور سمت راننده قبلا شکسته و باپیچ معمولی بسته و در نمیاد
مکانیک میگه با چسب کور کن تا بعدا یه رادیاتور نو بخر ،چون یکبار هم حدید شده و پیچ بزرگتر انداختن
نظر تون چیه .
چجوری کور کنم
چسب دوقلوی هل گرفتم
سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اومدن آمپر تا وسط غیر طبیعی نیست . تابستون بدلیل استفاده از کولر یا روشن بودن فن آمپر پایینتر بوده . فن ماشبن شما رو نود و سه روشن میشه یعنی مقداری بالاتر از وسط . طبیعیه که تو ترافیک و درجا آمپر کمی بالاتر از وسط بیاد ولی تو جاده همون مقدار پایینتر از وسط وامیسته .
برای کور کردن باید آب رو تخلیه کنید ، محل رو کاملا خشک کنید و با سنباده تمیز کنید ، بعد چسب دوقلو رو با نسبت مساوی خوب قاطی کنید و در محل بزنید . توجه کنید که باید جای کورد نظر کاملا تمیز و خشک باشه .
چسب هل بخاطر سرعت بالای خشک شدن اجازه تمیز کاری رو از شما میگیره . مگر اینکه رادیاتور باز و روی زمین باشه
نیما
با سلام و خسته نباشید ، یه سمند ال ایکس مدل ۹۵ دارم که چه در تابستان و زمستان حرارت در حالت درجا نزدیک به ۹۰ میرسه البته بین ۸۵ تا ۹۰ ، یکبار هم وقتی ماشین گرم بود درب رادیاتور را باز کردم و مقدار خیلی کمی آب بیرون ریخت ، خواستم بدونم این درجه حرارت طبیعیه یا این کاری که کردم باعث ورود هوا به سیستم شده؟
ببخشید طولانی شد یه سوال دیگه دارم،
اگر بخواهیم آب رادیات را تعویض کنیم به چند عدد مایع ضد جوش احتیاج داریم و بعد از چه زمانی لازم است که آب رادیات تعویض شود و آیا این کار ضروریه؟
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
این دما کاملا طبیعیه.
دو لیتر ضد یخ کافیه و فقط با آب شیر مخلوط کنید .
خلیل
سلام من ماشین پژو پارس دارم چند روز قبل متوجه شدم زیر ماشین سمت لاستیک راننده آب رادیاتور ریخته تعمیرکار گفت رادیاتور خرابه رادیاتور کوشش انداختم اومدم خونه دیدم هم از سر پیچ برنجی هواگیری نشتی داره هم سر رادیاتور به نظر شما مشکل از چیه در ضمن مدل ماشین من آخر۹۴ است و سی هزار تا بیشتر کار نکرده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز نشتی نشانه خوب بسته نشدن اون قسمته . در مورد رادیاتور ممکنه پیچ پلاستیکی سرش شل باشه و در مورد پیچ هواگیری هم ممکنه شل باشه یا بخاطر استفاده از آچار نامناسب شکسته باشه .
amir nayeri
با سلام و سپاس فراروان
خودرو بنده سانتافه ۲۰۰۸ – ۲۷۰۰ سیسی هستش
تو این دو ماهه سه مرتبه برام پیش اومده که بدون اینکه دمای موتور بالا باشه شیلنگ بالای آب رادیاتور بیرون میزنه ( البته نه اینکه موتور سرد باشه آمپر آب وسطه ) ایراد از چی میتونه باشه ممنون میشم بتونید راهنماییم کنید
با سپاس مجدد
مسعود جعفری پور
با درود
۱٫ بست فنری شل شده باشه
۲٫ رادیاتور تعویضی و غیر اصلی باشه و سر لوله برجستگی نداشته باشه
۳٫ واشر سرسیلندر مشکل داشته باشه و فشار سیستم بالا بره
amir nayeri
متشکر از پاسگویی سریعتون
ایراد وأشر سر سیلندر اگر باشه توسط سیستم عیب یأب کامپیوتری قابل تشخیصه؟ یعنی ببرم نمایندگی بدون باز کردن موتور امکان تشخیصش رو دارن؟
با سپاس مجدد
مسعود جعفری پور
با درود
خیر با دیاگ قابل تشخیص نیست . من دلایل رو به ترتیب از ساده گفتم . موارد دیگه رو چک کنید . اگر واشر سرسیلندر باشه صبح ها ماشین برای چند لحظه تک کار میکنه
علی
با سلام
ایا خودروی تیبا نیاز به هواگیری دارد؟ یک دوستی به من گفت ماشین هایی که مخرن اب دارند نیاز به هواگیری ندارند و هوا با اب داخل مخرن در حالت روش خود به خود گرفته میشود. ایا این حرف درست است؟
در صورت نیاز راهنمایی کنید چگونه خودروی تیبا را هوا گیری باید کنیم؟ پیچ های هواگیری این خودرو کجا هست؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر نیاز نداره . مفصل تو مقاله توضیح داده شده
مسعود
با سلام
من یه مشکل دارم و اینه که امپر اب تو دور موتور بالای ۳۵۰۰ تا اخر میاد پایین یعنی هم تو سرعت بالا و هم در حالت درجا که ماشین ثابت وایساده
ایرادش از ترموستاته یا مشکل از جای دیگست ؟
ماشین جنتو مدل ۲۰۰۸
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز باید بفرمایید که پایین اومدن آمپر واقعیه؟ یعنی حرارت بخاری هم کم میشه ؟ چون این مورد طبیعی به نظر نمیرسه . اگر آمپر واقعا پایین بیاد اشکال از ترموستاته اما اگر با گاز دادن بلافاصله پایین میاد و با رها کردن بلافاصله بالا میره و دما تغییری نمیکنه اشکال از اتصال بدنه سرسیلندر هست .
مسعود
با سلام ،تقریبا همین موردی پیش میاد که شما ذکر کردید یعنی دمای بخاری افت نمیکنه و آمپر بلافاصله بالا میاد دوباره. این اتصال که گفتید منظورتون از واشر سرسیلندره یا یه مورد دیگست ؟
با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
منظورم سیم اتصال بدنه است . یعنی سیم منفی
ایوب
سلام من یه پرایدهاچ بک ۸۶ دارم که مقدار یه استکان اب کم میکنه وجنت های رادیاتور هم بعدازروشن شدن ماشین بشدت سفت میشن واینکه جنت ها شروع به نشت دادن کرد که با تعویضشون نشتی متوقف شد ولی همچنان با گرم کردن ماشین باد میکنن واینکه مکانیک بردم گفت واشر نیست واشکال از جنت هاس که تعویض شدن البته صبح ها که درب رادیاتور رو باز میکنم مقدار خیلی کمی هوا خارج میشه مشکل از کجاست البته ماشین امپرشم نرماله تقریبا
مسعود جعفری پور
با درود
تمام علائمی که میفرمایید نشانه نشتی واشر سرسیلندر هست ، نمیدونم چرا مکانیکتون تشخیص داده که واشر سرسیلندر اشکال نداره
علی
اقا یه مکندخ هوا روی سر سیلندر هست که شلنگ بهش وصل شده اونو تعویض کن اسمش نمیدونم چیه خیلی قطعه معمولیه ولی کارکرد زیادی داره جلو ماشین که بایستی سمت چپ روی درب سر سیلند هست
احمد
سلام
سمندef7 تازه تحویل گرفتم میخوام یکم اب رادیات اضافه کنم، ایا هواگیری میخواد؟؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر ، هواگیری نمیخواد . در ضمن آب نباید تا آخر پر بشه
سامی
سلام
آقا تورو خدا دقیق به حرفم گوش کنید
من پرشیا موتور ۴۰۵ دارم مدل ۹۱، یکبار واشر سرسیلندر عوض کردم و تا الان تقریبا هروز هوا گیری کردم در حالت روشن و گذاشتن شلنگ در داخل رادیاتور و وصل کردنش به لوله برنجی هوا گیری،تا صبح هم ک بزاریش روشن حباب های هوا میاد ولی اوایلش هوا خیلی زیاده بعد کم میشه، باز بعد از ۱۰۰ کیلومتر یا گاهی ۳۰ کیلومتر صدای عبور حباب های هوا رو از زیر داشبورد میشنوم و بازم هواگیری، هرمکانیکی میبرم کسی چیز خاصی نمیدونه، درب رادیوتر هم عوض کردم،پودر مخصوص شرکتیه نشت گیر هم با سختی بدست آوردم ریختم توش،ازهیچا نشت نداره، بخار روغن نداره،موتو بسیار کوک کار میکنه،،تورم شلنگ در حد نورمال هستش،آمپر نورمال همه چی مرتبه، یه مکانیک گفت این هوا وجودش طبیعیه، اما من بخاطر دست به آچار بودنم تو کتم نمیره موچکترین هوایی استاندار باشه حضورش در سیستم، خودم بیشتر تعمیرات ماشین رو انجام میذم،این یک مورد رو هیچ قلمه نتونستم پیدا کنم، لطفا کمکم کنید، باور کنید چون آدم حساسی هستم ۲۴ ساعته روحیم خرابه و.عصبیم که اخه چرا، همش تو فکر اینم چجوری اینجور میشه، کل مدار سیستم ابرسانی پژو رو روی کاغذ پیاده کردم تمام اتصالات چک کردم نحوه ی کار ابرسانی رو هم کامل زیر نظر گرفتم در حال موتور سرد با باز کردن پیچ هواگیری اصن هوایی که خارج میکنم در حدی نیست بگی هواست، فقط در حال روشن و روشی که گفتم هوا رو بیرون میکشم، آیا باز کردن درب رادیوتر هروز برای چک کردن سطخ آب باعث هوا گرفتن میشه؟ آیا شیوه ی من برای هواگیری درست نیست؟ ختی مایع نشت گیر هم با آون پودر ریختم که این مایع از کف سازی هم جلو گیری میکنه، دیونم کرده عاجزم کرده این یک مورد
ممنون میشم لطف کنی بهم کمک کنی
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ، تقریبا اکثر مکانیک ها موتور رو برای هواگیری روشن میکنن که به نظر من کاملا اشتباهه . شما باید تو حالت سرد و جای صاف دوتا پیچ هواگیری رو باز کنید و آب بریزید که از دوتا پیچ کل هوا خارج بشه . بعد پیچ هوای برنجی رو ببندید و اجازه بدید تا آخرین قطره آب از پیچ هوای پلاستیکی بالای ترموستات خارج بشه . این کار باعث میشه سطح آب تو اندازه صحیح بمونه . درب رادیاتور رو ببندید و دیگه باهاش کاری نداشته باشید . اگر دو روز بعد وقتی موتور کاملا سرد بود درب رادیاتور رو باز کردید و صدای خروج هوا اومد شک نکنید که واشر سر سیلندر نشتی داره . شما با باز کردن هر روز پیچ هواگیری اجازه نمیدید که اشکال مشخص بشه و اگه واشر نشتی داره لوله ها باد کنه . هوا از هیچ جایی بجز واشر سر سیلندر نمیتونه با فشار وارد سیستم خنک کننده بشه ، البته اگر آب کم بشه و هوا بگیره یه بحث دیگه است که باید دنبال نشتی بگردید.
علیرضاااا
باعرض سلام
سمند ال ایکس ۸۹ دارم
چندماه پیش نیم موتورماشینو تعمیرکلی کردم سرسیلندر پیستون وسوپاپ و رادیاتور وبقیه اجزا ک احتیاج بود کاملا نوشدن بعد چندروز در رادیاتور روبازکردم توآب روغن بود و مقدارزیادی چربیهایه سیاه رنگ بود مکانیک گفت چیزی نیس عادیه درست میشه ک هنوز بعدچندبارتخلیه کامل رادیاتور هست ب نظرتون مشکلی داره یاعادیه معذرت طولانی شد
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من تا امروز همچین موردی ندیدم و اصلا فکر نمیکنم عادی باشه . هیچ دلیلی وجود نداره که روغن یا چربی سیاه تو آب بیاد . مگر اینکه مکانیکتون خیلی کثیف کار کرده باشه و موقع باز کردن روغن وارد سیلندر قسمت آب شده باشه ، اگر روغن از قبل تو آب مونده باشه شکل کرم یا خامه بخودش میگیره و روی در رادیاتور جمع میشه . روغن تازه نشون میده که تازه وارد سیستم شده.
Majid
در ادامه باید بگم شلنگهای متصل ب رادیات هم باد کرده بودن،اما هیچ مشکل روغن در آب دیدن یا صبح تک کار کردن ندارم.
مسعود جعفری پور
با درود
قسمت دوم توضیحاتتون رو بعد پاسخ اول دیدم. شلنگ ها اگر اصلی نباشن با توجه به دمای بالای اسپرو باد میکنن. اسپرو تو مراحل آخر واشر سر سیلندر آب رو.غن قاطی میکنه اولش فقط شلنگ ها باد میکنه . تازه معمولا خود سرسیلندر میپوسه و واشر رو خراب میکنه . البته ممکنه واس شما فقط یه نشتی ساده باشه
Majid
با سلام و خسته نباشید
۱.بنده دوو اسپرو دارم ماشین در حالت سرد(شب تا صبح) از قسمت زیر پولی سرمیلنگ آب چکه میکنه میتونه از واتر پمپ باشه؟؟ممنون میشم جواب بدین
۲.درضمن از قسمت بالای ماشین که نگاه میکنی یطرف سیلندر نشتی آب رادیات دیده میشه اما به قسمتهای پایین نمیره یعنی میشه مشکل از واشر سرسیلندر باشه, باید تعویض بشه یا خیر؟؟؟ببخشید طولانی شد
مسعود جعفری پور
با درود
۱٫ احتمال خیلی زیاد از واتر پمپه ولی میتونه از هوزینگ ترموستات هم باشه که خیلی ضعیفه
۲٫ راستش دقیقا متوجه جایی که میفرمایید نشدم . اسپرو اگر واشر بخواد بسوزه قبلش صبح ها تک کار میکنه . اگر رادیات آب یا نقطه ای از سیلندر آب میده طبیعیه که بخاطر حرارت به پایین نرسه
مرتضی
با سلام. من یه سمند ال ایکس مدل ۸۸ دارم ماشین مشکلی نداره فقط هرچند روز یبار اب رادیاتور بالا پایین میره و ظرف دو یا سه هفته اب خیلی کم میکنه یجورایی دو تا سه لیوان خوراکی بزرگ اب میریزم ولی کلا امپر اب همیشه از نصف کمتر در سرعت بالا و در داخل شهر نزدیک به وسط یعنی از نصف کمتر . چندین بار هواگیری کردم .اخرین بارهم شلنگ رادیات بستش بد بسته شده بود که در حالت گرم ماشین هوگیری شد . کلا ماشین اب بالا پایین میکنه در حالت سرد هم بعضی وقتها فشار هوا از درب رادیاتور سریع میاد که همراه با ریختن اب هستش والا نمیدونم چکار کنم اصلا نمیدونم طبیعیه یا نه.اینم بگم یبار واشر تعویض شده بود البته دست صاحب ماشین قبلی ولی ماشین هیچ نشتی نداره.تکم کار نمیکنه وقتی سرده .اصلا طبیعیه هر بیست روز تا یه لیتر اب ریختن تو رادیات؟
مرتضی
در ضمن الان هم خودم هواگیری کردم باز فقط اینکه اب اضافه که نزدیک درب رادیات میمونه زمانی که ماشین روشن کردم از سوراخ زیر درب رادیاتور که درب رادیاتور توش پیچ میشه داشت میریخت.این هم طبیعیه؟
مسعود جعفری پور
با درود
این کاملا طبیعیه . با روشن شدن و حرکت واتر پمپ خود بخود این اتفاق می افته .
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با اینکه میفرمایید واشر سر سیلندر تعویض شده اما مواردی که گفتید از علائم شروع نشتی واشر سر سیلندر هست . البته نشتی همیشه بدلیل سوختن واشر نیست . پوسیدگی سر سیلندر و سیلندر. شل بودن پیچ های سر سیلندر و موارد دیگه ای باعث نشتی کمپرس به داخل سیستم خنک کننده میشه .
خیر طبیعی نیست . ماشین سالم شاید تو هر شش ماه یک چهارم لیتر آب کم کنه . اون هم مدل های قدیمی ، در مدل های جدید که پودر نشت گیر دارن خیلی کمتر از این مقدار
مرتضی
بنظرتون چه اقدامی انجام بدم؟
و اینکه امروز درب رادیاتور و تعویض کردم و مکانیک تو حالت گرم هواگیری کرد هرچی گفتم بذار سرد بشه بعد هواگیری کن حرف گوش نداد.خلاصه کارشو کرد تا اینکه چند ساعت بعد که ماشین سرد شد درب رادیاتور رو باز کردم .اب تا حالت ماکسیمم مه رو رادیاتور مشخص بود بودش ولی در لحظه باز شدن درب رادیاتور به شدت هوا خارج شد یه حالت دود سفید رنگ یا بخار غلیظ سفید وقتی این اتفاق افتاد شلنگ رادیات خیلی خیلی نرم شد. اینم بگم اصلا شلنگ تورم نداشت. یعنی این اتفاق میتونه دراثر هواگیری تو حالت گرم بودن ماشین باشه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
هواگیری تو حالت گرم اشکالی نداره ، گرچه تو حالت سرد بهتره ولی در کل چون آب سرد اضافه میشه کمی اون فشار از دست رفته رو جبران میکنه .
مسعود جعفری پور
با درود
هواگیری تو حالت گرم نمیتونه همچین مشکلی ایجاد کنه . چون مقداری آب سرد اضافه میشه و فشار کم میشه . ببینید اگر ماشین درست هواگیری بشه و این اتفاق بیفته احتمال اینکه واشر سرسیلندر مقداری نشتی داشته باشه و هوا تو سیستم بیاد هست . چون بالا پایین رفتن آب یکی از نشانه های وجود هواست که معمولا باید با هواگیری درست بشه و ربطی به سرد و گرم نداره و اگه دوباره هوا بگیره یعنی از سرسیلندر نشت میکنه . کمی حوصله کنید تا مشخص بشه اگه واشر باشه بزودی علائم شدیدتر میشه و صبح ها چند ثانیه تک کار میکنه
mehdi
باسلام و تشکر .من ۲۰۶تیپ دو دارم موتور خوب کار میکنه وبا یه استارت روشن میشه اما نمیدونم از کجا آب نشتی داره که قطره قطره از زیرش آب چکه میکنه البته زمانی که ماشینو خاموش میکنم آب چکه میکنه اما چند دقیقه بعدچکه کردن قطع میشه لوله متصل به رادیاتور و محل ترموستات باد کرده به نظرتون این اشکال از نشتی آب هست یا مشکل مهمتری داره
مسعود جعفری پور
با درود
راستش من متوجه منظورتون نشدم! خوب وقتی شما چکه کردن آب رو میبینید مشخصه که نشتی داره و کافیه اون لحظه با دقت نگاه کنید تا محلش رو پیدا کنید .
اگر لوله های رادیاتور خیلی باد میکنن و صبح ها برای چند ثانیه ماشین تک کار میکنه احتمال سوختن واشر سرسیلندر هم هست
arashazad
با سلام و تشکر بابت وقتی که میزارید
اپتیما ۲۰۱۲ رو به دلیل یاتاقان تعمیر موتوری کردم و بعد تعمیر حدود ۱۷۰۰ کیلومتر هم راه رفتم که متوجه شدم اب کم کرده حدود یه لیتر اضافه کردم و فک کردم براب هواگیریشه. اما بعد ۵ روز که چکش کردم حدود یک سانتیمتر سطح اب تو قمقمه کم شده. ضمنا کاملا سالم موتور کار میکنه.نه بد روشن میشه، نه ریپ ، نه امپر میره بالا
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید وقتی موتور باز میشه همه اتصالات باز و بسته میشه و اگر از هر کدومش نیم سی سی آب نشت کنه تو چند روز کلی آب کم میکنه . اشکال کار اینجاست که حتی اگه همه اتصالات درست بسته شده باشه یه پودر نشت گیر تو سیستم هست که با باز کردن موتور خارج میشه . متاسفانه این پودر یدکی نداره . شاید منطقی به نظر نرسه اما میشه از حدود یک قاشق غذا خوری پودر بسیار ریز mdf که تو نجاری ها پیدا میشه استفاده کرد . اکثر اتومبیل های امروزی بخاطر فشار بالای سیستم حنک کننده از این پودر استفاده میکنن به همین خاطر تو طولانی مدت هیچ نشتی ندارن . البته در مورد ماشین شما اگر آب کم کردن روزانه است حتما یکی از اتصالات مشکل داره . میتونید مایع رادیاتور رنگی بریزید که محلش زودتر پیدا بشه
محمد
سلام.
ممنون از مطلب خوبتون.
من یه کمری ۲۰۰۸ دارم که چند وقت پیش یه هو دیدم امپرش رفت بالا.خلاصه نگه داشتم دیدم اصلا رادیاتش ابش کامل خالیه.خلاصه اب رادیات ریختم(البته ماشین سرد نبود.وسط جاده بودم مجبور شدم) حالا بعد ۱۴-۱۵ روز دوباره ابش خیلی خیلی کم شده.ماشین در حالت معمول داغ نمیکنه و فقط وقتی این ابه کامل خالی بود امپر رفت بالا.
به نظرتون مشکل از هواگیری چیزی هست یا نشتی چیزی داره؟؟
نمیخوام همینجوری ببرمش پیش تعمیرگاه همه جپره هزینه برام بتراشن.ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
هیچ ارتباطی با هواگیری نداره . حتما از جایی نشتی داره . متاسفانه حق با شماست ، باید به چند نفر نشون بدید تا از اشکال مطمئن بشید . ولی پشت گوش نندازید . یا حداقل آبش رو زود به زود نگاه کنید تا فرصت خالی شدن نداشته باشه
بهزاد
با سلام نحوه هواگیری کردن در تویوتا راو ۴ به چه صورت هستش. با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
تویوتا راوفور فور نیازی به هواگیری ندارن . اگر به هر دلیلی آبش خالی بشه کافیه در حالت سرد آب رو پر کنید و بعد از چند دقیقه و چند بار گاز دادن در صورت پایین رفتن آب اون رو پر کنید و درب رو ببندید.
محسن فیض
جناب آقای جعفری پور با سلام
دور محل بسته شدن درب بر روی قمقمه محل بالای آن را با نوار تفلن پوشاندم دیگه آب کم نکرد میخواست بدونم نطر شما را ، که ایراد از درب هست یا از قمقمه خیلی لطف کردید که وقت گذاشتین و به سوال بنده جواب دادین ممنو ن از شما
مسعود جعفری پور
با درود
بهر حال یکی از این دو مورده ، با انگشت لبه قمقمه رو چک کنید اگر شیار یا پستی بلندی یا زدگی نداره اشکال از دره ، البته اگه تیزی داشته باشه میتونه اورینگ در رو خراب کنه و عملا در خراب بشه
محسن فیض
با سلام :
خودرو من ۲۰۶ تیپ ۲ هستش وقتی که موتور گرم می شود با فشار دادن گاز از درب قمقمه مقدار کمی آب پس میزنه همین علت باعث کم کردن آب میشه اگر هم آب کم داشته باشه ولی اصلا دمای موتور بالا نمیاد و روی ۹۰ میمونه دیگه نمیدونم چیکار کنم حتی قمقمه هم عوض کردم بنظر شما ایراد چی میتونه باشه ممنون از شما
مسعود جعفری پور
با درود
چرا قمقمه رو تعویض کردید؟ باید درب قمقمه رو تعویض میکردید . اگر هم تعویش کردید حتما اصلی نبوده چون درب قمقمه فشار زیادی رو تحمل میکنه تا حدی که ممکنه لوله رابط قمقمه و رادیاتور بیرون بیاد و آب ازش بیرون نزنه . پیشنهاد میکنم درب قمقمه شرکتی بگیرید
محسن فیض
سلام ممنون از راهنمایی شما
درب قمقمه هم شرکتی گرفتم ولی بعد از یک هفته مجددا این مشکل بروز کرده وقتی که ماشین بعد از یه مدت کار و حرکت را خاموش میکنم بیشتر آب از قمقمه آن بیرون میریزه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید دوست عزیز وقتی آب از درب قمقمه بیرون میزنه فقط دو دلیل میتونه داشته باشه ، اولی خرابی درب قمقمه و دومی گرفتگی سوراخ های واشر سرسیلندر . زیاد نمیشه به یه درب اطمینان کرد مخصوصا که گزینه بعدی سر سیلندر باشه . البته مواردی مثل سوختن واشر سرسیلندر، خرابی ترموستات وگرفتگی رادیاتور هم میتونه عامل این اشکال باشه که در اون صورت لوله های آب باد میکنه و کلا ماشین دمای بالایی داره و حتی تو جاده هم آمپر بالای وسط میمونه و در سربالایی ها داغ میکنه . من فکر میکنم بهتره یک بار دیگه درب مخزن رو عوض کنید . راستی اگه بخاطر خرابی واشر سرسیلندر روغن توی آب بیاد هم خیلی زود درب قمقمه خراب میشه .
بهزاد
آب رادیاتور زمان روشن بودن ماشین بالا میاید و وقتی خاموش است پایین میاید چرا
مسعود جعفری پور
با درود
اولا باید بفرمایید ماشین چیه .
دوما طبیعیه کن آب در اثر حرارت منبسط میشه و سطحش بالا میاد ، اگر درب مخزن یا رادیاتور خراب باشه بیشتر بالا میاد و امکان داره بیرون بزنه
عباس
باسلام و ارادت
ماشین خاموش و گرم بودو درب رادیاتور رو برای چند لحظه باز کردم و سپس بستم. آیا به هواگیری نیاز دارد؟ ماشین پژه ۲۰۶ تیپ ۵ هست. با سپاس فراوان
مسعود جعفری پور
با درود
خیر نیاز به هواگیری نداره . فقط وقتی کاملا سرد شد یکبار درب مخزن رو باز کنید و آب رو فول کنید و درب رو ببندید .
بهزاد قنبرزاده
راستی اب روغن هم قاطی نمیکنه اصلا.درب اون جایی که روغن هس رو دیدم و بخار اب و یا خوده قطرات اب رو نداشت.روغن کم نمیکنه. درون اب رادیات هیچ لایه روغنی وجود نداره و ماشینم هم منظم کار میکنه و با یه استارت هم راحت روشن میشه و منظم کار میکنه.
مرسی
بهزاد قنبرزاده
راستی آقا این ماشین ما مواقعی که هوا ابری هس و یا یکم سرده،بیش از حد بخار میده اگزوزش! به خصوص اول صبح! یعنی میبینی نیم ساعته ماشین داره کار میکنه و گرمه گرم هم شده ولی باز خیلی بخار سفید میده اگزوزش! حتی میبینی مثلا دو ساعت روندم و بعدش مثلا حدود یک ساعت خاموش بوده و بعد دوباره روشن میکنم بازم اون بخاره شروع میشه! به مقدار خیلی خیلی کم حدود چند قطره هم اب از اگزوزش به صورت قطره قطره خارج میشه اول صبح.
و در مورد امپرش هم والا پارسال که اولین تابستونش بود کلا ۳ خط بود،اصلا تا نصف(۴ خط) نیومد به هیچ وجه ولی امسال همش در عرض یه ربع ۲۰ دقیقه بعده روشن شدن امپر میاد وسط و اونوقت فن میزنه و بعده حدود یه دقیقه میاد خط ۳ و دوباره بعده چند دقیقه خط امپر میاد وسط و دوباره فن میزنه و برمیگرده خط ۳ و همینطور هی بین خط ۳ و ۴ میگرده.دو سه بارم خط وسط رو حتی رد کرد و به خط ۵ رسید که همین چند روز پیش بردم فشنگی اب رو عوض کردن و دیگه خط ۵ نمیرسه ولی کلا بین خط وسط و خط ۳ میگرده که نسبت به پارسال گرمتره.
ممنونم از وقتی که میذارین.منتظر جواب حکیمانتون هستم.
باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید آب در صورتی از منبع به رادیاتور میاد که سیستم هیچ نشتی نداشته باشه و با روشن شدن فن و خنک شدن سیستم خلا ایجاد بشه و آب رو از منبع بکشه . حالا اگر سیستم نشتی بزرگی داشته باشه یا هوا از محفظه احتراق وارد سیستم بشه دیگه نمیتونه آب رو از مخزن بکشه . با توجه به توضیحات شما در مورد خروج بخار به نظر میرسه مشکل شما از واشر سر سیلندر باشه . اگر داستان بخار وجود نداشت احتمال خرابی رگلاتور گاز هم بود چون تو مواردی گاز از طریق رگلاتور وارد سیستم آب میشه . البته این احتمال وجود داره که آب هم از طریق رگلاتور وارد محفظه احتراق بشه . بنابر این توصیه میکنم در ابتدا شلنگ های آب رگلاتور رو بطور موقت کور کنید و اگر اشکال برطرف نشد سراغ واشر سر سیلندر برید . از نشانه های نشتی واشر سر سیلندر تک کار کردن موتور هنگام روشن کردن صبح هست که بین چند ثانیه تا یک دقیقه میتونه طول بکشه و قاطی نشدن آب و روغن دلیل بر سالم بودن واشر سرسیلندر نیست
بهزاد قنبرزاده
سلام دوباره
ممنونم از پاسخ خوبتون.
در مورد واشر سرسیلندر والا ماشین اصلا تک کار نمیکنه و اول صبح هم کاملا منظم کار میکنه. پس بنده میبرم نمایندگی و میگم آقا اول نشتی رو بررسی کنین و شیلنگهای ریگلاتور رو بررسی کنین و محفظه احتراق رو بررسی کنید و اگه اونجاها مشکلی نبود میگم واشر رو تعویض کنین.والسلام.
فقط من توی این موندم اگه از واشر سرسیلندر بود اخه اب رو کم میکرد دیگه،حتی اب قمقمه رو هم میمکید و کم میکرد ولی این اب رو پس میزنه به قمقمه و همین باعث کم شدن اب رادیات و زیاد شدن اب قمقمه میشه!!
درکل به توصیه شما عمل میکنم.بازم ممنونم از سایت و مطلب خوبتون و پاسخ جامع و عالیتون.
باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید دوست عزیز خدمتتون عرض کردم که دلیل بقول شما مکیدن آب از قمقمه خلائی هست که بعد از سرد شدن آب بوجود میاد . وقتی مقداری هوا به سیستم نشت کنه دیگه خلا بوجود نمیاد که بتونه آب رو بکشه . برای کشیدن آب از منبع چند قطعه باید کاملا سالم و درست باشه . اول درب رادیاتور که فقط باید از نوع شرکتی باشه که روش فارسی قرمز نوشته ، شلنگی که از رادیاتور به درب مخزن وصله باید کاملا سالم باشه و کوچکترین سوراخ باعث میشه آب رو نکشه و برای تستش میتونید خودتون در بیارید و با فشار هوا یا مکش تست کنید . درب مخزن باید درست نصب بشه و اگر مکانیک اشتباه وصل بشه آب رو نمیکشه . شلنگ باید به سمتی وصل بشه که به لوله ای که میره ته مخزن راه داره . بهر حال باید خیلی خوب همه موارد رو برسی کنید
بهزاد قنبرزاده
سلام و خسته نباشید
آقا بنده ماشینم یه مشکلی پیدا کرده و در عرض دو هفته اخیر هرجایی بردم درست نشده!
ماشینم پراید پایه گاز سوز مدل ۹۵ هس. مشکلش اینه که آب رو از رادیات کم میکنه و میده مخزن ذخیره(قمقمه)!!! و از قمقمه نمیکشه رادیات! یعنی من هی درب رادیات رو باز میکنم و ضدیخ و یا اب رادیات میریزم و بعده حدود ۱۰۰-۲۰۰ کیلومتر اون اب رو میده مخزن ذخیره و در نتیجه اب رادیات رو میبینم کم میشه به طوری که شبکه های رادیات دیده میشه و از اونور اب اون مخزن زیاد میشه و پر میشه. شیلنگ اتصال مخزن به رادیات و درب مخزن و درب رادیات رو عوض کردم،درست نشد و رفتم اینبار دوباره یه درب رادیات دیگه انداختم روش و همینطور کل قمقمه رو عوض کردم.بازم درست نشد.گفتن شاید از رادیات باشه،رادیات رو باز کردن و گاز زدن و تست کردن که هیچ ایرادی نداشت. ترموستات هم تازه عوض کردم و خوب هم کار میکنه.از طرف واتر پمپ هم والا هیچ نشتی نداره و صدا مدا هم نمیده.از هیچ کجای ماشین نشتی نداره! اب رادیات هم به کل عوض کردن و همراه ضدیخ ریختن و به قول خودشون هواگیری هم کردن ولی بازم درست نشد.
یعنی دیگه هنگ کردم،هرجا میبرم مشکلش رو نمیفهمن.تو رو خدا کمکم کنین دیگه دیوانه شدم.
راستی توی این ۱سال و چند ماه حدود ۶۵هزار تا روندم!!?
از همین الان هی به این صفحه سر میزنم،تو رو خدا کمکم کنین.
حسین
با سلام و خسته نباشید
چنانچه درب رادیاتور باز باشه و با این حالت ماشین حرکت کنه و بعد از طی چندین کیلومتر متوجه این موصوع بشیم ایا به سیستم موتور یا جاهای دیگه ماشین عیبی وارد میشود؟
رادیاتور نیاز به هواگیری دارد یا خیر؟
مسعود جعفری پور
با درود
ماشین چی هست؟
حسین
ساینا
مسعود جعفری پور
با درود
نیازی به هواگیری نیست . فقط یکبار در حالت کاملا سرد مثل صبح درب رو باز کنید و آب رو پر کنید
همایون
باتشکر از وقتی گذاشتید سپاسگزارم موفق باشید .
حمید
با سلام چند وقتی احساس میکنم از داخل رادیاتور ماشینم صدا میاد و تو سیستم آب رادیاتورم هوا هست اما هرچی هواگیری میکنم درست نمیشه پیش رادیاتور ساز هم بردم درب رادیاتور هم عوض کردم درست نشده وقتی در رادیاتور رو تو حالت سرد باز میکنم صدای خروج هوا کمه ولی هست آمپر آب کاملا نرماله نشتی آب نداره و تورم شیلنگ رابط هم نداره لطفا راهنماییم کنید
مسعود جعفری پور
با درود
وجود هوا به شکلی که شما گفتید معمولا بخاطر نشتی واشر سرسیلندر هست . اما بهتره بفرماببد ماشینتون چی و چه مدلی هست شاید بتونم بیشتر کمکتون کنم. وجود روغن در آب هم باعث ایجاد صدا تو رادیاتور میشه که بیشتر برای پژو ۲۰۶ اتفاق می افته
همایون
باسلام و عرض ادب
اگه ممکنه چگونگی هواگیری رادیاتورآب تویوتا کمری ۲۰۱۶ را توضیح بدین . باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
تویوتا کمری هواگیری خاصی نیاز نداره . فقط باید بعد از روشن کردن موتور درب رادیاتور رو دو تا سه دقیقه باز بزارید و چند بار گاز بدید و اگر سطح آب پایین رفت با بالا پر کنید . بعد از بستن در رادیاتور مخزن آب رو تا حد نیاز پر کنید . اگر بعد از باز شدن ترموستات و چرخش سطح آب پایین بره آب مورد نیاز از مخزن وارد سیستم میشه .
همایون
باتشکر از پاسخگویی سریع شما
یه سؤال. دیگه دارم البته با عرض شرمندگی
بنده خودروی تویوتا کمری ۲۰۱۶ سری LE دارم ، گیربکسهای اتوماتیک جهت خنک شدن روغن از رادیاتور آب استفاده میشه تاجایی که متوجه شدمه ماشین من پایین رادیاتورم ورودی و خوروجی اون رو داره ولی به جایی وصل نیست ، فقط زیر باتری بغل گیربکس دو تا لوله از گیربکس بیرون اومده و وارد یه قطعه ای میشه و دوتا لوله هم یکی از روی واترپمپ و یکی از سمت لوله آب بخاری وارد شدن یه وسیله گرد و تقریبا استوانه ای شکله آلومینیومی کارش چیه ، چرا مسیر رفت و برگشت روغن گیربکس خودروی من از خنک کننده رادیاتور استفاده نشده اگه لطف کنید توضیح بدین اشکالی داره یا نه . ممنون میشم . سطح دمای نرمال آب تویوتا چند درجه است محل زندگی بنده خوزستانه.باتشکر فراوان
مسعود جعفری پور
با درود
این تصور که روغن فقط برای حنک شدن به رادیاتور میره یکی از اشتباهات متداول بین مردم و تعمیرکار هاست . مهم ترین دلیل چرخش روغن در رادیاتور و یا آب در انتقال دهنده حرارت مثل ماشین شما گرم شدن روغن در سرمای زمستان است . البته در شرایط فشار زیاد روغن گرمارو به آب انتقال میده ولی چیزی که بیشتر باعث آسیب به گیربکس میشه سرد بودن روغن در سرمای زمستانه به همین خاطر بنده تو مقاله پیشنهاد دادم که حتما اجازه بدید ماشین کمی گرم بشه . دکای نرمال آب ماشین شما نود و پنج درجه است که اگر بالاتر بره دور فن به آرامی زیاد میشه به همین خاطر آمپر خیلی نوسان نداره و نزدیک وسط تقریبا ثابت میمونه .
آرش
سلام
من یه بار در قسمتی که اب رادیاتور میریزمو نبستم و حرکت کردم، پس از خاموش کردن موتور قسمتی از اب رادیتارو خارج شد و مشکلیم پیش نیمد، دوباره این اتفاق افتاد ولی پس از دو بار متوقف شدن و اینبار کامل اب خالی کرد البته مسافت بیشتری هم باش طی کردم، الان پُرش کردم، حالا باید ببرم تعمیرگاه یا نیازی نیست؟ ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
خیر نیازی نیست ، خودتون میتونید هواگیری کنید و بعد از رانندگی اول و سرد شدن کامل موتور آب رو چک کنید که کم نشده باشه و دوباره پرش کنید.
ذوالفقار
با سلام. یه پژو ۴۰۵ دارم که چند بار مشکل کم کردن آب داشت که با زجر فراوان تشخیص داده شد و برطرف شد الان بعد از چندماه که نشتی رو برطرف کرده بودیم دوباره شروع به کم کردن آب کرده و دمای موتور اکثرا وسط و گاهی مواقع یه خط دیگه از وسط بیشتر میشه. با روشن کردن کولر و به محض فن به کار میفته دمای آب بازهم بیشتر میشه و فن که متوقف میشه دما تا خط وسط بر میگرده. نکته ی دیگه اینه که سوییچ ماشین رو که خاموش و روشن میکنی متوجه میشم که حداقل به اندازه ی یک خط دما پایین تر میاد . در ضمن این ماشین هر مشکلی که داره ترموستاتش زیاد قفل میکنه یعنی ظرف یکسال سه بار ترموستات عوض کردم. لطفا راهنمایی کنید. با سپاس
ذوالفقار
مسعود جعفری پور
با درود
دوست گرامی با توجه به توضیحاتتون در درجه اول اشکال بالا رقتن آمپر با روشن شدن فن از ضعیف بودن اتصال بدنه های موتور هست . درصد کمی هم ممکنه فشنگی آبی اشکال داشته باشه . در مورد خرابی ترموستات هم متاسفانه جنس های تقلبی خیلی زیاده و با هر با جوش آوردن شدید هر ترموستاتی خراب میشه
فرزین
باسلام وسپاس ازلطف شما.لطفا درخصوص علت کم شدن گازکولرماشین(ال۹۰)توضیح دهید.ودرصورت نیازبه شارژنحوه صحیح شارژرابیان فرماییدوچگونگی تمیزکردن اواپراتوررا آموزش دهید.با تشکرفراوان
مسعود جعفری پور
با درود
علت کم شدن گاز کولر نشتی در سیستم هست که در درجه اول با ریختن کف هم در حالت کولر خاموش هم روشن پیدا میشه و اگر نشتی خیلی ریز باشه با تزریق مواد فلورسنت حساس به یو وی و چک کردن با چراغ یووی پیدا میشه . در مورد بخش دوم سوالتون هم لطفا مقاله کولر من رو بخونید . با سرچ دلایل خنک نکردن کولر اتومبیل میاد بالا یا تو منو سایت پیدا کنید . مقاله هنوز تکمیل نشده اما بخش مربوط به سوال شما کامله.
مخسن
سلام
من می خوام فن رادیات پراید رو باز کنم باید آب رادیات رو خالب کنم؟؟؟ آخا به اون لوله رادیات گیر می کنه درنمیاد.
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
خیر لازم نیست ، با کمی جابجا کردن براحتی بیرون میاد و میتونید عوض کنید