رانندگی با گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد اولین بار در سال ۱۹۴۱ در خودرو لوکس کادیلاک استفاده شد ، در آن زمان به دلیل کم بودن نسبی تعداد اتومبیل و ترافیک استفاده از این نوع جعبه دنده صرفا جنبه لوکس و تشریفاتی داشت اما به دلیل تقاضای زیاد در ایالات متحده بسرعت استفاده از آن عمومیت پیدا کرده و رو به گسترش رفت تا جایی که در اواسط دهه نود بررسی ها نشان داد نزدیک به هشتاد درصد رانندگان در ایالات متحده طریقه استفاده از جعبه دنده دستی را نمیدانستند زیرا آموزش و امتحان گواهینامه رانندگی با خودرو های گیربکس اتوماتیک انجام میشد
از دهه گذشته در ایران نیز تعداد اتومبیل های گیربکس اتوماتیک به سرعت رو به افزایش است. این در حالیست که آموزش و آزمایش گواهی نامه رانندگی همچنان با اتومبیل های گیربکس دستی صورت می گیرد. اکثر دارندگان اتومبیل های گیربکس اتوماتیک تصور میکنند رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک در فشردن پدال گاز و ترمز خلاصه می شود، از این رو در کوتاه مدت باعث صدمه به گیربکس اتومبیل خود می شوند. نکات زیادی در مورد رانندگی و نگهداری گیربکس اتوماتیک وجود دارد که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
علائم شیفتر دنده اتوماتیک
۱٫ P وضعیت پارک که به دنده پارک مشهور است . ( در این وضعیت موتور استارت میخورد)
۲٫ R وضعیت دنده عقب برای حرکت به عقب .
۳٫ N وضعیت خلاص گیربکس (در این وضعیت نیز مانند P موتور استارت میخورد)
۴٫ D وضعیت حرکت ، با انتخاب این حالت بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل حرکت میکند و دنده ها بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۵٫ ۴-۳-۲-۱ با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر میشود . مثلا انتخاب ۲ باعث میشود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید .
۶٫ L همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L به معنی low نشان داده میشود.
۷٫ (+M -) حالت manual یا تعویض دستی است ، در این حالت همانند گیربکس دستی میتوان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها نمود با این تفاوت که در صورت توقف اتومبیل دنده به حالت یک باز میگردد . در بعضی اتومبیل ها در حالت دستی در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز یا رد لاین دنده بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۸٫ کلید O/D یا همان حالت over drive که در بعضی از اتومبیل ها وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد . اور درایو در حقیقت یک دنده اضافه همانند دنده پنج در اتومبیل های دنده ای است. در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال میشود و در اتومبیل های پنج دنده نیز کلید اور درایور مربوط به دنده پنج میباشد . علت نامگذاری اولیه اور درایور در گیربکس بیشتر شدن دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن است زیرا در گذشته که اکثر اتومبیل ها دارای محور محرک عقب یا دیفرانسیل عقب بودند در آخرین دنده که معمولا دنده چهار بود دور ورودی و خروجی گیربکس برابر میشد، بعدها دنده ای طراحی شد که دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن بیشتر بود و اور درایو نام گرفت. بر خلاف تصور عامه روشن و خاموش کردن حالت اور درایو در سرعتهای پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری اتومبیل ندارد. این تصور اشتباه ریشه در فیلم های سینمایی و صحنه های ساختگی آنها دارد.
شروع رانندگی با گیربکس اتوماتیک
اگر برای اولین بار میخواهید با اتومبیل دنده اتوماتیک رانندگی کنید قبل از هر چیزی بخاطر داشته باشید که باید استفاده از پای چپ برای رانندگی را فراموش کنید زیرا پای چپ در رانندگی برای فشردن پدال کلاچ است که در اتومبیل دنده اتوماتیک وجود ندارد . استفاده از پای چپ در اتومبیل گیربکس اتوماتیک به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و در صورتی که همزمان در حال فشردن پدال گاز باشید قطعا گیربکس اتومبیل شما دچار آسیب جدی می شود .
روشن کردن موتور اتومبیل و حرکت
هنگام روشن کردن اتومبیل حتما پای خود را روی پدال ترمز بگذارید البته مکانیزم اکثر اتومبیل های امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمیشود اما بهتر است بعد از روشن شدن موتور نیز تا قبل از حرکت پا را از روی پدال ترمز بر ندارید . علت این توصیه صرفا بخاطر نکات ایمنی است زیرا در اتومبیل دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیری وجود ندارد و بجز حالت پارک شیفتر دنده بقیه دنده ها خلاص میباشند ، حال اگر آخرین باری که شما اتومبیل را پارک کرده اید سیم یا مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و اتومبیل در در حالت پارک قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور ، اتومبیل حرکت میکند و ممکن است باعث مشکلات جبران ناپذیری بشود . هر چند این احتمال ضعیف است اما قابل چشم پوشی نیست .
بعد از روشن شدن موتور حتی در هوای گرم بهتر است قبل از حرکت دقایقی را برای گرم شدن موتور منتظر بمانید، حرکت بلافاصله مخصوصا در هوای سرد باعث تعویض خشک و خشن دنده ها میشود که در اغلب اتومبیلها کاملا محسوس است، رعایت این نکته در طول عمر شیرهای برقی و مجموعه کنترل هیدرولیکی گیربکس موثر است. دنده پارک P برای گرم شدن موتور اتومبیل بهترین انتخاب است اما در صورت حضور در اتومبیل میتوان از حالت خلاص N نیز برای گرم کردن موتور استفاده کرد. هنگام تغییر وضعیت شیفتر دنده از حالت پارک P یا خلاص N به حالت حرکت D یا دنده عقب R باید پدال ترمز را نگه دارید ، گاز دادن به موتور و تعویض دنده در حالتی که دور موتور بالاست باعث آسیب فوری و جدی به قسمتهایی از گیربکس میشود و ممکن است گیربکس به تعمیر اساسی نیاز پیدا کند .
خصوصیات گیربکس اتوماتیک
بعد از انتخاب دنده با برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل به آرامی حرکت میکند و با فشار بر روی پدال گاز سرعت اتومبیل افزایش پیدا کرده و دنده ها به ترتیب عوض میشود. برای تعویض اتوماتیک دنده ها در گیربکس اتوماتیک هیچ نیازی به رها کردن یا کم کردن گاز وجود ندارد و گیربکس بوسیله مکانیزم کنترل دور موتور، دور موتور را هنگام تعویض دنده پایین آورده و با دنده بعدی یا قبلی هماهنگ میکند. بسیاری از افراد تصور می کنند در اتومبیل دنده اتوماتیک راننده اختیار عمل نداشته و دنده ها کاملا بدون دخالت راننده تعویض می شوند در صورتی که گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن پدال کلاچ و لزوم رها کردن پدال گاز عمل تعویض دنده مستقیم یا معکوس را با دخالت راننده در کسری از ثانیه انجام میدهد که بسیار سریعتر از ماهرترین راننده در گیربکس دستی است . در گیربکس اتوماتیک زمان (دور موتور) تعویض دنده رابطه مستقیم با مقدار فشردن پدال گاز دارد به طوری که اگر راننده با گاز کم (دور موتور پایین) حرکت کند دنده ها در دور پایین عوض شده و اتومبیل به آرامی سرعت میگیرد، در این حالت اغلب تمام دنده های گیربکس تا سرعت هشتاد کیلومتر تعویض میشود. اما اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد و باصطلاح تخته گاز برود اتومبیل با حداکثر شتاب حرکت کرده و همه دنده ها بعد از رسیدن دور موتور به انتها یا ردلاین red line تعویض میشوند. زمان تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک با توجه به شرایط اتومبیل و جاده نیز تغییر میکند، بعنوان مثال در سربالایی ها دنده مستقیم دیرتر و دنده معکوس زودتر تعویض میشود اما در سر پایینی ممکن است با رها کردن پدال گاز در سرعت شصت کیلومتر گیربکس در دنده چهار یا پنج قرار بگیرد.
رانندگی در ترافیک و سربالایی
برای استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک و طول عمر قطعات گیربکس باید دنده مناسبی را در شرایط متفاوت انتخاب نمود . در ترافیک های سنگین که با ایست کامل و حرکت آرام اتومبیل همراه است بهتر است حالت دنده یک را انتخاب کنید ( در بعضی از اتومبیل ها دنده ۱ با حرف L نشان داده میشود) زیرا در صورتی که شیفتر روی وضعیت درایو D باشد ، گیربکس در هنگام راه افتادن دنده یک را انتخاب میکند اما به محض اینکه شما به اتومبیل جلویی نزدیک شده و پدال گاز را رها میکنید گیربکس به دنده دو یا سه میرود و به محض توقف کامل مجددا در دنده یک قرار میگیرد . با هر بار حرکت و توقف شما هر چند کوتاه باشد این مساله تکرار میشود و با توجه به اینکه تعویض هر دنده در گیربکس اتوماتیک مستلزم عملکرد مجموعه ای از کلاچ ها و سوپاپ هاست یقینا این امر باعث کوتاه شدن عمر مفید گیربکس میشود. در مورد ترافیک و بطور کلی فشردن و رها کردن اجباری پدال گاز در هر سرعتی زیر نود کیلومتر بویژه در سربالایی ها نیز باید دنده مناسب را انتخاب کرد به طوری که هر بار رها کردن و فشردن پدال گاز باعث تعوض دنده نشود . آگاهی از تعویض دنده با توجه به تغییر دور موتور و انتخاب وضعیت مناسب شیفتر دنده بعد از مدتی حاصل میشود اما بطور مثال با خودروی اتوماتیک چهار دنده در سرعت هشتاد کیلومتر میتوان دنده سه دستی را انتخاب کرد .
به طور کلی می توان گفت همیشه در شرایط ترافیک ، سر بالایی یا محدودیت سرعت باید دنده ای را در حالت دستی انتخاب کنید که گیربکس در حالتی که پای شما روی پدال گاز است انتخاب میکند . در گیربکس هایی که حالت تعویض دستی و نشانگر دنده دارند (تیپ ترونیک) در سرعت معین هنگامی که پا روی پدال گاز است با قرار دادن شیفتر در حالت دستی وضعیت دنده مشخص شده و میتوانید در همان حالت به رانندگی ادامه دهید . برای تعویض حالت شیفتر دنده از وضعیت اتوماتیک به دستی یا بلعکس نیازی به رها کردن پدال گاز یا فشردن پدال ترمز نیست.
تعویض دنده و رانندگی در حالت دستی (تیپ ترونیک)
تعویض شیفتر دنده در رانندگی با گیربکس اتوماتیک تا حد زیادی شبیه به گیربکس دستی میباشد. برای بسیاری از رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک صحیح یا غلط بودن تعویض موقعیت شیفتر دنده در حال حرکت به درستی مشخص نیست . در گیربکس اتوماتیک همانند گیربکس دنده ای نمیتوان در حال حرکت دنده عقب را انتخاب نمود، البته اغلب گیربکس ها سیستم بازدارنده ای برای عدم فعال شدن دنده عقب در حال حرکت دارند و اگر شیفتر دنده در حین حرکت اشتباها در دنده عقب قرار بگیرد به حرکت رو به جلو ادامه داده یا خلاص میشوند. انتخاب حالت خلاص در هنگام حرکت نیز همانند گیربکس دنده ای است. به طور کلی خلاص کردن دنده در هنگام حرکت و سرعت به دلیل از بین رفتن ترمز موتوری، کم شدن نیروی ترمز و فرمان و احتمال خاموش شدن موتور هم در اتومبیل های دنده ای و هم اتوماتیک عملی خطرناک است اما از نظر فنی خلاص کردن و قرار دادن مجدد در دنده در گیربکس های اتوماتیک اشکالی ایجاد نمیکند البته باید توجه داشت که هنگام برگشتن از حالت خلاص به حالت D پدال گاز باید کاملا رها و دور موتور پایین باشد . انتخاب وضعیت های Lیا ۱ , ۲ , ۳ و ۴ دقیقا همانند گیربکس های دنده ای میباشدو هنگام انتخاب این وضعیت ها باید با توجه به سرعت اتومبیل عمل کرد، مثلا در سرعت ۱۰۰ کیلومتر نمیتوان دنده ۲ , ۱ یا L را انتخاب کرد و باید دنده با توجه به سرعت اتومبیل انتخاب شود اما هنگام تغییر وضعیت از حالت D به ۱,۲,۳,۴ رها کردن پدال گاز الزامی نیست . در اتومبیل های که دارای وضعیت دستی هستند +M – در هر سرعتی و بدون هیچ محدودیتی میتوان از حالت دستی M به حالت اتوماتیک D رفت.
توقف در پشت چراغ قرمز
اکثر رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک در ترافیک های سنگین و پشت چراغ قرمز دنده را در حالت خلاص N و یا پارک P قرار میدهند ، این عادت ریشه در رانندگی با گیربکس دستی و لزوم خلاص کردن دنده و رها کردن پدال کلاچ دارد که در گیربکس اتوماتیک روشی اشتباه است و از عمر مفید قطعات گیربکس می کاهد . در گیربکس های اتوماتیک هنگام توقف کامل گیربکس در دنده یک میماند و تنها درگیری بین موتور و گیربکس نیروی جریانهای دورانی و گردابی روغن هیدرولیک درون مبدل گشتاور هیدرودینامیکی (توربین) است که بدلیل دور پایین موتور در کمترین حالت میباشد در صورتیکه خلاص کردن و قرار دادن مجدد شیفتر در حالت D اعمال چند گانه ای مانند حرکت سوپاپها ، باز و بسته شدن شیرهای برقی ، آزاد و درگیر شدن مجموعه کلاچ ها و … را به گیربکس تحمیل میکند . بنابر این بهتر است در توقف های چند دقیقه ای گیربگس در حالت D باقی بماند.
توقف و پارک کردن اتومبیل
هنگام توقف با اتومبیل گیربکس اتوماتیک باید ابتدا ترمز دستی کشیده سپس شیفتر دنده را روی وضعیت پارک P قرار دهید . حالت یا وضعیت پارک در گیربکس اتوماتیک بین رانندگان به دنده پارک شهرت یافته است در صورتی که در این حالت شیفتر دنده ، عملا دنده یا مجموعه ای از دنده ها همانند سایر دنده های گیربکس وجود ندارد . از آنجایی که در گیربکس اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور و از کار افتادن پمپ هیدرولیکی گیربکس دنده درگیری همانند گیربکسهای دنده دستی وجود ندارد حالت پارک P برای اطمینان از حرکت نکردن اتومبیل بعد از توقف طراحی شده است و ماندن گیربکس در حالت خلاص اشکال فنی ایجاد نمیکند. در حالت پارک P معمولا یک ضامن یا اهرم فولادی قسمتی از مجموعه خروجی گیربکس را به پوسته متصل و در حقیقت قفل میکند ، اگر هنگام توقف قبل از کشیدن ترمز دستی (یا فشار دادن در انواع پدال پایی) شیفتر دنده را در حالت پارک P قرار دهید ضامن دنده در جای خود تحت فشار قرار میگرد و برای بیرون آمدن مجدد از حالت پارک P شیفتر دنده سفت تر میشود . این عمل علاوه بر کم کردن عمر سیم یا متعلقات شیفتر دنده باعث فرسودگی تدریجی پوسته گیربکس می شود . هر چقدر شیب محل پارک اتومبیل بیشتز باشد فشار بر روی سیستم پارک P و سفت شدن شیفتر دنده بیشتر خواهد بود بنابر این همیشه قبل از قرار دادن شیفتر دنده در وضعیت پارک P ترمز دستی را بکشید
نویسنده: مسعود جعفری پور
Masoodadam.mjp@gmail.com
821 دیدگاه
دانیال
سلام وقتتون بخیر .
آیا در گیربکس های CVT Xtronic که در خودروهایی مثل تلیسمان و کولئوس قرار داده شده در صورت حرکت خودرو در حالت D در صورتی که شیفتر در حالت R قرار بگیره سیستمی تعبیه شده که بصورت الکترونیکی مانع از اینکار بشه ؟ اگر اینطور نباشه صدمه ای به گیربکس وارد میشه ؟ متاسفانه من یکبار سرعت ماشین در حدود ۲۰ کیلومتر بود و این اتفاق برام افتاد و شیفتر رو روی P قرار دادم البته قبل از اون در حال ترمز گرفتن بودم و و بعد از اون این عمل انجام شد اما بعدش ماشین به سرعت ایستاد . امکانش هست گیربکس صدمه دیده باشه ؟ چون یک صدای تالاقی هم از داخل گیربکس اومد.
سوال بعدی اینه که در صورت حرکت در حالت D اگر شیفتر رو روی N قرار بدیم گیربکس مشکلی پیدا میکنه یا نه مثل خودرو های دستی عمل میکنه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
تقریبا همه گیربکس های اتوماتیک حتی مدل های قدیمی مکانیزمی دارن که دنده عقب هنگام حرکت به جلو کار نمیکنه و جای نگرانی نیست . اما در مورد دنده پارک اگر قرار بود اتفاقی بیفته کلا پوسته گیربکس میشکست و الان دیگه حداقل دنده پارک نداشتین که ظاهرا این اتفاق نیفتاده .
در مورد خلاص کردن هم هیچ اشکالی نداره . البته اگر بخواید دوباره تو دنده بگذارید باید گاز رو کاملا رها کنید
دانیال
ممنون ازتون. راستش فقط وقتی خیلی سرد هست گیربکس وقتی توی دنده میذارم چه عقب چه جلو، بیشتر جلو ماشین یک تکونی میخوره که محسوس هستش. که در رابطه با آزرا گفته بودین عادیه.
اما وقتی روی P قرار داره وقتی پا رو روی ترمز میذارم از سمت شیفتر صدای کلیک مانندی میاد و اگر دست روی شیفتر باشه این مکانیزم حس میشه . ظاهرا این مورد همون قفل پارک هست درسته ؟
کلا از کجا میشه سلامت قفل پارک روی حالت P رو چک کرد که سالم هست یا نه ؟
چون توی این ماشین وقتی روی P میذاری ترمز دستی اتوماتیک فعال میشه.
مسعود جعفری پور
با درود
بله صدایی که میفرمایید قفل امنیتی شیفتر هست و کاملا طبیعیه . من فکر نمیکنم به دنده پارک آسیبی رسیده باشه ولی با جک زدن زیر یک چرخ جلو و چرخوندن لاستیک اگر دنده خراب شده باشه آزاد میچرخه
محمدعلي
سلام استاد
یک اچ ٣٠ کراس دارم که تا الان ۶٠٠ کیلومتر رفته و حدود یک ماهه تحویل گرفتم دو روزه که موقع شروع حرکت یعنی دقیقا به محض فشار دادن پدال یک صدای لرزش کوچکی می دهد و نهایت ٣ ثانیه ادامه دارد و قطع می شود که وقتی دستم را روی دنده گذاشتم کاملا لرزش به دستم منتقل شد و مشخصه این لرزشه لحظه ای از گیربکس ایجاد شده
متاسفانه نمایندگی ها میگن وقت بگیر و اصلا وقت ندارن و نمیدونم چیکار کنم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من پاسخ شما رو چند روز قبل داده بودم ولی متاسفانه الان متوجه شدم که ظاهرا مشکلی پیش اومده و تایید و منتشر نشده .
بر خلاف تصور شما من فکر میکنم احتمال اینکه این لرزش و صدا از گیربکس باشه خیلی ضعیفه . من فکر میکنم بهتره اول متعلقات اگزوز و عایق های حرارتی اگزوز که روی بدنه نصب هستن رو چک کنید . شاید برخورد چیزی به زیر ماشین باعث این مشکل شده باشه ، در بعضی از موارد هم بستن سینی زیر موتور باعث همچنین اشکالی میشه . معمولا گیربکس همچین صدایی رو به دسته دنده منتقل نمیکنه . توصیه میکنم یه تعمیرکار با دقت این اشکال رو روی چال سرویس ببینه
فرزاد
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندس عزیز
ی ماهی هست که جیلی gc6اتومات از کرمان موتور گرفتم از همون اول توو حالت خلاص یا پارک صدایی توو کابین می اومد فک کردم از موتور ماشینه بعدش متوجه شدم از گیربکسه ی صدای بم که بردم نمایندگی گفتن صدای پمپ خلأ است و طبیعیه . توو حرکت این صدا حذف میشه و دیگه هیچ صدایی نداره سؤالم اینه آقای مهندس حالا این صدا طبیعیه یا خیر؟ ممنونم از شما و پاسخ های صبورانه ات.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز پاسخ شما رو چند کامنت پایین تر دادم . بله صدا طبیعیه
فرزاد
ممنونم آقای مهندس پاینده باشید.
ردونا
سلام
وقتتون بخیر
سوالم برخلاف بقیه تکنیکی نیست
ازتون راهنمایی میخواستم
حدود ۶-٧ سالی هست که بنا به دلایلی اصلا رانندگی نکردم
فکر کنم چیزی هم یادم نمونده باشه ????
الان هم دارم دنده اتومات میخرم
و قصد دارم مجددا برم برای اموزش….
ایا با یک فردی که بهم اموزش دنده اتومات بده کافیه؟
ایا نیازی به اموزش با دنده دستی هست؟
سپاس فراوان از وقتی که میگذارین
مسعود جعفری پور
با درود
دوست گرامی رانندگی فقط دنده عوض کردن نیست . گرچه مهارت کار با کلاچ هم خیلی مهمه که تو ماشین اتومات لازم نیست ولی مهخارت های دیگه ای هم وجود داره که باید حتما تمرین کنید
فرزاد
با سلام خدمت مهندس عزیز
ماشین جیلی gc6 گیربکس سی وی تی اتومات داره, فقط توو حالت خلاص یا پارک صدایی داخل کابین میاد بردم نمایندگی گفتن از پمپ خلأ و طبیعیه
آقای مهندس عزیز خدمت شما عرض کنم این صدا طبیعیه؟ توو حرکت هیچ صدایی نداره. ممنونم از پاسخ گویی شما
مسعود جعفری پور
با درود
بله درست گفتند و تا حدود زیادی طبیعیه . جای نگرانی نیست
کریم
سلام جناب مهندس موقعی که ماشین سرده وقتی دنده رو از Nبه Dیابرعکس جابجا میکنم صدای تقه میاد .آزرا..ممنون راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با دزود
دوست عزیز تقه یا تعویض شدن دنده با تکان اگر همراه با صدای غیر طبیعی نباشه در حالت سرد طبیعیه . اگر دنده با تاخیر و تقه جا میره مشکل میتونه از کیفیت روغن یا ضعف پمپ باشه
کریم
جناب مهندس ممنون میشم اگه روغن مناسب ازرا۲۰۰۸رو معرفی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
من روغن های داخلی با برند داخلی رو پیشنهاد میکنم با ویسکوزیته ۱۰-۴۰ بریزید و هشت هزار کیلومتر رانندگی کنید.
من نمیتونم برندی رو توصیه کنم ولی براتون ایمیل میکنم
حسن
با سلام و عرض ادب
لطفا در مورد نوع و برند روغن مناسب برای ماشین مگان ۲۰۰۰ گیربکس اتوماتیک (مدل ۱۳۸۸) و مدت کارکرد آن جهت تعویض روغن راهنمایی نمایید.
همچنین برای دوغن واسکازین گیربکس و زمان تعویض آن.
با تشکر فراوان از راهنماییهای ارزشمند شما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اولا مشخص نکردید که روغن موتور یا گسربکس ، ثانیا گیربکس اتوماتیک واسکازین نداره ، روغن هیدرولیک داره . در هر صورت براتون ایمیل میکنم .
حسن
سلام
ممنون از توجه و دقت نظر شما
سئوالم هم براى روغن موتور و هم براى روغن هیدرولیک گیربکس مى باشد (نوع روغن و مدت زمان تعویض آن براى مگان ٢٠٠٠ اتومات)
با سپاس فراوان
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من بدلیل مسائل حرفه ای اینجا برندی رو پیشنهاد نمیکنم. زمان تعویض روغن گیربکس برای اتومبیل شما ۵۰۰۰۰ کیلومتر و برای روغن حداکثر ده هزار کیلومتر . برند پیشنهادی خودمو براتون ایمیل میکنم
ابوالفضل
سلام
ال نود دارم مدل ۸۹ حدود یکساله که لنت ترمز جلو درحالت ازاد بازم درگیری خفیفی با دیسک داره انقدری نیست که رینگ داغ بشه ولی ماشین کاملا ازاد نیست مثلا وقتی پشت چراغ ترمز را رها میکنم ماشین هیچ حرکتی ندارد این درگیری را روی جک چک کردم چرخ ماشین من با فشار دو دست نیم یا حداکثر یک دور میچرخه درحالیکه برای یک ماشین سالم با همان فشار سه دور میچرخه مکانیکا چیزی سر در نیاوردن سیلندر و لنت عوض شد تاثیر نداشت بوستر سازم گفت از بوستر نیست دیسکم بردم تراش یه روز خوب بود ولی بازم همان شد ایا میتونه مال کالیپر باشه چون یک مکانیک بسیار دانا برای دراوردن میل پلوس چرخی که بیشتر این حالتو داره از حرارت استفاده کرده بود
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با توجه به توضیحاتتون و کارهایی که انجام دادید ، پر بودن بیش از حد روغن ترمز یا گرفتن سوپاپ هوای درب مخزن ترمز و یا نداشتن خلاصی پدال ترمز تنها مواردیه که میتونه وجود داشته باش . وقتی پاتون رو روی ترمز میگذارید باید یه خلاصی حدود یک سانت داشته باشه . بعضی مواقع تعویض استپ ترمز زیر پا یا استفاده از بعضی قفل های پدال باعث این اشکال میشه . البته بوش های سیلندر هم خیلی مهمه که میگید کل سیلندر رو تعویض کردید
ابوالفضل
شرمنده مرامتان که با حوصله پاسخ دادید خدا عمرتون بده نمیدونستم درپوش مخزن سوپاپ داره ایا این گرفتگی میتونه توی پمپ ترمز لوله ها و شلنگها هم باشه ببخشید که زیاد میپرسم دغدغه ام بخاطر اینه که دارم میفروشمش ولی هنوز نتونستم درستش کنم نمیخام این مشکل رو برای صاحب بعدیش به ارث بزارم ممنون برادر
ابوالفضل
منظورتان از پر بودن بیش از حد روغن چیه پر بودن مخزن یا پر کردن موقع هواگیری
مسعود جعفری پور
با درود
یعنی مخزن روغن ترمز جایی برای هوا نداشته باشه
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تو ماشین های خیلی قدیمی شلنگ های ترمز هم میتونن این مشکل رو ایجاد کنن ، اما تو ماشبن شما فقط مواردی که عرض کردم به ذهنم رسید.
حسن
سلام
من ساندرو اتومات دارم و ۶ هزارتا راه رفته.
تازگی احساس میکنم وقتی ماشین از ۲ به ۱ معکوس میده یه تقه میکنه انگار که یهو زده باشی رو ترمز.
این مشکل زمانی رخ میده که دارم سرعت کم میکنم و دور موتور روی ۱ میاد.
مسعود جعفری پور
با درود
متاسفانه گزارش این اشکال فقط به بنده بیش از صد مورد داده شده و ظاهرا این مساله بین ساندروها و ال نود های اتوماتیک شایع است . وقتی یه همچین اشکالی تو اتومبیلهای کم کار کرد هست نمیشه در موردش نظری داد ولی اگر مقداری کار کرده بود بهتون میگفتم اشکال از شیر برقی های بالای گیربکس هست.
حسن
ممنون از پاسختون.
الان با توجه به این که می فرمایید شایع است لازمه ببرم نمایندگی یا اشکال مهمی نیست و بهش اهمیت ندم فعلا؟
مسعود جعفری پور
با درود
فکر نمیکنم مراجعه به نمایندگی تاثیری داشته باشه ولی رفتنش ضرر نداره
محمد
با سلام خدمت آقای مهندس
بنده خودروی x22 cvt دارم وقتی خودرو را در حالت D قرار می دهم و می خواهم شروع به حرکت کنم ماشین خاموش میشه اگر امکان داره نظر جنابعالی را می خواستم بدونم
با تشکر – محمد
مسعود جعفری پور
با درود
باید توضیح میدادید که منظورتون اینه کلا ماشین غیر قابل استفاده شده و خوابیده؟ یا اینکه با مقداری گاز بیشتر حرکت میکنه. اگر مورد اول باشه که دلایل متعددی میتونه داشته باشه ، از قفل کردن بلبرینگ چرخها تا اشکال گیربکس . اما اگر مورد دوم باشه که احتمالا اینطوره ارتباطی به گیربکس نداره و اشکال میتونه از سیستم سوخت رسانی باشه که با دیاگ مشخص میشه . البته معمولا این اشکال رو دریچه گاز در مدل بالاها و استپر موتور در مدل پایینها ایجاد میکنه .
مشکبار شکر
سلام .من شهرستانی ام. از مشکین شهر . می خوام ال نود بخرم. اتومات بهتره یا معمولی.
مسعود جعفری پور
با درود
به نظر من معمولی بگیرید. چون شهرستان هستید و تو تهران هم هنوز خدمات خوبی برای گیربکس اتوماتیک ارائه نمیشه
مشکبار شکر
با سپاس از پاسخ شما و عرض خسته نباشید. عمر و دوام ال نودهای اتومات و دنده ای با هم برابر است . یا آیا اتومات ها به اندازه دنده ای ها دوام دارند؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متاسفانه من در این مورد آمار دقیق ندارم ، قاعدتا اگر از گیربکس اتوماتیک درست استفاده بشه زمان بیشتری طول میکشه تا به تعمیر نیاز پیدا کنه . البته این تو شرایط عادیه . من مواردی دیدم که از ابتدا اتومبیل های مونتاژ داخل مشکل داشتن و مدتها معطل تعمیر شدن
پرنیا
سلام وخسته نباشید
من ساندرو استپ وی اتومات جدیدن گرفتم درسربالایی تند مثل خیابانهای الوند و منطقه ولنجک یا شیب تند پارکینگ ماشین درحالت d به عقب برمیگرده
لطفن علتشو بفرمایین و اینکه چجوری ماشینو نگه دارم با گاز دادن یا کشیدن ترمز دستی
ممنون میشم جوابو به ایمیلم بفرستید
مسعود جعفری پور
با درود
طبیعیه که ماشین با دور آرام به عقب میره ، درست مثل اینکه با ماشبن دنده ای تو همون شیب بدون گاز نیم کلاچ کنید. اینکه باید چکار کنید به مهارت و سرعت عمل شما بستگی داره ، باز هم درست مثل کسانی که در همون سر بالایی ها برای حرکت از ترمز دستی استفاده میکنن و کسایی که سرعت عمل در نیم کلاچ دارن . باید بلافاصله بعد از برداشتن پا از روی ترمز تا حد لازم گاز بدید که ماشین به عقب نره .
به خاطر همین مشکل اکثر ماشین های شاسی بلند جدید سیستم هلد دارن که در شیب های زیاد به عقب نرن
پرنیا
با تشکر از وقتی که گزاشتین جناب مهندس جعفری پور
آیا سیستم هولد بعنوان یک آپشن میشه به ماشین ساندرو استپ وی اتومات اضافه کرد یا خیر؟
اگر بجای گاز دادن با ترمز دستی ماشینو کنترل کنم در سربالایی با شیب تندبه گیربکس صدمه وارد میشه؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر ، این سیست هلد مربوط به اتومبیل های چهارچرخ شاسی بلنده و برای شیب های زیاد طراحی شده . البته شاید در آینده چیزی مشابه بصورت ابتکاری ساخته و عرضه بشه اما فعلا وجود نداره.
کنترل کردن با ترمز دستی هیچ اشکالی نداره به شرط اینکه فقط تا حدی گاز بدید که ماشین تمایل به حرکت پیدا کنه و در صورتی که گاز زیاد ندید به گیربکس فشاری نمیاد.
رامین
سلام ببخشید تو اچ ۳۰ کراس وقتی با دندهd حرکت میکنم ت سرعت کم و دنده پایین موقع ای که پام رو از رو گاز بر میدارم تا سرعتم کم بشه و دوباره گاز میدم احساس میکنم دور موتور با دنده هماهنگ نیست و باعث به وجود امدن یه صدای خیلی کم و لرزش کم موتور میشه.مشکل از رانندگی من هست یا گیربگس
مسعود جعفری پور
با درود
این مساله ارتباطی با رانندگی شما یا گیربکس نداره . یا کارکرد ماشین خیلی کمه و هنوز موتور آبندی نشده یا بنزینی که زدید اکتان پایینی داره . با بنزین سوپر تست کنید .
رامین
سلام مهندس خیلی ممنون از راهنمایی شما .بله ماشین من هنوز ۱۰۰کیلومتر بیشتر کار نکرده و بنزین هم بهش زده نشده.ممنون میشم اگه بابت اببندی ماشین هم راهنماییم بکنید.
مسعود جعفری پور
با درود
هیچ ملاحظه خاصی لازم نیست . فقط باید منتظر بمونید که کیلومتر بالای پنج هزار بره تا همه چیز به بهترین حالت در بیاد
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تو ماشین دنده اتوماتیک نسبت دنده ها خیلی متفاوته و بدلیل وجود توربین گشتاور موقع درگیری اولیه هر دنده زیاد میشه . اغلب اتومبیل های اتوماتیک مخصوصا قدیمی ها دنده کمتری دارن . مزدا ۳ ، مزدا ۳۲۳، هیوندای سوناتا ، آوانته ، پژو ۲۰۶ همه چهار دنده هستن ، ولی دنده ها تقسیم شدن بهمین خاطر دنده ها به نسبت سرعت بیشتری میرن .
محمد
سلام ببخشید اینکه میگن برلیانس اچ۳۲۰ چهار دنده اتومات هستی ینی چی?
شتاب ماشین کم نیس تو چهار دنده?
اصن چن تا راه میره ?
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز سیستم گیربکس اتوماتیک با دنده ای خیلی تفاوت داره . چهار دنده بودن دلیل بر کمتر بودن شتاب نمیشه ، ممکنه تو یه ماشین بخاطر موتور ضعیف تر چهار دنده بودن شتاب رو کمتر کنه و تو ماشین دیگه بخاطر اینکه سرعت تقسیم میشه و دنده یک و دو سرعت بیشتری میرن بخاطر فواصل تعویض دنده تو دنده ای شتاب بیشتر بشه . در کل نمیشه اینجوری نظر داد و هر ماشینی رو باید با خودش مقایسه کرد . ماشین ها هشت سیلندر آمریکایی قدیمی با سه دنده شتاب به مراتب بیشتری نسبت به اتومبیل های پنج دنده امروزی داشتن . الان گیربکس هایی ساخته شده که اصلا حالت دنده ندارن و دایرکت درایو هستن و شتاب خیلی زیادی هم دارن
حسن
با سلام خدمت آقای مهندس عزیز
سوالی داشتم خدمتتون
تازگی ساندروی اتومات تحویل گرفتم میخواستم بگم زمانی که آروم رانندگی میکنیم تو سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت دنده تو موقعیت دنده ۴ قرار میگیره و با دور موتور ۲ به حرکت ادامه میده آیا در این حالت دنده مرده نمیشه و ضرری برای موتور نداره؟
و ایا گیربگس اتومات حالتهای دنده در وصعیت ۲٫۵ ویا ۳٫۵ داریم البته بعضی از دوستان در این مورد گفته بودن گفتن از شما بپرسم آیا صحت داره یا نه؟سپاسگذارم
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بخاطر همین مساله است که عمر موتور در اتومبیل های گیربکس اتوماتیک بیشتره ، گیربکس اتوماتیک موقعی که نیاز به شتابگیری نداشته باشه تا حد امکان از دنده سبکتر استفاده میکنه ولی به محض گاز دادن باندازه لازم معکوس میده ، ممکنه از چهار به یک بره . گیربکس مکانیزم کنترل خلأ داره که دقیقا میدونه کی باید دنده مستقیم و معکوس بده پس بهتره بهش اطمینان کنید .
دنده ۲/۵یا ۳/۵ مربوط به گیربکس های cvt یا متغییر پیوسته است و تو اتوماتیک های معمولی معنایی نداره
ناشناس
سلام. من هیچ سوالی نداشتم ولی کارتان در پاسخ دادن به تمام سوالات واقعا درسته. خدا شما و خانواده ی محترمتان را حفظ کند.
امین
با سلام خدمت مهندس عزیز
من میخوام خودرو ساندرو بگیرم. نمیدونم گیربکس اتوماتش قابل اعتماد هست یا نه. خیلی ها میگن اتوماتش زود به مشکل میخوره و صدا میده و …
شما اتوماتش رو پیشنهاد میکنید یا دستی؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من بخاطر سیاست کاری اینجا در مورد هیچ اتومبیل یا برندی نظر سلیقه ای نمیدم . نظرم رو براتون ایمیل میکنم
امین
ممنون میشم
علی
سلام مهندس، من h30 کراس دارم، میخواستم بدونم برای رفتن به وضعیت ۲ یا L که دو نوع حالت دستی دنده این نوع ماشین هست چیکار کنم، به طور مثال در جاده هستم و یه دفعه ای به یه سر بالایی یا سراشیبی تند میرسم، آیا وسط جاده کامل باید توقف کنم بعد برم تو حالت ۲ یا L ؟ یا نه میتونم همینجوری برم تو اون دو وضعیت
مسعود جعفری پور
با درود
جواب سوال شما تو مقاله با تاکید و تکرار هست .
لازم نیست ترمز بگیرید ، توقف کنید یا حتی گاز رو رها کنید . فقط باید نسبت دنده با سرعت رو مثل ماشین دنده ای رعایت کنید . تو ماشین شما درایو هم دنده چهار هست هم با روشن شدن چراغ o/d دنده سه . اگر از حالت d زمانی که اور درایو خاموش هست به ۲ برید انگار از دنده چهار به دو رفتید ، بنابر این باید سرعت رو رعایت کنید .
علی
سپاس از توضیح کاملتون
مسعود
سلام مهندس عزیز ال ۹۰ اتومات پلاس دارم. در حالت نرمال ماشین شروع به حرکت میکنه علت چی میتونه باشه به نظر شما
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز متوجه منظورتون نشدم! یعنی چی در حالت نرمال؟
مسعود
یعنی روی حالت n که خلاص هست
مسعود جعفری پور
با درود
خوب فرمودید نرمال! حالت N به معنی نترال یا خنثی هست که همون خلاص معنی میده.
این حرکت که میفرمایید اگر در حالت سرد هست مثل صبح تو فصل سرد تا حدی طبیعیه البته تو جای صاف مثل موزاییک یا کف پارکینگ . البته در صورت استاندارد بودن روغن این اتفاق نباید بیفته . اگر حرکت واقعی هست یعنی گاز بدید ماشبن حرکت میکنه اشکال از نشتی سوپاپ کنترل وضعیت دنده است که تو مجموعه کنترل هیدرولیکی سوار شده
مسعود
منظورم حالت Neutral بود عذر میخام
حمید
باسلام و روزبخیر ، بنده خودروی ساندرو گرفتم که از کارخانه تحویل گرفتم در تعویض دنده از ۱ به ۲ تکون میده ، ایراد از چی میتونه باشه ؟ ممنون از راهنماییتون
مسعود جعفری پور
با درود
دوست گرامی تا جایی که بنده اطلاع دارم این مساله در ساندرو طبیعی هست و بعد از مدتی کمرنگدتر میشه . ده ها نفر تا امروز این مساله رو بیان کردن
حمید
خیلی ممنون و متشکر از راهنماییتون ، فقط حدودا بعد از چقدر کارکرد این ایراد برطرف میشه ، سپاس ??
مسعود جعفری پور
با درود
با عرض معذرت ، بخاطر اشکال فنی در اثر بروزرسانی سیستم کامنت شما و جواب بنده منتشر نشده .
دوست عزیز بعد از حدود ده هزار کیلومتر این اشکال تا حدود زیادی کمرنگ میشه ولی در کل تو این ماشین تعویض یک به دو تا حدی همراه با تکان و ضربه است .
امین
مهندس جان سلام خسته نباشی
تو جاده های مانند هراز یا چالوس که سراشیبی زیاد داره تو این سر پایینی ها با دنده D خودکار حرکت کنیم یا با دنده دستی ؟
کودمش بهتره ؟
مسعود جعفری پور
با درود
پاسخ سوال شما در مقاله هست . باید با دنده دستی رانندگی کنید
امین
سلام وقت بخیر
بنده قصد خریدخودروی اتوماتیک را دارم ولی تاکنون تجربه رانندگی با گیربکس اتوماتیک را نداشتم شما خودروی اچ سی کراس را توصیه میکنید. و این که گیربکسش ژاپنیه یعنی واقعا خوبه؟
مسعود جعفری پور
با درود
اچ سی کراس در کل ماشین خوبیه و به فیمتش می ارزه . نباید توقع ماشین صد میلیون تومنی ازش داشته باشید احتمال داره در ابتدا اشکالات جزئی داشته باشه و مجبور بشید به نمایندگی مراجعه کنید . که اگر اینچنین شد فقط نمایندگی مرکزی یادگار ببرید
امین
سلام ممنون از پاسخ شما
گیربکسش چطور، ممکنه با توجه به شرایط من که تجربه رانندگی با اتومات راندارم اذیتم کنه ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
یکی از نقاط قوت این ماشین گیربکس اتوماتیک خوبیه که روش نصب شده . نگران نباشید
امین
سپاس✋
مصطفی
ضمن قدردانی و سپاس مجدد.من مسیرروزانه رفت وآمدم علاوه بر طولانی بودن، سرعتگیرهم خیلی زیادداره و ماشین به دفعات زیادبین دنده سه و چهار و دو درحال تعویضه میخواستم بدونم این اتفاق باعث خرابی یا به صدا درآمدن گیربکس نمیشه،اگه مقدوره راهکاری جهت استهلاک کمتر پیشنهاد بدید.ممنون ماشین چانگانcs35
مسعود جعفری پور
با درود
بهر حال گیربکس اتوماتیک برای تعویض اتوماتیک ساخته شده ، اگر سرعت جوری هست که امکان داره همونطوری کن تو مقاله توضیح داده شده با دنده ای برید در حالت دستی که گیربکس مجبور به تعویض نشه .
محمد
مهندس جان من L90 اتومات ۹۶ دارم ، موقع تعویض دنده از ۱ به ۲ گیربکس یک تقه میزد (بدون صدای دسته موتور) برای رفع این حالت من سره باطری رو ۵ دقیقه برداشتم که ecu ریست بشه. بعد از اون دنده ها به نرمی عوض میشد ولی بعد از چند روز مجددا به حالت قبل بزگشت.
ممنون میشم راهنمایی کنید که چطور میشه اون نرم عوض شدن دنده رو ثابت نگه داشت.
مسعود جعفری پور
با درود
باید دیاگ بزنید که مشخص بشه چه سنسوری اشکال داره ، مشخصه که با برداشتن سر باطری خطا پاک میشه و تا وقتی اون قطعه که احتمالا سنسور سرعت گیربکس هست خطا نندازه درست عمل میکنه. به محض خطا دادن دریک قسمت کامپیوتر بخاطر اینکه دچار اشکال نشه اون قسمت رو قطع میکنه ،
حمید
با سلام من هم دقیقا همین مشکل رو دارم ، یعنی باید سنسور سرعت رو عوض کنم
سعید
سلام- اتومبیل اچ سی کراس دارم-در حالت d و بیشتر از آن در حالت o/d ، در حین حرکت مثلا وقتی دور موتور بین ۱ و ۲ میباشد اگر پا را از روی پدال گاز بردارم تا اتومبیل با دور موتور موجود به حرکت ادامه دهد، دور موتور کم و زیاد میشود یعنی عقربه دور موتور بین ۲ و ۱ نوسان میکند و وقتی دوباره گاز میدهم این نوسان برطرف میشود.برای نوسان دور موتور به نمایندگی تهرانپارس و مرکزی شماره ۱ مراجعه کردم. هر دو گفتند طبیعیه و همه اتومبیلهای دنده اتوماتیک اینطوری هستند.ولی من قانع نشدم. به نظر شما اشکال از کدام قسمت اتومبیل میباشد که بهشون بگم. با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
نه خیر طبیعی نیست . این اشکال رو سری اول اچ سی کراس دارن و نمایندگی مرکزی یادگار امام تا چند ماه پیش درست میکرد . اگه گفتن طبیعی هست احتمالا وقت نداشتن! باید اصرار کنید .
سعید
سلام-امکان داره بگید مشکل از کدام قسمته تا خودم بهشون بگم و تاکید کنم؟با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من کامنت شما رو چند روز قبل خوندم و پاسخ دادم ولی متاسفانه بدلیل اشکال فنی که هرزنامه ها ایجاد کردن پیام شما تایید و پاسخ من ارسال نشده . اگر اشکالی که توضیح دادید دقیقا همونی باشه که من فکر میکنم ، یعنی در هنگام حرکت وقتی گاز رو رها میکنید و دور موتور از دو هزار پایینتر میاد نوسان پیدا میکنه و ماشین باصطلاح دل دل میکنه ، و این مساله تو دنده سنگین مشهود تر و دنده های بالاتر کمرنگ تر باشه . اشکال از دریچه گازه . درحقیقت باید دریچه گاز اصلی روی ماشبن بندازید که قیمت نسبتا بالایی داره ، اگر برید نمایندگی یادگار و قسمت مشتریان شکایت کنید مجبور میشن براتون درست کنن
محمد
سلام اقای مهندس شما جایی گاراژی دارید که مخصوص گیربکس اتومات باشه ممنون میشم جواب بدید
مسعود جعفری پور
با درود
متاسفانه در حال حاضر خیر
محسن
مهندس عزیز من ال ۹۰ اتوماتیک ۹۶ دارم هر چند مدت وقتی پارک میکنم وبعد از مدتی که برای سوار شدن میام هم در دنده p وهم در دنده d ماشین میلرزه وچند ثانیه حتی چند دقیقه لرزش ادامه داره تا ترمز وتغییر دنده با توجه به ۱۰ هزار کارکرد چرا ماشین اینتوری میکنه
مسعود جعفری پور
با درود
اگر تو دنده p هم لرزش داره مسلما اشکال از تنظبم دور آرام موتوره ، پیشنهاد میکنم ecu موتور رو یکبار ریست کنید . توجه داشته باشید که ریست با پاک کردن خطا فرق داره . اگر مشکل همچنان ادامه داشت در صورت برقی بودن دریچه گاز اشکال از دریچه گاز و در صورت سیمی بودن اشکال از استپر موتوره . البته در صورتی که لرزش همراه با پایین بودن و نوسان دور موتور همراه باشه . در غیر اینصورت مشکل میتونه از دسته موتورها یا حتی اگزوز باشه
مصطفی
با سلام
خدمت جناب مهندس جعفری پور خیلی مخلصیم
مسعود جعفری پور
با درود
خدمت پسر عموی عزیزم . ممنون از لطفت مصطفی جان
محمد
سلام
روغن موتور برای l90 اتوماتیک از چه برندی استفاده کنم؟
و در چند هزار باید تعویض کنم؟
مسعود جعفری پور
با درود
فارغ از نوع روغن، با ال نود حداکثر میتونید هشت هزار کیلومتر در شهر رانندگی کنید. من روغن های معتبر ایرانی ۱۰-۴۰ پیشنهاد میکنم ، چوپ روغن های با برند خارجی اغلب کارگاهی و بی کیفیت هستن .
فرزاد
سلام
جناب مهندس ، میخواستم بدونم که اگه بهر دلیلی بعد از برخورد شدید و یا ضعیف به یک مانعی ، پا بر روی پدال گاز ثابت بمونه ، گیربکس اتوماتیک چه واکنشی انجام میده ؟
آیا مثل گیربکس معمولی که سرعت به صفر میرسه ماشین خاموش میشه به جایی تکیه بده ونتونه جلو بره خاموش میشه ؟ (در حالی که پا بروی پدال گاز هستش)
اگه کسی در حین رانندگی بیهوش بشه و پا روی پدال گاز بمونه ، ماشین به هر چی برخورد کنه همینجوری به راهش ادامه میده ؟
مسعود جعفری پور
با درود
اگر پا روی پدال باشه ماشین خاموش میشه درست مثل دنده ای . حتی یه تستی هست برای گیربکس اتوماتیک بنام تست استال که البته توصیه نمیشه ولی قدیما مرسوم بود برای تست توربین ترمز رو نگه میداشتن و تو دنده گاز میدادن و باید ماشین بلافاصله خاموش میشد که نشون میداد گیربکس سالمه. گیربکس اتومات از این نظر کاملا مثل دنده ای عمل میکنه
محسن
سلام .تیگو ۵ دارم . گاهی اوقات که مدتی در حالت روشن ماشینم متوقف است و مجددا میخوام حرکت کنم ماشین گاز نمیخوره و حرکتش در حده هول دادن ۲ نفر است و یهو شوک بهش وارده میشه و گاز میخوره. گاهی اوقات هم وقتی ماشینو روشن میکنم چراغ چک روشن میشه و موتور بد کار میکنه .مثله تک کار کردن. دیاگ هم هیچ خطایی بالا نمیاره. و با چند بار خاموش روشن کردن ماشین چراغ چک دیگه نمیاد و موتور اوکی کار میکنه. بعضی اوقات تو حالت روشن و ایستاده بدونه چراغ چک روشن شدن موتور یهو بد کار میکنه و از اگزوز صدای قوب قوب میاد. شمعو وایرو هم عوض کردم. لطفا شرح ایراد؟گاهی هم وقتی سرعتم تو ترافیک در حده ۵ یا ۱۰ میشه وقتی مجدد میخوام گاز بدم که سرعت بگیرم ماشین گاز نمیخوره و با فشار متناوب من یهو ماشین اصطلاحا خون به مغزش میرسه و گاز میخوره و اوکی میشه. باتری هم اوکیه. تا حالا هزار بار دیاگ زدم هیچ خطایی نیومده. و هیچ چراغ خاصی تو صفحه نداشتم. فقط یه وقتایی چراغ چک.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من برای اینکه پاسخ شما رو بدم چون خودم اطلاعات زیادی در مورد تیگو نداشتم . ریپیر منوال تیگو رو خوندم و کمی با این ماشین سر و کله زدم .
حالا با توجه به تمام این توضیحات فکر میکنم اشکال ماشین شما باید از سنسور اکسیژن باشه
mohamad kazemi
سلام، با تشکر از مهندس جعفری پور بابت پاسخ به سوالات.
جناب مهندس من ویتارا فیس لیفت اتومات دوهزار و چهارصد دارم، یک سوال داشتم، وقتی کارکرد ماشین سی صد کیلومتر بود و هنوز آببندی نشده بود دو مرتبه در حد چند ثانیه با سرعت صدوچهل تا حرکت کردم، میخواستم بپرسم با توجه به آببندی نبودن خودرو دچار مشکل نشده؟
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید این جریان آببندی به اون شکل که نباید به ماشین فشار بیاد مربوط به پنجاه سال قبله که بخاطر دفیق نبودن دستگاه های تراش همه قطعات متحرک رو سفت تر میگرفتن که بعدا لق نشه . الان آبندی به اون معنا فقط تو یک پنج دقیقه اول روشن شدن موتور شاید معنی داشته باشه که تو کارخونه انجام میشه . الان فقط برای روان شدن تمام قطعات متحرک اونم بخاطر نو بودن باید چند هزار کیلومتر رانندگی کرد تا ماشین به بهترین وضعیت مصرف سوخت و نرمی و… برسه و نیاز به مراقبت خاصی نداره فقط اوایل کمی مصرف بالاتره و آمپر آب بالاتر میره . اصلا نگران نباشید
محمد
باسلام میشه بگید چطور میشه با گیربکس اتومات تیک اف یا همون بکسواد کرد ؟
مسعود جعفری پور
با درود
تیک آف با هر نوع اتومبیل و گیربکسی بجز ضرر برای ماشین نتیجه ای نداره . تنها چیزی که تقریبا دچار مشکل نمیشه همون لاستیک هست که بکسباد میکنه چون اصطکاک لاستیک تو سرعت های بالا و پیچ تو همون حده . تو گیربکس اتوماتیک چون کلاچ نداره عملا فقط با گاز دادن ناگهانی در صورت بالا بودن قدرت موتور تیک آف میکنه که برای توربین ، اسپراکها ، کلاچ جلو و کلاچ کمکی (در صورت وجود) بسیار مضره . تو ماشین دنده ای هم که به کلاچ فشار میاد و مواردی مثل دسته موتورها، پلوس ها، طبق ها کمک ها و دیفرانسیل در هر دو نوع اتومات و دنده ای خیلی زود آسیب میبینن
امیر
سلام وقتتون بخیر
از این همه پاسخ به موقع شگفت زده شدم واقعا ممنون
من خودرو ساندرو اتوماتیک دارم
مشکلاتم اینهاس
یک ماشین رو که روشن میکنم دور موتور زیر هزاره ! روی پونصد هست
حتی توی ترافیک هم باشم و ماشین توقف داشته باشه دور موتور زیر هزار و روی پونصد میاد
دوم ماشین قبل حرکت احساس میکنم اتاقش صدا میده و یا وقتی دستی رو میکشم این صدا بیشتر خودشو نشون میده
راه حل چیه!؟
سوم مصرف سوختم با کارکرد بیست هزار روی ۹٫۸
درصورتیک تا همین دو هفته پیش ۸٫۸ بود
چه کار کنم کم بشه
و سوال اخر زمان تعویض روغن با توجه به روغن موتور elf ک مال خودشه روی ده هزارتا خوبه یا نه؟!
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز دور موتور ساندرو معمولا بین صفر و هزار قرار میگیره که البته بمعنی پونصد دور نیست و حدود هشتصد و پنجاه دوره . درست مثل ماشین هایی که کیلومترشون از ده شروع میشه . حتی اگر پونصد هم باشه جای نگرانی نیست چون تو همه ساندرو ها همینطوره. در مورد صدا متاسفانه به این شکل و بصورت حدسی نمیتونم نظر مفیدی بدم . معمولا اینجور صداها از متعلقات اگزوز هست . البته اگر موقع حرکت فشار پا رو خیلی آروم از روی ترمز بردارید ترمز یه صدای عجیب قرچ قرچ میده که صدای اصطکاک بین لنت و دیسک هست .
در مورد مصرف بنزین با توجه به نو بودن ماشین توصیه میکنم دستکاری نکنید ، مصرف بالا تو ماشین شما میتونه بدلیل کثیفی یا غیر استاندارد بودن هواکش ، پایین بودن اتفاقی بنزینی که زدید . چون خیلی از پمپ بنزین ها مقداری گازوئیل قاطی بنزین میکنن . و از همه مهم تر بطور کلی مصرف بنزین با سرد شدن هوا بالا میره و کاملا طبیعیه، هر چقدر هوا سردتر بشه مصرف بالاتر میره . من توصیه میکنم حتما صبح ها اجازه بدید چند دقیقه ماشین گرم بشه، هم بخاطر موتور هم مصرف سوخت .
در مورد روغن موتور هم راستش من شخصا روغن موتور الف رو قبول ندارم . کارخونه های فرانسوی هر شرکتی که بیشتر پول بده روغنش رو پیشنهاد میکنن یه زمانی اسو بود یه زمانی توتال و الف که هیچکدوم هم تو ایران اورژینال نیستن و در حد مارکی هستن که روی تیشرت ها دوخته میشه . مخصوصا روغن الف که بیشتر از هر روغنی نوع حتی نوع ایرانیش هم چند رقم تقلبی داره .کارکرد ده هزارتا هم برای روغن موتور ساندرو زباده ، تفاوتی هم نداره چه روغنی باشه ، بهتره تا هشت هزار تا تعویض کنید. پیشنهادم در مورد روغن رو براتون ایمیل میکنم
مجید
با سلام
در گیربکس cvt در حالت تعویض دنده دستی باید پا را از روی گاز برداشت یا نیازی به این کار نیست.
مسعود جعفری پور
با درود
نیازی نیست برداشتن از گاز یا ترمز گرفتن .
فریدون
سلام توسان ۲۰۱۷ دارم ۶۰۰۰تا کارکرده بعد از روشن کردن اولیه تو کیلومتر۳۰ یه صدا خفیف میده و قطع میشه دیگه نمیاد صدا تا اینکه خاموش بشه تو سرازیری هم خلاص چک کردم بازهم تو کیلومتر ۳۰ صدا میده قاعدتا نباید از گیربکس باشه
مسعود جعفری پور
با درود
فکر نمیکنم اینجوری بتونم کمکی کنم چون اینجور صداها باید شنیده بشه ولی با توجه به صدا تو خلاص بعید میدونم از گیربکس باشه
علی حسن زاده
با سلام و تشکر از مطالب جالب و آموزنده شما من یک x33sدارم ۲۰۰۰ کارکرد جدیدا زمانی که ماشین را در حالت dیاrمیذارم یه صدای ریز قرقر از ماشین میاد در ضمن صدا و مصرف بنزین ماشینم زیاد شده ممنون میشم اگه راهنماییم کنید امکان دارد جواب این سوال را هم بدید
مسعود جعفری پور
با درود
با توجه به توضیحات شما به نظر میرسه اشکال ارتباطی با موتور و گیربکس نداره و میتونه از اگزوز و یا قطعات محافظ حرارتی جنب اگزوز روی بدنه باشه
همایون
باسلام جناب آقای جعفری پور
خودروی تویوتا کمری ۲۰۱۶ روغن گیربکس اون حالا یا جهت گرم شدن یا خنک شدن از چه طریقی انجام میشود ؟
باتشگر
مسعود جعفری پور
با درود
از طریق چرخش روغن هیدرولیک مجاور آب رادیاتور
همایون
بسیار خوب و ممنون ولی در مدل ۲۰۱۶ از طریق رادیاتور آب انجام میشه یا از طرق دیگه مثلا رادیات جداگانه ، ممنون میشم کامل توضیح بدید سوال من روی مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هست .
مسعود جعفری پور
با درود
کمری ۲۰۱۶ برای خنک کردن رادیاتور جداگانه کوچیکی داره که بوسیله هوا خنک میشه . تو کمری های مدل پایین اون رادیاتور داخل رادیاتور آب کار گذاشته شده بود و باصلاح آب خنک بود . البته مدل های ۲۰۱۶ هم دو مدل رادیاتور جداگانه دارن و یه مدل مثل قدیمی ها که به نوع سفارش ماشین بستگی داره ، معمولا مدلهای سفارش عمارات رادیاتور خارجی دارن و مدلهای اروپایی رادیاتور آب خنک دارن .
علی حسن زاده
با سلام مجدد اگر امکان دارد در مورد گیربکسcvtو روش رانندگی با آن هم توضیحاتی بدهید و روغن مناسب برای این گونه گیربکسها وزمان تعویضروغن در ضمن روغن موتور مناسب x33sچیست
مسعود جعفری پور
با درود
رانندگی با گیربکس سی وی تی تو بیشتر موارد شبیه اتوماتیک معمولی هست ، ولی از اون جایی که ظرافت های خاص خودش رو داره به زودی مقاله ای در مورد این نوع گیربکس هم مینویسم . هر گیربکس سی وی تی بنا به توصیه کارخانه روغن مخصوص خودش رو داره چون بخاطر نوع اصطکاک زنجیر تسمه ای و حرارتی که تولید میشه با روغن هیدرولیک معمولی متفاوته