رانندگی با گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد اولین بار در سال ۱۹۴۱ در خودرو لوکس کادیلاک استفاده شد ، در آن زمان به دلیل کم بودن نسبی تعداد اتومبیل و ترافیک استفاده از این نوع جعبه دنده صرفا جنبه لوکس و تشریفاتی داشت اما به دلیل تقاضای زیاد در ایالات متحده بسرعت استفاده از آن عمومیت پیدا کرده و رو به گسترش رفت تا جایی که در اواسط دهه نود بررسی ها نشان داد نزدیک به هشتاد درصد رانندگان در ایالات متحده طریقه استفاده از جعبه دنده دستی را نمیدانستند زیرا آموزش و امتحان گواهینامه رانندگی با خودرو های گیربکس اتوماتیک انجام میشد
از دهه گذشته در ایران نیز تعداد اتومبیل های گیربکس اتوماتیک به سرعت رو به افزایش است. این در حالیست که آموزش و آزمایش گواهی نامه رانندگی همچنان با اتومبیل های گیربکس دستی صورت می گیرد. اکثر دارندگان اتومبیل های گیربکس اتوماتیک تصور میکنند رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک در فشردن پدال گاز و ترمز خلاصه می شود، از این رو در کوتاه مدت باعث صدمه به گیربکس اتومبیل خود می شوند. نکات زیادی در مورد رانندگی و نگهداری گیربکس اتوماتیک وجود دارد که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
علائم شیفتر دنده اتوماتیک
۱٫ P وضعیت پارک که به دنده پارک مشهور است . ( در این وضعیت موتور استارت میخورد)
۲٫ R وضعیت دنده عقب برای حرکت به عقب .
۳٫ N وضعیت خلاص گیربکس (در این وضعیت نیز مانند P موتور استارت میخورد)
۴٫ D وضعیت حرکت ، با انتخاب این حالت بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل حرکت میکند و دنده ها بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۵٫ ۴-۳-۲-۱ با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر میشود . مثلا انتخاب ۲ باعث میشود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید .
۶٫ L همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L به معنی low نشان داده میشود.
۷٫ (+M -) حالت manual یا تعویض دستی است ، در این حالت همانند گیربکس دستی میتوان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها نمود با این تفاوت که در صورت توقف اتومبیل دنده به حالت یک باز میگردد . در بعضی اتومبیل ها در حالت دستی در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز یا رد لاین دنده بصورت اتوماتیک تعویض میشود
۸٫ کلید O/D یا همان حالت over drive که در بعضی از اتومبیل ها وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد . اور درایو در حقیقت یک دنده اضافه همانند دنده پنج در اتومبیل های دنده ای است. در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال میشود و در اتومبیل های پنج دنده نیز کلید اور درایور مربوط به دنده پنج میباشد . علت نامگذاری اولیه اور درایور در گیربکس بیشتر شدن دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن است زیرا در گذشته که اکثر اتومبیل ها دارای محور محرک عقب یا دیفرانسیل عقب بودند در آخرین دنده که معمولا دنده چهار بود دور ورودی و خروجی گیربکس برابر میشد، بعدها دنده ای طراحی شد که دور خروجی گیربکس از دور ورودی آن بیشتر بود و اور درایو نام گرفت. بر خلاف تصور عامه روشن و خاموش کردن حالت اور درایو در سرعتهای پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری اتومبیل ندارد. این تصور اشتباه ریشه در فیلم های سینمایی و صحنه های ساختگی آنها دارد.
شروع رانندگی با گیربکس اتوماتیک
اگر برای اولین بار میخواهید با اتومبیل دنده اتوماتیک رانندگی کنید قبل از هر چیزی بخاطر داشته باشید که باید استفاده از پای چپ برای رانندگی را فراموش کنید زیرا پای چپ در رانندگی برای فشردن پدال کلاچ است که در اتومبیل دنده اتوماتیک وجود ندارد . استفاده از پای چپ در اتومبیل گیربکس اتوماتیک به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و در صورتی که همزمان در حال فشردن پدال گاز باشید قطعا گیربکس اتومبیل شما دچار آسیب جدی می شود .
روشن کردن موتور اتومبیل و حرکت
هنگام روشن کردن اتومبیل حتما پای خود را روی پدال ترمز بگذارید البته مکانیزم اکثر اتومبیل های امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمیشود اما بهتر است بعد از روشن شدن موتور نیز تا قبل از حرکت پا را از روی پدال ترمز بر ندارید . علت این توصیه صرفا بخاطر نکات ایمنی است زیرا در اتومبیل دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیری وجود ندارد و بجز حالت پارک شیفتر دنده بقیه دنده ها خلاص میباشند ، حال اگر آخرین باری که شما اتومبیل را پارک کرده اید سیم یا مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و اتومبیل در در حالت پارک قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور ، اتومبیل حرکت میکند و ممکن است باعث مشکلات جبران ناپذیری بشود . هر چند این احتمال ضعیف است اما قابل چشم پوشی نیست .
بعد از روشن شدن موتور حتی در هوای گرم بهتر است قبل از حرکت دقایقی را برای گرم شدن موتور منتظر بمانید، حرکت بلافاصله مخصوصا در هوای سرد باعث تعویض خشک و خشن دنده ها میشود که در اغلب اتومبیلها کاملا محسوس است، رعایت این نکته در طول عمر شیرهای برقی و مجموعه کنترل هیدرولیکی گیربکس موثر است. دنده پارک P برای گرم شدن موتور اتومبیل بهترین انتخاب است اما در صورت حضور در اتومبیل میتوان از حالت خلاص N نیز برای گرم کردن موتور استفاده کرد. هنگام تغییر وضعیت شیفتر دنده از حالت پارک P یا خلاص N به حالت حرکت D یا دنده عقب R باید پدال ترمز را نگه دارید ، گاز دادن به موتور و تعویض دنده در حالتی که دور موتور بالاست باعث آسیب فوری و جدی به قسمتهایی از گیربکس میشود و ممکن است گیربکس به تعمیر اساسی نیاز پیدا کند .
خصوصیات گیربکس اتوماتیک
بعد از انتخاب دنده با برداشتن پا از روی پدال ترمز اتومبیل به آرامی حرکت میکند و با فشار بر روی پدال گاز سرعت اتومبیل افزایش پیدا کرده و دنده ها به ترتیب عوض میشود. برای تعویض اتوماتیک دنده ها در گیربکس اتوماتیک هیچ نیازی به رها کردن یا کم کردن گاز وجود ندارد و گیربکس بوسیله مکانیزم کنترل دور موتور، دور موتور را هنگام تعویض دنده پایین آورده و با دنده بعدی یا قبلی هماهنگ میکند. بسیاری از افراد تصور می کنند در اتومبیل دنده اتوماتیک راننده اختیار عمل نداشته و دنده ها کاملا بدون دخالت راننده تعویض می شوند در صورتی که گیربکس اتوماتیک به دلیل نداشتن پدال کلاچ و لزوم رها کردن پدال گاز عمل تعویض دنده مستقیم یا معکوس را با دخالت راننده در کسری از ثانیه انجام میدهد که بسیار سریعتر از ماهرترین راننده در گیربکس دستی است . در گیربکس اتوماتیک زمان (دور موتور) تعویض دنده رابطه مستقیم با مقدار فشردن پدال گاز دارد به طوری که اگر راننده با گاز کم (دور موتور پایین) حرکت کند دنده ها در دور پایین عوض شده و اتومبیل به آرامی سرعت میگیرد، در این حالت اغلب تمام دنده های گیربکس تا سرعت هشتاد کیلومتر تعویض میشود. اما اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد و باصطلاح تخته گاز برود اتومبیل با حداکثر شتاب حرکت کرده و همه دنده ها بعد از رسیدن دور موتور به انتها یا ردلاین red line تعویض میشوند. زمان تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک با توجه به شرایط اتومبیل و جاده نیز تغییر میکند، بعنوان مثال در سربالایی ها دنده مستقیم دیرتر و دنده معکوس زودتر تعویض میشود اما در سر پایینی ممکن است با رها کردن پدال گاز در سرعت شصت کیلومتر گیربکس در دنده چهار یا پنج قرار بگیرد.
رانندگی در ترافیک و سربالایی
برای استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک و طول عمر قطعات گیربکس باید دنده مناسبی را در شرایط متفاوت انتخاب نمود . در ترافیک های سنگین که با ایست کامل و حرکت آرام اتومبیل همراه است بهتر است حالت دنده یک را انتخاب کنید ( در بعضی از اتومبیل ها دنده ۱ با حرف L نشان داده میشود) زیرا در صورتی که شیفتر روی وضعیت درایو D باشد ، گیربکس در هنگام راه افتادن دنده یک را انتخاب میکند اما به محض اینکه شما به اتومبیل جلویی نزدیک شده و پدال گاز را رها میکنید گیربکس به دنده دو یا سه میرود و به محض توقف کامل مجددا در دنده یک قرار میگیرد . با هر بار حرکت و توقف شما هر چند کوتاه باشد این مساله تکرار میشود و با توجه به اینکه تعویض هر دنده در گیربکس اتوماتیک مستلزم عملکرد مجموعه ای از کلاچ ها و سوپاپ هاست یقینا این امر باعث کوتاه شدن عمر مفید گیربکس میشود. در مورد ترافیک و بطور کلی فشردن و رها کردن اجباری پدال گاز در هر سرعتی زیر نود کیلومتر بویژه در سربالایی ها نیز باید دنده مناسب را انتخاب کرد به طوری که هر بار رها کردن و فشردن پدال گاز باعث تعوض دنده نشود . آگاهی از تعویض دنده با توجه به تغییر دور موتور و انتخاب وضعیت مناسب شیفتر دنده بعد از مدتی حاصل میشود اما بطور مثال با خودروی اتوماتیک چهار دنده در سرعت هشتاد کیلومتر میتوان دنده سه دستی را انتخاب کرد .
به طور کلی می توان گفت همیشه در شرایط ترافیک ، سر بالایی یا محدودیت سرعت باید دنده ای را در حالت دستی انتخاب کنید که گیربکس در حالتی که پای شما روی پدال گاز است انتخاب میکند . در گیربکس هایی که حالت تعویض دستی و نشانگر دنده دارند (تیپ ترونیک) در سرعت معین هنگامی که پا روی پدال گاز است با قرار دادن شیفتر در حالت دستی وضعیت دنده مشخص شده و میتوانید در همان حالت به رانندگی ادامه دهید . برای تعویض حالت شیفتر دنده از وضعیت اتوماتیک به دستی یا بلعکس نیازی به رها کردن پدال گاز یا فشردن پدال ترمز نیست.
تعویض دنده و رانندگی در حالت دستی (تیپ ترونیک)
تعویض شیفتر دنده در رانندگی با گیربکس اتوماتیک تا حد زیادی شبیه به گیربکس دستی میباشد. برای بسیاری از رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک صحیح یا غلط بودن تعویض موقعیت شیفتر دنده در حال حرکت به درستی مشخص نیست . در گیربکس اتوماتیک همانند گیربکس دنده ای نمیتوان در حال حرکت دنده عقب را انتخاب نمود، البته اغلب گیربکس ها سیستم بازدارنده ای برای عدم فعال شدن دنده عقب در حال حرکت دارند و اگر شیفتر دنده در حین حرکت اشتباها در دنده عقب قرار بگیرد به حرکت رو به جلو ادامه داده یا خلاص میشوند. انتخاب حالت خلاص در هنگام حرکت نیز همانند گیربکس دنده ای است. به طور کلی خلاص کردن دنده در هنگام حرکت و سرعت به دلیل از بین رفتن ترمز موتوری، کم شدن نیروی ترمز و فرمان و احتمال خاموش شدن موتور هم در اتومبیل های دنده ای و هم اتوماتیک عملی خطرناک است اما از نظر فنی خلاص کردن و قرار دادن مجدد در دنده در گیربکس های اتوماتیک اشکالی ایجاد نمیکند البته باید توجه داشت که هنگام برگشتن از حالت خلاص به حالت D پدال گاز باید کاملا رها و دور موتور پایین باشد . انتخاب وضعیت های Lیا ۱ , ۲ , ۳ و ۴ دقیقا همانند گیربکس های دنده ای میباشدو هنگام انتخاب این وضعیت ها باید با توجه به سرعت اتومبیل عمل کرد، مثلا در سرعت ۱۰۰ کیلومتر نمیتوان دنده ۲ , ۱ یا L را انتخاب کرد و باید دنده با توجه به سرعت اتومبیل انتخاب شود اما هنگام تغییر وضعیت از حالت D به ۱,۲,۳,۴ رها کردن پدال گاز الزامی نیست . در اتومبیل های که دارای وضعیت دستی هستند +M – در هر سرعتی و بدون هیچ محدودیتی میتوان از حالت دستی M به حالت اتوماتیک D رفت.
توقف در پشت چراغ قرمز
اکثر رانندگان اتومبیل های دنده اتوماتیک در ترافیک های سنگین و پشت چراغ قرمز دنده را در حالت خلاص N و یا پارک P قرار میدهند ، این عادت ریشه در رانندگی با گیربکس دستی و لزوم خلاص کردن دنده و رها کردن پدال کلاچ دارد که در گیربکس اتوماتیک روشی اشتباه است و از عمر مفید قطعات گیربکس می کاهد . در گیربکس های اتوماتیک هنگام توقف کامل گیربکس در دنده یک میماند و تنها درگیری بین موتور و گیربکس نیروی جریانهای دورانی و گردابی روغن هیدرولیک درون مبدل گشتاور هیدرودینامیکی (توربین) است که بدلیل دور پایین موتور در کمترین حالت میباشد در صورتیکه خلاص کردن و قرار دادن مجدد شیفتر در حالت D اعمال چند گانه ای مانند حرکت سوپاپها ، باز و بسته شدن شیرهای برقی ، آزاد و درگیر شدن مجموعه کلاچ ها و … را به گیربکس تحمیل میکند . بنابر این بهتر است در توقف های چند دقیقه ای گیربگس در حالت D باقی بماند.
توقف و پارک کردن اتومبیل
هنگام توقف با اتومبیل گیربکس اتوماتیک باید ابتدا ترمز دستی کشیده سپس شیفتر دنده را روی وضعیت پارک P قرار دهید . حالت یا وضعیت پارک در گیربکس اتوماتیک بین رانندگان به دنده پارک شهرت یافته است در صورتی که در این حالت شیفتر دنده ، عملا دنده یا مجموعه ای از دنده ها همانند سایر دنده های گیربکس وجود ندارد . از آنجایی که در گیربکس اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور و از کار افتادن پمپ هیدرولیکی گیربکس دنده درگیری همانند گیربکسهای دنده دستی وجود ندارد حالت پارک P برای اطمینان از حرکت نکردن اتومبیل بعد از توقف طراحی شده است و ماندن گیربکس در حالت خلاص اشکال فنی ایجاد نمیکند. در حالت پارک P معمولا یک ضامن یا اهرم فولادی قسمتی از مجموعه خروجی گیربکس را به پوسته متصل و در حقیقت قفل میکند ، اگر هنگام توقف قبل از کشیدن ترمز دستی (یا فشار دادن در انواع پدال پایی) شیفتر دنده را در حالت پارک P قرار دهید ضامن دنده در جای خود تحت فشار قرار میگرد و برای بیرون آمدن مجدد از حالت پارک P شیفتر دنده سفت تر میشود . این عمل علاوه بر کم کردن عمر سیم یا متعلقات شیفتر دنده باعث فرسودگی تدریجی پوسته گیربکس می شود . هر چقدر شیب محل پارک اتومبیل بیشتز باشد فشار بر روی سیستم پارک P و سفت شدن شیفتر دنده بیشتر خواهد بود بنابر این همیشه قبل از قرار دادن شیفتر دنده در وضعیت پارک P ترمز دستی را بکشید
نویسنده: مسعود جعفری پور
Masoodadam.mjp@gmail.com
821 دیدگاه
مجتبی
سلام اقای مهندس من یه mvm110s دارم میخواستم راهنمایی کنید میتونم دنده اتوماتیک اش کنم
شما انجام میدید؟
مسعود جعفری پور
با درود
اصلا بهش فکر نکنید و این کار تو ماشین های قدیمی شدنی بود ولی تو ماشین های جدید که گیربکس ها کامپیوتر و سیم کشی دارن انقدر گرون در میاد که نمیشه بهش فکر کرد
مرتضی
ضمن عرض سلام
صبوری شما در پاسخ گویی به دوستان ستودنی است
سحر
سلام، من یه ۲۰۶ SD دارم که رو حالت پشت ترافیک وایستادم درو موتور بالا پاین میشه و ماشین ریپ میزنه و اینکه از وقتی این مشکل به وجود اومده گاهی اوقات یک دفعه ماشین رو حالت Sو یخی قرار میگیره میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟
و یه سوال دیگه اینکه دور موتور قبلا رو ۳ عوض میشد ولی الان به ۴ و ۵ هم میرسه ولی دنده عوض نمیشه
لطفا کمک کنید
مسعود جعفری پور
با درود
با عرض معذرت از تاخیر در پاسخ بدلیل کسالت.
دوست عزیز بالا پایین شدن دور موتور به معنی ریپ زدن نیست . اگر هم اتومبیل سما ریپ بزنه ارتباطی با مشکل گیربکس نداره . در هر صورت دکمه s به معنی اسپورت هست که روشن شدنش باعث پر شدن بیشتر دنده و تاخیر در تعویض دنده میشه . نتیجه اینکه دلیل تعویض دیر دنده همون روشن شدن حالت اسپورته . حالا روشن شدن خودبخود تو ماشین شما دوتا دلیل میتونه داشته باشه ، اول خرابی خود دکمه که میتونه بدلیل ریختن مایعات روش باشه یا استفاده از اسپری های داشبورد . دلیل دوم که تو ماشین شما احتمال خیلی بیشتری داره اشکال تو دینام و یا دریچه گازه . در ابتدا میتونید دریچه گاز رو با اسپری مخصوص تمیز کنید که هزینه ای نداره . اما نوسان برق دینام که بدلیل اشکال آفتامات بوجود میاد باعث بالا پایین شدن دور موتور ، ریپ زدن ، روشن شدن بی دلیل برفپاکن و روشن شدن حالت s یا برف تو ماشین های اتوماتیک بشه .
خسرو
جناب مهندس سلام و خدا قوت،در صورتیکه در حالت توقف کامل خودرو (دنده اتومات) قصد استفاده از کولر و یا بخاری رو داریم ، ضمن کشیدن ترمز دستی ،شیفتر باید در چه وضعیتی (N , P)قرار بگیره تا به گیربکس آسیبی نرسد؟؟/
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز بارها تو نظرات این سوال رو پاسخ دادم که دنده پارک فقط بخاطر امنیت ماشینه ، از نظر فنی هیچ تفاوتی بین پارک و خلاص نیست . فقط تو دنده پارک ماشین کاملا قفل میشه
جعفری
سلام مهندس جعفری پور
بنده خودرو اچ سی کراس دارم آمپر آب روی سه چهارم معمولا میمونه حتی وقتایی که اصلا بهش فشار نمیارم و نرم میرم.میخواستم بدونم عادیه؟دیاگ هم زدم وقتی دمای آب روی ۹۸ درجه میرفت فن کار میکرد و به ۹۳ کاهش پیدا میکرد ولی بصورت کلی بنظرم آمپر آّبش یکم بالاست چون الانم هوا هم سرده و ماشین نباید خیلی داغ کنه.
مسعود جعفری پور
با درود
آمپر آب اچ سی همین شرایط رو داره . بخاطر عدم تطبیق نشانگر چینی با سنسور پژو . ممکنه تابستون نزدیک قرمز هم بیاد
کرمی
با سلام بنده حدود ۳ سال است که خودروی چانگان cs35 دارم دیشب برای اولین بار دچار مشکل شدم یکبار ماشین در ابتدای چهار راه با دور کم خاموش شد پس از ایستادن استارت زدم روشن شد همچنین مجدداً به فاصله صد متر دوباره خاموش کرد و باز استارت زدم روشن شد البته دیگر تکرار نشد
۱- آیا کم مصرف کردن خودرو تاثیری روی این امر دارد حدود ده روز بود که با آن جایی نرفته بودم
۲- با روشن شدن بخاری کلید a/c هم زمان روشن می شود این موضوع در این اتفاق تاثیر دارد لطفا راهنمایی بفرمائید
مسعود جعفری پور
با درود
اگر تو این ده روز دمای هوا تو محل زندگیتون خیلی تغییر کرده باشه یا باطری ضعیف شده باشه بله و اگر دیگه اذیت نکرد لطفا و حتما باهاش کاری نداشته باشید.
روشن شدن کولر بخاطر بردن بخار شیشه است در صورت کثیفی دریچه گاز میتونه باعث خاموش شدن مخصوصا تو حالت سرد بشه
فريدون
سلام مهندس اطلاعاتتون بسیار عالی و کارگشا بود ممنونم
امير
سلام مهندس جان، عرض سلام و خسته نباشی دارم خدمتتون . و خیلی سپاسگزارم بابت این سایت جامع و کاربردی که خیلی از سولات من و بقیه دوستان رو جوابگو هستش ،یه سوال حدودا تکراری دارم ،من موقع بردن شیفتر به p ،چون از R باید عبور کنم ( البته قبلش ماشین رو رویN میذارم و دستی رو میکشم بعد روی p میذارم) و اینو بگم که ماشین در حالت روشن هستش که من شیفتر رو به p میبرم ،بعضی مواقع موقع جابجا کردن شیفتر از p براحتی ببرون میاد ،بعضی موقع ها نه،احساس میکنم از R عبور میکنه ،به نظرتون میشه موقعیکه رو N هست اول خاموش کنم بعد رو p ببرم ، و این کار رو باید حتما با گرفتن پدال ترمز تو حالت موتور خاموش انجام بدم،ممنونم
مسعود جعفری پور
با درود
بله هیچ اشکالی نداره . مهم فقط کشیدن ترمز دستی قبل گذاشتن تو پارک هست
میثم
سلام مهندس
آیا تعویض دنده بین جالت های d – s – L در هنگام حرکت اشتباهه؟
مسعود جعفری پور
با درود
خیر با رعایت شرایط و سرعت هیچ اشکالی نداره .
mohamad
سلام اقای مهندس ممنون بابت وقتی که میذارید من ال نود اتومات دارم گاهی اوقات چراغ ایراد الکترییکی روشن میشه نشانگر وضعیت دنده محو میشه و ماشین بی جون میشه و با زور حرکت میکنه روشن خاموش که میکنم درست میشه ممنون از راهنماییتون
مسعود جعفری پور
با درود
مشخصه که اشکال از سنسور وضعیت دنده یا همون پی ان سوئیچ هست . البته اگر ماشین دستکاری شده باشه رگلاژ سیم دنده هم میتونه این اشکال رو ایجاد کنه
Habib
با سلام
بنده میتسوبیشی لنسر ٢٠١۴ تیپ ۴دارم ۶٠/٠٠٠کارکرد
گیربکس سی وی تی
مدتی هست سرعت ٣۵الی ۴٢کیلومتر دور موتور ١٠٠٠تا١٢٠٠ باگاز بسیار ملایم صدای غرغر از ماشین میاد که با برداشتن پا از روی گاز بعد از ٣ثانیه قطع میشه همینطور اگر سرعت بیشتر بشه قطع میشه علت چی هست؟
در همین سرعت دنده رو خلاص کردم بازهم ته صدا میاد
در حالت ایستاده پا روی ترمز گاز تا ١٢٠٠ این صدا نمیاد یعنی ناک موتور نیست
صدای غرغر مثل فلز روی فلز هست نمایندگی هنوز متوجه نشده(البته دلیل نداشتن تخصص هست)
مشکل بعد کمک سمت شاگرد وقتی روی سطوحی تحت کشش قرار میگیره دوتا صدای ریز تق تق میده دلیل چی هست؟البته همیشه این صدارو نمیده روغن هم نزده
ماشین تا ١۵٠/٠٠٠گارانتی داره
لطفا راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من در مورد سوال شما چند روز فکر و تحقیق کردم و مشابه ماشین شمارو سوار شدم . تشخیص صدا بصورت مجازی واقعا مشکله مگر اینکه تجربه ی خاصی در مورد اون صدای خاص وجود داشته باشه که من متاسفانه ندارم. ولی به نظر نمیرسه از گیربکس باشه
سینا
سلام
مهندس جان من تندر ۹۰ اتوماتیک دارم اشتباه در حرکت حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر زدم رو R ماشین خاموش شد. خیلی ترسیدم ماشین روشن کردم مجددا و حرکت کردم
به نظرتون آسیبی دیده ماشین؟
ممنون
مسعود جعفری پور
با درود
اتفاقی که افتاده برای من خیلی عجیبه ، چون گیربکس های خیلی قدیمی تر مکانیزمی دارن که از تداخل دنده به این شکل جلوگیری میکنه . در مورد ماشین شما من نمیدونم این خاموش شدن مکانیزم پیشگیری گیربکس بوده و یا در اثر اصطکاک صفحات داخلی بوجود اومده . بهر حال اتفاقیه که افتاده و اگر همه چی درست کار میکنه نگران نباشید .
محمد
سلام شبتون بخیر بنده ماشینم سانتافه هست امشب داشتم با سرعت ۳۰حرکت میکردم که دخترم دنده دست زد رفت رو pپارک که صدای گیربکس اومد فهمیدم یعنی همون لحظه پامو از گاز برداشتم سریع از pخارج کردم اوردم رو d
و نگه داشتمو خلاص کردم دوباره زدم حرکت کردم، بنظرتون این مشکل ساز میشه برام؟
مسعود جعفری پور
با درود
اگر مشکلی پیش اومده باشه که احتمال کمی داره ، دیگه دنده پارک کار نمیکنه . یعنی ماشین تو دنده پارک مانند خلاص حرکت میکنه . اون صدایی که شما شنیدید صدای قر قر بوده و ضامن دنده پارک جا نرفته فقط روی شیارها لغزیده. اگر سرعت نزدیک توقف میرسید و همچنان تو پارک بود یا ماشین ناگهان میخکوب میشد یا پوسته گیربکس میشکست
لهه
سلام. من یه ساندرو اتوماتیک دارم که دو هفته است دو لیتر ضد یخ بهش اضافه کردم همیشه چهار خونه از هشت خونه نشانگر دمای موتور بعد از یک کیلومتر رانندگی روشن میشد وتا آخر ثابت میموند ولی حالا تا چندین کیلومتر که رانندگی میکنم دمای موتور بین دو خونه و چهار خونه در نوسانه آیا این طبیعیه ؟ ویه سوال دیگه تابستون حتی بعد از چها ساعت از پایان رانندگی دمای موتور دو خونه روشن داشت این عادیه؟ البته تو اون زمان من به آب رادیاتور دست نزدم همان طور که از کارخونه تحویل گرفته بودم استفاده کردم
مسعود جعفری پور
با درود
بله طبیعیه ، بخاطر سرما به محض باز شدن اندک ترموستات دما پایین میاد و با بسته شدن مجددا بالا میره . مشکلی نداره . البته اگر آب خالی نشده بود نیاز به ضد یخ هم نبود .
لهه
سپاس
امین
سلام ، بعد از توقف قبل از خاموش کردن باید روی حالت p بزاریم ؟ اگر بعد خاموش کردن روی p بزاریم آسیب میزنه ؟
مسعود جعفری پور
با درود
تفاوت چندانی نداره ، اما اگر قبل از خاموش کردن خلاص کنید و بعد از خاموش کردن تو پارک بگذارید منطقی و صحیح تره
حمید رحمانیان
سلام مهندس
ایکس ۳۳ اسپرت دارم.دیروز توی پارکینگ روشنش کردم.توی حالت R اومدم عقب.ایست کردم.گذاشتم روی حالت D.هر چی گاز دادم حرکت نکرد.یکی دو بار خاموش روشن کردم تا راه افتاد. بنظرتون مشکل چی بود؟ البته هوا سرد بود و من سریعا حرکت کردم.شاید بخاطر گرم نشدن موتور این اتفاق افتاده. ممنون از جوابتون
مسعود جعفری پور
با درود
این اشکالی که گفتید دلایل متعددی میتونه داشته باشه که یکیش همون سرد بودنه چون دنده عقب بیشترین روغن رو مصرف میکنه و مخصوصا اگر سطح روغن کمی پایین باشه و ماشین هم سرد باشه تا پایین اومدن کمی طول میکشه . البته اگر حتی نیم ثانیه هم طول بکشه و قبل از درگیر شدن شما گاز بدید گیربکس مکانیزمی داره که برای جلوگیری از اشکال دنده رو در حین گاز دادن فعال نمیکنه . سطح روغن رو باید در حالت موتور روشن و دنده d با رعایت ایمنی کشیدن دستی چک کنید
مورد دوم اشکال تو سنسور وضعیت دنده است که اگر اینچنین باشه وضعیت دنده نمایش داده نمیشه یا بصورت چشمک زن نمایش داده میشه .
وارد دیگه ای هم هست که مربوط به داخل گیربکسه و در این بحث نمیگنجه
منصور
با سلام
من ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۸۹ دارم ..چند وقت پیش سلکتور گیربکس رو عوض کردم از اون موقع در تعویض دنده ۲ به ۳ مخصوصا ۱۰ دقیقه اول رانندگی که موتور سرده دو تا سه بار دورموتور میندازه تا دنده تعویض کنه .. ممنون میشم مشکل رو بگید که بتونم رفعش کنم..
مسعود جعفری پور
با درود
کاملا مشخصه که سیم دنده و سلکتور درست تنظیم نشدن که تو ماشبن شما بخاطر نوع گیربکس خیلی مهمه و باید در اولین فرصت دقیق تنظیم بشن
امید
سلام جناب جعفری پور. مقاله گیریبکس اتومات بسیار مفید بود. سوال: زمانیکه توقف کامل می کنیم و ترمز دستی رو بالا می کشیم، آیا برای رفتن به p باید ماشین ابتدا خاموش شود و یا اینکه در حالت روشن دنده به p برده شود. (چون از مسیر n تا p اجبارا از R هم عبور می کنیم)
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز معمولا گیربکس رو فقط زمانی که قراره ماشین رو خاموش کنید لازمه در حالت پارک قرار بدید ، اما اگر بهر دلیلی مثل روشن موندن کولر یا بخاری و خارج شدن از ماشین خواستید تو دنده پارک بزارید اشکالی نداره که تو حالت روشن اینکار رو انجام بدید . اغلب گیربکس ها جوری طراحی شدن که دنده عقب حدود یک ثانیه مکث داره و وقتی شیفتر با سرعت معقول از روش عبور میکنه تو دنده نمیره .
alireza vaghei
با سلام و خسته نباشید
من ماشینم وقتی که توی حرکت خوبه و هیچ مشکلی نداره ولی وقتی میخام وایستم (سرعت زیر ۵ کیلومتر) ماشین یه لرزش میوفته و دور موتور پایین میاد . ولی وقتی که به ایست کامل میرسم خوب میشه… ایا میتونه از خرابیه گیربکس باشه؟ ماشین نیسان جوک
مسعود جعفری پور
با درود
من بعید میدونم اشکال از گیربکس باشه ، این اتفاق برای چند ثانیه تا حدودی طبیعیه ولی اگر زیاد طول بکشه و لرزش در حدی باشه که ایجاد صدا بکنه برای اولین قدم باید دریچه گاز رو تمیز کنید . ولی من با توجه به سابقه نیسان جوک بعید میدونم اشکال خاصی باشه . اگر لرزش در حدی هست که مسافر کنار شما هم متوجه میشه یعنی مشکل قابل توجهیه
حمید
مهندس سلام
من ایکس۳۳ اتومات دارم چند روز پیش حین رانندگی تو جاده متوجه یه صدا تو گیر بکس شدم البته زمانی دور موتور میرفت بالا بعد از ایستادن دیدم دنده از Dجابجا نمیشه میشه به سختی اودش تو Nو استارت زد کلا سر دنده به سختی تا حرکت میکنه اما تو حرکت مشکلی نداره دند راحت عوض میکنه
مسعود جعفری پور
با درود
چه جور صدایی میداده؟ منظورتون از اینکه بعد از حرکت دنده راحت تعویض مبشه اینه که شما راحت میتونید شیفتر دنده رو حرکت بدید یا گیربکس دنده عوض میکنه؟
N.ro
باسلام به جناب مهندس جعفری
ماشین بنده آزرا میباشد.مدتی است تو هوای سرد هنگام حرکت روی حالت dیا rماشین گاز خورده بعد از حدود ۲۰ثانیه حرکت میکنه و گاها هنگام شتاب دکه میزنه.ممنون میشم منو راهنمایی کنید.باتشکر
مسعود جعفری پور
با درود
اگر منظورتون اینه که ماشین تو دنده حرکت نمیکنه و بعد بیست ثانیه راه می افته . (هنگام شتاب دکه میزنه؟!؟) این قسمت رو متوجه نشدم.
بهر حال اگر اشکال رو درست فهمیدم گیربکس ماشینتون اشکال داره و در ساده ترین حالت صافی گیربکس کاملا گرفته و یا ممکنه پمپ گیربکس ضعیف شده باشه . البته موارد متعدد دیگه ای هم هست اما مهمترینش اون دو مورد هست
سعید
سلام مجدد مهندس جان و تشکر از پاسخگویی سریع جنابعالی.من یه اچ سی خریدم حدود ۱۰ روز که ۲۵۰ تا کارکرده.دیروز که رفتم تو جاده ماشینو تست کنم متوجه شدم مخصوصا تو سربالایی و همزمان که پامو رو گاز قرار میدم و گاز میزنم دور موتور که به ۳۰۰۰ میرسه یه صدایی شبیه ووووووووبه گوش میرسه پامو که بر میدارم صدا قطع میشه ایا این صدا طبیعی هست با توجه به کارکرد کم ماشین یا ایراد از گیربکس میتونه باشه.بسیار ممنون و سپاسگزارم
سعید
این رو هم خدمت شما عرض کنم که این صدا رو دور موتور ۲۰۰۰ شروع میشه تا ۳۰۰۰ بین سرعت ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز همون طوری که گفتم تشخیص این صدا به این شکل تقریبا غیر ممکنه . تنها احتمالی که میتونم بدم صدای اگزوز و متعلقات حرارت گیر اگزوزه که روی بدنه نصب شده
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تشخیص صدا به این شکل واقعا غیر ممکنه . صدا میتونه از هر چیزی باشه ، ولی بعید میدونم از گیربکس باشه. بهر حال اگر تهران هستید به نمایندگی مرکزی یادگار مراجعه کنید
Saman
سلام مهندس من پژو ۲۰۷ اتومات دارم جدیدا وقتی مخصوصا بنزین از وسط پایین تره زمانی که ترمز میگیرم و ماشین میخواد بایسته ماشین میلرزه و مصرف ماشینم هم در حالت شهری به صدی ۱۲ رسیده ممنون میشم راهنمایی کنید
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز با وجود سنسور های متعدد و موارد مختلف تشخیص این اشکال به این شکل در حد حدس و گمانه ، مخصوصا که شما توضیحات کاملی ندادید.
دور موتور در زمان لرزش کجاست؟
وضعیت روشن شدن صبح
وضعیت شتاب خودرو
این اشکال از کی شروع شده
آیا دیاگ زدید ؟ کاری کردید؟
مهدی
سلام . نسبت به خیلی از سایتها کاملتر و درست و دقیق تر توضیح داده شده بود. آیا می شود در حین حرکت شیفتر در حالت p قرار بگیردو اگر بشود گیر بکس و موتور چه آسیبی می بینند. یا اینکه P فقط در حالت توفق قابل اتخاب است؟متشکرم.
مسعود جعفری پور
با درود
خیر نمیشه . به محض جا رفتن پوسته گیربکس میشکنه . فقط بعد از توقف و کشیدن ترمز دستی باید از پارک استفاده کرد
احمد
با سلام به مهندس جعفری
می خواستم بدونم چرا فن دور تند زیاد کار می کنه؟از وقتی صفه و دسک کلاج پژو۴۰۵ را عوض کردم. با این که دمای آب از خط اولی نگذشته یه وقتایی چراغش روشن میشه ویا فن دور تند کار می کنه واین زیاد در یک ۱۰ دقیقه روشن بودم ماشین روشن می شه و خاموش میکنه؟علتش چیه و چکار بکنم؟
ممنون میشم زود جواب دهید
مسعود جعفری پور
با درود
فکر میکنم انصال بدنه روی گیربکس خوب محکم نشده
سعید
سلام جناب مهندس سوال من اینه وقتی خودرو را خاموش میکنیم حالا چه داخل پارکینگ خونه یا هر جای مسطح دیگه ای و یا احیانا جایی که دارای شیب نسبتا زیادی هست شیفتر دنده باید روی کدام یک از حالت های p یا n باشه بهتره؟ بیشتر دوستان میگن توی مکان صاف و مسطح بهتره روی n باشه و جایی که دارای شیب زیاد هست روی p باشه/دوستان میگن لزومی نداره تو مکان صاف و مسطح شیفتر رو بزارید روی p و میگن رو همون n باشه کافیه چون به گیربکس فشار میاره و باعث استهلاک میشه بمرور زمان.ایا این استدلال درسته /
مسعود جعفری پور
با درود
خیر درست نیست . اگر قبل دنده پارک دستی رو بکشید هیچ مشکلی پیش نمیاد . تازه اگر هم نکشید اتفاقا تو شیب زیاد وزن ماشین روی دنده پارک می افته که دوستان شما عقیده دارن باید استفاده کنید. اصلا دنده پارک مکانیزمی نداره که بخواد مستهلک بشه . تصویرش تو مقاله هست
سید داوود فخری
سلام وخدا قوت ۲۰۶ اس دی اتومات دارم وقتی ترمز میکنم ودنده ها معکوس میشه در دنده دو یک تقه میزنه وبه دنده دو میره آیا مشکل خاصی داره ؟
مسعود جعفری پور
با درود
بله البته اگر دور موتور اون لحظه با تاخیر پایین بیاد میتونه اشکال از دریچه گاز باشه . در غیر اینصورت گیربکس داره دچار اشکال میشه
جواد رضایی
با سلام و احترام
مهندس جان من سراتو ۲۰۰۸ دارم،وقتی بخاری ماشین رو روشن می کنم از دریچه های سمت شاگرد باد گرم و از دریچه های سمت راننده باد سردتر میاد فرقی نمیکنه چه دریچه های روبرو و چه دریچه های زیر پا این روند ادامه پیدار میکنخ تا بعد از مدتی هوای خروجی سمت راننده گرمتر میشه ممنون میشم اگر راهنمایی کنید منو-ارادتمند-رضایی
مسعود جعفری پور
با درود
اگر ماشین آب کم نکرده باشه . میتونه به دلیل کثیف شدن رادیاتور بخاری از بیرون بدلیل نداشتن طولانی مدت فیلتر اتاق باشه
حقیقت
سلام آقای جعفری عزیز.من ساندرو استپ وی اتومات دارم دو ماهه که گرفتم.بعضی وقتهامیبینم مصرف سوخت رو بالا نشون میده چه در شهر یا بیرون از شهر نسبت به رانندگی. که دکمه ریسیت تنظیمات مصرف رو در صفحه کیلومتر فشار میدم مصرف سوخت رو اعداد دیگه تغییر میکنه وکمتر نسبت به شمارش قبل از ریسیت نشون میده.میگم اگر مرتب با توجه به بنزین یا رفتن تو جاده بیرون از شهر زدن دکمه ریسیت مصرف بنزین در صفحه کیلومتر رو بزنم تا مصرف دقیق رو در صد کیبومتر نشون بده مشکلی برای ماشین پیش نمیاد از لحاظ برنامه کامپوتر و مصرف بنزین یا مورد دیگه که باشه.و آیا اصلا میشه که اعداد مصرف در صفحه کیلومتر با توجه به مصرف واقعی ماشین یکسان نباشن.
مسعود جعفری پور
با درود
ببینید اون فقط یه پردازشگر ساده است که با توچه به مقدار زمان پاشش سوخت محاسبه رو انجام میده . با کمی تغییر فشار پمپ بنزین به هر دلیلی مثل تفاوت در بنزین ها و گرم و سرد بودن محاسباتش دچار خطا میشه . ریست مردنش مثل ریست کردن کیلومتره و هیچ خطر فنی نداره . زیاد جدی نگیریدش . برای تست دقیق فقط باید کیلومتر رو صفر و باک رو پر کنید و مقدار بنزین دقعه بعد رو به کیلومتر تقسیم کنید
رضا
با سلام
مهندس من استپ وی دارم در سراشیبی باD وبا سرعت ۵۰ کیلومترحرکت میکنم و خودرو نیاز به دنده ی سنگین دارد ایا میتوانم از Dخارج و به صورت دستی عمل کنم و در این صورت روی کدام دنده ۱-۲-۳-۴قرار میگیرد ممنون از راهنمایی شما.
مسعود جعفری پور
با درود
بله میتونید . به محض رفتن به حالت دستی دنده ای که تا اون لحظه باهاش رانندگی میکردید نمایش داده میشه . بعد میتونید به هر دنده ای تغییر بدید . با رفتن به حالت دستی هیچ تغییری تو دنده ایجاد نمیشه فقط دیگه دنده اتوماتیک عوض نمیشه که من کامل تو مقاله توضیح دادم
پارسا نوري
با سلام خودرو چانگان cs35 با کارکرد ٧٠٠ کیلومتر دارم وقتی ماشین سرده و هنوز گرم نشده هیچ مشکلی ندارم ولی وقتی گرم شد یه لرزش عرضی مابین سرعت ١۵ کیلومتر الی ٢۵ کیلومتر پیش میاد بنظر شما مشکل از کجا میتونه باشه ?
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز علیرغم اینکه تشخیص همچین عیبی به این شکل در حد احتمالاته ، باید بفرمایید دقیقا کجای ماشین میلرزه و چه موقع ، در حالت شتابگیری ، ثابت بودن سرعت ، رها کردن پدال ، خلاص بودن در همین سرعت یا همه موارد
پارسا نوري
با سلام لرزش ما بین سرعت ١۵ تا ٢۵ تو شتاب گیری و حرکت یکنواخت هست ولی تو شتاب گیری و سربالایی بیشتر خودشو نشون میده و قتی که ماشین سرده وجود نداره یا خیلی ضعیفه امکان داره از کمبود روغن گیربکس این مشکل بوجود بیاد یا روغن گیربکس کیفیت مناسب نداشته باشه
پارسا نوري
لاستیک های جلو می لرزه
مسعود جعفری پور
با درود
من بعید میدونم ارتباطی با روغن داشته باشه . حداقل توجیه علمی نداره . تو گیربکس فقط توربین میتونه باعث لرزش بشه اگر مشکل داخلی داشته باشه
جواد
با سلام، من برلیانس ۳۲۰ اتومات دارم ۱ ماهی میشه گرفتم، امروز بعد از پارک کردن تو یه شیب ملایم هر کار کردم دنده روی خالت P نمیرفت. خلاصه ماشین رو تو N خاموش کردم بعد با یکم فشار دنده رو به P بردم. دوباره ماشین رو روشن کردم به راحتی از حالت P خارج شد رفتم یه جا بدون شیب اما دوباره به P نمیرفت… مگر با خاموش کردن و فشار… علت ش چی میتونه باشه.
با سپاس
مسعود جعفری پور
با درود
اگر این اتفاق گاهی بیفته ، مثلا یک بار از هر ده بار ، طبیعیه و بدلیل اینه که ضامن دنده پارک روبروی شیار قرار نگرفته ، اما اگر زیاد تکرار میشه احتمالا از خرابی سیم دسته دنده یا از تنظیم خارج شدن رگلاژش هست
امین
سلام.خدا قوت.ماشین اچ ۳۰ کراس دارم.چند وقته آب کم میکنه.بردم تعمیرگاه میکه کیربکسش آب میده.آیا از گیربکس هم آب میزنه؟
مسعود جعفری پور
با درود
از خود گیربکس خیر . احتمالا منظورشون آب خنک کن گیربکس بوده
یاسمن
سلام من یک ۲۰۶ اتومات دارم جدیدا که دنده را میخواهم در حالت D قرار بدم نمایش نمیده و گاهی هم در حالت N گیر میکنه علت چیست ؟
مسعود جعفری پور
با درود
اشکال ماشین شما احتمالا از سیم دنده یا رگلاژش هست که دنده رو در جای درست قرار نمیده . احتمال کمی هم وجود داره که پی ان سوییچ یا همون سنسور وضعیت دنده خراب شده باشه
هوشنگ
با سلام
آیا روغن بهران III قرمز رنگ برای گیربکس اتومات سراتو مناسب است یا از برندها و مارک های خارجی استفاده شود؟ با تشکر
مسعود جعفری پور
با درود
خیر مناسب نیست ، باید روغن شرکتی رو از نمایندگی بگیرید
لهه
سلام من یه ساندرو اتوماتیک دارم یه سوال دارم. یکبار در یک سر بالایی تقریبا معمولی شیفتر را در حالت دستی گذاشتم دنده۲را نشان میداد سرعتم کمی بالاتر از۲۰بود دنده را کم کردم به۱ صدای گیربکس یا موتور بلند شد و ماشین کند شد دنده را به حالت اتوماتیک بر گردوندم آیا گیربکس آسیب دیده؟ ممنون میشم اگر جواب بدید.
مسعود جعفری پور
با درود
خیر اشکالی نداشته و مشکلی پیش نیومده ، فکر کنم دلیل این بوده که مثل ماشین دنده ای گاز رو رها کرده بودید
لهه
با سلام ممنون که جواب دادید. من ده ماهه این ماشین رادارم از اول قمقمه رادیاتور روی نصف پر بود امروز صبح که خیلی سرد بود چک کردم از نصف کمتر بود یه سانت مونده بود تا مینیم ۱٫ایا طبیعی بوده؟ بعد بردم مکانیکی پیچ هوا گیری را باز کرد اول آب رادیاتور بعد دو لیتر ضد یخ کاسپین اضافه کر د تا قسمت ماکزیمم قمقمه پر شد بعد پیچ هواگیری را بست بعدم در قمقمه را ۲٫ آیا همچی درست انجام شده تقریبا موتور سرد بود سه دقیقه رانندگی کرده بودم. روغن موتور و فیلتر روغن وفیلتر هوای اتاق را هم روی۲۵۰۰ کیلومترعوض کردم روغن الف ایرانی ریختم ۳٫آ یا روغن را تایید می فرمایید.؟ با تشکر فراوان.
مسعود جعفری پور
با درود
بله با توجه به توضیحات شما همه چیز مرتب و بدون نقص انجام شده و مشکلی نیست.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز تشخیص صدا و لرزش به این شکل تقریبا غیر ممکن و در حد احتمالات میتونه باشه . من فکر میکنم این اشکال نمیتونه به گیربکس مربوط باشه ، احتمال داره مربوط به متعلقات و محافظ های حرارتی اگزوز باشه ، اگر بخاطر موردی مثل تعویض لاستیک جک زیر ماشین زدن ممکنه یه قسمتی خم شده باشه . معنی لرزشی که شما تعریف میکنید اینه که قسمتی از موتور هنگام شتابگیری با بدنه و احیانا سیم دسته دنده تماس داره . توصیه من اینه که اگر موضوع حادی نیست تا چند هزار کیلومتر برید و ببینید چه تغییری میکنه چون حیفه که ماشین نو تو نمایندگی دستکاری بشه
شایان
میشه نظرتون راجبهنیسانجوک به عنوان یه کارشناس خبره بدونم؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز من معمولا ماشین ها رو بسادگی نقد نمیکنم ، نمیشه با خوندن مشخصات یه خودرو یا چند کیلومتر رانندگی در مورد یه اتومبیل نظر قاطع داد . با توجه به نوع بازار ایران قیمت ، خدمات و اصطعلاک یه اتومبیل خیلی مهمه ، مثلا مرسدس بنز ماشین شناخته شده ای هست ولی تو بازار ایران در مورد هر سه گزینه ای که عرض کردم ضعف داره . با تمام این تفاسیر تا جایی که بنده اطلاع دارم نیسان جوک ماشین خوب و قابل اعتمادیه . البته اگر تهران زندگی میکنید، تو شهرستانها ممکنه بخاطر یه فیلتر هوای ساده یا خدمات خیلی عادی دچار مشکل بشید که این هم نقص ماشین نیست .
آیناس
یه سوال دیگه
میگم اگه با شیفتر فرمون زدم دنده ۴ و ۸۰ تا میرم ،حالا چطوری میشه تو سراشیبی خلاصش کنم؟
یکی دیگه هم این که مثلا تو ترافیک با شیفتر بزنم دنده ۱ و حرکت کنم ، وقتی ترمز میکنم باید بزنم خلاص؟یا اینکه خودش میزنه؟
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز ماشین شما اتوماتیکه و خودش هر کاری لازم باشه انجام میده. چرا باید با هشتادتا دنده رو خلاص کنید؟! اگر بخواید این کار اشتباه رو انجام بدید فقط با شیفتر دنده امکانش هست.
اصلا خلاص کردن تو ماشین اتوماتیک کارایی نداره و فقط برای اینکه که بخواید درجا ماشین کار کنه . لطفا مقاله رو با دقت بخونید
آیناس
با سلام
مخاستم بپرسم که در سراشیبی ها میشه دنده و از D روی N گذاشت؟
بعد وقتی که در حرکتیم میشه از روی N دنده و روی D گذلشت؟
مسعود جعفری پور
با درود
اصلا نباید اینکارو کنید ، گرچه ظاهرا اتفاقی نمی افته ولی تو بعضی موارد گیربکس با دنده سنگینتر تو دنده میره و به کلاچ جلو و اسپراکها فشار میاد . در ضمن خلاص کردن ماشین باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشه چون در زمان خلاص موتور باید روشن بمونه ولی با رها کردن گاز تو دنده سوخت کاملا قطع میشه و در حقیقت موتور خاموش میشه . تا زمانی که دور به هزار نرسه یا پدال گاز فشردن نشه هیچ سوختی مصرف نمیشه
حسن
مهندس جان ممنون که پاسخ دادید
یک سوال دیگه در مورد ساندرو داشتم. وقتی ماشین در حالت D یا R قرار داره از موتور صدای وزوز متناوب میاد ولی وقتی روی P یا N میزارم این صدا قطع میشه.
مسعود جعفری پور
با درود
دوست عزیز اگر صدایی شبیه به هوم همراه با لرزش خفیف هست تو اکثر ساندرو ها وجود داره و بمرور با کارکرد ماشین کمی بهتر میشه