درباره نویسنده

مطالب مرتبط

821 دیدگاه

  1. 160

    مهدی

    باسلام.گیربکس ماشین سیتروئن سی فایو و چند ماه پیش دو تا شیر برقی و ساعتیشو عوض کردم الان موقع تعویض دنده ۲ ماشین ی تکونی میخوری مث اینکه اول گاز رها بشه و گاز بده و بعد دنده عوض بشه.این مشکل تو حالت دستی هم هست به نظر تون چه طوری رفع میشه ممنون

    پاسخ دادن
    1. 160.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز گیربکس اتوماتیک انقدر حساسه که کوچکترین اشکال تو جمع کردن میتونه باعث اشکالات بزرگتر از این بشه . متاسفانه با کارهایی که انجام دادید من نمیتونم راهنمایی خاصی بکنم و از این بابت معذرت میخوام .

      پاسخ دادن
  2. 159

    مصطفی

    سلام.باسپاس از پاسخگویی شما
    میخواستم بدونم احساس شدن تعویض دنده در ماشین اتومات تا چه حد طبیعیه؟ من دو سه روزه چانگان تحویل گرفتم و تعویض دنده از دو به سه بیشتر مشهوده از سایر تعویض دنده ها،جوریکه انگار ماشین یک افت شدید در دور موتور پیدا میکنه

    پاسخ دادن
    1. 159.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      تقریبا همه ماشین ها همینطورن ، جای نگرانی نیست و در ضمن صبر کنید ماشین حداقل ۵۰۰۰ کیلومتر راه بره تا همه چیز نرمال بشه

      پاسخ دادن
      1. 159.1.1

        کتایون

        سلام من x22 اتومات گرفتم ماشین ۳۰۰۰ کار کردش هست گیج روغن گیربکس روچک کردم کم بود بردم نمایندگی واسم۱ لیتر لب ریز کرد نفت پارس ATF سه خط قرمز ریخت بعد اون ماشین تو سرعت بین ۸۰ تا ۱۰۰ موقع معکوس کشیدن کامل معکوس نمیکشه دور موتر تا نصف میاد بالا یهو میوفته بعد ماشین میپه انگار یه گاز رسز بعدش میخوره این مشکلو خیلی از کسایی که روغن اضافه کردن دارن لطفا راهنمایی کنید

        پاسخ دادن
      2. 159.1.2

        کتایون

        سلام من x22 اتومات گرفتم ماشین ۳۰۰۰ کار کردش هست گیج روغن گیربکس روچک کردم کم بود بردم نمایندگی واسم۱ لیتر لب ریز کرد نفت پارس ATF سه خط قرمز ریخت بعد اون ماشین تو سرعت بین ۸۰ تا ۱۰۰ موقع معکوس کشیدن کامل معکوس نمیکشه دور موتور تا نصف میاد بالا بعد یهو میوفته بعد ماشین میپره انگار یه گاز ریز بعدش میخوره این مشکلو خیلی از کسایی که روغن اضافه کردن دارن لطفا راهنمایی کنید قبل اضافه کردن روغن همچین مشکلی نداشت

        پاسخ دادن
        1. 159.1.2.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          دوست عزیز من تعجب کردم که اسم روغن نفت پارس دکسترون ۳ رو شنیدم! چطور ممکنه همچین روغنی تو گیربکس بریزن . معمولا روغن گیربکس تو کارخونه با دقت فول میشه و معمولا هم روغن هیدرولیک کم نمیشه . زوغن رو تو چه شرایطی چک کردید که فکر میکنید کم بود؟ اگر روغن گیربکس زیاد باشه کف می‌کنه و هوا ایجاد میکنه و اشکال پیش میاد ، در ضمن همه روغن هیدرولیک باید از یه برند و با یه استاندارد باشه وگرنه ممکنه حالت لخته ایجاد بشه و مشکل ایجاد کنه . پیشنهاد میکنم کل روغن رو با دستگاه تخلیه کنید و روغن ادینول بریزید

          پاسخ دادن
  3. 158

    تحویلیان

    باسلام.گیربکس ماشین و چند ماه پیش دو تا شیر برقی و ساعتیشو عوض کردم الان موقع تعویض دنده ۲ ماشین ی تکونی میخوری مث اینکه اول گاز رها بشه و گاز بده و بعد دنده عوض بشه.این مشکل تو حالت دستی هم هست به نظر تون چه طوری رفع میشه ممنون

    پاسخ دادن
    1. 158.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر ماشین ۲۰۶ هست احتمالا فقط شیر برقی های بالا تعویض شده . یکی از شیر برقی های کناری هم خراب شده و باید تعویض بشه متاسفانه حضور ذهن ندارم که بگم کدومشهولی فکر میکنم از پایین سومی باشه . چون باز و بستش راحته برای اطمینان میتونید جای شیر برقی های پایین رو عوض کنید

      پاسخ دادن
  4. 157

    علی

    سلام اقای مهندس.من یک خودروی تیگو ۵ دارم که زمانی که ماشین گرم میشود بعضی اوقات در حالت ایست برای شروع حرکت بعداز برداشتن پا از روی ترمز ماشین حرکت نمیکند و باید کمی گاز بدهم.حتی به نظرم فرمان ماشین هم موقع گرم شدن موتور کمی سفت تر میشود

    پاسخ دادن
    1. 157.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دور موتور وقتی که میگید گرمه و اینجوری میشه رو چنده؟ اگر خیلی پایین تر از هزار باشه طبیعتا ماشین حرکت نمیکنه .

      پاسخ دادن
      1. 157.1.1

        علی

        بله کمتر از هزار هست ولی اول صبح که ماشین روشن میشود دور موتور دقیقا روی هزار هست و این مشکل رو نداره ولی بعد از چند دقیقه که ماشین گرم میشود دور موتور پایین هزار قرار میگیره و برای حرکت از توقف کامل باید کمی گاز بدم.ولی اقای مهندس من خودروی سوناتا رو هم رانندگی کردم ولی این مشکلو نداشت و با اشاره حتی کمی پا روی ترمز باشه هم ماشین حرکت میکرد حالا نمیدونم شاید عملکرد گیربکس سی وی تی تیگو اینجوری باشه.ببخشید که وقت شما رو گرفتم با تشکر

        پاسخ دادن
        1. 157.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          بله ، اصلا نمیتونید این دوتا ماشین رو با هم مقایسه کنید. اگر در شیب های عادی به عقب نمیره هیچ اشکالی نداره

          پاسخ دادن
  5. 156

    رضا

    با عرض سلام و خسته نباشید
    منظور از تقه در گیربکس اتوماتیک چیست و چه قدر باید باشه که به اون تقه گفت،آیا همون تکان کوچک که موقع تعویض دنده احساس می‌شود هست یا باید شدید باشه،ماشین ساندرو اتومات مدل ۹۶ ،با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 156.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      منظور از تقه تکان نسبتا شدید موقع گذاشتن تو دنده یا تعویض دنده است . درست مثل اینکه با ماشین دنده ای کلاچ رو با سرعت رها کنید . علاوه بر اون تقه گیربکس معمولا همراه با صدایی مثل خرابی دسته موتوره که همون صدای تق هست

      پاسخ دادن
  6. 155

    علی

    سلام آقای مهندس
    با تشکر از وقتی که میگذارید تا به سوال ها پاسخ بدید.جسارتا ساندروی من اتوماته و ۵۰۰۰ کار کرده
    جدیدا زمانیکه دنده تو حالت P هست برق پشت آمپرش میاد ولی استارت نمیخوره
    بایستی بذارم تو حالت N تا استارت بخوره.
    آیا روشن نشدن ربطی به گرفتن پدال ترمز یا نگرفتن پدال ترمز تو حالت P داره
    با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 155.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      پاسخ شما رو یکبار دیگه داده بودم . اول رگلاژ سیم دنده رو چک کنید . اگر رگلاژ نباشه وقتی تو پارک هست حالت پارک نمایش داده نمیشه یا چشمک میزنند . در غیر اینصورت اشکال از سنسور حالت دنده که بهش پی ان سوییچ هم گفته میشه است.

      پاسخ دادن
  7. 154

    علی

    با سلام
    من ساندروی اتومات دارم.حدود ۵۰۰۰ تا کار کرده.جدیدا مشکلی که باهاش مواجه شدم اینه که ماشین زمانیکه موتورش سرده یا اینکه چند ساعت از کار کردنش گذشته موقع روشن کردن وقتیکه دسته دنده تو حالت p باشه چراغ پشت آمپر میاد ولی استارت نمیخوره
    اما وقتیکه ماشین گرم باشه این مشکل رو ندارم کسی از دوستان اطلاعی از این مشکل دارند که دلیلش چیه؟
    در صورتیکه تو حالت N و P نباید این حالت پیش بیاد ولی برای ماشین من تو حالتP پیش میاد مجبورم بذارم روی N تا روشن بشه

    پاسخ دادن
    1. 154.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      مشکل از سنسور وضعیت دنده یا همون p.n سوییچ هست . البته ممکنه از رگلاژ سیم دنده هم باشه .

      پاسخ دادن
  8. 153

    یاشار

    خیلی ممنون مهندس. راستی لازمه بعد از تعویض شیر برقی گیربکس رو هم بدم آپدیت کنند؟ با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 153.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر لازم نیست ، البته فکر کنم منظورتون ریست هست

      پاسخ دادن
  9. 152

    یاشار

    البته شایان ذکر هستش این حالت که اتفاق میفته باید ماشین رو خاموش و روشن کنم تا حالت دنده عادی شه.

    پاسخ دادن
  10. 151

    یاشار

    سلام مهندس. من یه ۲۰۶ اتومات مدل ۸۴ بتازگی خریدم. ماشین خوبیه. فقط چند روزی یه بار. وسط رانندگی چراغ snow و sport ردشن میشه و بعد از ۱۰ ثانیه خاموش میشه. بردم pps زدند گفتند ارور شیر برقی میده. بنظر شما عوضشون کنم یا باهاش مدارا کنم؟ چون تقریبا هفته ای یه بار روشن میشه وخودشم خاموش میشه. عوض نکنم صدمه به گیربکس تو درازمدت وارد میشه؟ با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 151.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بهتره فورا تعویض کنید وگرنه به قسمتهای دیگه آسیب میرسونه

      پاسخ دادن
  11. 150

    علی.م

    با سلام خدمت مهندس جعفری پور
    خودروی من ام وی ام x33 sمدل ۹۶ با ۵۰۰۰ کار کرد می باشد.در سربالاییهای تند که همراه با دست انداز می باشد خودرو به شدت کم می آورد و وسط سربالایی می ایستد که مجبور میشوم به عقب برگردم و بادور بالا ، سربالایی را طی کنم و البته به سختی این اتفاق می افتد.به نظر شما اشکال از ضعف گیربکس می باشد یا ایراد فنی باعث این مشکل می شود.؟لازم به ذکر است که هنگام سربالایی زیاد از دنده L استفاده مینمایم.
    با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 150.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر با ال این مشکل هست باید توضیح بدید که آیا گاز هرز میخوره و راه نمیره یعنی دور موتور بالا میره یا نه . اگر میره اشکال از گیربکس هست و اگر نمیره از موتور

      پاسخ دادن
      1. 150.1.1

        علی.م

        با سلام مجدد
        دور موتور بالا هست .گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه و یه بویی مثل بوی داغ کردن صفحه کلاچ تو ماشین میپیچه.ضمنا کارکرد ماشین۵۰۰۰تا هست.
        با تشکر

        پاسخ دادن
        1. 150.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          اگر گاز میخوره و حرکت نمیکنه مسلما اشکال از گیربکس است و باید هر چه سریعتر به نمایندگی مراجعه کنید .

          پاسخ دادن
  12. 149

    محمد جواد

    با سلام خدمت شما و تشکر از وقتی که برای پاسخ می‌گذارین.
    اس دی v9 دارم مدل ۸۹ . بعضی اوقات در ترافیک طولانی مدت و زمانی که آمپر آب دمای بالا نشان می دهد در هنگام حرکت از حالت سکون و درایو و برداشتن پا از روی ترمز خودرو حرکت نمی کند و باید کمی بیشتر گاز داد تا احساس درگیر شدن دنده کرد و در صورت گاز دادن بیشتر ضربه شدید به گیربکس وارد می شود. ممنون از جواب شما و علت عیب.

    پاسخ دادن
    1. 149.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      ببینید شما باید یه برسی با دیاگ بکنید که کامپیوتر خطای دریچه گاز نداشته باشه ، اگر داشت باید خطا رو پاک کنید و بعد کامپیوتر رو ریست کنید . غالب اوقات این مشکل با ریست حل میشه اما در مواردی خرابی شیر برقی های بالای گیربکس هم میتونه این مشکل رو بوجود بیاره که در این صورت چراغ اسنو اسپرت چشمک میزنه و با خاموش و روشن کردن موتور مشکل موقتا حل میشه . روغن هیدرولیک خیلی کثیف هم میتونه ‌‌‌‌‌‌‌‌این مشکل رو بوجود بیاره

      پاسخ دادن
      1. 149.1.1

        محمد جواد

        با سلام
        در پی جواب شما عرض میکنم که روغن گیربکس ده روزه که تعویض شده ای سی یو نیز ریست شده است. ولی کماکان این مشکل در ترافیک سنگین وجود دارد. در سایر مواقع مثلا در جاده مشکلی دیده نمی شود. با تشکر

        پاسخ دادن
        1. 149.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          همونطوری که خدمتتون عرض کردم به نظر میرسه اشکال گیربکس شما بخاطر خرابی یکی از شیرهای برقی باشه . البته توصیه میکنم قبل از اون حتما از سلامت باطری و اتصال بدنه روی گیربکس مطمئن بشید ، ضعیف بودن برق به هر دلیلی مثل باطری اتصال بدنه یا حتی دینام باعث وجود همچنین مشکلی میشه

          پاسخ دادن
      2. 149.1.2

        محمد جواد

        با سلام
        مربوط به موارد گفته شده از سوی شما نبود . بعضی از عیوب مکانیکی و برقی باید در حضور تعمیرکار و یا کارشناس دیده شود و الا از روی حدس و گمان نمی شود به نتیجه کلی رسید.

        پاسخ دادن
        1. 149.1.2.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          کاملا درسته دوست عزیز، گاهی حتی بعضی از عیوب با مراجعه حضوری به تعمیرکار هم براحتی جل نمیشه . الان از موردی خبر دارم که خودرو اچ سی کراس دو ماه تو نمایندگی مرکزی خوابیده و حتی با تعویض گیربکس هم مشکل گیربکسش حل نشده و ظاهرا اشکال سیم کشی یا کامپیوتر داره . به همین خاطر من هیچ وقت نظر مطلق نمیدم و فقط توصیه میکنم . البته در مورد ماشین شما هنوز هم فکر میکنم اشکال از شیرهای برقی گیربکسه . اگر در حالت داغ تعویض ار خلاص به درایو یا عقب هم با تاخیر بود میگفتم فشار روغن ضعیفه . ضمنا به اکثر شیر برقی های بازار هم نمیشه اعتماد کرد. بهر حال معذرت میخوام که نتونستم کمکی کنم

          پاسخ دادن
  13. 148

    آرش

    سلام،
    به دلیل عارضه‎ی کمردرد قصد خرید خودرویی با گیربکس اتوماتیک را دارم. با توجه به محدودیت بودجه (حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان) لطفاً مرا راهنمایی بفرمایید.
    پرسش بعدی اینکه با توجه به هزینه سنگین تعمیر و نگهداریی جعبه دنده‎ی اتوماتیک، عمر مفید آن چقدر است؟

    از اینکه تجارب گرانقدر خود را صمیمانه به اشتراک می‎گذارید از شما سپاسگزارم.

    پاسخ دادن
    1. 148.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      گیربکس اتومات اگه درست استفاده بشه خرابی کمتری نسبت به دنده ای داره و فقط یه سرویس روغن هر پنجاه هزارتا میخواد .
      من پیشنهاد میکنم یه ماشین کره ای بگیرید حتی اگر امکان خرید صفرش نیست دست دوم کم کارکرد . البته ماشین ژاپنی هم عالیه ولی خوب قیمت بالاتری داره ولی اصلا دورو بر چینی نرید چون گاهی خیلی اذیت میکنن .

      پاسخ دادن
  14. 147

    حقیقت

    سلام استاد عزیز.
    من به تازگی رنوساندرو استپ وی اتوماتیک گرفتم .میخواستم بدونم معمولا مصرف بنزین این اتومات در داخل و بیرون شهر چقدر است. در شهر چندروز اول ۱۱به بالا بود ولی الان توشهری ۹٫۴میباشد.آیا تمام ماشینهای اتوماتیک مصرف بالاتری نسبت به گیربکس دنده ای دارند.چگونه میتونیم مصرف کمتری داشته باشیم.و درچه شرایط رانندگی معمولا مصرف بهینه تر است.منظورم شتاب گرفتن ماشین یا آروم رفتن است در شهر.ممنون

    پاسخ دادن
    1. 147.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      تا حدود ده هزار کیلومتر نباید مصرف ماشین رو اندازه بگیرید تا همه چیز به حالت نرمال در بیاد . مصرف ماشین اتوماتی که تعداد دنده های کمتری از مشابه دنده ای داشته باشه مثل اتومبیل شما توی شهر از دنده ای بیشتره . در مورد رانندگی به طور کلی میشه گفت هر چقدر کمتر از ترمز استفاده کنید یعنی انرژی کمتری رو هدر دادید . من دارم یه مقاله مفصل در مورد مصرف سوخت مینویسم که امیدوارم بزودی به حدی برسه که بتونم منتشر کنم

      پاسخ دادن
  15. 146

    علی اسد

    سلام جناب مهندس بنده هنگام توقف کامل ماشین را روی حالت N گذاشته ترمز دستی کشیده بعد ماشین رو خاموش می کنم و در اخر حالت دنده را روی p گذاشته.می خاستم بدونم ماشین خاموش حالت دنده از N به P می برم مشکلی واسه گیربکس بوجود نمی اید ممنون از لطفتون

    پاسخ دادن
    1. 146.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر ، کاری که میکنید کاملا اصولی هست .

      پاسخ دادن
  16. 145

    مجید

    سلام
    در خودرو اوتلندر با گیربکس cvt
    ۱-در حالت سر گاز وانتخاب D تعویض دنده ها با دورموتور زیر ۲۰۰۰انجام میگیره در حالت انتخاب دنده دستی رو چه دور موتوری دنده بدیم بهتره
    ۲-ایا دنده مرده در حالت D در این نو گیر بکس معنا داره

    پاسخ دادن
    1. 145.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      این روند عادیه گیربکس های اتوماتیکه و ارتباطی با cvt نداره . دنده مرده هنگامی که دور پاییه هیچ اشکال فنی نداره اگر هنگام گاز دادن دنده تعویض نشه دنده مرده محسوب میشه . در ضمن ممکنه دنده تو سرازیری حتس بدون گاز روی دور موتور هزار و پونصد هم عوض بشه و کاملا طبیعیه

      پاسخ دادن
  17. 144

    محمد

    سلام مهندس
    خودروی ما برلیانس ۲۳۰ اتومات هست با گیربکس amt
    مشکلی که داریم اینه که خودرو خیلی تمایل داره با دنده مرده حرکت کنه و وقتی سرعت رو کم میکنیم و از روی سرعت گیری رد می شویم باز انقدر میره تا حسابی جونش گرفتته بشه بعد معکوس می کشه اگه هم پدال رو برداریم و تا ته فشار بدیم پس از نیم یا یک ثانیه مکث معکوس میکشه
    کلا در سربالایی ها هم خیلی این بحث مشکل سازه چه باید بکنیم

    پاسخ دادن
    1. 144.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      معمولاً گیربکس اتوماتیک با دنده سبکتر حرکت میکنه ، البته این مورد تو بعضی اتومبیلها بیشتره . مهم اینه که وقتی گاز میدید دنده معکوس میده و شتاب میگیره . یعنی بطور کلی اگرر گاز حرکت کنید گیربکس خیلی زود دنده ها رو تعویض میکنه که کاملا طبیعیه و بهمین خاطر موتور اتومبیل های اتوماتیک سالمتر میمونه . تاخیر در تعویض دنده بخاطر خطاهای کامپیوتر موتور و گیربکس هست که با ریست کردن رفع میشه . البته در دریچه های برقی تاخیر تا یک پنجم ثانیه طبیعیه

      پاسخ دادن
      1. 144.1.1

        محرم

        سلام مهندس
        اس دی اوتومات دارم مشکلی که آقامحمد گفتم ماشین من هم داره علاوه براون تازگی ها وقتی سرعت روکم میکنم دوباره میخوام پدال گازروفشاربدم گیربکس چندتاتقه میخوره (مثل ردکردن دنده)بعدکم کم سرعت میگیره یعنی دنده معکوس نمیکنه که این مشکل پیش اومده .میشه بفرمایین مشکل چیه آیاباریست کردن حل میشه؟ممنون

        پاسخ دادن
        1. 144.1.1.1

          محرم

          با سلام مجدد .لازم به ذکر اینکه ماشینم۱۳۰هزارتاکارکرده وروغن گیربکس هم تاحالاعوض نشده این مشکل از روغن هم میتونه باشه ؟یعنی روغن تعویض بشه مشکل حل میشه .با تشکر ازلطفتون

          پاسخ دادن
          1. 144.1.1.1.1

            مسعود جعفری پور

            با درود
            مشکلی که فرمودید تقه (فارغ از مشکل محمد آقا که من نمیدونم کدومه) بخاطر کارکرد زیاد روغن نیست ، اما ممکنه بخاطر کم بودن روغن باشه

            پاسخ دادن
        2. 144.1.1.2

          مسعود جعفری پور

          با درود
          دوست عزیز من بین اینهمه کامنت نمیدونم منظور شما کدوم محمد آقاست ، شما کامنت های یه مقاله رو میبینید ولی من تو پنل وبسایت همه کامنت هارو میبینم .
          صدایی که میفرمایید از قطعات داخلی گیربکسه و نمیشه اینجوری با این توضیحات تشخیص داد ولی مطمئنا با ریست درست نمیشه

          پاسخ دادن
        3. 144.1.1.3

          محرم

          با سلام خدمت مهندس گرام. خیلی ببخشید نتونستم منظورم روبرسونم.اینطوری بگم ؛می فرمائید وقتی گیربکس توسربالایی نه چندان تند،نیازبه دنده معکوس داره بایدپدال گازروتاآخرفشاربدیم :اگه بافشارپدال دنده کم نشه ،و علاوه براون چندضربه بزنه ،مشکل چیه
          ؟البته دراین مواقع ازترس اینکه مشکلی پیش نیاددیگه گازنمیدم تاسربالایی روردکنم .باتشکرامیدوارم منظورم رورسونده باشم

          پاسخ دادن
          1. 144.1.1.3.1

            مسعود جعفری پور

            با درود
            با توجه به توضیحاتتون بهتره یه بار برنامه گیربکس رو ریست کنید و در صورت عدم رفع عیب اشکال از شیر برقی های گیربکسه. روغن که که گفتید عوض نکردید بهتره تعویض کنید

            پاسخ دادن
  18. 143

    سام

    سلام من به تازگی برلیانس h330 AT خریدم سوالم اینه که من مواقعی که میخوام ماشین رو ببرم تو پارکینگ و همش چند ثانیه بیشتر از ماشین پیاده میشم باید ماشین رو تو حالت N بزارم و دستی بکشم یا کتر دیگه ای کنم و بعد اینکه وقتی پارک کردم و میخوام ماشینو خاموش کنم شنیدم میگناول ماشین رو بزارید تو حالت N بعد دستی رو بکشید و شیغتر و به حالت P ببرید و ماشین و خاموش کنید ایا این کار هم صحیح است ممنون میشم پاسخمو بدید .

    پاسخ دادن
    1. 143.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز خلاص کردن ماشین موقع پیاده شدن کار عاقلانه و منطقی بحساب میاد . چون اگر به هر دلیلی ترمز دستی اشکال پیدا کنه یا گاز بالا بره که مخصوصا مورد دوم دور از انتظار نیست ممکنه هر اتفاقی بیفته.
      لزومی نداره موقع خاموش کردن خلاص کنید فقط مهم اینه که وقتی پا روی ترمزه دستی رو بکشید و بعد شیفتر رو تو وضعیت پارک بگذارید . یعنی کشیدن دستی همیشه باید قبل از گذاشتن تو دنده پارک باشه

      پاسخ دادن
      1. 143.1.1

        سام

        خیلی ممنون از راهنماییتون

        پاسخ دادن
        1. 143.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          خواهش میکنم دوست عزیز

          پاسخ دادن
  19. 142

    علی

    در حالت کار در جا موتور، دنده اتومات در چه حالتی باید قرار گیرد؟

    پاسخ دادن
    1. 142.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر منظورتون صبح موقع گرم کردن هست خلاص و اگر پشت چراغ قرمز رو میفرمایید تو توقف های زیر دو دقیقه تو همون درایو بمونه و پا روی ترمز باشه

      پاسخ دادن
  20. 141

    سرباز

    سلام و خسته نباشید. میخواستم در مورد چانگان cs35 نظرتونو اعلام کنید. ممنون

    پاسخ دادن
    1. 141.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز متاسفانه من در مورد این اتومبیل اطلاعات دقیق و کاملی ندارم و چیزهایی که میدونم در حد مطالبی که تو سایت چینیش نوشته و سایپا بعنوان مشخصات اعلام کرده . کسانی هم که این اتومبیل رو دارن میگن قابل قبول هست. من فکر میکنم مهمترین مشخصه اتومبیل تو کشور ما کم بودن استهلاک و مخارج اون اتومبیله که باید چند سالی بگذره تا بشه در موردش حرف زد.

      پاسخ دادن
  21. 140

    رضا

    با سلام
    ممنون از صرف وقت برای پاسخ دادن
    من ماشین سراتو ۲۰۱۷ دارم گاهی پس از حدود یک ساعت رانندگی وقتی از D به N می رم (مثلا برای ورود به پارکینگ) پس از اینکه مجددا از N به d یا R می رم ماشین تکان های شدید می خورد و جون نداشت تا اینکه وقتی به حالت دنده ی دستی رفتم دیدم که ماشین در دنده ۳ قرار دارد !!!! و از طریق شیفتر ها نیز در دنده ی ۱ قرار نمی گرفت.
    وقتی ماشین رو خاموش کنم وضعیت درست می شود.
    مگه میشه تو ایست کامل ماشین نیاد تو دنده ی ۱٫
    قبلا بردم نمایندگی دیاگ زدن و سیستم رو ریست کردن.

    پاسخ دادن
    1. 140.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      این حالت که گفتید معمولا بخاطر ارور های کامپیوتر اتفاق می افته که که دلایل متعددی داره ، ساده ترینش کم بودن روغنه . در درجه بعد کار نکردن یکی از سنسورها یا سلونئید ها باعث این مشکل میشه . در حقیقت وقتی گیربکس خطایی داشته باشه این مکانیزم شما رو مجبور میکنه که به تعمیرگاه برید . تقریبا تمام گیربکس های اتوماتیک دارای کامپیوتر این مکانیزم رو دارند

      پاسخ دادن
      1. 140.1.1

        رضا

        سلام مجدد
        آقای جعفری ممکن است این مشکل از سنسور موقعیت دنده باشد ؟

        پاسخ دادن
        1. 140.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          بله . پی ان سوییچ همون سنسور موقعیت دنده است .

          پاسخ دادن
  22. 139

    احمدی

    سلام مهندس تویوتا کمری اتومات دارم موقع سر بالایی دنده در حالت d میزارم ماشین بسمت عقب میاد وبلعکس یعنی مثل اینکه تو ماشینهای کیربکس دستی نیم کلاچ

    پاسخ دادن
    1. 139.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر شیب نسبتا زیاد باشه طبیعیه . مثل شیب عادی بزرگراه ها در تهران . اما اگر در شیب کم برگشت داره اولا می‌تونه به دلیل اشکال در دریچه گاز و پایین بودن دور موتور باشه . کارکرد بالای روغن هیدرولیک گیربکس ، کثیفی صافی گیربکس و کم بودن فشار پمپ روغن گیربکس هم عوامل بعدی هستن . در صورت ضعیف بودن توربین حرکت اولیه با گاز زیاد هم ضعیف میشه درست مثل ماشین دنده ای که صفحه کلاچ تموم کرده باشه

      پاسخ دادن
  23. 138

    هوشنگ

    باسلام.
    من سراتوی سایپایی دارم. در حالت دستی وقتی روی دنده ۳ هستم با کم شدن سرعت عدد ۲ نمایش داده نمیشود و مستقیم از ۳ به ۱ می رود.
    در خصوص این مشکل راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 138.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      این که فرمودید مشکل نیست و طبیعیه . ممکنه از چهار به یک هم بیاد چون تو حالت دستی تا حد امکان گیربکس دنده رو تغییر نمیده مگر اینکه دیگه خیلی سرعت کم بشه و دنده فعلی پاسخگو نباشه .

      پاسخ دادن
  24. 137

    فرشاد محمودی

    با سلام و عرض ادب حضور استاد گرانقدر جناب آقای جعفری پور.
    اینجانب بتازگی یک اتومبیل H30 Cross خریداری کردم. تا بحال هم تجربه رانندگی با ماشین اتومات نداشتم. ولیکن در مواردی که ماشین گرم می باشد (بعد از دو یا سه ساعت رانندگی یا در ترافیک ها) در هنگام تعویض دنده از حالت D به N یا بالعکس، صدای ناهنجاری از ماشین شنیده میشه. نمیدونم این صدا مربوط به رانندگی اشتباه بنده، صدای گیربکس یا صدای ترمزها است که هنوز از حالت درگیری آزاد نشده اند. ممنون میشم راهنمایی فرمایید. پیشاپیش سپاسگزارم.

    پاسخ دادن
    1. 137.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز توصیه میکنم مقاله رو با دقت بخونید .
      ببینید صدای تعویض دنده از خلاص به d میتونه وجود داشته باشه بالعکسش خیلی بعیده و اینکه شما میگید نمیدونید صدا از گیربکسه یا ترمز! کار تشخیص رو اون هم به این شکل خیلی سخت میکنه . اگر شما در حین تعویض از ان به دی و بالعکس گاز نمیدید یعنی هنگام تعویض از n به d پاتون روی پدال ترمزه و صدای تقه میاد ، این به معنی اشکال در گیربکس یا ادوات خارجی متصل به گیربکسه که باید هر چه زودتر وقت بگیرید و ببرید نمایندگی که فکر میکنم تنها مرکز تخصصی گیربکس اتوماتیک میدان سپاه هست

      پاسخ دادن
  25. 136

    رضا امیدی

    سلام .بنده پاجرو ۲۰۰۸ دارم و میخوام روغن گیربکس اتوماتیک رو عوض کنم . در دفترچه نوشته دکسترون ااا.میخواستم ببینم چه مارکی بهتره .میشه راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ دادن
    1. 136.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      با توجه به اینکه روغن های تقلبی زیادی تو بازار هست من پیشنهاد میکنم روغن هیدرولیک بهران استفاده کنید که تو قوطی های فلزی قرمز فروخته میشه و کیفیت خیلی خوبی داره. البته دقت کنید حتما دکسترون ۳ باشه

      پاسخ دادن
  26. 135

    رضا امیدی

    سلام.پاجرو ۲۰۰۷ دارم میخواستم روغن گیربکس اتوماتیک رو عوض کنم میشه لطف کنید و راهنمایی کنید که روغن توی یه شده اش دکسترون ااا است چه مارکی خوب است؟

    پاسخ دادن
  27. 134

    Hassan

    با سلام
    من سوناتا ۲۰۱۴ وای اف دارم.
    خیلی مواقع وقتی می خوام ماشین رو خاموش کنم. قبل از هر چیز، ترمز رو می گیرم و دنده را در حالت پی و یا همون پارک قرار می دم و وقتی که دفعه بعد می خوام ماشین رو روشن کنم استارد می خوره و صندلی به عقب می ره ولی متاسفانه ماشین روشن نمی شه، البته در موارد بسیار نادر یه کم که صبر می کنم و هنوز پا رو از ترمز بر نداشتم ممکنه ماشین روشن بشه ، البته گفتم در موارد بسیار نادر.
    برای حل این موضوع مجبور می شم دوباره استارت رو بزنم تا اصطلاحا ماشین خاموش بشه و برق نداشته باشه. بعد، از محل خلاصی دنده با کلید اونو به پایین فشار می دم و دنده را یکبار خلاص می کنم و دوباره در حالت پارک قرار می دم و استارت می زنم و ماشین روشن می شه.
    می شه راهنمایی کنین مشکل از کجاست؟

    پاسخ دادن
    1. 134.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز من چند بار نوشته شمارو خوندم ولی منظورتون رو خوب متوجه نشدم که منظورتون از اتفاق نادر روشن شدن بدون تغییر حالت دنده است؟
      بهر حال تنها چیزی که با تغییر وضعیت دنده از نظر الکترونیکی تغییر میکنه و ممکنه تو روشن شدن تاثیر بزاره p-n سوییچ یا همون سلکتور وضعیت دنده است ، البته اون قطعه غیر از نشون دادن وضعیت دنده فقط جلوی استارت خوردن تو دنده رو میگیره.
      پیشنهاد میکنم اولا روشن شدن تو حالت خلاص رو تست کنید ، دوما باطری ریموت رو چک کنید . در ضمن به سه سوال من پاسخ بدید
      ۱. این اتفاق روشن نشدن چند وقت یکبار پیش میاد؟
      ۲. این اتفاق فقط در مکان خاصی می افته یا جاهای مختلف اتفاق افتاده؟
      ۳. وقتی که روشن نمیشه وضعیت دنده تو نمایشگر به درستی نشون داده میشه؟ پیغام دتکت نشدن کلید رو نمایشگر ظاهر نمیشه؟

      پاسخ دادن
      1. 134.1.1

        Hassan

        با درود فراوان
        در خصوص جمله خط دوم: بله بدون تغییر حالت دنده. یعنی استارت می زنم ،صندلی به عقب می ره و برق پشت آمپر میاد و من کماکان ترمز رو نگه داشته ام . یه کم که می گذره یعنی در آستانه نامید شدن و اینکه تا تصمیم می گیرم پام رو از ترمز بر دارم که البته بر نمی دارم، به یک دفعه ماشین روشن می شه. البته عرض کردم خیلی نادر اتفاق می افته.

        تو حالت خلاص گفتین امتحان کنم: اون موقع دنده قفل شده در واقع دکمه دنده قفل هست و نمی ذاره دنده را خلاص کنم و مجبور هستم از محل خلاصی دنده با فشردن کلیدی در آن مکان، دنده را یک بار خلاص کنم و به حالت پی ببرم تا ماشین روشن بشه.
        باطری ریموت رو هم تازه عوض کردم و اوکی هستش.
        اما سوالات:۱- تقریبا به دفعات ۲- مربوط به مکان خاصی نیست و هر جایی ممکنه اتفاق بیافته۳- یه بار بایستی با دقت ببینم. ولی فکر می کنم درسته و پیغام دتکت نشدن کلید رو نشون نمی ده.
        متشکرم

        پاسخ دادن
        1. 134.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          با توجه به توضیحات شما این موارد به نظر می‌رسه که به ترتیب از ساده ترین عرض میکنم
          ۱. ضعیف بودن باطری . که در این صورت اتفاقی که میگید باید معمولا وقتی ماشین میخوابه اتفاق بیفته
          ۲. شل یا معیوب بودن فیوز ign-fi داخل جعبه فیوز موتور یا رله ای به همین نام
          ۳. ضعف اتصال بدنه های داخل موتور بدلیل شل بودن یا سولفاته کردن . در صورت دستگاری ماشین مثلا بخاطر بستن سیستم صوتی اتصال بدنه های داخل اتاق هم مهمه
          ۴. خراب شدن یونیت استارتر
          بطور کلی این علایم نشون میده که برق سیستم بلافاصله بعد از استارت قطع یا خیلی ضعیف میشه توصیه میکنم دو مورد اول رو با دقت چک کنید . مخصوصا قسمت فیوز ها و رله ها

          پاسخ دادن
      2. 134.1.2

        Hassan

        در خصوص سوال سوم: چک کردم . وضعیت دنده تو نمایشگر چیزی نشون نمی ده. در واقع فقط باکس وضعیت رو نشون می ده و داخل اون که بایستی مثلا حرف P و یا D و یا N باشه رو نشون نمی ده

        پاسخ دادن
        1. 134.1.2.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          بله من جواب کامنت قبلیتون رو دادم و توضیح آخرتون هم در مورد نشان ندادن علایم دنده منو در مورد جوابم مطمئن تر کرد . البته اگر این نشان ندادن حالت دنده قبل اقدام به استارت هست حتما به مورد دوم یعنی فیوزها و رله توجه کنید . اگر خواستید عکس پشت جعبه فیوز که نقشه هست رو برای من ایمیل کنید که بهتون بگم کدوم رله و فیوز
          masoodadam.mjp@gmail

          پاسخ دادن
        2. 134.1.2.2

          Hassan

          ممنون از راهنمایی و پاسختون. اطلاعات فیوزها رو براتون از طریق ایمیل ارسال کردم.
          ضمنا باطری ماشین نو هست و مشکلی نداره.
          این روزها بیشتر متمرکز شدم. ببینم دقیقا چه اتفاقی می افته و به شرح زیر رسیدم:
          وقتی ماشین رو می خوام خاموش کنم. ابتدا ترم دستی ، سپس ماشین رو تو دنده پارک قرار می دم. یه مواقعی بعد از این مرحله که هنوز ماشین رو خاموش نکردم، نمایشگر ،دیگه دنده پارک رو نشون نمی ده و دیگه هم نمی شه دنده رو از حالت پارک خارج کرد.در واقع قفل می شه، این موقع ها است که وقتی ماشین رو خاموش می کنم. دفعه بعد روشن نمی شه.

          ضمنا بایستی اعتراف کنم قبل از آشنایی با سایت شما ، من خیلی از ترمز دستی که البته تو این ماشین ترمز پایی هستش، استفاده نمی کردم و فقط دنده رو تو حالت پارک قرار می دادم و ماشین رو خاموش می کردم. البته در سطح صاف و مسطح اینطور بود.

          پاسخ دادن
          1. 134.1.2.2.1

            مسعود جعفری پور

            با درود
            با توجه به توضیحات شما p-n سوییچ‌ گیربکس اشکال داره . این قطعه بعنوان درایور وضعیت دنده نیز شناخته میشه . بهر حال کاملا مشخصه که برق بلافاصله بعد از استارت قطع میشه که یه عاملش بخاطر استارتر اتومبیل شما همون پی ان سوییچ هست

            پاسخ دادن
  28. 133

    شادمهر همدانی نژاد

    باسلام و احترام
    چند روز دیگه یه ماشین اتوماتیک برای اولین بار دارم میخرم ، مقاله ها رو خوندم و فهمیدم که مثلا پشت چراغ قرمز و سراشیبی و اینها چیکار باید کرد ، حال سوالم اینه وقتی با خانواده هستم و مثلا واسه ۲دقیقه میخوام برم از مغازه چیزی بخرم و میخوام کولر واسشون روشن باشه بهتره رو چه حالتی دنده را بذارم و باید دکمه چترمزدستی یا چیز دیگری را هم روشن کنم؟
    باتشکر

    پاسخ دادن
    1. 133.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      موقع ترک ماشین حتما دنده رو در حالت پارک بگذارید و دستی رو هم بکشید یا فعال کنید.

      پاسخ دادن
  29. 132

    علیرضا

    من ماشین اسپورتج دارم در حالت رانندگی وقتی نیاز به ترمز دارم احساس میکنم با فشار پدال ترمز گیربکس دیرتر دنده را خلاص میکنه و به همین علت ماشین سخت استپ میکند علت چی میتونه باشه
    ممنون میشم راهنمائی کنید ۰

    پاسخ دادن
    1. 132.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      این فرض شما که دنده رو خلاص میکنه اشتباهه. هیچ گیربکسی با ترمز گرفتن دنده رو خلاص نمیکنه . اشکال ماشین شما تو دریچه گازه . اگر مدل پایین هست و دریچه سیمیه اشکال از استپر موتوره. که فکر میکنم دریچه گازتون برقی هست و گاز رو با نیم ثانیه تاخیر کامل رها میکنه . پیشنهاد میکنم دیاگ بزنید و ریست کنید .

      پاسخ دادن
  30. 131

    موسی

    با سلام و تشکر
    میخواستم بدونم وقتی ماشین در خونه پارک شده باید حتما دنده رو در حالت p قرار داد یا فقط میتوان دنده را در حالت N و ترمز دستی را بکشیم کافی هست.

    و آیا هنگام تعویض دنده ها ضامن را باید فشار دهیم یا لزومی نداره.
    ممنون میشم پاسخ دهید.

    پاسخ دادن
    1. 131.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دنده پارک فقط بخاطر امنیته و لزومی نداره.
      ضامن برای خروج از دنده پارکه و در اتومبیل هایی که بدون ضامن دنده عوض میشه لازم نیست فشار بدید . در بعضی اتومبیل های قدیمی دنده از حالت درایور بدون فسار ضامن به سه و دو و یک نمیاد

      پاسخ دادن
      1. 131.1.1

        موسی

        با تشکر از پاسخ دادن.

        پاسخ دادن
  31. 130

    محسن

    با سلام و عرض خسته نباشید،
    حدود ۶۰ میلیون دارم بدلیل کمردرد و زانو درد مجبورم ماشین اتومات بگیرم. ممنون میشم راهنمایی کنید چه ماشینی بگیرم. مهمترین چیز برای من کم خرج بودن و پایین بودن هزینه های تعمیر و نگهداریه و ظاهر ماشین اصلاً برام مهم نیست. خودم به تندر پلاس فکر میکنم اما اگه ماشین خارجی کارکرده بخوام بگیرم توی این رنج قیمت چه پیشنهادی دارید؟
    با تشکر و احترام مجدد

    پاسخ دادن
    1. 130.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست گرامی من ترجیح میدم بخاطر احترام به سلایق دوستانی که کامنت میگذارند و انواع اتومبیل ها رو دارن اینجا نظری ندم و براتون ایمیل میکنم . در مورد ماشین های دست دوم به نظر من اگر بین ماشین های ژاپنی و کره ای انتخاب کنید به شرط اینکه سالم و دست نخورده باشن با توجه به خواستتون انتخاب خوبی کردید . منظورم مزدا و کیا و هیونداست .

      پاسخ دادن
      1. 130.1.1

        محسن

        با درود فراوان
        منت بفرمائید در ایمیل نظر و پیشنهاداتتون رو برام بفرستید. molomog@yahoo.com

        بابت حمایت و صرف وقت برای همه بازدیدکنندگان سپاسگزارم.

        پاسخ دادن
  32. 129

    عباس آقاپور

    با سلام جناب مهندس جعفری
    بنده یه اچ سی دارم کراس دارم ۳-۴ روزی میشه صبحها وقتی روشن میکنم میخوام از دنده پارک بذارم روی دنده عقب یا D اهرم دنده حرکتی نمیکنه ۳-۴ بار که تلاش میکنم آزاد میشه و دنده جا میره به نظرتون مشکل از کجا میتونه باشه؟مقاله تونو خوندم گرم شدن تاثیری داره؟اگر داره چرا قبلا به محض اینکه روشن میکردم راحت دنده عوض میشد؟ ممنونم

    پاسخ دادن
    1. 129.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      معمولا این مساله بخاطر قرار دادن شیفتر در وضعیت پارک قبل از کشیدن ترمز دستی یا پارک تو شیب نسبتا زیاد با ترمز دستی ضعیف می افته . برای اطمینان قبل از گذاشتن تو دنده پارک ترمز دستی رو محکم بکشید و تست کنید . در غیر اینصورت اشکال میتونه از سلونویید قفل دنده پارک باشه همون قطعه ای که در حالت پارک وقتی ترمز میگیرید زیر دنده صدا میده و در موارد نادری از داخل گیربکس ضامن پارک باشه .

      پاسخ دادن
  33. 128

    حمید

    درود بر شما
    ممنون از وقتی که برای پاسخ به سوالات می گذارید
    خودرو من رنو کپچر هست. موقع خاموش کردن لازمه صبر کنی تا فن خنک کننده خاموش شود?

    پاسخ دادن
    1. 128.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر هنگام خاموش کردن فن تازه روشن شده باشه بهتره صبر کنید. البته به شرطی که روشن بودن فن بخاطر روشن بودن کولر نباشه. البته رعایت این مساله تو شرایط عادی اهمیتی نداره و بیشتر بعد از یه رانندگی پر فشار مثل سربالایی شدید و بار زیاد توصیه میشه . بهر حال در صورتی که عجله داشته باشید آسیبی به ماشین نمیرسه و در حد یه توصیه با نگاه وسواسیه

      پاسخ دادن
  34. 127

    صادقي

    سلام و احترام مهندس عزیز من ماکسیما اتومات با کارکرد ١٠٠ هزارتا دارم قبلا مطرح کردم خدمتون که ماشین من بعضی وقتا وقتی سرده روی D خلاصه و وقتی میرم دنده ١ دستی و دوباره میرم روی D درست میشه الان متوجه شدم این حالت بیشتر در زمانی روخ میده که ماشین در شیب سر بالایی حتی با شیب کم باشه این حالت پیش میاد که البته بازم وقتی به دنده ١ دستی میام و دوباره به D برمیگردم درست میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    1. 127.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله ، قبلا پرسیده بودید و من هم پاسخ دادم . وقتی که من پاسخ دادم براتون ایمیل اومده . شما نظر بنده رو نخوندید؟ چون سوالتون عینا تکرار شده

      پاسخ دادن
      1. 127.1.1

        علیرضا

        سلام وقت بخیر من ایمیلی دریافت نکردم فقط با مراجعه به سایت متوجه نظر شما میشم

        پاسخ دادن
        1. 127.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          اگر ایمیلتون رو صحیح وارد کنید بعد از تایید و پاسخ براتون ایمیل ارسال میشه . بهر حال من به دو سوال شما پاسخ دادم که تو کامنت ها بایگانی شده

          پاسخ دادن
  35. 126

    علیرضا

    سلام وقت بخیر من یک سوال داشتم
    من یک تندر ۹۰ اتوماتیک دارم وقتی روی وضعیت D هست تعداد تعویض دنده ها رو که میشمارم بین دنده دو و سه یک کاهش دور موتور روی درجه دور موتور میبینم و حس میکنم که بنظر میرسه ماشین داره دنده عوض میکنه که در واقع این اتفاق نمی افته این یک مشکل گیربکس هست و یا طبیعیه؟

    پاسخ دادن
    1. 126.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      با توجه به توضیحاتتون به نظر میرسه موردی که میفرمایید طبیعی باشه و بسته به زمانش میتونه مربوط باند گیربکس پ یا کلاچ جلو باشه

      پاسخ دادن
      1. 126.1.1

        علیرضا

        با درود فراوان
        این موردی که می فرمایید یعنی تجهیزی خرابه یا نیاز به تنظیم داره؟

        پاسخ دادن
        1. 126.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          نه خیر . این مورد کاملا طبیعیه

          پاسخ دادن
      2. 126.1.2

        محمد

        سلام اقای مهندس ممنون بابت وقتی که میذارید ال نود اتومات دارم تو سراشیبی یک به دو تقه ی کمی دارهمیخواستم ببینم طبیعیه و سوال دوم اینکه موقع تعویض دنده از دی به ترونیک گرفتن ضامن لازمه ،موقع تعویض دنده ها چطور

        پاسخ دادن
        1. 126.1.2.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          هنگامی که دنده زیاد پر بشه و تو‌سربالایی تا حدودی طبیعیه . لازم نیست ترمز یا رها کردن گاز برای رفتن به حالت دستی

          پاسخ دادن
  36. 125

    امیر حسین

    سلام
    من یه سانتافه ۲۰۱۷ صفر خریدم که الان حدود ۴۰۰۰ تا کار کرده
    گیربکسش تو دور های بالا هیچ مشکلی نداره ولی تو دور های پایین مثل رانندگی شهری افت دور موتورم زیاد میشه
    مثلن با سرعت ۴۰ تا دنده میرسه به ۶ که یدفعه دور موتور میادش پایین و صدای موتور و اگزوز حالت خفگی میگیره و غغغغغ صدا میاد از اگزوز
    بعضی وقتا برای اینکه نزارم دنده زیاد سبک شه گاز رو بیشتر فشار میدم یا از شیفتر پشت فرمان استفاده میکنم که باعث میشه دور موتور اولش یه افت کنه بعد دور بگیره
    این حالت زمانی که کولر روشن باشه یا ماشین روی حالت eco باشه بیشتر میشه
    چکار باید بکنم ؟

    پاسخ دادن
    1. 125.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خود حالت اکونومی باعث این تغییراتی که گفتید میشه . من فکر میکنم صبر کنید تا ماشین حدود ده هزارتا کار کنه و تا اون موقع از حالت اکونومی استفاده نکنید تا اون موقع حال ماشین خیلی فرق میکنه . در ضمن ماشین شما بخاطر نوع سیستم سوخت رسانیش بهتره از بنزین سوپر استفاده کنید .

      پاسخ دادن
  37. 124

    Ali

    ماشین دنده اتوماتیک را به هیچ وجه پشت چراغ قرمز نباید در حالت “پ” قرار داد.

    دلیل: در صورت برخورد ماشین پشت سری، غیر از هزینهٔ سافکاری عقب ماشین، باید جعبه دنده رو هم تعمیر کنی‌.

    پاسخ دادن
  38. 123

    مهدوی

    سلام و تشکر از سعه صدر و پاسخ های علمی تان . آیا در زمان حرکت در ساندرو اتومات می توان از حالت اتومات و D به حالت دستی ۱و ۲ تغییر دنده داد؟ با سپاس فراوان

    پاسخ دادن
    1. 123.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله میشه ، فقط مثل ماشین دنده ای باید به سرعت توجه کنید. مثلا نمیشه ماشین رو تو سرعت صد تا از حالت d به ۲ ببرید

      پاسخ دادن
  39. 122

    محسن

    سلام آقا مسعود
    ممنون میشم به دو سوال من پاسخ بدین، (من اچ سی دارم)
    اول: دکمه s رو دقیقا کی استفاده کنیم؟ یکی میگفت فقط لحظه سبقت باید بزنیم و بعدش قطع کنیم، برخی میگن کلا وقتی میخوای تند و هیجانی بری باید روشن باشه
    دوم: ماشینهای گیربکس دستی، پشت چراغ قرمز، گاز میدیم و کلاچ را ول میکنیم و ماشین به سرعت حرکت میکنه، همینطور توی دور برگردون همینجور فرار میکنیم. برای اینکه اتومات توی دور برگردون سرعت بهتری در اول حرکت داشته باشه چه کنیم؟

    پاسخ دادن
    1. 122.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      سوال اولتون بطور کامل تو مقاله توضیح داده شده ، کلید اسپورت باعث میشه دنده ها بیشتر پر بشن و دنده معکوس زودتر تعویض بشه ، برای مواقعی که دوست دارید با شتاب بیشتری حرکت کنید یا تو جاده های سربالایی میشه استفاده کرد.
      ببینید گیربکس اتوماتیک اون هم نوعی که از ماشین دنده ای هم نوعش دنده کمتری داشته باشه مثل ماشین شما که چهار دنده است کلا برای شتاب اولیه و هیجان ساخته نشده ، طبیعتا اگر پر گاز تر حرکت کنید ماشین با شتاب بیشتری حرکت میکنه اما کار دیگه ای نمیشه کرد! نهایتا میتونید دنده رو روی L بگذارید که زود تعویض نشه یا از همون حالت اسپورت استفاده کنید

      پاسخ دادن
  40. 121

    میلاد

    سلام
    وقت بخیر
    من یک ال ۹۰ اتومات مدل ۹۵ دارم که ۵۰۰۰۰ تا باهاش راه رفتم الان یک ماهیه که دیگه یک سری معکوس هارو نمیکشه یعنی قبلا مثلا با سرعت ۶۰ تا دنده ۳ دور موتور ۲۰۰۰ بود تخته گاز میدادم معکوس میکشید میرفت الان روی همون دنده سه زور میزنه و سرعت میره بالا که چند روز پیش هم چراغ چک روشن شدن دیاگ زدم گفتن ارور سلکتور داده، الان باید سلکتو تعویض شه؟ یا از روغن میتونه باشه که این ارور رو داده؟
    از همون اول هم توی ترافیک که میزاشتم روی N بعد که میرفتم روی D بعضی وقتها حرف D رو ی صفحه نمایش نمیومد و ماشین خودش با برداشتن پدال گاز حرکت نمیکرد و وقتی گاز میدادم با تقه حرکت میکرد و حتما اگر حرف D روی صفحه نمایش نمیومد من باید یک بار دیگه میرفتم روی N و دوباره روی D برمیگشتم که این مشکل رفع بشه میخواستم بدونم که این مشکل هم به این مشکل یک ماه اخیر من ربطی داره؟
    مرسی از شما

    پاسخ دادن
    1. 121.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله این مشکل کاملا به قضیه p-n سوییچ یا همون سلکتور ارتباط داره و باید قبل از اینکه آسیبی بزنه مشکل رو حل کنید . البته ممکنه رگلاژ نبودن سیم دنده باعث این خطا و اشکال بشه . معکوس نکشیدن گیربکس در صورتی که دریچه گاز اتومبیلتون سیمی هست میتونه از پتانسیومتر دریچه گاز یا همون سنسور دریچه گاز هم باشه . در صورت اشکال دریچه گاز با اتصال دیاگ خطای مربوط بهش نمایش داده میشه

      پاسخ دادن
      1. 121.1.1

        میلاد

        بابا ایول کارت درسته
        اره سه تا ارور روی کامپیوترش بود که یکیش سلکتوره گیربکس بود که چراغ چکو روشن کرده بود یکیشم برای دریچه گاز بود که طرف گفت مهم نیست پس مهم بوده ، یعنی امان از این دیاگیا که هیچ چی از نظرشون مهم نیست
        ارور سومم هم گفت برای پمپ بنزینه پس اونم مهم بوده
        پس من باید حتما اینو نشون بدم
        یه جا بردم ۳۸۰ تومن گرفت فقط سه لیتر روغن عوض کردو تنظیم لیور دسته دنده کرد که هیچ فرقی هم نکرد فقط بدتر شد قبلنا توی ترافیک یه بار از d روی n سوئیچ میکردم و برمیگشتم درست میشد ولی این که دست زد دیگه امروز ۵ بار هم سوئیچ کردم درست نشد مجبور شدم برم روی p و برگردم روی d که درست شه
        آقا مرسی از راهنماییت
        جایی رو سراغ داری که ببرم نشون بدم کارش خوب باشه و درست کنه فقط پول الکی نگیره؟
        مرسی از وقتی که میزاری

        پاسخ دادن
        1. 121.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          خواهش میکنم .
          ببینید همونطچری که خدمتتون عرض کردم احتمال مشکل دریچه گاز کمی بیشتره ، برای اطمینان میتونید یکبار خطا رو پاک کنید چ دوباره مراجعه کنید . اگر دوباره خطای دریچه گاز داد حتما اشکال از دریچه گازه . پیشنهاد میکنم نمایندگی مرکزی سر یادگار ببرید . یه مقدار وقت گرفتن سخته و باید صبح ساعت هفت زنگ بزنید به امداد خوردو و…. اما اونجا تنها نمایندگی قابل اطمینانه مخصوصا اگر ماشین گارانتی یا کارت طلایی داشته باشه

          پاسخ دادن

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

استفاده از محتوای این وبسایت به هیچ عنوان مجاز نمی‌باشد . هر گونه کپی برداری و اقتباس باعث پیگرد قانونی متخلف می شود.